21) Hallituksen esitys laiksi yhteistoiminnasta yrityksissä ja
         eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Paljon melua melkein tyhjästä.
            Näin voisi hyvillä perusteilla luonnehtia yt-lain
            käsittelyä. Melu alkoi jo ennen kuin tämä laki
            tuli eduskuntaan. Kokoomus nosti voimakkaan kampanjan, jolla koetettiin
            luoda sellaista kuvaa, että tässä pienyrittäjien
            asema nyt hyvin vakavasti vaikeutuu ja käy jopa mahdottomaksi.
            Tuo keskustelu jatkui täällä eduskunnassa
            ensimmäisen käsittelyn aikana, vaikka mitään
            perusteita tällaisiin väitteisiin ei tosiasiassa
            ole. Ainoa olennainen muutoshan tässä uudessa
            yt-laissa aikaisempaan verrattuna on se, että luku 30 muuttuu
            luvuksi 20. Nyt voimassa olevan lain mukaan yt-menettelyä käytetään
            yrityksissä, joissa on 30 työntekijää,
            ja jatkossa se raja on 20 työntekijää.
         
         
         Mitään dramaattista tähän
            lakiesitykseen ei siis sisälly. Minusta päinvastoin
            työntekijöiden edustajilla tässä eduskunnassa
            on aihetta kritisoida tätä lakiesitystä siitä,
            ettei tässä puututa niihin olennaisiin epäkohtiin,
            joita suomalaisessa työelämässä kasvavasti
            on. Niitä on ensinnäkin se, että irtisanominen
            Suomessa on erittäin helppoa ja halpaa, ja tähän
            ongelmaan pitäisikin oikeasti lähteä hakemaan
            ratkaisuja.
         
         
         Toinen suuri ongelma suomalaisessa työelämässä on
            se, että pätkätöiden ketjuttaminen
            lisääntyy. Vakituisia töitä teetetään
            yhä laajemmin määräaikaisina,
            ja tässä meidän, vasemmistolaisten, syyttävä sormi
            sojottaa myöskin kuntiin ja valtioon. Ne ovat jopa pahimpia
            olleet pätkätöiden teettäjinä.
         
         
         Kolmas epäkohta suomalaisessa työelämässä on  vuokratyön
            lisääntyminen. Siihen liittyy monia ongelmia,
            ensinnäkin kysymys vuokratyöntekijöiden
            asemasta ja tietenkin myös siitä, että kun
            vuokratyötä laajasti käytetään,
            se heijastuu myöskin vakituisemman väen tilanteeseen.
         
         
         Pitääkin ryhtyä todellisiin toimiin
            työelämän ongelmien ratkaisemiseksi.
            Irtisanomissuojan parantaminen olisi muun muassa sitä,
            mitä me esitämme, eli irtisanomisrahan käyttöönottaminen
            Suomessa. Pätkätöiden ketjuttaminen pitää laittaa
            kuriin muuttamalla työsopimuslakia tältä osin
            siten, että tällainen tahallinen ketjuttaminen sanktioidaan.
            Vuokratyön osalta me esitämme vuokratyöntekijöille
            takuupalkkaa. Sellainen järjestelmä on Ruotsissa
            käytössä, ja se on vahvistanut vuokratyöntekijöiden
            asemaa ja myös on sitten vaikuttanut siihen, ettei tällä vuokratyöllä päästä siinä
            laajuudessa
            keinottelemaan kuin meillä selvästikin tapahtuu.
         
         
         Arvoisa puhemies! Esitän, että eduskunta hyväksyy
            seuraavan lausuman, joka on vastalauseen 2 mukainen ja kuuluu näin:
         
         
         "Eduskunta edellyttää, että epätyypillisissä työsuhteissa
            työskentelevien asemaa parannetaan valmistelemalla pikaisesti
            lainsäädäntö, joka oikeuttaa
            vuokratyöntekijän takuupalkkaan ja samaan työsuhdeturvaan
            kuin muillakin työntekijöillä, sekä valvomalla
            määräaikaisten työsuhteiden
            ketjuttamista aiempaa tehokkaammin työsopimuslain velvoitteiden
            mukaisesti."
         
         
       
      
      Ed. Kalevi Olin merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Tennilän
            esittämää perustelulausumaa ja totean,
            että esimerkiksi julkisuudessa olleiden tietojen mukaan
            on eräs työntekijä kymmenen vuoden aikana
            joutunut tekemään 98 määräaikaista
            työsopimusta ja vasta 99. työsopimus oli toistaiseksi
            voimassa oleva. Kyllä tästä jo voidaan
            nähdä, että näillä määräaikaisilla
            työsopimuksilla keinotellaan suoraan. Kuten ed. Tennilä täällä totesi,
            niin on syytä nämä sanktioida niin, että perusteettomien
            määräaikaisten työsopimusten
            käyttäjät joutuvat maksamaan siitä sakkoa,
            kun tällaista käyttävät.
         
         
         Toisena asiana tämä irtisanomissuoja: Irtisanomissuoja
            on Suomessa heikko, ja irtisanominen on halpaa ja helppoa Suomessa.
            Kun aikaisemmin puhuttiin, että valuutta joustaa Suomessa,
            nyt joustavat työntekijät ja työpaikat.
            Metsäteollisuudessa, joka on aikoinaan ollut varma työnantaja,
            on yhteensä tuhansien ihmisten vähennykset käynnissä.
            Koko elektroniikkateollisuus on siirtymässä muihin
            maihin, halvemman kustannustason maihin. Kun valuutta ei jousta, niin
            työpaikat joustavat, ja työntekijät maksavat sen
            työttömyydellään, ja yhteiskunta
            tietenkin menettää verotulonsa. Myöskin
            tätä irtisanomissuojaa tulisi parantaa, ja erityisesti
            suuryrityksillä pitäisi olla ehdottomasti kunnollinen
            irtisanomisraha maksettavana, kun ne puhtaasti voittojen lisäämiseksi
            siirtävät tuotantoa ulkomaille.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
         Paavo Lipponen.
      
      
      
         
         Seppo Lahtela /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi yhteistoiminnasta yrityksissä on
            aiheuttanut melkoista keskustelua tuolla kentällä,
            aiheuttaa tänään vähän
            kevyen luokan keskustelun, mutta aiheuttaa kuitenkin sellaista,
            että jotain tässä tarvitsee mielipiteen osalta
            julkituoda.
         
         
         Te, edustajat Tennilä ja Kuoppa, olette oikeassa tämän
            määräaikaisten työsopimusten
            ketjuttamisen osalta ja siinä olevien epäkohtien
            osalta, mutta te ette halua ymmärtää niitä ongelmia, mitä siellä työnantajapuolella
            tässä asiassa on olemassa, minkä takia
            työntekijää ei haluta ottaa pysyvään
            työsuhteeseen, vaan näillä määräaikaisilla
            sopimuksilla, miten sanoisinkaan, käydään semmoista
            peliä, että työntekijästä aina
            päästään eroon. Tämän
            maailman osalta ymmärrän erinomaisen hyvin, että te
            kohdistatte nämä paineet ja keskustelun nimenomaan
            näihin suuriin yrityksiin, joista ed. Kuoppa äsken
            viittasi metsäteollisuuteen.
         
         
         Mutta tähän lakiin yhteistoiminnasta yrityksissä:
            erityisesti näissä suurissa yrityksissä,
            kuten metsäteollisuuden osalta, se yt-menettely kun alkaa,
            niin se on menoa, ja siitä saavat hyväksensä oikeastaan
            vain, sanoisin, juristit. Ne muodolliset tekijät tulee
            täytettyä, kun juristit astuvat pöytään,
            mutta työntekijällä on aina lähtö olemassa.
            Sanon vähän kevytmielisesti, kun sanon, mutta
            sanon kuitenkin, että kyllä tämä koko
            yt-menettely on sellaisenaan vähän yhdenlaista
            teatteria. Mutta kumminkin kun katsotaan tätä peliä, niin
            oikeastaan jotkut säännöt pitää olla,
            ja ne on tähän kirjattu ja kirjoitettu sen osalta.
            Miksei niin, että tässä hyväksytään,
            enkä nyt ole esittämässä, etteikö se
            kuuluisi näin tehdä. Jos olisin siellä työntekijän
            puolella, niin ilman muuta vahvasti tämän asian
            puitteista puhuisinkin. Mutta tämän vastakohta
            ovat sitten vuokratyövoima ja määräaikaiset
            työsuhteet, jotka ovat mielestäni kyllä melkoinen
            ongelma tässä olemassa.
         
         
         Äsken viittasin tämän lastensuojelulain
            käsittelyn osalta siihen, että tässä on
            syntynyt hallituspuolueitten sisällä joku kauppa,
            minkä ed. Puisto ikään kuin vesitti kertomalla,
            että tiedot ovat peräisin hevosmiesten tietotoimistosta.
            Kun tämän puheenvuoron saan tässä pidettyä,
            niin lähden tutkiskelemaan, mitä uusia tietoja
            siellä hevosmiesten tietotoimistossa on olemassa, sieltähän voi
            löytyä huomisellekin päivälle
            jotakin. Mutta mitä tulee niihin viitteisiin, että on
            syntynyt kauppa, lainaan tässä viime viikolla
            keskiviikkona olleessa ensimmäisessä käsittelyssä ollutta
            ed. Tiilikaisen puheenvuoroa: "Se on tehnyt paljon uudistuksia,
            joilla on parannettu yritysten kilpailuedellytyksiä, ja
            toisaalta on pidetty huolta työntekijöiden turvasta
            muutosturvalainsäädännöllä jälkijättöisesti
            ja nyt yt-lailla etupainoisesti. Täytyy katsoa tätä kokonaisuutta
            eikä ampua tällä tavalla pelottelutekniikalla
            yksityiskohtien kimppuun tässä hallituksen onnistuneessa
            ja tuloksia tuoneessa politiikassa." Mielestäni tämä osoittaa sen,
            että on syntynyt hallituspuolueitten puolustava linja,
            vaikka keskustan vankka linja oli aikaisemmin sellainen, että tätä ei
            tule hyväksyä eikä sitä voida
            hyväksyä.
         
         
         Toinen lainaus täältä samasta puheenvuorosta tai
            saman puhujan puhumana, vaikka olikin ilmeisesti toinen puheenvuoro:
            "Kuten monet keskustalaiset ovat todenneet, tämän
            laajentaminen 30:stä 20:een ei ollut meidän mielestämme
            välttämätöntä, mutta
            niitten sisällöllisten lievennysten takia sen
            kompromissin olimme vastuullisena hallituspuolueena valmiit hyväksymään." Tämä on
            vastoin kaikkia niitä perusteita, mitä aikaisemmin
            on kerrottu. Mielestäni voisi aivan suoraan kertoa, että se
            oli pakkotilanne, hallitussovun perusteella näin syntyi
            ja kävi, mutta ei tähän sopuunkaan ole
            oikein viitattu vaan annettu ymmärtää,
            että tämä on ollut ikään
            kuin keskustapuolueen tavoitteitten mukaista.
         
         
         Minun ei tarvitse puhujana pohtia, onko se tavoitteiden mukaista
            vai ei, mutta muistutan, että kun kerroin näistä sisällöllisistä keskusteluista täällä,
            niin kyllä Kymenlaaksossa muistettiin puolueen varapuheenjohtaja
            Rantakankaan lausumat marraskuussa, joissa sanottiin, että keskusta
            ei tule koskaan antamaan periksi siinä 30 hengen työntekijämäärän
            pudottamisessa 20:een. Näin nähden kyllä sen
            osalta tavoitteet ovat olleet aivan toisenlaiset kuin nämä puheenvuorot, joita
            ensimmäisen käsittelyn aikana tämän
            taakse on laadittu ja tehty.
         
         
         Toivonkin, että se yhteistoiminta yrityksissä menisi
            sitten niin hyvin kuin täällä on annettu ymmärtää ja
            uskotella ja nähdä. Mutta tietääkseni
            niissä taustajärjestöissä, joissa
            itse edustan Suomen Yrittäjien jäsenenä yrittäjäkenttää,
            ja myöskin niissä järjestelmissä,
            missä kokoomuksen eduskuntavaaliehdokkaana edustan eduskuntaan
            pyrkivää ehdokasta, tälle asialle ei
            löydy ymmärtämystä eikä sille
            voi löytyä puolestapuhujaa. Tämä on
            ollut huono esitys. Ne sisällölliset muotohelpotukset,
            joita sinne on syntynyt, ovat pientä kosmetiikkaa, mutta
            tässä — jatkan edelleenkin siitä,
            mistä puhuin ensimmäisessä käsittelyssä — haetaan
            ikään kuin ammattiyhdistysliikkeelle tämmöistä,
            miten sanoisi, maksavaa jäsenkuntaa lisää,
            ja siinä mielessä tämä kyllä palvellee
            sitä alkuperäistä tarkoitusperää,
            mistä tämä kauppa tähän
            on syntynytkin.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
            asia on varsinaisesti ja tosiasiallisesti käsitelty sekä lähetekeskusteluvaiheessa
            että ensimmäisen käsittelyn yhteydessä,
            mutta koska edustajakollegat toivat täällä muita
            ajankohtaisia kysymyksiä esille, niin muutamalla sanalla
            haluan näitäkin kommentoida.
         
         
         Kysymys pätkätöistä on työntekijän
            kannalta toisaalta ongelmallinen, toisaalta, kuten työministeri
            Filatov sanoi, on hyvä, että saa edes pätkätyötä tai
            määräaikaista työtä.
            Kuten ed. Seppo Lahtela toi esille, niin asialla on nämä molemmat
            puolet. Aina ei ole mahdollista vakinaistaa, tarvitaan sijaisia.
            Muun muassa oma tyttäreni on kahden kuukauden sijaistyössä,
            koska sen mittainen työsuhde avautui. Silloin on hyvä,
            että on saanut työtä, vaikka melkoiset
            muuttokustannukset tulevat. Ongelmia on sitten, jos henkilö,
            joka on työttömänä, käy
            vaikkapa kolmen päivän kurssin. Tämä on
            paljon pitemmältä ajalta pois työttömyyskorvauksesta.
         
         
         Toivon, että työelämään
            liittyvässä lainsäädännössä voitaisiin
            soveltaa tervettä järkeä, sallia työttömän
            kouluttautua, kehittyä taidoissa tai kehittää itseään
            muutoin. Nyt meillä ovat hiukan liian byrokraattiset nämä käytännöt.
            Toivon, että voitaisiin löytää joustavuutta,
            jolla työtön ihminen voisi motivoitua elämässä eteenpäin,
            etsiä työtä ja löytää aikanaan
            uutta vaihetta elämäänsä, jos
            ei aiemmasta työpaikasta ja aiemmalla ammatilla voi työtä löytää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivon, kun tämä laki tulee
            voimaan, että käytännön ongelmia,
            joita pelätään, ei syntyisi, vaan voisi
            elämän kulku jatkua työpaikoilla kaikkien
            kesken hyvässä sovussa, koska sitä tarvitaan.
            Työpaikan henkinen ilmapiiri on tekijä, joka on
            sellainen voimavara, että sitä tarvitaan nyt ja
            vastaisuudessa.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kokoomus nostatti yt-lain ensimmäisen käsittelyn
            yhteydessä valtavan kohun tästä pienestä lainmuutoksesta,
            joka merkitsee vain sitä, että 30 työntekijää muuttuu
            20 työntekijäksi siinä tapauksessa, kun
            yt-menettelyjä noudatetaan. Tässä ei
            ole mitään olennaista tapahtumassa. Tämä kokoomuksen
            koko kohun nostatus oli pelkkää pelottelua ja äänten
            kalastelua pienyrittäjiltä, ja väärää porukkaa
            te siinä lähditte pelottelemaan. Siellä on
            ihan todellisiakin ongelmia siinä pienyrittäjäporukassa.
            Niitä todellisia ongelmia pitäisi ratkoa eikä pelotella
            sitä väkeä. Kokoomuksen asenne tässä keskustelussa
            osoittaakin, ettei tässä ollut mistään
            muusta kysymys kuin tämmöisestä tahallisesta
            pelottelukampanjasta. Eivät täällä ole
            kokoomuslaiset edes puhuneet mitään, ja kaikki
            tuntuvat kannattavan nyt tätä lakiesitystä ed.
            Lahtelaa myöten. Tämmöinen se oli tämäkin
            näytös, erikoinen. (Ed. Seppo Lahtela: Väljä tulkinta!)
         
         
         Yt-lain kautta ei varmaan pääse tämän
            pitemmälle. Todellisten työelämän
            ongelmien ratkaisemiseksi pitää ottaa esille muu
            työelämän lainsäädäntö työsopimuslaista
            lähtien, jotta parempaa järjestystä työntekijöiden
            kannalta saataisiin.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä nyt käsiteltävänä oleva
            yhteistoimintalain muutos merkitsee nykyiseen yhteistoimintalakiin
            nähden eräitä parannuksia, joita on ollut helppo
            asettua kannattamaan. Samalla on kuitenkin hallituksen esitys ja
            valiokunnan mietintö merkitsemässä sitä,
            että lain soveltamisala laajenee nykyisestään
            yhä pienempiin yrityksiin.
         
         
         Kun nykyinen yhteistoimintalaki koskee vain sellaisia yrityksiä,  joissa   on
            vähintään 30 työntekijää,
            on Vanhasen hallitus laajentamassa yhteistoimintalain soveltamisalaa
            yrityksiin, joissa on yli 20 työntekijää.
            Tämä merkitsee sitä, että useat
            pienyrittäjät saavat kantaakseen ylimääräistä byrokratiaa
            ja ylimääräisiä hallinnollisia määräyksiä.
            Tämä merkitsee sitä, että näille pienyrittäjille
            ei anneta oikeita viestejä kannustavuuden ja työllistämisen
            edistämiseksi, vaan tosiasiassa valtiovalta ulottamalla
            yhteistoimintalain yhä pienempiin yrityksiin antaa väärän
            viestin lisääntyvästä byrokratiasta,
            lisääntyvistä muodollisista, hallinnollisista
            määräyksistä.
         
         
         Herra puhemies! Miksi tässä yhteydessä laajennetaan
            lain soveltamisalaa yhä pienempiin yrityksiin? Sellainen
            mielikuva on väistämättä syntynyt,
            että kun työntekijä- ja työnantajapuoli järjestötasolla
            ovat neuvotelleet ja siellä on löydetty yhteisymmärrys
            eräistä parannuksista yhteistoimintalain sisällössä,
            niin SAK:n vaatima maksu suostumisesta tiettyihin muutoksiin itse yhteistoimintalaissa
            on ollut se, että lain soveltamisalaa laajennetaan SAK:n
            vaatimusten mukaisesti yhä pienempiin yrityksiin. Siis
            tämä on ollut siinä kompromissinhieronnassa
            SAK:n vaatimus, ja työnantajajärjestöt
            ovat tähän yhtyneet, kun itse lain sisältöön
            on tehty eräitä sellaisia muutoksia, jotka ovat
            olleet taas työnantajajärjestöjen toivomusten
            mukaisia. On todella harmillista, että Matti Vanhasen hallitus
            ja ennen kaikkea Matti Vanhasen oma puolue, keskustapuolue, on suostunut
            SAK:n vaatimuksiin ja ulottamassa lain todellakin yhä pienempiin
            yrityksiin ja yhä pienempien yrittäjien kannettavaksi.
            (Ed. Tennilä: Mutta tekin hyväksyitte tämän!)
         
         
         Nyt tässä toisessa käsittelyssä on
            enää kyse lain hyväksymisestä tai
            hylkäämisestä. Kuten totesin, pidämme
            lakia sinänsä perusteltuna näissä suuremmissa
            yrityksissä ja pidämme siihen nyt tehtäviä muutoksia
            kannatettavina, mutta tämä laajentaminen yhä pienempiin
            yrityksiin ei saa meidän tukeamme, ja sen vuoksi lain ensimmäisessä käsittelyssä ehdotimme
            ja äänestimme sen mukaisesti, että lain
            soveltamisalaa ei olisi ulotettu niihin. Valitettavasti äärivasemmisto
            ja vasemmisto saivat keskustan siinä äänestyksessä tuekseen
            ja näin hävisimme tuossa ensimmäisessä käsittelyssä olleen äänestyksen.
            (Ed. Tennilä: Ja nyt hyväksytte sitten!) Tässä toisessa
            käsittelyssä se, mitä tältä osin,
            lain soveltamisalan osin, on tehtävissä, ei ole
            kovin paljoa. Lain pykälät, niin kuin ed. Tennilä hyvin
            tietää, lyötiin kiinni lakiesityksen
            ensimmäisessä käsittelyssä.
         
         
         Se asia tämän lain käsittelyn yhteydessä on käynyt
            selville, joka on tullut esiin eräiden muidenkin työelämää koskevien
            lakien käsittelyn yhteydessä, että pienimpien
            yritysten, usein työnantajaliittoihin kuulumattomien yrittäjien, niin
            sanottujen järjestäytymättömien
            yrittäjien, ääni ei riittävästi
            kuulu ja kanna työelämän lainsäädäntöä kolmikantaisesti
            valmisteltaessa. (Ed. Kuoppa: Kyllä Eero Lehden ääni
            tuntuu kantavan!) Tämä on epäkohta, johon
            pitäisi pyrkiä korjausta saamaan. Toisin sanoen
            kun valmistellaan työelämän lainsäädäntöä,
            joka usein koskee kaikkia yrittäjiä ja yrityksiä,
            olisi tärkeää, että myös
            pienimpien yritysten ja pienyrittäjien ääni tuossa
            valmistelussa riittävästi kuuluisi.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Sen vuoksi ehdotankin tässä yhteydessä hyväksyttäväksi
            vastalauseen 1 mukaista lausumaa, joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta
            edellyttää, että valmisteltaessa työelämän
            lainsäädäntöä nostetaan
            Suomen Yrittäjät ry yhdenvertaiseen asemaan työmarkkinoiden
            keskusjärjestöjen kanssa."
         
         
         Tämä lausuma ei siis puhu varsinaisista työehtosopimusneuvotteluista
            ja työnantajaroolissa tapahtuvasta neuvottelemisesta, vaan
            puhuu siitä, että kun valmistellaan työelämän
            lainsäädäntöä, kuten
            työaikakysymyksiä tai yhteistoimintalain mukaisia
            kysymyksiä, niin silloin Suomen Yrittäjien pitäisi
            tasavertaisesti pienempiä yrityksiä ja usein järjestäytymättömiä yrittäjiä edustavana
            järjestönä olla
            noissa neuvotteluissa mukana.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Tennilä, te yrititte löytää sellaisia
            sanamuotoja ja semmoisia ajatuksia, että olisin ollut äskeisessä puheenvuorossani
            tämän lain vilpittömän hyväksymisen
            kannalla. Tämä oli aivan väärä tulkinta,
            enkä tiedä, pitäisikö minun
            terävöittää puhetapaani, että ymmärrettäisiin,
            missä hengessä sitä esitetään
            ja tehdään, pitäisikö minulla olla
            ketjut käsissä, mitkä helisisivät
            ja kalisisivat koko ajan, että tietäisi, että ankarasti
            ollaan vastaan, niin kuin ennen hevonen pelkäsi, kun kettinki
            helisi. (Ed. Kuoppa: Hylkäättekö?) — Näin tätä maailmaa
            katsottuna vieläkin, ed. Kuoppa, teroitan teille, että jos
            laissa on jotain hyvääkin olemassa, niin sitä hyvää ei
            pidä hyljätä sen takia, että siellä on
            erinomaisen suuri epäkohta se, että sitä soveltamisalaa
            ajetaan sieltä 30:stä 20:een, mikä on
            suuri virhe.
         
         
         Mutta, herra puhemies, ed. Zyskowicz puhui vastalauseen 1 mukaisesta
            sisällöstä ja siitä, kuinka
            tärkeätä on, että muun muassa
            Suomen Yrittäjät pääsisi neuvottelemaan
            aidosti ja sanomaan asiansa silloin, kun tämmöisiä asioita
            valmistellaan. Se puheenvuoro oli niin hyvä, että lämpimästi
            kannatan ed. Zyskowiczin esitystä.
         
         
       
      
         
         Esko Ahonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Olen tämän ennenkin
            sanonut täällä salissa ja istunnossa,
            että suomalaisen työllisyyden turvaaminen perustuu
            nyt ja tulevaisuudessa moniin asioihin. Niinhän se on,
            että yritykset työllistävät
            silloin, kun niiden toiminnalle on selkeä kysyntä.
            Yritys, jolla ei ole kannattavaa liiketoimintaa, ei voi myöskään
            työllistää. Pienet yritykset ovat pääsääntöisesti
            yksittäisten yrittäjien johtamia, ja näin
            niillä on myös kasvot. Yrityksen tärkein
            voimavara on osaava ja sitoutunut henkilöstö.
            Olen ollut itse yli 20 vuotta yritysmaailmassa mukana ja tiedän,
            että jokainen menestyvä pienyritys haluaa pitää henkilöstöstään erittäin
            hyvää huolta. Se on nimittäin ainut tae sille,
            että yrityksellä on myös tulevaisuus.
            Näin ollen yhteistoiminta syntyy parhaimmillaan työnantajan
            ja työntekijän välisestä aidosta
            luottamuksesta — korostan sanaa "aidosta".
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Tämä yhteistoimintalain uudistus
            on selvä parannus ennen kaikkea työntekijöiden
            näkökulmasta, mutta myöskin yrityksille
            siinä tulee uusia, parempia toimintaedellytyksiä.
            On myöskin totta se, mitä ed. Zyskowicz täällä sanoi,
            että soveltamisala laajenee, eihän siinä mitään.
            Näin se tapahtui, ja tästä sovittiin
            yhdessä, niin kuin hän totesi; SAK, mutta, ed.
            Zyskowicz, myös EK olivat erittäin voimakkaasti
            vaikuttamassa siihen, että näin tapahtui. Se nyt
            vaan tällä tavalla menee. Vaikka se ei meitä kaikkia
            miellytä, kuitenkin ne uudistukset, joita tämän
            lain myötä tulee, ajavat edelle tämän,
            ja näin asiassa mennään.
         
         
         Mutta sitten, puhemies, Vanhasen hallituksen teot yrittäjyyden
            edistämiseksi kestävät kyllä vaikka
            minkälaisen vertailun. Pitää kyllä hakea sellaista
            hallitusta, joka niin paljon on yrittäjyyden eteen työtä tehnyt
            ja merkittäviä uudistuksia saanut aikaan kuin
            nyt on tapahtunut. Se on myöskin näkynyt meidän
            työllisyyden kehittymisessä, kansantuotteen kehittymisessä,
            toimeliaisuuden lisääntymisessä, yritysten
            määrässä jne. Tästä on
            turha meidän väitellä.
         
         
         Edelleenkin, Suomen Yrittäjien asemaa näissä neuvottelupöydissä — olen
            siitä samaa mieltä — pitää vahvistaa,
            sitä pitää voimistaa, mutta pitää harkita
            tarkkaan, mikä se tapa on, jotta hyviin vaikutuksiin päästään.
         
         
         Puhemies, lopuksi: Aina silloin tällöin tulee väitteitä siitä,
            kuka on sanonut mitäkin tämän lain hyväksymisestä tai
            että ei missään tapauksessa tule sitä hyväksymään.
            Me olemme kuitenkin hallituspuolueissa lähteneet siitä,
            että tämä on yhteisesti sovittu ja se
            tällaisenaan viedään läpi, ja
            kukaan ei ole sanonut, että sitä ei missään tapauksessa
            tältä soveltamisalan laajentumisenkaan osalta
            hyväksyisi.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minua vaan kiinnostaa kokoomuspuolueen kanta, onko
            se puolesta vai vastaan. Samassa puheenvuorossa he kannattavat tätä lakia
            ja vastustavat tätä lakia. On mielenkiintoista
            todella nähdä, ovatko he puolesta vai vastaan.
         
         
         Kun täällä vaadittiin Suomen Yrittäjien
            mukaantuloa näihin neuvottelupöytiin, niin minä en pidä kyllä oikeana
            sitä linjaa ainakaan, mitä Suomen Yrittäjien
            nykyinen puheenjohtaja Eero Lehti on esittänyt julkisuudessa,
            että ensimmäisenä ruvetaan sanomaan luottamusmiehiä irti. Kuitenkin
            tämä yhteistoiminta yrityksissä perustuu
            siihen, että työntekijöilläkin
            on oikeus edustajaansa ja työntekijöitten edustaja
            voi myöskin esittää ja vaatia sopimuksia
            noudatettavaksi myöskin työntekijöitten
            näkökannalta. Mielestäni tämä on
            hyvin ristiriitainen tämä kokoomuksen kanta. Ei
            voi olla yhtä aikaa kapitalistin puolella ja yhtä aikaa
            työntekijän puolella. Jommankumman puolen joudutte
            valitsemaan.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuopan puheenvuorosta voisi arvella, että ed.
            Kuoppa haluaa ymmärtää tämän
            asian aivan väärin. Teillä on semmoinen
            tulkinta tässä härnätessänne
            kokoomuslaisia puhumaan, keitä täällä ei
            kovin paljon ole olemassa, niin kuin sielunvihollisella tutkiessaan
            Raamattua, että löytää sieltä semmoisia
            paikkoja, mitkä on vähän sen tyyppisiä,
            että ei pidä paikkaansa.
         
         
         Jos te, ed. Kuoppa, haluatte ymmärtää ja
            nähdä, onko kokoomuksen henki kokonaan tämän puolesta,
            niin ei suinkaan täällä olisi vastalauseesta äänestetty
            eikä olisi myöskään sen sisällöstä äänestetty,
            jos oltaisiin puolesta. Se on selkeä se; 30:stä 20:een
            pudottaminen on semmoinen rintama, josta en ole ainakaan kuullut,
            että kukaan kokoomuslainen olisi sitä toisin sanonut.
         
         
         Herra puhemies! Kun äsken siteerasin ed. Tiilikaisen
            puheenvuoroa ensimmäisen käsittelyn aikana, jäi
            vähän käsitys — olikohan se
            kevytmielisesti puhuttu taikka olenko ymmärtänyt ehkä vähän
            varomattomasti väärin, mutta kun kuulin ed. Lepän
            puheenvuoron — kyllä minulle siitä selvä käsitys
            jäi, että keskusta on voimakkaasti ollut tätä hallituksessa
            ajamassa ja tekemässä eikä oikeastaan
            koskaan edes kyseenalaistanutkaan sitä rajaa 30:stä 20:een,
            vaan tältä osin henki on sen tyyppinen, niin kuin
            alun perin tämmöinen henki olisi ollutkin, mutta
            tiedän, että se ei kuitenkaan sitä ole
            ollut olemassa.
         
         
         Ed. Kuoppa, me olemme monesta asiasta samaa mieltä,
            mutta tässä meillä on aivan jyrkkä näkemysero.
            Toivon, että te sen lopultakin ymmärrätte.
            (Ed. Kuoppa: Oletteko puolesta vai vastaan?)
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Leppä korosti sitä,
            että tätä soveltamisalan laajentamista
            ei ole vaatinut pelkästään SAK vaan myös
            erittäin voimakkaasti työnantajajärjestö EK.
            Minulla on se käsitys, ed. Leppä, että nimenomaan
            tämä soveltamisalan laajentaminen on sellainen
            osa tätä EK:n ja SAK:n välistä kokonaiskompromissia,
            jota nimenomaan SAK ajoi, siis soveltamisalan laajentaminen, ja että sitä ei
            Elinkeinoelämän keskusliitto ajanut, ei voimakkaasti
            eikä vähemmän voimakkaasti, vaikka on
            tämän kokonaisuuden ollut valmis hyväksymään
            ja on sitä ajanut voimakkaasti.
         
         
         Mutta turha teidän, ed. Leppä, ja teidän
            puolueenne keskustan tässä on mennä EK:n
            selän taakse tai yrittää sen housuilla
            istua tuleen. Kyllä te vastaatte omasta toiminnastanne.
            Te olette tämän soveltamisalan laajennuksen ensimmäisessä käsittelyssä tähän
            lakiin äänestäneet, ja yrittäjät
            kyllä vaaleissa tietävät, mitä olette
            olleet tältä osin tekemässä ja
            mitä kantaa edustamassa.
         
         
         Ed. Kuopalla on ilmeisiä vaikeuksia kuullun ymmärtämisessä,
            kun ed. Kuoppa edelleen tivaa sitä, mikä on kokoomuksen
            kanta. Kuten täällä hyvin selväksi
            esimerkiksi ed. Seppo Lahtela on asian tehnyt, niin emme missään
            tapauksessa pitäneet oikeana emmekä hyväksyneet
            tämän yhteistoimintalain soveltamisalan laajentamista yhä pienempiin
            yrityksiin, tässä tapauksessa yli 20 mutta alle
            30 henkeä työllistäviin yrityksiin.
         
         
         Mitä sitten tulee Suomen Yrittäjien nykyiseen puheenjohtajaan
            Eero Lehteen: puheenjohtajat tulevat ja puheenjohtajat menevät,
            mutta meidän mielestämme on tärkeätä,
            että myös pienempien yritysten ääni
            kuuluisi, kun työelämän lainsäädäntöä valmistellaan.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
          Herra puhemies! On aivan selvää, että silloin,
            kun sekä SAK että EK tuovat yhteisen, yksimielisen
            paperinsa, jossa molempien nimet ovat alla, he molemmat silloin kannattavat
            sitä kokonaisuutta, joka meillä yhteistoimintalain
            osalta pöydällä on. Siksi on vaikea kuvitella,
            että ainakaan keskusta istuisi minkään
            EK:n housuilla tässä. He ovat tuoneet yhdessä sen,
            ja sitä on käsitelty, ja hallitus on siihen päätynyt.
            Se on aivan selvä.
         
         
         Ed. Zyskowicz, kokoomus kyllä nyt johdonmukaisesti
            ennen vaaleja ... Tietenkin heidän näkökulmastaan
            on ihan hyvä ja teidän näkökulmastanne
            on ihan hyvä unohtaa kaikki ne teot, joita tällä hallituskaudella
            on yrittäjyyden edistämiseksi tehty. Kyllä jos
            ne teot pitäisi vaihtaa tähän nyt käsittelyssä olevaan
            asiaan, niin luulisin, että myöskään
            kokoomuksesta ei kukaan olisi vaihtamassa niitä merkittäviä myönteisiä uudistuksia,
            joita on saatu aikaan.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczin julkisesti esittämä analyysi
            tästä laista on se, että tämä on
            hyvä isoille yhtiöille, yrityksille, huono pienille.
            Te teette siis valinnan, hyväksytte tämän
            lain, koska se on hyvä isoille, mutta sanotte, että se
            on silti huono pienille. Te teette rajun valinnan, jos teidän
            analyysinne olisi oikea. Se on kuitenkin väärä,
            ja te tiedätte itse sen. Te puhutte vain lämpimiksenne pelotellaksenne
            pieniä yrityksiä. Se on minusta sääli,
            koska siellä on todellisia ongelmia.
         
         
         Keneltä se on pois, jos ja kun jatkossa informaatiota
            annetaan myös pienemmissä yrityksissä työntekijöille?
            Sehän on kaikille hyödyllistä, sekä yrittäjälle
            että niille työntekijöille siellä pienissä yrityksissä.
            Tämä on jotenkin hankalan kuuloista, että pelotellaan
            ihan tahallaan ja turhan päiten pienyrittäjiä.
            Olin Posiolla paneelissa lauantaina, yrittäjäväen
            paneelissa. Siellä oli levinnyt tämmöinen
            käsitys, että nyt tulee maailmanloppu, kun täällä eduskunnassa
            tuommoisia oli puhuttu.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Yritän vielä ed.
            Tennilälle selittää tämän suhtautumiseni   ja   suhtautumisemme   tähän asiaan.
         
         
         Nykyiseen yhteistoimintalakiin nähden tässä hallituksen
            esityksessä on parannuksia niiden yritysten kannalta, jotka
            ovat yhteistoimintalain piirissä jo tänä päivänä.
            Mutta sitä me emme pidä järkevänä,
            että kun nykyistä yhteistoimintalakia niiden kannalta
            parannetaan, jotka ovat jo yhteistoimintalain piirissä,
            samalla yhteistoimintalain soveltamisaluetta ja soveltamisalaa laajennetaan yhä pienempiin
            yrityksiin. Eiväthän nämä pienemmät
            yritykset, joissa on 20 henkeä vaan ei 30 henkeä töissä,
            ole aikaisemmin olleet tämän huonomman yhteistoimintalain
            piirissä. He eivät toisin sanoen millään
            tavoin tule osallisiksi niistä parannuksista, joita nyt
            yhteistoimintalakiin tehdään. Heidän
            tilanteensa ei mitenkään nykyiseen nähden
            parane. Sen sijaan he tulevat ensimmäisen kerran koko yhteistoimintalain
            piiriin ja saavat ne muodolliset velvoitteet ja sen ylimääräisen
            byrokratian, joka yhteistoimintalakiin sisältyy, kannettavakseen.
         
         
         Tästä, ed. Tennilä on kyse. Me puolustamme pienten
            yrittäjien asemaa ja katsomme, että työllisyyden
            kannalta ja myös yrittäjyyden kannalta olisi ollut
            parempi, että tätä lain soveltamisalan laajennusta
            ei olisi lainkaan tehty.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Jos te olette tosissanne ja pidätte
            tätä katastrofina pienille yrityksille, teidän
            pitää vastustaa minusta silloin tätä lakiesitystä.
            (Ed. Zyskowicz: Me vastustimme sen laajentamista!) — Nyt
            siitä päätetään, hyväksytään
            tai hylätään se esitys, jonka hallitus
            on antanut, jonka eduskunta on valiokunnassa käsitellyt,
            josta nyt päätetään: hyväksytään
            tai hylätään. — Nyt te pelaatte kaksilla
            korteilla. Te kehutte, että tämä on isoille hyvä,
            mutta pienille huono, ja sitten teette vielä valinnan eli
            hyväksytte tämän lain, koska se on isoille
            hyvä. Te hylkäätte, jos te olette tosissanne,
            ne pienet yritykset, joita te väitätte puolustavanne.
            Mutta en usko, että te olette edes tosissanne. Kaikki täällä tietävät,
            että tässä ei tapahdu mitään
            erityistä. Informaatiota jaetaan, ja se on vaan hyvä myös
            pienissä yrityksissä.
         
         
       
      
         
         Ahti Vielma /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen kuunnellut tätä keskustelua
            työhuoneessani ja päätin tulla kertomaan
            viime viikonvaihteen kokemukset. Viime viikolla käytin
            varsinaisen puheenvuoron ja arvostelin kovasti tätä toimialan laajentamista
            koskemaan 20 työntekijää käsittävät
            yritykset.
         
         
         Me kaikki varmaan viikonvaihteessa kierrämme paljon,
            ja minä kävin seitsemässä pitäjässä ja tapasin
            paljon yrittäjiä. Tapasin juurin tämän
            kokoisia yrittäjiä, ja aivan yksiselitteinen viesti
            sieltä oli, että tämä oli erittäin
            huono päätös kaiken kaikkiaan eduskunnalta,
            (Ed. Tennilä: Äänestäkää vastaan!)
            tämän laajentaminen koskemaan 20 työpaikkaa
            käsittäviä yrityksiä. — Me äänestimme
            vastaan juuri tästä asiasta, ja silloin kerrottiin
            perusteet, miksi me kokonaisuutena emme olleet sitä vastaan,
            ed. Tennilä.
         
         
         Minä sanon vielä kerran saman asian, jonka sanoin
            viime viikolla: Jos se sama aivojen ruutimäärä,
            jota on käytetty tämän asian osalta noin vuosi — ottaen
            huomioon ministeriön, siellä ministeriön
            valmistavan virkamieskoneiston, hallituksen, eduskunnan keskustelut — jos
            se sama ruutimäärä olisi käytetty
            pienten yrittäjien osalta mietittäessä,
            mitä voitaisiin tehdä, että pienet yrittäjät
            työllistäisivät tässä maassa
            enemmän, olisi tehty kansalle suuri palvelus yritystoimintaa
            ajatellen. Pitää muistaa, että keskeiset
            työllistäjät ovat valtio, kunnat ja elinkeinoelämä.
            Valtio ei lisää, kunnat eivät lisää,
            siinä jää jäljelle vain elinkeinoelämä.
            Kaikki me tässä salissa, ed. Tenniläkin,
            tiedämme, että se jää silloin
            pienten ja keskisuurten yrittäjien varaan se työllistäminen
            ja nimenomaan pienten. Jokainen itsensä työllistävä ihminen
            on kullan arvoinen. Tässä lyödään
            korville tätä periaatetta.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ettei vasemmiston kannasta tule epäselvyyttä,
            niin tämä on ihan tosiasia, että pienten yritysten
            varassa on Suomen työllistymisen lisääminen
            jatkossa entistä enemmän. Tämä on päivänselvää,
            ja se on sitä meillä Lapissakin. Mutta ei se ongelma
            ole siinä, että siellä annetaan informaatiota,
            niissä pienimmissäkin yrityksissä, työntekijöille,
            niin kuin jatkossa tapahtuu. Te pelottelette nyt suotta pienyrittäjiä,
            joilla on todellisia huolia ja tarpeita. Tässä tehdään
            nyt raakaa politiikkaa, ja se pelko leviää. Siellä oli tämmöistä mielialaa
            Posiollakin, että katastrofi on tulossa ja maailmanloppu
            häämöttää, ja se on teidän
            aikaansaannostanne, täysin perustelemattoman ja väärän
            informaation jakamista.
         
         
         Pienyrityksiä pitää mennä vastaan.
            Siellä on todelliset ongelmat ihan jo sosiaaliturvasta
            lähtien. Se on vakava kysymys, ja sitä pitää yhdessä ja
            porukalla ajaa, mutta tämmöinen vaalienaluspelottelu  tuntuu
            pahalta. Minulla on hyvin lähellä pienyrittäjiä,
            joihin te tätä propagandaa kohdistatte.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.