7) Hallituksen esitys laiksi arpajaisverolain 2 ja 4 §:n
muuttamisesta
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti näin paikalta.
Tässä on kaksi asiaa. Hyvää on
se, että Veikkaus Oy:n toimintaedellytyksiä voidaan
näin ollen parantaa muuttamalla arpajaisveron laskentaperustetta.
Huonoa sen sijaan on se, että Raha-automaattiyhdistyksen
toimintaedellytyksiä oleellisesti huononnetaan kiristämällä sen
verotusta. Kolmen vuoden ajanjaksolla Raha-automaattiyhdistyksen
verotus kiristyy lähes kolminkertaiseksi. Se lienee maailmanennätysluokkaa.
Totean vaan vapaasti tangon Pettäjän tie sanoja
muokkaillen, että Raha-automaattiyhdistyksen verotuksen
kiristäjien tie on tuskainen ja se vie harhaan.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kautta vuoden lähes joka viikonloppu,
väliin viikollakin, tästä salista edustajat
osallistuvat kolmannen sektorin vuosikokouksiin, juhliin, niin sosiaali-,
terveys-, veteraani- kuin raittiustilaisuuksiin — kuten
tiedämme, tämä haarukka on todella leveä — kertoen,
miten merkittävää ja tärkeää kolmannen
sektorin työ on, miten suuri ihmisten mentävä aukko
syntyisi lastensuojeluun, vammaishuoltoon, vanhustenhuoltoon, Altzheimer-potilaiden
hoitoon, dementtien hoitoon jne., ellei kolmas sektori kykenisi
tuomaan ammatillista osaamista ja kokeilutyötä ja
sen myötä merkittävää vapaaehtoista
panosta täydentämään julkisen
sektorin sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
Kun seuraavan kerran menette puhumaan, kertokaa, että valitettavasti
määrärahoja ei voida antaa enää samassa
määrin, vaan valtio katsoo, että valtiontalouden
turvaamiseksi, tasapainon säilyttämiseksi, ensiarvoisen
tärkeää on vuosittain kiristää Raha-automaatin
verotusta. (Ed. Korkeaoja: Äänestyslistaa luetaan!)
Tämä tullaan tekemään taas varmasti
ensi syksynä siten, että esitetään
se puuttuva osa, joka tästä jäi, kaksinkertaisena.
Toivottavasti joku tästä salista ottaa asiakseen
hoitaa, että se esitys, jonka VVM:n virkamiehet kirjaavat,
ainakin puoliintuu tässä salissa. Itse en aio
ottaa sitä ensi syksynä käsittelyyn,
vaikka toivon mukaan olen seuraamassa täällä ja
osallistumassa eduskuntatyöhön. Sen sijaan toivon,
että joku ottaa sen nimiinsä, joku, joka ei silloisissa
hallitusneuvotteluissa nimellään ärsytä muita
hallituskumppaneita siinä määrin, että esitystä ei
voida hyväksyä. (Ed. Stenius-Kaukonen: Ed. Puisto
ei ole ainoa!)
Toivon myös, arvoisa puhemies, että kun käsitellään
Veikkauksen ja Raha-automaatin asioita, niin ei synny sisar—veli-kateutta,
mutta ei myöskään ikään
kuin suksia ristiin saattavia tilanteita. Veikkauksella on epäkohtia
muun muassa hyväksytyn arpajaislain osalta, miten ja missä suhteessa
valtiolle kuuluvia menoja, jotka on saatettu laman aikana Veikkauksen
rahoitettaviksi, palautetaan takaisin valtion budjettiin. Tässä valtiolla
yhteistyökumppanina on allekirjoittamassaan laissa ja sanassaan
pitämistä. Sen sijaan samanaikaisesti, kun hyväksyttiin
Raha-automaatin verotuksen kiristäminen, hyväksyttiin
se, että Raha-automaatin velvoitteita valtion kustannettavista
tehtävistä lisättiin. (Ed. Korkeaoja:
Aivan!) Muun muassa ympäristöpuolella, pakolaisten
ja asunnottomien asuntojen osalta aiempaa summaa lisättiin
vielä 10 miljoonalla eurolla 74 tai 76 miljoonaan, vai
mikähän se olisi ollut. Sen lisäksi siellä on
ennestään raittius, sotaveteraanit, erilaiset
kuntoutukset, siellä on erilaisten rakennusten ylläpitämistä jne.,
pian puolet Raha-automaatin tuotosta. Tällä saadaan
aikaiseksi se, että raha-automaattimonopoli vaarannetaan
ja usein juuri niiden toimesta, jotka aktiivisimmin esiintyvät
järjestöissä sosiaali- ja terveydenhuollon,
lastensuojelun, vammaisten ja vanhusten asialla. Muistakaa kertoa äänestyskäyttäytymisenne
ja neuvottelutaktiset menettelynne, kun tätä asiaa
on täällä talossa hoidettu.
Toivon, että Raha-automaatin kohtalo turvataan ja Raha-automaatin
osalta arpajaislakia oikeudenmukaistetaan samoin kuin Veikkauksen osalta,
että enintään kymmenen vuoden aikana valtiolle
kuuluvat menot, jotka laman aikana saatettiin Raha-automaatin rahoitettaviksi,
voidaan saattaa uudelleen valtion budjetin osuudeksi, kuten kuuluukin.
Toivon myös uutta ja menestyksekästä työtä niille
Raha-automaatin palveluksessa oleville, jotka haja-asutusalueella
ovat tällä hetkellä Raha-automaatin palveluksessa.
Veronkiristys tulee vaikeuttamaan näiden kaikkien toimintojen
ylläpitämistä eri puolilla maata.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Arpajaisverolain muutos on puhuttanut
eduskuntaa paljon ja puhuttaa vielä tänäänkin.
Suomessa voidaan harjoittaa rahapelitoimintaa kolmessa eri yhtiössä:
Raha-automaattiyhdistyksessä, Veikkaus Oy:ssä ja
Fintoto Oy:ssä. Kullakin näistä yhteisöistä on
oma valtakunnallinen tehtävänsä. Raha-automaattiyhdistyksen
sosiaalinen puoli on erittäin tärkeä,
ja on hyvin kyseenalaista viedä siltä toimintaedellytyksiä varsinkin
tilanteessa, jossa kuitenkin jatkuvasti kasvaa tarve sosiaalityön
ja kolmannen sektorin puolella. Veikkaus Oy tuottaa tuloja jaettavaksi tieteelle,
taiteelle ja urheilulle. Nämä ovat kaikki tärkeitä,
ja näiden tehtäväkenttä on voitava
myös tinkimättä hoitaa. Fintoto Oy on
hevospelejä toimeenpaneva yhtiö, jonka tulot mahdollistavat hevostalouden,
erityisesti raviurheilun, toimintaedellytykset.
Veikkauksella ja Fintotolla on yksi yhteinen nimittäjä.
Hevospelit on jaettu kahteen osaan: V75- ja V5-pelit kuuluvat Veikkauksen
toimialaan, ja Fintotolle kuuluvat muut totalisaattoripelit. Nyt
tässä uudistuksessa tilanne muuttuu entistä epäedullisemmaksi
Fintoton näkökulmasta. Arpajaisveron laskentaperuste
eriyttää ne verokannoista. Tämä on
vakavaa siinä mielessä, että olemme yleisestikin
kansainvälisesti jo silmälläpidon alla,
mistä löytyy aukko, että näihin
suomalaisesta yksinoikeudellisuusnäkökulmasta
toimiviin yhteisöihin voitaisiin iskeä markkinatalouden
ehdoin, ja nyt sitten vielä tulee tämä kilpailuneutraliteettikysymys
tähän toiseksi tekijäksi. Meidän
on viipymättä voitava valmistella laki, jossa
kilpailuneutraliteettiasia tulee huomioon otetuksi.
On hyvä, että valtiovarainvaliokunnassa ja
verojaoksessa erityisesti on tehty tämän asian
eteen paljon töitä. Ymmärrän
sen, että kun Raha-automaattiyhdistyksen kohdalla jouduttiin
antamaan periksi valtiovarainministeriölle, niin ei myöskään
tätä asiaa tässä yhteydessä kyetty
hoitamaan.
Mutta korostan kuitenkin sitä, että hevostaloudella
on Suomessa hyvin suuri sosiaalinen merkitys, sillä on
hyvin suuri työllistävä merkitys. Me
laskimme, että jos tämä veronalennus
olisi konkretisoitunut, se olisi tuonut 800—1 000
uutta työpaikkaa. Jos me katsomme sitä, mitä yleensä saadaan
valtion rahoilla työmarkkinoilla aikaan, niin tässä tulee
kyllä aika huima suhde. Mutta kysymyshän ei aina
välttämättä olekaan järjen
käytöstä, vaan kysymys on vallankäytöstä,
ja valtiovarainministeriö tässä asiassa
nimenomaan käytti valtaa.
Arvoisa puhemies! Osaltani kiitän niitä edustajia,
itse asiassa koko eduskuntaa, jotka 108 nimellä tukivat
lakialoitettani, joka tämän lain käsittelyn
yhteydessä on käsitelty, ja myös sitä, mitä valiokunnassa
on tutkittu ja lausuttu. Toivon, että se hyvin nopeasti
johtaa siihen tulokseen, mitä eduskunnan arvovalta ponsillaan
edellyttää.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt tämä paljon puhuttu
lakiesitys arpajaisverolain 2 ja 4 §:n muuttamisesta on
toisessa käsittelyssä. Pykäläkohtaisesti
asiat on jo lyöty lukkoon viime lauantain istunnossa. Mutta
on helppo yhtyä ed. Mauri Salon puheenvuoroon siinä,
mikä koski nimenomaan Fintotoa, ja erityisesti niihin perusteluihin,
joita ed. Virpa Puisto käytti siitä, että tämä nyt
toisessa käsittelyssä oleva lakiehdotus lopullisesti
vaikeuttaa vapaaehtoisten sosiaali- ja terveysjärjestöjen
työn tukemista tässä maassa.
Mielestäni on valitettavaa, että näin
joulun alla nyt jo kolmannen kerran perättäisesti
olemme tilanteessa, jossa Raha-automaattiyhdistyksen asemaa pitkässä juoksussa
vaikeutetaan. Kun lukee vielä tämän valtiovarainvaliokunnan
mietinnön perustelut, niin nämä perusteluthan
tähtäävät koko ajan siihen,
että ei ole perusteita tämän veron nostamiselle.
Totta kai on kuultu asiantuntijoita, esimerkiksi merkittävää Sosiaali-
ja terveysjärjestöjen yhteistyöyhdistystä ytyä,
joka on lausunut hyvin painavat sanansa siihen, ja mietinnössä nojataan
hyvin vahvasti myöskin ytyn lausuntoihin, jotka pitävät
täysin paikkansa. Jos jossakin, niin kyllähän
ytyssä, Sosiaali- ja terveysjärjestöjen
yhteistyöyhdistyksessä, tiedetään,
mitä nämä järjestöt
tänä päivänä kentällä tekevät.
Siellä rahan tarve on huutava. Tämän
kolmannen sektorin tekemä työ ehkä konkretisoituu juuri
näin joulun alla. Sitä tarvitaan joka päivä suomalaisessa
yhteiskunnassa, mutta joulun alla ne ehkä sitten, jotka
eivät ole kovin paljon tässä sisällä,
näkevät sen vielä konkreettisemmin.
Mielestäni on valitettavaa, että vero Raha-automaattiyhdistyksen
kohdalta nousee nyt 8,25:een. Sen arvioitu tuotto lienee ensi vuonna valtiolle
noin 8 miljoonaa euroa. On totta tietenkin, että kun jakoesitys
tälle vuodelle on juuri menossa, tähän
se ei vaikuta. Mutta kun Raha-automaattiyhdistystä täytyy
myöskin järkevästi viedä eteenpäin
yhdistyksenä, niin kaikki vaikuttaa aivan varmasti kaikkeen.
Myöskin yhdistyksen johto joutuu miettimään,
että jos joka vuosi on tulossa tällaisia lisärasitteita,
niin kyllä se rapauttaa tätä järjestelmää.
Pystymmekö pitkällä aikavälillä turvaamaan
yksinoikeusaseman tälle järjestelmälle,
joka meillä on olemassa?
Tiedämme, arvoisa puhemies sen, miten kovan työn
ed. Puisto teki syksyllä. Toimenpidealoitteeseen yli puolet
eduskunnan jäsenistä kirjoitti nimensä.
Piti olla selkeä eduskunnan tahto. Mutta kuten taas tiedämme,
niin poliittista kauppaa käydään ja Raha-automaattiyhdistys
joutui taas kerran olemaan yhtenä osapuolena ja häviävänä osapuolena.
Minä valitan tätä, että näin
on nyt käynyt. Olemme tosiasioiden edessä.
Toivoisin, aivan samoin kuin ed. Puisto, että ensi
vuonna, ketkä täällä ovatkin
päättämässä, Raha-automaattiyhdistyksen
ja nämä muut pelitoiminnot, joita meillä nyt
yksinoikeudella tässä maassa saadaan harjoittaa,
voitaisiin tällaisina säilyttää ja
tämä talo tekisi sellaista lainsäädäntöä,
joka vahvistaisi näiden asemaa, eikä sellaista
lainsäädäntöä, jolla
heikennetään näiden yksinpelioikeutta
harjoittavien rahapeliyhteisöjen asemaa. Valitettavasti
tämä lainsäädäntö nyt eräiltä osin
sitä nimenomaan heikentää, ja tätä on pidettävä valitettavana.
Mielestäni tämä kolmas sektori kokonaisuudessaan
niin sosiaali- ja terveyspuolella kuin liikunta-, urheilu- ja nuorisopuolella
ja myöskin hevostalouden puolella on rikkaus suomalaiselle
yhteiskunnalle. Me hyvin tiedämme, arvoisa puhemies, kuinka
paljon hakemuksia Raha-automaattiyhdistykseen on tullut tänäkin
vuonna. Moni hyvä hanke jää toteutumatta
ja se on tietenkin valitettavaa. Kaikille eivät rahat riitä,
ja kun sitten käy näin, että tämä pohja
kapenee, niin se entisestään näitä valintamahdollisuuksia
heikentää.
Haluan tässä yhteydessä myöskin
eduskunnan pöytäkirjoihin merkitä kiitoksen
ed. Puistolle: Vaikka ed. Puisto varmaan on joutunut hallituspuolueen
edustajana kovan paineen alle, hän on kyllä ryhdikkäästi
puolustanut joka käänteessä Raha-automaattiyhdistystä ja
ennen kaikkea niitä järjestöjä,
ja vain henkilö, joka niissä järjestöissä itse
aktiivisesti työskentelee, voi ne tuntea kaikista parhaiten.
Voin avoimesti myöskin todeta sen, että kun itse
olen saanut nyt olla yhdettätoista vuotta Raha-automaattiyhdistyksen
puheenjohtajana käsittelemässä näitä avustusanomuksia,
se on avannut myöskin minulle aivan uuden maailman suomalaiseen
sosiaali- ja terveyspolitiikkaan. Uskon, että se on myöskin,
ainakin osaltani näin olen itse ymmärtänyt,
ihmisenä kasvattanut jokaista. Niin myöskin on
käynyt omalla kohdallani. Tunnen aivan toisella tavalla
vammaisjärjestöt tässä maassa,
samoin potilasjärjestöt jne. Mielestäni
tätäkin taustaa vasten ajatellen olisi toivonut,
että tälle kolmannelle sektorille ei mitään
erityistä joululahjaa olisi annettu, mutta olisi säilytetty
se asema, mikä Raha-automaattiyhdistyksellä on,
eli tätä veroa ei olisi nostettu.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä käsiteltävä asia
on erinomainen esimerkki niistä poliittisista kysymyksistä,
joihin laman aikana eduskunta joutui, kun laman jälkiä korjattiin.
Nyt vaikuttaa sille, että tästä ikään
kuin ei päästä irti, että nähtäisiin
normaaliolot edessä. Olen toistuvasti näitä asioita
käsiteltäessä kiinnittänyt huomiota
siihen, että silloin, kun keskustelemme arpajaisverolain
tuotosta, keskustelemme samalla kohteista, joiden rahoittaminen
monilta osin laman jälkeen kuuluisi pysyvästi
valtion budjetin yleiskatteisiin menoihin. Tällaisia ovat
juuri vammaisten asuntoloiden rakentaminen ja taiteen alojen tietyt
professorinvirkojen rahoittamiset esimerkkeinä. Ed. Puisto
on aivan oikein kiinnittänyt huomiota tämän
asian merkitykseen puhuessaan kolmannesta sektorista.
Mitä muutoin, arvoisa puhemies, tähän
asiaan tulee, sehän ei ratkea vielä tänäkään
syksynä. Tämä jää ikään
kuin kellumaan tuleviin vuosiin. Tässä asiassa
hiertää se, että on olemassa kuitenkin
eduskunnan ja hallituksen välillä sopimus, millä tavalla
arpajaisten tuottorahoja pitäisi käsitellä.
Tämä sopimus ei näytä pitävän.
Nyt olemme tilanteessa, jossa on eräänlainen neuvottelutulos
ja sitten on olemassa aloitteita, ja näiden välillä meidän
pitää ratkaisumme tehdä.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Puhujalista näinkin myöhäisessä vaiheessa
osoittaa, että kansanedustajia ottaa todella päähän
tämä tilanne erityisesti Raha-automaattiyhdistyksen
osalta ja arpajaisveron osalta. Eikä syyttä nyt
olla tässä tilanteessa moittimassa asian kulkuakin
ja lopputulosta. Näyttää todellakin siltä,
että Raha-automaattiasiasta on tullut valtiontalouden lypsylehmä,
jota sitten, kun se on kerran keksitty, käytetään
toistuvasti ja jatkuvasti ja lisääntyvästi
hyväksi. Tämä suuntahan on täysin
päin seiniä. Tämä on senkin
takia päin seiniä, että samaan aikaan
kehitys kunnissa on kulkenut siihen suuntaan, että siellä on
kunnallistaloudellisista vaikeuksista johtuen yhä vähemmän
mahdollisuuksia tukea tämän tyyppistä sosiaali-
ja terveydenhuollon toimintaa, joten Ray:n myötävaikutusta
olisi tarvittu mitä parhaiten ja yhä enemmän
näinä vuosina eikä ollenkaan olisi pitänyt
kulkea tähän suuntaan.
Miten tähän jouduttiin? En minkään
pitkän kaavan mukaan minäkään
halua tässä pelivaiheessa enää siihen
mennä, mutta tällaista jälkeä syntyy,
kun sidotaan paljon asioita yhteen ja tehdään
niitä kuuluisia lehmänkauppoja. Kyllä meillä oli
ensimmäisen käsittelyn yhteydessä paljon
keskustelua siitä, olisiko tässä nyt
ollut se paikka, missä eduskunnasta olisi haettu riittävä voima
torjumaan tämä ehdotus, mutta en tiedä sitten,
johtuuko pyhistä, että tilannetta ei pystytty
hoitamaan sillä tavalla, että olisi tämä mielestäni
ihan skandaalimainen tilanne pystytty torjumaan. Minä haluaisin
nimittää tätä kerta kaikkiaan
skandaaliksi. Ei tällaisia asioita voi hoitaa menemällä vuodesta
toiseen tällä tavalla. Ray tukee niin arvokasta
toimintaa, että myöskin sen rahoitus pitää kyetä hoitamaan
pitkäjänteisellä tavalla. Tämä on
erittäin huono koulutodistuksen arvosana, mitä tästä jää jäljelle
tämän eduskuntakauden ajalta. Yritystä ei
ole puuttunut, ja mielelläni tältä paikalta
myös yhdyn niihin kiitoksiin, joita on osoitettu ed. Virpa
Puistolle tämän asian hoitamisesta. Tässähän
on nyt esimerkki tästä taistelutilasta, joka aina
jonkun asian kohdalla kulminoituu eduskunnan ja hallituksen välisessä vuorovaikutuksessa.
Tämä on nyt yksi esimerkki.
Haluan lopettaa puheenvuoroni toteamalla, että nyt
on viimeistään osoitettu, miten tärkeää on
se, että seuraavaan hallitusohjelmaan saadaan Ray:n rahoituksen
pitkäjänteisyyden turvaava osa esille, onpa hallitusohjelma
keiden puolueiden tahansa yhdessä solmima. Erityisesti
haluan tässä yhteydessä kiinnittää huomiota
myös tulevan hallitusohjelman liite- tai lisäpöytäkirjaan siltä varalta,
että valtiovarainministeriön viekkaat virkamiehet
taas taiteilevat sinne sellaisia osastoja, joita joku ei huomaa
ottaa riittävän todesta riittävän
ajoissa. Toivon, että ne, jotka ovat vastuullisia seuraavalla
kierroksella näiden asioiden pyörittämisestä,
ottavat tämänkin huomioon, kun sopimuksia toivottavasti
pitkäjänteisesti tehdään, niin
ettei vastaaviin keskusteluihin jouduta seuraavan eduskunnan aikana.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Kyseessä oleva arpajaislakiasia on
meille monelle varmasti, voi sanoa, kärsimysnäytelmä tai
hivutusnäytelmä, joka näyttää toistuvan
eduskunnassa vuodesta toiseen. Tällä kertaa erityisen
valitettavaksi asian teki se, että valtiovarainministeriön puolelta
tuotiin eduskuntaan esitykset, jotka olisivat merkinneet 27 miljoonan
euron supistusta sosiaalialan järjestöiltä,
kulttuurilta, nuorisotoiminnasta, liikunnasta jne., eli vanhassa
rahassa 160 miljoonaa markkaa. Ne ovat erittäin suuret esitykset,
ja molemmat näistä ovat olleet vastoin eduskunnan
kantaa. Tämä on se iso ja merkittävä kysymys,
että näin ei voi jatkua. Haluaisi uskoa, että seuraava
hallitus ei enää tällä tavoin
toimi, että eduskunta joutuu kestämättömän
tilanteen eteen.
Itse olin mukana täällä eduskunnassa
budjettineuvotteluissa, joissa saatiin kohennuksia, muassa veikkausvoittovarojen
jakojen osalta erittäin positiivinen tulos, mutta myönnän,
että tämä Raha-automaattiyhdistystä käsittelevä asia
jäi hiertämään mieltä ja
sitä se tekee, ei sitä voi kiistää.
Saatiin toki budjettiin monia muitakin parannuksia, jotka ensi viikolla
voimme käsitellä, mutta tämän
osalta ainoastaan puolittainen tulos. Näin se on. Täytyy
kuitenkin muistaa, että niitä muitakin kohteita,
joihin parannuksia saatiin, pidettiin kaikkia erittäin
tärkeinä. Minun tietääkseni
budjettiin ei ole tulossa yhtään sellaista lisäystä hallituspuolueiden
eduskuntaryhmien sopimana, mitä ei pidettäisi
tärkeänä.
Mutta juuri Raha-automaattiyhdistyksen kohdalla tilanteen tekee
niin kestämättömäksi se, että tämä toistuu
vuodesta toiseen. Minä ainakin toivoisin, että kokoomuksen
piiristä löytyisi jatkossa yhtä paljon
puolustajia Raha-automaattiyhdistyksen tuotolle kuin löytyi
Veikkauksen puolella. Sinällänsä se oli
hyvä, että löytyi, mutta täytyy
sanoa kyllä, että Raha-automaattiyhdistyksen osalta
samanlaista laajaa tukea ei kokoomuksen suunnalta oltu saamassa.
(Ed. Puisto: Päinvastoin!) — No, minä käytin,
ed. Puisto, tällaista kieltä; en halunnut lähteä syyttelemään, mutta
esitin nyt syvän vetoomuksen, että tukea pitäisi
tulla hyvin laajasti.
Kun täällä jotkut epäilivät,
ettei arvostettaisi kolmannen sektorin työn merkitystä,
niin siitä suinkaan ei ole kyse. Me kaikki tiedämme
todellakin, miten suuri merkitys niillä yli tuhannella järjestöllä ja
myöskin vapaaehtoisilla työntekijöillä on,
jotka toimivat, plus myöskin niillä päätoimisilla
työntekijöillä, joilla on merkittävä rooli
näiden palvelujen tuottamisen kanssa. Aliarvostuksesta
ei ole kysymys, mutta kysymys on todella kestämättömästä tilanteesta,
kun hallitus nimenomaan näissä kysymyksissä ei
halua kuunnella eduskunnan selvää tahtoa. Monissa
muissa kysymyksissä kyllä kuullaan, ja silloin
tietysti on kyse arvovalinnoista, siitä ei päästä mihinkään.
Täällä on moni esittänyt
jo toiveita siitä, että näin ei toistuisi
jatkossa. Täytyy, hyvät ystävät, huolehtia
siitä, että asia pitää sitten
riitauttaa jo budjettiriihessä niin vahvasti, että se
ei kerta kaikkiaan tänne eduskuntaan enää tässä muodossa
pääse. Täällä näyttää kuitenkin
aina olevan monia muita tarpeita, ja kun näitä tarpeita
laitetaan yhteen, silloin siellä helposti joku jää kärsijän
rooliin. Tässä tapauksessa kärsijäksi
jää ei ainoastaan Raha-automaattiyhdistys vaan
ennen kaikkea ne henkilöt, jotka näistä palveluista
ovat riippuvaisia.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Olisi tietysti kiva kuulla edes yhden
hallituspuolueen kansanedustajan tai ministerin puolustavan tätä ratkaisua,
koska on kyllä todella kiusallista kuulla näitä koottuja
selityksiä. (Ed. Karpio: En minäkään
tule puolustamaan!) — Tätä epäilin
juuri, ed. Karpio, että ei sitä puolustusta teiltäkään
kuulla.
Kyllä eduskunnan kulttuurissa on jotain vakavasti vialla
siinä, ettei edes sitten kun tiedetään, että on
kiistanalainen esitys, jota vielä hallitusryhmistäkin
näin monet merkittävät ja keskeiset hallituspuolueiden
edustajat vastustavat, uskalleta käydä sitä debattia,
joka jossain seinien takana on käyty. Jonkunhan, jota siis
tukee eduskunnan selvä enemmistö, jonkun on täytynyt
sanoa jossain, että tämä on järkevä päätös,
tähän on syyt. Tänään
emme ole kuulleet vielä niitä syitä.
On ihan mahdotonta ajatella, että hallitus on päättänyt
tehdä ei-järkevän päätöksen.
Silloin kyllä yhä kaipaisin edes yhtä rohkeata,
joka kertoo, mitä ihmettä on arvioitu, mikä on
tämän takana. Ministeri Niinistö on silloin
tällöin heittänyt täkyjä, mutta
olisi todellakin mukavaa, jos hän uskaltaisi tulla kertomaan
tänne meille kaikille, missä sitä turhaa
Raha-automaattiyhdistyksessä on. Me kaikki olemme näitä vihjeitä kuulleet,
mutta se olisi reilua, että me kaikki saisimme sen kuulla.
Mutta, arvoisa herra puhemies, itse tulin puhumaan, yllätys
yllätys, itselleni läheisimmästä asiasta
eli terveysliikunnasta. Terveysliikuntatoimikunnassa, joka viime
keväänä jätti mietintönsä ja jonka
puheenjohtaja olin, sosiaali- ja terveysministeriö ja opetusministeriö ensimmäisen
kerran vuosikymmeniin yhteistuumin näkivät, että ennalta
ehkäisevä, terveyttä edistävä liikunta
kuuluu sekä opetusministeriölle että sosiaali-
ja terveysministeriölle. Molemmat ministeriöt
ja myös kaikki ministerit ovat tehneet hyvää työtä tämän
toimikunnan mietinnön pohjalta ja sitoutuneet toimikuntamme
esittämään ajatukseen siitä,
että on luovuttava siitä reviiriajattelusta, että Veikkaus
ei tue kansanterveysjärjestöjä, vaikka ne
tekisivät liikuntaprojekteja, ja että vastaavasti Raha-automaattiyhdistys
on ollut allerginen eikä ole tukenut liikuntaprojekteja,
vaikka on ollut kyse kansanterveydellisistä toimista. Tämä vuosikymmenten
riita on viimeinkin saatu lopetettua. Molemmin puolin on sitouduttu
siihen, että on molempien ministeriöiden ja myös
molempien mainittujen tahojen, sekä Veikkauksen että Raha-automaattiyhdistyksen,
vastuulla liikuttaa sitä osaa kansasta, joka terveyteensä nähden
ei liiku riittävästi ja jonka terveydenhoitokulut muuttuvat
kohta kestämättömiksi. Nyt kun tähän historialliseen
kompromissiin on päästy ja kaikki ovat yhtä mieltä,
niin samaan aikaan sitten toisaalta sekä Veikkauksen osalta
että nyt varsinkin tämän surkean esityksen
kautta Raha-automaattiyhdistyksen osalta vähennetään
niitä mahdollisuuksia, kun viimeinkin ollaan yhtä mieltä siitä, mitä pitää tehdä.
Kerron vain muutamia esimerkkejä siitä, kuinka
vakavasta ongelmasta on kysymys ja kuinka siihen ongelmaan ei pitäisi
reagoida ottamalla rahaa pois vaan säästämisenkin
nimissä nyt on laitettava rahaa siihen, etteivät
maksut myöhemmin koidu kohtuuttomiksi.
Toiseksi yleisin syy suomalaisen ihmisen tänä päivänä joutua
pysyvään laitoshoitoon vanhana ihmisenä on
yksinkertaisesti vain ja ainoastaan se, että hänen
lihasvoimansa, pääsääntöisesti
jaloista, heikkenee. Säännöllisellä vanhuksille
tarkoitetulla voimaharjoittelulla on pystytty siirtämään
laitokseenjoutumisaikaa keskimäärin viidellä vuodella,
siis toisilla kahdeksalla ja toisilla kahdella vuodella. On ollut
tarkoitus, että juuri Raha-automaattiyhdistys pystyy jatkossa
yhdessä kansanterveysjärjestöjen kanssa,
joilla on kosketuspinta liikkumattomiin vanhuksiin parempi kuin
ehkä liikuntajärjestöilläkin,
massiivisesti puuttumaan heidän elämäntapoihinsa
ja lihasvoiman hankintaan.
Epäillään, että diabetes
2 -luvut tulevat räjähtämään
niin, että meillä on kymmenen vuoden päästä 300 000
aikuistyypin diabeetikkoa. Samaan aikaan jo noin neljännes
ellei peräti kolmannes erityissairaanhoidon menoista tulee
olemaan yksinomaan tämän elämäntapadiabeteksen
hoitokuluja. Diabetes 2:n hoitokulut tulevat räjähtämään,
ja me emme tässä salissa tule kymmenen vuoden
päästä löytämään
keinoja rahoittaa niitä erityissairaanhoidon menoja, jos
me emme nyt löydä tähän ennalta
ehkäisevään elämäntapamuutokseen
ja liikuntaan rahaa. Juuri siihen Raha-automaattiyhdistys on sitoutunut
ja on poliittisella tasolla päätetty, että se
tulee mukaan tähän työhön, kun
nyt pohja niiltä mahdollisuuksilta viedään
osittain pois.
Mielenterveystoiminnassa, lievissä masennuksissa, on
viimein päästy yksimielisyyteen siitä,
että tämän valtavan lääkemäärän,
mihin tällä hetkellä Kela pistää miljardeja
vanhoja markkoja, rinnalle ollaan tuomassa kevyestä ja
alkavasta masennuksesta toipumiseen lääkehoitojen
sijasta aktiivista liikuntahoitoa, jota Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa
käytetään jo paljon, jolla voidaan korvata
lääkehoito ja joka on paljon halvempaa ja inhimillisempää.
Nyt terveysliikuntatoimikunta pystynee aloittamaan yhdentoista kunnan
kanssa kokeilun mielenterveyshoidosta, mutta sen pitää pystyä jatkumaan.
Viimeinen esimerkki ja ehkä kaikista järkyttävin
liittyy meidän lapsiimme ja nuoriimme, joista vain kolmannes
liikkuu terveytensä kannalta riittävästi.
Meillä on uutta tietoa, ja toivon, että erityisesti
ministeri Biaudet kuuntelisi — ministeri Biaudet, olemme
tänään erityisliikuntajaostosta lähettäneet
teille kirjeenkin asiaa koskien. Nimittäin Ruotsista, Suomesta
ja Norjasta on tullut uusia tutkimustuloksia siitä, kuinka
5-vuotiaiden terveystarkastuksen yhteydessä, jos vakavasti
niin sanotusti seulotaan koordinaatiohäiriöt, jopa
niin yksinkertaiset kuin saako 5-vuotias lapsi pallon kiinni, kun
sitä heitetään, ja pystyykö hän
sen heittämään, jos nämä lapset,
joita tällä hetkellä on 20:stä jopa
35 prosenttiin 5-vuotiaista, jotka eivät saa palloa kiinni,
pääsisivät aktiiviseen liikuntainterventioon,
mitä Ruotsissa on nyt neuvolatoiminnan yhteydessä tehty
sekä päiväkodeissa että päiväkodin
ulkopuolella, niin pystytään merkittävässä määrin
poistamaan käytös-, keskittymis- ja lukihäiriöt.
Kyseessä onkin kinestologinen koordinaatio-ongelma, joka
pystytään terveysliikuntaohjelmilla poistamaan.
Kun tähän lisätään
tulos, että niistä lapsista, jotka ovat olleet
käytös-, keskittymis- ja lukihäiriöisiä 8-vuotiaina
ja jotka eivät ole saaneet tätä liikuntainterventiota,
16-vuotiaana 49 prosenttia on ollut haluttomia jatkamaan mihinkään
opiskelupaikkaan, niin me olemme todella vakavan ongelman kanssa
tekemisissä. Juuri nyt on päätetty, että Raha-automaattiyhdistys
auttaisi näihinkin ongelmiin yhdessä liikuntajärjestöjen
kanssa ja jatkossa myös veikkausvoittovaroja annettaisiin
näihin toimiin. Pelkään kovin, että päätökset vähentää näitä rahoja
tekevät tyhjiksi nämä todella hyvät
päätökset, joihin molemmat ministeriöt
ovat nyt sitoutuneet.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysyn samalla tavalla kuin ed. Brax, mihin
katosi se tuki, joka oli ed. Puistolle vielä tässä syksyllä, kun
hän keräsi yli sata nimeä aloitteeseensa
elikkä enemmistö tästä salista
oli sitä mieltä, että Raha-automaattiyhdistyksen
jakama tuki kolmannelle sektorille on tarpeellinen ja että sitä ei tule
pienentää eikä niitä mahdollisuuksia
ja edellytyksiä sen työn tekemiseen heikentää.
Jossakin on täytynyt tapahtua jotakin, kuten ed. Brax kysyi,
tai sitten täältä salista löytyvät
ne yli sata, jotka ovat allekirjoittaneet ed. Puiston aloitteen,
ja kun tästä asiasta äänestetään,
niin tämä esitys tulee voittamaan, jos ihmiset
ovat todellakin sanojensa ja nimikirjoitustensa takana. Eihän
tällaisessa asiassa mielipidettä voi noin vain
muuttaa, kun kysymyksessä on koko kolmannen sektorin tekemä työ,
jota täällä puheissa ylistetään
ja valiokunnassa monella tavalla ylistetään ja
kannatetaan.
Tämä työhän kerää vapaaehtoistyöntekijöitä, eli
pienellä rahalla saadaan mittava verkosto tekemään
vapaaehtoisesti työtä sosiaali- ja terveyspuolella,
josta työn tekemisestä niitä käsiä nimenomaan
puuttuu kunnalliselta puolelta, puuttuu julkisen puolen työntekijöitä.
Siellä on näitä auttavia käsiä tekemässä erilaista
tehtävää, sekä hoito- että hoivatyötä,
monenlaista muuta työtä. On erittäin
valitettavaa, että puheet ja teot ovat ilmeisesti taas
kerran ristiriidassa täällä.
Arvoisa puhemies! Tässä kiinnitän
vielä erikseen huomiota palvelutaloihin. Raha-automaattiyhdistyksen
rahoittamana on pystytty kunnissa rakentamaan palvelutaloja niin
sanotusti kaikelle kansalle. Nyt kun kilpailuttamismomenttia ollaan
tuomassa yhä voimakkaammin palvelutalosektorille, on vaara,
että yksityiset kuorivat kermat päältä ja
niillä vähävaraisilla, jotka todella tarvitsisivat
näitä palvelutalopaikkoja, ei ole enää sijaa
majatalossa eli ei ole varaa näihin yksityisten palvelutaloihin
ja ostositoumukset ovat yhä tiukemmassa kunnissa. Olisin
toivonut, että kilpailuttamisesta olisi myös voitu
tehdä jonkinlainen esitys tai päätös,
jos nimenomaan kysymys on esimerkiksi vanhusten tukiyhdistysten palvelutaloista.
Mitä tulee sitten julkistamiseen, kun täällä oltiin
huolestuneita siitä, saavatko kansalaiset nyt tiedon siitä,
ketkä täällä äänestävät
ja miten äänestävät, niin varmasti
keskustan eduskuntaryhmä tulee pitämään
huolen siitä ja yksittäiset edustajat, että äänestyskartat
myöskin leviävät maakunnassa, että ne,
jotka puhuvat siellä kolmannen sektorin puolesta, käyvät
tilaisuuksissa, vanhusten, vammaisten, veteraanien tilaisuuksissa,
osoittamassa suurta myötätuntoa, niin ovat täällä myöskin
sitten osoittamassa äänestyskäyttäytymisellään
sitä suurta myötätuntoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälällä on
ne äänestyskartat jo ihan hallussaan, jos niin
haluaa. Asiastahan ensimmäisessä käsittelyssä äänestettiin
ja kaksi uljasta taistelijaa, edustajat Puisto ja Erkki Kanerva, äänestivät
hallituspuolueista opposition kanssa rintamassa, ja sillä sipuli.
Elikkä ed. Hyssälä voi käynnistää tämän
suunnittelemansa operaation välittömästi.
Tänä päivänä hyväksytään
vain se, mikä kakku on, ja sillä sipuli; eihän
tätä hylätäkään
voi.
Arvoisa puhemies! Sitten itse asiasta. On syytä palauttaa
mieleen, millä tavalla itse asiassa niin kuin tsekattiin
se tilanne, minkälaisena suomalainen yhteiskunta näkee
tulevaisuuden, kun tiukka paikka tulee. Se ensimmäinen
tarkastusasemahan oli vuosi 1995. Se oli nimenomaan silloin, ja
nyt on syytä palauttaa mieleen, mikä oli silloin
suomalaisen yhteiskunnan reaktio, mistä mallista apua haettiin.
Silloin ne henkilöt, jotka olivat käyneet Uudessa-Seelannissa,
kaivettiin Iikko B. Voipion johdolla esiin kertomaan, että no
niin, siellä on sellainen uusliberalistinen malli, joka
niiden pelisääntöjen mukaan ratkaisee Suomenkin
ongelmat, ja tulivat uudet gurut esiin. Silloin kaikki valtion tuki
lopetettiin taas mainitussa valtiossa, silloin ammattiyhdistysliike
lopetettiin, edunvalvontajärjestelmät lopetettiin jnp.
Sitten kun oli muutama vuosi mennyt, eduskunnassakin kiinnostuttiin
seurausvaikutusten arvioinnista. Kävimme katsomassa paikan
päällä, mitä oli tullut tulokseksi.
Silloin suurimmat valokyltit olivat kolmannen sektorin valokyltit ylivoimaisesti,
avustusjärjestöjen kyltit, metriä korkeat
talojen katolla olevat kyltit, että täällä on se
avustusjärjestö kolmannelta sektorilta ja täällä se
jnp., eli bisnesmaailman kyltit olivat paljon vaatimattomampia.
Aivan mielenkiintoinen ajoitus, kun Hesari tuli tässä viikonvaihteessa
ja palautti mieleen sen, mikä tilanne siellä tällä hetkellä on,
miten nyt on ollut pakko kääntää suuntaa
taas toiseen suuntaan, jolloinka ammattiyhdistysliike on ilmestynyt
kuvaan mukaan ja yhteiskunta on joutunut ottamaan tehtäviä hoitaakseen
jnp. Mutta kolmas sektori oli silloin se, johonka tukeuduttiin.
Tämä on mielenkiintoista, että kun meillä käydään
nyt uusliberalismin ja tämmöisen sekatalousjärjestelmän
välistä kamppailua, katsotaan, missä kukin
seisoo ja on, niin silloin avainasemassa on kolmas sektori, sen
rooli, sen säilyttäminen, ja siihen ovat liittyneet
juuri ne puheenvuorot, jotka täällä tänä päivänä tässä asiassa
on käytetty.
Nyt tietysti politiikassa ei ole mitään logiikkaa,
mutta siinä voi olla analogiaa. Pitää muistaa,
että logiikkaa siinä ei ole minkään
vertaa, mutta analogiaa voi jonkun verran olla, ja se analogia tässä on
se, että missäs kulttuurissa me elämme.
Me elämme Euroopan unionin kulttuurissa, jossa koko järjestelmä perustuu
lisäysperiaatteeseen, eikö niin, kaikki raha perustuu
aina, koska juuri se lisäysperiaate luo oikeutuksen Euroopan
unionin olemassaololle, ja jokainen raha, mikä kierrätetään
Euroopan unionin kautta, lisääntyy siis tällä periaatteella.
Vaikka ne rahat olisivat alun perin täältä meiltä kotoisin,
niin tällä tavalla se kuitenkin toimii.
Tässä kolmannen sektorin Ray-rahojen käytössä toimii
lisäysperiaate vapaaehtoistoiminnan kautta aivan mallikelpoisella
tavalla. Siis toisin sanoen perinteisesti siinä tämä EU-malli
on analogisesti sisäänrakennettuna sellaisella
tavalla, että jos ne tehtävät jouduttaisiin
sitten budjettirahoituksesta kattamaan saadaksemme saman sote-puolen
tuloksen, ei näitä nappuloita ole missään, ei
yhdellä tiellä missään. (Ed.
Puisto: Se on joidenkin tarkoitus!) — Joo. — Toisin
sanoen veroprosentilla kikkailu, 7 versus 8,25 versus 9,5, tulee
aivan uskomattomaan valoon. Siis jos ajatellaan lisäysperiaatteen
tuoman tuoton maksimointia, niin sehän tapahtuu nimenomaan
sillä tavalla, siis rahana, että palautetaan 7
prosentin tasolle ja mahdollisimman vilkkaasti, koska sillä tavalla
yhteiskunta säästää kaikkein
eniten. Kun tässä ovat nämä VVM:n
haukat olleet liikkeellä, niin VVM:n haukkojen kannattaisi
nyt arvioida tätä vapaaehtoistyötä lisäysperiaatteen
kautta ja tulla siihen tulokseen, että paras mahdollinen
satsaus on se, että prosentti palautetaan 7:ään.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen viimeisiin ajatuksiin on helppo
yhtyä ja todella kaikkeen siihen perusteluun, mitä toitte
puheessanne esille. Tästä hallituksen esityksestähän
on, niin kuin täällä tuli esille, äänestetty,
mutta haluaisin nähdä, miten tässä toimitaan, voitaisiinko
vielä päästä siihen, että tämä palautetaan
ja hylätään. Tässä eri
puheenvuoroja kuunnellessa on tullut esille ja useamman puheenvuoron
sisällä on se ajatus, että tätä päätöstä ei
tulisi tehdä, tätä hallituksen esitystä ei
tulisi hyväksyä. Mutta selväksi on myös
tullut se, että tälle ilmeisesti on jokin perustelu,
jota me kaikki emme ymmärrä tai emme tiedä.
Itse olen yksi niistä, joka ei ymmärrä tätä päätöstä eikä tämän hallituksen
esityksen perusteluja.
Arvoisa puhemies! Erityisesti näen, että tämä on
toisaalta outo tai kestämätön, niin kuin
täällä on sanottu, esitys tai päätös,
koska täällä eduskunnassa on todella
yli puolet ollut sitä mieltä, että tämänlaista
esitystä ei tulisi hyväksyä. Näin on
vaikea ymmärtää, että eduskunta
ei ole se, jonka tahtoa kuullaan poliittisesti. Tässä ennen kaikkea
nyt on kysymys arpajaislaista, Raha-automaattiyhdistyksen toiminnasta,
mutta kun otetaan tähän mukaan, mitä kaikkea
se sitten tarkoittaa, niin se tulee vielä vaikeammaksi,
eli kysymys on kansalaisjärjestöistä.
Niin kuin täällä valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä hyvin tuodaan esille, on todella kysymys
laajasta toiminnasta: yli tuhannesta järjestöstä,
noin 24 000 päätoimisesta työntekijästä ja
150 000 vapaaehtoisesta työntekijästä,
ja noin 20 prosenttia maamme sosiaalipalveluista toteutuu tämän
automaattiyhdistyksen tuen kautta.
Täällä joissakin puheenvuoroissa
esitettiin, että tämä saataisiin toisella
tavalla järjestettyä, että se olisi sitten
valtion budjetissa yleisrahoituksena. Totta kai se olisi paras mahdollinen
keino, mutta tietäen kaiken sen, mitä täällä on
muittenkin kohdalla tullut, se on varmasti hyvin kaukainen haave,
että tämä rahoitus voitaisiin saada näiltä momenteilta,
mitä meillä budjetissa on. Näin näkisin,
että tässä vaiheessa mennään
rajusti, ja jos ajatellaan, että vielä perättäisesti
useamman vuoden ajan on nostettu tätä 3 prosentista 9,5:een,
tämä esitys, 8,25 prosenttia, joka tapauksessa
alkuprosentteihin nähden on liian suuri, kun vielä tarkastelee
asiaa sitä taustaa vasten, että sen toiminnan
tarve, mitä nämä kansalaisjärjestöt
tekevät eri tahoilla, niin sosiaali- ja terveystoimen alueella
kuin liikunnan ja tietenkin kulttuurin alueella, siis koko tämä vapaaehtoistoiminta,
järjestötoiminta, ei missään
tapauksessa ole pienentynyt, vaan koko ajan tulee yhä vaikeutuvia
ja uusia toimintoja, erityisesti vanhustyön alueelle, mutta
myös päihdetyön alueelle ja mielenterveystyön
alueelle. Nämä ovat nimenomaan niitä,
joissa tarpeet ovat päinvastoin lisääntyneet.
Sen vuoksi tämä todella on kestämätön
tilanne nyt tämän jälkeen.
Vielä haluan myös tuoda esille sen, minkä täällä ed.
Hyssälä nostatti esille, kilpailuttamisen palvelutoiminnassa,
mitä Raha-automaattiyhdistys tukee, palvelutalojen rakentamisessa.
Nyt kun siihen liittyy tämä kilpailuttamissääntö,
se ei todellakaan tue pienten eikä myöskään
suurten yleishyödyllisten yhdistysten kehitystä ja
kaikkea sitä toimintaa, mitä ne ovat perinteisesti
tehneet ja tekevät edelleenkin. Voi sanoa, että kilpailuttamisen
myötä tälle alueelle nousee yrityksiä,
isoja yrityksiä, ja ajattelen niin, että tulee
paljon kalliimmaksi. Maksajana toivoisi, että se on sitten
valtio ja kunnat, mutta tiedetään, että se
on sitten veromarkoista pois. Tällä hetkellä oma
pelkoni on se, että tästä seurauksena
näissä palvelutaloissa kaiken tämän
toiminnan sisällä olevat ihmiset, asiakkaat, saattavat
joutua erinäköisin maksuin sen maksamaan. Kilpailuttamissääntöjen
myötä ehkä palvelut eivät halpene
vaan päinvastoin.
Ainakin Tampereen näkökulmasta, missä olemme
mukana tämmöisessä kilpailuttamistilanteessa,
on jo kunnan eli kaupungin taholta selkeästi todettu, että tämä on
laskettavissa virkamiesten työtunteina ja ne on pantavissa
rahaksi. Vielä, jos lopputulema on se, että suuret
yritykset näillä aloilla alkavat entistä enemmän
olla mukana, siis sellaisilla aloilla, joilla perinteisesti toimivat
yleishyödylliset yhdistykset, joille tämä sinänsä sisältö eli
hoivatyö, palvelutyö, on ollut sydämenasia
sillä tavalla, että on haluttu tehdä hyvää työtä,
haluttu tehdä laadukasta työtä, nähdä asiakas
hyvin arvokkaana ja kehittää toimintaa asiakkaan
näkökulmasta käsin, niin oma pelkoni
on, että suurten yritysten kohdalla ehkä se asiakas
ei ole aina se ensimmäinen arvo vaan arvo voi löytyä muualta.
Vielä ihan lopuksi haluan todella myös yhtyä niihin
kiitoksiin, mitä täällä on tuotu
ed. Puiston työstä tämän toimenpidealoitteen
kautta. Tietenkin nyt siitä, että tämä ei
ole tuottanut sitä tulosta, mitä eduskunnassa
on haluttu, suuret valitukset. Yhdyn siihen, mitä ed. Puisto
ja muut ovat tuoneet esille, että vähin, mitä tulisi
saada, on se, että tämä saataisiin tulevaan
hallitusohjelmaan kirjattua jollakin tavalla, millä tavalla
Raha-automaattiyhdistyksen toimintaa ja kaikkea toimintaa, mitä sen
myötä tuetaan, sitten rahoitetaan.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Muistan tätä keskustelua
kuunnellessani, että noin viisitoista vuotta sitten olin
järjestöjen lähetystössä kansliapäällikkö Kari
Puron puheilla ja silloin hän myönsi, että valtion
ja Raha-automaattiyhdistyksen välille tulee aikaansaada
linnarauha. Hän kuvasi järjestöjä kevyeksi
ratsujoukoksi, joka tunnustelee ja havaitsee yhteiskunnan epäkohtia
ja niitä katvealueita, joihin julkiset palvelut eivät
yllä. Mielestäni tämä kuvaus nyt
osuu hyvin siihen keskusteluun, jota tänään käydään.
Ehkä on tarvittu eräänlainen kriisi,
ennen kuin olemme toivon mukaan tulossa sen tien päähän,
jota täällä on vaadittu, että vuosi
vuodelta toistuva samanlainen näytelmä on saatava
katkaistua. Mielestäni tämä eduskunta
nimenomaan on ehkä luottanut siihen, että demokratia
toimii ja raha-automaattipuolue löytyy tästä salista. Tiedän,
että suuri osa niistä, jotka allekirjoittivat ed.
Puiston aloitteen, kuten itsekin, me uskoimme siihen, että löytyy
valtiovarainvaliokunnassa ja hallituksen ja eduskuntaryhmien edustajien välisissä
neuvotteluissa
linnarauha tähän tilanteeseen, jolloin emme olisi
joutuneet näin pitkälle, että tavallaan
vastakkain ovat monet erilaiset asiat, jotka on kuitenkin, ed. Puisto,
saatu tällä taistelulla aikaan, että järjestäjille
tuleva tulo ei pienene niin paljon kuin uhka oli. (Välihuutoja) — Sovitaan
niin, että taistelemme, että tämä oli viimeinen
kerta.
Juha Karpio /kok:
Puhemies! Kun olen kuunnellut näitä puheenvuoroja,
yhdessäkään puheenvuorossa ei ole osoitettu
myötätuntoa tätä hallituksen
esitystä kohtaan, joten väkisinkin rupeaa miettimään,
kuinka toteuttamiskelpoinen loppujen lopuksi koko esitys on.
Valtiovarainvaliokunnassa kuultiin myöskin seikkaperäisesti
eri asiantuntijoita, jotka kiinnittivät huomiota eri epäkohtiin,
joista muun muassa ed. Vihriälä seikkaperäisesti
toi esille Raha-automaattiyhdistyksen kannalta katsottuna ne epäkohdat,
mitä siellä myöskin jo asiantuntijakuulemisessa
kuulimme.
Samalla tavalla ed. Mauri Salo Fintoton puolesta totesi sen
epäoikeudenmukaisen kohtelun, mihin tämä hallituksen
esitys nyt johtaa. Samaan tulokseenhan tuli myöskin Kilpailuvirasto,
joka totesi, ettei hallituksen esitys johda eri pelimuotojen tasapuoliseen
kohteluun.
Valtiovarainvaliokunnan mietinnön lausumaehdotuksessa
edellytetään, että hallitus ryhtyy pikaisiin
toimenpiteisiin näitten epäkohtien poistamiseksi.
Nyt on kolme kuukautta hallituksella aikaa suurin piirtein, joten
jään mielenkiinnolla odottamaan, kuinka nopeasti
nämä epäkohdat tulevat poistetuiksi,
mutta joka tapauksessa tässä on edellytys siihen,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä veronkorotus on hyvin
valitettava. Itse olen tehnyt toistakymmentä vuotta vapaaehtoistyötä useassakin
päihde- ja raittiusjärjestössä.
Niillä on raha tiukassa, ja tärkein rahoittaja
on Raha-automaattiyhdistys. Sekin tosin vain 4 prosenttia avustuksistaan
käyttää päihdetyöhön,
eli tinkimisen varaa enää ei olisi. Yhteiskunnan
pitäisikin ottaa suurempi vastuu muun muassa päihdetyöstä ja
monista muistakin toiminnoista. Nythän niitä tyrkätään
tänne, osittain Veikkauksen piiriin määrättyjä asioita,
osa Raha-automaattiyhdistyksen piiriin, ja näin tämä rahoitus
kaikilta osin niukkenee. Tämä veronkorotus on
yksi askel täysin väärään
suuntaan.
Minusta tämä veronäytelmä,
joka toistuu vuodesta vuoteen, on myös eduskunnan arvovallan kannalta
surkeaa. Täytyy kysyä, miksemme sitten kansanedustajat
pysty viemään tahtoamme läpi vaan ilmeisesti
aika suppeatkin piirit voivat juoksuttaa eduskuntaa niin Veikkaus-asiassa kuin
Raha-automaattiyhdistys-asiassa. Itse kyllä olin melko
varma, että kun ed. Puisto keräsi nimiä aloitteeseen,
se riittäisi ja hallituspuolueitten neuvotteluissa sitten
tämä veronkorotus poistettaisiin. Siinä mielessä tämä neuvottelutulos
on yllättävä. Itse en tiedä,
miten tämmöinen on mahdollista, mutta täytyy
sanoa, että se ei ole kunniaksi niille, jotka tämän
asian ovat saaneet näin aikaan.
Kun eduskunnan toiminta perustuu siihen, että sovituista
asioista samoin kuin ryhmäpäätöksistä pidetään
kiinni, on kyllä erittäin valitettavaa, että eduskunta
on tässä asiassa tekemässä väärän
päätöksen, joka ei varmasti vastaa eduskunnan enemmistön
tahtoa.
Mirja Ryynänen /kesk:
Herra puhemies! Tämän saman ikävän
näytelmän toistuminen täällä joulun
alla kerta toisensa jälkeen ei kyllä todellakaan
joulumielestä kerro eikä sitä kohota. Sanottakoon
nyt vielä kerran, että arpajaisverokannan korotus
heikentää välittömästi
ja suoraan koko kolmannen sektorin toimintaedellytyksiä ja tämä heikennys
kohdistuu yli tuhanteen järjestöön, jotka
tätä tukea ovat saaneet, ja paitsi päätoimisiin
yli 150 000 vapaaehtoistyöntekijään näissä järjestöissä.
Tämän valtavan arvokkaan vapaaehtoistyön
arvoa ja siihen liittyvää lisäysperiaatetta,
jota täällä hyvin ed. Pulliainen kuvasi,
ei näköjään ymmärretä valtiovarainministeriössä eikä koko
hallituksessa, mutta kyllä minusta on vielä surullisempaa
se, että sitä ei ymmärretä kaikkialla
tässä salissa. Kuitenkin lähes kaikki kansanedustajat
ovat puheissaan tukeneet näiden järjestöjen
suuriarvoista työtä. Monet meistä toimivat
näissä järjestöissä aktiivisesti
itse. Me tunnemme ja tiedämme sen työn, ja me
myöskin tiedämme, miten tavattoman vaikeaa ja
miten paljon kalliimpaa näitten järjestöjen
tekemää työtä olisi korvata
budjettirahoituksella.
Kun eduskunta nyt sitten näyttää hyväksyvän tämän
korotuksen, kyllähän se samalla heikentää omaa
uskottavuuttaan ja heikentää ihmisten luottamusta
tähän järjestelmään,
sen toimivuuteen, ja minusta sitä on tavattoman vaikea
ja työläs palauttaa jälkikäteen.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Se osa eduskuntaa, joka tässä salissa
tällä hetkellä on, ymmärtää kolmannen
sektorin toimintaa, mutta tuntuu kyllä todella kummalliselta
ja pahalta se, että näyttää siltä,
että enemmistö kuitenkin tulee käyttäytymään
toisella tavalla.
Omalla kohdallani on tavallaan kolmannen sektorin arvo jotenkin
korostunut, kun on nähnyt uusien demokratioiden tilanteen,
siis vaikkapa vain Viron taikka muiden Baltian maiden, näiden
entisten sosialistimaiden, tilanteen, joissa kolmas sektori kokonaan
puuttuu. Se tarkoittaa erittäin merkittävää osaa
demokraattisen yhteiskunnan toiminnassa ja merkittävää puutetta.
Ilmeisesti kaikissa läntisen Euroopan maissa, eikä vähiten
Suomessa, kolmannella sektorilla on tärkeä osa
täyttää niitä aukkoja, mitä julkinen
palvelusektori edustaa, ja täyttää niitä todella
tärkeitä tarpeita joustavasti ja tavalla, jossa
vapaaehtoistyön merkitys on erittäin suuri. Tämä on myös
pelkästään taloutta ajatellen hyvin kustannustehokasta
toimintaa. Pienellä rahalla saadaan paljon aikaiseksi.
Silloin toivoisi, että tätä pientä rahaa
riittäisi.
Ehkä kuitenkin yksi erikoisen tärkeä asia
tässä on se, että jos tätä rahaa
siirretään valtion pohjattomaan kassaan verotuksen
kautta enemmän ja enemmän, vaarannetaan kyllä monopoliasema, jonka
eteen on jouduttu aika paljon taistelemaan. Tässä on
koko järjestelmä vaarassa, ja tätä ei
minusta tulisi tehdä missään tapauksessa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tullut aivan joulumieli siinä mielessä, että niin
positiivisesti ja myönteisesti lain toisessa käsittelyssä on
puhuttu kolmannesta sektorista ja ennen kaikkea myöskin
Raha-automaattiyhdistyksen asemasta. Pitää nyt
kuitenkin muistaa, että viime lauantaina me äänestimme ensimmäisessä käsittelyssä
pykälät
jo valmiiksi ja silloin sitä mieltä ei löytynyt äänestyksen
yhteydessä riittävästi, että ed.
Puiston toimenpidealoitteen mukainen pykälä olisi
mennyt läpi.
Tämän lain hylkääminen ei
ole varmastikaan viisasta myöskään siltä osin,
että tämä koskee Veikkausta ja siinä on
saatu parannukset. Nämä on kytketty yhteen.
Minusta täällä on käytetty
erinomaisia puheenvuoroja. Myöskin ed. Brax toi tämän
arvovalintakysymyksen tässä talossa esille, kun
yli sata edustajaa allekirjoittaa jonkin aloitteen ja on sen takana.
Minä uskon, että jokainen, joka allekirjoitti
tämän toimenpidealoitteen, todellisuudessa halusi
sitä, että kolmannesta sektorista ja näistä järjestöistä pidetään
tässä vaikeassa tilanteessa huolta. Sen takia
tämä on mielestäni erittäin
ikävää ja valitettavaa.
Ed. Brax toi mielestäni erittäin hyvin esille myöskin
terveysliikunnan ennalta ehkäisevän toiminnan,
mielenterveystoiminnan, kaikki uudet asiat ja myöskin diabetestyön
kokonaisuudessaan, kaiken, mitä siinä on tapahtumassa.
Minusta on todella valitettavaa, että on tämmöinen
päätös jo tehty. Emme voi tänä päivänä enää sitä muuttaa,
pykälä on lyöty jo kiinni. Me nyt hyväksymme
tämän lain ja tämän valitettavan
tosiasian, että vero Raha-automaattiyhdistyksen kohdalta
nousee 1,25 prosenttia.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Herra puhemies! Kun ei saa vastauspuheenvuoroja, joutuu
palaamaan kauan sitten käytettyyn puheenvuoroon ja käyttämään
vastauspuheenvuoron vasta nyt.
Ed. Puisto suri sitä, että kysymyksessä oli
hänen persoonansa, että siksi tätä asiaa
ei saatu eteenpäin hänen toimenpidealoitteensa
mukaisesti. Minun on lohdutettava ed. Puistoa, että tässähän
ei suinkaan ollut kysymys sitä, että jonkun naama
ei miellytä. Hymykampanjalla yhtään asiaa
tässä talossa ei ole saatu eteenpäin,
sen tietää ed. Ihamäki sosiaali- ja terveysvaliokunnasta varsin
hyvin.
Mutta näiden lohdutuksen sanojen jälkeen minun
on todettava, että kysymys on paljon ikävämmästä asiasta
siinä, miksi tämä ed. Puiston esitys
ei ole mennyt läpi. Kysymys on siitä, että ei
löydy halua korjata näitä asioita, ja
tämä on paljon pahempi asia kuin se, miellyttääkö jonkun
naama toisia vai ei, miellyttävätkö jonkun toimintatavat
toisia vai eivät. Nämä ovat helppoja
tapoja todeta, että väärä henkilö esittää,
mutta siitä ei ole kysymys. Kysymys on todella arvovalinnoista.
Kysymys on siitä, haluammeko me tukea sitä vapaaehtoisjärjestöjen
laajaa työtä, mitä tehdään.
Sille ei haluta antaa riittävää arvoa, vaikka
hallitus on jättänyt järjestöjen
varaan hyvin monien palvelujen jopa tuottamisen. Mutta järjestöthän
ovat ennen kaikkea innovaattoreita. Sieltä löytyvät
uudet ajatukset, uudet idut uusien toimintatapojen kehittämiseksi,
ja juuri sen takia hallituksen ja eduskunnan kannattaisi tukea sitä työtä,
mitä vapaaehtoisvoimin tehdään.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen totesi hyvin tärkeän
näkökohdan. Meidän järjestömme
ovat todella innovatiivisia. Siellä on mittava asiantuntemus,
siellä on innokkuutta ja halua tehdä parhaansa.
Me ed. Stenius-Kaukosen kanssa olemme saaneet olla Diabetesliiton
työssä. Sen järjestön toimesta
kansainvälisestikin arvostettua työtä diabeteksen
ehkäisyn ja hoidon kehittämisohjelman toteutuksessa
on tehty järjestön aloitteesta yhteistyössä toki
laajan rintaman kanssa, mutta sellaista työtä,
jonka rahoittaminen ehdottomasti kuuluisi jo normaalin budjettimenettelyn
ja terveydenhuoltojärjestelmän piiriin. Tämä vain
osoittaa sitä, miten mittavista ja tärkeistä asioista
tässä on kyse ja sen työn ja laajan innovatiivisuuden
arvostamisesta, mitä näissä järjestöissä kolmannen
sektorin puolella ylipäätänsä on
tehty.
Minusta ed. Juha Korkeaoja otti esiin tärkeän näkökohdan.
Tällä menettelyllä murretaan ja murennetaan
pikkuhiljaa sitä koko rahapelitoiminnan yksinoikeusperustaa,
juridista perustaa, joka meillä on koko rahapelitoiminnan
keskeinen asia.
Ed. Jukka Vihriälä ja monet muut, jotka ovat mukana
Raha-automaattiyhdistyksen, veikkauspuolen tai Hippoksen hallinnossa,
tietävät, että se on hyvin tuloksekasta
toimintaa. Todella vähällä rahalla saadaan
paljon aikaan. On erittäin suuri joukko toimijoita, jotka
tekevät innokkaana sitä työtä.
Niiden työtä pitää arvostaa
ja tukea.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun olen kuunnellut salissa ja työhuoneessa
tätä keskustelua, niin on pakko osallistua tähän
kärsimysnäytelmään. Puhuminenhan
on meille kansanedustajille tärkeää,
koska edustamme täällä kansaa ja niitä ihmisiä,
jotka meidät ovat tänne lähettäneet.
En käy tässä nyt enää lävitse,
minkä takia kolmas sektori on tärkeä meille.
Se on myöskin minulle. Tässä on tavattoman murheellinen
olo tämän asian kohdalta.
Haluan vaan eduskunnan pöytäkirjoihin lähinnä todeta
sen, että jotain on pahasti pielessä talon pelisääntöjen
ja neuvottelukulttuurin osalta. Asia, joka sosialidemokraattisen
eduskuntaryhmän kannanoton mukaan oli yksiselitteisesti
torjuttava, tuodaan valmiina kokonaispaketissa hyväksyttäväksi
tosiasiallisesti eduskuntaryhmälle vielä tilanteessa,
jossa suurimmalla osalla kansanedustajia on omat valiokunnat ja
muut kokoukset menossa. Tässä on jotain vakavasti
pielessä. Haluan vaan todeta tämän pöytäkirjoihin. Myöskin
keskusta voi olla joskus saman tilanteen edessä — toivottavasti
ei.
Mutta se, mikä tässä on nyt arvokkainta
ehkä kaiken kärsimysnäytelmän
seassa, on se, että jos tässä nyt otetaan,
niin kuin otetaan, yksi askel taakse, niin varmuudella tämä Virpa
Puiston ikään kuin johdolla käyty taistelu
johtaa siihen, että viimeistään hallitusohjelmaneuvotteluissa, jos
sosialidemokraatit ovat niissä mukana, tässä otetaan
kaksi askelta eteenpäin. Jos nyt yksi taakse, silloin kaksi
eteenpäin, ja tämä asia on silloin sillä tavalla
niitattava betoniin, että tämän tyyppistä kärsimysnäytelmäkeskustelua
ei tarvitse kuunnella eikä siinä tarvitse olla
mukana.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Totean vielä kerran tähän
kärsimysnäytelmän jatkeeksi, että eihän
näitä kolehdinkerääjiä, Raha-automaattiyhdistystä,
Fintotoa, Veikkausta, ole perustettu veronkeruuta varten. Niitten toimilupakaan
ei lähde siitä. Sen vuoksi jokainen siirto, joka
vie verotusta kiristävään suuntaan, on
aivan väärään suuntaan.
Totean myöskin, että verojaostossa oli sopu. Meillä oli
yhteinen käsitys. Tämä ei vaan kestänyt
eduskuntaryhmien puheenjohtajien neuvottelukehässä.
Siellä kehässä tämä esitys
tyrmättiin, joka lähti siis 7 prosentin tasosta,
joka olisi säilyttänyt nykyisenkin kahtena vuotena
perättäin korotetun verotason. Kyllä tästä väistämättä kantaa
kokoomus päävastuun.
Hallituksen esitys on monelta kantilta myös linjaton.
Se on nimenomaan linjaton Fintoton arpajaisverolaskentaperusteen
kannalta. Ei ole enää perustetta sille, että Fintoton
veron laskentaperuste säilyy nykyisellään.
Se on jatkossa korjattava. Tähän on kiinnittänyt
Kilpailuasiamieskin jo sillä tavalla huomiota, että sitä ei
voi välttää. Sitä on turha pakoilla.
Asia pitää kohdata aidosti.
Aivan lopuksi, rouva puhemies, vähän ed. Gustafssonin
mielipiteitä tukien totean, että tarvitaan kerta
kaikkiaan tällainen pitkäjänteisempi toimintastrategia,
joka on yhteinen näille toimijoille, millä tavalla
näitten kansallisten peliyhtiöitten tulevaisuus
turvataan esimerkiksi suhteessa monopoliaseman säilyttämiseen,
suhteessa ulkomailta tulevaan kovaan kilpailuun. Tässä mielessä varmaan
hallitusohjelmaneuvottelut ovat hyvin tärkeässä asemassa.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin ed. Saarinen totesi, verojaostossa
oli tämän asian osalta kyllä hyvä yhteisymmärrys
olemassa. Ehkä teimme taktisen virheen tämän
asian menettelytavan osalta. Olisi pitänyt tässä asiassa
ehkä tehdä niin kuin ed. Puisto jossakin yhteydessä totesi,
että viedään se mahdollisimman nopeasti
nyt valiokuntakäsittelyssä läpi ilman,
että otetaan siihen minkään valiokunnan lausuntoa,
ja ilman, että paketoidaan sitä mihinkään
muihin asioihin. Tämän paketoinnin teki kokoomus.
Se on rehellisesti valitettavasti näin.
Mutta kyllä tässä on murheellinen
mieli, todella murheellinen mieli. Totta kai itse kukin meistä,
jotka nyt olemme valitettavasti hyväksymässä tätä ratkaisua,
kannamme omalta osaltamme tietenkin vastuun. Itse olin varma tuon
aloitteen pohjalta, kun sen niin moni edustaja allekirjoitti, että tämä asia
kyllä muuttuu eduskunnassa sillä tavalla, että hallituksen
esitystä ei tulla hyväksymään.
Monissa eri tilaisuuksissa, monissa eri tapahtumissa, sanoin, että jos
jostakin voi olla varma, niin tästä asiasta: tämä kääntyy
positiiviseen suuntaan. Ei voi kuin yhtyä niihin valitteluihin,
minkä monet edustajat tämän asian osalta ovat
esille tuoneet. Kyllä tämä murheellinen
juttu on.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen kuunnellut näitä murheen
ajatuksia allapäin itsekin. Tieto tästä on
kiirinyt jo Pohjois-Karjalaan. Sielläkin ollaan murhemielellä tästä asiasta,
jonka piti kääntyä eduskunnassa, oieta
täällä, saada ymmärtämystä,
ja nyt on käymässä niin, että kaikki
täällä puhuvat, mutta asia menee väärään suuntaan.
Jotenkin oudolta tuntuu tämä eduskunnan päätöksenteko
tämän tyyppisessä kokoluokaltaan hyvin
mittavassa ja tärkeässä ja periaatteellisesti erittäin
tärkeässä asiassa. Kaikkinensa kun on kuunnellut,
niin kukaan tätä ei kannata, kukaan ei ole ollut
tämän takana, ja siitä huolimatta asia
ollaan hyväksymässä. Kokoomuksesta kukaan
ei ole mitään edes puhunut. Ilmeisesti ne, jotka
eivät ole mitään puhuneet, ovat tämän
kannalla. Mutta jotenkin on hämmästyttävää,
voiko kokoomus olla niin kylmäkiskoinen tätä vapaaehtoistyötä ja
kolmannen sektorin työtä kohtaan. Olen ymmärtänyt,
että sielläkin on niitä, jotka ovat mukana
toiminnassa ja järjestötyössä aktiivisesti,
kolmannen sektorin työssä, ja kokevat sen varmasti
tärkeäksi. Eikö näin?
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Olen vilpittömän pahoillani,
että kansanedustaja Ihamäkeä, kokoomus,
lääkäri, sosiaalivaliokunnan varapuheenjohtaja,
naurattaa tämä asia. (Ed. Ihamäki: Minua
nauratti äskeinen puheenvuoro, ei asia!) Tässä ei
ole mitään naurettavaa. Naurettavaa on se, jonka
ed. Ryynänen toi esiin, se, että eduskuntaa on
pidetty naurunalaisena. Se on naurettavaa. Kun olen kuunnellut kaikki
nämä puheenvuorot, pahoittelut myös niiden
osalta, jotka olisivat voineet tukea, tuoda ilmaisunsa ja tahtonsa
esiin. Ei mikään olisi siinä kaatunut,
vaan olisi voitu sosiaalipoliittista linjaa näyttää tässä talossa.
Jossakin vaiheessa on näytettävä, että valtiovarainministeriön
ja kovan luokan porvarien tahto ei voi olla se, jolla sosiaalipolitiikkaa tässä maassa
johdetaan ja tehdään. Jonkun on uskallettava,
joidenkin on se tehtävä silläkin uhalla,
että kuuna päivänä ei tule mihinkään
valituksi.
On kiistelty myös siitä, onko tässä kokoomuksen
tahto vai ei. On selkeästi. Tämä on ikään
kuin pieni pallo, jolla ylimielisesti kokoomuslainen valtiovarainministeri
Niinistö oman taustaryhmänsä kanssa pallottelee,
käyttää niitä ihmisiä, jotka
ovat tämän toiminnan kohteina, vammaisia, kehitysvammaisia,
vanhuksia jne., tätä ryhmää omana
pallonaan.
Samanaikaisesti ministeri Sasi, kokoomus, kokoomuslaisen yritysjohtaja
Järventauksen kanssa vaatii ehdottomasti kiristettäväksi
sosiaalisen kilpailuttamislainsäädännön
ehtoja, jotta kolmannen sektorin toiminta voidaan tyrehdyttää ja
tuoda sinne bisnes. Samanaikaisesti kun viedään
voimavaroja pois verotuksella, hankaloitetaan, niin samanaikaisesti
sosiaaliministeri, kok., alentaa yksityisten palveluntuottajien
kelamaksua, mutta ei kuntien, ja vaikeuttaa näin kuntien
toimintaa. Onhan tämä linjakysymys.
Pahoittelen sitä, että esimerkiksi Pirjo-Riitta Antvuori
sosiaali- ja terveys- ja työjaoston puheenjohtajana on — toivon
mukaan vasten omaa tahtoaan — pistetty tämän
toiminnan kätyriksi. Näin vain on, että nämä toiminnat
joskus tuottavat tuloksen. Tällä kertaa se tulos
on erittäin katkera.
Toivon myös, että ne, jotka ovat tänään
käyttäneet puheenvuoroja, toimivat hallitusneuvotteluissa
ja budjettiriihessä siten, ettei tämä enää eduskunnassa
toistuisi. Valitettavasti kuulin myös sen, että tämä oli
ollut veroministeriön neuvotteluissa ja Talpol-neuvotteluissa
budjettiriihen aikana, ja kun muut verotukseen liittyvät kokoomukselle
tärkeät asiat oli ratkaistu, tämän asian
päälle oli naurettu, juuri kuten äskenkin
se nauratti, ja sanottu, että kai eduskunta sen hoitaa. Kertokaa
tämä niille vammaisille, sairaille, jotka odottavat
näitä palveluja. Toivottakaa heille hyvää joulua
näillä sanoilla.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Äskeinen puheenvuoro, joka allekirjoittanutta
nauratti, oli ed. Väistön puheenvuoro, eikä sekään
oikeastaan naurattanut vaan lähipiiristä kuullut
kommentit. Tämä vaan selostettakoon sen takia,
että jos täällä ei koko aikaa istu
naama vakavana, niin ei aina syy löydy niin läheltä kuin
ed. Puisto kuvitteli.
Nyt näyttää siltä, että tähän
on syntipukki löydetty ja kokoomusta syytetään
varsin laajalti. Ed. Puisto käytti tässä syytteessään
varsin kovaa kieltä. Totean vaan, että tämä on
hallitusryhmien kompromissi, joka on tehty hallitusryhmien neuvotteluissa,
ja yhdyn mielelläni siihen kannanottoon, että seuraavissa
hallitusneuvotteluissa tähän asiaan palataan.
Pirjo-Riitta Antvuori /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei minua ole miksikään kätyriksi
pantu eikä tätä kokoomus ole mitenkään
vaatinut. On aika suuruudenhullua kuvitella, että kun käydään
budjettineuvotteluja, siellä eivät tulisi kaikki
mahdolliset asiat esiin. Valitettavaa on tietysti se, että ei
siellä mitään arvovalintoja ole. Siellä ovat
niin lasten mielenterveysasiat, tiehankkeet kuin Rahiksen verot
samassa pakassa. Siitä pakasta säästöjä on
tehty, ja tämä on tulos, ja tämä oli
vielä yksimielinen esitys, jonka demareitten puheenjohtaja
Kalliomäki esitti. Minä en tätä esitystä siellä tuonut.
Vastaavien palaverissa kyllä olivat kaikki muutkin asiat pöydällä.
Jos Rahis-vero on johonkin kaatunut, niin se on kaatunut Jyväskylä—Kirri-
ym. tiehankkeisiin.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Ed. Laitinen pahoitteli, että kysymyksessä oli
taktiikkavirhe. No, taktiikkavirheestähän ei ollut
kysymys, vaan kysymys oli tahdon puutteesta. Vaikka itsekään
en haluaisi paikalla olevia kokoomuksen edustajia, ed. Antvuorta
ja ed. Ihamäkeä, tässä nostaa
temppelin harjalle, koska tunnen heidät molemmat aktiivisina
vapaaehtoisjärjestöjen toimijoina ja muutenkin
näiden asioiden puolestapuhujina, niin se ei muuta miksikään
sitä, mistä se tahdon puute löytyy. Se löytyy
kokoomuksesta puolueena, kokoomuksen johdosta. Kyllä me
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa yhtä lailla tiedämme,
mihinkä kaatuvat asiat. (Ed. Vehkaoja: Kyllä!)
Me tiedämme sen täsmälleen, ja me voimme
kyllä myöskin mainita, mistä huoneesta
löytyy se suurimman tahdon kokoomuksen ryhmässä omaava
henkilö. Se löytyy kokoomuksen ryhmäpuheenjohtajan
huoneesta, eikä hän tietenkään
voi yksin sitä tahtoaan toteuttaa. Kokoomuksen ryhmä on
tämän linjan takana, ja niin tässä asiassa
kuin monessa muussakin asiassa, mitä me tämän
jälkeen tulemme tänä päivänä täällä käsittelemään,
näissä kaikissa on tästä samasta
ongelmasta kysymys.
Oma johtopäätöksenihän on
ollut jo kauan sitten, mikä ei suinkaan teille ole salaisuus,
että minun mielestäni ainakaan vasemmistoliiton
ei pitäisi olla kokoomuksen kanssa samassa hallituksessa,
koska meidän arvopohjamme eroavat niin paljon siinä suhteessa,
mikä on oikein, mikä on väärin.
Me haluamme tukea niitä ihmisiä, joilla itsellään
ei ole voimavaroja huolehtia itsestään. Silloin
vapaaehtoistyö on erittäin tärkeä työmuoto,
mutta myöskin julkisen sektorin toiminta. Tässä nämä linjat
eroavat, ja tästä ei päästä yli eikä ympäri.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todella tässä asiassa
harmittaa yksi pienempi asia ja yksi todella iso periaatteellinen asia,
mistä tässä on puhuttu. Tämä hiukan
pienempi asia, mutta sinällään tärkeä,
on tämä ravipelien laskentaperuste. Tiedämme,
että niitä järjestävät
niin Veikkaus kuin Fintoto, ja Kilpailuvirastokin selkeästi
totesi, että ei voi olla kahta erilaista perustetta, mutta
se lakiin kuitenkin jäi. Siellä on hyvä ponsi,
ja toivottavasti se ensi vuonna johtaa tuloksiin.
Sitten on toinen asia tämä Raha-automaattiyhdistyksen
varat ja Raha-automaattiyhdistyksen asema pitkällä aikavälillä.
Kun sosiaalijärjestöjen kenttää,
tätä kolmatta sektoria, katsoo, niin siellä todella
nämä pienemmät toimijat, pienemmät
järjestäjät, helposti joutuvat nyt vaikeuksiin. Siellä on
kova kilpailuttaminen meneillään, kilpailuneutraliteetti
sielläkin, ja pienempien toimijoiden on vaikea pärjätä,
elleivät ne saa julkista Raha-automaattiyhdistyksen rahoitusta
toimintaansa. Mitä vähemmän tätä rahoitusta
saadaan, sitä vaikeammaksi tilanne voi tulla. Siinä mielessä tämä 1,5
prosenttiyksikköäkin, mitä tässä korotusta
tuli ja mikä on kolmas korotus peräjälkeen,
on nyt todella ongelmallinen.
Tietenkin, arvoisa puhemies, tämä on hallitusryhmien
kompromissiesitys. Minä kunnioitan näitä puheenvuoroja
tässä, mutta tietysti tästä vähän
tämmöinen puhdistautumislennon tuntukin on olemassa.
Muistan, että kun olin 90-luvun alussa hallituspuolueessa,
silloin oli vaan niin, että ei juuri ollut hyviä ja
huonoja hallituksen esityksiä, vaan oli hallituksen esityksiä ja
niitä puolustettiin. Ei kovin paljon kaksilla housuilla
sitten kentällä esiinnytty, mutta ymmärrän
tämän hankalan tilanteen, mikä tässä on
syntynyt.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On pakko vielä osallistua tähän
saattohoitokeskusteluun. Jos tästä nyt jotakin
myönteistä voi etsiä ja löytää,
niin se on tietysti se, että tulevaisuutta ajatellen on
hyvä, että kansallinen kokoomus on juovansa nyt
paljastanut lopullisesti. Kun tiedetään, miten
hyvin tuossa kokoomuksessa nämä juovat ovat kiinni
pitäneet, niin en minä voi kuvitella, että ne
siitä neljässä kuukaudessa mihinkään
häipyvät. Kun kohta on 16 vuotta täällä mittarissa
ja tänä aikana nämä juovat eivät
ole miksikään muuttuneet, niin kyllä ne
säilyvät samanlaisina tämän
neljä kuukautta. Se on muuten kaikkien muitten hyvä muistaa,
että näin asianlaita on, ja pitää tarkkaan
mielessä neljä viisi kuukautta tästä eteenpäin.
Se vaikuttanee sitten, kun tarpeeksi moni pitää mielessä,
siihen, minkälainen hallitus muodostetaan keväällä.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Osan tästä keskustelusta
kuuntelin tuolta huoneestani, ja täytyy sanoa, että onhan
tässä tällainen katumusharjoituksen tunnelma
nyt, eikä syyttä. Asia on erittäin tärkeä,
ja kyllä tässä on nyt myöskin
vähän halua kohdistaa arvostelua talon työskentelytapoihin,
vaikka olen omalta osaltani puhemiesneuvoston jäsenenä siitä vastuussa,
mutta kyllä kritisoimme jo viime viikolla sitä,
minkälaiseksi tämä aikataulumme viimekin
viikolla oli laitettu. Tärkeitä asioita oli kovin
myöhäisille kellonlyömille jouduttu asettamaan,
ja muistaakseni tämän asian ensimmäinen käsittely
käytiin torstai-iltana ajankohtana, jolloin sekä kokoomuksella
että keskustapuolueella, molemmilla, oli muita rientoja.
Silloin keskustelu oli jo arvostelevaa, mutta voin vain kuvitella,
miten olisi lauantain äänestyksen kanssa mahdollisesti
käynyt, jos tämä keskustelu, joka tänään
on täällä kuultu, olisi voitu käydä torstaina.
On ennenkuulumatonta mielestäni, että eduskuntakeskustelu,
niin kuin tänään on osoittautunut, on
ollut sisällöltään sellaista,
ettei ole löytynyt ensimmäistäkään
kansanedustajaa, joka olisi tätä lopputulosta
puolustanut. On minusta moraalin vastaista oikeastaan ajatella,
että täällä tehdään
yhteiskunnallisesti tärkeitä päätöksiä siten,
että itse asiassa kukaan ei niitä kannata.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Totta kai on, ed. Stenius-Kaukonen,
sillä tavalla, että tahdon puutteestahan tässä oli
kysymys. Ajattelin kysymystä myöskin noin tekniseltä kannalta
niin, että ehkä olisi toinen tapa viedä tätä kysymystä eteenpäin
taktisesti tuonut toisenlaiset tulokset. Minusta on aika tavalla
uskomatonta se, että tässä katumusvaikertelussa
ed. Pirjo Antvuori syyllistää keskisuomalaiset
kansanedustajat, erityisesti ed. Juha Karpion ja minut, sen suhteen,
että Jyväskylä—Kirri-tiehanke
oli se, joka johti siihen, että Rahiksen veroastetta nostetaan;
kaksi aivan eri asiaa, ei mitään tekemistä toistensa
kanssa. Ei teidän pidä nyt rakentaa sellaisia
perusteluita, mitkä eivät ole kestäviä,
mitkä eivät edes kestä päivänvaloa,
vaikka näin iltapuhteena puhutaankin.
Pirjo-Riitta Antvuori /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tämä Jyväskylä—Kirri
oli enemmänkin symboliikkaa, mutta tosiasia on se, että ne
tiehankkeet olivat niin valtavan suuret, että itse ainakin
yritin taistella vähän niitä vastaan,
koska eivät ne olleet missään suhteessa
esimerkiksi budjetin pääluokkiin eivätkä mihinkään.
Tämä Jyväskylä—Kirri
on minulle aivan vieras juttu. Tämä oli aivan
symbolinen asia, mutta ylipäätänsä tarkoitin
näitä mittavia tiehankkeita, joita oli tosi paljon.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Se vaan on niin näköjään,
että kun on kysymys lakialoitteesta tai laista, joka merkittävästi
koskettaa niitä ihmisiä, joilla on kaikista vaikeinta
suomalaisessa yhteiskunnassa, niin tämmöisen lain
käsittely, niin kuin täällä jo
hyvin kuultiin, tapahtui torstai-iltana klo 20, ja silloin täällä oli
yksimielisyys. Kaikki me, jotka täällä silloin
olimme paikalla, kyllä Raha-automaattiyhdistystä puolustimme,
ja tänäkään päivänä täällä ei
ole vastustavia ollut ketään, kaikki ovat yksituumaisia.
Siitä huolimatta laki on viety äänestyksessä lauantaina
ensimmäisessä käsittelyssä pykälien
osalta läpi, joten ei voi tällä kertaa enää mitään
muuta kuin vain käydä tätä niin
sanottua saattohoitokeskustelua. Mutta eduskunnan arvon mukaista
tämä ei ole. Jos kerran tahto täällä on
yli sadalla edustajalla, että tämmöistä lakia
ei pidä säätää, tämmöistä pykälää,
niin sitä ei sittenkään tehdä,
vaan joku ihmeellinen ylivoima tulee, joka sanoo, että nyt
se muutetaan, ja se on nyt sitten lauantaina nähty, tämä voima,
joka on sen tehnyt.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä ed. Antvuori syyllistää tässä muitakin,
esimerkiksi minut, kun hän mainitsi Jyväskylä—Kirri-maantien.
Kyllä minä liikennejaoston jäsenenä ihan
tasapuolisesti ed. Laitisen kanssa otan näitä syyllistämisriittejä vastaan.
Ed. Stenius-Kaukoselle haluaisin todeta, että sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa kokoomus on ollut ylipäätänsä hallituksen
esitysten takana. Aina kun on tullut hyvä ehdotus, joita
joskus tulee jopa ed. Stenius-Kaukoselta, on harkittu, voidaanko
se ottaa lukuun, mutta valitettavasti ei kaikkia. Tämä ei
ole yksinomaan kokoomuksen kanta ollut, vaan koko muun valiokunnan.
Mutta vielä tästä keskustelusta,
kyllä tämä ihmetyttää,
mikä puhdistautumisriitti tämä nyt sitten
onkaan, kun täällä nyt kaikki vuotavat
sydämensä tyhjiksi, mutta demokraattisessa parlamentarismissa
kuuluu asiaan, että voidaan olla asioista eri mieltä ja
myöskin sivistyneesti. Hallitusryhmät ovat tehneet
kompromissin, ja sitä ainakin itse kannatan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä keskustelu on
varmasti paljon enemmän kuin puhdistautumisriitti, koska
uskon, että sillä on vaikutusta kevään
hallitusneuvotteluihin. Mutta kyllähän tässä tietysti
heijastuu se tilanne, että eduskunnan aina silloin tällöin
pitää nauttia hallituksen luottamusta ja nimenomaan hallituksessa
sen voimaministeriön, valtiovarainministeriön,
luottamusta. Tämä on ehkä se pohja, tausta,
mikä tässä on nyt ollut mukana.
Keskustelu päättyy.