12) Laki ammattitautilain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Tarja Cronberg /vihr(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomessa on erilaisten arvioiden mukaan noin
            5—6 prosenttia väestöstä altistunut
            homeille kosteusvaurioiden yhteydessä. Tämä tarkoittaa
            käytännössä sitä, että kyseessä on
            jo kansantauti ja että tilanne on vakava. Viidesosa kodeista
            joidenkin arvioiden mukaan ja viidesosa työpaikoista kärsivät
            huonosta sisäilmastosta, ja on arvioitu, että 80
            prosenttia kouluista on kosteusvaurioiden alaisena. Tämä tarkoittaa
            luonnollisesti sitä, että rakentamista on parannettava,
            on löydettävä tapoja, joilla kosteusvaurioiset
            talot pystytään korjaamaan asianmukaisesti. Ennen
            kaikkea kyse on luonnollisesti kouluista. Näitä löytyy
            kaikista maakunnista.
         
         
         Ongelma on myös itse diagnoosimenettelyissä,
            joissa usein potilas saa astmadiagnoosin, vaikka kyseessä voisi
            olla muunlaisia sairauksia. Myös diagnoosin yhteydessä potilaita
            altistetaan lisää. Kuitenkin ehkä vakavin
            ongelma on toimeentulo. Ammattitaudista johtuvan työkyvyn alentuma
            määrätään tapaturmavakuutuslain
            17 §:n 3 momentin ja 18 §:n säännösten
            estämättä arvioimalla työntekijän
            ammattitaudin jälkeinen kyky tehdä sitä työtä,
            josta hän siirtyi eläkkeelle.
         
         
         Laki sinänsä on toimiva, ongelmana ovat sen käytännöt,
            jotka usein ovat puutteellisia. Ei ole harvinaista, että henkilö hakiessaan
            työkyvyttömyyseläkettä tapaturmavakuutuslain
            mukaan joko ei saa sitä tai että prosessi on tavattoman
            pitkä. Tällöin henkilö itse
            asiassa ei ole työtön, vaan työssä oleva,
            on jatkuvasti työsuhteessa, mutta ei voi oleskella työpaikalla,
            koska työnantaja ei pysty osoittamaan uusia homeista vapaita
            tiloja. Tämä on hyvin tavallista esimerkiksi sairaaloissa.
            Näin ollen henkilö, joka joutuu tällaiseen
            tilanteeseen, on täydellinen väliinputoaja. Ei
            ole mitään toimeentuloa, ei mitään.
            Prosessi kestää ja kestää, valitukset
            jatkuvat, ja tapaturmaeläkettä ei ehkä myönnetä,
            ehkä se myönnetään, mutta hän
            on jatkuvasti töissä eikä saa työttömyyskorvausta,
            ei minkäänlaista tukea.
         
         
         Näin ollen tämä lakialoite lähtee
            siitä, että silloin, kun kosteusvaurioista on
            kyse ja tämä ammattitautidiagnoosin mukainen prosessi
            on käynnissä, periaatteessa Kela vastaisi tästä työkyvyttömyyseläkkeen
            maksusta siihen asti, kunnes virallinen eläkepäätös,
            joka turvaa henkilön toimeentulon, on tehty. Tällöin
            päästään aika suuresta joukosta,
            ehkä tulevaisuudessa vielä suuremmasta joukosta,
            väliinputoajia ja toimeentulo on turvattu tämän
            usein erittäin ikävän ja usein myös
            mielenterveysongelmia aiheuttavan prosessin aikana.
         
         
       
      
         
         Eero Akaan-Penttilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Mielelläni kommentoin tätä ed.
            Cronbergin lakialoitetta ammattitautilain muuttamisesta, niin että otettaisiin
            huomioon nämä kosteusvauriohomeet ja niistä aiheutuneet
            ongelmat.
         
         
         Tämä on ollut Suomessa, sanoisin, ihmeellinen
            ongelma. Se on edelleen ongelma, ja se taitaa olla myös
            monelta osin pysyvä ongelma, vaikka sen lähtökohta
            oikeastaan on rakennustekninen. Aika outo juttu. Suurin osahan näistä on
            syntynyt niin, että on selvästi ihmisen, meidän
            suomalaisten, rakentamissa taloissa tullut vesivahinkoja, joita
            ei ole huomattu tai ymmärretty, mikä on niiden
            aiheuttama aikapommi vähitellen. Siitä se on kaikki
            lähtenyt käyntiin.
         
         
         Kymmenen vuotta sitten ei ymmärretty ihmisten oireita,
            ei työyhteisöjen oireita, joissa näitä tuli.
            Tavallisestihan ne olivat hengityselinten oireita, nieluoireita,
            nenäoireita, yskää, nuhaa. Täytyy
            vaan toivoa, ettei meidän puhemiehellämme ole
            mitään tähän liittyvää altistusta,
            kun on yskä. Toivotaan, että se tulee jostain
            muualta ja on pois häipyvää.
         
         
         Mutta tämä ongelma on tällä lailla
            laajoissa piireissä tullut esille. Sitä selvästi
            aina vähätellään eikä tahdota
            oikein uskoa, mutta onneksi tässä on ammattikunta
            ryhdistäytynyt vähitellen ja nyt on selkeät
            kyselykaavakkeet olemassa ja varsinkin työterveyshuollon
            kautta valmiudet ovat kyllä suhteellisen hyvät
            jo tämän asian selvittämiseen. Myös
            Työterveyslaitos aika hyvin tietää, miten
            tässä edetään.
         
         
         Keskimäärinhän on niin, että meillä altistuneita
            Suomen kansasta voi olla vaikka kuinka paljon. Jotkut väittävät,
            että kaikki olemme altistuneet homeelle jossain vaiheessa
            vaikka vanhoissa maakellareissa ja sillä ei sen kummempaa merkitystä olisikaan.
            Sieltä on ehkä jotain vasta-aineitakin tullut
            ja muuta vastaavaa, mutta sillä kai ei ole sairastumisen
            kanssa minkäänlaista merkitystä. Ne,
            jotka ovat joutuneet tämän massiivin altistuksen
            alaisiksi esimerkiksi työpaikoilla tai vastaavissa tiloissa,
            niin siitä joukosta onneksi vain joku, onkohan se nelisen
            prosenttia tai yksi prosentti, mutta se on hyvin pieni prosentti,
            altistuu niin vakavasti, että saa pysyvän sairauden
            siitä itseensä. Ne ovat silloin allergisia nuhia
            tai erilaisia keuhko-oireita. Astman lisäksi on alveoliitteja
            ja muita tämmöisiä vastaavia. Eli tämä tarkoittaa
            sitä, että suurimmalle osalle muusta väestöstä ei
            jää pysyvää haittaa, jos se
            altistus poistuu. Tämä kannattaa muistaa, ettei
            väärällä lailla huolestuta tästä asiasta.
         
         
         Mutta tässä vaiheessa, ennen kuin menen näihin
            muihin puoliin, sanoisin, että kaikissa työyhteisöissä se,
            että koko henkilöstö tai yli puolet rupeaa
            reagoimaan jatkuvalla flunssamaisella oireilulla, on tyypillisin
            signaali siihen, että näitä vesivahinkoja
            pitäisi etsiä, ja jos ne löydetään, niin
            pitää se veden vuotokohta löytää.
            Se on ainoa tapa hoitaa se asia. Siinä ei paljon auta,
            että maalipinnat hiotaan ja maalataan uudestaan, niin kuin
            aluksi tehtiin. Se altistushan vaan silloin jatkuu.
         
         
         Ja sitten rakennustekninen on se toinen puoli, joka ei taida
            olla vieläkään Suomessa palautunut entiselleen.
            Edelleenkin ehkä rakennetaan liian lyhyitä räystäitä ja
            liian matalia perustuksia ja sitten kaikenlaisia tiivisteitä seiniin,
            kosteussuojat on väärällä tavalla
            laitettu. Ihan uskomattomia tapahtumia olen omassa ammatissani nähnyt
            tämän ympärillä ja sen takia
            näin yleisesti haluan tästä puhua.
         
         
         Mutta sitten jos menen tähän lakialoitteeseen takaisin,
            niin yksittäistapauksissa tiedän, että on käynyt
            juuri näin, niin kuin ed. Cronberg sanoo, että on
            jääty vaille sosiaaliturvaa, ja kuitenkin tuntuu
            siltä, että varsinainen haitta on tosi suuri tästä altistuksesta
            ja sen jälkeisestä tilanteesta. Mutta kyllähän
            Suomessa nykyisin on niin, että jos tehdään
            selvä diagnoosi ja selvä työperäisyys on
            siinä mukana, ei sen nykyään välttämättä tarvitse
            enää olla ammattitauti eikä ammattitautilainsäädännön
            mukaisesta agenssista kysymys, vaan selkeä työperäinen
            sairaus, ja todetaan myöskin, että tietyissä tiloissa
            ei enää voi työskennellä, niin
            ammatillinen kuntoutus on kyllä siihen  ihan selvä keino.
            Muutamia tapauksia olen itse tavannut, joissa on käynyt
            sillä lailla ikävästi, että tämä ammatillisen
            kuntoutuksen polku tai tie ei ole kohdannut näitä ihmisiä.
            Ei ole osattu paikallisessa työterveyshuollossa neuvoa oikein
            tätä jatkohakemista, ja siitä varmaan
            johtuvat useimmissa tapauksissa nämä työkyvyttömyysasiat,
            jotka ovat jääneet vuoteen tai kahteen vuoteen,
            ja sen jälkeen tuntuu, ettei ole minkäänlaista
            suojaa, vaikka ei ole valmiutta mihinkään muuhun
            työhön vielä mennä. Näin
            voimakkaasti altistuneet nimittäin eivät voi samassa
            työssä jatkaa, mutta kysymyksessähän
            on ammatillinen työkyvyttömyys ja oikeastaan tiettyihin
            olosuhteisiin sidottu työkyvyttömyys eikä täydellinen, pysyvä työkyvyttömyys.
            Tämä käsitteistö kaikkinensa
            on se, jossa ammattihenkilöiden pitäisi olla vähän
            huolellisempia, jotta kaikki menisi kohdalleen.
         
         
         Yksi kohta täällä — vahinko,
            että edustaja joutui lähtemään
            pois, olisin häneltä ihan kysynyt tätä,
            kun hän sanoo, että vakuutusoikeuteen ja korkeimpaan
            hallinto-oikeuteen päätyy näitä vakuutusyhtiöiden
            omien lääkäreiden lausuntoja ja huomiotta
            jäävät niiden taustana olevat asiantuntijalääkäreiden
            diagnoosit. Näinhän ei pitäisi käydä.
            Itse asiassa minä sanoisin, että niin ei saisi
            käydä, koska niiden kaikkien pitäisi
            olla liitteenä näissä kertomuksissa,
            jotka menevät eteenpäin koko tässä valitusportaikossa.
            Jos ne eivät ole siellä mukana, niin sehän
            on valitusperuste, se on ilman muuta selvää. Siltä osin
            jään ihmettelemään tätä lausuntoa
            kaikkinensa. Tässä mielessä tämä on
            enemmän ehkä keskustelualoitteen paikka, kuin
            että selkeästi lakia pelkästään muutettaisiin
            tältä pohjalta niin, että Kela olisi automaattisesti
            se vastuuviranomainen tästä eteenpäin.
            Semmoinen kuntoutuksellinen aspekti tästä puuttuu.
            Sen takia en voi allekirjoittaa tätä lakialoitetta,
            mutta muuten kannatan, että asiaa näinpäin
            puhutaan ja viedään eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä ongelma on siinä mielessä todellinen
            kuten ed. Cronbergin aloitteessa on todettu. Pohjois-Karjalassakin
            on minun tiedossani kymmeniä ihmisiä, jotka ovat
            siinä loukussa, että heidän ei ole todettu
            työperäisyyden takia altistuneen homeille eikä työpaikalla,
            vaikka sitten niissä mittauksissa on kyllä todettu,
            että siellä on tämmöistä olemassa, yliopistolla,
            keskussairaalalla, monissa terveyskeskuksissa, joissakin kouluissa,
            ja siitä huolimatta, että nämä ihmiset
            ovat sairastuneet, sen osoittaminen, että se on juuri sieltä lähtöisin,
            on ollut vaikeaa.
         
         
         Nämä testithän ovat sillä tavalla
            tällä hetkellä vielä jotenkin
            vajavaiset, että niitä tehdään
            muutamilla homeilla, ei tehdä siis laajasti ottaen. Kun niitä homelajeja
            on monta, monta sataa, niin muutamilla homeilla tehdään
            se altistus. Silloin ainakin minulle on syntynyt se mielikuva ja
            voisi jopa väittää silloin, jotta voi
            olla, että nämä testit eivät
            vielä paljasta sitä totuutta, mikä on
            se oikea syy ollut tämän henkilön sairastumiseen. Useimmiten
            sanotaan, että se on voinut tulla sen työpaikan
            ulkopuolelta, se on voinut tulla luonnosta, se on voinut tulla vaikka
            sieltä kellarista tai mistä hyvänsä.
            Kaikkein selvintähän tässä on maatalouspuolella,
            jos sairastuu heinähomepölyyn. Sehän
            on jo luokiteltu sillä tavalla, jotta se suhteellisen vähillä tutkimuksilla
            voidaan todeta, jos on maataloustyössä, ja siitä saa
            mahdollisesti jopa eläkkeen. Mutta nämä muut
            yleensä leimataan sillä tavalla, jotta tässä on
            korvien välissä vika, kun ihminen on sairas, ja
            tämä on se pahin syy, että kun ihmiset
            sitten vuosikausia killuvat siinä välissä saamatta
            oikeata diagnoosia, niin siinä voi kyllä äkkiä sitten
            käydä se "humettikoppa" heittämäänkin
            oikeasti, kun epäillään, onko tässä nyt
            nupissa vika eikä oikeasti siinä homepölyaltistumassa.
         
         
         Minusta tämä asia sinällään
            on hyvä, ja voi olla, niin kuin ed. Akaan-Penttilä totesi,
            jotta tässä on enemmän keskustelualoitteenkin
            paikka. Mutta tällä hetkellähän
            meillä sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut
            työryhmän selvittämään
            tätä ongelmatiikkaa. Se on asetettu joskus tässä tammikuun
            aikana. Tein nimittäin viime vuoden puolella kirjallisen
            kysymyksen tästä aiheesta. Tämmöinen
            työryhmä luvattiin asettaa, ja nyt minä tarkistin,
            ja se on asetettu. Elikkä nyt siellä käydään
            sitä ongelmatiikkaa läpi, jotta millä tavalla
            tämä asia hoidetaan, joka tässä ed. Cronbergin
            aloitteessa esitetään, koska siellä on nyt
            todettu laajamittaisesti, tunnustettu se ongelma laajasti, että on
            suhteellisen paljon Suomessa tämän tyyppisiä tapauksia,
            jotka putoavat meidän turvaverkkomme läpi eivätkä ole
            oikeutettuja saamaan oikein mitään etuutta tietyissä tapauksissa.
            Jos työnantaja vielä katsoo, että on
            työpaikka tarjolla eikä halua lomauttaa, niin
            ei edes työttömyysturvaan ole oikeutta.
         
         
         Sen takia asia on hyvä ja kannatan sitä, jotta
            se työryhmä toivon mukaan nyt toimii nopeasti
            ja tuleva eduskunta ja tuleva hallitus sitten hoitavat tämän
            sillä tavalla kuin näkevät parhaaksi
            hoitaa, sen ensinnäkin, millä tavalla näitä tutkimuksia
            tehostetaan, jos siellä todetaan aukkoja, ja sitten millä tavalla
            tämä sosiaaliturvapuoli hoidetaan kuntoon sillä tavalla,
            jotta yksikään ihminen, joka joutuu tämän
            homeen takia ahdinkoon, ei joutuisi kokemaan sitä, mitä ne
            ihmiset, jotka tänä päivänä ovat
            mahdollisesti sosiaalitoimen varassa. He ovat joutuneet itse sanomaan
            nimittäin itsensä irti, koska eivät voi
            mennä työpaikkaan, ja sitten todetaan, jotta ei
            ole mitään syytä olla tulematta sinne
            töihin. Se ei voi olla oikea tie tällä hetkellä.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aika jännittävä aloite
            sen takia, että tässä on niin monta ulottuvuutta.
            Yksi on se yleinen ongelma, että meillä näitä hometaloja
            on sekä työpaikoilla että kotona että sillä välillä.
            Niissä kaikissa paikoissa esimerkiksi opettajat joutuvat
            liikkumaan, niin että selvitäpäs nyt
            sitten, missä se varsinainen kriittinen altistuminen on
            oikein tapahtunut. Elikkä siinä katsannossa tämä aloite
            osuu aika hyvään maaliin siinä, että osoitetaan,
            että sitten se on jokin yleisvastuullinen taho, kunnes asiat
            perusteellisesti selvitetään ja syysuhteet selvitetään,
            joka vastaa tästä, sanotaanko, turvaverkosta.
         
         
         Sitten toinen asia on se ihan yleisellä tasolla, että kansanedustajan
            työ on aika jännittävä siilarin
            työ. Ne tapaukset, jotka meille tulevat kansalaisaloitteina,
            nehän ovat sellaisia, että ovat ihmiset niin sanotusti
            pudonneet väliin joissakin tapauksissa, ja näitten
            määrä on ollut selvästi kasvussa.
            Toisin sanoen se lainsäädäntö,
            joka meille tulee tänne hoidettavaksi, on yleensä aika heikosti
            valmisteltua ja sitten se tuottaa nimenomaan näitä väliinputoamistapauksia.
            Tässä katsannossa on hyvä, jos sosiaali-
            ja terveysministeriö on ryhtynyt selvittämään
            näitä nyt perusteellisemminkin.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakialoitteen kautta on syntynyt hyvä,
            tärkeä keskustelu aiheesta, joka on monia koskettava.
            Perheemmekin Haapamäellä asui virka-asunnossa, jossa
            oli homeongelma, ja muut perheenjäsenet tarvitsivat erikoissairaanhoitoa
            tämän johdosta. Tihkuvuoto oli pitkäaikaisesti
            päässyt aiheuttamaan tämän ongelman,
            jota aina sitten vain maalilla korjattiin, mutta se ei poistanut
            itse todellista ongelmaa.
         
         
         Eli homeongelma kohtaa ihmisiä, kuten täällä on
            todettu, eri tavoin, ja sen takia tällä aloitteella kiinnitetään
            tärkeään asiaan huomiota. Onneksi näistäkin
            sairauksista voi ainakin piilevästi parantua, jos ei uutta
            altistumista tule, hyvinkin monessa tapauksessa, mutta toivon, että aloite johtaa
            jatkokeskusteluun, jotta asian monimuotoiseen ongelmakenttään
            kiinnitetään huomiota.
         
         
       
      
         
         Ahti Vielma /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tulin käheällä äänellä puhumaan
            asiasta, joka on todella tärkeä asia ja jota minusta
            ei pitäisi missään tapauksessa vähätellä.
            Jos jossakin organisaatiossa, työpaikalla, joku henkilö valittaa
            siitä, että on tämän tyyppisiä ongelmia,
            on homeongelmia tai vastaavia, jotka sitten saattavat johtaa ammattitautiin,
            niin työnantajan velvollisuus on kyllä ehdottomasti
            asiaan puuttua ja hänelle pitää pystyä kertomaan
            tilanne avoimesti. Se pitää käsitellä siellä työpaikalla
            avoimesti ja tarvittaessa tutkituttaa ja vetää siitä sitten
            johtopäätökset, mitä pitäisi
            tehdä, että tätä ongelmaa ei
            syntyisi.
         
         
         Jos ajatellaan meidän lainsäädäntöämme, meillä on
            kyllä tällä hetkellä lainsäädäntö olemassa
            tätä varten. Maankäyttö- ja
            rakennuslaissa sanotaan muun muassa, että rakennuksen tulee täyttää terveellisyyden
            ja turvallisuuden vaatimukset. Kun rakennuslupaa haetaan rakennuslautakunnalta,
            niin asianomaisten virkamiesten vastuulla on sitten katsoa ja tutkia,
            onko tässä mielessä rakennussuunnitelmat
            hyvin laadittu lvi:n osalta, koko hankkeen osalta. Ja jos ei ole, niin  pitää    tietysti
            palauttaa   ja
            vaatia, että korjataan.
         
         
         Miksi sitten virheitä on tapahtunut ja niitä tulee
            entistä enemmän? Jopa aivan uusiakin rakennuksia
            joudutaan purkamaan tällaisten syiden vuoksi. Keski-Suomessa
            on esimerkiksi yksi iso koulu, Korpilahden yläaste, purettu.
            Tämän eduskunnan ja ministeri Haataisen hyvällä myötävaikutuksella
            on saatu rahaa niin, että se on siellä pystyssä jo.
            Miksi tällaisia sitten on päässyt tapahtumaan?
            Esimerkiksi 70-luvun öljykriisin seurausta oli se, että rakennuksista
            tehtiin pulloja. Yksinkertaisesti tehtiin energiataloudellisesti
            rakentajien mielestä hyviä ja sellaisia, ettei
            tuhlata energiaa, mutta ne talot eivät hengittäneet
            ja ne olivat muovipulloja käytännössä,
            ja nyt maksetaan laskuja. Ei kulunut kauan niistä ajoista,
            kun kokeneet vastaavat mestarit toimivat niin, että kun
            he tulivat työmaalle ja siellä oli muovia, he
            sanoivat, että nyt muovit kuorma-auton lavalle ja ne viedään
            ensimmäisenä työmailta pois.
         
         
         Kyllä tähän käytännön
            ihmiset ovat reagoineet jo aikaisemmin, mutta virheitä on
            tehty toistuvasti paljon. Nyt on tilanne sellainen, että on jopa
            sellaisia materiaaleja, jotka eivät sovi toisiinsa yksinkertaisesti,
            lattiamateriaaleja. Saattaa olla, että aivan uusia materiaaleja
            joudutaan repimään pois lattioista sen takia,
            että ne aineet eivät sovi toisiinsa ja syntyy
            kaasuja ja syntyy hometta ja sellaista, mistä seuraa sitten
            tautitiloja, jopa ammattitauteja, ja sitten tämän
            lakialoitteen mukaisia jälkiseuraamuksia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Minä haluaisin vielä sanoa
            erään asian: Kun kunnissa on talous kireällä, on
            säästetty väärässä paikassa.
            Huolto, peruskorjaus on liian monessa kohdassa unohdettu ja otettu
            aikalisää, tehty korjauksia liian pitkien aikojen
            kuluttua ja on päässyt tapahtumaan kaiken näköistä.
            Pienet vesivuodot, jotka muhivat seinien sisällä,
            aiheuttavat sitten tällaista. Eli on säästetty
            väärässä paikassa. Ammattilaisia
            meiltä puuttuu 90-luvun koulutusjärjestelmän
            vuoksi. Niille aloille koulutettiin ihmisiä enemmän. Meillä puuttuu
            kokeneita vastaavia mestareita tästä maasta aivan
            liian paljon, jotka osaisivat sanoa, miten pitää rakentaa.
         
         
         Vielä, arvoisa puhemies, haluan vaan sanoa, että aloite
            on sinänsä hyvä. Ei ihminen, joka on joutunut
            jo tällaiseen tilanteeseen aivan tahtomattaan ja jopa sairastunut
            home- ynnä muitten ongelmien vuoksi, kyllä saa
            sitten joutua yhteiskunnassa sellaisten rattaitten pyöritykseen,
            että häneltä menee elämiseltä pohja
            pois, saattaa mennä ammatti ja saattaa mennä kaikki
            tulot ja kaikin puolin on aivan suuri ahdinko edessä. Minä olen
            viimeksi saanut kirjeen tänä aamuna ammattilaulunopettajalta,
            musiikinopettajalta, jolta meni ääni. Siinähän
            menee silloin koko elämä sekaisin, jos vielä käy
            niin, että kukaan ei korvaa eikä maksa siitä jälkiseurauksia.
         
         
       
      
         
         Lauri  Oinonen   /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Täällä on erinomaisesti
            kiinnitetty huomiota siihen, kun ihminen sairastuu homeen seurauksena sairauksiin,
            sen vaikutuksiin. Mutta ongelma, joka tuli omakohtaisesti tutuksi,
            oli myös se, että kaikki vuodevaatteet, tekstiilit
            ja kirjat, kaikki nämä oli tuhottava ja hävitettävä,
            tuli aineellinen vahinko, jota eivät mitkään
            vakuutuksetkaan korvaa. Joku käytäntö näissäkin
            olisi syytä harkita jatkossa.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.