4) Hallituksen esitys postipalvelulaiksi
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen ensimmäisessä käsittelyssä käytin suosituksien
ylittävän puheenvuoron. Pyrin lyhyessä puheenvuorossani
käsittelemään eräitä kohtia,
jotka mielestäni kannattaisi kuitenkin ottaa sillä lailla
huomioon, että ne ovat eduskunnan pöytäkirjassa
ja saatteeksi hallitukselle lähinnä seurannan
ja uusien toimenpiteitten osalta.
Tosiasia on tietysti myönnettävä eli
se, että postipalvelulaki siinä muodossa, kuin
se ensimmäisessä käsittelyssä hyväksyttiin,
on parempi kuin voimassa oleva laki. Mutta niin kuin viime kerralla
me, jotka puolsimme äänestyksessä sitä, että lakiin
olisi tullut asianomainen pykälä, joka olisi velvoittanut
perustamaan jokaiseen kuntaan Postin omalla henkilöstöllä olevan
postikonttorin, hävisimme. Toivon nyt, että nämä henkilöt muistavat
seuraavien vaalien alla ja muutoinkin, kun lähetystöjä tänne
tulee, oman äänestyskäyttäytymisensä.
Turha enää puhua mistään
sellaisesta postipalvelusta jokaisessa kunnassa, jossa on rahaliikennettä,
josta saa löpökortteja, josta saa valtion kalastuslupia
jne. Jostakin syystä näitä ei ole hoidettu,
vaikka viime kaudella liikennevaliokunnassa monta kertaa asiat otettiin
esiin ja ne on luvattu järjestää, mutta
vieläkään tämä ei toimi
nimenomaan asiamiesposteissa. Toivon mukaan nyt, kun tämän
mukainen laki on saatu, muutetaan ministeriöitten toimesta
se, että asiamiesposteissa voidaan hoitaa syrjäalueitten
tärkeitä tehtäviä. Mielestäni,
ed. Jaakonsaari, on aika järjetöntä lähteä monen
sadan kilometrin päästä hakemaan jotain
yhden päivän löpökorttia, kun
sen saisi vierestä. (Ed. Jaakonsaari: Mikä on
löpökortti?) — Se tarkoittaa sitä,
edustajat Elo ja Jaakonsaari, että kun päivän
ajaa traktorilla esimerkiksi polttoöljyllä, siitä pitää maksaa
päivämaksu. Sitä maakunnissa aika usein
joudutaan tekemään. Muutoin tulee 6 000
markan sakko, jos ratsiassa jää kiinni.
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoinen keskustelu käytiin
ensimmäisessä käsittelyssä nimenomaan
kirjeiden perillemenosta. Hieman tuntuu oudolta se, että perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja niin voimakkaasti puuttui valiokunnan yksimieliseen
kannanottoon siitä, että on perustettava Telehallintokeskuksen
yhteyteen erillinen organisaatio, jossa käsitellään
kirjeitä, joita niin sanottu susiryhmä ei pysty
selvittämään. Postissahan on erittäin
tehokas järjestelmä. Kun osoite on epäselvä,
tämä järjestelmä pystyy viemään
hyvin pitkälle perille kirjeitä, mutta on kirjeitä,
joita ei saada perille, ja se lukumäärä on erittäin
suuri. Sen johdosta pitää olla järjestelmä siitä,
että voidaan määrätyissä olosuhteissa
myös avata kirjeitä ja viedä niitä perille.
Arvoisa puhemies! Kun on kuunnellut puheita, millä tavoin
Postia nyt viedään eteenpäin — eli
ensi vuoden kesäkuun loppuun mennessä on suunnitelmissa,
että vain 167 kunnassa on oma postitoimipaikka, eli karsinta
tulee olemaan aika rajua — niin tuntuvat aika oudoilta,
kun valiokunnassa kuunteli asiantuntijoita, jotka selvittivät
Postin henkilöstön asemaa, ne viestit, joita nyt
on Postista tullut nimenomaan toimipaikkaverkon vähentämisestä omalla
henkilökunnalla, ja toisaalta se, millä tavoin
Postin oma johto esittää säästötavoitteita.
Esimerkiksi tälle vuodelle esitettiin 10 miljoonan markan
säästötavoite, mikä merkitsee
periaatteessa kautta linjan 10 prosentin lisäsäästöjä tämän
vuoden budjettiin viimevuotiseen verrattuna.
Tässä ei voi tulla mihinkään
muuhun johtopäätökseen kuin siihen, että olkoon
eduskunnan tahto mikä hyvänsä, saneeraustoimia
tehdään. Vaikka mietinnön perusteluosassa
tätä aika paljon painotetaan, siitä huolimatta
tällaisia säästötavoitteita
on. Onko tulostavoite asetettu liian korkealle? Kun Posti on yhtiömuotoinen,
niin toimiva johto joutuu noudattamaan tulostavoitetta ja tällöin
ainoa keino saavuttaa tavoite on suorittaa säästötoimia
ja sanoa irti henkilöstöä. Tuntuu siltä,
että tavallisen kansalaisen kirje- ja pakettilähetykset
eivät ole enää niin tärkeitä.
Tärkeimpiä ovat isot firmat ja bisneksen tuottaminen
eli voiton tuottaminen. Mielenkiintoista on toisaalta myöskin
se, että Postin osalta on pakettiliikenne osittain siirretty
muualle kuin Postin omaksi toiminnoksi, muun muassa R-kioskeihin,
Siwoihin jne., omaa arvokuljetussysteemiä on myyty ulkopuolisille
yhtiöille jne.
Kaiken kaikkiaan voi todeta ja kysyä, onko Postille
asetettu niin kovat raamit omistajan eli valtiovallan taholta, että se
tosiaan edellyttää sitten henkilöstön
supistuksia näin kovalla kädellä. Tältä osin
onkin mielenkiintoista todeta se, että vaikka omassa vastalauseessani
olen puuttunut henkilöstön asemaan, en tehnyt
mitään sanamuotoa perustelujen osalta mutta vasemmistoryhmäthän,
sosialidemokraattiset valiokunnan jäsenet ja vasemmistoliiton
jäsen, ovat tehneet mielestäni erittäin
hyvän perusteluosan nimenomaan henkilöstön
asemasta, jossa tarkennetaan talouspoliittisen ministerivaliokunnan
tekemää päätöstä. Siinä toivossa,
kun tiesin tämän vastalauseen ja sen sanamuodon,
en lähtenyt enää tekemään
saman suuntaista sanamuotoa omaan vastalauseeseeni. Olen viitannut
vain perustelujen osalta vasemmiston vastalauseeseen.
Toivon nyt, että sosialidemokraattisesta puolueesta
taikka vasemmistoliitosta esitetään tämä hyvä perusteluosa,
jossa käsitellään erittäin positiivisella
tavalla henkilöstön asemaa ja mielestäni
aivan oikein. Kannatus ainakin tulee minulta, mutta kun en ole informoinut
enkä keskustellut, katson, että minulla ei ole
oikeutta sikäli lähteä tekemään
sitä esitystä, jonka vasemmistopuolueet ovat vastalauseessaan
tehneet.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä eräs asia,
joka liittyy omaan vastalauseeseeni, on nimenomaan Postin palvelutaso.
Nyt kun laki on hyväksytty, sisältö on
se mikä on. Sille ei voida enää mitään.
Mielestäni olisi ollut hyvä, että se, mitä pöydille
jaetussa keskustapuolueen perustelulausumassa todetaan, olisi ollut
jo esillä tarkemmin myöskin valiokunnassa. Mietinnössä monelta
osin korostetaan nimenomaan palvelutason säilyttämistä nykyisellään
elikkä sitä, että kun tämä laki
nyt menee lävitse, palvelutasoa ei tästä enää heikennettäisi,
kun se on heikentynyt jo näin paljon. Minä en
ymmärrä, mitä järkeä oli siinä,
että suurin osa valiokunnan jäsenistä, muun
muassa keskustapuolue, ei lähtenyt kannattamaan minun tekemääni
ja ed. Seivästön kannattamaa lausumaesitystä,
joka kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää,
että postin palvelutaso säilytetään
vähintään nykyisellään."
Arvoisa puhemies! Ehdotan nimenomaan tätä perustelulausumaa,
kun tämä laki hyväksytään, jotta
että eduskunta edellyttäisi palvelutason osalta
edes jotakin. Muuten me annamme ikään kuin avoimet
kädet hallitukselle tehdä, mitä se haluaa,
kun se yksin omistajana valvoo Suomen Posti Oy:n toimintaa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Postipalvelujen turvaaminen on ensiarvoisen
tärkeää alueellisen tasa-arvon, haja-asutusalueiden
elinkelpoisuuden, myös ihmisten oikeusturvan, elinkeinopoliittisten
ja kansakunnan menestysnäkökohtien osalta. Nykyisin
voimassa olevan postitoimintalain 1 §:n yleissäännös
ei riitä postipalveluita turvaamaan, kuten on todettu,
ja postipalveluiden saatavuus ja kilpailun tasapuolisuus ovat edellyttäneet
nimenomaan lainsäädäntöön puuttumista.
Viime kaudella yritettiin postitoimintalakiin tehdä muutoksia,
joissa näitä palvelutasokriteerejä ja
myöskin konttoriverkkoon liittyviä vaatimuksia
olisi saatu mukaan. Valitettavasti eduskunta ei tätä Ahon
hallituksen aikana, 90-luvun alussa, tehtyä lainsäädäntöä muuttanut.
Näin ollen eduskunnan ja parlamentaarinen ohjaus ylipäänsä postipalvelujärjestelmään
on ollut riittämätön, ja mielestäni
on koko eduskunnan kannalta sinänsä häpeä,
että tässä on ajauduttu sitten kehityksen
mukana itse asiassa postipalvelujärjestelmän ja
myös Postin työntekijöiden aseman kannalta.
He ovat jääneet todella monelta osin myös
ajelehtimaan.
Kun sitten Leonia-järjestelyjen osalta Posti lähti
hyvin voimakkaasti tekemään kuin yksityinen yritys,
voittoa tuottava Posti lähti kuin yksityinen yritys tekemään
saneerausjärjestelyjä, ei liikenneministeriö käyttänyt
myöskään omaa ohjaustaan palvelujärjestelmään
kuin myöskään henkilöstön
asemaan liittyviltä osin sillä tavalla kuin olisi
toivottu. Tästä johtuen muun muassa sosialidemokraattinen
eduskuntaryhmä viime keväänä asetti
keskuudestaan postitöpinäryhmän ja eduskuntaryhmä vaati
postipalvelulain säätämistä ja
sen pikaista antamista eduskunnalle, jotta eduskunnalla olisi jonkinlaisia
mahdollisuuksia yleispalveluperiaatteen ja myös Postin palveluverkon
ja työllisyyden osalta asettaa tavoitteita.
Tätä ei liikenne- ja viestintäministeriö hirveällä kiireellä kyllä valmistellut,
mutta saatiin juuri kesäksi. Ihan sama sinänsä,
vaikka olisi tullut syksyllä, koska se oli joka tapauksessa
myöhässä. Sen kehityksen osalta Postin
johto oli tehnyt jo hyvin nopeita ratkaisuja niistä konttoreista, joista
halutaan luopua, ja myöskin työntekijöiden
osalta epävarmuus oli jo selvästi tullut päälle.
Sinänsä Postin roolia on aiheellisesti ihmetelty.
Osakeyhtiöksi muututtuaan Postihan on reilusti lisännyt
kannattavuuttaan, tehnyt erittäin hyvää tulosta
ja on toiminut kuin mikä tahansa yritys maksimoiden voittojansa.
Kuitenkin tällä konttorijärjestelmällä ja
Postin palveluilla on, kuten viittasin alussa, myös elinkeinopoliittista ulottuvuutta,
monesti myöskin semmoista tiettyä kunnan imagoa
ja myöskin semmoista henkisen kehittämisen näkökulmaa.
Mielestäni se on osa sellaista kunnallista alueellista
perusinfrastruktuuria, josta on kannettava huolta muun muassa tasapainoisen
alueellisen kehittämisen näkökulmasta.
Tähän viittaavat muun muassa kieltämättä Ruotsin
järjestelyt, joissa konttoriverkkoa on pidetty hyvin tärkeänä osana
palvelujärjestelmää. Nythän
meille jäänee vain noin 167 kuntaan Postin oma
konttori kesäkuun jälkeen tänä vuonna.
Näin ollen, vaikka niitä atk-laitteitakin vielä monista
konttoreista löytyy, alasajo on ilmeisesti näin
päätetty tehdä.
Postin henkilöstön asemasta on kannettu eri yhteyksissä huolta.
Palaan siihen vielä lopuksi. Vaikka tämä prosessi
on ollut käynnissä, on ollut ikävä havaita,
että vaikkakaan ei ole ollut edes korvaavia palvelujärjestelmiä löydettävissä,
monia konttoreita on haluttu siitä huolimatta ajaa alas.
Siellä on jopa koko ajan ollut tämmöinen välivaihe,
ylimenovaihe, päällä. Työntekijät,
jotka ovat yrittäneet koulutustaan vastaavalla tavalla
sijoittua uuteen Postin palvelujärjestelmään, ovat
olleet kyllä kovassa henkisessä paineessa.
Itse seurasin muutamien henkilöiden tilannetta, ja
täytyy sanoa, että viime perjantaina saamani kirje
oli kyllä erittäin masentava. Huolimatta siitä,
että Postin johtoa myöten käytiin keskustelua
näiden ihmisten tilanteesta, sain eräältä heistä kirjeen,
jossa hän totesi aktiivisesta työn hakemisesta
huolimatta lorunsa tulleen loppuun. Olosuhteiden pakosta henkilö on
irtisanonut itsensä. Suomen Posti Oy ei ole kyennyt tarjoamaan
sopivaa haasteellista työtehtävää 35
vuoden palveluksen ja koulutuksen omaavalle henkilölle.
Näitä tilanteita on aika paljon, ja tämä osoittaa
täyttä piittaamattomuutta, jonka liikenneministeriö ja liikenneministeri
ovat sallineet, että näin pääsee tapahtumaan.
Tässä suhteessa, kun nyt tässä tilanteessa
sosialidemokraatit tietysti ovat yrittäneet eduskunnassa
saatuaan tänne postipalvelulain sen kautta vaikuttaa tietysti
työllisyyden ylläpitoon Postin kentässä ja
sitä kautta myös palvelujärjestelmään,
voi sanoa, että huomattavasti parempihan tietysti liikennevaliokunnan
jäljiltä ja kiitos siellä olevien sosialidemokraattien
postipalvelulaki tietysti on.
Yleispalvelun sisältö on ilman muuta jakelua ja
eräiden pakettien toimittamista ym. palvelutasoa koskevilta
osiltaan selvä parannus esitykseen, mutta varsinaisesti
konttorijärjestelmään liittyviltä osin
tietysti on se ongelma, että tämä on
hyvin tulkinnallinen. Eli käytännössä,
jos liikenneministeriö ei poliittisesti todella lähde
palvelujärjestelmää osana alueellista
infrastruktuuria pitämään yllä,
ei 4 §:n 2 momentin muutos ole mikään
edistysaskel. Nimittäin silloin kun on otettava huomioon
asukaslukua, pinta-alaa ym. asiointitarpeita, se on tietysti hyvin
paljon ministeriön ja Postin johdon ohjauksen kuin myös
halun kysymys.
Se, mikä on tärkeintä, mihin viittasin
tämän yksityisen kirjeenkin johdosta, on henkilöstön asema.
Eduskunta kiinnitti vuoden 99 talousarviota koskevassa mietinnössään
valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston käsittelyn pohjalta
huomiota siihen, että Posti Oy:n toiminnassa tulee huolehtia
tasapuolisesti alueellisten palvelujen jatkuvuudesta ja että henkilökunnan
asema on turvattava. Eduskunta on siis selkeästi kantanut koko
ajan tästä huolta. On selvää tietysti,
että Postilta Postipankki- ym. palvelujen hävitessä ei tietysti
voida vaatia samanlaista palvelutasoa.
Tässä suhteessa ed. Vistbackan lähestymistapa
on kyllä kovin raadollisen poliittinen. Ei voida sanoa,
että palveluja on vähintään
pidettävä nykyisellään. Totta
kai olosuhteet muuttuvat ja myöskin alueelliset palvelukysynnät,
väestörakenteet ja muut kuin myös esimerkiksi
Postipankin osalta tietysti postikonttoreiden toimintaedellytykset.
Niihin on tietysti reagoitava. Mutta minusta Postin johto ja liikenneministeriö sallivat
Postin
johdon ylireagoida alasajomielessä tässä tilanteessa.
Kun valtiovarainvaliokunta käsitteli vuoden 2000 talousarvioesitystä,
valtiovarainvaliokunnan mietinnössä selvästi
todettiin, että Leonian ja Postin yhteistyön päättyminen
vuoden 2001 alusta johtaa pahimmillaan useiden postien lakkauttamiseen
ja sen myötä kansalaisten peruspalveluiden heikkenemiseen.
Haja-asutusalueiden postipalveluiden turvaamiseksi tarvitaan uusia toimintamuotoja.
Eräänä mallina tuotiin valtiovarainvaliokunnassa
esille muun muassa tietotupatyyppinen palvelupiste, jota muun muassa
EU esittää eräiden alueiden tietojärjestelmien
osalta muun muassa itälaajenemisasiakirjoissaan. Edelleen
todettiin, että myöskin Postin voittoa tulee tarvittaessa
käyttää rahoituksen turvaamiseen. Tätähän
on eduskunnan taholta oltu valmiita tukemaan. Eduskunta hyväksyi
valtiovarainvaliokunnan lausumaehdotuksen 8, joka kuului sanatarkasti:
"Eduskunta edellyttää, että vuoden 2001 talousarvion
yhteydessä turvataan Suomen Posti Oy:n alueellisten palveluiden
saatavuus sekä henkilöstön työllisyys.
Myös peruspalvelua koskeva vaatimustaso tulee samalla vahvistaa."
Nyt tämän postipalvelulain kautta tapahtuva vahvistaminen
on valitettavasti tapahtunut hallituksen myöhäisen
esityksenannon takia myöhemmin kuin vuoden 2001 talousarvion
käsittely valtiovarainvaliokunnassa ja eduskunnassa. Tällöin
ei päässyt valtiovarainvaliokunta tätä kytkentää riittävällä tavalla
arvioimaan. Mutta siitä huolimatta valtiovarainvaliokunta
on kuitenkin tämänkin vuoden, vuoden 2001, talousarviomietinnössään — viitaten
vuoden 99 ja 2000 talousarviomietinnöissään
esille tuomiinsa Suomen Posti Oy:n alueellisten palvelujen jatkuvuuden
ja henkilöstön aseman näkökohtiin — viitannut
nimenomaan äsken luettuun henkilöstöä koskevaan
lausumaan.
Minusta tämä sitoo hallitusta ja liikenneministeriä ja
-ministeriötä Postin henkilöstön
aseman hoitamisen osalta, koska eduskunta on budjettimietinnössään
toistanut tämän vuoden 2000 mietinnön
lausuman. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomen Posti Oy:n henkilöstön työllisyyden
ja aseman turvaamiseksi sen tuottamaa voittoa käytetään
jo päätetyn lisäksi sopeutustoimien turvaamiseen
henkilöstöjärjestelyissä. Nyt
tältä osin on minusta liikennevaliokunnan omien
postipalvelulakikriteeriensä osalta ja tietysti valtiovarainvaliokunnan
ja eduskunnan seurattava, millä tavalla näiden
kahden lähestymistavan osalta liikenneministeriö ja
Postin johto toisaalta toimivat näissä asioissa.
Tämän tyyppinen 35 vuoden kunnollisen, hyvän
palvelun suorittaneiden ihmisten lähettäminen
kilometritehtaalle on surullinen loppu niin sanotulle parlamentaariselle
ohjaukselle Postin alueellisten palvelujen järjestämisessä.
Ed. Wideroos merkitään
läsnä olevaksi.
Ismo Seivästö /skl:
Arvoisa puhemies! Postipalvelulaki on läpäisemässä eduskunnan
liikennevaliokunnan mietinnön pohjalta, mikä poikkeaa
selvästi hallituksen alkuperäisestä esityksestä.
Se on parannettu painos, ja kaikki valiokuntaryhmät vaikuttivat
tähän lopputulokseen. Ei voida sanoa, että vain
yksi valiokuntaryhmä. Tästä parannetusta
painoksesta kuuluu erityinen kiitos kyllä puheenjohtaja
ed. Erkki Pulliaiselle, joka pitkään kuunteli
ja tarkasti otti varteen niitä ehdotuksia, joita myös
opposition taholta tuli.
Vaikka tällä lailla turvataankin nyt tietty
peruspalvelu kaikkialla maassa, niin jatkoa ajatellen tulee kiinnittää erityistä huomiota
muun muassa palvelujen saatavuuden lisäksi myös
niiden laatuun. Asiamiespostit näyttelevät jatkossa
yhä suurempaa roolia, ja kysyä sopiikin, saavatko nämä asiamiehet
riittävän koulutuksen ja korvauksen tehtävästään.
Olemme tänään saaneet tietää kaikkien
ikävien dopinguutisten seassa, että Posti-konserni
teki hyvän tuloksen viime vuonna. Tämä kannustakoon
etsimään ja tarjoamaan työtä työttömyyden vaaravyöhykkeeseen
joutuneille henkilöille, muun muassa hänelle,
johon ed. Rajamäki viittasi, koskettihan tehty Leonia-ratkaisu
erityisen kovin juuri Itä- ja Pohjois-Suomea. Nytkin on puhuttu
jopa 1 500 työpaikan menetyksestä. Vaikka
hallitus ei järjestäisikään
energian tuotannosta ja ydinvoiman osuudesta siinä kansanäänestystä,
myös ennakkoäänestysten tulee maassa
sujua, vaikka tietojeni mukaan vain 167 kuntaan jää Postin
omalla henkilökunnallaan hoitama konttori. Kaiken kaikkiaan
konttoreita jää toimintaan vain 310. Kansalaiset
ja maassamme toimivat noin 220 000 yritystä tarvitsevat Postin
palveluja edelleenkin, vaikka kännykät ja sähköpostit
valtaavatkin alaa.
Postinjakelu tulee kohtuullisesti turvattua, mutta entä rahaliikenne
valtakunnan eri alueilla? Palvelihan vanha Postipankki, sittemmin
Leonia, tässä asiassa lukuisia kansalaisia Postin
toimitiloissa. Nyt etäisyydet saattavat olla tosi pitkiä ja
kaikilla ei suinkaan ole Internetiä kotonaan. Tämän
lain kylkiäisenä onkin tämä kysymys
syytä selvittää ja muutenkin tarkastella
valtionhallinnon palvelujen saatavuutta pienillä paikkakunnilla
ja erityisesti haja-asutusalueilla.
Tämän johdosta ehdotankin lausuttavaksi perusteluissa:
"Eduskunta edellyttää, että viimeistään
postipalvelulain selonteon yhteydessä eduskunnalle selvitetään
myös rahaliikenteen toimivuus ja valtionhallinnon palvelujen
saatavuus valtakunnan eri alueilla."
Lopuksi, arvoisa puhemies, kannatan ed. Vistbackan lausumaehdotusta,
joka on mietintöön liitetyssä vastalauseessa
2.
Tero Mölsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä eduskunta
hyväksyi postitoimintalain sisällön,
ja täytyy sanoa, että merkittäviltä osilta
laki sai paremman muodon kuin hallituksen esitys. Laskeskelin näitä pykäliä ja
totesin, että 44 pykälästä,
jotka laki sisältää, 35 oli sellaisia,
jotka eduskunta muutti. Tämän perusteella voidaan
todeta, että lainsäädäntö postipalveluista
tämän lain perusteella ehdottomasti on parempi
kuin alkuperäinen hallituksen esitys. Tämä esitys
pitää sisällään myös
sen, että postipalvelut eivät tule ainakaan lain
perusteella heikkenemään, huononemaan. Siinä suhteessa
ed. Vistbackan ponsi, jonka hän esitteli jo valiokuntakäsittelyssä,
minusta on tietysti ponsi, joka voidaan täällä esittää,
mutta ei sillä mitään uutta arvoa laille
ja mietinnölle tule.
Kun ensimmäisessä käsittelyssä postipalvelulakia
käsiteltiin, korostetusti tuli esille se, että edustajat
olivat huolissaan siitä, että postipalvelujen
laatu ja taso on koko maassa yhtäläinen riippumatta
siitä, onko postipalvelujen tarjoaja Postin oma toimipiste,
Postin oma henkilöstö, vai se toinen vaihtoehto
eli niin sanottu asiamiesposti ja sen henkilöstö,
joka postipalvelut sitä kautta antaa. On selvää,
että Postin oma toiminta on ensiarvoisen tärkeää tässä suhteessa,
Postin tehokkuus palvelujen antajana ja järjestäjänä,
ja Postilla on tietysti myös itsellään
vastuu siitä, että koko maa tulee tasapuolisesti
tätä kautta käsiteltyä.
Mutta ensimmäisessä käsittelyssä minusta
tuli esille myös erittäin tärkeä seikka,
jossa korostettiin ulkoisten olosuhteitten muuttumista. Tämä seikka
on juuri se, joka ei vapauta myöskään
istuvaa hallitusta vastuusta, kun ajattelemme postipalvelujen järjestämismahdollisuutta.
Ulkoisissa olosuhteissa on tapahtunut Postin kannalta erittäin
merkittäviä muutoksia. Ensin oli Posti-Telen pilkkominen
ja sen jälkeen Leonian jopa hiukan hallitsematon liukeneminen Postin
rinnalta nimenomaan rahaliikenteen hoitajana. Kaikkien näitten
muutosten jälkeen tilanne tänä päivänä on
se, että tällaisesta yleispalvelusta, joka on
merkittävä peruspalvelu edelleen, vastuu on kokonaan
ja yksin Posti Oy:llä ja sen tehokkuudella ja kyvyllä hoitaa
kannattavasti tämä palvelu koko maassa olosuhteista
riippumatta. Tätä myöskin postipalvelulaki
edelleen vaatii Posti Oy:ltä.
Kun mainitsin hallituksen vastuusta postipalveluitten järjestäjänä,
viittaan lähinnä siihen, että kun kysymyksessä on
sataprosenttisesti valtion omistama osakeyhtiö, hallitus
määrittelee ne tulostavoitteet, joilla se omia
yhtiöitään haluaa pitää yllä,
käytännössä sen, paljonko on
tuloutusvelvoite valtion budjettiin. Tämä on erinomaisen tärkeä kysymys
silloin, kun kysymme, mitkä edellytykset Postilla on toimia
yleispalvelujen järjestäjänä myös
silloin, kun se ei ole välttämättä taloudellisesti
kannattavaa.
Arvoisa puhemies! Tähän viitaten ehdotan tämän
lain yhteydessä hyväksyttäväksi
lausumaa, joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
määrittelee Suomen Posti Oy:n tulostavoitteet
sellaisiksi, että yhtiöllä on mahdollisuudet
kehittää sekä postin omien että asiamiespostien
toiminnan laatua postipalvelulain ja mietinnön edellyttämällä tavalla."
Ed. Vihriälä merkitään
läsnä olevaksi.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti toteaisin ed. Mölsälle
vastalauseesta 2, että kyllä minun mielestäni
yleensä me olemme täällä eduskunnassa yrittäneet
painottaa, että jos joistakin asioista ponsiesitys, lausumaesitys,
tehdään ja se menee läpi, niin kyllä ainakin
edellytetään, että hallitus sen huomioi.
Tässä tilanteessahan mietinnössä on
monessa kohtaa puututtu nimenomaan siihen, että palvelut
on säilytettävä vähintään
nykyisellään.
Arvoisa puhemies! Neljännen kauden kansanedustajana
olen ymmärtänyt, että lausumaesityksellä irrotetaan
tavallaan mietinnöstä ja korostetaan jotakin asiaa,
mikä mietinnössä on. Tämän esityksen,
kun se äänestyksessä hävisi
nimenomaan valiokunnassa, halusin tehdä nimenomaan vastalauseeseen
liittyen eli korostaa mietinnössä olevaa sanontaa.
Tero Mölsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka oikeastaan itse kertoi, mistä oli
kysymys. Asia, johon hän viittasi, oli vahvasti valiokunnassa
esillä yli puoluerajojen ja se kirjattiin jopa mietintöön
moneen kohtaan, että Postin palveluja tämän
lain yhteydessä ei tule heikentää vaan
ne tulee vähintään säilyttää nykyisellään.
Ed. Vistbacka halusi tämän omalle nimelleen, korostaa
vielä pontena. Minulle se sopii, se voidaan kyllä pontena
käsitellä.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Puutun puheenvuorossani lähinnä henkilöstön
asemaan. Postipalvelulain avaamiseen johti ensinnäkin se,
että uusi perustuslaki edellytti, että tiettyjä säädöksiä vedetään
lain tasolle. Mutta yksi asia, joka ainakin synnytti paineita tämän
lain avaamiseen, syntyi siitä, kun hallitus teki päätöksen
Leonia-pankin sulauttamisesta Sampo Oy:hyn. Niin kuin muistamme,
päätöksen johdosta hallitus antoi niin
sanotun pääministerin ilmoituksen muodossa selvityksen
postipalvelujen saatavuudesta joulukuussa 99. Tässä yhteydessä ministeri
Heinonen ilmoitti, että Leonia-pankki Oyj:n uusiutuvan
liiketoimintastrategian vuoksi pankki ei enää vuoden
2000 jälkeen osta Suomen Posti Oy:ltä postitoimintaverkoston pankkipalveluja.
Leonian pankkipalveluverkon muutos vaikuttaa siten Postin toimintaverkoston järjestämiseen.
Näin silloin sanottiin.
Leonia-pankki-järjestelyn myötä sinetöitiin myös
se, että Posti ei enää tarjoa perinteisiä pankkipalveluja.
Käsitykseni mukaan pankkipalvelujen poistumiselle ei hallituksen
taholta edes etsitty silloin korvaavia vaihtoehtoja, niin kuin ei sitä tehdä nytkään.
Pankkipalvelujen poistuminen on koettu varsinkin harvaanasutuilla
alueilla hyvinkin ongelmalliseksi ja tietysti muillakin alueilla,
joilla pankkipalveluilla on ollut käyttöä.
Tämä järjestely varmasti vaikutti
myös henkilöstön asemaan, ja kun henkilöstön
asemasta täällä on puhuttu, niin kun
lakia liikennevaliokunnassa käsiteltiin, todettiin myös,
että Posti-konsernin sisällä on jo ollut
muutaman vuoden ajan varsin laaja henkilöstön
uudelleensijoitus. Yhtenä tekijänä oli
pankkipalveluiden poistuminen. Tämä lisäsi
nimenomaan painetta tähän ja sopeuttamistarvetta.
On erittäin tärkeää, että henkilöstön
asema turvataan tässä muutostilanteessa mahdollisimman
hyvin. Valiokunta toteaakin, että postitoimipistettä tulee
hoitaa ammattitaitoisen, yleispalvelun tarjoajan palveluksessa olevan
henkilöstön, eli mahdollisimman hyvin Postin nykyistä henkilöstöä tulisi
näissä uusissa järjestelyissä käyttää.
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä monessa puheenvuorossa
on todettu, Postin palveluja tulee kehittää monella
eri tavalla. On aivan selvää, että tällä postipalvelulailla
luodaan tietyllä tavalla vain puitteet postitoiminnan harjoittamiselle. Laki
ei sinällään turvaa postipalvelujen saatavuutta
ja laatua. Käytännön vastuu saatavuudesta
ja laadusta on tietysti Suomen Posti Oy:llä, mutta myös
maan hallituksella.
Ed. Mölsän esittämässä ponnessa
puututaan nimenomaan tähän asiaan, eli tulostavoite
tulee asettaa sellaiseksi, että yhtiöllä on
mahdollisuus kehittää sekä Postin omien
että asiamiespostien toiminnan laatua postipalvelulain
ja mietinnön edellyttämällä tavalla.
Toivon todella, että tämä ponsi eduskunnassa
hyväksyttäisiin. Se vastaa kyllä hyvin
monen edustajan esittämän puheenvuoron näkemyksiä,
eli kannatan ed. Mölsän tekemää lausumaehdotusta.
Ed. Ranta-Muotio merkitään
läsnä olevaksi.
Toimi Kankaanniemi /skl:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ilmoitan, että kannatan
ed. Seivästön tekemää lausumaehdotusta.
Arvoisa puhemies! Käytin ensimmäisessä käsittelyssä puheenvuoron,
jossa tarkastelin postitoimintaa ja tätä lakihanketta
aluepolitiikan, palveluperiaatteen ja monen muun asian näkökulmasta.
Tuolloin kuitenkin ajan puutteenkin vuoksi unohtui tai jäi
käsittelemättä kokonaan henkilöstön
asema. Mielestäni, kun Suomen Posti Oy on valtion omistama
yhtiö, meidän täällä tulee
tuoda esille varsin vahvasti myös henkilöstöpolitiikka,
jota valtion ja sen omistamien liikelaitosten ja yhtiöiden
tulee harjoittaa.
Henkilöstöpolitiikka on tavattoman vakava asia.
Erityisen vakavaksi sen tekee Posti Oy:n osalta se, että tämä yhtiö toimii
kautta maan. Kun se ajaa palveluitaan alas ja vähentää työvoimaansa,
se tapahtuu suurelta osin siellä, missä näille ihmisille,
työttömiksi joutuville, ei työmahdollisuuksia
juurikaan ole. Ed. Rajamäki luki saamaansa kirjettä.
Tällaiset tragediat ovat arkipäivää.
Tiedämme, että niitä on kaikkialla maassa. Tämä kehitys
ei valitettavasti tämän lain uudistuksen myötä lopu.
Toivottavasti palvelut eivät heikkene, mutta sen tiedämme,
että tapa, jolla palvelut tähän asti
on tuotettu, ei enää jatku, vaan entistä enemmän
markkinatalouden lait tulevat näkyviin ja käyttöön
myös postitoiminnassa, postipalveluissa. Sinne tulee sekä yksityistä kilpailua
että myös helposti heikennyksiä itse
palvelun tasoon.
Ihmisille, jotka ovat pitkään olleet työssä Postin
palveluksessa, työpaikka on arvokas asia niin kuin se on
kaikille. Siksi olen hämmästyneenä lukenut
mietintöä ja erityisesti sen vastalauseita.
Ensimmäisessä vastalauseessa, jonka ovat vasemmistopuolueitten
valiokuntaedustajat allekirjoittaneet, on puututtu selkeästi
henkilöstöpoliittiseen kehitykseen Suomen Posti
Oy:ssä. Keskustelun tässä vaiheessa joudun
toteamaan, että vielä eivät ole vasemmistopuolueet
vieneet tätä esitystään eteenpäin.
Kukaan ei ole esittänyt, että tämä tulisi
hyväksyä täällä. Vielä on
tietysti mahdollisuuksia, kun ed. Vähänäkki,
joka on vastalauseen ensimmäisenä allekirjoittajana,
on odottamassa puheenvuoroaan. Hän varmaan valiokuntavastaavana
tähän asiaan erityisesti paneutuu. Mielestäni
erityisesti vasemmistolta odottaisi tässä markkinatalouden
humussa, että henkilöstöpolitiikan kysymyksiin
hyvin, hyvin vakavasti paneuduttaisiin näissä keskusteluissa ja
vedettäisiin linjaa.
Tämän muutosesityksen sisältö mielestäni
on kyllä suhteellisen selkeästi erilainen tässä vastalauseessa
kuin on mietinnössä vastaava kohta. Tämä vasemmiston
kirjoittama muotoilu sisältää ongelman
suhteuttamisen, ja se on äärettömän tärkeä asia.
Jos mietintö tulee nyt hyväksytyksi sellaisena
kuin se on ilman tuota vastalausetta, se antaa talouspoliittiselle
ministerivaliokunnalle varsin vapaat kädet toimia tässä asiassa
henkilöstön suhteen, miten parhaaksi näkee.
Ministeri Siimes on arvostellut talouspoliittisen ministerivaliokunnan
työskentelytapoja. Minäkin voisin muutaman vuoden
kokemuksesta sanoa, että ei siellä hirveän
paljon keskusteluja ehditä käydä eikä perusteellisesti
asioita pohtia. Toisaalta tämänhetkinen ministerivaliokunta
on kahden vuoden päästä entinen talouspoliittinen ministerivaliokunta
jäsenistöltään. Hieman yli kaksi
vuotta on tätä vaalikautta enää jäljellä.
Ratkaisut Suomen Posti Oy:n osalta etenevät varmasti niin,
että ratkaisuja tehdään kahden kolmen
vuoden kuluttua ja sen jälkeen. Tätä tosiasiaa
vasten olisi kyllä tarpeen, että vasemmisto itse vastuullisena
politiikan tekijänä ja toteuttajana esittäisi
oman näkemyksensä tai perustelisi, miksi on tullut
toiseen tulokseen henkilöstöpolitiikkaa koskevassa
vakavassa asiassa. Korostan sitä, että henkilöstöpolitiikka
ei ole leikin asia. Se on vakava kysymys, ja maakunnissa se on poikkeuksellisen
vakava asia.
Arvoisa puhemies! En tee tuota esitystä, koska se olisi
ikään kuin esityksen ryöstö,
vaan odotan, että edustajat, jotka ovat sen allekirjoittaneet,
toimivat johdonmukaisesti asiassa loppuun asti.
Matti Vähänäkki /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on tullut
sydämeen käyviä mairitteluja meidän
valiokuntaryhmällemme ja minulle henkilökohtaisesti,
ja pyydän kaikista niistä kiittää.
On todettava, että tämä näiden
neljäntoista eduskuntavuoden aikana, mitä olen
täällä ollut tähän
mennessä, on ollut niitä vaikeimpia eteenpäin
vietyjä lakeja, sanoisin nimenomaan henkilökohtaisesti,
koska valiokuntaryhmän puheenjohtajana ja vetäjänä olen
ollut. Sosialidemokraatit pitivät muiden hallitusryhmien
ja valiokuntaryhmien puheenjohtajien kanssa monia neuvotteluja,
erityisesti kokoomuksen ryhmän kanssa. Tähän
ylistettyyn, verrattuna liikenneministeriön esitykseen
parempaan lakiin, mikä on syntynyt, olemme tyytyväisiä ja
otamme nieleskellen vastaan nämä kauniit kiitokset
sisällöstä. Kirjasin neuvotteluista sosialidemokraattien kannanottoja,
jotka tulivat lakitekstiin hyväksytyiksi, toistakymmentä.
(Ed. Kankaanniemi: Miksi siis vastalause?) — Ed. Kankaanniemi
tietää varsin hyvin, ketkä siellä vastalauseessa
olevan näkemyksen kaatoivat. Siinä ei suinkaan
ollut pelkästään eräs hallituspuolueryhmä,
vaan nimenomaan myös oppositio, joka nyt vasta on herännyt
ja nähtävästi haluaa vain, jotta voisi
osuvasti mielestään lyödä kiilaa
hallituspuolueiden väliin, puuttua tähän
yksittäiseen asiaan.
Meillä sosialidemokraateilla on henkilöstön aseman
kunnollinen hoitaminen uuteen työpaikkaan, koulutukseen,
eläketielle tai niin edelleen ollut yksi keskeisimmistä asioista.
Sen vuoksi oli ymmärrettävää,
että meitä ei tyydyttänyt se, että näin
tärkeä seikka pantiin yhdeksi pitkän
mietinnön lyhyeksi kappaleeksi, jonka sanamuotokaan meitä ei
tyydyttänyt. Enkä usko kenenkään
suomen kieleen ja kielioppiin perehtyneen myöskään
olevan tyytyväinen siihen kappaleeseen. Tämän
vuoksi teimme siinä tilanteessa vastaehdotuksen, joka hävisi äänestyksessä.
Sen ilmiselvää seurausta oli se, että teimme
myös vastalauseen haluamallamme tavalla.
Mutta asiasta on keskusteltu hallituspuolueiden eduskuntaryhmien
puheenjohtajien kanssa ja eri tahojen kanssa. Haluankin nyt tässä yhteydessä kiinnittää
huomiota
liikenneministeriön lähettämään
tiedotteeseen, jossa talouspoliittinen ministerivaliokunta on tehnyt
tietynlaisen ratkaisunsa nimenomaan koskien henkilöstön
asemaa. En lue koko kirjelmää, mutta tässä todetaan:
"Ratkaisuun liittyy 300 miljoonan markan kehittämisraha,
joka otetaan Postin liiketoiminnan tuotosta. Tästä rahasta
190 miljoonaa käytetään palkkoihin, henkilöstön
tukitoimiin ja eläkevastuisiin ja noin 100 miljoonaa lakkautettavien
toimipaikkojen vuokrien maksamiseen. Toimipaikkaverkon muutos vaikuttaa
noin 1 500—2 000 Postin työntekijän
asemaan. Posti-konsernin sisällä toteutetaan laaja
työntekijöiden uudelleensijoitus. Niille, joille
ei löydy yhtiöstä uutta työtä,
tarjotaan muun muassa eläke- ja koulutusjärjestelyä,
erorahaa tai alkurahoitusta oman yrityksen perustamiseen.
Koska Postin tuottoa käytetään muutosvaiheen
järjestelyihin, valtio tyytyy siihen, että se saa
yhtiön tuotosta nykyistä pienempää osinkoa tai
ei lainkaan osinkoa kolmen seuraavan vuoden aikana."
Lisäksi on huomioitava ed. Rajamäen jo lukema
valtiovarainministeriön viimeisin mietintö budjettiasioista,
jossa todetaan: "Valtiovarainvaliokunta on sekä vuoden
1999 että 2000 talousarviomietinnössään
kiinnittänyt huomiota Suomen Posti Oy:n alueellisten palvelujen
jatkuvuuteen sekä henkilöstön aseman
turvaamiseen. Valiokunta viittaa myös vuoden 2000 talousarviomietintöön
sisältyvään muun muassa henkilöstön asemaa
koskevaan lausumaan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomen Posti Oy:n henkilöstön työllisyyden
ja aseman turvaamiseksi sen tuottamaa voittoa käytetään
jo päätetyn lisäksi sopeutustoimien turvaamiseen
henkilöstöjärjestelyissä."
Käsitykseni ja valiokuntaryhmäni käsityksen mukaan
näillä argumenteilla, joita olen esittänyt, on
nyt tapahtumassa huomattavasti parempi henkilöstön
aseman turvaaminen kuin oli Tielaitoksen kohdalla, josta olemme
kuulleet jo aika lailla kielteisiä tietoja, millä tavalla
siellä on asioita eteenpäin viety, kun niihin
ei erityistä rahaa ole osoitettu. Me emme tule esittämään
sitä äänestettäväksi,
koska katsomme, että tämä asia on dokumentoitu:
Vastalauseemme teksti näkyy mietinnössä ja
miltei samasanainen valiokuntamietinnön teksti, joita molempia
tukee edelleen ed. Rajamäen esittämä lausuma
valtiovarainvaliokunnan mietinnössä.
Uskonpa, olenpa melko matti siinäkin suhteessa, että kun
täällä ed. Kankaanniemi pelkäsi, miten
asialle käy, me pelkäämme, uskallan sen sanoa,
paljon enemmän yleensä silloin, kun henkilöstön
asema on vaakalaudalla, kuin ed. Kankaanniemen puolue. Me jaksamme
kuitenkin uskoa, että jompikumpi suurista hallitusryhmistä on
myös kahden vuoden kuluttua kuvassa mukana, kun hallituksia
muodostetaan. Näiden puolueiden puheenjohtajien suusta
olen selkeästi kuullut, että työntekijöiden
asemaa Postissa tullaan pitemmälläkin sihdillä seuraamaan,
kuin mitä meillä on välttämättä tässä kokonpanossa
mahdollisuus seurata tämän asian kehittymistä.
Toimi Kankaanniemi /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totean, että ed. Vähänäkki
luottaa talouspoliittisen ministerivaliokunnan kirjeisiin, mutta
ei halua, että saisimme varmuuden siitä, että eduskunta
olisi tekemässä päätöksen,
joka sitoisi myös tulevaisuudessa. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan
kanta ei valitettavasti ole sellainen kanta, joka olisi sitova. Eduskunta
on se, joka päättää lainsäädännöstä ja myös
sen perusteista.
Mitä tulee toiseen suureen hallituspuolueeseen, niin
eiköhän se ole ollut aika aktiivinen kaatamaan
tätä vasemmistoryhmien kantaa tässä väliaikana.
Ensimmäinen varapuhemies:
Totean tässä, että vastauspuheenvuoron
pituus on 1 minuutti.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jotta eduskunnan pöytäkirjoihin
ei jäisi väärää merkintää:
ainakin allekirjoittanut äänesti nimenomaan ensimmäisen
vastalauseen sanamuodon puolesta. Toisaalta kun ed. Vähänäkki
puhui parlamentaarisesta kokemuksestaan, voisin todeta, että kyllähän
me kumpikin edustaja Vähänäkin kanssa
tiedämme sen, että sellaisilla kirjelmillä,
joita sieltä tulee, ei ole mitään merkitystä,
eduskunnan yli kävellään joka tapauksessa,
ja saattaa olla, että vaikka tänne tarkennettu
muotokin saataisiin, niin siitä huolimatta käveltäisiin,
mutta olisi se paljon parempi ollut kuin nykyinen muoto, kun vasemmisto on
nyt perääntynyt tästä omasta
vastalauseestaan.
Ismo Seivästö /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vähänäkki taitavana
parlamentaarikkona selitti vastalauseen yhden sanamuodon sisältyvän
jo mietintöön ja muihin lausumiin, ja se oli erittäin
hieno suoritus sinänsä. Haluaisin sen verran tuohon äänestykseen
viitata, että pidättäydyin tuosta äänestyksestä sen
takia, että välillä tuntui siltä,
että sosialidemokraattien ja kokoomuksen välillä on
turhankin paljon sähköä ilmassa, enkä halunnut
opposition penkiltä olla ratkaisemassa tätä erittäin
tärkeää kysymystä. Henkilökunnan
asemahan on aivan keskeinen asia, ja siksi olisin toivonut, että päähallituspuolueet
olisivat päässeet siitä parempaan sopimukseen
kuin pääsivät.
Jyri Häkämies /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tuo hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan
tekemä päätös on herättänyt
keskustelua, on ehkä syytä muutama sana sanoa
päätöksen sisällöstä.
Tuolloinhan vähentämistarve oli kaiken kaikkiaan
noin 1 500 henkilöä ja siihen varattiin
noin 190 miljoonaa markkaa. Tällä hetkellä tilanne
on se, että reilu kaksi kolmasosaa 1 500:sta henkilöstä on
joko sopinut tukipaketista tai sijoittunut Posti-konsernin sisälle
muihin tehtäviin ja rahaa tähän on kulunut
reilut 100 miljoonaa. Olen sitä mieltä ja olen
vakuuttunut siitä, että talouspoliittisen ministerivaliokunnan
tekemä päätös mahdollistaa hyvän
henkilöstöpolitiikan ja varattu rahamäärä hyvin
mahdollistaa sen läpiviennin.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten ed. Vähänäkki äsken
totesi, vasemmistopuolueet pidättäytyvät
nyt viemästä vastalausettaan eteenpäin
eivätkä halua eduskunnan kantaa Postin henkilöstön
aseman turvaamisesta. Näyttää siltä,
että jää tästä eteenpäin
opposition tehtäväksi muistuttaa hallitusta ja
Posti Oy:tä siitä, että henkilöstön
asemasta on pidettävä huolta ja se on turvattava.
Kuten aikaisemmin on todettu, Posti on peruspalveluja tuottava
yksikkö ja postipalvelut ovat palveluja maaseudulla siinä missä tiet
ja myöskin muut julkiset liikenneyhteydet. Nykyinen laki
ei ole niin kattava kuin nyt säädettävä postipalvelulaki,
ja olisi ollut suotavaa, että tämä postipalvelulaki
olisi ollut voimassa silloin, kun Leonia ja Sampo fuusioituivat
ja Leonia vetäytyi Postin kanssa yhteistyöstä.
Nyt on tämä rakennemuutos postipalveluissa tapahtunut,
ja joudumme tyytymään tähän
postipalveluverkostoon, joka on olemassa. Tästä eteenpäin
on pidettävä huoli siitä, että meillä säilyy
tämä postipalveluverkosto ja ennen kaikkea postipalvelut,
myös asiamiespostien palvelut, ovat riittävät
ja tyydyttävät niin yrittäjien kannalta
kuin myöskin kansalaisten kannalta.
Maaseudun osalta haluaisin kiinnittää yhteen asiaan
huomiota. Liikennevaliokunta on todennut, että haja-asutusalueella
posti kannetaan kilometrin päähän saajan
postiosoitteesta pääsääntöisesti,
mutta mikäli postinsaaja on invalidi, liikuntarajoitteinen
tai muutoin heikkokuntoinen vanhus, kannetaan posti kotiin korvauksetta.
Nyt tulisi myöskin saada takeet siitä, että Posti
toimeenpanee nämä palvelut tältä kannalta
ja että postipalvelut ulottuvat valiokunnan tahdon mukaisesti
myöskin vanhuksille ja liikuntarajoitteisille.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tästä on jo puhuttu
aika paljon, mutta muutama sana lienee täältä edestä paikallaan.
Edellisen puhujan puheesta voisi jatkaa siinä mielessä,
että valiokunta on tehnyt hyvää työtä täsmentääkseen,
taikka tehnyt jopa isoja muutoksiakin alkuperäiseen esitykseen
nähden, siitä kiitos valiokunnalle.
Yksi merkittävä on juuri tämä näkökulma
siitä, millä tavalla posti kannetaan, jos on sen
kuntoinen vanhus tai vammainen, jotta ei pysty hakemaan postia.
Minusta tämä esityshän nyt velvoittaa
siihen. Samaten tässä on otettu kantaa kerrostalojen
luukkukantoon. Tässähän nyt todetaan
se, jotta jos kerrostalossa on tähänkin mennessä kannettu
luukkuun, niin postilaatikoita ei tarvitse tuoda sinne riviin ulos
tai mihinkään alas, vaan sama taso jatkuu. Näitähän
pitää valvoa, koska tämä on
lainsäätäjän tahto. Saa nähdä,
miten tämän sitten oikeasti lainsäätäjä toteuttaa
taikka valvontaelimet, jotta nämä myöskin
toteutuvat.
Tässä on käyty pitkä ja
laaja keskustelu henkilöstön asemasta. Kiitos
on sanottava tähän mennessä sopeutuspaketista,
joka henkilöstön osalta on ollut menossa. Siitä on
myönteisiä kokemuksia, mutta siellä kuitenkin
on yhä edelleen aikamoinen määrä ihmisiä,
jotka eivät ole sijoittuneet mihinkään.
Ennen kaikkea ongelma tulee olemaan syrjäseutujen osalta,
joilla ei ole tarjota vaihtoehtoa. Asutaan jossakin siellä periferiassa, sanotaanko
niinpäin, mutta kuitenkin syrjemmässä.
Useimmat paikat ovat naistyöpaikkoja. Jos ei ole tarjota
muuta työtä, niin se tarkoittaa sitä se
sopeuttaminen, että jos on nuorempi, niin muutetaan pois.
Monessakaan tapauksessa myöskään siellä lähikirkonkylässä tai
kauempana kirkonkylässä ei välttämättä työpaikkoja
löydy. Tosin tähän sisältyy
myös se ajatus, jotta koulutetaan johonkin uuteen ammattiin
tai mahdollisesti ryhdytään yrittäjäksi.
Siinä mielessä nämä ovat hyviä ajatuksia.
Toivon mukaan nämä kaneetit, joita tähän
on kirjattu, ja lupaukset talouspoliittisen ministerivaliokunnan
osaltakin pitävät paikkansa siinä mielessä,
jotta tämä ei ole meidän huijausta täällä salissa
eikä niiden ihmisten huijausta, koska minusta tänne
on kirjattu asiat ja lupaukset annettu, niin lupausten pitää sitoa
tätä hallitusta. Niin kuin joku edellinen puhuja
totesi, todennäköisesti joku suurista hallituspuolueista
tulee olemaan seuraavassakin hallituksessa, tai voivat olla vaikka
kaikki. Mistä sen tietää vielä,
kun kaksi vuotta on vaaleihin aikaa, niin voi olla, että kun
hyviä tekoja tässä tehdään
loppuaika, laaja kokoonpano on vielä sittenkin mahdollinen.
Uuteen hallitukseenhan voivat jopa vaikka kristilliset tuoda oman
sävynsä vielä, tiedä häntä.
(Ed. Lämsä: Teettekö ehdotuksen?) — En
tule tekemään ehdotusta, koska luotan ed. Vähänäkin
vakuutteluihin. Hän on valiokuntaryhmän puheenjohtaja, hänellä on
pitkä kokemus eduskunnasta ja hän niin syvällä rintaäänellä vakuutti,
että pitää tuommoista vanhempaa edustajaa
uskoa. Ed. Vähänäkkiä ei ole
ainakaan vielä petetty tässä hallituksessa
eikä edellisissäkään. (Ed. Laakso:
Jospa hän ei ole huomannut?)
Tähän sisältyy yksi sellainen merkittävä asia, joka
minusta oli hyvä valiokunnan kannanotoissa, että on
yhä edelleen, mitä tänä päivänä ei
ole monesti todettu, avaamisjärjestelmä, jos postilähetys
ei osaa perille. Olisi ollut aika omituinen tilanne, jos hallituksen
pohjaesitys olisi mennyt läpi sillä tavalla, että lähetykset
olisi tuhottu. Kirjeitä avattaessa on löydetty
isoja markkamääriä, puhuttiinko täällä jostakin
140 000:sta. Sehän tarkoittaa, että ne
yleensä ovat pienten ihmisten rahoja. Vanhemmat lähettävät
lapsilleen ruokarahaa tai opiskelurahaa. Olisi se ollut aika törkeä juttu,
että olisi vain polttouurnaan pantu markat ja tulevaisuudessa
tietysti eurot. Järjestelmä on kuitenkin turvallinen
ja luotettava, koska ne, jotka aukaisevat kirjeen, ovat valaehtoisesti
salassapitovelvollisia. Lienee aika hyvä kokemus nykyisestäkin
järjestelmästä, että monet kirjeet
ovat osanneet perille. Hyvin pieni osa on jäänyt
matkan varrelle. Sen takia Suomen Posti lienee maailmassa aika mallikelpoinen.
Se maine meidän pitää yhä edelleen
säilyttää. Tämä tukee
sitä ajatusta. Sen takia minä olen tukemassa valiokunnan
mietintöäkin ilman vastalauseita.
Yksi pointti, joka tässä pitää ottaa
huomioon, olkoon se nyt viestinä toimeenpanijoille, kun täällä puhutaan
siitä ja otetaan kantaa, jotta jokaisessa kunnassa pitää olla
postipalvelut, jokaisessa kunnassa vähintään
yksi palvelupiste, vaikka kuntaverkko harvenisikin. Siinä tilanteessa,
jos sieltä ei löydy asiamiespostia, kun näköjään
jo on siirrytty siihen aikaan aika pitkälle, Postin pitää panna
oma putiikki pystyyn tai nostaa liksoja, jotta kaupat, huoltoasemat
tai ketkä siellä toimintaa harrastavatkin myöskin
tullaan turvaamaan. Ei riitä se, niin kuin taisin ensimmäisen
käsittelyn aikana todeta, jotta vaikka Tuupovaaran Öllölässä,
jossakin siellä ihan perimmäisessä nurkassa,
joku ilmoittaa, että hän ottaa asiamiespostin.
Ei riitä se, jotta se on siellä, vaan kyllä sen
pitää olla kaikkien tavoitettavissa, mahdollisesti kuntakeskuksessa,
koska siitä voi tulla kohtuuttomia matkoja. Näin
ei valiokunnan mietintöä voi tulkata, että se
riittää, kunhan jossakin päin isoa kuntaa,
toisella laitaa, tämmöinen palvelupiste on. Useita
kyllä voi olla, ja toivottavaa on, jotta niitä on
myös useampia kuin yksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On vahinko, että vasta nyt
säädämme postipalvelulakia. Tätä olisi
tarvittu jo paljon aikaisemmin, vähintäänkin
silloin kun menneenä vuonna tapahtui niitä radikaaleja
uudelleenjärjestelyjä, joita postipalveluissa
maassamme tapahtui. Postipalvelulailla on hyviä tavoitteita. Käytännön
toteutuksessa on vain pidettävä huolta, että ne
toteutuvat, niin että posti tulee asiakkailleen kaikkialla
Suomessa tasapuolisesti perille ja että tärkeänä nähdään
jokainen yksityinen asiakas, että Posti ei ala tässä markkinataloudessa
vain tuijottamaan markkinatalouden intressejä vaan näkee
yleisön, yksityisen asiakkaan hänen asuin- tai
kotipaikastaan riippumatta peruspalvelujen saajana.
Mielestäni on pidettävä selvänä se,
että Posti on ja tulee olemaan osa suomalaisen yhteiskunnan
infrastruktuuria. Mielestäni on olemassa tietty vaara,
että kun tämä on yhtiö, helposti
yhtiön hallinnossa korostuvat vain ja ainoastaan liiketaloudelliset
näkökohdat. Silloin valtiovallan, eduskunnan,
mutta toteuttamisvaiheessa nimenomaan hallituksen tehtävä on
pitää huolta siitä, että Posti
nähdään yhteiskunnan palvelijana, osana
yhteiskunnan infrastruktuuria. Niissä maissa, joissa on
yksityisiä postipalveluita, on havaittu paljon käytännön
ongelmia. Vaikkapa suomalaiset matkailijat ovat todenneet näitä ongelmia syntyneen.
Posti on tärkeä käyttäjiensä kannalta.
Se on tärkeä koko yhteiskunnan kannalta. Postilla
on osaava henkilöstö. Se on valtavan hieno, koulutettu
voimavara, jolle tulee turvata koulutusta vastaavat työpaikat
kaikissa järjestelyissä. Valitettavasti huolimatta
hyvistä vakuutteluista kaikki yksilöt Postin palveluksessa
eivät suinkaan näin koe, vaan on paljon ahdistusta,
hätää ja huolta, mitä huominen
tuo tullessaan, pitkään Postia palvelleitten,
pääosin naisvaltaisen henkilöstön
keskuudessa. Monet ovat huolissaan, mitä tapahtuu. Kyllä pitäisi
olla turvattu työpaikka, koska Posti on mielletty valtion
työpaikkana, jossa jos leipä ei ole leveä,
se on ainakin nähty varmana ja pitkänä.
Näillä järjestelyillä pitää voida vastaisuudessakin
huolehtia siitä, että osaava henkilöstö löytää työpaikkansa.
Eräs tärkeä asia, joka täällä on
tuotu esille on se, että Posti edustaa valtionhallintoa
siellä, missä se on. Kun on todettu, että sen
tulee olla vähintään joka kunnassa, mutta
ei vain joka kunnassa vaan mahdollisuuksien mukaan myöskin
kylillä, lähiöissä, taajamissa.
Postin palveluverkostoa ei missään tapauksessa
pidä käydä supistamaan. Mielestäni
on arveluttavaa, että Posti jää vain alta
pariinsataan kuntaan, erään tiedon mukaan 167
kuntaan, joissa on Postin oma toimipaikka. Lopuissa on asiamiespostit.
Tämä on ongelma, joka saattaa tulla juuri valtion
lupahallinnon kohdalla esille, niin kuin täällä viitattiin
löpölupiin, joita traktorin omistaja tarvitsee
ajaessaan tilapäisesti traktorilla, joka ei muutoin ole
vakuutettu eikä rekisteröity vakinaisesti maantieliikenteeseen,
julkisella tiellä vaikkapa siirtäessään
rankakuormaa tai rakennustarvikkeita traktorin peräkärrillä.
Tulee kohtuuttomia vaikeuksia, jos lupahallinto on kaukana.
Samoin voitaisiin yhä enemmän siirtää valtion
virastopalveluita Postiin, joita siellä on ollutkin, mutta
voitaisiin miettiä, mitä muita voitaisiin hajasijoittaa
lähelle käyttäjiään
ja hyödyntää sitä virastotoimihenkilöitten
palveluosaamista, jota Postin henkilöstöllä on.
Korostan osaamisen rinnalla myöskin luottamuksellisuutta
ja luotettavuutta, jota suuri yleisö Postin henkilökuntaa kohtaan
tuntee.
Samoin Postilla on myös tiettyjä yhteiskunnallisia
tehtäviä, viittaan muun muassa näkövammaisten
postiin. Että näkövammaisten postilähetykset
ovat kulkeneet nykyisellä tavalla, on suuri asia näkövammaisten
kannalta. Tämä tulee entisellään
turvata myöskin jatkossa, pitää huolta,
että missään vaiheessa tämä näkövammaisten postikäytäntö ei
pääse heikkenemään. Samalla on
pidettävä huolta siitä, että todellakin
vanhukset, liikuntarajoitteiset ihmiset, saavat postin kotipihan
postilaatikkoon tai kotioven postiluukkuun. Tämä on
hyvin perusteltu asia.
Samoin se, että taajamissa posti tuodaan sisälle
luukkuun, on totuttu asia, joka osaltaan on vaikuttanut sen, että monet
ihmiset esimerkiksi ikääntymisen ja liikuntarajoitteitten
takia ovat muuttaneet asuntoihin, joissa he normaalisti asuvat muun
asujaimiston joukossa, ettei ole mistään invalidi-
tai palveluasunnoista kysymys.
Lähtökohdan tulee olla se, että Postin
palvelut säilyvät. Suuri vahinko on se, että ennakkoäänestyspaikoissa
on tapahtunut vähenemistä, eikä vain
vähenemistä, vaan myöskin kirjavuutta. Ymmärsin,
että viime eduskuntavaaleissa ennakkoäänestys
oli kautta maan postitoimipaikoissa samoina kellonaikoina ja samoina
päivinä. Kun sitten tuli viime syksyn kunnallisvaalit,
jopa tuli kirjavuutta. Oli päiviä, jolloin jossakin
ei ollut ennakkoäänestystä, kun ne olivat
kuntien asettamia omia äänestyspaikkoja. Kellonajat
poikkesivat. Väitän, että tästä on
tullut tarpeetonta sekaannusta, ja väitän, että se
on luonut myöskin passiivisuutta äänestyskäyttäytymiseen.
Täällä on viitattu avaamisjärjestelmään.
Se on hyvä oikeusturvan kannalta, että valtion
virkamiesvastuussa oleva henkilö avaa postilähetyksen.
Siellä voi olla tärkeitä viestejä,
siellä voi olla paitsi rahaa, monia muitakin asioita. Tämä on
hyvin toiminut järjestelmä, ja kansa luottaa oikeusturvan
kannalta, että Posti tämän tehtävän
hoitaa.
Täällä on viitattu siihen, että Posti
teki hyvän tuloksen. Tämä edellyttää,
että Posti hoitaa myös palvelut hyvin. Mutta minä pelkään,
että jos käydään yhtiömuotoisessa
Postissa tuijottamaan vain tulosta, silloin tuijotamme liian epäolennaista
seikkaa palvelujen kannalta. Tärkeää ovat alueelliset
palvelut, Postin henkilöstön asema ja se, että Posti
nähdään jatkossakin osana yhteiskunnan
infrastruktuuria.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Käytän lyhyen puheenvuoron.
Ed. Oinonen käytti äsken mielestäni
hyvin viisaan puheenvuoron, joka sopii hyvin parlamentaarikolle,
jolla on kokemusta ja näkemystä. Ei ole ed. Oinosen
vika se, että 90-luvun alkupuolella keskustapuolueen kansanedustajat
yhdessä muun porvariston kanssa aika sinisilmäisesti
niukan äänestyksen jälkeen päättivät
perustaa Posti-osakeyhtiön. (Ed. Mölsä:
Silloin oli se liikelaitostaminen!) — Joka oli alkuna Posti
Oy:lle.
Tässä ei nyt kannata näitä 90-luvun
alkupuolen tapahtumia muistella muilta osin kuin siinä, että on
syytä tämänkin asian kohdalta todeta eduskunnan
pöytäkirjaan, että aika paljon poliittisen
vasemmiston ja edistyksellisen keskustan näkemykset yhteiskunnan
peruspalveluista osuvat yhteen. Kysymys on paitsi infrastruktuurista, peruspalvelusta,
niin myöskin ihmisläheisen ja, uskaltaisinko sanoa,
kansalaisia lähellä olevan palvelun säilyttämisestä.
Minulla on viime vuosilta sen tyyppinen kokemus, että myös
koko poliittinen järjestelmä, myös me
poliitikot, jouduimme maksamaan aika kovan hinnan siitä,
kun Posti, ainakin minun mielestäni, saneerasi ja rationalisoi
omaa toimiverkostoaan enemmän kuin olisi ollut suinkaan tarpeen.
Me jouduimme kutakuinkin katseella seuraamaan omilla paikkakunnillamme
tätä kehitystä.
Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä, aivan niin kuin
ed. Kari Rajamäki ja ed. Vähänäkki
ovat todenneet, halusi postipalvelulain tänne eduskuntaan,
jotta me tällä pääsisimme palvelutasoon
ja rakenteeseen paremmin kiinni. Niin kuin käyty keskustelu
on osoittanut, kohtuullisen tyytyväisiä nyt tähän
lakiin ollaan. Tässä on lähinnä kristillisten
ja ehkä ed. Vistbackan taholta pikkasen kikkailtu sillä,
että sosialidemokraatit eivät ole tekemässä oman
vastalauseensa mukaista lausumaa lain kakkoskäsittelyssä.
Oma näkemykseni nyt on lähinnä se, että eduskunnassa
hallituspuolueitten kesken vallitsevat tietyt pelisäännöt
ja näitten pelisääntöjen mukaisesti
varmaan nyt valiokuntaryhmä on neuvottelujen jälkeen
päätynyt siihen, että tyydymme siihen,
mitä valiokuntamietintöön on saatu.
Mutta halusin tältä osin myöskin
henkilökohtaisesti käyttää puheenvuoron,
että, totta kai, minä sosialidemokraattina seison
tiukasti tämän lausuman sisällön
ja ajatusten takana, mitä tänne on kirjattu. Sehän
tarkoittaa siis sitä, että "- - Suomen Posti Oy:n
katteesta otettavaa henkilöstön sopeuttamiseen
tarkoitettua rahasummaa lisätään seuraavina
2—3 vuotena, siinä suhteessa kuin henkilöstön
sopeuttamistoimet sitä edellyttävät".
Se on sitä oikeaa henkilöstöstä huolehtimista,
niistä työn sankareista, jotka ovat Postin ja kansalaisten
hyväksi työtä tehneet. Olen sitä mieltä,
että tämä, minkä äsken
luin, on eri asia kuin mitä tänne mietintöön
on kirjattu, joka päättyy siihen, että ikään
kuin tämä sama asia hoidetaan "- - aseman turvaamiseksi
valtioneuvoston talouspoliittisen ministerivaliokunnan tekemän päätöksen
raameissa" eli sen 190 miljoonan markan raameissa.
Ed. Häkämies antoi puheenvuorossaan ymmärtää,
että näyttäisi siltä, että se
raha riittäisi. Mutta kuten ed. Rajamäki muun
muassa puheenvuorossaan totesi, on myöskin aika katkeraa
tarinaa työntekijöitten keskuudesta siitä,
miten heitä on kohdeltu ja onko esimerkiksi tätä käytettävissä olevaa
rahaa käytetty sillä tavalla kuin ainakin me sosialidemokraatit,
ja uskaltaisin sanoa vasemmisto, olisimme toivoneet. Politiikka
nyt on tällaista kompromissien tekemistä, mutta
itse olisin halunnut, että tarvittaessa olisi voitu tästä vasemmiston
lausumasta ja ponnesta vaikka äänestää täällä.
Uskoisin näin, että se olisi mennyt komeasti vasemmiston
ja keskustan ja ehkä kristillisten äänillä läpi
ja olisi poliittinen oikeisto jäänyt äänestyksessä vähemmistöön.
Mutta niin kuin sanoin, meillä ovat pelisäännöt
ne, mitkä ovat, ja ne ovat hyvät pelisäännöt,
koska niitten mukaan nyt tätä isänmaan
asiaa on hyvään suuntaan viime vuodet hoidettu.
Kyllä hallitusyhteistyö tämän
sietää, koska tämä laki on sen
verran hyvä nyt kuitenkin tässä muodossa
kuin se nyt tullaan hyväksymään.
Eero Lämsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafsson toi puheensa alussa esille
sen, että oli virhe, että Posti liikelaitostettiin
90-luvun taitteessa ja se johti palvelujen heikkenemiseen. Itse
asun Kiuruvedellä Niemiskylässä, ja kun
liikelaitostaminen toteutui, ainakin meidän kylällämme
postipalvelut paranivat huomattavasti. Meillä hävisi
siinä saneerauksessa kylän oma posti. Mutta kun
oli oma posti siellä kylällä, posti tuli
meille kello 14 iltapäivällä. Ei ollut
sunnuntaikantoa ollenkaan, posti tuli maanantaina. Sen jälkeen,
kun posti hävisi kylältä, posti alkoi
tulla kello 10 aamupäivällä ja siinä samalla
hoidettiin myös sunnuntaikanto jne., paketit tulevat kotiin,
elikkä monella tapaa postin palvelut korjaantuivat. Ei
se ole yksiselitteistä aina, kun täällä on
puhuttu monessakin puheenvuorossa, että Postin palvelut
ovat vain heikenneet näistä muutoksista johtuen,
mutta ei se asia yksistään näin ole.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafssonille kikkailusta, kun hän
mainitsi nimeni siinä. Jos hän lukee vastalauseen
2, olen siinä perusteluosassa käsitellyt nimenomaan
henkilöstön asemaa suurin piirtein samoin perustein
kuin vasemmiston vastalauseessa, mutta en lähtenyt tekemään
tekstimuotoisesti, koska äänestin vasemmiston
mukana nimenomaan vastalauseen 1 mukaisen perusteluosan osalta ja
odotin, että täällä tehdään
sellainen esitys. Sen johdosta en lähtenyt itse tekemään
toista kertaa juuri saman sisältöistä tekstiä, ja
asianomaista vastalausetta 1 ei esitelty siltä osin, että olisin
voinut tähän sanamuotoon liittyä.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti hallituksen esitykseen postipalvelulaiksi.
Ensinnäkin minun mielestäni lähtökohta
on hyvä muistaa, että posti on peruspalvelu. Siitä on pidettävä kiinni.
Erityisesti peruspalvelujen muistaminen korostuu pohjoisessa ja
itäisessä Suomessa. Niin kuin tänäänkin
täällä salissa on kuultu, tämän
päivän hyvä uutinen on se, että Posti
on tehnyt voittoa 547 miljoonaa ja näyttää siltä,
että Postin voittokulku jatkuu. Tällekin vuodelle
odotetaan reilun 500 miljoonan voittoa. Näin ollen voi
sanoa, että kun Suomessa on 448 kuntaa, niin tuollaisella
voitto-osuudellakin jo melkoisia postipalveluja noissa kunnissa
voidaan pyörittää. Kun muistamme Postin
luonteen peruspalvelun luonteisena, niin on tietenkin selvää silloin,
että haluamme varmasti kaikki toimia sen puolesta, että asialliset,
hyvät, riittävät postipalvelut tässä maassa
säilyvät.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni Postin henkilöstön
asema on turvattava. Missään tapauksessa en voi
olla kannattamassa heikennyksiä. Olen Lapin kunnissa nähnyt
sen, kun varsinainen Postin oma konttori siirtyy satojen kilometrien
päähän ja kaupan perälle ilmestyy
niin sanottu asiamiesposti. Vaikka puhutaan sopeuttamisesta, sopeutusrahasta
jne., ei henkilöstö ole riemun kiljahduksilla
ottanut näitä asioita vastaan. Päinvastoin
he ovat kokeneet, että myöskin heidän
ammattitaitonsa on tullut loukatuksi. Sitä pitkää työrupeamaa,
minkä he ovat tehneet, ei arvosteta, ja sille hyvälle
peruspalvelulle, mitä he ovat tarjonneet, on myöskin
viitattu ikään kuin kintaalla.
Arvoisa puhemies! Ymmärtäisin, jos Posti painisi
tänäkin päivänä valtavissa
taloudellisissa ongelmissa, jos nämä luvut olisivat
olleet tänäkin päivänä miinusmerkkisiä,
mutta kun näin ei ole. Olen ehdottomasti sitä mieltä,
niin kuin olin jo aikaisemmassa käsittelyssä,
että postipalveluverkosto on säilytettävä.
Kannatin lakialoitetta n:o 87/2000, että omalla
henkilökunnalla joka kunnassa tulisi pitää yllä vähintään
yhtä kiinteää postitoimipaikkaa. Se loisi
turvallisuutta. Sitä kautta myöskin osoitettaisiin
henkilökunnalle, että arvostamme sitä työtä,
mitä he ovat tehneet. Eli yleispalveluvelvoite: nykyistä palvelutasoa
ei saa heikentää. (Ed. Wideroos: Parantaa?) — Kyllä sitä saa
parantaa, aivan oikein, ed. Wideroos. Ymmärrän,
että teidänkin sosiaalinen omatuntonne tässä kohden
varmasti on samanlainen, koska edustatte alueita, missä on
saaristoa ja vaikeita olosuhteita. Kyllä niillekin ihmisille
pitää huolehtia palvelut. Ne ovat asialliset,
hyvät, luotettavat palvelut. Tältä osin
Posti on peruspalveluja tuottavana laitoksena mielestäni
velvoitettava hoitamaan asia näin, kun vielä kaiken
lisäksi Postin henkilökunta on valmis siihen.
He ovat sitä mieltä, että he ilolla palvelevat
jatkossakin suomalaisia ja antavat oman ammattitaitonsa.
Arvoisa puhemies! Nykyistä palvelutasoa ei saa siis
heikentää. Mielestäni on kyllä tässä kohden
loogista, että ei kikkailla, niin kuin ed. Gustafsson vanhana
jalkapalloilijana käytti tätä termiä,
vaan toimia ... (Ed. Gustafsson: Miten niin vanhana?) — Anteeksi,
nykyisenäkin jalkapalloilijana, urheilumiehenä,
käytti tällaista urheilusta tuttua termiä. — Nyt
ei ole aika kikkailla, vaan nyt on aika toimia sen puolesta, että Postin palvelut
voidaan säilyttää mahdollisimman hyvinä ja
Postin henkilöstön asema voidaan turvata. Sen
vuoksi ehdotankin, arvoisa puhemies, että lakiehdotuksen
perustelujen osalta vastalauseen 1 mukaan tullaan toimimaan. Otan
tämän esityksen, vastalauseen 1, omiin nimiini
tässä kohden. Sitä kautta myöskin
te, ed. Gustafsson, voitte sitoutua omaan vastalauseeseenne ja tulla
toimimaan sen puolesta, eikä niin, että se todellakin jää vain
kikkailuksi valiokunnassa.
Ed. Kiljunen merkitään
läsnä olevaksi.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Suomessahan Posti aikaisemmin oli monipuolinen
palvelulaitos, joka tarjosi sekä posti- että pankkipalvelut
samalta tiskiltä, ja kansalaiset olivat varsin tyytyväisiä tähän
palvelukokonaisuuteen. Tämä hyvin toiminut palvelukokonaisuus on
kumminkin hajotettu irrottamalla siitä Leonia-pankki ja
samalla myöskin rahaliikenteen hoito. Siitä seurauksena
tietenkin tuli se, että Postin kannattavuus heikkeni ja
sitä kautta ruvettiin sulkemaan postikonttoreita. Esimerkiksi
Pirkanmaalla postikonttoreita on suljettu varsin suuri määrä,
ja jos alueellisesti ajatellaan, Tampereella, Ylöjärvellä,
Näsijärven eteläpäässä on postikonttori
ja saa kiertää runsaan sadan kilometrin lenkin
eikä yhtään Postin omia konttoreita niissä kunnissa
enää ole. Asiamiesposteja sinne tulee. Näin
ollen palvelu mielestäni ei ole alkuunkaan sitä tasoa,
mitä se aikaisemmin on ollut, koska siellä oli
lukuisia posteja. Matkat postiin ovat pidentyneet huomattavasti.
Tästä on tietenkin seurannut myöskin
se, että henkilöstöä on vapautunut,
ja Postin Toimihenkilöliiton mukaan tällä hetkellä lähes
700 toimihenkilöä on menettänyt työpaikkansa.
175 henkilöä on sijoitettu uusiin tehtäviin,
ja odotettavissa on, että 700 henkilöä edelleenkin
irtisanotaan, joutuu työttömiksi. Kyllä tällainen
selvä karsinta tapahtuu, ja se tulee merkitsemään
myöskin osaltaan asioimismatkojen pidentymisiä hyvin
monilla paikkakunnilla. Lisäksi myöskin hyvä palvelukokonaisuus,
joka aikoinaan oli olemassa, on nyt tuhottu Suomesta. Tämä postipalvelulaki valitettavasti
sitä ei korvaa.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Takkulan puheen innoittamana pari lausetta
tältäkin paikalta. Tuntuu vielä vähän
siltä, että ed. Takkula katseli 1900-luvulta jotain vuosikymmeniä aika
paljon taaksepäin. Maailma on muuttunut ja muuttuu, ja
Postinkin pitää muuttua. Tiedetään,
että Posti teki hyvän tuloksen, voittoa noin 500
miljoonaa. Tietysti 500 miljoonaa on paljon rahaa, jota on helppo
jakaa. Mutta jos Posti olisi tehnyt 500 miljoonaa tappiota, luulen,
ettei tästäkään salista hirveästi
hyviä neuvoja löytyisi siihen, millä tavalla
Postin tulosta parannetaan ja millä tavalla postipalvelut
turvataan siinä tilanteessa, jolloin Posti tuottaa tappiota.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Kun ed. Gustafsson rupesi
puhumaan kikkailusta, äsken vastauspuheenvuorossani totesin,
että vastalauseeni 2 sisältää suurin piirtein
samat asiat kuin vastalause 1, paitsi ei sitä sanamuotoa,
koska odotin, että siitä tehdään esitys.
Nyt kun ed. Takkula teki tämän esityksen, kannatan
ed. Takkulan tekemää ehdotusta siltä osin,
joka vastaa molempien vastalauseitten sisältöä.
Toteaisin Postin voitosta edellisen puheenvuoron johdosta vain
sen, että kyllähän voittoa saadaan, kun
henkilökuntaa ajetaan ulos ja pistetään
lisää asiamiesposteja eikä asiamiesposteille makseta
juuri minkäänlaista korvausta, mikä on johtanut
siihen, että muutamassa kunnassa ei tällä hetkellä ole
edes asiamiespostia. Ei saada nimenomaan sen takia, kun korvaukset
ovat niin pieniä.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Yritin vastauspuheenvuoroa ed. Jari Koskiselle, mutta
totean nyt hänelle varsinaisesti näin, että pitää paikkansa,
ed. Koskinen, että maailma muuttuu ja me elämme
jatkuvassa muutoksessa ja murroksessa. Mutta siitä huolimatta,
että maailma muuttuu, meillä on tiettyjä velvollisuuksia, mitkä on
hoidettava. Mielestäni yksi asia on peruspalvelujen turvaaminen
maailman muuttumisesta huolimatta. Sen vuoksi kannan huolta siitä, että erityisesti
Pohjois-Suomessa ja itäisessä Suomessa kattava,
toimiva postipalveluverkko edelleenkin säilyy. Mielestäni
maailman muuttumista ei voi käyttää perusteena
ihmisten heitteillejättöön tai palvelujen
huonontamiseen.
Ed. Hassi merkitään
läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.