Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuolla Uudella mantereella aina joskus käy
sillä tavalla, että kun menee markettiin ostoksille, elintarvikeostoksille,
niin saa kemikaaleja. Suomelle kävi vähän
samalla tavalla. EU:n virastoasioissa lähdettiin hakemaan
Elintarvikevirastoa ja saatiin Kemikaalivirasto ja nyt ollaan sitä sitten
toteuttamassa.
Tämä esitys, joka nyt on lähetekeskustelussa, on
sinänsä pakon sanelema, erittäin kiireellinen, koska
sen pitää olla voimassa jo 1.6. tänä vuonna.
Mutta kuitenkin ihan lyhyesti muutamaan näkökohtaan.
Ensinnäkin yksi pikkuinen kappale Suomen poliittista
historiaa liittyen kemikaalilakiin. Kuten tämän
hallituksen esityksen esittelystä ja sen pääasiallisista
sisältökappaleista käy ilmi, niin kemikaalilaki
vahvistettiin vuonna 89. Sen käsittely eduskunnassa oli
tämän hallituksen esityksen kannalta todella mielenkiintoinen.
Nimittäin ensimmäisen käsittelyn läpäisi
sellainen yksimielinen kannanotto, että jos uusia kemikaaleja elikkä "aineita",
niin kuin tässä sanotaan, otetaan käyttöön,
niin niitten vaikutusten ihmiselle ja ympäristölle
pitää olla tiedossa. Tästä siis
eduskunnan asianomainen valiokunta oli täysin yksimielinen.
Siinä vaiheessa, kun oli aikaa ensimmäisestä toiseen
käsittelyyn, Ekokemin nykyinen johtaja oli herätetty
talviunestaan. Hän säntäsi kauhealla intohimon
kiihkolla valiokuntaan kertomaan, että näinhän
ei missään nimessä voida toimia. Täytyy
olla vapaus laskea markkinoille mitä tahansa aineita ja
yhdisteitä ja vielä, pitäisikö niitten
vaikutuksia ihmisiin ja luontoon selvittää? Ei tule
kuuloonkaan. (Ed. Ollila: Niinkö hän todella sanoi?) — Näin
hän todella sanoi.
Näin se sitten valiokunnan mieli muuttui toisessa käsittelyssä,
ja nyt olemme edelleen siinä tilanteessa, että nyt,
kun meillä on sinänsä edistyksellinen
Reach-asetus tulossa voimaan ja tämänkin esittelyn
mukaan otetaan noin 320 uutta ainetta rekisteröitäväksi
keskimäärin vuodessa, niin otetaan sellaisia aineita,
joittenka vaikutusta ihmisen fysiologiaan, elämään,
puhumattakaan luonnon hyvinvointiin ei tiedetä lainkaan.
Elikkä siis toisin sanoen tässä on kysymys
aika tavalla isosta asiasta, ja nämä päätökset
tullaan nyt sitten tekemään Suomen maan kamaralla,
kun tämä virasto on tänne tarkoitettu
perustettavaksi ja on jo päätetty perustaa.
Tässä tulee töitä kahdelle
suomalaiselle virastolle: Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle
ja Sykelle. Tässä esittelyssä on tässä katsannossa
mielenkiintoista se, että kun täällä puhutaan
aina, montako henkilötyövuotta tulee mistäkin
ja minkälaisella aikavälillä ja sitten loppujen
lopuksi nämä luvut eivät ole synkassa esimerkiksi
sen kanssa, mitä hallitus tulee esittämään
ensi vuoden talousarvioon, niin tässä ei yhtään
käsitellä sitä, että nyt on
meneillään tämmöinen valtionhallinnon
tuottavuusohjelma. Tietysti kun samanaikaisesti katsotaan, että on
tuottavuusohjelma, niin minun ymmärrykseni mukaan tällaiset
esitykset, jotka merkitsevät lisä- kapasiteetin
tarvetta hyvinkin vaihtelevassa määrin, niin kuin
tästä hallituksen esityksestä käy
ilmi, niin silloin tietysti pitäisi projisoida siihen tuottavuusohjelmaan
ja katsoa, mitenkä nämä synkkaavat yhteen
ja mistä sitten syntyy se tuottavuus, kun tässä tulee
lisävakansseja. Elikkä tässä suhteessa
tässä olisi ehkä ollut, vaikka on kiireellinen
asia, vielä yhden lukemisen paikka ainakin vähintään
esitystekniikan osalta niin, että tämä asia
olisi tullut kuntoon.
Toinen asia, joka on hyvin ajankohtainen, on se, että maanpuolustuspuoli
on tässä nostettu aivan erityisasemaan ja nyt
juuri parhaillaan on monella ampumaharjoitusalueella, sotaharjoitusalueella,
meneillään, sanotaanko nyt, kemikaaliselvitykset
sen takia, että nämä asiat ovat laiminlyödyt
kutakuinkin perusteellisesti Puolustusvoimien aikaisemmissa toimissa.
Täällä on ex-puolustusministeri, nykyinen
puhemies etupenkissä istumassa, ja olemme käyneet
tästä edellisessä eduskunnassa runsaasti
keskustelua. Nyt tähän asiaan vastataan, mutta
ilman että todetaan mitään muuta kuin
että piikki on auki suurin piirtein minkä tahansa
tekemiselle.
Miksi tämän otin, arvoisa puhemies, esille? Siksi,
että toivottavasti kaikesta kiireestä huolimatta
näihin kysymyksiin myös vastattaisiin mietinnössä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen viittasi kemikaalilakiin. Kun
tämä asia nyt menee ympäristövaliokuntaan,
niin varmaan valiokunnassa on mahdollisuus myös katsoa
sitä, mitä uudistuksia yleensä kemikaalilaki
tarvitsee. Toisaalta tässä hallituksen esityksessä 3/2007
vp nämä rikoslakiin esitetyt muutokset ovat tarpeellisia,
mutta haluan todeta vielä tästä hallituksen
esityksestä, että sekä terveysrikos että ympäristön
turmeleminen on nyt tämän Reach-lainsäädännön
kohdalla entistä tärkeämmin otettava
huomioon.
Lopuksi tästä koko Reach-prosessista, joka
tapahtui pääsääntöisesti
tietysti Brysselissä, on todettava, että siinä toisaalta
mentiin edestakaisin, mutta lopulta nimenomaan siitäkin
alkuperäisestä lähtökohdasta,
jota ympäristöjärjestöt painottivat
ja pitivät tärkeänä, kyllä osin
luovuttiin, jotenka jatkossa myös tämän
asetuksen tarkentaminen on tärkeää. Mehän
tiedämme, että kemikalisoituminen johtaa myös
ihmisen kohdalla yhä useampien sairauksien lisääntymiseen,
muun muassa pahanlaatuisten kasvaimien. (Hälinää)
Puhemies:
Arvoisat kansanedustajat! Tänne on paikka paikoin vähän
vaikea kuulla puhujaa. Olisi ehkä kohteliasta, että keskitymme
kuulemaan sitä, jolle kulloinkin on puheenvuoro myönnetty.
Keskustelu päättyi.