Kari Kärkkäinen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa on kiistatta, niin kuin äskenkin
keskustelussa kävi ilmi, vakavia köyhyys- ja syrjäytymisongelmia,
joiden hoitaminen on hyvin tärkeää, eikä se
ole mitenkään ristiriidassa myöskään
sen kanssa, että me huolehtisimme maailmanlaajuisen köyhyyden
vähentämisestä.
Maailman maat ovat nykyisin yhä enemmän riippuvaisia
toinen toisistaan. Kehitysyhteistyö ei ole antajamaalta
pois, sillä maailmanlaajuinen hyvinvoinnin lisääntyminen
edistää poliittista vakautta ja vähentää sotien
uhkaa. Vaikuttamalla konfliktien syihin voidaan ennalta ehkäistä myös
pakolaisuudesta johtuvia kansainvälisiä ongelmia.
Eettistä pohdintaa tulee harjoittaa myös politiikan
rehellisyydestä ja sisällöistä.
Porvarihallituksen ohjelman globaalia vastuunkantoa tarkoittavat
lauseet ovat jonkin verran kaukana myös siitä,
mitä ennen vaaleja viljeltiin. Tasa-arvotupo ei ole ainoa
asia, josta esimerkiksi kokoomusjohtaja Jyrki Katainen antoi lupauksia.
Eurooppalaisittain taloutemme on erittäin hyvässä kunnossa.
Sekä vaihtotase että julkinen talous kokonaisuutena
ovat ylijäämäisiä. Pohjoismaista
Suomi ja Islanti ovat ainoita, jotka alittavat YK:n asettaman tavoitetason.
Norjan kehitysapu on tällä hetkellä 0,87
prosenttia, Tanskassa 0,84 ja Ruotsissakin 0,77 prosenttia bkt:sta. Suomen
kansainvälinen maine ja vaikutusvalta tulevat kärsimään,
ellei Suomi pidä kiinni omista sitoumuksistaan.
Kristillisdemokraattien ryhmäaloitteessa ehdotetaan,
että tuloverolain 57 §:ään lisättäisiin uusi
3 momentti, jonka perusteella yritys tai yksityishenkilö saisi
vähentää verotuksessa kehitysaputyöhön
antamansa lahjoituksen tietyin rajoituksin. Rahalahjoituksen tulee
olla yhteisön osalta vähintään
1 000 euroa ja enintään 25 000 euroa
ja yksityishenkilön osalta vähintään
500 euroa ja enintään 10 000 euroa ollakseen
vähennyskelpoinen, ja sen saajan tulee olla vakiintunut
suomalainen kehitysyhteistyötä tekevä kansalaisjärjestö.
Verosta tehtävä vähennys olisi puolet
lahjoituksesta.
Jotta Suomi saavuttaisi YK:n suosittaman kehitysyhteistyövarojen
0,7 prosentin tason bkt:sta, tarvitaan toimenpiteitä, joilla
lisätään kansalaisten halua vaikuttaa
humanitaarisen työn edistämiseen. Palauttamalla
tuloverolakiin laajempi lahjoitusvähennys kannustettaisiin
kansalaisia mukaan tavoittelemaan haluttua kehitysyhteistyöosuutta.
Vaikka vähennysoikeuden myöntäminen vähentää verotuloja,
on hinta pieni kansalaisten aktivoitumisesta ja yritysten yhteiskunnallisen
vastuun kasvusta.
Suomi on yksi harvoista Länsi-Euroopan maista, joissa
lahjoitusten verohelpotusjärjestelmä on hyvin
suppea. Laajemmalla lahjoitusjärjestelmällä voitaisiin
tukea vapaaehtoistoimintaan perustuvaa kolmatta sektoria ja kannustaa suomalaisia
konkreettiseen yhteisvastuuseen ja auttamiseen.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä Suomessa on
lahjoituksista verovähennyksiä tarjolla hyvin niukasti.
Niitä saavat tehdä vain yritykset ja vain kahteen
eri tarkoitukseen annetusta lahjoituksesta: suomalaisen kulttuuriperinteen
edistämiseksi ja tieteen ja taiteen tukemiseksi. Verovähennyksestä määrätään
edelleenkin siis tuossa tuloverolain 57 §:ssä.
Vero-oikeutta Helsingin kauppakorkeakoulussa opettava yritysjuridiikan
professori Heikki Niskakangas on myös muistuttanut, että varallisuutta
on nyt Suomessa enemmän kuin koskaan ja verovähennysoikeus
voisi auttaa suuntaamaan entistä enemmän yksityistä rahaa
yleishyödyllisiin kohteisiin. Eli Heikki Niskakangas on
kd:n linjoilla tältä osin tässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että hallitus lukee tarkasti
tuon ja samalla ottaa vastuuta siitä, mitä jo
monet vaalikentillä ovat puhuneet nimenomaan kehitysyhteistyön
osalta. Täällä on useita edustajia, jotka
ovat olleet niin Kepan kuin monien muidenkin järjestöjen
paneeleissa ja ovat antaneet lupauksia, ei pelkästään
kokoomuksesta. Niitä löytyy niin Rkp:stä kuin
myöskin muista ryhmistä. Toivon, että tähän
aloitteeseemme suhtaudutaan hyvin vakavasti.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Mieleeni muistuvat 15 vuoden takaiset tapahtumat
tässä salissa, kun elettiin laman syvimpiä aikoja
ja kehitysyhteistyömäärärahoja
jouduttiin silloin leikkaamaan, kun talous syöksyi, yrityksiä kaatui,
työttömyys nousi ja vaihtotase oli vahvasti alijäämäinen.
Silloin tehtiin niitä toimenpiteitä, joilla sitten
saatiin valtiontalous ja kansantalous pelastettua. Sen jälkeen
vuodesta 94—95 lähtien talous on kehittynyt erittäin
positiivisesti ja myönteisesti, ja siitä lähtien,
vuodesta 95 lähtien, maan hallituksessa ovat istuneet ne
puolueet, jotka silloin laman syvimpinä aikoina haukkuivat
ja pitivät ankaraa melua kehitysyhteistyömäärärahojen
leikkauksista, mutta tänäkään
päivänä kehitysyhteistyömäärärahat
eivät ole edes 0,4:ää prosenttia bruttokansantuotteesta.
Silloin käytiin kuitenkin 0,7:n yli ja siitä jouduttiin
tietysti leikkaamaan jossain määrin sen taloudellisen
tilanteen takia.
Nyt kyllä peräänkuulutan vasemmistolta,
joka nyt on oppositiossa, yhteistyötä tässä asiassa, mutta
ennen kaikkea vihreiltä ja Rkp:ltä, jotka ovat
todella pitäneet kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvattamista esillä, mutta eivät ole tehneet yhtään
mitään. Vihreät esimerkiksi ovat olleet ministerinä vastuussa
asioista todella hyvänä aikana, ja näin
ollaan tässä tilanteessa, mikä ei ole Suomelle
kunniaksi. Asteittainen määrärahojen kasvattaminen
on ihan perusteltua.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä haluan sanoa
sen, että viime elokuussa kolme suomalaista järjestöä,
Kirkon Ulkomaanapu, SPR ja Suomen Unicef, toivoi tekemässään
aloitteessa jo silloiselta hallitukselta verovähennysoikeutta
kehitysaputyötä ja humanitaarista työtä harjoittaville
kansalaisjärjestöille tehdystä lahjoituksesta,
ja he toivoivat myös, että tämä samainen
aloite olisi voitu huomioida hallitusohjelmassa tiiviimmin. Joukon
jatkoksi liittyi marraskuussa myöskin Elinkeinoelämän
valtuuskunta Eva julkaisemallaan Lahjoitukset kasvuun verovähennyksin
-raportilla, jossa se suositteli lahjoitusten verovähennysoikeuden
laajentamista. Evan raportissa keskeistä on kulttuurin tukeminen,
mutta myös kehitysyhteistyö ja humanitaarinen
työ nostettiin raportissa esiin.
Eli verovähennys toisi todennäköisesti
yleishyödylliselle yhdistykselle enemmän yksityisiltä rahaa
ja yrityksille mahdollisuuden saada verohyötyä lahjoituksista.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä kun joutuu edustamaan
yksin tätä laajaa vasemmistoa, niin pitää sen
verran käyttää puheenvuoro täällä.
Ed. Kankaanniemi oli huolissaan vihreiden lupauksista. Kun olin
kuulemassa näitä lupauksia, niin minulle tuli
semmoinen mielikuva, jotta tässäkin vihreät
myivät tämän esikoisoikeutensa ministerisalkusta,
eli kyse on siitä, jotta siellä ei enää mikään
paina. Siksi minä ihmettelen, miksi hallitusohjelmaan ei
edes kirjattu sen kummempia tämän osalta. Tämä tavoite
pitäisi saavuttaa, mikä meillä on ollut
pitkään kirjattuna kirjoissa ja kansissa. Sinällään
tämän laajan vasemmiston osalta en osaa sanoa
kyllä mitään, koska on vain yksi edustaja
tällä puolen.
Keskustelu päättyi.