5) Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteenä olevan
verotaulukon muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun Baltian maat liittyivät
Euroopan unioniin tai olivat liittymässä Euroopan
unioniin, niin sekä Suomessa että Ruotsissa keskusteltiin
parlamentissa siitä, mitä nyt tehdään,
kun naapurimaassa alkoholin hinta on niin paljon alhaisempi kuin
omassa maassa. Suomi valitsi oman tiensä, Ruotsi valitsi
toisenlaisen tien. Suomi päätti eduskunnassa äänestyksen
jälkeen alentaa alkoholiveroa huimasti. Väkevien juomien
veroa alennettiin yli 40 prosentilla, oluen ja viinien veroa hieman
vähemmän. Ruotsi valitsi, kuten totesin, toisen
tien. Ruotsi ei alentanut lainkaan.
Tänään me näemme tulokset,
mihin johti Suomen tie, mihin johti Ruotsin tie. Ruotsissa alkoholin
myynti on pikkuhiljaa kasvanut, alussa se laski, ihmiset hakivat
naapurimaasta ja myöskin salakuljetus Ruotsiin lisääntyi,
mutta kuitenkin Ruotsi on tästä selviytynyt. Se
oli demarihallitus, joka teki tämän ratkaisun.
Valta vaihtui, oikeistohallitus on päättänyt
noudattaa samaa linjaa eli olla alentamatta veroa. Suomessa tilanne johti
siihen, että alkoholin kulutus nousi huimasti ja merkittävä osa
eduskunnasta oli sitä mieltä, että tehtiin
virheellinen päätös.
Viime kaudella koko oppositio teki välikysymyksen asiasta
ja edellytti, että hallitus pikaisesti nostaisi alkoholiveroa.
Tämän puolesta äänesti jopa
osa hallituksen kansanedustajista, ja hallituspuolueet, varsinkin
ruotsalainen kansanpuolue ja myöskin monet keskustan kansanedustajat,
totesivat, että tehtiin virhe ja alkoholiveroa pitäisi
nostaa. Vaalikampanjassa oikeastaan kaikki puolueet olivat sitä mieltä,
että veroa tulisi tällä kaudella nostaa.
Nyt me olemme hallitusohjelmasta voineet lukea, että korotus
tulee, mutta hallitusohjelmaan on merkitty vain 30 miljoonaa euroa
lisää tuloa. Kun olemme yrittäneet kysyä,
mitä tämä merkitsee, kuinka paljon alkoholiveroa
nostetaan, niin vastausta ei ole saatu, mutta rivien välistä olen ymmärtänyt,
että aiotaan väkevien juomien veroa jonkin verran
nostaa. Salissa on todettu, että mikäli kaikkien
alkoholijuomien veroa nostettaisiin samassa suhteessa, niin korotus
merkitsisi vain noin 2:ta prosenttia, ja 2 prosentin korotuksella
ei ole mitään merkitystä.
Nyt tietenkin voi kysyä, miksi kristillisdemokraatit
tekevät aloitteen asiasta, josta hallitus on jo tehnyt
päätöksen, että korotetaan alkoholiveroa,
niin syy on juuri se, että me emme tiedä, minkälainen
on hallituksen ratkaisu, ja pelkäämme, että hallituksen
ratkaisu tulee olemaan hyvin vaatimaton, ja se ei ole meidän
mielestämme hyvä ratkaisu, vaan veroa tulisi nostaa
niin, että sillä olisi merkitystä niin
kulutukseen kuin myös valtion verotuloihin.
Viime kaudella esitimme, että veroa korotettaisiin
niin, että valtion kassaan tulisi noin 200 miljoonaa euroa
lisää, ja se merkitsisi sitä, että tehtäisiin
sellainen korotus veroon, että olutpullon hinta nousisi
noin 2,5 sentillä, viinipullon hinta 25 sentillä ja
väkevän juoman pullon hinta, Koskenkorvapullon
hinta, 1 eurolla. Siis 2,5 senttiä, 25 senttiä ja
1 euro. Olisiko tällä merkitystä kulutukseen?
Vastauksemme on, että sillä olisi pieni merkitys,
ei suuri merkitys mutta pieni merkitys kulutukseen. Korotus ei olisi
myöskään niin suuri, että se
houkuttelisi ihmisiä lähtemään
Viroon hakemaan halvempaa viinaa, eli siinä mielessä korotus
olisi oikeaan osunut, ja ennen kaikkea korotus toisi myöskin
valtion kassaan noin 200 miljoonaa euroa.
Ja kun tässä tänä päivänä on
puhuttu aika paljon vanhustenhoidosta ja siitä, kuinka
paljon rahaa siihen tarvitaan, niin totean, että 200 miljoonalla
olisi kyllä merkitystä ja jopa suuri merkitys lisätulona
valtiolle. Toivon tietenkin, kun hallituksen esitys aikanaan tulee,
että tätä lakialoitetta käsitellään
silloin sen rinnalla ja että suuri enemmistö eduskunnassa
lähtisi vähän terveemmälle linjalle
eli veroa nostettaisiin niin, että sillä olisi
merkitystä sekä kulutukseen että valtiontalouteen.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Kun näin ensimmäisen uutisen
tuosta hallitusohjelmaan sisältyvästä alkoholiveron
ja tupakkaveron korotuksesta 30 miljoonalla eurolla, ajattelin, että nyt
on toimittaja varmaan tehnyt virheen ja unohtanut yhden nollan pois.
Mutta kyllä tuo luku todellakin sisältyi tuonne
liiteosioon.
Alkoholiveron tuotoksihan on tänä vuonna arvioitu
reilu miljardi, 1 800 miljoonaa euroa, ja tupakkaveron
tuotoksi 617 miljoonaa euroa, ja jos nyt suhteutetaan tuo 30 miljoonaa
euroa alkoholiveron ja tupakkaveron korotukseen, niin se ei todellakaan
ole kuin 1,8 prosenttia näistä luvuista. Asiantuntijat,
muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön omat virkamiehet,
ovat puhuneet 20 prosentin korotuksesta alkoholiveroon, 10 prosentin
korotuksesta tupakkaveroon. Jos aidosti tavoittelemme kansanterveydellisiä vaikutuksia,
niin kyllä todellakin silloin tuon korotuksen tulee olla
sen verran tuntuva, että se myös vaikuttaa ihmisten
käyttäytymiseen aivan samalla tavalla kuin tuo
alkoholiveron taannoinen reilu lasku, romahdutus, vaikutti käyttäytymiseen, niin
että todellakin alkoholin suurkuluttajien määrä merkittävästi
lisääntyi, viinakuolemien määrät
nousivat sadoilla lisävainajilla vuotta kohden, tuhat lasta
syntyy vuosittain äidin raskaudenaikaisen alkoholinkäytön
vaurioittamana. Meidän täytyy ehdottomasti saada
tätä suuntaa muutettua. Muistutan siitä,
että Maailman terveysjärjestön mielestä alkoholiveron
korotus on se kaikkein tehokkain keino vaikuttaa alkoholihaittoja
vähentävästi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Aikanaan, kun alkoholiveroa täällä alennettiin
reippaasti, näin kyllä sen siinä tilanteessa
oikeaksi ratkaisuksi. Mutta nyt, kun on opittu tähän
elikkä saatu se joppaus vähenemään,
minusta on oikea aika tehdä semmoinen ratkaisu, että nostetaan
sitä veroa maltillisesti. (Ed. Räsänen:
Mitäs hyötyä siitä on ollut?)
Tässä on tapahtunut tavallaan poisoppiminen siitä tuonnista,
tai vähentyminen, eihän kokonaistuonti ole loppunut,
vaan se on vähentynyt. Sen takia jos nyt tehdään
maltillisia korotuksia, minusta se on ihan oikein ja asiallista.
(Ed. Kankaanniemi: Mikä on maltillinen?)
Tässä ed. Kalliksen aloitteessa tämä,
jos on 2,5 senttiä, korottuu 3 senttiin ilman muuta, tämän
olisi voinut kirjoittaa näinkin, koska eihän sitä 2,5
senttiä keneltäkään peritä,
vaan 3 senttiähän se on. Minusta se ei vielä vähennä varmaan kenenkään
juomista, mutta se antaa valtiolle enemmän rahaa. Ja tuo
25 senttiäkään ei vielä viineissä minusta
vaikuta mihinkään ja sen takia minusta tämä on
ihan oikea suunta, että otetaan täältä rahaa,
eikä tämä aiheuta vielä joppausta,
en usko ollenkaan. Tämmöiset summat, mitkä tässä on
olemassa, sen takia kukaan ei lähde joppaamaan, että on
muutamista senteistä tai kymmenistä senteistä kyse.
Sen takia minusta hallitus voisi ottaa tästä vähän
oppia ja tuoda semmoisen esityksen, missä on jotain tämän
suuntaista, mitä ed. Kallis esittää.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen kyllä ed. Lahtelan kanssa
aivan eri mieltä siitä, että edellisen
hallituksen päätös alkoholiveron alennuksesta
oli oikeaan osunut. Se oli suurin terveyspoliittinen virhe, minkä Vanhasen
ensimmäinen hallitus teki, ja me hölmöt
sen myöskin täällä siunasimme — paitsi
me, jotka emme äänestäneet sen puolesta.
Siinä mielessä kyllä myöskin
tämä lakialoite, jonka kristilliset ovat nyt tehneet,
on aivan oikeaan osunut. Mutta eihän tämäkään
ole riittävä. Eihän se, että kossupullon
hinta nousee yhdellä eurolla, vaikuta alkoholin kulutukseen
millään tavalla. (Ed. Kallis: Kyllä se
vaikuttaa!) Kyllä sen korotuksen nyt pitää olla
reilumpi. Ei hallitusohjelmassa lue, miten paljon me korotamme sitä,
vaan tässä lukee, että alkoholin ja tupakan haittojen
vähentämiseksi kerätään
30 miljoonaa eli haittoja ehkäistään
30 miljoonalla, mutta eihän tässä hallitusohjelmassa
ole vielä päätetty, kuinka paljon sitä nostetaan.
Kyllä sitä ehdottomasti enemmän pitää nostaa.
Ja kyllä Ruotsin linja on ollut aivan oikea. (Ed. Räsäsen
välihuuto) Nytkin Virossa kossupullo on niin paljon halvempi
kuin meillä, että kyllä se on paljon
parempi nyt ... (Ed. Kallis: Paljonko se maksaa siellä?) — En
tiedä, mutta meillä se maksaa alle kympin ja se
on ihan liian halpa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Niin kuin ed. Kallis selvitti, niin kolme vuotta sitten
tehtiin kahdesta syystä päätös
alentaa alkoholin hintaa, veroa ja sitä kautta hintaa.
Vuoden 2003 lopussa päättyi Suomen EU-jäsenyyssopimukseen
perustunut siirtymäaika, johon asti saimme pitää henkilökohtaisen
tuonnin tuontirajoituksia voimassa. Ne päättyivät
vuoden 2004 alussa. Sitten 2004 toukokuun 1. päivä,
eli eilen tuli siitä kolme vuotta aikaa, Viro ja Baltian maat,
kaikkiaan kymmenen maata, mutta ennen kaikkea nyt tässä asiassa
Viro, liittyivät Euroopan unioniin. Virossa alkoholin hintataso
oli silloin ja on edelleenkin merkittävästi alhaisempi kuin
oli Suomessa, ehkä peräti 10 prosentin luokkaa
Suomen hintatasosta.
Tämä tilanne, tuontirajoitusten loppuminen
ja Viron jäsenyys, oli sellainen tekijä, että kyllä on rehellisesti
myönnettävä, että silloin oli
jotakin pakko tehdä. Mutta kysymys on, oliko tuo tarve niin
suuri kuin mihin silloinen hallitus päätyi, ja uskallan
väittää, että se alennus oli
turhan suuri. Yli 40 prosentin alennus väkeviin ei ollut
perusteltavissa millään asialla silloin.
Noin kuitenkin tapahtui kolme vuotta sitten, ja sen seurauksena
kulutus on kasvanut, tuonti ei ole kylläkään
sitten räjähtänyt, tämä villi
tuonti, mikä on sinänsä positiivinen
saavutus, mutta kulutus on kasvanut ja kulutuksen määrä on
selvässä suhteessa syntyvien haittojen määrään.
Kun tuo alennus tehtiin noin rajuna, niin valtion tulot vähenivät
mutta kuntien, valtion, vakuutusyhtiöitten, työnantajien,
kotitalouksien jne. kulut ovat kasvaneet, kustannukset ovat nousseet
ja tällä menolla nousevat jatkossa yhä kiihtyvämmin,
kun nuo haitat alkavat näkyä entistä voimakkaammin.
Eihän siihen ensimmäiseen pulloon kuole, mutta
sitten kun sitä juovat riittävän paljon
esimerkiksi lapset ja nuoret, niin sitten ne haitat alkavat näkyä ja
ne näkyvät monella tavalla, terveysongelmina,
turvallisuusongelmina, liikenteen ongelmina jne. Väkivaltaisuus
ja moni muu asia tulee eteen, niin kuin hyvin tiedämme.
Näitä kysymyksiä, alkoholin kulutuksen
lisääntymisen aiheuttamia kysymyksiä,
hallitus, tämä Vanhasen kakkoshallitus, ei ole
ottanut lainkaan vakavasti pohdittavaksi eikä esille esittäessään
tällaista summaa veron tuoton kasvuksi eli 30:tä miljoonaa
euroa. Voi olla, niin kuin täällä joku
viime viikon keskustelun yhteydessä totesi, että tämä 30
miljoonaa on se nettovaikutus ja siinä lasketaan niin,
että kun korotus on prosenteissa suurempi, niin kulutus
laskee ja nettona syntyy tämä 30 miljoonaa tuloa
valtiolle lisää. Siinä on kyllä tupakankin
osuutta jo mukana. Mutta siitä huolimatta tämä 30
miljoonaa on äärimmäisen pieni summa,
erittäin pieni summa, käsittämättömän
pieni summa ajatellen sitä, mistä tässä asiassa
kaiken kaikkiaan on kysymys. Lienee niin, että tämäkin
hallitus jatkaa tällä tarralinjalla eli liimaillaan
kaikenlaisia tarroja, (Ed. Asko-Seljavaara: Tarrat lähtevät
pois!) joitten merkitys on plus miinus nolla kulutuksen kannalta.
Ei niillä enää mitään
saada. Kyllä ne ovat hinta ja saatavuus, jotka vaikuttavat
ja ratkaisevat. Saatavuutta ei näköjään
enää haluta millään lailla rajoittaa,
pikkuisen kellonaikoja muuteltiin, mutta hyvin marginaalisesti.
Hinta on sitten se ase, joka purisi, mutta siihen ei hallituksella
ole haluja. Mielestäni tämä on edesvastuutonta,
että hallitus on tämän asian tällä tavalla
ohittanut ja laiminlyönyt.
Oikeastaan kun lukee hallitusohjelman viimeisiä sivuja,
niin hämmästyttää. Sivulla 62
on "Terveyden edistämisen politiikkaohjelma", sivulla 63
on "Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma",
ja sitten sivulla 66 on "Alkoholin ja tupakan haittojen vähentäminen + 30
miljoonaa euroa". Mielestäni nämä ovat täysin
ristiriidassa. (Pulliainen: Niin, mutta eikös se ole toisinpäin?
Sehän on loogista!) Jos halutaan terveyden edistämistä sekä lasten,
nuorten ja perheiden hyvinvointia parantaa näillä erillisillä politiikkaohjelmilla,
jotka sinänsä ovat hyviä ja joita kristillisdemokraatit
esittivät hallitukselle, että otetaan ohjelmaan
nämä politiikkaohjelmat, niin näiden
toteuttamisen kannalta alkoholiveron nostaminen, nolla lisää tuohon
30 miljoonaan euroon, olisi se toimenpide, joka pitäisi
ensimmäiseksi toteuttaa, jos hallitus on huolissaan terveydestä sekä lasten,
nuorten ja perheiden hyvinvoinnista. — Ed. Pulliainen,
tämä on syvä ristiriita tässä hallitusohjelmassa,
(Ed. Pulliainen: Minä kerron kohta mielipiteeni!) kun hallitus
ei vieläkään halua muuttaa tätä alkoholipoliittista perusasiaa.
Arvoisa puhemies! Viro on ymmärtääkseni hieman
nostanut alkoholiveroa ja suunnittelee ehkä lisänostoa.
Kolmen vuoden aikana, jonka ajan olemme eläneet tätä halvan
viinan aikaa, Suomessa ansiotaso on noussut merkittävästi, inflaatio
on mennyt muutaman prosenttiyksikön vuosivauhtia, mikä on
vienyt sitten tätä todellista reaalihintaa alemmaksi,
niin että näillä tekijöillä jo
on perusteltavissa se, että nyt otettaisiin 15—20
prosentin hinnannousu heti ja sen jälkeen pidettäisiin
alkoholin hinta vähintään reaalitasolla
ja seurattaisiin samalla, syntyykö Suomenlahden yli epätervettä liikennettä.
Minä väitän, että sitä ei
syntyisi. Pääkaupunkiseudulla toki on ostovoimaa
ja paljon väkeä, jolloin tästä on
helppo lähteä hakemaan halpaa viinaa Suomenlahden
eteläpuolelta, mutta kyllä siinä täytyy
olla merkittävä hinnanero, että lähdetään mittavasti
hakemaan.
Siihen nähden, sillä perusteella ei ole mitään syytä pitää näin
alhaisella tasolla alkoholin hintaa, vaan sitä on syytä korottaa
huomattavasti enemmän kuin mihin hallitus on valmis. Korostan,
että tässä on hallituksella nyt kyllä erityisen vakava
vastuu Suomen kansan terveyden, turvallisuuden, liikenteen ja monien
muiden kysymysten osalta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja tässä sillä tavalla
niin kuin syytti hallitusta halujen puutteesta. Täällä on
hallituksen uskollisia sotureita salissa parhaillaan, joittenka
tehtävänä on nimenomaan lisätä hallituksen
haluja siinä mielessä kuin edustaja juuri tässä totesi äsken.
Mutta sitten, mikä koskee logiikkaa, niin siinä suhteessa
minä olen eri mieltä puhujan kanssa, nimittäin
sillä tavalla, että kun sanoitte, että siellä on
ensinnäkin alkoholipolitiikka, hintapolitiikka on sellainen
kuin kuvasitte ja sitten siellä seuraa terveysohjelmia
ja kaikkia politiikkaohjelmia jnp. No, eikö se ole ihan
selvä asia, että jos halut ovat puutteelliset,
niin se johtaa siihen, että pitää toisaalta
terveyttä edistäviä toimia lisätä. Sehän
on ihan loogista, että jos on puutteita täällä,
niin tuolla pitää jotain lisätä.
(Puhemies koputtaa) Ei tässä ole mitään
vaikeuksia.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ei ed. Pulliainen nyt tainnut ymmärtää tätä logiikkaa,
minkä tässä kerroin. Totesin, että itse
asiassa alkoholin hinta reaalisesti vain alenee näillä korotuksilla
ja se taistelee vastaan näitä hallitusohjelman
tavoitteita, mitkä sisältyvät tähän
terveyden edistämisen politiikkaohjelmaan ja toisaalta
lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelmaan. Pitäisi
ottaa todelliset keinot näiden politiikkaohjelmien toteuttamisen
tekijöiksi eikä vain pelkkiä puheita.
Niin kauan kun alkoholi on näin vahvassa alennusmyynnissä,
muutosta ei tapahdu.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Alkoholiveron korotus oli tunteita
aiheuttava asia täällä viime eduskuntakaudella.
Itsekin olin sitä mieltä, että väkevien
osalta veron lasku oli liian suuri. Olen samaa mieltä ed.
Lahtelan kanssa siitä, että jotain piti tehdä,
koska pelättävissä oli tuon harmaan talouden
syntyminen, villi tuonti, kun esimerkiksi Virossa alkoholin hinta on
niin merkittävästi alempi. Meillä tietysti
tämä monopolijärjestelmä on
vuosikymmenet tehnyt sen, että meillä ei ole hoidettu
oikeanlaista ja avointa alkoholipolitiikkaa, jossa esimerkiksi neuvonnalla
ja valistuksella perheissä olisi ollut suurempi osa. Suomalainen
ei osaa valitettavasti vielä tänäkään
päivänä oikealla tavalla käyttää alkoholia.
Minusta se on aivan väärää,
että veron korotuksella voisi purkaa alkoholiongelmia.
Ei, kyllä se purku tapahtuu vain kulutuksen määrällä.
(Ed. Kankaanniemi: Se on hinnasta kiinni!) Tältä osin kohtuullinen
veron korotus voi olla paikallaan. Minusta tässä nyt
tuo 30 miljoonaa, jonka hallitus on laittanut tavoitteekseen, on
pieni. Uskon, että tuo määrä voi
olla merkittävästikin suurempi. Mutta kukaan meistä ei
pysty sanomaan sitä, mikä se todellinen määrä on,
vaikka me pystyisimmekin sen korotusprosentin sanomaan.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti viittaan vaan siihen, että alkoholin aiheuttamien
haittojen välittömiksi kustannuksiksi vuonna 2003
saatiin Stakesin tutkimuksen mukaan 933 miljoonaa euroa. Siinä suhteessa, jos
me ajattelemme, mikä tämänhetkinen alkoholiveron
korotus hallitusohjelmassa on, niin kyllä se on mitätön.
Siinä toivon, että ed. Sirpa Asko-Seljavaaran
kaltaiset edustajat saavat myöskin viestiä kokoomuksen
suuntaan vietyä. Katainenhan viime kaudella oli mukana
tässä rintamassa alentamassa 30 prosentilla nimenomaan
väkevien osalta alkoholiveroa. Siinä suhteessa
toivon, että tämä joukko voisi myöskin
nykyiselle valtiovarainministerille viedä vahvaa viestiä siitä.
Jos tämä, mitä ed. Asko-Seljavaara äsken
sanoi, pitää paikkansa, niin olemme varmasti kristillisdemokraateissa
hyvin tyytyväisiä. Mutta kiritämme teitä ja
tulemme tukemaan oppositiosta erityisesti tätä teidän
linjaanne, että tuo summa voisi olla merkittävästi
suurempi, niin kuin tässä äsken sanoitte.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Aikanaan tiedämme, minkälainen
on hallituksen esitys. Nyt me tiedämme vain, mitä on
hallitusohjelmaan kirjoitettu. Hallitusohjelmaan on kirjoitettu,
että alkoholijuomien ja tupakan valmisteveroja korotetaan.
Sitten veronkorotuspuolelle on merkitty 30 miljoonaa euroa lisää.
Tämä voidaan tulkita monella tavalla. Voidaan
tulkita niin, että kun nostetaan kaikkia näitä veroja
noin 2 prosentilla, niin se kaiken järjen mukaan tuottaa
30 miljoonaa. Mutta voidaan myöskin ymmärtää niin,
ed. Asko-Seljavaara, että korotetaan aivan huimasti väkevien
juomien hintaa niin, (Ed. Asko-Seljavaara: Että kukaan
ei juo mitään!) että kulutus laskee,
mutta valtion kassaan tulee kuitenkin 30 miljoonaa lisää.
Siis emme me tiedä, mutta olen kyllä melko varma, että on
väärä tämä jälkimmäinen
tulkinta, että korotettaisiin aivan huimasti niin, että myöskin kulutus
merkittävästi laskisi, mutta kuitenkin tulisi
30 miljoonaa lisää kassaan. En jaksa uskoa, että hallitus
tulee sellaista esitystä antamaan, mutta se olisi se kaikkein
paras ratkaisu ja kaikkein paras (Ed. Asko-Seljavaara: No, ei se
niin paljon!) esitys. Mutta aikanaan näemme, minkälainen
hallituksen esitys on. (Ed. Asko-Seljavaara: Eihän sitä ole
päätetty!) Jos se on huono, niin kyllä oppositio
huolehtii siitä, että tehdään
parempi esitys.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Näin juuri kuin edellinen puhuja
totesi: Nyt ei tiedetä tarkkaan sitä, mutta suunta
kuitenkin tässä tekstissä on aika selkeä,
mitä se tulee olemaan.
Mutta itse tästä, kun puhutte täällä pelkästään Viron
suunnasta, että sieltä tulee tämä halpa
viina. Itse satun asumaan ihan itärajalla tuolla Suomen
peräpuolella, ja sinne tulee venäläistä viinaa,
(Ed. Kankaanniemi: Sieltä saa myrkkyä!) ja aikaisemmin,
kun hintaero oli iso, niin kyllä se joppaus oli huomattavasti
isompaa. Se on ihan todettu tilastollisesti siellä myös
viinakauppojen tiskeillä, ja nämä viranomaiset
ovat todenneet sen. Kun silloin alennettiin tätä veroa
väkevien osalta muun muassa, niin se vaikutti siihen, jotta se
joppaus väheni, ja nyt sitä ei hirveän
paljon ole enää olemassa. Ja sinne tuli myrkkyviinaa.
Siellä ihmiset olivat todella sairaita ja jopa kuolivat. Minusta
se ongelma on vähennyt. Sen takia, jos nostatte hirveän
paljon tätä veroa, joppaus tulee lisääntymään,
koska Venäjällä on ihan omat hintapolitiikkansa
ja siinä on määrätyt henkilöt,
jotka ovat valmiita varmaan tekemään sitä bisnestä silläkin
uhalla, että se olisi vaikka kuinka huonoa viinaa ja myrkkyviinaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Jotenkin tuntuu vähän turhalta,
enkä tiedä, mikä merkitys sillä on,
että me täällä nyt senteistä ikään
kuin kiistelemme, kun tiedämme, mitä suuruusluokkaa
tämä ongelma, asia sinänsä,
on. Jo silloin kun viime kaudella sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
käsiteltiin tätä asiaa, niin sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa kuullut asiantuntijat hyvin vahvasti toivat
esille sen, että tätä alkoholipoliittista
asiaa ei olisi pitänyt ottaa pelkästään
veropoliittisena vaan nähdä nämä sosiaalipoliittiset kysymykset
ja ne seuraukset. Sen vuoksi, että se oli hyvin vakavaa
kerrontaa jo silloin, varmasti monet meistä olivat todella
pettyneitä. Niinpä toivoisin, että tässä ei
nyt lähdettäisi sellaiseen ratkaisuun, jolla ei
ole merkitystä niitten haittojen poistumisessa ja kulutuksen
vähentämisessä. Näen todella
tärkeänä sen, että jos nyt hallituksen
ohjelmaan on kirjattu, että "alkoholin ja tupakan haittojen
vähentäminen + 30 miljoonaa", niin mielestäni
se on liian vähän kaiken kaikkiaan, saatikka sitten
se, mikä se veronkorotus on, kun me emme sitä nyt
sitten tiedä, mutta reippaampaan korotukseen kaiken kaikkiaan
nyt on todella tarve.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kaikki kunnia eduskunnalle, mutta alkoholiveron
alennus eduskunnalta oli toiseksi pöljin päätös,
mitä vuosikymmeniin on eduskunta tehnyt. Pöljin
päätös oli EU:hun liittyminen. Olisinkin mahdottoman
kiitollinen, jos joku silloisista edustajista, jotka tätä veropäätöstä tekivät,
joka on paikalla, kertoisi minulle, mitä hyvää tämä veronalennuspäätös
on Suomen kansalle tehnyt.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis käytti tuossa edellä selventävän
puheenvuoron, ja haluan tarttua kiinni tähän hallitusohjelman
toteamukseen, johdanto-osaan. Kun siinä puhutaan tästä veronkorotuksesta,
niin siinä puhutaan nimenomaan haittojen vähentämisestä. Me
tiedämme, että jotta ylipäänsä pystytään
alkoholin ja tupakan haittoja vähentämään,
niin kyllä silloin hinnannousun tulee olla merkittävä. Korostan
vielä sitä, että alkoholipolitiikan asiantuntijat,
kansanterveyden asiantuntijat listaavat aivan ensimmäiseksi
ja tärkeimmäksi toimeksi nimenomaan hintaan vaikuttamisen.
Jos tarkastellaan Suomen alkoholipoliittista historiaa, niin
kyllä hintasuhdanteet ovat kaikkein voimakkaimmin aina
vaikuttaneet alkoholin käyttöön. Toinen
tärkeä seikka on toki saatavuus, mutta hinnalla
pystytään vielä enemmän säätelemään
nimenomaan näitä haittoja.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tulkitsen kyllä tämän
hallitusohjelman, jota itsekin olen tästä talosta
käsin ollut tekemässä, sillä tavalla,
että tämä 30 miljoonaa tarkoittaa sitä,
mikä käytetään haittojen hoitamiseksi
eli niitten vähentämiseksi minimissään.
Mutta eihän tässä ohjelmassa ole ollenkaan
kerrottu, kuinka paljon sitä alkoholiveroa sitten loppujen lopuksi
korotetaan, ei sitä ole täällä missään
sanottu, mutta hyvin monessa kohtaa on sanottu, että tarvitsemme
nyt ehkäisevää politiikkaa sekä alkoholi-
että tupakkahaittojen vähentämiseksi.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä kuin ed. Asko-Seljavaara tuosta.
Ed. Pentti Oinoselle totean, että ne ratkaisut, joita jouduttiin
tekemään, ja se ratkaisu, mikä tehtiin,
valittiin ainoastaan huonoista ratkaisuista. Ei ollut hyviä ratkaisuja
olemassa. Tältä osin itse näen, että tuo
silloisen hallituksen päätös kuitenkin
oppositiosta käsinkin tuntui hyvälle ratkaisulle.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan vielä lyhyesti haluan sanoa
ed. Sirpa Asko-Seljavaaralle, että kyllä tämä 30
miljoonan korotus on selkeästi tuolla veron korotusten
puolella ja se kannattaa siltä osin nähdä.
Teille ei ehkä keskustelun yhteydessä nyt eduskuntaan
asti ole tämä viesti tullut. Jos me katsomme näitä kuluja, mitä alkoholi
tällä hetkellä aiheuttaa, niin se aiheuttaa
90 miljoonaa euroa terveydenhuollolle kuluja, sosiaalihuoltoon 160
miljoonaa, omaisvahinkoja 210 miljoonaa, eläkkeisiin jne.,
sairauspäivärahoihin 220 miljoonaa. Toivon, että tuo ed.
Sirpa Asko-Seljavaaran viesti olisi oikea, mutta pahoin pelkään,
kun hallitusohjelmaa luen, että en pysty tuota kuvaa saamaan,
mitä tässä äsken sanoitte.
Keskustelu päättyi.