6) Laki tuloverolain 95 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tietenkin voisi kysyä, minkä takia
kristillisdemokraatit tekevät aloitteen asiasta, joka on
merkitty hallitusohjelmaan. Hallitusohjelmassa nimittäin
todetaan, että työvoiman liikkuvuuden edistämiseksi
tehdään kakkosasunto vähennyskelpoiseksi
menoksi verotuksessa. Vastaan tähän tekemääni
kysymykseen näin, että me teemme sen aloitteen
sen takia, että me viime kaudella teimme kaksi kertaa samasta
asiasta aloitteen, ja eduskunnan verojaostossa käytiin
keskustelua meidän tekemästämme aloitteesta,
ja myöskin kokoomus teki sitten suurin piirtein saman sisältöisen
aloitteen ja keskusteltiin siitä, mitä mahdollisia
ongelmia tällainen laki voi tuoda mukanaan. Siinä keskustelussa
todettiin, tämmöisessä epävirallisessa
keskustelussa, että kristillisdemokraattien tekemä lakialoite
ei tuo mukanaan mitään hallinnollisia ongelmia,
mutta sen sijaan se toinen aloite olisi tuonut mukanaan hallinnollisia
ongelmia. Hetken kuluttua kerron, mitkä ne ongelmat olisivat.
Mutta ihan taustana tälle lakialoitteelle on tietenkin
tuloverolain pykälä, jossa todetaan, että tulon
hankkimisesta johtuvat menot ovat vähennyskelpoisia. Jos
nyt henkilö lähtee työn perään ja
perhe jää kotikunnalle asumaan, niin onhan tämä meno,
siis kakkosasunnon vuokrameno, tai jos hankkii asunnon toiselta
paikkakunnalta omistukseensa, niin onhan tämä kustannus
puhtaasti tulon hankkimisesta johtuva. Mutta verottaja on kuitenkin,
sanotaan nyt, 10—15 vuotta sitten katsonut, että tämä kuuluu
perheen elinkustannuksiin ja elinkustannukset eivät ole
verotuksessa vähennyskelpoisia. Mutta kun tämä on lisääntynyt,
että ihmiset hakeutuvat toiselle paikkakunnalle töihin,
niin verottajan kanta on jonkin verran muuttunut niin, että kakkosasunnon menot
on hyväksytty vähennyskelpoisiksi, jos verovelvollinen
tekee samalle työnantajalle työtä kahdella
paikkakunnalla. Esimerkiksi jos henkilö on työnantaja
a:n palveluksessa, asuu Kuopiossa, tekee siellä työtä tämän
työnantajan lukuun, mutta on pari kolme päivää Helsingissä saman
yrityksen, saman työnantajan, palveluksessa ja tekee täällä työtä,
niin silloin kustannukset ovat vähennyskelpoisia.
Sitten verottaja on myöskin joitakin vuosia sitten
ottanut sen kannan, että on ymmärrettävä, että jotakin
noista kustannuksista pitäisi hyväksyä kaikille,
ja on hyväksynyt viikonloppumatkat vähennyskelpoisiksi
verotuksessa. Eli jos henkilö tulee Helsinkiin töihin,
ei saa asunnosta tehdä mitään vähennystä,
koska hän on vain täällä sijaitsevan
työnantajan palveluksessa, perhe asuu taas siellä Kuopiossa,
niin hän saa yhden viikonlopun matkat aina vähentää verotuksessa. Tässä tullaan
nyt siihen hallinnolliseen ongelmaan, johon alussa viittasin.
Kun kokoomus meidän jälkeemme teki lakialoitteensa,
niin todettiin, että se oli siinä määrin epäselvä,
että se ei vastaa kysymykseen, milloin tämän
kakkosasunnon vuokramenot olisivat vähennyskelpoisia. Tässä meidän
aloitteessamme todetaan, että kakkosasunnon menot olisivat
vähennyskelpoisia sellaiselle henkilölle, jolle myönnetään
viikonlopun matkat vähennyskelpoisiksi. Näin ollen
se poistaa sen hallinnollisen ongelman. Kerran tutkitaan, onko henkilö oikeutettu
viikonloppumatkaan. Jos on oikeutettu, niin silloin myöskin
vuokramenot olisivat vähennyskelpoisia.
Arvoisa herra puhemies! Pääsyy siihen, että tämä lakialoite
tehtiin, oli, että hallitus ymmärtäisi
tämän problematiikan ja tekisi mahdollisimman
yksinkertaisen lain, joka ei sitten tuottaisi näitä ongelmia.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa todetaan, että halutaan
selvittää hallituksen puolelta työmatkakulujen
verovähennysjärjestelmän yksinkertaistamista.
Edelleen siellä todetaan, että työvoiman
liikkuvuuden lisäämiseksi ja kohtaanto-ongelman
lieventämiseksi lisätään toisella
asuinpaikkakunnalla olevan asunnon kulujen verovähennyskelpoisuutta.
Tämä ed. Bjarne Kalliksen ensimmäisenä allekirjoittama
lakiesitys laajentaa verovähennysoikeutta, ja se on todella
siinä mielessä erittäin hyvä.
Nythän tällä hetkellä valtakunnassa
eri puolilla tulkinnat ovat varsin erilaisia, mitä tulee
toisella paikkakunnalla verovelvolliselle tuleviin asumiskustannuksiin.
Verottajalle on asianomaisen henkilön osoitettava, että hän
tilapäisesti hankkii tällä paikkakunnalla
toimeentuloa. Ja tiedän sen, että tämän
tilapäisyyden tulkinta on varsin erilainen muun muassa
Itä-Suomessa. Edustajakollegat myös tietävät,
että muun muassa tässä Olkiluodon tapauksessa — tietysti
ihan hyvä — tämä aika on käsittääkseni
tällä hetkellä kolme vuotta komennusmiesten
osalta.
Toivottavasti tämän lakiesityksen myötä ja sitten
täällä hallitusohjelmassa olevien kirjausten
myötä tosiaan toisella paikkakunnalla olevan asunnon
kulujen verovähennyskelpoisuutta voidaan lisätä.
Uskon, että tällä tavalla näitä tulkintoja
voidaan yhtenäistää.
Tuossa ed. Kallis juuri äsken hyvin seikkaperäisesti
kävi myös läpi näitä tämän
hetken erilaisia tulkintoja. Nimittäin osassa tapauksista
paikkakunnasta riippuen nämä kustannukset tulkitaan
elantokustannuksiksi, valitettavasti, niin kuin ed. Kallis tuossa äsken
totesi. Ja laki yksiselitteisesti sanoo, että on oltava
kyse tulonhankkimiskustannuksista. Jokainen tiedämme sen,
että tällä hetkelläkin erittäin
paljon muun muassa Itä-Suomesta käydään
töissä Helsingissä tai muilla isoilla
paikkakunnilla, muuta mahdollisuutta kun ei ole. On kohtuullista,
että verottaja lainsäätäjän myötä tulee
tätä työntekijää vastaan
ja todella nämä kulut, joita välttämättä tulee,
korvataan sitten tälle kyseiselle henkilölle.
Eli, arvoisa puhemies, aivan lopuksi haluan todeta, että tämä kristillisdemokraattien
eduskuntaryhmän tekemä lakiesitys on hyvä.
Tietysti, kun sitten varsinaista lakia työstetään,
varmasti sitä vielä on tarkennettava, mutta on
todellisesta ongelmasta kyse ja tämä vaatii pikaista korjausta.
Itse kun tulen tuolta Pohjois-Karjalasta, niin tiedän,
että muun muassa kotipaikkakunnaltani erittäin
paljon käydään tällä hetkellä töissä muun
muassa Joensuussa, mutta ennen kaikkea täällä Helsingissä ja
Etelä-Suomessa. Ja jos ja kun esimerkiksi päivärahojen
saanti on erittäin kyseenalaista ja jos sitten kerran viikossa perheellinen
saa vaan halvimman kulkuneuvon mukaan nämä työmatkakulut
verotuksessa vähentää, niin tämä nykyinen
tilanne on kohtuuton.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse aikanaan joskus Lipposen ykköshallituksen
aikaan tein tästä myös aloitteen ja kirjallisen
kysymyksen. Silloin aika ei ollut kypsä tämän
tyyppiseen ajatteluun. Aloite lähti tuolta ed. Kähkösen
valtakunnasta Lieksasta, ja sieltä yksi henkilö otti
yhteyttä ja toivoi tämmöistä aloitetta
tehtävän, koska hän kävi täällä Etelä-Suomessa
töissä. Siis työpaikka oli täällä,
ei ollut komennusmiehenä, koska silloinhan tulee päivärahat
ja silloinhan ei puhutakaan näistä asioista, vaan
hän joutui hankkimaan itse asunnon ja on varmaan vieläkin
täällä töissä. Mutta
hänellä on perhe tuolla Lieksassa, ja hän
kysyi, eikö tämän pitäisi olla
ihan luonnostaan verovähennyskelpoinen.
Silloin tämä homma ei onnistunut, mutta onneksi
tässä hallitusohjelmassa nyt on kirjauksia. Tässä ed.
Kallis on tehnyt ihan hyvän aloitteen. Tähän
sisältyy tietysti se ajatus vielä, jotta jos tämä kytketään
siihen oikeuteen, onko kerran viikossa oikeus käydä kotona,
niin poikamiehet tässä nyt asetetaan eriarvoiseen
asemaan, vaikka hekin ovat täällä töissä ja
heillä saattaa olla tuolla oma omakotitalo ja sen työn
takia on siirrytty nimenomaan jonnekin kauemmas tekemään
sitä duunia ja hankkimaan eikä muuteta pysyvästi tälle
paikkakunnalle. Sen takia tässä se pitäisi kyllä jotenkin
huomioida vielä, jotta ei asetettaisi perhekoon suhteen
eriarvoiseen asemaan.
Sitten yksi asia, joka tässä on noussut esille, liittyy
näihin vähennysoikeuksiin. Minusta sen pitäisi
koskea myös asuntoautoa. Nyt on yhä enemmän
näitä reppumiehiä tullut, jotka joutuvat
hankkimaan leipänsä kaukaa ja hankkimaan auton,
ja sitä kustannusta verottaja ei vielä sillä tavalla
hyväksy kustannuksena, mitä sen asuntoauton pitäminen
maksaa, jos se on siihen tarkoitukseen tehty, tai edes osa olisi
mahdollista, vaan siinä on yhä riitoja olemassa,
(Puhemies koputtaa) että katsotaan, että se on
huvin vuoksi ostettu auto.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tällä lakialoitteella puututaan
todella tärkeään, ajankohtaiseen, laajaan
suomalaiseen asiaan ja, voi sanoa, ongelmaan. Meillä työpaikat
syntyvät pääosin nykyisin tänne
rannikolle, ydinvoimaloita rakennetaan rannikolle ja telakat ovat
työllistettyjä ja muutoinkin elinkeinotoiminta
ja sen myötä työ keskittyy muutamille
alueille, ja työvoimaa ja työttömiä on
tuolla maakunnissa sitten taas suhteessa paljon enemmän.
Edellinen hallitus puuttui tähän kohtaanto-ongelmaan
säätämällä muuttoavustuksen,
tai eduskuntahan sen sääti. Muuttoavustus on periaatteessa
ihan hyvä, mutta monessa tapauksessa muutto on kuitenkin
aika raju toimenpide. Se ikään kuin repäisee
työntekijän ja koko hänen perheensä sieltä,
useimmiten synnyinseudultaan, maakunnista ja siirtää koko
perheen uudelle paikkakunnalle. Siinä joutuvat puoliso
ja lapset asettumaan aivan uuteen elinympäristöön, erilaiseen
yhdyskuntarakenteeseen, uusiin kouluihin, uusiin ympyröihin,
ja se ei välttämättä tapahdu
ongelmitta. Toisaalta on se asia, mistä tuossa aikaisemmin
puhuttiin, että usein ne vanhukset jäävät
sitten sinne kuitenkin. Heille ei anneta muuttoavustusta, päinvastoin
heidät sidotaan jopa kotikuntalailla vielä tänä päivänä sinne entiselle
asuinpaikalle.
Tässä mielessä muuttoavustus on mielestäni hieman
ongelmallinen, ja nyt kannattaisikin jatkossa miettiä,
onko se perusteltu siinä muodossa kuin se nyt on, tai ainakin
sen saannin ehtoja voisi hyvinkin katsoa vielä suurennuslasilla.
Ehkä ed. Lahtelan mainitsemat poikamiehet ja neiti-ihmiset
voisivat olla sitten muuttoavustuksen piirissä helpommin,
koska heillä ei ole tätä kysymystä,
mikä tulee kakkosasunnon verovähennysoikeuden
osalta niin helposti eteen.
Mutta siis muuttoavustuksen rinnalla tai jopa osin sen tilalla
on todella viisas ajatus ottaa tämä kakkosasunnon
kustannusten verovähennysoikeus käyttöön
yksiselitteisesti, niin kuin tässä lakialoitteessa
esitetään. Se on työn ja työntekijän, työttömän
ja työpaikan, kohtaantumisen kannalta perusteltua ja sitä aika
tervettä liikkuvuutta merkitsee tässä,
kun työvoimapulaakin jo eräillä alueilla
ja aloilla on. Tähän kakkosasunnon kustannusten
verovähennysoikeuteen liittyy tai kuuluu mielestäni
myös tällainen kuntataloudellinen ja aluepoliittinen
näkökulma, jota kannattaa nostaa esille.
Nimittäin, jos se perhe, useimmiten vaimo ja lapset,
jää sinne vaikkapa nyt sinne Rautavaaralle ja
se perheen huoltaja, isä, lähtee töihin
Jyväskylään tai Tampereelle taikka Helsinkiin
tai Olkiluotoon tai Turun telakalle ja saa sieltä pätkätyön,
niin kuin ne nyt valitettavasti ovat vuoden kahden kolmen pätkiä ja
sen jälkeen on epävarmuus taas päällä,
niin on tavattoman viisasta, että se perheen huoltaja lähtee
sinne työn perässä ja hänen
kustannuksensa korvataan, ne ylimääräiset
kustannukset, tällä verovähennysoikeudella. Silloin
se perhe, hän itsekin ja se perhe, jää sinne maaseudulle
juurilleen omaistensa luo.
Kun meillä on esimerkiksi kuntien valtionosuusjärjestelmä sellainen,
että kunnat saavat asukaspohjaisesti näitä valtionosuuksia,
asukasmäärään sidottuina, niin
tämä koko perhe on kirjoilla siellä,
ehkä siellä Rautavaaralla, eikä muuttoavustuksella
tai muutoin pakoteta sitä perhettäkin muuttamaan
sinne uudelle seudulle. Maakunnissa säilyvät palvelut,
kuntatalous voi paremmin, alueellinen kehitys on vahvempaa, koska siellä he
kuluttavat sitten ne muualta hankitut rahat, maksavat verot siihen
kuntaan, mikä on heidän kotikuntansa. Varsinkin
silloin kun on kysymys tuommoisesta määräaikaisesta
pätkätyöstä, niin kuin nyt ydinvoimalan
rakentaminen tai laivanrakentaminen tyypillisesti on, tämän
merkitys on erittäin hyvä siltä kannalta,
että kunta- ja aluetalous ja paikallistalous siellä saa
vahvistusta eikä sitä ajeta alas, niin kuin nyt
on tapahtunut osin esimerkiksi muuttoavustuksen keinoa käyttämällä.
Toisaalta sitten, jos koko perhe tuodaan sieltä maakunnasta
tänne johonkin Ruuhka-Suomeen, niin täällä ruuhkat
lisääntyvät, asuntojen hinnat nousevat,
tarvitaan lisää kouluja, päiväkoteja, terveyspalveluja,
jotka jäävät vajaakäytölle
siellä maakunnissa. Eli tämän kokonaislaskelman kun
joku rohkenisi tehdä, niin uskon, että tällä kakkosasunnon
kustannusten verovähennysoikeudella voisi olla erinomaisen
suuret alueelliset, kansantaloudelliset vaikutukset, ja ne olisivat
pääosin positiiviset, eikä siinä anneta
verovähennystä sellaisesta, mikä ei ole
todellinen kulu, koska aina siitä kakkosasunnosta on kustannuksia,
ja niitten vähentäminen luo vaan verotuksellista
tasa-arvoa.
Siksi, herra puhemies, tämä aloite on todella tärkeä ja
arvokas, ja toivon, että hallitus myös tarttuu
tähän eikä niin kuin tapana on, että kun
tulee oppositiosta hyvä lakialoite, niin se tyrmätään
sen tähden, että se on tullut oppositiosta. Ottakoon
hallitus onkeensa tästä ja tehköön
tästä hallituksen esityksen, ja viedään
se läpi, kunhan pohjana on tämä sama
ajatus, tämä hyvä tavoite.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Harmittelen sitä, ettei salissa ole
enää puhemiestä lukuun ottamatta hallituspuolueiden
edustajia, sillä haluan antaa tunnustuksen hallitukselle
nyt tämän asian kohdalla siitä, että hallitusohjelmaan on
kuitenkin kirjattu seuraava virke: "Työvoiman liikkuvuuden
lisäämiseksi ja kohtaanto-ongelman lieventämiseksi
lisätään toisella asuinpaikkakunnalla
olevan asunnon kulujen verovähennyskelpoisuutta." Tietysti
toivon sitä, kun sitten näemme tätä koskevan
hallituksen esityksen, että pohjana olisi tämä ed.
Kalliksen muotoilema lakialoite ja että tuleva ehdotus
olisi riittävän konkreettinen myös tuomaan
näihin tilanteisiin todellista vaikutusta.
Tämä kysymys osoittaa mielestäni
myös sen, että oppositiostakin käsin
voi vaikuttaa. Eli viime kaudella jo ed. Kallis teki tämän
lakialoitteen, sillä selvästi oli toiseen oppositiopuolueeseen
vaikutusta, ja nyt sitten näemme tämän
kirjattuna hallitusohjelmassakin.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Lahtela epäili, tuleeko
tämä koskemaan poikamiestä ja yksinäistä henkilöä,
niin vastaan, että kyllä se tulee koskemaan, jos
tällä poikamiehellä tai yksinäisellä henkilöllä on
kaksi asuntoa. Jo tänä päivänä nämä viikonloppumatkat
myönnetään yksinäisille.
Otan nyt ihan konkreettisen esimerkin: Jos esimerkiksi Helsingissä asuva
juristi lähtee Rovaniemelle auskultoimaan, asunto jää tänne
Helsinkiin ja hän vuokraa sitten Rovaniemeltä toisen
asunnon, niin nämä viikonloppumatkakustannukset
hyväksytään vähennyskelpoisina
menoina verotuksessa, vaikkei hänellä ole perhettä täällä,
mutta hänellä on koti täällä.
Tämä lakialoite perustuu juuri siihen samaan periaatteeseen,
että jos viikonloppumatkat hyväksytään, niin
silloin myöskin asumiskustannukset hyväksytään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallikselle voisi todeta tässä,
jotta tässä on näköjään sitten
eri käytäntöjä olemassa. Nimittäin
tiedän tapauksia, ihan vereksiä tapauksia Itä-Suomesta. Ihmiset
ovat maanrakennustöissä, Pohjois-Karjalasta kotoisin,
ovat Vaasassa töissä olleet. Siellä on
valitettavasti käynyt niin, jotta näille perheellisille
on annettu tämä vähennysoikeus sillä tavalla,
jotta he ovat voineet joka viikko käydä kotona.
Mutta sitten kun tämmöinen poikamies, jolla on
vaikka se pelakuu siellä ikkunalla ollut, jota on käynyt
kastelemassa kerran viikossa, on perustellut, että hänellä on
kukat ja tämmöistä, niin sitä ei
valitettavasti ole hyväksytty. Tämä on riitautettu,
ja katsotaan, mitä oikeus tekee.
Ed. Kankaanniemelle voisi todeta vielä lisäksi,
kun hän tätä muuttoavustusta arvosteli:
Tunnetteko sen jutun noin tarkkaan, koska kysehän on siitä,
jotta jos on ansiosidonnaisella työttömyysturvalla,
sitä ei saa? Sen saa hyvin rajattu porukka, pitkäaikaistyötön,
tipahtanut kaikilta päivärahoilta pois. Minulle
on ainakin tullut viestiä toisinpäin. Nämä ihmiset
ovat soittaneet, jotta minkä takia, kun hänellä on
kolme päivää ansio-sidonnaista työttömyysturvaa
tai kaksi viikkoa tähellä ja hän saa
työpaikan kaukaa, minkä takia hänelle
ei makseta muuttoavustusta. Hän koki näinpäin.
Minulle on ainakin kolme henkilöä tämän
vuoden puolella soittanut, että miten olette tehneet niin
tiukan lain. Ne ihmiset haluavat muuttaa sinne työpaikan
luokse ja ovat saaneet asunnon sieltä, mutta joutuvat omilla
kustannuksilla sen muuttamisen tekemään ja kysyvät,
miksei työhallinto anna apua.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä tuohon. Ed.
Kallis toimii vähän kuin Robin Hood siinä mielessä,
että hän ottaa vähän enemmän
niiltä, joilla on paljon. Tämäkin asia
on sen kaltainen, että myöskin yksinhuoltajat
tai perheessä isät, jotka käyvät
etätöissä, ovat olleet todella tyytyväisiä tähän
ed. Kalliksen esitykseen siinä suhteessa, että monet heistä käyvät
maakunnista, Itä-Suomesta erityisen paljon, Helsingissä töissä.
Nyt kun tämä esitys tulee, ja toivottavasti hallitus
ottaa sen laiksi asti, niin tämä helpottaa myöskin
lasten tapaamisia viikonloppuna, koska se lasten koti monesti on
siellä maakunnassa. Tämä on myöskin
yksi puoli, josta on tullut myönteistä palautetta
siitä, että ed. Bjarne Kallis on tämän
asian ottanut esille. Nimenomaan Helsingissä käyvät
isät ovat tyytyväisiä, että heille
tämä toisi mahdollisuuden tavata lapsiaan, kun
he pystyvät pitämään kahta asuntoa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Lahtelalle: Verotushan
kuuluu niin sanottuun sidottuun hallintoon, jossa on vain yksi oikea
ratkaisu. Ei voi olla kahta oikeaa ratkaisua verotuksessa. Ei veroratkaisu
saa olla myöskään kiinni siitä,
millä paikkakunnalla asuu. Kyllä on Suomessa vakiintunut
se käytäntö verotuksessa, että myöskin
yksinäiselle myönnetään tämä viikonloppumatka.
Jos on nyt käynyt niin, että pohjoiskarjalainen,
joka on hakeutunut töihin Vaasaan ja asunto on jäänyt
Pohjois-Karjalaan, niin kyllä hänellä on
se sama oikeus kuin tällä helsinkiläisellä,
joka lähtee auskultoimaan jonnekin muualle Suomeen. Korostan
vielä, että tämä kirjattiin tähän
pykälään tässä muodossa
johtuen juuri siitä, että hallintoa yksinkertaistettaisiin
ja sovellettaisiin sitten samaa käytäntöä koko
maassa.
Keskustelu päättyi.