Ilkka Kanerva /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökokouksen
Suomen valtuuskunnan puheenjohtajan ominaisuudessa tuon pari näkökantaa
käsiteltävänä olevaan kertomukseen,
jossa käsitellään siis vuoden 2010 aikana
esillä olleita Etyjin toimintaan liittyviä näkökantoja
niin kuin ne parlamentaarisen yleiskokouksen näkökulmasta
avautuvat.
Kyseessä tietysti on sinänsä järjestö,
jossa Suomella on ollut vuodesta 1975 lähtien ja eritoten
tuohon vuoteen liittyen poikkeuksellisen merkittäväkin
ulkopoliittinen pääomansa ja jossa Suomi on ollut
hyvin aktiivinen myöskin tuon jälkeen. Ja onhan
tällä parlamentaarisella yleiskokouksella, joka
parlamentaarinen ulottuvuus tuohon järjestöön
rakennettiin, ollut ensimmäinen suomalainen puheenjohtajansakin
eduskunnan aiemman puhemiehen Ilkka Suomisen merkeissä.
Etyj on ollut tietysti myös Suomen puheenjohtajuustoimena,
vuosina 2007—2008, jolloin Suomi vastasi koko järjestön
poliittisesta johtajuudesta, ja tuohon aikaan osui muun ohella tietysti
koko maailmaakin ja erityisesti Eurooppaa kiinteästi koskenut
Georgian sota, jossa ulkoministeri Stubbilla oli hyvin keskeinen
ja näkyvä, myönteinen profiili.
Tietysti Etyjin keskeisenä aihealueena on Euroopan
turvallisuus, mutta Etyj on osaltaan kertomus myös siitä,
että turvallisuutta on vaikea piirtää kovin
tarkasti maantieteellisesti. Etyjillähän on alun
pitäenkin ollut jäsenistössään
Yhdysvallat ja Kanada Euroopan ulkopuolisista maista, ja nytkin
toimintaan osallistuu myös ulkoeurooppalaisia tahoja, ennen
muuta Keski-Aasian suunnasta. Siis maantieteellinen kattavuus, kun
puhutaan Vladivostokista Vancouveriin tai Vancouverista Vladivostokiin
olevasta alueesta, on erittäin laaja jo tälläkin
hetkellä, mutta niin on myöskin poikkeuksellisen
laaja se asioiden käsittelyn aihelista, jota Etyjin puitteissa
käsitellään. Se koskee sekä perinteistä kovaa,
todellista, välitöntä turvallisuutta
että luonnollisesti inhimillisen turvallisuuden ulottuvuutta
tarkoittaen ihmisoikeuksia, tarkoittaen demokratia-asioita ja tarkoittaen
oikeusvaltioperiaatteitten kunnioittamista.
Etyjin toiminta tietysti on ensi sijassa hallitusten välistä toimintaa,
mutta on ansiokasta, että sillä on tämä parlamentaarinen
seurantaelimensä myöskin, joka on ollut toiminnassa
parisenkymmentä vuotta. Tämä tarjoaa
mahdollisuuden parlamentaarikoille näissä Etyj-maissa
nostaa esille asioita, jotka koetaan eri tahoilla Etyjin toimialuetta
keskeisiksi. Meillä on valtava määrä avoimia
kysymyksiä myös täällä meidän
maantieteellisellä alueellamme: Viittasin äsken
Georgian ja Venäjän väliseen kiistaan
Abhasiasta ja Ossetiasta. Samoin kiistaa on Transnistrian alueella
Moldovan maantieteellisillä rajoilla. Kosovo on suomalaisittain
erittäin tärkeä eurooppalainen kriisipesäke.
Ja vaikkapa demokratiavaje Valko-Venäjällä on
myöskin tämänkaltainen. Keski-Aasian
valtioissa on merkittävät demokratiavajavuudet
ja epävarmuudet.
Etyjin parlamentaarinen ulottuvuus on ansioitunut, se on uusien
kansanedustajien syytä noteerata, keskeisesti myös
vaalien toimeenpanoa koskevassa katsannossa. Onhan Etyjillä järjestely, jossa
parlamentaarikot säännönmukaisesti käyvät
perehtymässä Etyjin eri osanottajavaltioitten vaalien
toimeenpanon demokraattisuuteen. Inhimillisessä ulottuvuudessa
ovat tietysti ihmisoikeusloukkaukset, kuolemantuomioiden toimeenpanoon
liittyvät ongelmat, kotouttamiseen liittyvät vaikeudet
jne.
Näillä kuvaan vain esimerkinomaisesti sitä, mitä kaikkea
Etyjin ruokalistalle kuuluu. Näistä antaa hyvän
kuvan kertomuksessa oleva viite siihen, mitä viime kesänä Oslossa
pidetyn yleiskokouksen loppuasiakirjassa, niin sanotussa Oslo Declarationissa,
todetaan.
Suomen valtuuskunta on pyrkinyt pitämään yllä erittäin
vahvaa profiilia tuossa parlamentaarisessa kokoonpanossa. On selvää,
että tämä olisi toivottavaa myöskin
jatkossa, sillä Suomella on merkittävä ja
noteerattu roolinsa Etyjin toiminnassa historiallisista syistä ja
ajankohtaisista seikoista johtuen. Euroopan turvallisuusrakennetta
on pyritty arvioimaan aika ajoin tavalla, jolla koko Etyjin olemassaoloa
on kyseenalaistettu. Näin ovat tehneet erityisesti venäläiset,
venäläiset, joille Etyj on aika ajoin osoittautunut
hieman hankalaksi yhteistyöfoorumiksi, koska he kokevat,
että Etyj kiinnittää huomionsa ennen
muuta heidän alueellaan olevien, heidän intressipiirissään
olevien asioitten käsittelyyn ja ikään
kuin läntisen arvomaailman alueilla olevat asiat jäävät
vähemmän kriittisen tarkastelun kohteeksi.
Mutta myös turvallisuuspoliittisesti venäläiset
ovat kokeneet Etyjin hieman haasteelliseksi, ja niinpä presidentti
Medvedev teki aikoinaan, muutama vuosi takaperin, aloitteen uudesta
eurooppalaisesta turvallisuuskonseptista, jolla oli tarkoitus korvata
Etyjin toimintaa tällä alueella. Se ei ole johtanut
välittömiin toimenpiteisiin, mutta se on johtanut
laajaan keskusteluun ja arviointiin siitä, millä tavoin
tulisi jatkossa toimia Etyjin puitteissa. On pidetty kokouksia,
on laadittu tuhoton määrä asiakirjoja,
mutta lopulliset päätelmät ja päätökset
on tässä suhteessa edelleen tekemättä eikä viime
joulukuussa Kazakstanissa, sen pääkaupungissa
Astanassa, pidetyssä huippukokouksessa kyetty pääsemään
minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen Etyjin
tulevaisuudesta tältä osin. Keskustelu jatkuu.
Parlamentaarinen yleiskokous on halunnut osallistua tähän
pohdintaan, ja sillä on tältä osin oma
työryhmänsä, ja on aihetta sanoa, että Suomella
on tässäkin suunnassa ollut hyvin tärkeä tehtävänsä,
sillä kansanedustaja Johannes Koskinen on vetänyt
Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen työryhmää,
jonka keskeisenä asiana on ollut pohtia sitä,
millä tavoin voitaisiin löytää tulevaisuuden
kehityskäytäviä tästä eteenpäin
pääsemiseksi. Heti nyt juhannuksen jälkeen
valittava uusi Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen Suomen valtuuskunta
osallistuu Belgradissa heinäkuun alussa, onko se nyt 6.
ja 10. päivä heinäkuuta, pidettävään
yleiskokoukseen, jossa tullaan käsittelemään
tätä Koskisen johdolla valmisteltua työryhmäpaperia.
Toinen asia, jossa Suomen valtuuskunnalla on ollut hyvin keskeinen
rooli, on ollut Keski-Aasian asia, sillä ex-kansanedustaja
Kimmo Kiljunen on toiminut hyvin tarmokkaasti tämän
Keski-Aasian alueen erityisedustajana ja raportoinut muun muassa,
niin kuin Suomessa nyt jälkimaininkeinakin tiedämme,
Etyjille Kirgisian tilanteesta, mistä kirgiisit eivät
ole häntä kovin lämpimin tunnoin tulleet
kiittämään, ja siitä kyllä nostan hattua
edustaja Kiljuselle.
Keskustelu Etyjin roolista on siis jatkuakseen, ja on tärkeää,
että meillä on siinä oma evästyksemme
ja omat näkemyksemme annettavana. Ja Suomen valtuuskunta
on poliittisesti kyennyt toimimaan mielestäni hyvin rakentavalla
tavalla myös eri poliittisten ryhmien toiminnassa Etyjin yleiskokouksen
sisällä.
Tällä hetkellä toimintaa hieman jarruttaa
se, että koko järjestön pääsihteerin
valinta on avoimena kysymyksenä edessä. Se on
hieman halvaannuttanut toimintaa. Nykyisen pääsihteerin Brichambaut’n
toimikausi päättyy kesäkuun lopussa,
ja uusia pääsihteeriehdokkaita tälle
järjestölle on nimetty neljä: turkkilainen
ehdokas, Portugalista hyvin korkean profiilin ehdokas Soares, italialainen
ehdokas ja vihdoin viimein — tässäkin
salissa, luulisin, joidenkuiden hyvinkin tietämä ja
tuntema — äskeinen Itävallan ulkoministeri
Ursula Plassnik.
Mihin tässä prosessissa tullaan päätymään,
jää nähtäväksi juuri
näitten päivien aikana käytävissä keskusteluissa,
mutta on tärkeää, että nämä Liettuan
johdolla käytävät keskustelut merkitsisivät
käytännössä sitä, että Etyjin
toimintakykyä voitaisiin terästää ja
että Etyjille voitaisiin turvata poliittisesti ja asiallisesti
senkaltainen tulevaisuus, että sen keskeinen ja tärkeä rooli
hyvin laajan turvallisuuskäsitteen edesauttajana Euroopassa
voitaisiin jatkossakin turvata.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kansainväliset tehtävät
eivät välttämättä kansalaisten
silmissä ole kovin palkitsevia, mikä näkyy
helposti myös eduskuntavaalien tuloksessa. Haluan kuitenkin
yhtyä hyvin pitkälle edustaja Kanervan näkökulmaan
ja mielipiteeseen siitä, mikä Suomen rooli on
myös kansainvälisissä asioissa ja Etyjin
suhteen. Kuten kaikki tiedämme, Etykhän on, voi
sanoa, yksi Suomen ulkopolitiikan suurimmista saavutuksista. Presidentti Urho
Kekkonen oli sitä voimakkaasti ajamassa. Ja kun tuo prosessi
saatiin liikkeelle, niin nyt se sitten jatkuu Etyjin puitteissa.
Itse olin Armeniassa 1995 vaalivalvojana
ja -tarkkailijana, ja täytyy sanoa, että se oli
kyllä erittäin mielenkiintoinen kokemus. Myös
se kokemus, mikä eri kulttuureista ja eri demokratioiden
kehityksestä saadaan Suomeen, on varmasti meille vastavuoroisesti
positiivista tännekinpäin, eikä yksistään
se, että Suomi osaltaan edustajiensa kautta on valvomassa
tai hoitamassa joitakin konkreettisia asioita eri maissa.
Mihin tulevaisuus sitten menee? Kuinka paljon tarvitaan muun
muassa tämänkaltaista vaalitarkkailua tai pidemmälle
menevää ikään kuin rauhantyötä?
On helppo nähdä kyllä, että ei
tämä työ ole vähenemään
päin vaan pikemminkin päinvastoin. Juuri äsken
kuvatut alueet, kokonaisuudessaan Afrikka, Aasia, arabimaat siinä erityisesti
suurimpana, muodostavat tällä hetkellä demokratiakehityksen
kannalta oikeastaan, voi sanoa, aika arvaamattomiakin tilanteita.
Tässä mielessä jos Etyjistä on
sitten siihen rooliin, että se voi olla edistämässä jo
rauhan kehitystä ja demokratian kehitystä, ja
jos Suomena voimme olla siihen panostamassa, niin se on kunniaksi
myös Suomelle.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kanerva tosiaan valtuuskunnan puheenjohtajana
selosti hyvin näitä pääasioita
edellisen vuoden toiminnasta koko Etyjin osalta ja sitten tietysti
tämän parlamentaarisen haaran osalta. Koko Etyjhän
on tämmöisessä uudelleenmuovaamisvaiheessa
tuon Korfun prosessin myötä, ja Suomen kaltaisen
pienen maan ja vielä Etyj-asiassa erityisen aloitteellisen
maan intressissä on, että Etyj pystyisi uudistumaan,
se tulisi vahvemmaksi kansainväliseksi järjestöksi.
Sillä on selvä työsarka, vaikka Euroopan
unioni on laajentunut, vaikka Euroopan neuvosto on laajentunut,
juuri demokratian, ihmisoikeuksien, rauhan edistäjänä Euroopan
laitamilla, kriisialueilla Keski-Aasiassa ja koko tällä toimialueellaan
Kanadan rannoilta Vladivostokiin saakka.
Etyj ei selvästikään ole saanut sitä pontta
taakseen, mitä se alkujaan tavoitteli. Sitä on
pidetty tiukoilla budjettiraameilla. Sillä ei ole sellaisia toimivaltuuksia,
joita tuontyyppisellä kansainvälisellä järjestöllä pitäisi
olla. Siellä liian tiukasti sovellettu konsensusperiaate
on rajoittanut puuttumista nopeasti syntyviin ja paheneviin konflikteihin.
Tässä suhteessa tarvitaan juuri sitä prosessia,
jossa Etyjin toimivaltuuksia, sen toimintatapoja, mandaatteja tarkasteltaisiin
ja uusittaisiin, ja myöskin että maat antaisivat
sille enemmän resursseja, jotta se pystyisi nämä tärkeät
tehtävänsä hoitamaan. Ja tätä Suomen
pitää vauhdittaa.
Tällä parlamentaarisella haaralla on tietysti
se erityisongelma, että se ei ole tällainen osa
Etyj-organisaatiota, vaan se on erillinen. Sitten erityiskysymyksissä on
vielä erityisen huonot suhteet. Vaalitarkkailussa on turhaa
nokittelua ollut jo vuosikausia. Etyjin parlamentaarinen haara ei ole
sekään saanut sitä roolia, joka sille
kuuluisi. Sehän voisi kehittyä juuri siihen suuntaan,
että parlamentaarikot eri maissa voisivat toimia omia hallituksiaan
patistellen, liikkeelle ponnistellen, että nopeasti puututaan
näihin kansainvälisiin ongelmiin Etyjin toimialueella.
Meillä on tämmöisiä human
interest -alueita, joissa myöskin Etyjiltä kaivataan
paljon ponnekkaampaa toimintaa: ihmiskaupan vastainen toiminta,
erilaisten humanitaaristen kriisien voittaminen Euroopan lähialueilla
jne. Kaikissa näissä vaaditaan uudelleensuhtautumista,
ja niissä olisi eduksi, että tämä parlamentaarinen
haara olisi mahdollisimman tiiviissä yhteistyössä hallitusten
ja tuon Etyjin kansainvälisen organisaation kanssa. Nyt
on liiaksi niin, että Etyj-lähettiläät Wienissä elävät
omaa elämäänsä. Ministerit lähettävät
sinne toimiohjeitaan aika ajoin, parlamentaarikot pyörivät
omalla hiekkalaatikollaan. Kokonaisuutena Etyj aivan liiaksi pyörittää tämmöistä kokousdiplomatiaa,
kun tarvittaisiin niitä konkreettisia toimia kentällä,
missioille enemmän resursseja ja selvempi toimeksianto,
ja kansainvälisellä tasolla nopeampaa puuttumista
syntyviin ja vallitseviin ongelmiin.
Tätä toimintalinjaa tuon parlamenttikokouksen
puolella koetetaan tällä vetämälläni
avoimuustyöryhmällä edesauttaa. Sieltä tulevat
nyt sitten toimintasuositukset, resoluutiot, tuonne kesän
kokoukseen päätettäviksi. Siinä kannustetaan
myös itse kussakin maassa parlamentaarikkoja, Etyj-parlamentaarikkoja
erityisesti, ottamaan tämä asia omakseen ja vaatimaan
myös omilta hallituksiltaan aktiivisempaa työtä koko Etyjin
ja sen tehtävien voimistamiseksi.
Keskustelu päättyi.