5) Laki opintotukilain 4 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteellani opintotukilain 4 §:n
muuttamisesta olen halunnut tuoda esille ne päätoimiset
opiskelijat, jotka ovat avoimen yliopiston, avoimen korkeakoulun
opiskelijoita syystä taikka toisesta. Tällä hetkellä he
eivät saa yleisiin kulkuvälineisiin, juniin ja
linja-autoihin, opiskelija-alennuksia, ja mielestäni pitäisi
olla joku menettely, jolla nämäkin henkilöt saisivat
heille kuuluvat opiskelija-alennukset. Katson, että jos
henkilön päätoiminen työ on opiskelu,
niin silloin, vaikka ei olisi tiedekunnan tai korkeakoulun tai yliopiston
kirjoilla, vaan olisi avoimen kirjoilla, pitäisi olla oikeus
tältä osin opintososiaalisiin etuihin.
Keskustelin asiasta tänään Suomen
ylioppilaskuntien liiton varapuheenjohtajan kanssa, ja hän piti
ihan soveliaana, että tätä opintososiaalisten oikeuksien
mahdollisuutta laajennettaisiin myös tähän
joukkoon. Kaikki eivät syystä taikka toisesta
pääse haluamaansa oppilaitokseen. He opiskelevat
avoimessa korkeakoulussa, opiskelevat itse asiassa täyden
vuoden opiskelusuorituksia, ja sitten seuraavana vuonna tulevat
valituksi, ja näin ollen he ovat olleet opiskelijoita,
mutta vailla niitä etuuksia, joita katson tällä lakialoitteella
heille kuuluvan.
Toivon, että lakialoite tulee myönteisesti
käsittelyyn. Sitten ymmärrän, että jos
jollakin osakunnalla, ylioppilaskunnalla on omia itse kustantamiaan
palveluja, niin nämä voivat olla eri asia. Mutta
näkisin niin, että silloin, kun voidaan osoittaa,
että opiskelu on päätoimista ja etenee tarkoituksenmukaisella
tavalla, ne etuudet, jotka ovat yleisesti valtion toimesta opiskelijoille
kuuluvia, opintososiaaliset etuudet, tulevat myös näille
opiskelijoille.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lauri Oinonen esittää aloitteessaan,
että avoimeen tutkintoon tähtääville
opiskelijoille myönnettäisiin opintotukea. Avoimen
korkeakoulun piirissä on vuosittain 70 000—80 000 opiskelijaa.
50 prosenttia opiskelijoista on yli 30-vuotiaita ja 60 prosenttia
käy töissä, ja ikähaitari on
18-vuotiaista 80-vuotiaisiin. Jakaisimmeko opintotukea niille henkilöille,
jotka ovat työssä ja saavat palkkaa?
Rajojen vetäminen on erittäin hankalaa, koska
avoimessa korkeakoulussa on mitä erilaisimpia opiskelijoita.
Avoimia korkeakouluopintoja tarjotaan myös kesäyliopistoissa,
kansalais- ja työväenopistoissa sekä kansanopistoissa.
Erityisen vaikeaa olisi antaa opintotukea avoimessa ammattikorkeakoulussa
opiskeleville, koska koulutustarjonta ei johda tutkintojen suorittamiseen.
Jos kerran avoimen korkeakoulun opiskelijoille annettaisiin opintotukea,
niin miksei sitten niille, jotka ovat korkeakoulujen täydennyskoulutuksessa?
Mielestäni opintotuki pitää rajata
päätoimisesti yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa
ja keskiasteen oppilaitoksissa opiskeleville.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lauri Oinosen lakialoite tarttuu
opintojärjestelmämme yhteen epäkohtaan.
Opiskelijan opintososiaaliset edut koskevat vain päätoimisia
opiskelijoita. Silti meillä on monia ihmisiä,
joiden arki muistuttaa täydellisesti opiskelijan arkea, mutta
ilman opiskelijan virallisen statuksen tuomia etuja. Monet näistä myös
jossain vaiheessa valmistuvat ammattiin aivan samaan tapaan kuin muutkin
opiskelijat.
Toinen ongelma on se, että korkeakoulutukseen pääsemisen
suhteen on tehty miltei pakolliseksi erilaiset varsin kalliit pääsykokeisiin
valmistavat kurssit. Tämä on hyvin kyseenalainen kehityssuunta,
joka johtaa hiljalleen siihen, että korkean koulutuksen
hankkiminen on mahdollista vain ja ainoastaan rikkaille.
Opintososiaalisten etujen ongelmakenttähän on
kaiken kaikkiaan paljon laajempi kuin tässä lakialoitteessa
kuvataan. Meillä on melkoinen kirjo erilaisia harjoittelupaikkoja
ja erilaisia opiskelutapoja, jotka ovat keskenään
hyvin epätasa-arvoisia. Olennaista tässä ajassa,
kun työttömyys, etenkin nuorisotyöttömyys,
on korkealla, olisi, että kynnys kaikenlaiseen opiskeluun
olisi mahdollisimman matala.
Monesti on ihan arkipäivää, että opiskelu-
tai harjoittelupaikan vastaanottaminen voi kilpistyä siihen,
että esimerkiksi matkakustannukset tai muut opiskelukustannukset
nousevat liian korkeiksi. Itselleni on tuotu esiin, että toisen
asteen koulutukseen liittyvien lyhyiden työharjoittelupätkien
suorittamista haittaa se, että Kelan omavastuu kuljetuskustannusten
suhteen on 18 päivää per harjoittelujakso.
Tämä hankaloittaa ja pahimmillaan tekee opiskelijoille
mahdottomaksi käytännössä suorittaa
näitä pakollisia harjoittelujaksoja. Tämä on
opiskelijan kannalta kohtuutonta ja yhteiskunnan kannalta täysin
järjetöntä.
Meidän olisi tarkasteltava toisen asteen opiskelemisen
edellytyksiä laajasti uudelleen. Toisella asteella opintososiaaliset
edut ovat ratkaisevasti jääneet jälkeen,
ja tämä aiheuttaa ratkaisevia esteitä opiskelulle.
Meidän olisi aika tunnustaa toisen asteen opiskelun yhteiskunnallinen merkitys
ja antaa sen arvostuksen näkyä myös näiden
opiskelijoiden toimeentulosta päätettäessä.
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lauri Oinosen aloite on kannatettava,
vaikkakin se korjaa opintososiaalisten etujen suhteen vain yhtä melko pientä epäkohtaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En suinkaan asetu vastustamaan tämän
laatuisia opintososiaalisia uudistuksia, päinvastoin, ne
sopivat tämän hallituksen profiiliin oikein hyvin. Tämä hallitushan
on nimenomaan mahdollistanut uudella tavalla työttömänkin
opiskelun opintososiaalisia etuja menettämättä.
Mutta, arvoisa ed. Lauri Oinonen, olisi ihan mukava jälleen
kerran, että aina, kun teette näitä hienoja
aloitteita, pyytäisitte virkahenkilöitä laskemaan
ne kustannukset. Esimerkiksi tässä tapauksessa
se tieto olisi ollut aika helposti hankittavissa, koska opiskeluintensiteetistä on
olemassa tieto, ja muutenkin henkilöitten toimeliaisuuksissa
opintorintamalla on olemassa asiaankuuluva tieto, ja sillä tavalla
siihen tulisi ihan toisenlainen vakavuus, mutta hyvä, että käynnistitte
tämänkin keskustelun.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän arvoisia edustajakollegoita,
ed. Laxellia, ed. Taimelaa, ed. Pulliaista ansiokkaista puheenvuoroista.
Todellakin aloitteella voi käynnistää keskustelun,
ja täällä tuli erittäin hyviä näkökohtia
esille. Ed. Laxell toi esille sen, että kaikenikäiset
voivat opiskella, minä en todellakaan ikää opiskelulle tässä nähnyt,
mutta kyllähän siinä tulevat sitten jo
ansaintarajat vastaan, jos ajatellaan opintotukea, ja silloin tämä tietyn
suuren joukon saattaisi karsia.
Ed. Taimela laajensi aivan oikein tämän aloitteen
tarpeellisuutta moniin muihin oppilaitoksiin ja opiskelijoihin,
joilla on juuri näitä ongelmia, joita hän
ansiokkaasti toi esille. Toivon, että näihin voitaisiin
puuttua.
Ed. Pulliainen kyseli, mitä tämä maksaa.
Se on aina hyvä kysymys. Minulla ei ole tarkkaa tietoa,
koetin selvittää, mutta en saanut tietoa, minkä verran
on näitä avoimissa korkeakouluissa ja yliopistoissa
päätoimisesti opiskelevia. Mutta ilmeisesti semmoinen
tieto olisi ainakin koottavissa, ja silloin, jos puhutaan yleisen
joukkoliikenteen opiskelijoille kuuluvista alennuksista, näkisin,
että tämä on perin edullinen tapa ja
suosisi ympäristöystävällistä yleistä liikennettä.
Keskustelu päättyi.