2) Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2015 lisätalousarvioesityksen
(HE 362/2014 vp) täydentämisestä
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Viime viikolla tässä salissa
käytiin lähetekeskustelu tämän vuoden
lisätalousarviosta. Siinä laitettiin liikkeelle
useita kasvua ja työllisyyttä tukevia hankkeita
ja lisävaltuuksia. Nyt tätä lisätalousarviota täydennetään
neljällä uudella esityksellä.
Äänekosken biotehtaan edellyttämien
liikenneinvestointien valtuutta lisätään
20 miljoonaa euroa. Tällä lisäyksellä saadaan
varmistettua, että kaikki tarpeelliset hankkeet saadaan
varmuudella toteutettua. Lisävaltuus ohjataan erityisesti Äänekoski—Jyväskylä-radan
parantamiseen ja sähköistykseen.
Tullin toimeenpanomomentin perusteluja täydennetään
siten, että Tulli saa tehdä sopimuksia uuden tullausjärjestelmän
hankinnoista. Tullausprosessien ja -järjestelmien
uudistus liittyy Euroopan unionin uuteen tullikoodeksiin. Uudistus on
merkittävä, ja sen jälkeen kaikki tullaukseen liittyvä tieto
kulkee sähköisesti. Samalla tullausprosesseihin
liittyvä byrokratia vähentyy. Uudistusta varten
avataan 54 miljoonan euron valtuus.
Sähköisiä palveluita edistetään
myös opetussektorilla. Opetushallituksen toimintamenoihin lisätään
880 000 euroa todennetun osaamisen rekisterin perustamiskustannuksiin.
Todennetun osaamisen rekisteri on kansallinen, sähköinen palvelu,
joka sisältää luvanvaraiseen opetukseen kuuluvat
tutkintotiedot kaikkia niitä tarvitsevien oppilaitosten,
viranomaisten ja kansalaisten käyttöön.
Tämän täydennyksen suurin erä,
97 miljoonaa euroa, menee Talvivaaraan kaivosta koskeviin omistusjärjestelyihin.
Tällä lisämäärärahalla
varmistetaan valtion riittävät toimintaedellytykset
kaivosta koskevien ratkaisujen toteuttamisessa. Määräraha
mahdollistaa yritys- ja omistusjärjestelyihin osallistumisen
sekä vaihtoehtoisesti kaivoksen mahdolliseen sulkemiseen
tähtää-vien toimenpiteiden käynnistämisen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, jatkamme sitten keskustelua. Edustaja Korhonen, pyydän
teitä varaamaan näppäintä painamalla
puheenvuoron, tässä on sen verran lyhyt lista.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kiinnitän huomiota liikenneministeriön
pääluokkaan ja siihen valtuuteen, että valtuutetaan
biotehtaan liikenneyhteyksien rakentamiseen 158 miljoonaa euroa.
Onnittelen ja kiitän hallitusta. Juuri näin pitää saattaa
Suomea nousuun, juuri näin pitää hakea
kasvua: antaa markkinoille selvä viesti siitä,
että valtio on luotettava sopimuskumppani ja se laittaa
reilusti rahaa niihin toimintaedellytyksiin, joilla ihmisiä työllistetään
ja Suomen vientiä edistetään. Tämä on
erinomaisen hyvä esimerkki.
Sen sijaan tämän päivän
Länsi-Uusimaa-lehdessä erään
Suomen suurimman paperitehtaan toimitusjohtaja sekä metsäteollisuusalan
johtajat seminaaristaan Kirkniemen paperitehtaalla — siis
Sappi Oy:n tehtaassa — huutavat suoranaisen hätähuudon,
että tehkää se vihdoinkin. He tarkoittavat
Hanko—Hyvinkää-radan sähköistämistä.
Tämä on rautateiden sähköistyshankkeitten
joukossa tällä hetkellä paalupaikalla,
ykkönen. Suunnitteluvalmius on täydellinen ja
tarve äärettömän kova.
On muitakin hankkeita. Iisalmi—Ylivieska on myöskin
tärkeä ratayhteys sähköistää.
Mutta siellä on kitkaa suunnittelussa, siellä on
kitkaa myös siinä, mitä kautta junat
ylipäänsä kulkevat, kulkevatko ne Oulun
kautta vai eivät. Vaikka tänään
sille nyökättäisiin, niin se hanke ei
ole kypsä lähtemään liikkeelle.
Suomi on vapaassa pudotuksessa. Nyt pitää saada
hankkeita liikkeelle. Hanko—Hyvinkää-radan
sähköistys on tässä vertailussa
ylivoimainen ykkönen, ja olen todella pahoillani ja harmissani,
että hallituksen sisältä ei löytynyt
yksimielisyyttä.
Kiitän valtiovarainministeri Rinnettä. Täysin poikkeuksellista
sen 24 vuoden aikana, kun olen saanut olla Suomen kansan edustaja,
on se, että valtiovarainministeriö tarjoaa substanssiministeriölle
rahaa hankkeitten käynnistämiseksi. Tilanne on
ollut täysin käänteinen takavuosina.
Koko ajan, olkoon valtiovarainministerinä ollut kuka tahansa,
punakynä on käynyt tosi rankasti, ja aina on vedottu
valtiontaloudellisiin syihin. Nyt kerrankin oli tilanne näinpäin,
ja olen pahoillani, että ei siinä päästy
liikkeelle.
Toinen tällainen on paljon puhuttu Pisara, ja siinä on
nyt avainsanaksi otettu hyötykustannusindeksi. Lukekaa,
hyvät kollegat, mitä hyötykustannusindeksi
mittaa, ja ajatelkaa itse sen jälkeen, mitä se
ei mittaa. Se ei mittaa esimerkiksi 30 000 työpaikan
syntyä. Se ei mittaa esimerkiksi 4 000:ta asuntoa.
Se ei mittaa, että asiasta on mustaa valkoisella valtion
ja kuntien kesken. Se ei mittaa, että EU:sta olisi tulossa
100—200 miljoonaa euroa rahaa, jos Suomelle kelpaisi. Tällaisia
asioita tämä paljon puhuttu hyötykustannusindeksi
ei mittaa. Ja katsokaa, hyvät kollegat, minkälaisia
ratahankkeita, millä hyötykustannusindekseillä,
ylipäänsä käynnistetään.
Eräs kollegamme on kommentoinut julkisuudessa, että Pisaran
hyötykustannusindeksi on mitätön, kun
se on 0,5. Meidän ratahankkeemme ovat tuossa 0:n ja 1,5:n
välissä. Siihen mahtuvat Suomen ratahankkeet pitkällä aikavälillä.
Jos vain tuijotetaan tätä hyötykustannusindeksiä, joka
hyvin rajallisesti mittaa hankkeitten yhteiskunnallisia hyötyjä — käytännössä niitä
ei
ollenkaan — niin tässä mielessä,
kun sanoin nolla, niin viime vaalikaudella, kun ministeri Vehviläinen
käynnisti Savonlinna—Huutokoski-radan investoinnin,
yli 40 miljoonaa paloi rahaa ja sen hyötykustannus on 0,
koska siellä ei ole liikennettä. Mutta sekin vain
tehtiin. Jos siinä olisi ollut hyötykustannustarkastelu,
niin ei olisi varmaan ryhdytty.
Toivoisin, että Pisara saisi ymmärtämystä. Muualle
maahan hankkeita on aika hyvin saatu liikkeelle. Toivoisin, että ymmärtämystä löytyisi
siihen,
ettei tätä pääkaupunkiseutua,
joka on tällainen Suomen hyvin lypsävä lehmä,
kuritettaisi, pahimmoillaan näivetettäisi ja suorastaan
lyötäisi lihoiksi.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On paikallaan jälleen kiittää hallitusta Keski-Suomelle
työtä tuovan liikennepolitiikan jatkamisesta.
Tässä hallituksen lisätalousarviota täydentävässä esityksessä Äänekosken
biotuotetehtaan liikenneyhteydet -hankkeen valtuuteen ehdotetaan
20 miljoonan euron lisäystä hankkeen lisärahoitustarpeen
johdosta. Käytännössä tällä rahalla
toteutetaan junaradan sähköistys välillä Jyväskylä—Äänekoski,
jotta vuonna 2017 aloittavan suunnitellun biotuotetehtaan mahdollisuudet
viedä tuotteitaan ulkomaille paranisivat. Tämä on
tärkeä askel siihen, että akselille Jyväskylä—Äänekoski
syntyvä biotalousklusteri synnyttäisi kunnianhimoisen
tavoitteen mukaiset 2 500—3 000 uutta
työpaikkaa Keski-Suomeen.
Arvoisa puhemies! Kokonaisuudessaan kesäkuussa aloittanut
Stubbin hallitus on tehnyt Keski-Suomeen kohdentuvia liikenne- ja
infrapäätöksiä 172,3 miljoonan
euron edestä. Valtaosa näistä rahoista
tullaan käyttämään Äänekosken miljardi-investoinnin
vaativiin hankkeisiin. Liikenneministeri Risikkohan on julkisuudessa
todennut, että tiestön korjausvelkaa hoidetaan
nyt ensisijaisesti elinkeinopoliittisin syin, joten tämä metsäteollisuushistorian
suurin hanke varmasti täyttää nämä kriteerit.
Kiitos siis ministeri Risikolle hienosta linjanvedosta ja erinomaisesta elinkeinopoliittisista
ratkaisuista.
Arvoisa puhemies! Opposition puolelta tätä 172,3
miljoonan euron panostusta Keski-Suomen liikenneinfraan on pidetty
muun muassa maakuntamme lehdissä minimisuorituksena. Mielestäni
tässä taloudellisessa tilanteessa, missä Suomikin
nyt on, pidän tätä hallituksen puolelta
erinomaisena suorituksena, jonka ylittämisessä seuraavatkin
hallitukset saavat tehdä kaikkensa, oli taloudellinen tilanne
mikä tahansa.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Rinne toimii aivan oikein tässä lisäbudjetissa,
eli nyt panostetaan kasvuun ja työllisyyteen, niin kuin
edustaja Wallinheimo äsken esitti, eli nyt panostetaan
biotalouden kasvumahdollisuuksiin liikenneyhteyksiä parantamalla.
Olisi opittava rakentamaan näitä win-win-tilanteita
enemmän, ja senpä takia olenkin helsinkiläisenä kansanedustajana
hyvin tuohtunut suoraan sanoen siitä, että kokoomus
kaatoi tämän pääkaupunkiseudulle
tärkeän Pisara-rata-hankkeen. Se ei ole nytten
lisäbudjetissa, koska kokoomus veti siltä tukensa.
Edustaja Saarinen kertoi tuossa, minkä takia Pisara-hanke
olisi ollut tärkeä, mutta minä haluan
nostaa erityisesti sen, että pääkaupunkiseutu
taistelee vetovoimasta muiden Itämeren metropolialueiden
kanssa. Me tarvitsemme yrityksiä, me tarvitsemme investointeja
Suomeen, ja usein ne tulevat sitten tälle pääkaupunkiseudulle,
ja senpä takia pääkaupunkiseudun kehittäminen
ei ole muun Suomen kehittämisestä poissa, vaan
se on koko Suomen etu, että täällä pärjätään
ja olemme vetovoimaisia täällä etelässä.
Minä en totisesti ymmärrä tätä omaan
jalkaan ampumista, eli toiseksi kun nyt aloituspäätöstä ei sitten
Pisara-radasta saada aikaiseksi, niin me emme pääse
mukaan tähän EU:ssa jaettavaan TEN-T-rahoitukseen.
Nyt 26 miljardin potista jaetaan 11 miljardia, ja tämä ohjelma
kestää vuoteen 2020, eli nyt nämä jaettavat
rahat ovat todella merkityksellisiä Suomelle. Siis tämä on
iso tappio, ja kyllä tällä summalla varmasti
Euroopan muissa maissa mielellään rakennetaan
tieverkostoa ja liikennöintiä, mutta miksi tämä ei nytten
sitten tullut Suomelle mahdollisuudeksi? — Kiitos.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana tästä lisätalousarviosta,
ja liittyen nyt ennen kaikkea tähän Talvivaaraan.
Siitä nyt näyttää tulleen
kumminkin sellainen kohde, että siihen rahaa riittää joka
talousarviossa tai lisätalousarviossa. Yritin tuossa nopeasti katsoa,
mitä siihen veronmaksajien rahaa nyt sitten kaikkiaan on
mennyt. Ei siitä yhteenlaskusta oikein saa nyt selvää,
mutta kyllä se alkaa olemaan tuolla 400—500 miljoonan
euron suuruusluokassa. Nyt 97 miljoonaa euroa sitten lisää yritys-
ja omistusjärjestelyihin.
Minun mielestäni ensinnäkin lähtökohtaisesti se,
että kaivosta pitäisi pystyä pyörittämään,
on ihan oikea lähtökohta, mutta eihän
se nyt voi lähteä siitä, että se
prosessi ei ole hallinnassa, ja nyt se ei ole hallinnassa. Siellä tällä hetkellä se
suunnitelma pitää sisällään
ymmärtääkseni purkuputken, ja sen purkuputken
kautta kulkee noin 7 miljoonaa kuutiota likaista vettä — sitä sanotaan puhdistetuksi
vedeksi, mutta sen puhdistetun veden mukana menee noin 30 000
tonnia vuositasolla sulfaattia plus muita mömmöjä Nuasjärveen
ja Nuasjärvestä Oulujärveen ja Oulujärvestä oululaisten
juotavaksi ja siitä Perämereen ja siitä Itämereen.
Ja mitä me täällä olemme yrittäneet
tehdä? Me yritämme tehdä maasta sellaista, jota
pystyttäisiin puhtaan veden puolesta pitämään
maailman yhtenä teknologian huippumaana, viitaten siihen,
mitä meillä maan kehittämisen strategiassa
on. Onhan tämä nyt ihan käsittämätön
hanke, että me panemme 400—500 miljoonaa euroa
rahaa yhtiöön, jonka tarkoitus on itse asiassa
sotkea meidän kaksi isoa järveä plus Oulujoki
plus Perämeri plus Itämeri.
Kyllä minun mielestäni tällä hetkellä eduskunnan
pitää ottaa vahva tahtotila siinä, että jos sinne
sitä rahaa laitetaan lisää, se prosessi
on saatava hallintaan. Meillä on maassa osaamista, meillä on
teknologiaa, meillä on laitteita. Minä en varma
nyt ole tästä, mutta kun esitetään
erilaisia arvioita, niin sen hintalappu, että se vedenpuhdistusjärjestelmä on
kunnossa, kai sitten on noin 10 miljoonaa euroa. Tai sitten toisinpäin,
jos sitä lähdetään puhdistamaan
tämmöisellä rahoitusperiaatteella, niin
3 euroa per kuutio. Jos meillä on vaihtoehtona 400—500
miljoonaa tai 10 miljoonaa panna siihen puhdistusjärjestelmään, niin
en minä enää ymmärrä,
jos eduskunta ei edellytä sitä, että maan
hallitus myös toteuttaa tämän puhdistusjärjestelmän
niin, että se vesi lähtee puhdistumaan.
Sen jälkeen se purkuputki on ihan toisessa tarkastelussa,
ja jos verrataan nyt siihen konkurssihintaan — ministeri
Vapaavuori jossakin vaiheessa arvioi, että konkurssihintalappu
on noin 200 miljoonaa euroa, se hintalappu, joka on sinne yksikköön,
ja sen jälkeenhän siihen tulee paljon muita hintalappuja — nämä suhteet
alkavat mennä jotenkin päälaelleen, ja
nyt ne menevät lisätalousarvioiden kautta erilaisina
summina.
Minusta meidän, eduskunnan, viestin maan hallitukselle
pitää olla, että se prosessi on saatava
nyt näillä rahoilla hallintaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Liekö tässä jo
vähitellen totuttautumista mahdollisesti vaalien jälkeiseen
elämään, kun jo toistamiseen noin viikon
sisällä joudun kehumaan hallitusta. (Naurua — Erkki
Virtanen: Huolestuttavaa!) No, se on nyt tämä hallitus, mutta
hallitus kuin hallitus, on aina ilo, kun saa tilaisuuden jostakin
asiasta jonkun myönteisen sanan hallituksen suhteen kertoa.
Se on se, että hallitus tässä lisäbudjetissa
nyt varautuu täysimääräisesti
niihin investointeihin, mitä ennen kaikkea infrassa on
liittyen Metsä Groupin Äänekosken-investointiin.
Sen investoinnin käytännön, sanoisiko
nyt, toimivuus, kaikki se logistiikka, mitä se edellyttää,
ei voisi onnistua, ellei näitä hankkeita toteutettaisi,
ja on hyvä, että tämä lisä,
joka siitä ensimmäisestä erästä jäi
pois, nyt tässä täydennyksessä sitten
on mukana. Tästä tunnustus hallitukselle.
Näin pitääkin tehdä. Hallitus
vastaa siihen huutoon, minkä elinkeinoelämä omilla
päätöksillään on sanonut
ja julki tuonut. Hivenen kyyninen jos olisi — no, minähän
sitä nyt en toistaiseksi ainakaan halua olla — voisi
tietysti se kyynikko sanoa: miten muuten olisi tasavallan hallitus voinut
menetelläkään kuin vastata osaltaan infralla
ja niillä ratkaisuilla, mitä infraan liittyy,
siihen jätti-investointiin, mikä tuolla toteutetaan?
Kun vaalitkin ovat vielä lähellä,
on hyvä, että se tulee nyt julki, jotta nykyinen
hallitus saa siitä ihan oikeutetusti omat pisteensä.
Sitten seuraava hallitushan joutuu ne rahat keräämään
ja etsimään jostakin. Me tiedämme, että kehyksessä ei ole
paljon liikennepuolella rahaa. Se tasohan, millä tämä vuosi
nyt eletään infrahankkeissa, kehyksessä laskee — edustaja
Saarinen tietää minua paljon paremmin — oikein
hurjasti. Halusin sanoa, että seuraavalla hallituksella
on sen rahan kaapiminen kokoon, millä selvitään
näistä infrahankkeista, mitä eri puolilla
on tiedossa. Minä uskon ja luotan kuitenkin vakaasti siihen,
että esimerkiksi liittyen Äänekosken
investointiin, oli hallitus minkä värinen ja näköinen
ja kokoisista tahansa, kyllä se sitten tuon oman vastuunsa
tässä asiassa hoitaa. Luotan vahvasti siihen.
Sitä luottamusta ehkä vähän
lisää se, että tämä hallituksen
hanke Pisara-radasta meni nyt nurin. No, se nousi sieltä heti
ylös, kun pääministeri sanoi, että Pisara
etenee. Nyt ei oikein tahdo maallikko enää pysyä perässä,
missä Pisara pyörii, mistä Pisaroita
sataa ja missä ne kuivuvat, kuka on sadettaja ja kuka on
kuivuri — jää vähän
epäselväksi. Nyt olisi hyvä, että eri
käänteissä tulisi suurin piirtein sama
tieto. Jos Suomi nyt sitoutuu siihen TEN-rahan hakemiseen, se raha
sitten joudutaan käyttämään
tähän, eikä se ole johonkin muuhun käytettävissä.
Ajatukseen ja väitteeseen siitä, että TEN-rahaa
ei saisi muuhun kuin tähän hankkeeseen, en meinaakaan
uskoa. Sanon sen ääneen selvästi: niin
ei asianlaita kerta kaikkiaan ole. Sen verran tunnen vanhastaan,
miten tämä systematiikka toimii, että uskallan
sanoa näin.
Arvoisa puhemies! Nämä olivat paljossa tunnustuksen
sanojakin tässä. Pisara-rata, toivon, että se
nyt pannaan historiaan. Aika näyttää sitten,
löytyykö sille tarve joskus hamassa tulevaisuudessa.
Niin vähään se raha, se kehys, mikä nyt näköpiirissä on,
riittää.
Arvoisa puhemies! Toivon hallitukselle nyt sitten voimia myöskin
seuraavan lukusarjan hoitamisessa vielä jollakin tavalla,
jos suinkin mahdollisuuksia on. Nämä ovat vaiettuja
tai unohdettuja lukuja, mutta minä kerron tästä paikalta
nyt ne luvut:
Tasan kolme vuotta sitten nuorisotyöttömyyden
todettiin olevan suuri yhteiskunnallinen haaste ja ongelma, jonka
kimppuun pitää voida käydä.
Sittemmin tuli nuorisotakuu ja kaikkea muuta, kaiken piti korjaantua.
Tasan kolme vuotta sitten Suomessa oli 33 500 alle 25-vuotiasta työtöntä.
Uusimman tilaston mukaan nyt, tammikuusta tammikuuhun kolmen vuoden
päästä, nuorisotyöttömiä on
47 900. Ei ihan kaksinkertaistunut, mutta yli 40 prosentin
kasvu siitä 33 500 nuoren työttömän
lukemasta on hurja kasvu, ja kun nuorisotakuun piti auttaa tässä asiassa
pääsemään parempaan, lukemat
ovat tämännäköiset.
Toinen suuri yhteiskunnallinen murhe liittyy pitkäaikaistyöttömiin.
Kaikki tiedämme, minkälaisia seuraamuksia voi
pitkäaikaistyöttömyydellä olla.
Mikä oli tilanne kolme vuotta sitten, tammikuussa 2012?
Suomessa oli pitkäaikaistyöttömiä 57 400.
Uusimman tilaston mukaan, siis tammikuun lopusta tältä vuodelta,
pitkäaikaistyöttömien määrä oli
101 500. Yli 80 prosentin kasvu kolmen vuoden aikaan pitkäaikaistyöttömyyteen
Suomessa on aivan huikea lukema.
Arvoisa puhemies! En jatka enempää. Toivon,
että jos vielä nyt näillä viimeisillään
hallitus jotain jaksaa vedellä sellaista, jolla puuttuu
tähän ilmiöön, joka kaiken aikaa
kärjistyy — siis kuukausi kuukaudelta joka kerta
nämä luvut ovat menneet huonompaan suuntaan — niin
se vielä yrittää edes jotain tehdä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
tavallaan pakko palata vähän viime viikkoihin — täällä on
noita metsäteollisuuden ja energiateollisuuden lobbareita
ollut hakkeisiin ja muihin liittyvistä tuista.
Metsäteollisuus on tuonut kovasti esille, että Suomessa
ei metsäteollisuuteen sinänsä panosteta
paljon. Jouduin heti jo vähän aikaisemminkin muistuttamaan,
että eivätkös tämmöiset
tiehankkeet ja muut valmistelut, mitä tehtaiden rakentamiseksi
tehdään, ole kanssa metsäteollisuuden tukea,
niin että ei olisi syytä olla niin käärmeissään
siitä, jos energiateollisuuden kautta tulee maanomistajalle,
metsänomistajalle vähän lisää myyntitilaisuuksia,
kun myydään sitä pienempää puuta
sinne hakkeeksi ja energiakäyttöön.
Se nyt tuntuu olevan niin, että metsäteollisuus vain
haluaa tähän suomalaiseen puuhun sen ensiosto-oikeuden,
vaikka sitten toisaalta samaan aikaan tv:t näyttävät
uutiskuvaa tuolta itärajan itäpuolelta, noin 500
metrin päästä Suomen rajalta, missä jo
valmiiksi kaadetut puut melkein odottavat noutajaa. Tietysti ruplan
kurssi auttaa siinä, että hinta on hyvin alhainen
näihin Suomen puihin verrattuna.
Suomalaisen metsänomistajan mahdollisuudet saada puutaan
kaupaksi ja Suomen metsien saaminen harvennettua, näistä energiatuista
ja muista riippumatta, on tällä hetkellä vähän
haastavaa monin paikoin maata ja jopa kyseenalaista. Siinä mielessä vain
toivon, että nyt metsäteollisuus ottaa huomioon,
että valtio antoi taas lisää tukea sinne
suurtehtaitten puolelle.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt täällä on
keskusteltu aika paljon eri tiehankkeista, ja merkittävää liikenneinfraa
ollaan rakentamassa Keski-Suomeen. Itse olen erittäin huolissani
oman alueeni teiden kunnosta. Kun kuljen päivittäin
Helsinki—Porvoo-väliä henkilöautolla,
tulee jatkuvasti lisää kraattereita moottoritien
asfalttiin, ja varoitusmerkkejä on muutaman kilometrin
välein. On aika kestämätön tilanne,
että yksi tärkeimmistä moottoritieväylistä Helsingistä itään
on niin romuisessa kunnossa, että en ole sellaista nähnyt
koskaan missään muualla Suomessa tai Euroopassa
Itä-Eurooppaa lukuun ottamatta.
Toivoisinkin hartaasti, että kun näitä uusia
liikennehankkeita käynnistetään, myös
katsottaisiin hieman läpi niitä hankkeita, niitä jo
olemassa olevia moottoriteitä ja muita maanteitä,
mikä niiden kunto on, koska onhan se aivan kestämätöntä,
jos pääkaupunkiseudulta ei kohta pääse moottoritietä pitkin
ajamaan kunnolla tuonne itään. Toivoisinkin, että myös
näille korjaushankkeille löytyisi pikaisesti riittävästi
määrärahaa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Aivan niin kuin täällä on
tänään puhuttu viisi hyvää ja kuusi
kaunista tästä Äänekosken biotuotetehtaan tarvitsemasta
liikenneinfrasta, niin sanon sen summan vielä ääneen:
158 miljoonaa euroa. Se on aika huomattava kasa rahaa. Jos ja kun
sitä summaa vertaa toiseen tällaiseen vientiä edistävään,
työllisyyttä edistävään
ja elvyttävään hankkeeseen, joka täällä on
tullut moneen kertaan mainituksi, eli tähän Hanko—Hyvinkää-radan sähköistykseen,
jossa rahan tarve on 45 miljoonaa, niin se on kärpässarjan
marginaalissa oleva hanke verrattuna Äänekosken
seudun tarpeisiin. Silti kannatan ehdottomasti, että yhteiskunnan tehtävänä on
luoda edellytyksiä tällaiselle investoinnille,
joka siellä on liikkeelle lähtemässä.
Mutta yhtä lailla, kun sitten katsotaan etelän suuntaan,
yhteiskunnalla pitäisi olla velvollisuus luoda elinkeinoelämälle
edellytyksiä, kun kyseessä ovat Hankoniemen asiat
ja Hangon kaupungin ja läntisen Uudenmaan tarpeet. Jos
sitä rahalla mitataan, niin tämä olisi
huomattavasti halvempi, mutta vaikuttavuus on varmaan myös korkeinta
luokkaa, koska hyöty—kustannus-indeksi tällä radalla,
riippuu vähän laskenta-ajankohdasta, on 0,8—1,9.
Kun Hankoniemi on kokenut kovia, nimenomaan terästehtaan
ankaran konkurssin, niin silloin kuljetettavat tonnit notkahtivat.
Nyt ne ovat jälleen kasvussa. Kasvunäkymä on
hyvä. Sähkö sinne tarvitaan ihan ehdottomasti.
Vielä hankekortista sanon yhden asian, joka on jäänyt
tosi vähälle. Kun Riihimäki—Hanko-välillä nyt
vedetään päivittäin, noin sata
junaa menee päivässä, anteeksi, viikossa — jos
muistan väärin, niin antakaa se anteeksi, mutta
sata oli avainluku — niin siitä dieselveturilla
tapahtuvasta vedosta aiheutuu näitä hiilidioksidipäästöjä 8 000
tonnia vuodessa. Kun katsoo näitä Liikenneviraston
tilastoja, niin tämä rataosuus on ihan ylivoimainen
päästöiltään, aivan
ylivoimainen Suomessa, joten tämä pitäisi
jo ympäristöpoliittisin perustein välittömästi
käynnistää. Täällä olen puhunut
ja muutkin ovat puhuneet vain tästä teollisuuspolitiikasta
ja viennistä, mutta tässä on myös
erittäin vahva ympäristöpoliittinen merkitys.
Sitten tästä pääkaupunkiseudusta,
joka jää nyt lapsipuolen asemaan tämän
Pisaran kohtelun osalta, haluaisin senkin todeta, että täälläpäin Suomea,
kun Suomi on harvaan asuttu maa, niin kuin varmaan tiedätte,
kunnat osallistuvat sadoilla miljoonilla euroilla liikenneverkon
investointeihin toisin kuin muualla maassa. Täällä on
niin poikkeukselliset liikenneolosuhteet. Minä en halua
asettaa vastakkain tässä maan eri osia, mutta täällä on
Suomen oloihin täysin poikkeukselliset liikenneolosuhteet,
ja sen vuoksi toivoisin ymmärtämystä tälle
Pisaran tarpeelle.
Mitä tämä lykkääminen
merkitsee? Aikatekijä käy EU-rahojen osalta kohtalokkaaksi.
Ministeri Rinne osaa selittää sen paremmin, mutta meille
liikennejaostossa on kerrottu, että viimeistään
kesäkuun loppuun mennessä, ehkä jo ennenkin,
pitäisi antaa sitoumus EU:lle, että Suomi on hakemuksensa
kanssa tosissaan. Kysyn, mitä ajan pelaaminen tässä asiassa
auttaa, jos ei ole tarkoitus torpedoida tätä hanketta.
Aikatekijä koituu tämän hankkeen tuhoksi,
ja tämä hanke raukeaa aikaa pelaamalla. Ei tarvitse
muuta tehdä kuin pelata aikaa. Sen vuoksi olisin toivonut, että ministeri
Rinteen hyvä esitys olisi hallituksessa edennyt ja että tämä hanke
olisi saatu sitten eteenpäin.
Vielä näistä kuntien rahoitusosuuksista
sen verran, että ne rahoitusosuudet eivät ole
pelkästään osuus metron rakentamiseen,
70 prosenttia, vaan se on kaikki, kevyen liikenteen väylät
ja vaikka mitkä. Se on hyvin yleistä, että tällä kunnat
rahoittavat näitä verkkoja.
Mutta tämä täydennyksessä oleva
esitys on kaikin puolin kannatettava koskien Äänekosken seudun
liikenneinfran kehittämistä.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nykyaikaisen teollisen yhteiskunnan
ehkä suurin ratkaisematon ongelma on työmarkkinoilla vallitseva
epätasapaino, jota arkikielessä kutsutaan työttömyydeksi.
Se, että yli 10 prosenttia, jos kaikki lasketaan mukaan,
on työttömiä, osoittaa, että kaikki
asiat eivät myöskään ole kunnossa.
Se, että puhutaan työmarkkinoista, on kyllä aikamoinen
liioittelu — voitaisiin ehkä puhua kartellista.
Muilla elämänaloilla liiketoiminnassa se on kiellettyä.
Kun itse olen työllistänyt ihmisiä vuodesta
71 lähtien varmaan useamman tuhannen — joskus parhaimmillaan
heitä oli puolitoista tuhatta, jotka nauttivat ainakin
pientä palkkaa kerran kuukaudessa, olivat he sitten lehdenjakajia
tai haastattelijoita, mutta kokopäiväisiäkin
lähes tuhat ihmistä — olen seurannut,
kuinka työmarkkinoilla kehitys on mennyt väärään
suuntaan. Yt-laki, joka vallitsee, estää työnantajaa
valitsemasta tietyn ajan puitteissa muita kuin niitä takaisin, jotka
ovat yt-lain johdosta lomautettuja. Jos jollakin toimialalla, kuten
tällä hetkellä aika monella, kaikki merkittävät
yritykset ovat yt-lain alaisia, esimerkiksi nuorilla ihmisillä,
jotka valmistuvat, ei ole mitään muuta mahdollisuutta
kuin ryhtyä elinkeinonharjoittajaksi sille alalle tai sitten
mennä aivan toisiin yrityksiin kuin he alun perin ajattelivat.
Tällainen toimiala tällä hetkellä on
minun hyvin tuntemani sanomalehti- ja julkaisutoiminta kaiken kaikkiaan.
Siellä joka ikinen yritys, jonka tunnen, on tällä hetkellä tässä tilanteessa.
Ruotsissa konkurssilainsäädäntöön
liittyvä menettelytapa on, että ennen kuin yritys
ajautuu konkurssiin, voidaan vähentää ihmisiä,
mutta siinä järjestyksessä kuin he ovat
tulleet yhtiöön töihin. Niiden, jotka
ovat yli 40-vuotiaina tulleet yhtiön palvelukseen, työssäolokuukaudet
kerrotaan kahdella.
Suomessa olisi syytä vielä kertaalleen pohtia tätä yt-lain
käänteistä puolta. Se jumiuttaa työmarkkinat
etenkin nuorille ihmisille, joilla ei ole ensimmäistäkään
työpaikkaa. Yt-lain rajoitukset olisi syytä poistaa
alle 30-vuotiaan ihmisen rekrytoinnista. Se voisi olla harjoittelujakso: Suomessa
kun valmistutaan suhteellisen iäkkäänä akateemisista
opinnoista, alarajan pitäisi olla ei 25 vaan 30. Yhden
vuoden määräaikainen koeaika myös
helpottaisi sitä riskinkantoa, jonka työnantaja
joutuu uuden markkinoille tulevan työntekijän
kohdalla ottamaan, kun aikaisempaa, sanoisiko, ansio- tai työhistoriaa
ei ole.
Jos ihminen jää työttömäksi,
500 päivän an- siosidonnainen työttömyyskorvaus
tuntuu turvalliselta, mutta silläkin on kääntöpuolensa.
Jos ei työllisty ensimmäisen 100 vuorokauden aikana,
saattaa olla pitkä periodi, jolloin työmarkkinoilla
ei löydy oikein mitään järkevää työtä tehtäväksi.
Työnantajat alkavat vieroksua pitkäaikaistyöttömiä,
ja siinä mielessä ansiosidonnaisuutta olisi syytä muokata
siten, että taso kevenisi ehkä 200 päivän
jälkeen, jolloin ei jäisi näitä ihmisiä "itsensä kannalta
väärin hyväksikäyttämään" tätä ansiosidonnaisuuden
antamaa suojaa.
Oppisopimus, joka monella toimialalla edelleenkin olisi varsin
hyvä, on myös monella toimialalla hinnoiteltu
niin kalliiksi, että kun oppisopimukseen liittyy työnantajan
velvollisuus kouluttaa, antaa työtehtävään
kuuluvat laitteet, raaka-aineet ja harjoittelutöitä,
niin käytännössä käy
niin, että oppisopimusta saava henkilö saattaa
olla tehdassalin kaikista eniten kustannuksia aiheuttava henkilö,
jonka tuotto on peräti negatiivinen. Tämän
johdosta monilla toimialoilla onkin siirrytty sitten sellaiseen
harjoittelusopimukseen, jossa ei enää oppisopimusta
nimikkeenäkään käytetä.
Eniten ehkä minua huolestuttavat ne nuoret, jotka ovat
jättäneet lukunsa, opintonsa tai muut asiat vähän
huonommalle tolalle eivätkä ymmärrä myös
varusmiespalvelun antamia valmiuksia. Suomen armeija ei ole kiinnostunut
kaikista, mutta saattaisi olla syytä kehittää neljän
kuukauden varusmiespalvelu, jonka lopputodistuksena olisi paitsi
sotilaspassi myös rekka-auton kuljettajan pätevyys.
Sillä pääsisi jo työmarkkinoille moni
sellainen nuorimies, jolle varsinainen koulunpenkin kuluttaminen
ei ole koskaan maistunut. — Kiitoksia, arvoisa puhemies.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt on todella käsittelyssä tämän
vuoden ensimmäinen lisätalousarvio, ja kun täällä useampi
edustaja on puhunutkin, arvelin minäkin muutaman sanasen sanoa
ja todeta, että nimenomaan liikenne- ja viestintäministeriön
pääluokan osalta hallitus on tehnyt ihan myönteistä työtä,
kun tälle Äänekosken hankkeelle on annettu
tämä lisärahoitus. Se on selvä,
että siellä tarvetta tälle on ja tämän
työllistävä vaikutus varmasti pitkässä juoksussa
on sitten merkittävä ja on tuomassa omalla tavallaan
yhteiseen pottiin lisää rahaa.
Mutta tämän herättämänä minulle
tuli mieleen, kun ajattelen omaa maakunnan kulmaa siellä,
Varkautta, ja kun meillä on Viinijärven ja Varkauden
välillä tie numero 23, joka on erittäin huonokuntoinen
tie ja liittyy kyllä semmoiseen runkolinjaukseen, että tämän
tien rahoitukseen pikkuhiljaa minä toivoisin, että löytyisi
valtion budjetista rahoitusta, koska ajattelemme nyt, että Varkauteen
on myös suunnitteilla metsätalouden jatkohankkeita.
Siellähän on tietysti Stora Enso tehnyt myös
ikäviä päätöksiä,
mutta nyt siellä on valonpilkahduksia tulossa, ja toisena
seikkana, mikä on: jätteenpolttolaitos on rakenteilla
sinne, ja se lisää kyllä tien käyttöä edelleen.
Myös lisänä ajattelin tuota Kuopion
kohtaa. Myös Kuopiossa on suunnitteilla suuria investointeja,
ja sanotaan, että esimerkiksi Joensuu—Kuopio-väli,
tie numero 9, varmasti sitten kaipaa rahoitusta näille
asioille, että näitä viedään
eteenpäin.
Sitten vielä tuosta Pisara-radasta voin todeta, että kyllähän
se hieman ihmetyttää, kun alkulähde on
ja siihen on mahdollista saada sitä EU-rahoitusta. En ole
mikään sen innokas kannattaja, mutta varmasti
sitä kannattaa vielä uudelleen tarkastella. Toisaalta
mietitään myös, että sitten kaikkia
hankkeita koko valtakunnan tasolla pitää miettiä tasapuolisesti.
Pääkaupunkiseutu on merkittävä,
mutta myös muualla päin maatamme on kohteita.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Rinne haluaa vastata. Siellä oli ainakin yksi
kysymys, joka esitettiin. — Olkaa hyvä.
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Minä oikeastaan keskityn tuohon Pisara-rataan,
sen poisjääntiin. Nyt tässä kerron
ne perusteet.
Ensinnäkin täytyy todeta, että se
on Kataisen hallituksen ohjelmaan kirjattu jo silloin alun perin
tämä hanke jollakin tavalla ja sitä on
vahvistettu 29.11.2013 Kataisen hallituksen kirjauksella ja vielä kehysriihipaketissa
25.3.2014 on tämä asia nostettu esille. Siitä tehtiin
viime elokuussa 14 kunnan ja valtion välillä sopimus,
joka on juridisesti sitova sopimus, ja siellä todettiin,
että tämä hallitus on valmis pistämään
hankkeen liikkeelle niin, että siitä tuodaan eduskuntaan
esitys. Tästä minä olen pahoillani, että tätä sopimusta me
emme voineet täyttää, emme löytäneet
yhteisymmärrystä nyt hallituksen piirissä tästä,
että tämä asia tuotaisiin tänne
eduskuntaan. Mutta haluan todeta sen, että toivottavasti
hanke etenee, että saadaan pidettyä sopimuksesta
kiinni, niin kuin tapana on.
Kiitän kiitoksista, jotka liittyvät tähän Äänekosken
hankkeeseen. Siinä annettiin sitoumus yhtiölle,
että jos se yhtiö vie hanketta eteenpäin, me
olemme valmiita täyttämään ne
toiveet, jotka liittyvät siihen infran rakentamiseen, jotka
ovat sen liiketoiminnan edellytysten kannalta tärkeitä,
elikkä alemmanasteiseen tieverkkoonkin tulee riittävästi
rahaa nyt, että saadaan puuta korjattua metsästä ja
raaka-ainetta sinne tehtaalle. Edellytyksenä on kuitenkin,
niin kuin on kirjattu jo varsinaiseen budjettiesitykseen, eduskunnan hyväksymään
talousarvioon tälle vuodelle, että tuo yhtiö päättää tämän
hankkeen käynnistää. Niitä tiehankkeita
ei käynnistetä tässä mittakaavassa,
jos yhtiön hanke ei toteudu.
Nyt minulta meni, arvoisa puhemies, ohi se kysymys, mikä minulle
esitettiin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Se liittyi tähän Pisara-rataan. Se tuli itse
asiassa minun mielestäni vastattua.
Tuli selvitettyä. Okei. — Sen TEN-T-hakemuksen
osalta totean, että hakemus voidaan tehdä ja on
tehtykin jo Euroopan komissiolle tästä Pisara-kokonaisuudesta
ja Helsingin ratapihakokonaisuudesta, mutta jotta se raha voi lähteä liikkeelle,
se edellyttää sitä, että meillä on
budjettipäätös eduskunnasta ja se rahoitus
varmistettu.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, ministeri Rinne.
Keskustelu päättyi.