Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
hallintoasioiden muutoksenhakusäännösten
uudistamista tavoitteena parantaa hallintotuomioistuinten toimintaedellytyksiä ja
turvata oikeudenkäynnin kokonaiskeston kohtuullisuus hallintoasioissa.
Keskeisimmät muutokset koskevat oikaisuvaatimuksen käyttöalan
ja korkeinta hallinto-oikeutta koskevan valituslupasääntelyn
soveltamisalan laajentamista. Tavoitteena on vahvistaa hallinnolliseen
päätöksentekoon liittyvän oikeusturvamenettelyn
painopistettä tuomioistuinkäsittelyä edeltävään
vaiheeseen.
Oikaisuvaatimusmenettely laajentuisi moniin uusiin asiaryhmiin
eri hallinnonaloilla niin, että oikaisuvaatimus olisi käytössä mahdollisimman kattavasti
niissä asiaryhmissä, joihin se soveltuu, esimerkkinä asiat,
jotka ovat samankaltaisia ja joita ratkaistaan rutiininomaisesti
paljon ja joissa päätösten perustelut
saattavat olla niukat.
Oikaisuvaatimusmenettelystä on saatu myönteistä palautetta
esimerkiksi tuloverotuksessa. Muistettava on, että oikaisuvaatimusmenettely
ei sellaisenaan ratkaise hallintolainkäytön kehittämistarpeita,
mutta menettelyn laajentamisella on merkitystä sekä hallinto-oikeuksien
että korkeimman hallinto-oikeuden asemaan. Lakivaliokunta
katsoo perustuslakivaliokunnan tavoin, että asiallisesti
oikaisuvaatimusmenettely muodostaa ensimmäisen vaiheen
hallintoasioiden muutoksenhakujärjestelmässä.
Valituslupajärjestelmän soveltamisalan laajentaminen
liittyy esityksen tavoitteisiin tehostaa ja nopeuttaa oikeussuojan
antamista hallintoasioissa ja kehittää korkeimman
hallinto-oikeuden roolia hallintoa ja hallintolainkäyttöä linjaratkaisuin
ohjaavan tuomioistuimen suuntaan.
Lakivaliokunta pitää valituslupamenettelyn soveltamisalan
laajentamista kannatettavana. Korkein hallinto-oikeus voisi keskittyä niihin
valituksiin, joiden ratkaisulla on tosiasiallista ohjaavaa vaikutusta,
ja edistää samalla hallinto-oikeuksien lainkäytön
yhtenäisyyttä. Hyvä uudistus on myös
se, että ministeriöiden päätökset noudattaisivat
jatkossa yleistä hallintovalitustietä hallinto-oikeudesta
korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ei suoraan korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Hallituksen esityksen valmistelu on ollut poikkeuksellisen laaja työ. Esitys
selkeyttää ja
yhdenmukaistaa hallintolainkäyttöjärjestelmäämme.
Lisäksi se oikein sovellettuna vahvistaa hyvää hallintoa
ja kansalaisten luottamusta viranomaistoiminnan asian- ja lainmukaisuuteen.
Oikaisuvaatimusmenettelyn käytön lisäämisellä ja
valituslupamenettelyn soveltamisalan laajentamisella uusiin asiakokonaisuuksiin
voidaan toivottavasti vähentää viivästyksiä ja
tehostaa oikeusturvaa. Lakiehdotusten suuresta määrästä huolimatta
vaikutukset hallinto-oikeuksien tai korkeimman hallinto-oikeuden
työmäärään saattavat
jäädä melko vähäisiksi.
Lakivaliokunta kannustaakin perustuslakivaliokunnan tavoin valtioneuvostoa
jatkamaan oikaisuvaatimusmenettelyn ja valituslupajärjestelmän
johdonmukaista kehittämistä ja laajenta-mista.
Valtioneuvoston on syytä arvioida laajas-ti hallintoasioiden
muutoksenhakujärjestelmää, esimerkiksi
sitä, voisiko pitkän aikavälin kehityssuuntana
olla yleinen oikaisuvaatimusjärjestelmä hallinnossa
sekä yleinen valituslupajärjestelmä muutoksenhaussa
hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan
hallinto-oikeuteen.
Arvoisa herra puhemies! Tässä lyhyesti.
Yleiskeskustelu päättyi.