James Hirvisaari /m11:
Arvoisa puhemies! Kysymys Pisara-radasta. Onko sille vaihtoehtoa, vai
onko niin, että ainoa vaihtoehto on se, että jätetään
kaikki ennalleen eli ei tehdä nyt yhtään
mitään pääkaupunkiseudun rautatieliikenteen
sujuvoittamiseksi? Eli onko se hanke jäissä vai
haudattu?
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ilman muuta se on menossa eteenpäin,
ja juuri nyt on tehty linjauksia siitä, että haetaan
tätä TEN-T-tukea. Olen erittäin iloinen
siitä, että tehtiin ratkaisu myöskin
siitä, että Helsingin ratapiha tulee myöskin
tänne TEN-T-hakemuksiin ja näihin meidän
tulevaisuuden niin sanotusti teknisiin talouskehyksiin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisin halunnut tiedustella liikenneministeriltä,
onko Suomella enää mahdollisuutta täysimääräiseen
EU:n tieliikennehanketukeen, joka olisi tullut, jos te nyt olisitte
tehneet aloituspäätöksen tästä Pisara-radasta.
Ja toinen kysymys: mikä on suhteenne siihen, millä tavalla
valtio pitää huolta siitä, että se
on jatkossa luotettava sopimuskumppani? Pääkaupunkiseudun
kunnat ovat tällä hetkellä jääneet tyhjän
päälle. Oli tarkoitus rakentaa kolmisentuhatta
asuntoa vuosittain tämän Pisara-radan lupauksen
turvin, mutta tästä lupauksesta hallitus ei pitänyt
kiinni.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä meillä on mahdollisuus
saada ihan täydet EU-tuet siitä, ja se on varmistettu
sieltä komission suunnalta. Me voimme nyt jättää hakemuksen,
ja sitten tietysti siitä, että tämä rahoitus
voidaan saada, pitää olla sitten eduskunnan päätös
kesäkuun loppuun mennessä. (Välihuutoja)
Sitten liittyen siihen, mitä kysyitte tästä sopimuksesta:
viime syksyn aikana on tehty sopimus, ja se sopimus on voimassa
vuoden 2019 loppuun asti. Nyt on aivan liian aikaista arvioida,
onko sopimus täytetty vai ei, koska se on todella vielä monta
vuotta voimassa, ja tässä ajassa varmasti ehditään
saada näitä asioita liikkeelle ja ehditään
saada toivottavasti tätä koko rautatieosuutta
täällä Uudenmaan alueella.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriön virkamiehet
epäilivät, että koska aloituspäätöstä ei
ole tehty, niin EU:stakaan ei tule sitten 100—200:aa miljoonaa
euroa tähän hankkeen tukemiseen. Tämä on
aika merkittävä asia, nimittäin nyt jaetaan
näitä rahoja: 20 miljardia on jaossa vuoteen 2020,
ja nyt jaetaan helmikuun loppuun mennessä 11 miljardia.
Miten liikenneministeriö on ylipäätään
hoitanut Suomen etuja suhteessa EU:hun, jotta meidän liikenneratkaisumme
saavat tätä EU-tukea eivätkä nämä rahat
sitten katoa muihin Euroopan tärkeisiin liikenneratkaisuhankkeisiin?
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä meillä on ihan monta
virkamiestä näitä asioita hoitamassa
ja erittäin hyvä asiantuntemus siitä.
Meillä on myös jatkuva yhteys sinne EU:n komissioon,
miten näitä pitää hoitaa. Sitten
meillä oli — myöskin tällä viikolla
on ollut — ihan tällaisia asiantuntijoita sieltä,
ja me olemme voineet nämä kaikki tarkistaa. Meillä on
siitä myöskin ihan dokumentteja, että nämä ovat
kaikki ihan varmasti eteenpäin menossa. Oli erittäin
hyvä, että saatiin pitkä lista sinne
EU-tukihakemuksiksi. Siinä ei vielä kaikki, vaan
sitten on tullut maakunnista ja kunnista ja niin edelleen, että kyllä me
aika paljon sieltä nyt olemme hakemassa sitä rahaa.
Pitää aina muistaa se, että hyväkään
hanke ei riitä, jos sen kriteerit eivät täyty.
Me olemme valinneet vain hyviä hankkeita.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin tämän Pisaran
hyöty—kustannus-luku on aika huono, se on 0,4,
ja tietysti meillä on paljon kohteita koko maassa, (Välihuutoja)
joihin pitäisi saada rahaa teihin ja myös lisäraiteisiin.
Olisin kysynyt sitä, että eikö nyt kuitenkin olisi
järkevää aloittaa tuo ratapihan korjaus
ja sen automatisointi ja katsoa, miten paljon sillä voidaan
helpottaa junaliikennettä. Sen sijaan raha, jota ei edes
ole olemassa, voitaisiin sitten jakaa paremmin niihin hankkeisiin,
tärkeisiin hankkeisiin, mitä meillä maakunnissa
on, muun muassa kolmostiehen ja moneen muuhun tiehen.
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Edustaja Alatalolle totean tässä, että pyysin
tänään selvityksen siitä, mihin
tällä vaalikaudella rahoja on jaettu. Virkamiesten
selvityksen mukaan 2,2 miljardia euroa on lähtenyt rahaa
erilaisiin infrahankkeisiin muualle kuin pääkaupunkiseudulle. Ja
kun lasketaan vielä perusväylänpito,
josta kahdeksan yhdeksäsosaa menee maakuntiin, niin tuo summa
nousee 3 miljardiin euroon, mitä maakuntiin on laitettu
rahaa infrarakentamiseen tällä vaalikaudella — pääkaupunkiseudulle
900 miljoonaa.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni nyt ei kannata mitään
vastakkainasettelua tässä tehdä, koska
me tarvitsemme koko Suomessa liikenneyh-teyksiä hyvin monista
eri syistä. Elinkeinoelämä tarvitsee,
myöskin meidän ihmisten liikkuminen tarvitsee
liikenneyhteyksiä, eri väyliä. Ei kannata
asettaa näitä nyt vastakkain. Meidän
pitää muistaa, että tämä pääkaupunkiseutu
on kuitenkin sellainen, jossa pitää myöskin
olla sellaisia kuin Pisara-rata, joka sitten vaikuttaa koko Suomeen.
Me olemme vahvasti sen kannalla, me viemme sitä eteenpäin,
mutta me tarvitsemme myös tämän ratapihan,
kuten Alatalo totesi. Ja nyt ne ovat molemmat putkessa.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Tämä koko asia liittyy myös
aivan olennaisesti siihen, että meillä olisi jatkossa
runsaammin kohtuuhintaisia koteja suomalaisille ihmisille. Olen
monta kertaa asuntoministerin näkökulmasta sanonut,
että tämä oli historiallinen sopimus
siinä suhteessa, että jotta valtio rahoittaa liikennehankkeita,
se toisaalta edellyttää kunnilta kaavoitusta kodeille,
ja tällä sopimuksella saadaan neljännes
lisää tontteja. Siksi pidän erittäin
harmillisena sitä, jos jollakin tavalla tämä sopimus
vaarantuu.
Tämä ihan vastaava logiikkahan on ajateltu myös
Tampereella: valtio tukee ratikkahanketta, mikäli siellä sitten
viisaasti rakennetaan ihmisille koteja ja pidetään
myös huolta siitä, että ne sijoittuvat
viisaasti, ja kylliksi on sitten myös tätä kohtuuhintaista
tuotantoa.
Minusta tämä on tärkeää,
ja minusta sopimuksista on pidettävä kiinni. Me
puhuimme täällä hetki sitten asumisen
kalleudesta, ja silloin me kerta kaikkiaan tarvitsemme tontteja
ja tarvitsemme asuntoja. Tällä me olisimme saaneet
neljänneksen niitä tontteja lisää pääkaupunkiseudulle.