7) Järjestyslaki
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakialoitteen
takana on kansalaisten oikeusturvallisuuden edellytysten turvaaminen
muun muassa anarkistista ja laitontakin hulinointia vastaan. Kansalaisvapaudet
on tehty tässä maassa myöskin laittomuuksien
estämiseksi. Niitä joudutaan kuitenkin usein punnitsemaan
vastakkain, eikä niillä ole suurtakaan arvojärjestystä keskenään.
Perustuslain 7 §:ssä sanotaan, että meillä suomalaisilla
on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen
vapauteen ja koskemattomuuteen. Siinä sanotaan tarkalleen:
"Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen
vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen." Perustuslain 12 § sanoo
sananvapaudesta ja julkisuudesta: "Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen
sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja
muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.
Tarkempia säännöksiä sananvapauden
käyttämisestä annetaan lailla."
Perustuslain 13 §:ssä puhutaan kokoontumis- ja
yhdistymisvapaudesta. 1 momentti sanoo: "Jokaisella on oikeus lupaa
hankkimatta järjestää kokouksia ja mielenosoituksia
sekä osallistua niihin." 3 momentti sanoo: "Tarkempia säännöksiä kokoontumisvapauden
ja yhdistymisvapauden käyttämisestä annetaan
lailla." Näin sanoo arvokas Suomen perustuslaki, jota meidän
kansanedustajien erityisesti tulee kunnioittaa.
Tällä lakialoitteella korostan sitä,
että haluan kunnioittaa sanan- ja kokoontumisvapautta enkä halua
niitä mitenkään rajoittaa. Niitten aito
toteutuminen on tärkeää. Haluan kuitenkin
tällä lakialoitteella edistää laillista
mielipiteen ilmaisua ja rajoittaa anonymiteetin suojassa tapahtumaa
huliganismia, josta meillä on kokemuksia viime ajoilta.
En kumminkaan kiinnitä huomiota menneeseen aikamuotoon
vaan katson tulevaisuuteen ja niihin ilmiöihin, jotka ovat
lisääntymässä myöskin
Suomessa ja Pohjoismaissa. Tämän vuoksi olen rajannut
tässä lakialoitteessa, joka on edustajille jaettu,
rajoituksen koskemaan ainoastaan mielenosoituksia, koska katson,
että turha rajoittaminen yleisellä paikalla tai
erityisistä syistä voisi taas olla ristiriidassa
Suomen perustuslain kanssa.
Voidaankin hyvin perustellusti kysyä, minkä takia
tänä päivänä mielenosoittajan
täytyisi esiintyä naamioituneena mielenosoituksessa,
ellei olisi jotakin aivan erityistä perustetta, kuten ulkomailla
on muutama yksittäinen tapaus ollut, ja onko näillä mielenosoituksessa
naamioituneina esiintyneillä, joilla on kommandopipo päässä, puhtaat
jauhot koko mielenosoituksen tarkoituksessa.
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on tällä hetkellä järjestyslaki
auki valiokunnassa. Hallintovaliokunnan mietintö puuttuu.
Tämän vuoksi katson, että on otollinen
hetki puhua tästä ongelmasta ja tehdä siitä lakialoite.
Lakialoitehan nousi esille tänään myöskin
kyselytunnilla. Aloite siis sopii hyvin tähän
aikaan ja tähän kokonaisuuteen. Mielestäni
tällä hetkellä eduskunnassa vireillä oleva
hallituksen esitys 20/2002 järjestyslaiksi on
vielä puutteellinen, koska siinä ei tätä huomioitu,
oikeastaan sisäasiainministeriöstä saamani
tiedon mukaan unohdettiin kokonaan tämä pykälä.
Hallituksen esitys ei yksiselitteisesti määrittele
rangaistavaksi naamioituneena esiintymistä mielenosoituksessa.
Joissakin järjestyssäännöissä siitä on
kuulemma aikanaan ollut mainintoja, mutta en löytänyt
sitä myöskään esimerkiksi Helsingin
kaupungin nykyisestä järjestyssäännöstä.
Tätä uutta säännöstä sovellettaisiin
silloin, kun naamioinnin tarkoituksena on aikomus salata henkilöllisyys
ja naamion pitäminen herättää pelkoa,
on uhkaavaa tai johtaa väkivaltaisuuksiin ja muuhun häiriökäyttäytymiseen,
joka vaarantaa yleistä järjestystä ja
turvallisuutta. Haluan sanoa tällä, että kysymyksessä ei
ole minkäänlainen halu rajoittaa esimerkiksi muutaman
viikon päästä olevaa joulupukin toimintaa,
ellei niitä nyt sitten ole mielenosoituksessa. Luotan myöskin suomalaisen
poliisin vastuullisuuteen sovellettaessa tätä säännöstä,
koska suomalainen poliisi on korkean tason ammattilainen.
Käytännössä nimittäin
suomalainen poliisi kokee, että kommandopipoisten laittomuudet
ovat erityisen ongelmallisia, koska tekijän henkilöllisyyttä ei
pystytä varmentamaan. Lainaan Helsingin Sanomissa 10.12.2002
ollutta uutista:
"Osa rähinöitsijöistä puolestaan
oli varautunut huivein, hupuin ja kasvonaamioin, jotka haittaavat
tunnistamista. Varsinkin takseja vaurioittaneet mielenosoittajat
olivat lähes kaikki naamioituneita.
Suomessa ei ole kiellettyä osallistua mielenosoitukseen
naamioituneena.
Esimerkiksi Tanskassa ja Norjassa siitä voidaan pidättää ja
antaa sakot. Naamiokiellon tarkoitus näissä maissa
on antaa poliisille mahdollisuus jo ennakkoon poistaa mielenosoituksesta naamioitunut
henkilö, jonka voidaan epäillä syyllistyvän
laittomuuksiin naamion tuoman tunnistamattomuuden suojissa. Samalla
kielto turvaa mielenosoitusten rauhallisuutta loukkaamatta kuitenkaan
oikeutta osoittaa mieltä."
Helsingin Sanomat on aivan oikeassa.
Tällä hetkellä saamieni tietojen
mukaan kielto esiintyä naamioituneena mielenosoituksessa
on voimassa Pohjoismaista Tanskassa ja Norjassa sekä suurista
EU-maista muun muassa Saksassa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Suomi ja Ruotsi ovat olleet vielä poikkeuksia Euroopassa. Kuitenkin
tänään tarkistamani tiedon mukaan muutaman
viikon kuluessa on Ruotsissa tulossa voimaan laki, joka myöskin
kieltää esiintymisen naamioituneena mielenosoituksissa.
Arvoisa puhemies! Edellä olevien näkökohtien
johdosta katsoin olevan aiheellista esittää eduskunnassa
olevaan järjestyslakiin lakialoitetta, jossa turvallisuuden
edistämistä yleisillä paikoilla koskevaan
2 luvun 3 §:n 1 momenttiin lisättäisiin
uusi 4 kohta, jonka mukaan yleisen järjestyksen häiritseminen
tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on
kielletty esiintymällä naamioituneena mielenosoituksessa.
Toivon, että tämä voitaisiin säätää vielä näitten valtiopäivien
aikana.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! En kannata tätä lakialoitetta
enkä oikeastaan näe sitä kovin tarpeellisena.
Ensinnäkin mielestäni voi olla mielenosoituksia,
joissa on perusteltua esiintyä naamioituneena ja joissa
naamioitumiseen ei liity mitään uhkaavaa tai ilkivaltaista käyttäytymistä,
ja tätä ei kuitenkaan olisi syytä kieltää lailla.
Toisaalta voi olla myös sellaisia tilanteita, vaikka ne
eivät varmasti Suomessa ole kovin yleisiä, että mielenosoittajilla
on järkevä syy kätkeä henkilöllisyytensä liittyen
siihen, keitä he ovat, ja silti he eivät tee mitään
laitonta, vaan vain ilmaisevat mieltään. Toisaalta,
jos taas on kysymys ihmisistä, jotka tekevät mielenosoituksissa
ilkivaltaa, niin nykyinen lainsäädäntömme
mahdollistaa tähän puuttumisen.
Mielestäni on vaikea kuvitella, miten tätä lakia
käytännössä valvottaisiin, koska
esimerkiksi pipo on sellainen asia, jota voi pitää päässään. Siinä ei
ole mitään laitonta, ja sitten jos päättää tehdä ilkivaltaa,
voi vetää sen silmilleen ja tällöin
toisaalta jo nykyinen lainsäädäntömme
mahdollistaa sen, että poliisi puuttuu tähän
ilkivallan tekoon, kuten on esimerkiksi tapahtunut mielenosoituksissa,
joita on ollut viime aikoina. Eli epäilen, ettei tämä lakipykälä toisi
mitään lisäarvoa siihen, miten voimme
jo ehkäistä ilkivaltaa mielenosoituksissa tällä hetkellä.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun itsenäisyyspäivän
tapahtumat ja mielenosoitukset ja siitä seuranneet mellakat
olivat julkisuudessa ja kun seurasin televisio-ohjelmaa, jossa ed.
Oinonenkin muun muassa oli asiantuntijana osallisena paikalla, niin
kiinnitin erityisesti huomiota poliisiupseeriin, joka oli johtanut
tätä poliisioperaatiota, ja hänen mielipiteeseensä.
Uskoisin, että hän on kuitenkin asiantuntija paikallaan
ja varsinkin siinä tilanteessa. Hän kertoi, että kun
nämä mellakoitsijat rynnistivät kohti
näitä aitoja, niin kun poliisit ottivat heiltä naamion pois
päältä, heti välittömästi
solvaukset ja kiroilut loppuivat ja nämä mielenosoittajat
vetäytyivät kymmenen metrin päähän.
Tämä naamioituminen antoi sen voiman ja vimman
tehdä niitä takseillekin tapahtuneita ilkivallan
tekoja. Ilman sitä naamiota ihminen kuitenkin on tavallaan suojattomampi
tekemään näitä tehtäviä.
Siinä mielessä tämä ed. Salon
aloite on ihan paikallaan.
Mistä tämä sitten Suomeen on tullut?
Kyllähän tämä on ihan selvästi
kansainvälisen esimerkin mukanaan tuoma ilmiö.
Silloin kun itse osallistuin mielenosoitusmarssille eli vappumarssille,
niin ei meillä kellään naamiota ollut.
Me osoitimme mieltä vallitsevia oloja ja epäkohtia
kohtaan ja järjestäytyneesti marssimme. Uskon,
että täällä meidän
sosialidemokraattisessa ryhmässä kaikki ovat osallistuneet
niin sanottuihin vappumielenosoitusmarsseihin ilman naamiota, eli
on ollut kanttia mennä julkisesti esittämään
oma mielipiteensä ja näyttäytyä siellä porukassa,
että kuuluu tähän ryhmään.
(Ed. Mäki-Hakola: Milloin puhuja oli viimeksi vappumielenosoituksessa?) — Siitä on
hetken aikaa, kun on viimeksi oltu, ainakin Seinäjoella.
Nyt sitten Wto-kierrosten yhteydessä olleissa erittäin
rajuissa väkivaltaisissa mellakoissa ovat kaikki nämä kivenheittäjät
ja pahempiakin tuhotöitä tekevät naamioituneet
ihan kommandovarusteisiin niin kuin pahimmat rikolliset ja pankkirosvot,
jotka tekevät näitä pankkiryöstöjä.
Nyt on sitten tämä levinnyt myöskin EU:n
huippukokouksiin. Nythän Tanskassa alkavassa huippukokouksessa
kaikkien ulkomailta tulevien henkilöllisyys tarkistetaan.
Tanskassa olevan lain mukaan siellä naamioituminen on kielletty.
Näin on myöskin Norjassa. Kuulin oikeusministeriltä, että Norjassa
on sellainen järjestelmä, että mielenosoituksen
luvan antaja voi kieltää naamioitumisen. Myöskin
Ruotsissa, jossa oli Göteborgin huippukokouksen jälkeen
kovat mellakat, valmistellaan saman suuntaista lakia. Siinä ed.
Salo oli täysin oikeassa. Miksi me Suomessa sitten antaisimme
tämän toiminnan jatkua?
Niin pitää ollakin, että ihmisillä on
oikeus vappuina ja muina aikoina järjestäytyneesti osoittaa
mieltään, ja sitä oikeutta ei tässä kukaan halua
rajata. Se, että sinne mukaan lähdetään
ilkivallan tekoja tekemään nimenomaan naamioituneena,
estää poliisin toiminnan, kun henkilöä ei
voi tunnistaa videoinnin kautta eikä muutenkaan. Kun lähdetään
osoittamaan mieltä, miksei osoiteta mieltä omana
itsenään? Siihen meillä jokaisella pitää olla
kanttia, mutta naamioituminen ja sitä kautta turvan hakeminen
tuntemattomuudesta tekojensa peittelemiseksi ei voi missään
tapauksessa oikeusvaltiossa olla perusteltua.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Ottamatta varsinaisesti kantaa siihen, onko
esityksen asia oikea vai väärä, totean,
että ajankohta on erittäin epäonnistunut.
Nimittäin tämän aloitteen käsittelyn
myötä mielenosoittajat, joihin sekä ed. Wallin
että ed. Salo viittasivat, siis äskettäiset mielenosoittajat,
voivat taas kirjata yhden voiton tilinpäätökseensä.
Taas eduskunta tanssi heidän pillinsä mukaan.
Monta voittoa he kirjasivat jo silloin itsenäisyyspäivää seuraavana
lauantaina kaikkien niiden uutispätkien jälkeen,
joita kansanedustajien tekemistä rikosilmoituksista ja eduskuntakyselyistä uutisoitiin.
(Ed. Oinonen: Ne ovat tosiasioita!) — Ne ovat tosiasioita,
mutta vaihtoehtoinen käyttäytyminen olisi ollut
se, jonka itse valitsin. Kun taksinkuljettaja kertoi, mikä saattaa
uhata, minä sanoin, että tässä on kaksi
käyntikorttia, jos niin käy, toinen on teille ja
toinen poliisille, minä häivyn takaviistoon vasemmalle.
Mielenosoittajien tarkoitus oli provosoida meitä, ja he
pääsevät tulokseen, jos me provosoidumme. — Ed.
Salo on käsitellyt järjestyslakia kolmessa eri
valiokunnassa, ja hänellä olisi ollut mahdollisuus
tehdä vähän otollisempana ajankohtana
tämä esitys.
Sitten vielä yksi asia. Sekä kyselytunnilla
että täällä on puhuttu mielenosoitusluvasta.
Ministerikin erehtyi puhumaan mielenosoitusluvasta. Ei siihen pyydetä eikä anneta
lupaa, se ilmoitetaan ja sitten sovitaan niistä ehdoista.
Ei sitä voida kieltää, mutta ehdoista
voidaan sopia.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Itse pidän kyllä tätä ed.
Petri Salon tekemää lakialoitetta erittäin
hyvänä ja kannatettavana. Kyllä minä näen
tämän asian niin, että silloin kun on valmis
lähtemään tuonne julkisesti osoittamaan mieltä,
minun mielestäni pitää lähteä siitä,
että kehtaa reilusti naamansakin näyttää ja
kertoa, minkä asian puolesta täällä seison
tanassa.
Mutta kaiken kaikkiaan, kun puhutaan siitä, mikä on
tärkeää tässä yhteiskunnassa,
niin se on kansalaisten turvallisuus ja turvallisuuden tunteen ja
kaiken kaikkiaan sen turvallisuuden takaaminen kaikissa tilanteissa.
Ed. Sinnemäki nosti esille, että on sellaisia mielenosoituksia
olemassa, joissa on perusteltua olla naamioituneena. Minkälaisia
tällaiset mielenosoitukset ovat? Täytyy sanoa,
että minä en todellakaan tiedä, missä mielenosoituksessa
erityisesti pitää ja on perusteltua toimia naamioituneena,
ellei ole kova pakkanen ja pelkää naamansa paleltuvan.
Kaiken kaikkiaan, kun katsotaan historiaa ja puhutaan siitä,
missä tilanteessa ihmiset toimivat naamioituneina, niin
kyllähän kautta historian erilaiset pankkirosvot
ja ryövärit ovat olleet naamioituneita. Minkä takia?
Sen tähden, että he toimivat lainvastaisesti ja
haluavat pysyä tuntemattomina, jotta heitä on
vaikeampi tunnistaa. Kyllä minä näen
tämän asian niin, että virkavallan työtä pitää myöskin
tässä tilanteessa helpottaa.
Kaiken kaikkiaan: Ed. E. Kanerva nosti sen asian esille, että lainsäädäntöä ei
pitäisi tehdä silloin, jos tarvetta ilmenee. Kyllä minä lähden
ihan toisesta näkökulmasta. Jos meillä ilmenee
tarve tehdä lainsäädäntöä,
meillä on laissa ihan selkeä epäkohta
olemassa, jolloin me helpottaisimme virkavallan työtä,
silloinhan nimenomaan kansanedustuslaitos on sitä varten
olemassa. Emme me lähde karkuun takavasemmalle, vaan silloin meidän
tehtävämme on toimia, eikös niin?
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tällaiseen
ajankohtaiseen asiaan puututaan silloin, kun asia on tarpeellinen
ja juuri lainsäädäntötyön
kannaltakin ajankohtainen. Siinä mielessä ed.
Petri Salon tekemä aloite osoittaa sellaista kansanedustajan
valppautta, mitä kansanedustaja oikeusvaltiossa lainvalvojana
osaa myöskin tässä lainsäädäntötyössä tehdä, ja
ed. Petri Salo on tässä edustaja juuri oikealla paikalla.
(Ed. Kekkonen: Kansanedustaja ei ole lainvalvoja, ed. Lahtela!) — Tässä asiassa,
ed. Kekkonen, kansanedustaja Petri Salo ei ole lainvalvoja, mutta
poliisimies Petri Salo ennen tätä edustajauraansa
on ollut lainvalvojana, ja sen osalta tähän terminologiaan
tällainen selventävä näköala,
että kyllä tietysti tässä on
kaksi näköalaa, ja jos puhuin vähän
huolimattomasti tässä asiassa, pyydän
tarkentavalla huomiolla erottaa nämä kaksi asiaa:
siviilityö yhteiskunnassa ja kansanedustuslaitos.
Mutta mitä syntyy tähän ed. Erkki
Kanervan näkemykseen, että tämä ei
ole oikeaan aikaan ajoitettu ja tehty, niin tämän
väittämän voisin tässä heti
tuoreeltaan kumota. Tämä on juuri ajankohtainen.
Tämä on tullut ongelmaksi nimenomaan Suomen itsenäisyyden
85-vuotispäiväjuhlallisuuden loukkaamisen osalta.
Siinä on näkynyt se, mikä tämä ongelma
on olemassa. Erityisesti tämä on ajankohtainen
siinä, että järjestyslaki, mitä eduskunta
vielä ilmeisesti tammikuussa tullee hyväksymään
tai käsittelemään tai puimaan, on tältä osin
auki. Sinne tämä parhaiten sopii, ja sitä vartenhan
tämä rinnakkaisaloitteena on tehtykin.
Mutta mitä tulee tähän kevyemmältä puolelta katsottuna,
olen mietiskellyt tätä aihetta, miten naamioituneena
esiintyminen ja sen kieltäminen on olemassa ja miten se
vaikuttaa joulupukin elämään, ettei joulupukkia
nyt vain missään tapauksessa tähän
asiaan rinnastettaisi. Tämä näkemys on
muodostunut tässä asiassa, että ehkä varmaan,
kun tätä lähetekeskustelua käytetään
kuitenkin perusteena mietintöä muodostettaessa, tämmöinen
hyvää tarkoittava naamioituminen, joko joulun
alla hyvän tahdon ja lahjan tuojana joulupukki tai vastaavassa
tarkoituksessa muuten huvittavassa mielessä, voitaisiin
nähdä siellä jopa ymmärrettävänäkin.
(OiM Koskinen: Vilpittömässä mielessä olisi
hyvä juridinen ilmaus!) — Aivan oikein, oikeusministeri,
vilpittömässä mielessä tehty
naamioituminen näyttäisi hyvältä ja
olisi sinne matkaan otettavissa.
Mutta tämän pohjalta, kun mellakkatarkoituksessa
naamioidutaan tässä asiassa, jotta aiheutettaisiin
yhteiskunnallista epäjärjestystä ja häiriötä,
tämä aloite on juuri siinä parhaimmassa
mahdollisessa paikassa, mitä voi olla. Kerrotaan, että nuoriso
haluaa esiintyä ja tuoda asiansa julki. Ed. Erkki Kanerva
puheenvuorossaan totesi, että nämä mielenosoittajat
nimenomaan halusivat julkisuutta. Tässä asiassa
täytyy erottaa kaksi asiaa: nuorison kokemattomuus tässä julkitulossa
ja sitten se johdettu, järjestelmällinen toiminta.
Ainakin itse olen saanut ymmärtää, että jostakin Varsinais-Suomen
puolelta tuli ainakin kaksi bussilastillista. Ainakin vanhan historian
mukaan on tullut Kajaanista lähtien bussilasteja kansandemokratian
nimissä kiihottamaan nuorta ja mieltä osoittavaa
kansaa tätä yhteiskunnallista suurta juhlapäivää,
itsenäisyyspäivää, vastaan. Tältä osin
täytyy sanoa, että kyllä tällä ei
ole mielestäni kansandemokratian kanssa, sen kanssa, mitä tarkoitetaan
perusdemokratialla, mitään tekemistä.
Tämä on juuri sitä järjen valon
onnetonta olemattomuutta, mitä tähän
asiaan on ymppäytynyt ja tullut matkaan.
Sen pohjalta täytyy löytää semmoiset
järjestelmät, että tämän
tyyppinen toiminta estetään tässä tasavallassa
aivan tarkkaan, ja sen pohjalta katsottuna, tuleeko se kerralla
tällä kuntoon vaiko ei vai tarvitaanko jopa semmoinen
kansallisen juhlapäivän säilyttämisrauhapykälä niin,
että se juhlapäivärauha säilyy,
kun kaikenlainen mielen osoittaminen joinakin päivinä kielletään.
Tähän nähden tämä päivä saattaisi
olla yksi niitä olemassa.
Herra puhemies! Sitten siitä, miten tämä nuorison
mellakointi nähdään ja koetaan, mikä julkikuva
siitä annetaan ymmärtää suurelle
yleisölle, kuinka väellä menee huonosti,
kansalla menee huonosti, ei ole töitä. Tähän
viittaan taas lainausmerkeissä, että ei ole myöskään
työhaluja. Ei ole haluja tehdä yhteiskunnan eteen
rakentavaa työtä, vaan kaikki tarmo pannaan tämmöiseen
mellakointiin ja annetaan ymmärtää, että tämä eduskunta,
edustajat ja parempiosainen kansa juhlii Presidentinlinnassa ja
viettää parempaa elämää ja
muilla on heikkoa.
Sen osalta on annettu myöskin ymmärtää semmoinen
julkikuva ja yritetty näiden mielenosoittajien taholta
muodostaa semmoista kuvaa, että kansa olisi ikään
kuin Linnan juhlia vastaan. Tästä asiasta puhun
sen takia, kun tiedän omakohtaisesti tämän
asian. Kun runsas vuosi sitten syystä taikka toisesta ei
ollut sellaista juhlamieltä mennä Linnan juhliin
ja pidin omat juhlat tuolla metsäisellä kulmalla,
niin se tuomio, minkä kansa, tämä naisväki
erityisesti, joka haluaa juhlia edustajansa välityksellä Linnan
juhlissa, koki suuren pettymyksen ja antoi sellaisen palautteen,
että he ovat todella pettyneitä ja masentuneita.
Sen pohjalta se kansan syvä näkemys on aivan toisen tyyppinen
mitä media viestittää näistä nuorista kapinoitsijoista,
joita siellä aitojen takana on olemassa takseja rynkyttämässä.
Tähän nähden ei voi olla oikein,
että julkisuus antaa tällaiselle kapinaliikkeelle
sellaisen julkisuuskuvan kuin se nyt on antanut. Tämä asia
tulee kuntoon, ei kokonaisuudessaan, mutta ... (Ed. Kekkonen: Ehdottaako
puhuja sensuuria?) — Ed. Kekkonen, puhuja ei luota sensuuriin
eikä halua sensuuria, vaan haluaa sellaista asiaa, että kokonaisuudessaan
asiat mitoitetaan oikealla lailla. Kun media mitoittaa ne tavallaan,
niin eduskunnan tulee mitoittaa ne sillä lailla, että media
toimii siinä yhteiskunnassa vapaana, julkaisee sellaisia
asioita, mitkä ovat yhteiskunnallisesti edullisia, ja kansalle
ei anneta sellaista kiihottumisen tarvetta eikä mahdollisuutta
niin kuin tällä naamioinnilla on syntynyt ja tullut.
Kyllä tuntuisi aika oudolta, jos täällä eduskunnan
puhujakorokkeella saisi käydä puhumassa, rähjäämässä naamioituneena, ääni
muunneltuna eikä olisi tietoa, kuka vastaa niistä puheista. Tämä on
vähän vastaavan tyyppinen tilanne tuollakin olemassa.
Sen pohjalta nähdään ja ymmärretään,
että kyllä tämä on juuri parhaimmillaan ajankohtainen,
tarpeellinen ja välttämätön.
Herra puhemies! Näin lyhyesti todettuna tämä saakoon
mitä parhaan tuloksen hallintovaliokunnassa ja nopeasti
pykäliin sinne sisään. Sen jälkeen
Suomessa tämä alkava katuilkivalta, alkava mielenosoitusilkivalta,
saadaan johonkin järjestykseen ja jos joku osoittaa mieltään,
osoittaa omalla naamallaan eikä mene naamion taakse huutelemaan
hävyttömyyksiä virkavallalle.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielenosoituksen naamioitumiskielto saattaa
olla tutkimisen arvoinen asia. Mutta kun ed. Seppo Lahtela mainitsi
nimeni kahdesti, korostan vielä sitä, että se
tapa, millä kansanedustajat ovat reagoineet tähän
itsenäisyyspäivän mielenosoitukseen,
tuo todennäköisesti sinne 300 mielenosoittajaa
lisää ensi syksynä ja 100 kilometriä kauempaa.
Jos nyt vielä lehtimiehet olisivat tuolla lehtereillä,
tämä keskustelu toisi toiset 300, mutta onneksi
lehdet ovat jo menossa painoon. Ihminen ei ole looginen vaan psykologinen,
ja kansanedustajakin näyttää olevan sitä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tällainen säännöstöhän
on ollut vanhoissa järjestyssäännöissä,
ainakin vuonna 66 ylikomisario Matti Ajaste opetti sitä,
ja silloin nimenomaan tulkittiin sitä, että jouluna
sai olla naamioituneena, onko sitten missä tarkoituksessa,
oliko niin kuin oikeusministeri täältä välihuutona
huusi tai muuta, mutta näin aikaisemmin oli. Nyt on huomattu
se, millä tavoin ihmiset ovat ruvenneet käyttäytymään,
kun säännökset ovat muuttuneet. Niin
kuin ed. Wallin täällä totesi, mallia
on otettu EU:n huippukokouksista, Wto-kokouksista jne., eli halutaan
esiintyä ja käyttää väkivaltaa sillä tavoin,
että poliisi taikka viranomaiset eivät pysty tunnistamaan
näitä henkilöitä. Eli minun mielestäni
tämä on kyllä erittäin kannatettava,
ja nyt erityisesti, kun meillä on järjestyslaki
käsittelyssä eduskunnassa, ettei tarvitse taas
sitten yhden pykälän jonkin momentin ja kohdan
takia tehdä muutoksia.
Arvoisa puhemies! Kun luin näitä perusteluita,
niin joulupukkikysymys nousi omassa mielessäni esiin lähinnä,
kun täällä sanotaan, että "uutta
säännöstä sovellettaisiin silloin,
kun naamioinnin tarkoituksena on aikomus salata henkilöllisyys
ja naamion pitäminen herättää pelkoa". Minä ainakin
muistan, että joulupukki herätti minussa hyvinkin
paljon pelkoa.
Pekka Vilkuna /kesk:
Herra puhemies! Ed. Kanerva kerkesi poistua, mutta kyllä tässä Kanervan
logiikassa on samanlainen logiikan puute kuin jos syytettäisiin
palokuntaa siitä, että se ei ole mennyt paikalle,
ennen kuin palo on syttynyt. Kyllä todella silloin tässä talossa
täytyy reagoida, kun huomataan lainsäädännössä puutteita.
Siinä mielessä ajankohta on erinomaisen oikea
ja otollinen.
Naamion käytöstä: Rikollinenhan käyttää naamiota,
pankkiryöstäjät ja muut, aivan sen takia, että naamion
silmilleen vetäessään he tietävät, että ovat
menossa tekemään lainvastaista tekoa, ja sen takia
haluavat piiloutua. Eikä näilläkään, jotka
mielenosoitukseen tulevat ja ovat naamioituneita, ole ajatuksenakaan
mitään muuta, kun jo heti lähtiessään
tietävät, että tulevat tekemään lainvastaisen
teon. Se on ainut tarve, miksi ihmisen pitää naamioitua.
Kyllä kerta kaikkiaan tämmöinen naamion
käyttö mielenosoituksissa pitää pystyä estämään
tässä talossa aivan yksiselitteisesti. Mielenosoitushan
ei ole Suomessa luvanvaraista, se on ilmoituksenvaraista. Ilmoituksen vastaanottajan
kanssa täytyy neuvotella säännöt. Ei
siinä ole mitään vaikeuksia erottaa joulupukkia
tai karnevaalikulkuetta tai halloweenkulkuetta, nämähän
ovat sopimusasioita. Mutta todella, jos naamio pannaan yksinomaan
siinä tarkoituksessa, että ollaan lähdössä rikkomaan
yhteiskunnan sääntöjä vastaan,
se pitää pystyä kieltämään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pari sanaa ensin tästä itsenäisyyspäivän
mielenosoituksesta ja näistä sen kielteisistä puolista.
Vastaavanlainen ilmiöhän oli tasan vuotta
aikaisemmin. Silloin olin siinä taksissa, jota, käytän
tässä ilmaisua, taputeltiin. Olen tämän
myöskin tuoreeltaan ed. Oinoselle kertonut. Olin siinä taksissa,
jota, nyt käytän siis sanaa, taputeltiin. Neuvottelimme
taksinkuljettajan kanssa, että mitäs tässä nyt
tehdään, kun meitä vähän
taputellaan. Sen jälkeen teimme hänen kanssaan
taktiikan ja sitten hoitelimme sen sillä tavalla, että minä luikahdin
maatalousministeriön edessä taksista kaiteen toiselle
puolelle ja kiersin sitten niin, että pääsin
Linnaan. Olin silloin yksinäni menossa Linnaan. (Ed. Oinonen:
Entäs jos vaimo olisi ollut mukana?) — En vastaa
ed. Oinosen huuteluihin nyt. — Silloin en mennyt median
luokse ja kertonut, että taksia taputeltiin jnp., koska
sen olen oppinut vuosien varrella, että juuri se porukka,
mistä täällä nyt erityisesti
puhutaan, haluaa julkisuutta, julkisuutta ja julkisuutta, ja jos
se sitä julkisuutta saa, niin se vaan innoittaa seuraavana
vuonna tai seuraavassa vastaavassa tilanteessa vielä kovempaan
toimintaan.
Tässä suhteessa Kaleva-lehdessä oli
hyvin opettavainen haastattelu. Henkilö, joka ilmoitti nimekseen
Suominen, kertoi, että tässä oli juuri julkisuuden
tavoittelu kyseessä kaikilla mahdollisilla keinoilla, kun
edellisenä vuonna meni vähän pipariksi,
ja sillä siisti. Se tästä näin.
Tämä tarkoittaa sitä, että nyt
tämän julkisuuden jälkeen ensi itsenäisyyspäivänä mitä todennäköisimmin
on kymmenkertainen määrä siellä sitten väkeä.
(Ed. Oinonen: Ellei muuteta lakeja!) — Ed. Oinonen, totean
teille nyt kuitenkin äskeisestä periaatteestani
hetkeksi luopuen, että niitä ei estetä lailla.
Se ei sentään kuitenkaan sellainen tämä Suomi
ole.
Arvoisa puhemies! Itse tähän naamioituneena esiintymiseen:
Olen ollut Helsingissä asuessani erittäin monessa
mielenosoituksessa mukana. Muistan, kuinka ylväästi
nykyisen ed. Kuisman kanssa marssimme Eduskuntatalon edestä Katajanokalle
Etelä-Afrikan suurlähetystön eteen osoittamaan
apartheidia vastaan mieltämme jnp. Olen ollut Talaskankaalla,
kun minun opiskelijani olivat puissa siellä, jos muistatte
ne valokuvat. Minä olin siellä puun alla ja neuvottelin
ne alas sieltä puista jne. Toisin sanoen tässä ei
ole mitään vierasta.
Totean kuitenkin yhden asian, että niissä poliittisissa
liikkeissä, sekä luonnonsuojeluliikkeissä että vihreässä liikkeessä,
joissa olen ollut mukana, olen pitänyt kunnia-asiana sen,
että ylväästi aatteen puolesta naamaa
näyttäen kaikilla foorumeilla, jopa ed. Mäki-Hakolan
kanssa tunnin väittelin täällä päin
naamaa, ja katsotaan, kenen argumentit piisaavat. Olen äärimmäisen
surullinen, jos siihen poliittiseen liikkeeseen, jota edustan, hakeutuu
sellaisia ihmisiä, jotka eivät uskalla naamallaan
näyttäytyä silloin, kun haluavat mieltänsä osoittaa.
Se on minusta halpamaista. Sellainen porukka ei ansaitse mitään
erityistä arvostusta. Tämä poliittinen
liike kaipaa vain sellaisia, jotka voivat reilusti olla naamansa,
tekojensa, puheittensa jnp. kanssa esillä kaikilla foorumeilla,
olkoon vastustaja minkälainen tahansa.
Mielenosoitukset ovat kuuluneet maailman sivu ihmisten käyttäytymiseen.
Niitä ei lailla eikä millään
poisteta, katsotaan vaikka Venezuelaa tällä hetkellä jnp.,
jossa kaksi suurta maailmankatsomusta on koko ajan vastakkain kadulla
vuoropäivinä jnp. Näin se vaan on. Sen
takia tämän periaatteen vuoksi se, että tulee
tämä naamioituneena esiintymisen kielto mielenosoituksissa,
on perusteltu. Silloin on reilu peli näissä asioissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Äskeinen edustaja puheenvuorossaan,
Pulliainen, käytti sanoja, joita toivoisin olevan saman
puolueen nuorisojärjestön Helsingin piirin puheenjohtajalla
ja monilla muillakin, koska siellä tuntuu olevan toisenlaiset
näkemykset. Olen itse tykönäni ajatellut,
että ainakaan keskustan ei pitäisi ajatellakaan
hallitusneuvotteluja sellaisen puolueen kanssa, johonka liittyy
sellaisia mielipiteen edustajia kuin vihreitten nuorisojärjestön
eräät edustajat ovat. Mutta kun nyt ed. Pulliainen
käytti tällaisen mielestäni tilannetta muuttavan
puheenvuoron, niin tuota ajatusta en sitten julkisesti sen enemmän
sano kuin tässä totean.
Menen sitten itse tähän ed. Petri Salon aloitteeseen.
Se on todella hyvä. Ed. Salo on todella nähnyt
asiantuntijana vaivaa tämän aloitteen laatimisessa,
ja aloite osuu parhaimpaan mahdolliseen ajankohtaan ennen kaikkea
siksi, että kyseinen lainkohta on eduskunnan lainsäädäntöprosessissa
avoinna ja meneillään ja näin ollen tällä hyvällä lakialoitteella
saadaan tämä en tiedä mistä syystä lakiin
tullut epäkohta korjattua. Onko edellinen eduskunta nukkunut
tässä asiassa, en tiedä, mutta nämä nykyinen
eduskunta pystyy ja hyvin ennättää tämän
asian korjata. Suomessa tarvitaan sellainen lainsäädäntö,
joka jo olemassaolollaan ehkäisee rikollisuutta, ja jos
rikollisuutta tulee, osoittaa rangaistukset. Tämä on
periaate.
Kun sitten nämä rikoksiin syyllistyneet haluavat
olla puhtaita kuin pulmuset, kun kasvonaamiot on heitetty pois,
ja pelkäävät sitten rangaistuksia, niin
sanon, että rangaistukset ovat yhteiskunnan luonnollinen
ja normaali asia. Jos ihminen rikkoo yhteiskuntaa ja sen lakeja
vastaan, hän kärsii rangaistukset, sakot tai joutuu
vankilaan, maksaa korkoineen ja korvauksina, niin kuin oikeusistuimet
määräävät, sen mitä on
särkenyt, ja korjattuaan näin yhteiskunnan kanssa
asiat hän varmaan monta kertaa oppii sitten tulemaan kunnian
kansalaiseksi. Yhteiskunnalla pitää olla riittävät
keinot ojentaa näitä ihmisiä, jotta he
voisivat, niin kuin lukuisat esimerkit ovat osoittaneet, elämässään
kunnostautua ja myöskin menestyä itsensä ja
lähipiirinsä ja koko isänmaan onneksi.
Tämä lainsäädäntö,
mikä nyt on todella onnetonta, mahdollistaa mielenosoittajien
ammattikunnan, joka on osoittamassa milloin mieltä mistäkin
asiasta riippumatta niinkään periaatteista vaan
ammattimaisesti mieltä osoittamassa. (Ed. Kekkonen: Kuka
maksaa palkan, jos se on ammattimaista?) — Ed. Kekkonen,
tämä on erittäin hyvä kysymys,
erittäin hyvä kysymys, kuka maksaa palkan näille
ammattimielenosoittajille. Minä toivon, että se
selvitetään, ja minä toivon, ettei valtion
veronmaksajien varoilla, muun muassa eduskunnan valtion budjetissa
myönnetyistä varoista vain joitakin sivujuonteita
pääsisi menemään tällaiseen
selkeästi yhteiskunnan vastaiseen toimintaan, tai jos siellä ovat
suorastaan rikollisjärjestöt maksamassa näitä ammattimielenosoittajien
toimintoja, niin sekin tulisi selvittää. Onhan
se periaatteessa mahdollista: kun 300 poliisia sidotaan viikonvaihteeksi
kiinni Pääkaupunkiin, maassa on silloin rikollisten
markkinat maakunnissa. Tämä tiedetään
muun muassa Keski-Suomessa, että kun on Jyväskylän
Suurajot, Neste Ralli, maakunnissa silloin saa tehdä aivan mitä rikoksia
haluaa. Kestää pitkään, ennen
kuin poliisi on paikalla, ja jos jäljet hyvin peittää,
niin rikokset myöskin jäävät
selvittämättä. (Ed. Kekkonen: Vastustaako
edustaja Jyväskylän Suurajoja?) — Ed.
Kekkonen, en ota kantaa Jyväskylän Suurajoihin
tässä, mutta totean, että muun muassa
sen yhteisön työpaikalle, jossa aiemmin olen ollut,
on tehty murtoja juuri Jyväskylän Suurajojen aikaan.
Vaikka siellä ovat olleet räikyvä-ääniset
merkinantolaitteet ja hälytyslaitteet, niin röyhkeät
varkaat ovat tienneet, että ne eivät johda moneen
tuntiin mihinkään, ja näin ollen rikollisten
markkinat ovat olleet.
Sietää kysyä, synnyttääkö tämä myös
tuota. Sietää kysyä, että jos
huppu päässä päästään
synnyttämään huliganismia, kuinka paljon
se maksaa yhteiskunnalle myöskin poliisin päivärahoina,
ja sitten, jos ei päivärahoja voida maksaa, niin onko
siinä kaksi viikonvaihdetta muu maa poissa poliiseilta.
Näitä kysymyksiä sietää pohtia,
samoin kysymystä siitä, kuka korvaa syntyneet
vahingot. Itse olin itsenäisyyspäivänä autossa,
joka joutui yleisellä kadulla, jota ei ollut liikenteeltä suljettu,
pysäytetyksi, häirityksi. Tämähän
on rikollinen teko. Valitettavasti ei selvitty taputteluilla, kuten
ed. Pulliainen kertoi, vaan oli perin ikävä kuulla,
kun potkija raskaalla kengällä potki auton ovea,
kuului pellin särkyminen, ja sen jälkeen potkittiin
auton muitakin peltejä, ja aina kuului pellin murskautuminen.
(Ed. Kekkonen: Olivatko saappaat raudoitetut?) — Kysymys saappaitten
raudoituksesta on arvoitus, mutta ainakin ne olivat riittävän
tehokkaat synnyttämään naarmuja auton
ovipelteihin, kolmeen oveen, samoin auton etulokasuojiin molemmilla
puolilla sekä särkemään auton
merkinantovaloja.
Me tiedämme, mitä tällaiset vahingot
merkitsevät. Elikkä kysymys on rikoksista, joissa
on rikottu ammatinharjoittajan omaisuutta hänen ollessaan
normaalissa työtehtävässään
yleisellä kadulla, jota ei ainakaan tuossa vaiheessa ollut
liikenteeltä suljettu. Tosin täytyy sanoa, että kun poliisi
huomasi yleisen mellakan ulottuneen tuolle alueelle, niin noin 15
minuuttia myöhemmin paikalla sitten oli poliisi, joka arvatenkin
liikenteen katkaisi.
Eli tämä on kysymys, millä oikeudella
naamioituneet mielenosoittajat voivat poiketa arvatenkin niistä ohjeista
ja niistä sopimuksista, joita mielenosoitusilmoittaja on
tehnyt viranomaisten kanssa, kun mielenosoituksesta on sovittu.
Tämä on kysymys, että kun huppu päässä ja
ilman henkilöllisyystunnisteita liikutaan, silloin on mahdollisuus
juuri tämän kaltaisiin tekoihin. Kaukana ei ole
se, etteikö näistä teoista voisi kehittyä hengenvaarallisiakin
tilanteita. Paikalla käytettiin myöskin tulisoihtuja,
jotka auton moottorin tai bensiinin lähettyvillä ovat
hyvinkin vaarallinen yhdistelmä. Samoin tiedettiin, että paikalla on
ollut myöskin joissakin yhteyksissä teräaseita,
joilla olisi voitu viiltää autojen renkaitten venttiilit.
Kysymys on hyvin huolestuttavasta rikollisuudesta, ei siitä,
että joku nuorisojoukko on huolestunut yhteiskunnan hädästä.
Siitä ei ole penninkään vertaa kyse,
vaan kyse on järjestäytyneestä hulinoinnista,
jota hulinoidaan milloin missäkin. Tuonkin hulinoinnin
vetäjät lienevät tällä hetkellä Kööpenhaminassa
siitäkin huolimatta, että mukana on totaalikieltäytyjiä,
joitten luulisi kieltäytyvän väkivallasta,
ja edelleen, vaikka eräässä televisiokeskustelussa
henkilö ilmoitti kannattavansa EU:ta, niin siitä huolimatta on
EU:n vastaisessa mielenosoituksessa. Tämäkin kertoo
osaltaan mielenosoittajien ammattikunnasta, jotka sitten kiihottavat
ja kutsuvat mukaan herkkäuskoisia ja mukaan innostuvia
ihmisiä.
Onneksi ei ole kysymys mistään nuorisoilmiöstä,
vaan ilmiöstä, joka voidaan selkeällä lainsäädännöllä rajoittaa.
Tämä huppupäisyys tai tunnistettavuuden
estäminen on poistettava, että myös mielenosoittajien
turvallisuus voidaan taata. Korostan sitä, että mielenosoitus
on osa kansanvaltaa ja demokratiaa, joka kuuluu vapaaseen maahan,
mutta siitä on kitkettävä kaikki rikollisuus
ja hulinointi kansalaisten, heidän omaisuutensa ja myös
mielenosoittajien itsensä turvallisuuden takia.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Olen tänä aamuna keskustellut
erään rikospoliisin kanssa, ja hänen
huolensa oli nimenomaan se, että poliisille tulee antaa
sellaisia välineitä, että he voivat puuttua
niin järjestäytyneeseen kuin järjestäytymättömään
rikollisuuteen. Huoli oli kyllä hyvin aito ei pelkästään
tämän asian kohdalla vaan monen muun, mitä järjestäytynyttä rikollisuutta
Suomessa on.
Arvoisa puhemies! Tässä laissa on täsmäkohdennus
nimenomaan tähän, että kielto mielenosoituksessa
naamioituneena olemiseen voitaisiin saada. Kuten ed. Petri Salo
on aloitteen perusteluissa esittänyt, paitsi että poliisien
työtä voitaisiin tällä tavalla
helpottaa, myös näen, että tämä olisi
viesti näille nuorille myös valita omaa käyttäytymistään.
Näen, että naamioituminen liittyy terrorismiin.
Sitä ei täällä ole vielä vahvasti
tuotu esille. Näille nuorille ei nyt tulisi antaa sitä viestiä,
että he ovat voittajia, vaan sellainen viesti, että löytyy
aikuisuutta, löytyy arviointia, löytyy uusia välineitä,
millä tavalla mielenosoituksiin voidaan puuttua. Mielenosoitukset
eivät tänä päivänä ole
järjestäytyneitä ja ilmoituksen mukaisia,
vaan ne ovat entistä raaempia, niin kuin tässä on
tullut esille. Sitä toivoisin, että niitä välineitä löydetään,
millä nämä raaistuvat mielenosoitukset
saadaan poistumaan.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ed. Oinosta on ilmiselvästi satuttanut
suuresti tämä tapahtumasarja, mikä itsenäisyyspäivänä on
hänenkin kohdallensa osunut. Kun ed. Oinonen luki madonluvut
vihreään suuntaan, että ei pitäisi
vihreiden kanssa ruveta edes hallitusneuvottelemaan, niin en malta
olla muistuttamatta nyt siitä, että Suomen keskusta
on vaaliliitossa juuri nyt parhaillaan vihreiden kanssa Pohjois-Karjalassa esimerkiksi.
(Ed. S. Lahtela: Valitettavasti!)
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelen tätä keskustelua,
niin ei nyt sentään pitäisi reagoida
yli, koska ylireagointi täällä johtaa
kyllä entistä suurempaan julkisuuteen tämän
asian kohdalla, ja niin kuin täällä monella
suulla on todettu, julkisuus on nyt juuri se asia, jota nämä mielenosoittajat
kaipaavat ja haluavat. Sen he ovat itse asiassa myöntäneetkin.
Tulin kovin tyytyväiseksi ed. Pulliaisen puheenvuoron
siitä kohdasta, kun hän sanoi, että hän
toivoo, että hänen oman puolueensa väki
on moraaliltansa niin ryhdikästä, että osoittaessaan mieltään
tekee sen omalla naamallaan peittämättä kasvojaan.
Voin oman puolueeni osalta sanoa aivan samaa, samalla kun toivon,
että sellainen yhteiskunnallinen herkkyys omassa puolueessani
riittäisi ja että sitä olisi, että nuoret
ihmiset näyttävät mielensä silloin,
kun siihen on syytä ja aihetta, ja tekisivät sen
myöskin niin, että he eivät olisi peitettyinä,
vaan he tekisivät sen reilusti omilla kasvoillaan kertoen
aidosti, mitä mieltä he ovat, koska sellainen
julkisuus saattaa olla myöskin tae sille, että ollaan
oikealla asialla.
Herra puhemies! Vielä yksi näkökulma
tästä ylireagoinnista: Nämähän
ovat asioita, joita julkisuus seuraa myös kansainvälisesti,
ei vähiten sen takia, että nämä mielenosoitukset
ovat myöskin kansainvälistyneet. Ettei nyt vain
syntyisi sellaista tilannetta, että me teemme täällä kovempaa
lainsäädäntöä ja toimimme
ankarammin, armottomammin kuin tapa on muualla Euroopassa; sellaistakaan
mainetta me demokratiana emme tarvitse.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä puututtiin jo hallitusneuvotteluihinkin.
Ainakin itse olen sitä mieltä, että sinne
ei ilmeisesti kovin paljon parane tulla kasvot naamioituneena.
Ed. Petri Salon rinnakkaislakialoite on kiistatta mielestäni
erittäin tarpeellinen. Ed. Erkki Kanerva toi esille omassa
puheenvuorossaan näkökohdan, että aloite
ei olisi ajankohdaltaan oikea. Tässä olen hänen
kanssaan täysin eri mieltä. Viimeaikaiset tapahtumat
ovat osoittaneet tämän tyyppisen säädöksen
tarpeellisuuden. Asia on sikälikin oikea-aikainen, että lakiehdotus
on parhaillaan avoinna eduskunnan käsittelyssä.
Oikeastaan tässä on aivan turha miettiä sitä, onko
mielenosoittajien perimmäinen tarkoitus ollut provosoida
eduskuntaa vai ei, tai kenties tämä on juuri oikea
hetki provosoitua tämän tyyppiselle asialle.
Eduskunnan tehtävä on lisätä kansalaisten
turvallisuuden tunnetta, sikäli kuin se lainsäädännön
keinoin yleensä on mahdollista. Sitä tälläkin aloitteella
halutaan selkeästi parantaa. Mielenosoittaja, joka Suomen
olosuhteissa kokee tarvetta naamioitua, ei taatusti ole liikkeellä kovin korkein
moraalisin motiivein. Syytä onkin olettaa, että naamion
taakse piiloutuja haluaa turvata omat mahdollisuutensa olla jäämättä kiinni
vahingonteosta tai rikollisesta toiminnasta. Ihmeteltävä onkin,
millaista arvoa ylipäätään on
mielenosoituksella, jonka sanomaan eivät mielenosoittajat
halua omilla nimillään tai kasvoillaan osallistua.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä, että lakialoitteen
ajankohta on oikea nimenomaan sen takia, että järjestyslaki
on työn alla. Ilokseni olen huomannut, että se
on saanut tässäkin salissa tänään
kovasti paljon tukea kyselytunnilla poliisiasioista vastaavan ministerin,
ministeri Ville Itälän, taholta, ja myöskin
erityisesti olen tyytyväinen siitä, että vihreitten
eduskuntaryhmän kaikki miehet ovat tukeneet tätä aloitetta
selkärankaisesti.
Mutta asia on tietenkin niin, että lailliset mielenosoitukset
ovat rehellisten ihmisten näyttämö. Siellä osoitetaan
mieltä avoimesti. Siellä ei kätkeydytä minkään
naamioiden taakse. Silloin, jos naamioidutaan, tehdään
itsensä tunnistamattomaksi, se on osoitus siitä,
että henkilön tarkoituksena on tehdä laittomuuksia
ja ilkivaltaa ja tällä naamioitumisella estää tai
ainakin vaikeuttaa poliisin tutkintaa. Se ei ole millään
muotoa puolustettavissa.
Arvoisa puhemies! Vieressäni oleva kollega, ed. Rehula,
juuri totesi tässä, että kun aikamme tästä puhutaan,
ensi vuonna on kymmenkertainen määrä mielenosoittajia
presidentinlinnan edessä. Mutta jos heiltä saadaan
nyt huput pois, niin silloin uskon, että onkin vain kymmenesosa siitä,
mitä oli tänä vuonna.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän edustajakollegoja asiallisesta
ja perusteellisesta käsittelystä. Jonkin verran
puran myöskin tätä kritiikkiä.
Huomasin kyllä heti alussa, että muun muassa ed.
Sinnemäki odotti ainakin kolme tuntia tämän
lakialoitteen tuloa tähän saliin ja käytti
alussa kriittisen puheenvuoron, mutta jostakin syystä poistui
salista hyvin nopeasti. Myöskin ed. Erkki Kanerva salissa
esitti kritiikkiä ei lähinnä niinkään
tätä asiatekstiä kohtaan, vaan sitä kohtaan,
että ajankohta olisi väärä.
Arvoisat kollegat, onko teistä kukaan tuntenut koskaan
kansanedustajana sitä, että jos yhteiskunnassa
on havaittu joku perusteellinen ongelma, joka on ajankohtainen,
niin omat kannattajat ja ammattikollegat lähestyvät
ja kysyvät, mitkä mahdollisuudet sinulla on vaikuttaa
tähän asiaan, että tämä epäkohta
poistuisi? Tämän paineen minä tunsin
poliisimiehenä. Sitten mietin sitä asiaa, että ajankohta
ei välttämättä ole kaikkein
paras. Myönnän sen ihan niin, että joku
ehkä tästä julkisuutta halutessaan saa.
Mutta totesin myöskin sitten sen, että muut vaihtoehdot
tätä lakia lähteä muuttamaan
ovat rikoslain muutokset, poliisilain muutokset ja erilaiset kovemmat
lainsäädännöt. Jokainen teistä tuntee
sen myllyn, kuinka suomalaista lainsäädäntöä säädetään.
Se kestää mahdollisesti niin, että me
menisimme vielä yhdenkin itsenäisyyspäivän
yli, ennen kuin tähän asiaan korjausta saadaan.
Eli paine tuli myöskin tästä järjestyslaista,
josta hallintovaliokunta nyt mietintöä on juuri
tekemässä. Myöskin eduskunta toimi siinä mielessä joustavasti,
että kun jätin tämän lakialoitteen
tiistaina, se on nyt jo tämän viikon torstaina
tässä lähetekeskustelussa, jotta saadaan
se sinne hallintovaliokuntaan ajoissa. Siitä olen erittäin
tyytyväinen, että myöskin tällainen
iso talo pystyy joustamaan, jos se katsoo asian sen arvoiseksi.
Sitten tästä ajankohdasta ja siitä,
että nämä mielenosoittajat hakisivat
julkisuutta: Katsoin sitä tv-ohjelmaa hyvin tarkkaan, joka
taisi tulla silloin maanantai-iltana, Päivärinta-ohjelmaa,
ja kuuntelin mielenosoittajien mielipiteitä. Nyt jäin kysymään,
mille he hakevat julkisuutta. Heiltä useaan kertaan siinä ohjelmassa
kysyttiin, millä asialla olitte, minkä takia sinne
menitte. En saanut vastausta näiltä nuorilta edes
siihen, minkä asian edestä he oikein mellakoivat.
Nyt voidaan vielä kysyä lisäksi, kenelle.
Kun he haluavat tuntemattomana pysyä, niin ketkä haluavat
julkisuutta, kun me emme edes tiedä, keitä siellä tarkalleen
on ollutkaan? Sanoisin, että tämä julkisuuden
pelko tässä asiassa ei ole ehkä nyt kumminkaan
pahin ongelma, koska me emme tiedä, mitä he ajoivat.
He sanoivat, että maailma on paha, EU on paha, kaikki muukin
on pahaa, mutta ei ollut mitään selkeää clue’ta,
jota vastaan he metelöisivät.
Siitä olen iloinen, niin kuin todettiin jo kyselytunnilla,
että muun muassa poliisiministeri ja ed. Soininvaarakin
näkivät tämän lakialoitteen
tarpeelliseksi. Nyt jäämme seuraamaan, mikä on
tämän talon reagointikyky. Jos täällä on
poliittista tahtoa, kuten tässä salissa tänä iltana
on ollut, jos sitä samaa tahtoa löytyy hallintovaliokunnasta, tämä asia
korjataan ja laki tulee voimaan jo tammikuussa ensi vuoden aikana,
ja asia on siltä osin korjattu.
Lauri Oinonen /kesk:
Herra puhemies! Todellakin asia on ajankohtainen ennen kaikkea siksi,
että jos eduskunnassa löytyy, kuten tämä keskustelu
osoittaa ja kuten laaja yleinen mielipide kansanedustajien joukossa
osoittaa, ymmärtämystä, niin jo tulevassa
tammikuussa voidaan saada järjestyslakiin lakialoitteen
mukainen korjaus. Sanon, että tässä tapauksessa
julkisuus on kyllä ollut ehdottomasti ei mielenosoittajien
puolella vaan se on ollut yhteiskunnan puolella. Ellei julkisuutta
asioilla olisi, tuskinpa olisi ryhdytty mihinkään
toimiinkaan, joilla tätä mielenosoitushuliganismia
käytäisiin hillitsemään.
Nyt ed. Petri Salo on tehnyt hyvin päättäväisen
ja hyvän lakialoitteen järjestyslakiin, joka toivon
mukaan viedään nopeasti läpi, esimerkiksi
muun Euroopan, näin voi sanoa, lainsäädännön
innoittamana. On kerta kaikkiaan ihme, kuinka Suomeen on voinutkin
tulla näin kummallinen laki, että mielenosoituksissa
voidaan olla kasvot peitettyinä. Sehän todella
villitsee tällaiseen huliganismiin, kuten nyt on tältä osin
havaittu.
Edelleen uskon, että jos kasvot paljaina on osoitettava
mieltä, ainakaan tulevana itsenäisyyspäivänä mielenosoituksista
ei kovinkaan suurta ongelmaa ole, koska hyvin harva rohkenee tulla
sulkemaan kadun yleistä liikennettä autoilta tai
jalankulkijoilta avoimin omin kasvoin tai varsinkaan rohkenee tulla
särkemään yrittäjien työvälineitä sillä tavalla
kuin nyt on jo muutamana aikana valitettavasti tapahtunut. Silloin
nimittäin käy niin, että tekojen tekijä todennäköisesti
meidän hyvän virkavaltamme ansiosta tunnistetaan
ja joutuu meidän lainsäädäntömme
mukaisiin sanktioihin.
Mutta tulen myös tähän kysymykseen,
mikä on mielenosoittajan turvallisuus. Haluan kiinnittää hyvin
vakavaa huomiota mielenosoittajan turvallisuuteen ja mielenosoittajan
oikeuteen osoittaa mieltään. Se, että demokratiassa
on yksi osatekijä ilmaista mielipidettä myös
julkisen ja avoimen mielenosoituksen kautta, on osa demokratiaa.
Ne maat ovat diktatuureja, joissa mielenosoitusta ei sallita. (Ed.
Kekkonen: Hyvä huomio, ed. Oinonen!) Kun jotkut ovat väärin
sanoneet, että Lauri Oinonen vastustaa mielenosoituksia,
tästähän ei ole kysymys, vaan minä nimenomaan
koen, että se on osa kansanvaltaa ja demokratiaa. Myös
mielenosoittajalla on oltava oikeus kaikkinaiseen turvallisuuteen
liikkua siellä, minne mielenosoitus on sovittu, koska sehän yleensä vaatii
poikkeusjärjestelyjä. Yksinäinen mielenosoittaja,
kulkija, voi tuolla tietysti plaku selässään
tai kädessään kulkea niin kuin kadulle tai
tielle mahtuu, mutta minä uskon, että jos kuka tahansa
meistä arvoisista tässä salissa olijoista lähtisi
vaikka eduskuntatalon eteen tielle katkaisemaan liikennettä,
potkimaan siellä liikkuvia autoja, ainakin meidät
hyvin pian sieltä korjattaisiin ja joutuisimme aikamoisen
oikeusprosessin eteen. (Ed. Kekkonen: Kansanedustajaa koskee koskemattomuusperiaate,
ed. Oinonen!) — Tämä pitää paikkansa,
mutta jos me siellä tieliikennettä katkaisisimme,
kyllä siinä löytyisi myös keinot,
joilla jopa tieliikenne turvattaisiin. Ei meilläkään
olisi oikeutta mennä katkaisemaan tieliikennettä,
ei oikeutta kävellä vastoin liikennevaloja. Kaikissa
näissä me syyllistyisimme tieliikennerikkomuksiin,
ja se olisi meille yleiseksi häpeäksi, ei vain
edustajille, jotka siihen syyllistyisivät, vaan koko kansanedustuslaitoksellekin välillisesti.
Toisin sanoen mielenosoitukseen osallistujalla on velvollisuudet
samalla, kun hänellä on oikeudet. Mutta mihin
johtaisi — ja epäilen, että jo tulevana
itsenäisyyspäivänä saattaisi
johtaa — jos siellä saisi esiintyä naamioituneena?
Varmasti tulisi mielenosoitusjoukkojen taistelu. Saattaisi tulla
vastamielenosoitus, voisi vain olettaa, joka esiintyisi myös
kasvot peitettyinä, huppupäisenä, ja
saattaisi tulla mielenosoittajien yhteenotto. Puhtaasti on kysymys
mielenosoittajankin turvallisuudesta ja siitä, että mielenosoittajat pysyvät
sillä alueella, joka heille osoitetaan. Senkin turvaa laki
ja järjestys ja sen edustajana, jos tarvitaan, asianmukaisella
tavalla virkavalta. Kysymys on myös demokratian toteutumisesta
mielenosoittajankin kannalta, ei vain yhteiskunnan kannalta. Silloin
kun avoimin kasvoin osoitetaan, voidaan myös välttää se,
että sinne sekaan ei pesiydy ulkopuolisia rikollisia. Heidänkin
tunnistamisensa joukosta on silloin paljon helpompaa. Jos mielenosoittajat
peittävät kasvonsa, he voivat silloin vedota,
että emme me vaan jotkut ulkopuoliset, jotkut hulinoitsijat.
Nyt ei voida sitäkään osoittaa. Mutta
jos ollaan avoimin kasvoin, virkavallan tutkimukset ovat silloin
paljon helpommat.
Mitä tulee protestiin, jonka on sanottu olevan tämän
takana, uskon, että sitä ei ole ollenkaan ollut
vaan Suomen nuoriso opiskelee, suorittaa omat velvollisuutensa.
Ei sellaisella nuorisolla, joka tahtoo elämässä eteenpäin,
ole halua eikä tarvetta eikä varaa lähteä hulinoimaan
ja potkimaan toisten, ammatinharjoittajien, työvälineitä tai
estämään kansalaisten liikkumista.
Olen jo edellisessä puheenvuorossani todennut, kuinka
hyvä ja perusteltu ed. Salon tekemä aloite on,
jonka lukuisa joukko kansanedustajia on ennättänyt
allekirjoittaa. Uskon, että laaja joukko haluaa sen laiksi.
Toivon, että tämä erinomainen lakialoite
johtaa mahdollisimman ripeästi lainsäädäntöön
turvaamaan kansalaisten oikeudet niin kansalaisina kuin myös
demokratiassa mieltään ilmaisevina.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Oikeastaan olen erittäin hämmästynyt, miksi
me täällä nyt pelonsekaisin tuntein tai
sanakääntein vähän nostamme
tätä asiaa esille, että väärä aika
ja voi kauheata, että tällaiseen pitää nyt
tässä puuttua, seuraavalla kerralla on satoja mielenosoittajia
ja ilmeisesti entistä voimakkaammin menettelytavoin ja
välinein. Minä ajattelen tätä asiaa
näin, että kun nämä mielenosoittajat
nytkin jo siis toimivat niin kuin he toimivat, ilman tätä lakialoitetta,
jään vaan kysymään, olemmeko
nukkuneet, kun emme ole tehneet jotakin ennalta ehkäisevästi
aikaisemmin, niin että olisimme viestittäneet,
että meidän yhteiskuntaamme kansalaisyhteiskuntaan,
ei kuulu tämän kaltainen mielenosoitus vaan mielenosoitukset on
aivan eri tavalla toteutettava, sillä tavalla, että siellä todella
se mieli tulee niin päättäjien tietoon kuin
myöskin kansalaisten tietoon ja säilyy myöskin
yhteiskuntarauha, jos näin sanon, ihmisten turvallisuus,
ei ainoastaan turvallisuuden tunne vaan se, että me kansalaisina
voimme kulkea turvassa eikä tarvitse pelätä,
mitä tapahtuu. Tämä on aivan oikea aika,
ja tässä on riittävästi aikaa
niin, että ennen seuraavaa itsenäisyyspäivän
juhlaa voimme kulkea turvallisesti niin autoissa kuin kaduillakin.
On aivan mieletöntä ajatella, mitkä poliisivoimat
meillä sitoutuvat tällaisiin tilanteisiin, jos
me emme tee mitään. Mielestäni omaisuudenkaan rikkominen
ei ole sen kaltainen, jota lainsäätäjän pitää sallia.
Meidän täytyy luoda ne olosuhteet ja mahdollisuudet
niin, että kansa voi näitä mielipiteitä julki
tuoda sillä tavalla, että sillä on oma
vaikutuksensa, mutta siitä huolimatta turvallisuus säilyy.
Ehdottomasti kannatan tätä. Avoimin kasvoin, tunnistettavana
ihmisenä, on liikuttava näissä mielenosoituksissa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Olen aina tottunut arvostamaan ed. Oinosen
puheenvuoroja. (Ed. Oinonen: Kiitoksia!) Tältä osin
täytyy sanoa, että tähän täytyy
pyrkiä nytkin. Mutta kyllä minä syvästi
ihmettelen ed. Oinosen näkemystä siitä,
että ed. Oinonen kantoi huolta mielenosoittajan asemasta
ja turvallisuudesta. Tämä on aivan uskomaton saavutus
tässä eduskuntatyössä, että näin
laaja-alainen katsantokanta voi löytyä ja tulla.
Tosin täytyy sanoa, että joissakin vanhoissa sovitteluohjeissa
ja -neuvoissa — ja väittäisin, että omaan
kokemukseenikin perustuen — tulevathan asiat aina paljon helpommiksi
päättää ja sovitella, kun niitä katsoo
myöskin sieltä vastustajan puolelta. Mutta tällaista
logiikkaa oma oikeudenmukaisuustajuni ei missään
muodossa salli, että suorastaan demokratian vihollisen
puolelta sen vihollisen etujen turvaamista tässä asiassa
katsotaan ja haetaan. Tämä oli aivan erikoinen
näköala.
Rouva puhemies! Sellaisenaan mitä tulee yleensäkin
turvattomuuteen ja tällaiseen mielenosoituksen tarpeeseen
ja hälinöintiin ja sekamelskaan, mitä nyt
itsenäisyyspäivän ympärille on
rakennettu, niin aivan erikoinen mielikuva tuli itselleni, kun kuuntelin
aikaisemmin illan aikana ed. Pulliaisen puheenvuoroa siitä,
mitä Euroopasta on Suomeen saatu, mitä Euroopan
unioniin kuuluminen, Euroopan yhteisöön liittyminen,
on Suomeen tuonut. Luulen, että nämä ovat
niitä ongelmia juuri olemassa. Siltä osin tässä on
pitkälti olemassakin tämmöinen eurooppalainen
näkemys.
Jos rouva puhemies sallii vähän laajentaa
tätä perspektiiviä, ja saatan puhua jopa
ilman lupaakin, niin kyllähän saattaa olla niin,
kun asetan epäilyksen tähän asiaan, että jostakin
Euroopasta käsin johdettaisiin ja lietsottaisiin sellaista
tunnelmaa, että Suomen kansallispäivää,
itsenäisyyspäivää, pyrittäisiin
romuttamaan ja meistä pyrittäisiin saamaan joku
Euroopan alamainen kansakunta tai kansakunnan osa. Tässä on
mielestäni se ideologinen mietiskelyn aihe, mitä tämä saattaa
aiheuttaa. (Ed. Kekkonen: Suomi ei taivu koskaan!) — Toivottavasti
ed. Kekkonen on oikeassa, Suomi ei taivu koskaan. — Mutta tältä osin
pitää Suomen eduskunnan saattaa voimaan ja laatia
semmoista lainsäädäntöä,
millä tällaiset asiat estetään
niin, ettei tarvitse miettiä eikä pohtia sitä,
onko tämä tarpeellista tai aiheellista.
Mitä sitten muuten tulee tähän joukkoon,
mitä olen nähnyt ja antanut ymmärtää,
siellä on monen näköisen demokratialiikkeen
ja nuorisoliikkeen edustajia, mitkä itsenäisyyspäivän
nimissä naamioituneina mellakoivat ja aivan selkeästi asettuvat
laillista yhteiskuntaa, sen järjestystä vastaan,
pilkkaavat veteraanien työtä, pilkkaavat isänmaallisuutta.
Tämän osalta täytyy kysyä, meneekö meillä yhteiskunnassa
liian hyvin, onko olemassa sellainen olotila, että menee
liian hyvin, kansalaisten ei tarvitse kantaa huolta jokapäiväisestä leivästä,
ei lämmöstä, kodin ja tulevaisuuden turvasta,
ja on varaa lähteä tällaiseen asiaan
ja peliin mukaan, jolloin huolta huomisesta ei ole olemassa, voidaan
tehdä mitä tahansa matkojen päästä.
Tässä ei mitään spontaania esiintymistä ole
olemassa, vaan tämä on kaukaa harkittua ja johdettua.
Pidän valitettavana juuri sitä asiaa, että nyt
jo tässä eduskuntakeskustelussa me pohdimme sitä,
montako sataa ensi vuonna on olemassa, montako seuraavana ja mitä tämä aiheuttaa.
Kyllä nyt on otettava valta oikeisiin käsiin ja
laadittava semmoinen näköala, että tässä syntyy
kuri ja järjestys.
Ed. Oinonen, siltä osin vielä yhteen näkemykseen
tässä asiassa, että kun tämä ed.
Petri Salon aloite on rinnakkaislakialoite järjestyslakiin,
pitäisi miettiä myöskin sellaista asiaa,
onko niin, että järjestyslaki, jos olen antanut
itselleni oikein ymmärtää, näiden
tuomioiden osalta on sakkoperusteisena olemassa, ja sen osalta,
ettei vaan syntyisi sellaista näköalaa, että tämä tulee
liian lievästi kriminalisoiduksi, liian lievästi
rangaistuksi, pitäisikö sen pohjalta tässä ottaa
myöskin sellainen näköala valiokuntakäsittelyssä huomioon,
pitäisikö löytää myöskin
ajatustapa tulevaan mietintöön, että tätä pitäisi
jyrkemmin ja voimakkaammin ajaa joko poliisilakiin, rikoslakiin
tai johonkin muuhun, kun puututaan laillisen yhteiskunnan kansallispäivään
ja häiritään sitä naamioituneena.
Tämä näkemys pitäisi myöskin
pohtia ja nähdä.
Rouva puhemies! Toivon, että tämäkin
saarnani on parantamassa tulevaa yhteiskuntarauhaa ja itsenäisyyspäivän
kunnioittamista ja veteraanien työn arvostamista, minkä he
ovat tehneet isänmaamme eteen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt minun täytyy myöntää,
että ed. Oinonen on saavuttanut yhden tavoitteen tänä iltana.
Hän on provosoinut minut näillä puheenvuoroilla
esittämällä sellaisia väitteitä,
jotka kaikessa tieteellisessä katsannossa ovat, sanoisinko,
lievästi persoonallisia.
Hän täällä jatkuvasti puhuu
ammattimaisista mielenosoittajista. Minun täytyy sanoa,
että se on varmaan Suomen laiskin ammattikunta, mitä täällä on.
Kun kerran vuodessa hilluvat Kruununhaan kaupunginosassa Mariankadun
tienoilla, kyllä ei siinä voi ylistää,
että olisi jonkinlaistakaan harrastaneisuutta ammattinsa
harjoittamista kohtaan. (Välihuuto) — Väsähtävätpä noppeesti,
ja siinä on 364 tai 365 päivää sitten
huilia ja vetävät voimia taas.
Toinen asia, joka tuli esille ed. Holmlundin puheenvuorossa,
johon haluan puuttua, on se, että hänen puheenvuoronsa
johdattelu oli sen laatuinen, että se olisi välttämättä tarvinnut
johtopäätökseen yhden sanan: anarkia,
koska hän puhui anarkiasta selvästi. Tämä tuokin
tämän asian oikeaan valoon, koska ongelman ydinhän
meillä on siinä, että meillä on
hyvin monenlaista erilaista väkeä tämän
laatuisissa mielenosoittajissa. On henkilöitä,
jotka ovat hyvin selvästi linjakkaasti anarkisteja. Sitten
on aivan vilpittömästi syrjäytynyttä väkeä,
yhteiskunnasta syrjäytynyttä väkeä,
toivotonta väkeä, intomielistä nuorisojoukko
jnp., joille ei suin surminkaan tulisi mieleen minkäänlainen
väkivaltainen toimeliaisuus. Kun sitten anarkistit menevät
tähän ryhmään, siitä tulee
se todellinen vaaratilanne.
Siinä suhteessa ed. Oinonen, jos hän silloin siinä tilanteessa
katsoi olevan syytä kantaa huolta näiden väkivallattomien
turvallisuudesta, hän oli aivan oikealla asialla, aivan
täydellisesti oikealla asialla. Ed. Seppo Lahtela taas
tarkoituksenmukaisesti saadakseen keskustelua syntymään
oli tietenkin eri mieltä, koska jos ei ole ristiriitaa,
keskustelu tyrehtyy siihen.
Sitten kun ed. Oinonen ystävällishenkisesti
sanoi irti kaiken yhteistyön vihreitten kanssa, minä toivoisin
välittömästi toimenpiteitä todella
Pohjois-Karjalassa. Niin kuin ed. Kekkonen sanoi, siellä on
vaaliliitto nyt, ja ed. Oinosen pitää pistää se
meidän puolueiden välinen vaaliliitto nurin huomisaamuna
ollakseen yhtä tehokas kuin median kutsumisessa paikalle
Kruununhaan tapahtumien jälkeen. Nyt pitäisi samaa
tarmokkuutta osoittaa, että kun te puhutte, te teette heti perään
täsmälleen sen mukaista toimeliaisuutta.
Sitten yksi asia, josta olemme ed. Oinosen kanssa täysin
eri mieltä. Se on tämä julkisuusdynamiikka.
Siinä me olemme täysin eri mieltä. Siis
juuri tehokkain keino saada tämän laatuinen väkivaltainen
mielenosoitus vähenemään on turhautumisen
kautta niin, että yksikään lehti tai media
ei reagoi millään tavalla siihen, poliisi hoitaa
tehtävänsä pois kaikessa hiljaisuudessa
ja sillä sipuli.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen tästä julkisuusdynamiikasta
ed. Pulliaisen kanssa aivan samaa mieltä. Näin
se juuri toimii. Kun mielenosoittajien näyttää olevan
vähän vaikeata selvittää motiiveitansa,
miksi he toimivat niin kuin toimivat, niin ilmeisesti häveliäisyyssyistä he
eivät tiedotusvälineissä halua sanoa, että he
haluavat olla tiedotusvälineissä. Ei kai se sen
kummempaa ole.
Se arvio, jonka ed. Pulliainen teki siitä joukosta,
mistä kaikesta se koostuu, saattaa olla aika lähellä totta.
Täällä on kovin vähän
kukaan ottanut puheeksi, ei oikeastaan laisinkaan, sitä rautahampaisten
everstien mahdollisuutta. Voi olla, että sellaista tässä tapauksessa
ei ole edes syytä pohtia, koska luultavasti sellaisia ei
ole.
Minä päinvastoin kuin ed. Lahtela annan suurta
arvoa ed. Oinosen sille huolelle, mitä hän kantaa
mielenosoittajien turvallisuudesta. Juuri niin toimii demokraattinen,
isänmaallinen mies. Hän oli aivan oikeassa, kun
hän pohdiskeli sitä, ettei mielenosoittajalle
käy mitään. Demokratian mittari on juuri
siinä, miten se varjelee jäsenistöänsä väkivallalta,
ja myös mielenosoittaja on jäsenistöä meikäläisessä demokratiassa,
eikö niin, ed. Oinonen?
Mutta kun täällä ed. Lahtela pani
Euroopan unionin piikkiin näitä mielenosoituksia,
niin ihan vain muistin virkistämiseksi: Kemissä Karihaarassa
vuonna 49, jolloin Euroopan unionista ei ollut tietoakaan, oli voimakkaita
mielenosoituksia, jotka päättyivät kahden
henkilön, Felix Pietilän ja Anni Kontiokankaan,
kuolemaan; vuonna 56 yleislakkovuonna oli erittäin rankkoja
mielenosoituksia, jotka eivät päättyneet
kenenkään kuolemaan, mutta aika pahoihin loukkaantumisiin, myöskin
poliisien loukkaantumisiin. (Ed. Pulliaisen välihuuto) — Vuonna
56.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kekkonen, jos jatkatte, niin puhujakorokkeelle pyytäisin.
Rouva puhemies! Tämä tällä erää riittää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun uutena kansanedustajana 99 keväällä aloitin
työtä, koulutustilaisuudessa joku arvoisa eduskunnan
viranhaltija neuvoi, että meidän pitää käyttää värikästä,
eloisaa kieltä, puhua toinen tosillemme sillä tavalla,
että puheet eivät ole paperinmakuisia, vaan toden
puhetta. Tänä iltana tätä puhetta
on erinomaisesti kuultu. On todellista asiaa ja se on sanottu niin,
että se innoittaa meitä sanan käyttöön.
Kiitän ed. Kekkosta siitä, että hän
näki juuri tämän korostamani kysymyksen,
että oikeusvaltion tulee suojella kansalaistaan kaikissa
tilanteissa ja kaikkia kansalaisia, niin mielenosoittajia kuin niitä ihmisiä,
jotka kohtaavat mielenosoittajan. Nythän sattui nimittäin,
että itsenäisyyspäivän mielenosoituksessa,
jos siihen viittaan, eräs mielenosoittaja jäi
rynnivän ja holtittomasti käyttäytyvän
väkijoukon tallomaksi, mutta onneksi siinäkään
ei suurempaa vahinkoa tapahtunut. Eli on pidettävä huoli
siitä, että myös mielenosoituksessa säilyy
järjestys ja että siellä ei tapahdu mitään
onnettomuuksia.
Samoin, jos mielenosoittajajoukkoa kohtaa sitten vaikkapa toisenlainen
uhka. Tässä tapauksessa oli se, että mielenosoittajat
terrorisoivat kadulla kulkijoita ja kadulla liikkuvia autoja. Se
kuvastui pelkona myös siten, että tuskin kukaan
olisi uskaltanut juhlavaatteissa mennä Presidentinlinnaan
jalan, ei ainakaan Aleksanterinkatua pitkin. (Ed. Kekkonen:
Minä rohkenin!) — No, te rohkenitte, mutta jos
seurassanne olisi ollut juhlapukuinen daami, kuinka silloin olisi
mahtanut käydä. (Ed. Kekkonen: Olisin rohjennut,
olisin rohjennut!) — Ed. Kekkonen on rohkea mies, uskotaan
tämä.
Olin aikoinaan asevelvollisena, kun Suomi täytti 50
vuotta, komennettuna Kaartin pataljoonaan. Sain seurata tuolta paikalta
upeita juhlamenojen valmisteluja kuin juhla-aikaa muutoinkin. Silloin
ei kerta kaikkiaan olisi voinut olla ajatustakaan mistään
tämän kaltaisesta, ei ollenkaan. Eikä myöskään,
kun opiskelija-aikanani seurasin Presidentinlinnan kutsuille meneviä,
kerta kaikkiaan mitään tällaista olisi
kukaan voinut ajatellakaan. Yleisönä olimme joko
kunnioituksen tai ehkä lievän kateuden ajatuksin
katsomassa Linnan kutsuille menijöitä, mutta kuitenkaan kenellekään
ei olisi tullut mieleenkään mitään terroritekoja
tai väkivaltaa tehdä.
Samoin poliisit saattoivat huolehtia tehtävistään
upeissa paraatipuvuissaan plankatuin kengin. Ei tarvinnut olla mellakkapoliisin
arkivarusteissa. (Ed. Kekkonen: Oliko edes pamppuja silloin?) — No,
tätä en pysty todistamaan, en niin tarkoin seurannut. — Mutta
tällainen perinne Suomen upealla valtiollisella juhlapäivällä on
ollut. Jotenka nyt, kun mielenosoitus on sotkenut tilanteen tämmöiseksi,
tämä on perin onnetonta.
Mutta palaan teemaan mielenosoittajan turvallisuudesta myös
sillä tavalla, että mielenosoittajajoukko voisi
tulla sivullisten pahoinpitelyn kohteeksi. Voisi käydä myös
niin, että ryhmä, joka osoittaa mieltään,
kohtaisi vihamielisen katuyleisön ja tulisi pahoinpidellyksi
tai pilkkahuudelluksi kadun väeltä. (Ed. Kekkonen:
Vihamielinen juhlayleisö!) — No, kaikki vihamielisyys on
tuomittava ja kaikki toisen vahingoittaminen on tuomittava, tapahtuipa
se miltä taholta tahansa. — Eli ihmistä on
suojeltava myös mielenosoittajana, mutta on pidettävä huolta
myös siitä, etteivät mielenosoittajat
tee vahinkoja ihmisille eikä omaisuudelle eikä myöskään
luonnolle, myöskin ympäristön ja luonnon
on voitava säilyä mielenosoituksen jälkeenkin.
Eli jos mieltä osoitetaan, niin siinä on toivottavasti
kysymys jostakin asiasta, josta halutaan kertoa, ja kun on kysymys
julkisesta mielenosoituksesta, niin mahdollisimman laajalti ja julkisesti,
jolloinka sitten ne, jotka sen näkevät, ainakin
jos näkijöitä ja kuulijoita on, sen viestin
saavat. Voihan olla, että mielenosoitusta ei kukaan edes
seuraa. Mutta kun mielenosoitus on julkinen, niin sillä on
oma sanomansa ja sen on voitava mennä vapaassa kansanvallassa
perille. Eli on ehdottomasti tehtävä ero mielenosoitusoikeuden kanssa
ja erilaisen rikollisuuden ja hulinoinnin kanssa. Tällä lakialoitteella
halutaan juuri kitkeä mielenosoituksista hulinointi ja
rikollisuus ja sen mahdollisuuskin. Tämä on aivan
erinomainen tässä suhteessa.
Ed. Seppo Lahtela toi täällä erittäin
hyvin esille, onko tämä lainsäädäntö riittävä.
Saattaa olla näin, että tämä ei
ole riittävä, mutta tämä on
jo erittäin hyvä askel oikeaan suuntaan, ja kun
tämä nimenomaan on mahdollista juuri nyt saada
lähiviikkojen aikana, vaikka menee tulevan vuoden puolelle,
lainsäädäntöön, niin
tämä pitää toteuttaa. Mutta
jäänee lähinnä tulevan eduskunnan tehtäväksi
selvittää, mitä muita lakeja tähän
liittyen tulisi muuttaa. Samalla tulisi myös rikkomuksista
olla riittävän suuri rangaistusvaatimus, jotta
se antaisi esivallalle oikeuden puuttua asioihin. Kansalaisten vapaa
liikkuminen yleisellä tiellä, vapaa ammatinharjoittaminen
ja mielenosoitusoikeus ovat minusta niin tärkeitä kansanvallan
ja demokratian kulmakiviä, että lainsäädännön
tulee vaalia niitä pyhinä asioina. Jokainen loukkaus
näitä vastaan rangaistakoon niin, kuin rangaistusasteikon
korkeimmilla vaatimuksilla voidaan rangaista. Korostan, että rangaistus ei
ole sillä tavalla paha teko, että sillä tehtäisiin pahaa,
vaan se on yhteiskunnan viesti. Henkilö, joka on rikkonut
lakia, korvattuaan ja rangaistuksen kärsittyään,
voi esiintyä sen jälkeen kunnian kansalaisena.
Ensimmäinen varapuhemies:
Toivon, että pidättäydytään
varsinaisessa asiassa. Tässä on käyty
kohtuuttoman laajaakin keskustelua.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Minä yritän pysyä aiheessa,
mutta kun on kuunnellut puheenvuoroja tänä iltana
ja ed. Oinosta, niin kyllä kai hänen kokemuksensa
tässä tilanteessa, jossa hän on ollut,
on ollut sellainen, että hän on aidosti todella
huolissaan tilanteesta.
Mutta yhdyn ed. Leea Hiltusen näkemyksiin, että mahdollisella
tulevalla vielä huonommalla tilanteella ei pidä tietenkään
liiaksi pelotella. Sehän tulee, jos on tullakseen, mutta
totta kai siihen pitää varautua entistä paremmin.
Toisaalta uskon myöskin, että itsenäisyyspäivän
tapahtumista on opittu ja välttämättä seuraavalla
kerralla ei tapahdu tällaista. Jottei tule väärinkäsityksiä,
on täysin selvää, että sen kaltaista
mielenosoitusta, mikä itsenäisyyspäivänä oli,
en voi missään nimessä hyväksyä.
Väkivalta ei kuulu mielenosoituksiin, ja sen tyyppiset
mielenosoitukset on tuomittava.
Mielenosoitusten pitää mielestäni
olla sellaisia kuin ne olivat ja ovat vieläkin. Tosin niitä on aika
vähän enää, näitä vasemmiston
vappumarsseja. Samoin rauhanmarssit ja mielenosoitukset olivat ja
ovat asiallisia, mutta niitäkin on tänä päivänä kovin
vähän. Itse olen ollut niissä mukana
enkä ole koskaan kokenut niitä mitenkään
väkivaltaisiksi. Näissä mielenosoituksissa
esiinnyttiin aina avoimesti ja asiallisesti, ja olen sitä mieltä,
että tällaisia rauhanomaisia mielenosoituksia
tarvitaan varsinkin nyt, kun väkivalta ja sodanuhka koko
ajan kasvavat maailmassa. Esimerkkinä vain sodanuhka Irakissa,
jossa on varsin hurja tilanne siinä mielessä,
että jopa annetaan ymmärtää,
että se on aivan väistämätön
tilanne. Tällaisia tilanteita varten ovat mielenosoitukset
ihan paikallaan. Kansalaisten pitää voida ilmaista
mieltään sotaa vastaan rauhan puolesta. Sen takia
toivonkin, että itsenäisyyspäivän
ikävät tapahtumat eivät johda sellaiseen
ylireagointiin, joka vie pohjan pois tällaisilta tarpeellisilta ja
rauhanomaisilta mielenosoituksilta. Sekin vaara tässä on
olemassa. Mielenosoituksia tarvitaan, mutta ei sellaisia, mitä oli
itsenäisyyspäivän aikana.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Lopuksi aivan lyhyt yhteenveto tästä keskustelusta.
Se on edelleen ollut asiallista, vaikka on joskus mennyt aika kauaksikin
itse aiheesta.
Siitä asiasta olen samaa mieltä ed. Kekkosen ja
ed. Pulliaisen kanssa, jotka miettivät, ketkä ovat
tänä päivänä näitä mielenosoittajia.
Sanoisin, että suurin osa heistä lienee kuitenkin
ihan lapsia, ressukoita, jotka ovat jostakin syystä elämässään
syrjäytyneitä. Meillä Suomessa lienee kuitenkin
aika pieni ammattilaisten joukko, jotka kiertävät
Wto:n kokouksessa tai Kööpenhaminassa ja tekevät
tätä työkseen. Syrjäytynyt nuori on
helppo saada mukaan tällaiseen toimintaan.
Oli todella mielenkiintoista kuulla opposition edustajalta ed.
Lahtelalta, onko meillä yhteiskunnassa kaikki vähän
liiankin hyvin, kun tällaista esiintyy. Kun mietin hänen
edustajakollegansa Pekkarisen kertomuksia etupenkistä,
niin voi olla, että hän on ehkä eri mieltä.
Tuntuu, että kaikki on ollut viime aikoina poikkeuksellisen
huonosti, mutta hyvin ovat Lipposen hallitukset toimineet, jos kahdeksassa
vuodessa on saatu asiat vähän liiankin hyvin.
Voi olla tietenkin, että se on osasyynä, mutta
ehkä se on turhautumista joskus omaan elämäntilanteeseen
ja myöskin sitä, että rajoja ja rakkautta
ei ole ehkä kotona saatu tarpeeksi.
Täällä on joku arvostellut sitä voimakkaasti, että järjestyslaki
ei välttämättä olisi tarpeeksi voimakas
laki tähän puuttua. Järjestyslaissahan sanotaan,
että rikkomuksesta on seurauksena vain sakkoa. 99 prosenttia
järjestyslain rikkomuksistahan on semmoisia, jotka hoidetaan
neuvoin, kehotuksin, käskyin nopeasti, hienotunteisesti
pois. Vasta sitten, kun ei noudata, annetaan ehkä pieni
sakko. Naamioituneena esiintyminen mielenosoituksessa on sinänsä pieni
juttu, ja siitä riittää ihan varmasti
sakkotuomio, koska sen jälkeen poliisi voi puuttua. Henkilö saattaa
syyllistyä niskoitteluun, haitantekoon, ja silloin hänet
voidaan ottaa kiinni ja nämä kaikki teot ovat erikseen
rikoslaissa rangaistavia, kuten ilkivallat, vahingonteot, pahoinpitelyt
jne. Niistä saadaan myös sitten oma tuomio. Katson,
että tämä itse naamioituneena esiintyminen
on vain ehkä huomautuksen, ja jos ei se tehoa, korkeintaan
sakon arvoinen teko, koska ne muut teot ovat sitten erikseen rangaistavia.
Nyt on tietenkin mielenkiintoista nähdä vain, johtaako
tämä mihinkään. Tietenkin jos
aikaa olisi käyttänyt, tähän
lakialoitteeseen varmasti olisi ollut helppokin saada yli sata allekirjoittajaa,
mutta luulen tuntevani hallintovaliokunnan jäsenistön
aika oikein ja myöskin tämä pitkä,
pitkä lähetekeskustelu, joka täällä on
käyty, voi aiheuttaa sen, että tämä laki
tulee jopa hyväksytyksi, ja se on ollut silloin sen arvoista.
Keskustelu päättyy.