4) Hallituksen esitys jätelaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt sitten tähän toiseen suureen
kokonaisuuteen, joka on myöskin ollut varsin pitkään
vireillä ympäristövaliokunnassa. Myös
tähän kokonaisuuteen saimme perustuslakivaliokunnan
kannanoton. Tämä jätelakikokonaisuus
on myöskin ollut erittäin pitkään
valmistelussa ympäristöministeriön puolella
ja tässä on ollut laajapohjainen työryhmä,
joka on tätä valmistelua tehnyt, eli käsittely
on kaiken kaikkiaan ollut varsin kattavaa.
Jätealaa koskevat vaatimukset ovat aika paljon tiukentuneet
viime vuosien aikana, ja myöskin Euroopan unionin lainsäädännön
määrä tällä sektorilla
on lisääntynyt huomattavasti. Näihin direktiiveihin
perustuva, osin jätelajikohtainen ja hyvin yksityiskohtainenkin
sääntely on nyt johtanut meidän kotimaisen
jätelakimme rakenteen pirstoutumiseen. Sen vuoksi on hyvin
tarpeellista selkiyttää ja yhtenäistää tätä sääntelyä.
Valiokunta on monissa eri yhteyksissä kiirehtinyt omalta
osaltaan tämän kokonaisuudistuksen tekoa, joka
nyt siis on käsittelyssä. Tällä hallituksen
esityksellä saatetaan myös voimaan uusi jätedirektiivi,
joka omalta osaltaan asettaa monia reunaehtoja sääntelylle.
Tällä uudella jätelailla ja sen nojalla
myös uudistettavilla asetuksilla on tarkoitus luoda edellytykset
yhdyskuntajätehuollon kehittämiselle, kierrätettävän
jätteen osuuden olennaiselle lisäämiselle
ja kaatopaikkakäsittelystä luopumiselle käytännössä kokonaan.
Kierrätyksen lisäämistavoitteen saavuttaminen
edellyttää erityisesti tuottajavastuun tehostamista,
kierrätykselle asetettujen määrällisten
tavoitteiden tiukentamista ja kaatopaikkakäsittelyn rajoittamista.
Määrällisesti merkittävimmät
ja kierrätyksen edistämisen kannalta kiinnostavimmat
yhdyskuntajätteen jakeet ovat tuottajavastuun piiriin kuuluvat
jätteet sekä biojätteet, sillä ne
muodostavat pääosan kierrätyskelpoisista
yhdyskuntajätteistä, mutta niitä päätyy
yhä huomattavassa määrin myös
sekajätteen joukkoon.
Uuden lain nojalla annettavalla asetuksella annetaan myös
nykyistä selvästi ankarampia rajoituksia biohajoavan
tai orgaanisen jätteen kaatopaikkakäsittelylle
kasvihuonekaasujen määrän ja jätteistä aiheutuvien
ympäristövaikutusten vähentämiseksi.
Nämä rajoitukset edistävät tehokkaasti
myös yhdyskuntajätteen kierrätyksen,
biologisen käsittelyn ja muiden vaihtoehtoisten käsittelymenetelmien
kehittämistä ja käyttöönottoa.
Sillä tavalla tietenkin myös päästään
lähemmäksi kierrätystavoitteita.
Koska jätelaissa ei voida pääasiassa
lainsäädäntöteknisistä syistä säätää eri
jätejakeiden osalta kierrätysprosenttitavoitteesta,
valiokunta esittää lausumaehdotusta siitä,
että hallituksen tulee säätää asetuksilla
riittävän kunnianhimoiset yhdyskuntajätteen,
biojätteen, tuottajavastuujätteen, rakennus- ja
purkujätteen sekä mahdollisuuksien mukaan muun
jätteen kierrätystavoitteet ja seurata näiden
tavoitteiden toteutumista ja kiristää tavoitteita
ottaen huomioon tämän alan teknologisen kehityksen.
Arvoisa puhemies! Jätelakiehdotuksen 8 §:n mukaan
vahvistetaan noudatettavaksi EU:n jätelainsäädännön
mukainen jätehuollon etusijajärjestys, jolla määritetään
jätehuoltoa koskevien toimien järjestys EU:n ja
jäsenmaiden jätepolitiikassa ja -lainsäädännössä.
Tähän etusijajärjestykseen kuuluvat 1)
jätteen määrän ja haitallisuuden
vähentäminen, 2) uudelleenkäytön
valmistelu, 3) kierrätys, 4) muu hyödyntäminen
ja 5) loppukäsittely.
Etusijajärjestys on yksi jätelain keskeisimmistä periaatteista,
ja sen merkityksen selventäminen ja vahvistaminen on hyvin
olennaista. Valiokunta esittää lausumaa myös
lain tavoitteiden toteutumisen seuraamisesta kiinnittäen
erityistä huomiota sekä jätteen synnyn
ehkäisyyn että muutoinkin etusijajärjestyksen
toteutumiseen.
Tällä lailla selvennetään
jätehuollon vastuunjakoa, täsmennetään
eri toimijoiden velvollisuuksia ja tehostetaan jätehuollon
valvontaa. Kunnan vastuu yhdyskuntajätteen jätehuollosta säilyy
voimassa olevaan lakiin verrattuna pääosin ennallaan.
Terveys- ja sosiaalipalveluissa ja koulutustoiminnassa syntyvän
yhdyskuntajätteen jätehuollon järjestäminen
siirtyy kuitenkin kunnan velvollisuudeksi. Kunnan on myös
järjestettävä muun kuin sen vastuulle
kuuluvan jätteen jätehuolto toissijaisesti, jos
jätteen haltija sitä palvelutarjonnan puutteen
vuoksi pyytää ja jäte soveltuu kuljettavaksi
kunnan jätehuoltojärjestelmässä.
Valiokunta ehdottaa lakiin muutoksia, joilla selvennetään
kunnan ja kiinteistön haltijan järjestämän
jätehuollon järjestämistä koskevien edellytysten
yhtäläisyyttä ja kilpailuneutraliteettia.
Koska kunnan ja yksityisten yritysten välisestä työnjaosta
on nyt ilmennyt aika laajastikin poikkeavia käsityksiä,
valiokunta ehdottaa lausumaa, jonka mukaan hallituksen tulee seurata jätehuollon
järjestämistä koskevan vastuunjaon vaikutuksia
yksityisten yritysten ja kuntien jäteyhtiöiden
toimintaedellytyksiin sekä kuntien mahdollisuuksiin huolehtia
niiden vastuulle säädetyistä tehtävistä.
Valiokunta on pitänyt tässä harkinnassa
tärkeänä sitä, että kunnat
tukeutuvat yhdyskuntajätehuollon järjestämisessä suurelta
osin jo nykyisin ja tulevaisuudessa todennäköisesti
ehkä laajemmin yksityisten yritysten tuottamiin jätehuoltopalveluihin.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan pakkausten tuottajavastuu
muuttuu nykyisestä osittaisesta tuottajavastuusta täydeksi
tuottajavastuuksi. Toiminnanharjoittajat ovat suhtautuneet muutosehdotukseen
kriittisesti katsoen, ettei nykyistä kustannustehokkaana
pidettyä järjestelmää tule muuttaa.
Valiokunta korostaa, että ehdotuksen mukainen vastuu ei
estä tuottajia perustamasta tarkoitukseen soveltuvia keräysjärjestelmiä yhteistoiminnassa
kunnan, kunnan jätelaitosten, kaupan tai yksityisten jätehuollon palveluyritysten
kanssa. Ehdotus ei näin ollen johda päällekkäisiin
keräysjärjestelmiin eikä lisää myöskään
kokonaiskustannuksia.
Valiokunta ehdottaa jätelakiehdotuksen 47 §:n
1 momentin muuttamista sen selventämiseksi, että tuottajalla
on ensisijainen oikeus jätehuollon järjestämiseen
ja että kunta voi täydentää pakkausjätteen
kuljetusta ja vastaanottoa pykälässä säädetyin
edellytyksin. Valiokunnan käsityksen mukaan pykälä mahdollistaa
parhaillaan kehittymässä olevan tuottajien, kaupan
ja kuntien välisen yhteistyön jatkamisen pakkausjätteen
keräilyssä eikä sääntely
3 momentin sanamuoto huomioon ottaen johda päällekkäisten pakkausjätteen
keräysjärjestelmien perustamiseen.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi nostan esille yksityiskohdan,
joka valiokunnan käsittelyssä nousi voimallisesti
esiin. Tässä lakiuudistuksessa energiansäästölampun
voi palauttaa kauppaan samalla, kun ostaa uuden lampun. Tilanne
paranee nykyiseen verrattuna oleellisesti, mutta valiokunnan tärkeänä pitämä tavoite
siitä, että kuluttaja voi palauttaa lamppuja kokonaan
ilman uuden lampun ostovelvoitetta, ei tässä vielä toteutunut.
Laajaa vastaanottovelvollisuutta on pidetty ongelmallisena lamppujen
herkästä rikkoutuvuudesta ja niiden sisältämästä elohopeasta
aiheutuvien elintarviketurvallisuus- ja työturvallisuusriskien
vuoksi, minkä vuoksi vielä pitää tätä asiaa
selvittää ja jatkaa valmistelua ennen kuin tuohon
tavoitteeseen päästään.
Tässä halusimme kuitenkin korostaa tarvetta varmistaa
se, että lamppujen palautuspisteet ovat kuluttajan helposti
saavutettavissa ja että lamppuihin liittyvistä riskeistä ja
jätehuoltovaatimuksista sekä lamppujen vastaanottopaikoista
tiedotetaan riittävästi. Lisäksi valiokunta
esittää lausumaehdotusta, jonka mukaan hallituksen
tulee seurata energiansäästölamppujen
palautusjärjestelmän toimivuutta kuluttajan kannalta
ja ryhtyä mahdollisimman pian toimenpiteisiin vastaanottojärjestelmän
laajentamiseksi työturvallisuus- ja elintarviketurvallisuusriskit
huomioon ottaen.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan todeta, että tämä kokonaisuus
on keskusteluttanut valiokuntaa hyvin paljon ja tästä asiasta
on vallinnut myös asiantuntijoiden välillä herttaisen
erimielisiä näkemyksiä. Valiokunta on
parhaansa mukaan koettanut koota tähän mietintöönsä sellaisen
lähestymistavan, joka mahdollistaa toimintaedellytykset
paitsi kunnille myös yksityisille yrityksille. Toivoisimme
tietenkin, että muutoinkin tämä vuoropuhelu
saisi tulevaisuudessa vähän rakentavampia sävyjä.
Nyt on oltu kovin paljon niissä vanhoissa asetelmissa,
joista tämän uuden tulevaisuuden rakentaminen
on ollut varsin haasteellista, mutta valiokunta onnistui mielestäni
tämän esityksen käsittelyssä oikein
hyvällä tavalla.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On merkittävää,
että valiokunta päätyi käytännössä yksimieliseen
mietintöön lukuun ottamatta ed. Tarja Tallqvistin
vastalausetta, joka liittyy yhteen lausumaehdotukseen ja sen sanamuotoon.
Mutta suuressa mitassa tämä hallituksen esitys
käsiteltiin valiokunnassa hyvin tarkkaan, tiukasti, asiantuntijoita
laajasti kuullen, ja lopputulos on myös minun mielestäni
ihan hyvä. Muutamia asioita haluaisin kuitenkin nostaa
esiin.
Hyvin paljon puhuttiin siitä, kuka saa jätehuollon
järjestämistä koskevan vastuun. Se oli ikään
kuin se keskustelun keskeisin asia hyvin pitkälti, jolloinka
mielestäni puhuttiin enemmänkin lillukanvarsista
kuin itse asiasta. Se ei ole nyt niin tärkeä asia
kuitenkaan, ovatko ne kunnat vaiko joku yksityinen yritys, jolla
on jätehuollon järjestämistä koskeva
vastuu. Se ei ole kuitenkaan niin iso asia kuin on etusijajärjestys
eli se, että pitäisi ensisijaisesti vähentää jätteen
syntyä, toiseksi lisätä sen uudelleenkäyttöä,
kolmanneksi lisätä materiaalinkierrätystä,
ja sitten vasta neljännellä sijalla tulee poltto
ja sen jälkeen kaatopaikkasijoittaminen. Tämä suuri
asia jäi aika tavalla vähäisemmälle
huomiolle, mutta mietinnössä se kuitenkin on selkeästi
esillä.
Nämä valiokunnan lausumaehdotukset valiokunnan
puheenjohtaja kävi lävitse. Niissä nimenomaan
painotetaan kierrätystavoitteita ja niiden toteuttamista
ja kiristämisvelvoitetta biojätteen osalta ja
yhdyskuntajätteen osalta yleensäkin. Nämä ovat
tärkeässä roolissa, koska valiokunta jätti
tästä pois tämän polttopuolen.
No, miten tämä poltto sitten on valiokunnan työssä nähty?
Kunnilla on polttolaitoksia niin paljon suunnitteilla, rakenteilla
ja tulossa, että kokonaisjätemäärä on
noin 2,5 miljoonaa tonnia vuodessa, mikä pitäisi
saada uunin luukusta sisään, jotta kaikki polttolaitokset
saisivat kylliksi poltettavaa. Tämä on tietysti
kestämätön tilanne, koska se pitää sisällään
sen ajattelun, että hamaan 40—50 tulevaan vuoteen
tulee olla kylliksi jätettä, tulee syntyä jätettä riittävästi,
jotta nämä polttolaitokset pystyvät toimimaan.
Tämä on vastoin EU:nkin jätteen synnyn
vähentämistavoitetta. Tähän
kiinnitettiin huomiota, ja tässä on oikeastaan
se ongelma, joka tarjoaa vahvan kritiikin myös monien kuntien
jätehuoltoon, koska siellä poltto on nähty
siksi pelastavaksi tekijäksi, ei kierrätys tai
uudelleenkäyttö.
Biojätteen hyötykäyttö,
nimenomaan niin, että siitä valmistettaisiin metaania
ja sitä voitaisiin käyttää hyvin
laajasti muun muassa liikennepolttoaineena, on ollut näissä meidän
keskusteluissamme myös mukana.
Mitä tulee energiansäästölamppuihin
ja niiden palautusjärjestelmään, niin
valiokunnassa oli kyllä laajalti myös se käsitys,
että se voitaisiin tehdä jo nyt niin, että ei
olisi tätä ostovelvoitetta, koska kaikissa kaupoissa
ja myyntipisteissä, joissa myydään elohopeaa
sisältäviä lamppuja, on myös
velvoite käytetyn energiansäästölampun vastaanottamiseen.
Kysymys on nyt sitten volyymeistä, miten paljon voidaan
ottaa vastaan ja miten hyvin vastaanottokäytännöt
on kehitetty. Eli kyllä tässä olisi voitu
jo ottaa pitempi askel, jos olisi haluttu.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys jätelaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi on nyt eduskunnan
käsittelyssä, ja käsittelyssä on
ympäristövaliokunnan mietintö.
Haluan vaan tässä yhteydessä nostaa
esiin talousvaliokunnan kantoja, joita lausunnossa on otettu. Talousvaliokunnassa
otettiin varsin positiivinen asenne sopimusperusteiseen jätteenkuljetukseen.
Siitä erityisesti käytiin myöskin keskustelua
ministerin kanssa, ja lausunto siinä mielessä oli
yhteisymmärryksessä harmoniaan rakennettu. Nyt
kuitenkaan tästä valiokunnan mietinnöstä sitä asiaa
ei löydy.
Oleellista jätemaailmassa ja ympäristömaailmassa
yleisesti on se, että pyritään ehkäisemään jätteen
syntyä. Toinen ensisijainen asia jätteen syntymisen
jälkeen on jätteen hyötykäyttö,
mahdollisimman hyvä hyötykäyttö,
ja siinä yksityinen sektori on tehnyt tavattoman paljon
työtä. Heille on ollut tärkeää lajitella
eri jakeet jatkokäyttötarkoituksen mukaan ja tavoitteena
on ollut mahdollisimman vähän penkkaan vietävää tavaraa.
Meillähän on vuosikymmenet ajettu kierrätyskelpoista
tavaraa penkkaan, ja joku sanoi, että siellä on
myöskin meidän tulevia kaivoksia, kun niitä sitten
jossain vaiheessa avataan.
Ed. Tiusanen puhui jätteen poltosta. Jätteen poltto
on viimesijainen vaihtoehto, ja jos ei polttaakaan voida, siitä syntyy
sitten se penkkaan vietävä jäte.
On todella huolestuttavaa, että tällainen
myöskin suuria mahdollisuuksia tarjoava jätebisnes rajataan
pitkälti kunnalliseen toimintaan, minkä seurauksena
syntyy kyllä ihan merkittäviä kansantaloudellisia
menetyksiä. Meillä on yksityinen sektori tehnyt
myöskin keräilyn osalta suuria investointeja.
Monitoimikeräilyssä voidaan biojätteet
kerätä erikseen, sekajätteet erikseen, jolloin
myöskin logistinen puoli tulee mahdollisimman ympäristötehokkaasti
hoidettua. Nyt toivon, että se huolenaihe, joka maakunnista
on esitetty, heidän pahat unensa, ei konkretisoidu, mutta
ei tämä laki ainakaan hirveästi heille
uutta turvaa tuo.
Niin kuin totesin, maailmalla on kehityssuunta se, että jätteet
kierrätetään, hyötykäytetään
ja sitä kautta haetaan myöskin elinkeinoelämään
lisää dynamiikkaa. Toivon, että mahdollisimman nopeasti
ne epäkohdat, joita tämä laki nyt jättää sisälleen,
saadaan oikaistua.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Avfallslagen har väckt
starka känslor under beredningen. Också behandlingen
i utskottet har visat att avfallslagen inte varit lätt
att utforma så att alla berörda parter skulle
ha varit nöjda.
EU ger ju ramen och riktlinjerna för hur avfallshanteringen
ska utformas i medlemsländerna. Avfallshierarkin är
entydig och klar. Prioriteringsordningen är att minska
avfallsmängden och avfallets skadlighet, att förbereda
avfallet för återanvändning, att materialåtervinna
avfallet och att återvinna avfallet på annat sätt
och slutligen att bortskaffa avfallet. De kvantitativa målen och
skyldigheterna som avses i prioriteringsordningen utfärdas
genom förordning av statsrådet senare.
Miljöutskottet har i ett uttalande betonat betydelsen
av att regeringen följer med hur huvudmålet med
avfallslagen genomförs, vilket betyder att förhindra
uppkomsten av avfall och att prioriteringsordningen följs.
Eftersom avfallsförbränningen ser ut att byggas
ut mycket kraftigt i vårt land inom den närmaste
tiden så är kravet på minskningen av
avfall, återvinning och återanvändning
särskilt viktigt.
Mycket uppmärksamhet har fästs vid balansgången
mellan kommunernas skyldighet och rättighet att ordna avfallshanteringen
och privata företags verksamhetsförutsättningar.
En utgångspunkt måste vara att avfallshanteringen sköts
väl i hela landet. De privata företagen och den
kommunala avfallshanteringen kompletterar varandra i dag och det
ska de göra också i fortsättningen.
En särskild fråga som kan uppfattas som en detalj
men som principiellt och praktiskt är en viktig fråga,
och som också tidigare talare har tagit upp, är
frågan om avfallshanteringen och skötseln av och
insamlingen av lågenergilampor. Eftersom jag själv
för några år sedan gjorde en lagmotion
om att övergå till energisnåla lågenergislampor,
och efter det för ett par år sedan ett spörsmål
där jag uppmanade regeringen att bygga ut insamlingsnätet
av lågenergilampor så har jag också i
utskottet särskilt noga fäst uppmärksamheten
vid just den här frågan.
Riksdagens miljöutskott tog starkt ställning
i frågan. Vi var inte riktigt nöjda med hur lagen
var utformad till den här delen, och vi kräver
att regeringen ger akt på hur retursystemet för
lågenergilampor fungerar ur konsumentens synvinkel. Vi
kräver att man så fort som möjligt ska
vidta åtgärder för att utvidga mottagningssystemet,
och naturligtvis så att man tar hänsyn till de
risker som är förknippade med lågenergilampor
eftersom de innehåller kvicksilver.
Den nya lagen förbättrar insamlingen av lågenergilampor
genom att man ger rätt att returnera en använd
lampa vid köp av en ny, men nu kräver vi också att
snabba åtgärder ska vidtas för att ytterligare
förbättra insamlingen så att man ska
få lämna in en lampa även om man inte
köper en ny.
Valiokunta vaatii myös, että hallitus seuraa lain
tavoitteiden toteutumista kiinnittäen erityistä huomiota
jätteen synnyn ehkäisyyn sekä etusijaisjärjestyksen
toteutumiseen, ja korostaa sitä, että asetuksessa
säädetään kunnianhimoiset jätteen
kierrätystavoitteet. Valiokunta ehdottaa myös,
että hallitus seuraa jätehuollon järjestämistä koskevan
vastuunjaon vaikutuksia yksityisten yritysten ja kuntien jäteyhtiöiden
toimintaedellytyksiin. Lopuksi ehdotetaan, että energiansäästölamppujen
palautusjärjestelmän toimivuutta parannetaan pikaisesti.
Nämä asiat sisältyvät valiokunnan
ehdottamiin lausuntoihin, ja niissä on hyvin kiteytetty
tämän koko lain tärkeimmät asiat.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Jätelain kokonaisuudistus on tosiaan
toinen ympäristövaliokunnan käsittelyssä ollut
laaja lakipaketti, ja on hyvä, että tämäkin
tässä saadaan nyt ilmeisesti sitten hoidettua
loppuun saakka.
Nythän jätemaailmassa on tietysti viimeisten vuosikymmenten
ja viimeisten vuosienkin aikana tapahtunut aika paljon muutosta
siltä pohjalta, että on EU-tasoiset ja kansallisetkin
tavoitteet siitä, että pitäisi vähin
erin siirtyä kohti tällaista kierrätysyhteiskuntaa,
jossa materiaalien suojattu kierto tapahtuisi nykyistä paremmin
ja niin muodoin jouduttaisiin muita luonnonvarojakin vähemmän
käyttämään. Tässä lakipakettikokonaisuudessa
otetaan kyllä jonkinlaisia askeleita tähän
mainitsemaani suuntaan, mutta olisi ehkä voinut toivoa
vielä ripeämpääkin edistymistä ja voimakkaampia
kannusteita jätteen synnyn ehkäisyyn ja tuon etusijajärjestyksen
toteutumisen suuntaan.
Niin kuin täällä keskustelussa on
käynyt ilmi, niin jätteen synnyn ehkäisy
on tietysti tässä jätehierarkiassa se
ylin taso ja kaikkein tärkein asia. Sen johdosta valiokunta
on lausumaehdotuksessaankin kiinnittänyt tähän
huomiota ja edellyttää, että tämän
toteutumista seurataan jatkossa. Lausuma tietysti sisältää myös
ajatuksen siitä, että jos näyttää siltä,
että jätteen synnyn ehkäisyssä ei
kyetä edistymään riittävällä tavalla,
niin täytyy sitten pohtia näitä ohjausmekanismeja
sillä tavalla, että saadaan tähän
puoleen enemmän vauhtia.
Jätteen synnyn ehkäisyn ohella tämän
etusijajärjestyksen — aikaisemmin käytettiin
sanaa jätehierarkia — toteutuminen on tietysti
ihan keskeistä jätelain sisältöä ja
tavoitteistoa. Jätteen synnyn ehkäisyn jälkeenhän
kakkossijalla on uudelleenkäyttö, sitten on materiaalinen
kierrätys, jätteen energiakäyttö ja
lopulta sitten tämä loppusijoitus eli suomeksi
kaatopaikkasijoitus, ja tämän hierarkian mukaan
pitäisi tässä kyetä menemään.
Nythän tämä ohjausjärjestelmä on
sillä tavalla, että suoraan lain tasoisesti tätä etusijajärjestyksen
mukaista jäteosuuksien ohjautumista ei oikein pystytä säätelemään,
ja sen johdosta valiokunta lausumassaan kiinnittää huomiota
siihen, että valtioneuvosto asetuksilla eri jätelajien
kierrätysosuuksiin, prosenttitavoitteisiin, lataisi kunnianhimoa
ja myöskin seuraisi niiden toteutumista ja tarpeen mukaan
kiristäisi teknologian kehityksen edistyessä.
Tämä on erittäin tärkeä ulottuvuus
tässä kokonaisuudessa, että tosiaan seurataan
tämän vaikutuksia ja tarpeen mukaan asetetaan
sitten kovempia tavoitteita.
Kuulemisen aikana tuli aika monelta taholta esiin huoli siitä,
että tämä kokonaisuus ei riittävästi
ohjaa materiaalin kierrätykseen, vaan tämä polttovaihtoehto
eli energian hyötykäyttö tulee tässä toteutumaan
voimakkaammin. Tätä on ehkä hieman vaikea
tässä vaiheessa vielä arvioida. Myöskin
valiokunnan lausumaehdotus seurannasta kiinnittää tähän
asiaan huomiota, ja voi olla tarpeen, että jatkossa sitten,
kun jäteverolakia jossain vaiheessa ollaan uudelleen katsomassa,
tälle poltettavalle jätteelle tulisi sitten jonkinlainen
vero, joka olisi tehokas ohjauskeino liiallisen polton välttämiseksi.
No, jätelakiesityskokonaisuudessa on kunnan viimesijainen
vastuu jätehuollon järjestämisestä tässä nyt
päällimmäisenä, ja tämä ajatus
perustuu siihen, että jätehuoltopalvelujen täytyy
olla tasapuolisesti ja hyvälaatuisesti koko maassa saatavilla
ja kunnalla on myös mahdollisuus suunnitella jätehuoltoon
liittyvää logistiikkaa järkevällä tavalla,
kun vastuu on näin. Nyt on epäilyksiä siitä,
toimivatko kunnat riittävän edistyksellisesti
nimenomaan tässä etusijajärjestyksen
toteuttamisessa. Se jää tässä seurattavaksi,
ja siihen voidaan sitten jatkossa puuttua.
Valiokunnan kuulemisen aikana tosiaan tuli aika paljon palautetta
yksityisiltä jätehuoltoyrityksiltä siitä,
että on liian tiukat ehdot tälle kiinteistönhaltijan
järjestämälle jätteenkuljetukselle. Valiokunta
käsittelyn aikana teki tätä koskevia muutoksia
nimenomaan siitä näkökulmasta, että tasapuolisuus
ja kilpailuneutraliteetti toteutuisivat ja liian tiukat ehdot tältä kiinteistönhaltijan
järjestämältä jätteenkuljetukselta
poistettiin, joten tämä säilyy suurin
piirtein samanlaisena tämä mahdollisuus kuin tämänhetkisessäkin
lainsäädännössä. Tätä kohtaan
on paljon pelkoja, täällä ed. Mauri Salo
nimitti niitä jopa pahoiksi uniksi. Edelleen yksi näistä valiokunnan
lausumaehdotuksista kiinnittää tältä osin
seurantaan huomiota, että täytyy jatkossa katsoa,
miten jätelaki tältä osin tulee vaikuttamaan.
Arvoisa puhemies! Viimeiseksi vielä muutama sana tästä pakkausjätteen
täydestä tuottajavastuusta, joka tässä nyt
tulee uutena nykyistä, osittaista tuottajavastuuta korvaamaan.
Tässä on ollut epäilyksiä, että tämä ei
olisi kustannustehokasta ja aiheuttaisi päällekkäisiä keräysjärjestelmiä ja
turhaa monimutkaisuutta, mutta minä en kykene kyllä sitä niin
näkemään, vaan kyllä se on kaikkien
alalla toimivien etu, että ei päällekkäisiä järjestelmiä tule.
Laissa ja sen perusteluissa on kuitenkin selvät velvoitteet
yhteistyön toimeenpanemiseen, ja minä uskon, että tämä aivan järkevällä tavalla
on mahdollista toteuttaa. Pakkausjätteen täyden
tuottajavastuun yksi tärkeä ulottuvuus on se,
että pitkällä tähtäimellä se
ohjaa pakkausten suunnittelua sillä tavalla, että niiden
jätehuolto on helposti toteutettavissa, ja tässä mielessä tämä täysi
vastuu on hyvin perusteltu.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen toiminut yrittäjänä vuodesta
1972 lähtien. Yrittämisestä saatu kokemus
on osana sitä taustaa, jota vasten tarkastelen tätä surkeaa
jätelakia.
Suomi joutuu poikkeuksellisen suurten haasteiden eteen. Talouskasvu
on aikaisempaa hitaampaa. Julkinen velka kasvaa voimakkaasti. Väestö ikääntyy.
Huoltorasite kasvaa. Kuntien kehno talous uhkaa peruspalveluita
väestön ikääntyessä.
Tämän takia julkisen talouden tarkoituksenmukaista
kokoa ylipäätään on arvioitava
uudelleen. Kohtuullisen julkisen palvelutuotannon ylläpito
vaatii tuottavuutta ja tehokkuutta. Kolmanneksi yleinen toimintaympäristö on saatava
elinkeinotoimintaa ja yrittäjyyttä edistäväksi.
Jätelaki ei vastaa näihin haasteisiin.
Lähivuosien jätehuollon perustana on raaka-aineiden
kulutuksen vähentäminen, koska luonnonvarat vähenevät.
Jätehuollossa käytössä olevia
materiaalivirtoja ohjataan kulutuksesta uudelleentuotantoon. Lähivuosien
jätehuollon pitää olla nimenomaan yritysten
ja teollisuuden materiaalitaloutta, jossa tehostetaan raaka-aineiden
käyttöä, vähennetään
jätteiden muodostumista sekä hyödynnetään
tehokkaasti jätemateriaaleja.
Arvoisa puhemies! Jätelain pitäisi tukea markkinoiden
ja uuden yritystoiminnan kehittämistä jätehuollon
ja ympäristöliiketoiminnan alalla. Tämä laki
vie kehitystä täysin päinvastaiseen suuntaan.
Mielipiteeni perustuu Kilpailuviraston kannanottoon, jonka mukaan
jätehuoltoa tulee kehittää lisäämällä alan
toimijoiden ammatinvalinnan mahdollisuuksia ja toimintavaihtoehtoja markkinaehtoisen
mallin pohjalta. Kyseisen mallin lähtökohtana
on tuottajien, kaupan, laitosten, kotitalouksien ja jätealan
yrittäjien laaja oikeus päättää tavasta,
jolla jätteet kerätään ja hyödynnetään.
Julkisen vallan tehtävänä on tarjota
puitteet tälle toiminnalle ja valvoa sääntöjen
noudattamista. Jätelaki vie kehitystä päinvastaiseen suuntaan
heikentäen markkinaehtoisen mallin edellytyksiä.
Laki antaa kunnille nykyistä laajemman erityisaseman jätteenkeräyksessä ja -käsittelyssä.
Lain kunnille asettamat velvoitteet tarkoittavat käytännössä uusien
oikeuksien luomista kunnille ja niiden omistamille yhtiöille.
Laissa asetetaan tiukkoja ja vaikeasti arvioitavia kriteerejä, mikäli
kunta haluaa jatkaa sopimusperusteisessa järjestelmässä.
Alan toimijoiden autonomian ja asiakkaiden valinnanmahdollisuuksien
vähentämisestä seuraa toimialan yleisen
kehityksen hidastuminen ja yksipuolistuminen. Koska jatkossa yhä suurempi
osa jätteistä on raaka-aineeksi kelpaavaa, epäsuhta
kierrätyksen ja aineellisen hyödyntämisen
sekä energiahyödyntämisen välillä voi
kasvaa. Suunnitteilla olevat investoinnit jätteiden energiakäyttöön
kunnissa vaikeutuvat painopisteen ollessa materiaalitalouden puolella.
Arvoisa puhemies! Nyt on siis käymässä niin, että kunta
asettaa ehdot yksityiselle ympäristöyritykselle,
toimii itse jätehuollossa ja valvoo vielä yksityisiä ympäristöyrityksiä.
Moista vallan keskittymää ei ole juuri tavattu
Suomen tasavallan lainsäädännössä.
Tässä voi jatkossakin käydä niin
kuin eräässä kunnassa, jossa kunnan jäteyhtiö pompottaa
yksityistä ympäristöyritystä satojentuhansien
eurojen laskulla, koska se ei muka ole tuonut riittävästi
jätettä kaatopaikalle. Tällaisia esimerkkejä kilpailua
haittaavasta toiminnasta kunnallisten jäteyhtiöiden
taholta on lukuisia maassamme.
Vastustan jätelakia. Se kaivaa maata yrittäjyyden
alta. Se ei huomioi ympäristöyritysten potentiaalisia
mahdollisuuksia. Se ei ota huomioon yritysten materiaalitalouden
vaatimuksia. Se häiritsee ympäristöalan
markkinoiden kehittymistä. Jätelaki on taantumista
nykyisestä. Tällaista lakia hallituksen ei pidä säätää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vesilainsäädännön
osalta ylistin sitä, että oli yksimielisyys saavutettu.
Tämän mietinnön käsittelyssä totean,
että se nyt on ihan yks hailee, oletteko olleet yksimielisiä taikka
kaksimielisiä vai kolmimielisiä. Nimittäin
kun rupeaa miettimään sitä, että tämä koko
maailma on jakautunut aivan jakomielisesti kahteen todellisuuteen.
Täällä sanotaan kyllä ihan
hienosti ja asiallisesti: etusijajärjestys, pitää määrää vähentää,
tietenkin, pitää uudelleenkäyttöön
ohjata ja järjestää sitä, tietenkin,
sitten pitää kierrätys järjestää, tietenkin,
sitten nähdään se, että kyllä nyt
voisi polttaakin jotakin ja sitten siunata lopuksi penkkaan, jos
sinne jotakin sattui jäämään.
Mutta sitten kun käännetään
näitä sivuja vähän eteenpäin,
niin sitten onkin tämmöinen masking factor elikkä ylivertainen
rajoittava tekijä olemassa, ja se on se, että nämä kunnalliset
energiayhtiöt, että takapiruina toimitaan siellä jätepuolella
aivan kokonaan toisella tavalla. Ensinnäkin täällä todetaan,
että Suomessa on kolme varsinaista jätteenpolttolaitosta:
Kotkassa, Riihimäellä ja Turussa ja suunnitteilla
tai rakenteilla jätevoimaloita lisäksi Vaasaan,
Ouluun, Vantaalle ja jälleen vielä Riihimäelle,
siis ilmeisesti toinen Riihimäelle tämän
tekstin mukaan. Elikkä siellä on sitten kaksi
niitä peräti.
Millä tavalla nämä on mitoitettu?
Otetaan se Oulu esimerkiksi. Se on niin tarkkaan Pohjois-Suomessa
syntyvälle jätteelle mitoitettu, että noin
tietenkin liioitellen sanottuna kaikki hetekaa ja sitä kokoluokkaa
pienemmät mahdolliset jätteet kuuluvat poltettavien
jätteitten joukkoon, ja ne hiissataan sitten tarpeen vaatiessa
vaikka Utsjoelta Nuorgamista Ouluun, Oulun keskustaan vielä kaiken
lisäksi, Oulun keskustaan poltettavaksi. Ja jätelaitoksen
johtaja on äärimmäisen huolestunut siitä,
että nyt vaan ei tule mitään häiritseviä tekijöitä,
koska tämä koko järjestelmä on
taloudellisesti, niin kuin sanotaan paikallisella kielellä,
kinthaalla, että onnistuuko tämä taloudellisesti
plus miinus nolla -tuloksen saavuttamaan vai ei. 40 rekkalastia
jätteitä ympäri Pohjois-Suomen ollaan
kuljettamassa joka ikinen päivä Oulun keskustaan,
ja samanaikaisesti eduskunta säätää lain,
jonka valiokunnan varapuheenjohtaja erittäin asiallisesti
ja kauniisti esitteli.
Arvoisa puhemies! Tämähän on humpuukia.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran edessämme
on lakiesitys, joka on aiheuttanut kuohuntaa ja ristiriitoja hallituspuolueiden
välillä ja niiden toimijoiden välillä,
joita uusi laki koskettaa. Tarkoitan tietenkin yksityisiä jätealan
yrityksiä.
Lain tavoitteet ovat hyvät: selkiyttää,
tehostaa ja parantaa jätteiden käsittelyä,
kuljetusta ja kierrätystä. Näyttää kuitenkin
siltä, että siitä, miten laki tulee käytännössä toimimaan
tai mitä se tarkoittaa, on hyvin paljon erimielisyyttä.
Jätealan yrittäjät pelkäävät
nyt, että heidän toimintaedellytyksiään
rajoitetaan ja luodaan kunnallinen jätemonopoli. Pelko
ei ehkä ole ihan turha.
Kunnan asema paranee uuden lain myötä. Täytyy
muistaa, että kunnalla on velvollisuus ja järjestämisvastuu
jätehuollosta alueillaan. Tällä lailla
kunnan asemaa tavallaan vahvistetaan. Tämä on
sinällään ymmärrettävää,
että jos on laaja velvollisuus, vastuu, on myös
oikeuksia. Jätealan yritykset toimivat markkinaehtoisesti.
Ne keräävät jätteet, jos se
on niille kannattavaa. Kunnan on kerättävä jätteet,
vaikka se olisi tappiollista toimintaa. Ja toisaalta, uusi laki
mahdollistaa edelleen sen, että kunnilla säilyy
nykyisen kaltainen itsemääräämisoikeus
kuljetusjärjestelmän valinnassa. Teoriassa ongelmaa
ei pitäisi olla. Toisaalta valiokunnatkin ovat lausunnoissaan ottaneet
asiaan kantaa: kunnan toimien ei tule vääristää kilpailua.
Arvoisa puhemies! Kaikessa jätteisiin liittyvässä liike-
ja muussakin toiminnassa pitäisi olla lähtökohtana
mahdollisimman tehokas materiaalitehokkuus ja kierrätys.
Nykyisessä maailmantilanteessa luonnonvarojen ehtyessä ja
ilmastonmuutoksen edetessä pitäisi olla itsestäänselvää, että me
aina valitsemme ympäristöä eniten säästävän
toimintamallin. Valitettavasti näin ei kuitenkaan todellisuudessa
ole. Jätteet ovat bisnestä, ja oman edun tavoittelu
ja lyhytnäköisyys jätehuollon suunnittelussa
voivat viedä pohjan näiltä periaatteilta.
Käsittelyssä olevan lain kipupisteitä voidaan vielä parantaa
asetuksella. Jos asetuksessa säädetään
tarpeeksi tiukoista kierrätysvelvoitteista ja kierrätyksen
määrälliset tavoitteet asetetaan korkealle,
on nähdäkseni yritysten huoli sen jälkeen osittain
aiheeton. Suuri pelkohan heillä on, että kunnan
monopoli vähentää kierrätystä ja
lajittelua. Itsekin kuntapäättäjänä tiedän
kuntien taloudellisen ahdingon. On helppo tehdä päätöksiä, jotka
tuovat kunnille lisää ropoja kirstuun, vaikka
päätös ei olisikaan aina se ympäristöystävällisin.
Jätemaksuista ei saa kuitenkaan tulla kunnan rahasampo.
Sekin uhkakuva on täällä esitetty, eikä se
välttämättä ole tuulesta temmattu.
Lailla pyritään puuttumaan myös siihen
tosiasiaan, että kaikkialla maassa ei ole yksityisiä jätehuoltoyrityksiä.
Jätehuolto pitää silti hoitaa, ja silloin
se jää kunnan tehtäväksi. Jätealan
yrittäjä laskee, mikä on kannattavaa
ja mikä ei, eikä lähde hakemaan pientä määrää jätteitä kaukaa.
Ja se on myös totta, että kierrätys ei
aina ole tehokasta eikä ympäristöystävällistäkään,
jos pientä määrää jätettä kuljetetaan
pitkiä matkoja käsittelylaitokseen.
Vielä lopuksi. Tavallisen ihmisen kannalta merkityksellistä on
jätemaksun lisäksi pitkäjänteisyys
kierrätyksen (Puhemies: 5 minuuttia!) ja lajittelun suhteen.
Mikään ei vie niin tehokkaasti ihmisen innokkuutta
kierrätykseen kuin poukkoileva ja vähän
väliä muuttuva lajittelusysteemi. Pitkät
sopimukset yhden yrityksen kanssa voivat aiheuttaa ongelmia ja eripuraa,
mutta niin aiheuttavat myös lyhyet sopimukset, joissa muutaman
vuoden välein systeemi muuttuu. Jos ensin opetetaan yhtä ja
hetken päästä jätteenkeräilijä muuttuu
ja tuokin omat ohjeensa ja astiansa juuri opitun systeemin tilalle,
moni turhautuu ja heittää sitten kaikki sekajätteeseen.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän lain tarkoituksena
on tietenkin turvata ja parantaa jätteenkäsittelyä,
vähentää jätteen määrää ja
sitä kautta vähentää päästöjä. Mutta
kyllä täytyy nyt olla aika paljon samoilla linjoilla
ed. Pulliaisen kanssa nimenomaan tästä keskittämisestä ja
sitten kuljettamisesta. Kyllä sitten Ouluun Kajaanistakin
tuodaan tulevaisuudessa tämä poltettava jäte,
ja ihmetyttää, että tämmöisiin
järjestelyihin mennään. Meillä on oma
lämpölaitos, jossa voitaisiin polttaa, mutta luparajat
ovat niin tiukat, että sille ei ole annettu mahdollisuutta.
Tosin kreosiittipölkkyjenkin polttaminen on tällä hetkellä vielä mahdollista. Se,
että pitkiä matkoja kuljetellaan ja kerätään,
ei varmaankaan ole kovin järkevää.
Arvoisa rouva puhemies! Tällä hetkellä on
ainakin meillä Kainuussa Kainuun maakunnan jätekuntayhtymä,
ja se on kilpailuttanut yksityiset jätteenkerääjät.
Minusta tämä on tällä hetkellä erittäin
toimiva järjestelmä ja on toiminut hyvin, mutta
kun tässä on ollut huonoja esimerkkejä yksityisten
kohdalla, että niitä jätevesiä on
laskettu minne sattuu, tähän seurantaan täytyy
saada parannusta, ja tällä laillahan sitä ollaan
hakemassa. Mutta se ei voi olla perusteltua, että kunta
ottaa jätteet käsiteltäväkseen
tai kuljetettavakseen, varsinkaan semmoisella alueella, missä yksityinen
on toiminut hyvin. Joten annetaan myös sinne mahdollisuus.
Jossakin vaiheessa on käyty keskustelua tämmöisestäkin
asiasta, että kun harvaan asutuilla seuduilla, missä on
pitkät matkat ja on maanviljelystä, asuu perhe,
jolla itsellään ei ole peltoa eikä metsää ja
on sakokaivot tai umpikaivo, ja naapurissa asuu maanviljelijä,
niin voiko hän tyhjentää naapurin sakokaivon
tai umpikaivon ja sekoittaa sisällön tuotantoeläinten
lannoitukseen. Minä en löytänyt äkkiä tätä mahdollisuutta,
yritin etsiä sitä mietinnöstä,
mutta kun täällä on valiokunnan puheenjohtaja
ja nyt tuli ministerikin paikalle, niin jos tähän
saisin vastauksen. Tämä on erittäin tärkeä asia.
Koska on pitkistä matkoista kysymys, niin kustannukset
nousevat erittäin suuriksi yksittäisen talouden
tai kiinteistön osalta.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä lyhyesti.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen kritisoi lain sovellutuksia. Siinä mielessä
yhdyn
siihen, että niiden lukuisten polttolaitoshankkeiden osalta,
mitä on ympäri Suomen, kun nyt ei ole säädetty
sen tyyppistä lainsäädäntöä,
joka rajaisi selkeästi polttolaitosten rakentamista, niin
varmaan sitä sovelletaan ja katsotaan, että ne
sitä edistävät, kun se hyväksytään.
Asiantuntijakuulemisessa, mikä oli siis laaja, juuri
nämä kuntien omistamien energiayhtiöiden edustajat
kyllä aivan innoissaan kuvailivat omia hankkeitaan. Niin
kuin aluksi sanoin, 2,5 miljoonaa tonnia vuodessa olisi se koko
kapasiteetti, mitä tarvitaan jätettä luukusta
sisään. Jos se on se vaihtoehto, niin se merkitsee
tietysti sitä, että jätteen määrää ei
tulla vähentämään oleellisesti,
ei tulla kierrättämään materiaaleja,
ja se on ongelma.
Täällä sattuvasti joku meistä muuten
aikaisemmin totesi, että kaatopaikat ovat arvokasta omaisuutta.
Bill Gates, tunnettu yhdysvaltalainen ideapankki, on tiettävästi
suurin vanhojen, käytettyjen kaatopaikkojen omistaja. Hän
on hankkinut niitä omistukseensa mielessään
ilmeisesti se, että niissä on aika tavalla hyödynnettävää materiaalia.
Arvoisa puhemies! Minä en käytä pidempää aikaa
tähän. Totean, että on hienoa, että ministeri Paula
Lehtomäki on paikalla. Toteaisin tässä vaiheessa
sen, että ympäristöasioita on nyt pystytty ympäristövaliokunnassa
viemään ministereiden kanssa yhteistyössä eteenpäin.
Varsin monen lain kohdalla opposition rooli on ollut aika tärkeä,
että hallituksen esitykset ovat vielä menneet eteenpäin
eivätkä ole kompastuneet hallituspuolueiden vastustukseen.
Tämä päivä muuten on yksi esimerkki
tästä. Oli tämä mainittu maankäyttö-
ja rakennuslaki käsittelyssä valiokunnassa.
Tämä jätelain kokonaisuudistus on
saatu nyt loppuun. Siinä on neljä, voi sanoa,
hyvää "eduskunta edellyttää"
-ponsilausumaa. Ne ovat hyviä, niin kuin täällä on
todettu. Me tiedämme, että tätä lakia
ovat tehneet ympäristöministeriön virkamiehet
hyvin voimaperäisesti vuosien ajan, ja on heidän
kunniakseenkin nyt asiallista, että se lopulta on tullut
tähän vaiheeseen, jolloinka se voidaan hyväksyä ensimmäisessä käsittelyssä ja varmasti
sitten myös toisessa.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan muutama kommentti käytettyihin
puheenvuoroihin. Ensinnäkin täällä on
esitetty, että tämä lainsäädäntö nyt
jollakin tavalla hidastaisi tai suorastaan lopettaisi yksityisten
yritysten toiminnan jätealalta Suomessa, ja tämä väite
ei kyllä pidä millään tavalla
paikkaansa. Me olemme huomioineet niitä näkökulmia,
joita esimerkiksi talousvaliokunta tuossa omassa lausunnossaan nosti
esille, mutta sitten todenneet sen tärkeän huomion
täällä mietinnön sivulla 9:
"Yritystoiminnan edistäminen on myös tärkeä tavoite,
mutta tässä sääntely-yhteydessä toissijainen
ympäristö- ja terveydensuojeluun nähden."
Tästä tässä koko hommassa on
kyse, että me saamme jätteet, jotka aiheuttavat
myöskin ongelmia, terveydellisiä ja ympäristöllisiä ongelmia,
asianmukaisesti koko maassa käsiteltyä ja huolehdittua. Jollakin
on oltava kokonaisvastuu tästä asiasta, ja se
ei oikeastaan tässä katsantokannassa voi olla mikään
muu kuin kunta, jolla tämä kokonaisvastuu on.
Totta kai sitten hyödynnetään olemassa olevia
ja toivottavasti myös tulevia yrittäjiä,
yritystoimintaa, jatkossa siinä, miten sitten viedään asioita
eteenpäin kuljetusten ja kierrätyksen ja näiden
kaikkien toimintojen osalta.
Sitten haluan lyhyesti todeta ed. Pulliaiselle tästä polttoasiasta,
että olen kyllä samaa mieltä siitä — ja
on hyvä, että ministeri on nyt paikalla — koska
en itse koe, että välttämättä tämä jätelakikokonaisuus
on se kohta, jossa tätä polton määrää,
kapasiteettia jne. pitäisi säännellä,
mutta olen kyllä huolissani siitä, että tätä ikään
kuin koordinaatiota on tässä valtakunnassa ollut varsin
vähän tähän mennessä.
Kun ollaan laajojen etäisyyksien maassa, niin tämän
jätehuollonkin elinkaarivaikutukset ja kokonaiskustannukset,
päästöt jne., pitäisi ehkä huomioida.
Mielelläni ottaisin tähän ministerin
kommentin.
Vielä, arvoisa puhemies, vastaan ed. Piiraiselle, joka
tiedusteli sako- ja umpikaivolietekysymyksestä, että valiokunnan
mietinnöstä sivulta 12 löytyy tähän
asiaan vastaus.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Jätelainsäädännön
kokonaisuudistuksen käsittelyn tässä vaiheessa
on kyllä syytä kiittää valiokuntaa
ensinnäkin erinomaisesta yhteistyöstä ja
hyvin aktiivisesta yhteydenpidosta tämän lakipaketin
eduskuntakäsittelyn aikana ja ylipäätään
siitä sinnikkyydestä, että valiokunta
on näin ansiokkaasti työtaakastansa selvinnyt. Tämä on
tietysti erittäin tärkeää sekä tämän
lainsäädännön sisällön
kannalta että myöskin siltä kannalta,
että Euroopan unionin jätedirektiivi tällä samalla
lainsäädännöllä pannaan
kansallisesti toimeen ja olisi ollut monella tavalla hankalaa, jos
tämä lakikokonaisuus olisi mennyt vaalien yli.
Tässä matkan varrella ja valmistelunkin yh- teydessä on
jo keskusteltu hyvin paljon kunnan ja yksityistysten roolista. Ihan
niin kuin tässä keskustelussakin on tullut esille,
ne eivät ole toisiaan pois sulkevia toimijoita vaan hyvin
usein silloinkin, kun vastuu järjestämisestä on
kunnalla, käytännön toteuttajina ovat
yksityiset yritykset. Kuljetusjärjestelmä on ollut
iso kysymys, ja tämä lainsäädäntö on
pyritty nyt luomaan niin, että kunnassa on aito mahdollisuus
valita, onko kunnan järjestämä vai kiinteistöjen
itse järjestämä kuljetusjärjestelmä.
Kierrätystavoitteet, ja ylipäätään
jätehierarkian toimeenpano, ovat tietysti tässä lainsäädännön
keskeisiä tavoitteita. Se suurin sisällöllinen muutos
Suomen jätehuoltojärjestelmään
tästä lainsäädännöstä on
tuottajavastuun ulottaminen pakkausjätteelle. Siinäkin
pyritään sitten ne käytännön
yksityiskohdat luomaan sillä tavalla, että tuo
kuljetusjärjestelmä on paitsi kuluttajaystävällinen,
eli näitä pömpeleitä on mahdollisimman paljon
tarjolla, siinä on myöskin mahdollisimman vähän
päällekkäin, elikkä siinä on
logistista tehokkuutta.
On ihan oikein olla tässä vaiheessa jo pikku hiljaa
huolissaan siitä, kuinka paljon Suomeen jätteenpolttokapasiteettia
syntyy, koska me olimme joitakin vuosia sitten siinä tilanteessa,
että sitä oli vielä erittäin
vähän. Nyt on isoja laitoksia rakenteilla, ja
varmasti samalla kertaa harpataan jo sinne yläreunaan saakka.
On tärkeää, että lainsäädännöllä ja
asetuksilla säädettävät kierrätystavoitteet
ovat riittävän kunnianhimoiset, jotta ne omalta
osaltaan sitten myöskin säätelevät
sitä, että polttoon ei ohjautuisi kierrätyskelpoista
jätettä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yksityiset jätealan yrittäjät
ovat kovasti huolissaan siitä, mitä tulevaisuus
tuo tullessaan. Muun muassa Jyväskylässä oli
muutama viikko sitten alan yksityisten yrittäjien kokous,
ja he toivat esille myöskin sen, kuinka kierrätyksessä eri
metallien ja muitten arvoaineitten erottaminen tapahtuu juuri yrittäjien
toimesta kustannustehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Toivon,
että yrittäjien näkökohdat tulevat
huomioon otetuiksi, jos eivät nyt tässä,
niin sitten asian seuraavissa käsittelyissä. Vaikka
lakihan tulee nyt päätökseen, toivon,
että on nöyrää mieltä kuulla,
jos yrittäjillä on asiantuntevaa kritiikkiä,
ja tehdä tarvittavat lainmuutokset, koska tällä hetkellä yrittäjäkentältä tulee
palaute, jossa yrittäjillä on hyvin paljon duubioita
tämän asian suhteen.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä tuon myös
sen esille, että meillä jätteitä kannattaisi hyödyntää monella
tavalla ja eräs muoto on biokaasu. Eilen olin maa- ja metsätalousministerin kanssa
tutustumassa Laukaan Kalmarin tilalla biokaasun toimintaan. Uusi
tankkauspiste otettiin käyttöön. Jätteillähän
on myöskin valtava mahdollisuus tulla hyödyksi
energiakäytössä, eri tyyppisillä jätteillä.
Minä toivon vauhtia tälle biokaasun tuotannolle
ja sen jalostamiselle eri jatkojalosteiksi. Se on aina ympäristöteko.
Erkki Pulliainen /vihr:
Rouva puhemies! Kommenttina kuultuun.
Ensinnäkin se, mikä koskee kuntien kokonaisvastuuasiaa.
Sille parempaa vaihtoehtoa ei ole esitetty. Tämä yksityinen
sektori, joka nyt hankki runsaasti julkisuutta yhden entisen oppilaani johdolla,
ei ole pystynyt tuottamaan kokonaisvaltaista referenssilaitosta.
On kylläkin yksittäisien fraktioitten käsittelylaitoksia,
jotka ovat hienoja paikkoja, mutta se on semmoista rusinat pullan
päältä keräily -systeemiä.
Kokonaisvaltaista uskottavaa referenssilaitosjärjestelmää ei ole,
jolloinka tämä jää valitettavasti
ainoaksi ajatuksellisesti toimivaksi vaihtoehdoksi. Mutta käytännön
tasolla nämä energialaitosvetoiset, jos näin
voi sanoa, kunnalliset jätteenpolttolaitokset eivät
välitä meistä yhtään
mitään: on aivan yks hailee, onko tätä laitosta,
siis eduskuntaa, Suomessa olemassa vai ei.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri viittasi tuohon EU-direktiiviin,
ja tämän lainsäädännönhän
olisi pitänyt tulla direktiivin mukaan voimaan jo viimeistään
12. joulukuuta 2010, eli olemme hiukan jäljessä.
Mutta vuosien ajan tätä on pyydetty, vaadittu
eduskunnasta, myös ympäristövaliokunnan
lausumissa, jotka eduskunnan täysistunto on hyväksynyt.
Ministeriössä Olli Pahkala on tehnyt tässä pitkän työn,
ja tiedämme, että hän ei ole enää tätä iloa jakamassa,
että tämä on nyt tullut loppuun. Mutta
hänenkin kunniakseen, niin kuin totesin jo aikaisemmin,
voidaan sanoa, että tämä työ nyt
tulee tähän vaiheeseen.
Valiokunta todellakin edellyttää hallitukselta asetuksia
ja riittävän kunnianhimoisia yhdyskuntajätteen,
biojätteen jne., näiden jätejakeiden,
jälleenkierrätystavoitteita, ja sitten ministeriössä se asetuksen
teko on iso asia.
Täällä ed. Lauri Oinonen äsken
viittasi käyntiinsä Keski-Suomessa, siellä tunnetulla
biokaasutilalla, ja tulee vaan tässä asiassa mieleen,
että silloin kun päätettiin 2000-luvun
alussa Olkiluoto 3:sta, niin silloin luvattiin kyllä kansanedustajille
se, että biokaasu on käyttökelpoinen
ja verotuksen mahdollistava liikennepolttoaine, mutta eipä sitä sitten
kuitenkaan tullut, ja tämä esimerkki tästä biokaasusta
on edelleenkin liikennepolttoaineena hakusessaan, kun tiedämme,
mikä sen verokohtelu on kuitenkin verrattuna muihin polttoaineisiin.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että pitkän
valmistelun ja, voi sanoa, kahden aika pitkäaikaisen työryhmänkin
jälkeen on saatu tämä jätelaki
tähän vaiheeseen ja asiaa selkeästi eteenpäin.
Tämä on selkeä edistysaskel kuitenkin
tässä jätehuollon toteuttamisessa, vaikkakin
tähän sisältyy muutamia vielä hiukan
ristiriitaisia asioita, jotka varmasti tuolla käytännön toimissa
sitten selkiytyvät.
Tänne on kirjattu tämä yhteinen jätehuoltoviranomainen,
tavallaan yhteispäätös, eri kuntien alueilla
toimivan jätehuollon osalta. Ympäristövaliokunta
kiinnittää siihen huomiota hallintovaliokunnan
tavoin, että on vähän ristiriitaista
kunnan itsehallintoperiaatteita ja vakiintuneita käytäntöjä ajatellen
se, että erikseen tällainen jätehuoltoviranomainen
tänne sisään kirjoitetaan, mutta todetaan
kuitenkin, että se edesauttaa monesti tämmöisen
yhteisen strategian ja jätehuollon edistymistä.
Haluan korostaa sitä, että silloin kun tätä valtaa
tämmöiselle jätehuoltolautakunnalle tai
vastaavalle annetaan, niin päätösvalta
on joka tapauksessa siellä kuntien valtuustoissa, ja siinä perustamisvaiheessa
pitää hyvin tarkkaan puntaroida esimerkiksi otto-oikeuksien
ja päätösvallan laajuuden merkitystä,
kuinka laajasti tälle jätehuoltoviranomaiselle
tätä päätösvaltaa kunnat haluavat
antaa.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin vielä tähdentää tätä näkökulmaa,
joka tässä keskustelussa on noussut esille kuntien
ja yksityisten yritysten välillä, ja muistuttaa
siitä, että tämä osa-alue on
varsin pieni osa koko tätä isoa jätelain
kokonaisuudistusta. Eli kyllä tässä se
villankoiran ydin on nimenomaan siinä, että tuomme
tähän lain tasolle näitä tärkeitä,
muun muassa kierrätykseen liittyviä asioita paremmin
esiin kuin mitä aikaisemmassa laissa on ollut.
En itse kyllä aivan jaa tätä ed.
Pulliaisen edustamaa näkökantaa siitä,
että kuntien jätehuollossa nyt jotenkin ajateltaisiin
yksioikoisesti, että kaikki vaan, mitä polttoon
voidaan viedä, sinne myöskin kärrätään.
En jaa tätä käsitystä kyllä,
ja myös valiokunnan tietoon on tässä laajassa
kuulemisessa tullut kyllä niitäkin esimerkkejä,
joissa kunnissa on hyvin pitkälle meneviä suunnitelmia
ja myös toteutusta sen osalta, että kierrätysastetta
voidaan nostaa, hyödyntämisastetta voidaan nostaa.
Kaikkein suurin ongelma minun mielestäni tässä koko
keskustelussa liittyy jätehierarkiassa tähän
ykköskohtaan, ja se on tämä jätteen
määrän vähentäminen.
Tästä isosta kokonaisuudesta meidän pitäisi
yhteiskunnallisesti saada enemmän keskustelua aikaan, siis
siitä, miten siirtyä kohti entistä kestävämpää kulutustottumusten maailmaa,
jossa ei ole paikkaa nimeltä "Pois" olemassa. Kun pienen
poikani kanssa tässä lelulaatikoita taannoin siivottiin
ja hän sanoi, että pistetään
vaan pois tämä vanha lelu, niin tekisi mieleni
tähdentää laajemminkin suomalaisille, että paikkaa
nimeltä "Pois" ei ole olemassa, ja sen vuoksi meidän
jokaisen omat kulutustottumukset ovat hyvin tärkeässä roolissa
silloin, kun pohdimme sitä, mitä sitten sille
jätteelle (Puhemies: 2 minuuttia!) tapahtuu sen jälkeen,
kun sen elinkaari on päätöksessään.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni yksi erittäin
tärkeä osa on kierrätys ja jätteitten
käsittely, ja siitä kyllä voi sanoa,
että siinä yksityinen puoli on valovuoden edellä ympäri
maata.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Toivon, että kunnille ei tämän
lain myötä tulisi lisää kustannuksia,
koska yksityiset ovat hoitaneet hyvin tarkoituksenmukaisesti oman
tehtävänsä tällä alueella.
Toivon, että ei tulisi semmoista ylhäältä päin
tulevaa turhaa byrokratiaa päälle vaan että mahdollisimman
vähin kustannuksin voitaisiin toimia mahdollisimman tehokkaasti
ja että lain käytännön toteutusta
sitten seurattaisiin ja oltaisiin valmiit myöskin nöyrästi
tarvittaessa muutoksiin.
Yleiskeskustelu päättyi.