Täysistunnon pöytäkirja 167/2014 vp

PTK 167/2014 vp

167. MAANANTAINA 9. MAALISKUUTA 2015 kello 12.00

Tarkistettu versio 2.0

22) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kunnan velvollisuudesta järjestää eräitä terveydenhuollon palveluja eräille ulkomaalaisille ja laiksi rajat ylittävästä terveydenhuollosta annetun lain muuttamisesta

 

Kari Rajamäki /sd:

Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että olisin toivonut toisenlaista istuntoviikkoa viimeiselle 32 vuoden valtiopäivätyölleni, myös muistaen sisäasiainministerinä EU-puheenjohtajuuteemme liittyvät maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan, Suomen vahvan roolin laittoman maahanmuuton ja ihmiskaupan torjunnassa ja myöskin ylipäänsä sisäisen turvallisuuden kehittämisen osalta.

Kelan valtuutettuna ja sosiaali- ja terveydenhuollossa myöskin syrjäytymisestä paljon huolta kantaneena olen suorastaan aivan järkyttynyt siitä, että ohi valtiovarainministeriön kunnon budjettivalmistelun tartuntatautilaista — tartuntatautilain muutoshan VM:ssä hylättiin — tehtiin nopeasti sosiaali- ja terveysministeri Huovisen toimesta ohitustie, ohituskaista, jossa tehtiin todella maassa laittomasti oleville terveydenhuoltojärjestelmää koskeva lainsäädäntöesitys, joka tarkoittaa heille parempia palveluja kuin Suomen kansalaisille ja — poiketen EU:n valtalinjasta — myöskin ei-kiireellisten hoitojen järjestämisessä.

Taustalla oikeastaan oli vain THL:n pohjatyö avata ilmainen suomalainen perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito kaikille laittomasti maassa oleville. Tältä osin turvallisuusviranomaisten ja myös EU:n yhteisen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan ja laittoman maahanmuuton torjunnan linja on ollut se, että ei pidä synnyttää vinouttavia, vetovoimaa kasvattavia tekijöitä. Tietysti Suomen etu tässä nykyisessä epävarmassa tilanteessa on ehdottomasti ollut itse välttää tältä osin tämä asia ja hallita myöskin nämä paineet, joita voimakkaasti on. Myöskin sanon suoraan, että perusteltujen turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten kannalta hyväksyttävyys edellyttää, että tämä maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan kokonaisuus on hallinnassa ja että viranomaisten toimintaan voidaan luottaa.

Nyt tässä esityksessä, joka on sosiaali- ja terveysvaliokunnasta tullut, Suomen vakavassa taloudellisessa tilanteessa esitettäisiin terveyspalvelujen laajentamista eli omaa lakia laittomasti maassa oleville, kun samanaikaisesti meidän sosiaali- ja terveydenhuoltomenoja, kuten myös Kuntaliitto yksimielisesti kielteisessä kannassaan totesi, leikataan miljardi euroa. Kun myös tiedämme ne paineet, mitä terveys- ja sosiaalipalveluissa meillä on terveydenhuollon turvaamisessa, päihdepotilaiden, mielenterveyspotilaiden, lastenpsykiatrian tilanteessa, lapsiperheiden tilanteessa, niin tämä valmistelun pohja ja esitys sisällöltään on kestämätön. Sanon suoraan, että Suomella ei ole varaa tähän lainsäädäntöön. Tämähän tulee johtamaan siihen, että terveydenhuollon kustannuksiin tulee hallitsemattomia vaikutuksia. Meillä on miljoona paperitonta, Pietarissa 50 000 hiv-potilasta, joista 20 000 on hoidossa. Ja poiketen muiden maiden näistä hoitoperiaatteista, meillä kyllä hiv-potilaat ynnä muut, syöpähoidot näille laittomille, paperittomille maahan tuleville ovat tässä hallituksen esityksessä mukana. Eli tämä on täysin epärealistinen, myöskin nämä niin sanotut kustannusarviot.

Tämä on puhtaasti tällainen sinisilmäinen — sanotaan nyt, että sinisilmäiset vihreät arvot ovat kohdanneet tässä kovat harmaat markkinavoimat. Meillä ovat harmaa talous ja pimeät työmarkkinat päässeet voimakkaasti kasvamaan, ja nyt tältä osin tämä terveydenhuoltojärjestelmään tuleva mahdollisuus tarjota kaikkia mahdollisia palveluita kaikille on täysin poikkeava Suomen yleisen edun, Suomen terveyspalvelujen hallinnan ja rahoituksen, kunta- ja valtiontalouden näkökulmasta, mutta myös meidän turvallisuusnäkökulmasta. Se poikkeaa myöskin Euroopan muissa maissa olevasta kehityksestä, jossa juuri näiden paineiden takia ollaan säätelemässä ja ottamassa paremmin haltuun, muun muassa Espanjassa ja Portugalissa, aiemmin ehkä vähän väljää käytäntöä. Suomessahan tämä tilanne on hyvin eurooppalainen: 70 prosenttia Euroopan maista noudattaa Saksaa myöten tätä meidän käytäntöämme. Meillä tosin Helsingin kaupungin ratkaisut menevät täysin ohi siitä, mitä on tapana. Helsingin kaupunkihan tarjoaa jo nyt raskaana oleville ja alle 18-vuotiaille kuntatasoiset palvelut, mutta Suomessa tarjotaan siis jo nyt laajemmat paperittomien palvelut kuin pääosassa Eurooppaa.

Arvoisa puhemies! Esitän asian vakavuuden huomioon ottaen ja sen erittäin puutteellisen valmistelun ja sen taloudelliset ja inhimilliset vaikutukset huomioon ottaen asian panemista pöydälle perjantaina 13.3. pidettävään täysistuntoon.

Hanna Mäntylä /ps:

Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että itselläni tämä parlamentaarinen ura ei ole kovin pitkä, ainakaan vielä, täällä eduskunnassa, mutta tämä lakiesitys on yksi käsittämättömimmistä, joita olen näiden neljän vuoden aikana nähnyt.

Tämä on valmistelultaan täysin kestämätön. Tämän valmistelu on ollut sellainen, että ei voida miltään osin katsoa, nähdäkseni, sen täyttävän hyvää lainlaatimistapaa. Kuulemiset tähän on suoritettu käytännössä suullisesti, kirjallista dokumentaatiota ei ole, ja myöskin näiden kuultujen tahojen tämmöinen jakauma on hyvin, hyvin suppea.

Tässä ei ole millään tavalla huomioitu sitä, minkälainen järjestelmä tässä ollaan nyt luomassa. Tässä ollaan tekemässä täysin uutta terveydenhuoltojärjestelmää nykyisen järjestelmän rinnalle. Ja kyllä tuolta kentältä on tullut lääkäreiltä ja hoitohenkilöstöltä erittäin vakavaa viestiä siitä, että tätä lakiesitystä ei pitäisi missään olosuhteissa hyväksyä.

Arvoisa puhemies! Lopuksi tässä puheenvuorossani kannatan edustaja Rajamäen tekemää esitystä asian pöydälle laittamisesta ja siirtämisestä perjantain 13.3. istuntoon.