Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että olisin
toivonut toisenlaista istuntoviikkoa viimeiselle 32 vuoden valtiopäivätyölleni,
myös muistaen sisäasiainministerinä EU-puheenjohtajuuteemme
liittyvät maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan, Suomen
vahvan roolin laittoman maahanmuuton ja ihmiskaupan torjunnassa
ja myöskin ylipäänsä sisäisen
turvallisuuden kehittämisen osalta.
Kelan valtuutettuna ja sosiaali- ja terveydenhuollossa myöskin
syrjäytymisestä paljon huolta kantaneena olen
suorastaan aivan järkyttynyt siitä, että ohi
valtiovarainministeriön kunnon budjettivalmistelun tartuntatautilaista — tartuntatautilain
muutoshan VM:ssä hylättiin — tehtiin
nopeasti sosiaali- ja terveysministeri Huovisen toimesta ohitustie,
ohituskaista, jossa tehtiin todella maassa laittomasti oleville
terveydenhuoltojärjestelmää koskeva lainsäädäntöesitys,
joka tarkoittaa heille parempia palveluja kuin Suomen kansalaisille
ja — poiketen EU:n valtalinjasta — myöskin
ei-kiireellisten hoitojen järjestämisessä.
Taustalla oikeastaan oli vain THL:n pohjatyö avata
ilmainen suomalainen perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito
kaikille laittomasti maassa oleville. Tältä osin
turvallisuusviranomaisten ja myös EU:n yhteisen maahanmuutto- ja
turvapaikkapolitiikan ja laittoman maahanmuuton torjunnan linja
on ollut se, että ei pidä synnyttää vinouttavia,
vetovoimaa kasvattavia tekijöitä. Tietysti Suomen
etu tässä nykyisessä epävarmassa
tilanteessa on ehdottomasti ollut itse välttää tältä osin
tämä asia ja hallita myöskin nämä paineet,
joita voimakkaasti on. Myöskin sanon suoraan, että perusteltujen
turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten kannalta hyväksyttävyys edellyttää,
että tämä maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan
kokonaisuus on hallinnassa ja että viranomaisten toimintaan
voidaan luottaa.
Nyt tässä esityksessä, joka on sosiaali-
ja terveysvaliokunnasta tullut, Suomen vakavassa taloudellisessa
tilanteessa esitettäisiin terveyspalvelujen laajentamista
eli omaa lakia laittomasti maassa oleville, kun samanaikaisesti
meidän sosiaali- ja terveydenhuoltomenoja, kuten myös Kuntaliitto
yksimielisesti kielteisessä kannassaan totesi, leikataan
miljardi euroa. Kun myös tiedämme ne paineet,
mitä terveys- ja sosiaalipalveluissa meillä on
terveydenhuollon turvaamisessa, päihdepotilaiden, mielenterveyspotilaiden,
lastenpsykiatrian tilanteessa, lapsiperheiden tilanteessa, niin
tämä valmistelun pohja ja esitys sisällöltään
on kestämätön. Sanon suoraan, että Suomella
ei ole varaa tähän lainsäädäntöön.
Tämähän tulee johtamaan siihen, että terveydenhuollon
kustannuksiin tulee hallitsemattomia vaikutuksia. Meillä on
miljoona paperitonta, Pietarissa 50 000 hiv-potilasta,
joista 20 000 on hoidossa. Ja poiketen muiden maiden näistä hoitoperiaatteista,
meillä kyllä hiv-potilaat ynnä muut,
syöpähoidot näille laittomille, paperittomille
maahan tuleville ovat tässä hallituksen esityksessä mukana.
Eli tämä on täysin epärealistinen,
myöskin nämä niin sanotut kustannusarviot.
Tämä on puhtaasti tällainen sinisilmäinen — sanotaan
nyt, että sinisilmäiset vihreät arvot
ovat kohdanneet tässä kovat harmaat markkinavoimat.
Meillä ovat harmaa talous ja pimeät työmarkkinat
päässeet voimakkaasti kasvamaan, ja nyt tältä osin
tämä terveydenhuoltojärjestelmään tuleva
mahdollisuus tarjota kaikkia mahdollisia palveluita kaikille on
täysin poikkeava Suomen yleisen edun, Suomen terveyspalvelujen
hallinnan ja rahoituksen, kunta- ja valtiontalouden näkökulmasta,
mutta myös meidän turvallisuusnäkökulmasta.
Se poikkeaa myöskin Euroopan muissa maissa olevasta kehityksestä,
jossa juuri näiden paineiden takia ollaan säätelemässä ja
ottamassa paremmin haltuun, muun muassa Espanjassa ja Portugalissa,
aiemmin ehkä vähän väljää käytäntöä.
Suomessahan tämä tilanne on hyvin eurooppalainen:
70 prosenttia Euroopan maista noudattaa Saksaa myöten tätä meidän
käytäntöämme. Meillä tosin
Helsingin kaupungin ratkaisut menevät täysin ohi
siitä, mitä on tapana. Helsingin kaupunkihan tarjoaa
jo nyt raskaana oleville ja alle 18-vuotiaille kuntatasoiset palvelut,
mutta Suomessa tarjotaan siis jo nyt laajemmat paperittomien palvelut
kuin pääosassa Eurooppaa.
Arvoisa puhemies! Esitän asian vakavuuden huomioon
ottaen ja sen erittäin puutteellisen valmistelun ja sen
taloudelliset ja inhimilliset vaikutukset huomioon ottaen asian
panemista pöydälle perjantaina 13.3. pidettävään
täysistuntoon.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että itselläni
tämä parlamentaarinen ura ei ole kovin pitkä,
ainakaan vielä, täällä eduskunnassa,
mutta tämä lakiesitys on yksi käsittämättömimmistä,
joita olen näiden neljän vuoden aikana nähnyt.
Tämä on valmistelultaan täysin kestämätön. Tämän
valmistelu on ollut sellainen, että ei voida miltään
osin katsoa, nähdäkseni, sen täyttävän
hyvää lainlaatimistapaa. Kuulemiset tähän on
suoritettu käytännössä suullisesti,
kirjallista dokumentaatiota ei ole, ja myöskin näiden
kuultujen tahojen tämmöinen jakauma on hyvin,
hyvin suppea.
Tässä ei ole millään tavalla
huomioitu sitä, minkälainen järjestelmä tässä ollaan
nyt luomassa. Tässä ollaan tekemässä täysin
uutta terveydenhuoltojärjestelmää nykyisen
järjestelmän rinnalle. Ja kyllä tuolta
kentältä on tullut lääkäreiltä ja
hoitohenkilöstöltä erittäin
vakavaa viestiä siitä, että tätä lakiesitystä ei
pitäisi missään olosuhteissa hyväksyä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi tässä puheenvuorossani
kannatan edustaja Rajamäen tekemää esitystä asian
pöydälle laittamisesta ja siirtämisestä perjantain
13.3. istuntoon.