5) Hallituksen esitys eduskunnalle itsenäisten maiden
alkuperäis- ja heimokansoja koskevan yleissopimuksen hyväksymisestä sekä laeiksi
yleissopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja Metsähallituksesta annetun lain muuttamisesta
Johannes Koskinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itsenäisten maiden al- kuperäisheimokansoja
koskeva Kansainvälisen työjärjestön
ILOn yleissopimus 169 hyväksyttiin 76. kansainvälisessä työkonferenssissa
jo kesäkuussa 1989, siis pian 26 vuotta sitten. Se tuli kansainvälisesti
voimaan syyskuussa 1991. Sitä on aika harva maa ratifioinut — lukumäärä taitaa olla
20:n tienoilla tällä hetkellä. Sillä on
kuitenkin suuri symbolimerkitys alkuperäiskansoille, koska
se on ainoa sitoutumista varten avoinna oleva kansainvälinen
nimenomaisesti alkuperäiskansoja koskeva yleissopimus.
Hallitus saattoi ILOn perussäännön
mukaisesti sopimuksen eduskunnan käsiteltäväksi
ensimmäisen kerran lainsäädäntö-
ja muita toimenpiteitä varten vuonna 1990. Silloin eduskunta
päätti, hallituksen esityksen mukaisesti, olla
hyväksymättä sopimusta. Hallituksen esityksessä sopimuksen
hyväksymättä jättämistä perusteltiin
sillä, ettei Suomen tuolloisen lainsäädännön
katsot-tu vastaavan yleissopimuksen määräyksiä.
Sen jälkeen on toki paljon eri lainsäädäntöä muutettu,
esimerkiksi tätä saamelaisten itsehallintoa kehitetty.
On myös tehty erilaisia taloudellisia järjestelyjä koskien
poronhoitoa tai muita alueen perinteisiä elinkeinoja.
Perustuslakivaliokunta on eri yhteyksissä edellyttänyt
hallituksen selvittävän, millä tavoin ja
millaisin käytännön vaikutuksin esteet
yleissopimuksen ratifioimiselle ovat poistettavissa, sekä pitänyt
tärkeänä, että lainsäädäntöä ei
kehitetä yleissopimuksen vastaisesti. Ratifioimista on valmisteltu
Suomessa yli 20 vuoden ajan, muun muassa toimikunta- ja työryhmätyönä sekä useiden
selvitysmiesten avulla. Tunnetusti valmisteluprosessi on ollut vaikea.
On tehty esityksiä hiukan tuon Norjan mallin mukaisesta
alueen saamelaisväestön ja muun väestön
yhteisestä valtion maiden hallintomallista. Myös
Metsähallituksen tuottojen jakamisesta paremmin alueen omien
elinkeinojen kehittämiseen on tehty esityksiä,
mutta ne eivät ole saavuttaneet joko saamelaiskäräjien
myötävaikutusta tai sitten alueen kuntien ja muun
asukaskunnan hyväksyntää.
Alkuperäiskansojen oikeuksien edistäminen on
jo pitkään kuulunut Suomen kansainvälisen ihmisoikeuspolitiikan
painopistealueisiin. Sen kannalta olisi tietysti tärkeätä,
että kansallisesti toimitaan samansuuntaisesti, ja muun
muassa siihen kiinnitetään huomiota tässä tuoreessa
valtioneuvoston ihmisoikeusselonteossa. Selonteossa viitataan hallituksen
tavoitteeseen ILO 169 -sopimuksen ratifioimisesta ja kerrotaan
Suomen antaneen tästä YK:lle vapaaehtoisen sitoumuksen.
Perustuslakivaliokunta pitää yleissopimuksen ratifiointia
tärkeänä saamelaisten kielen ja kulttuurin
säilymisen ja kehittymisen turvaamiseksi. Ratifioimalla
yleissopimuksen Suomi vahvistaa kansainvälisesti sitoutumistaan
turvata Suomen ja Euroopan unionin ainoan alkuperäiskansan, saamelaisten,
mahdollisuudet säilyttää kulttuurinsa
ja kehittää sitä omien tavoitteidensa
mukaisesti, nauttia ihmisoikeuksia ja perusvapauksia ilman esteitä ja
syrjintää sekä osallistua sellaisten
asioiden valmisteluun, jotka voivat vaikuttaa välittömästi
heihin.
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi
yleissopimukseen annettavan selityksen, jossa Suomen hallitus ja
saamelaiskäräjät Suomessa toteavat yhteisymmärryksensä yleissopimuksen
ja erityisesti sen 14 artiklan määräysten täytäntöönpanon
pohjaksi Suomessa. Yleissopimuksen 34 artiklan mukaan yleissopimuksen täytäntöönpanemiseksi
toteutettavien toimenpiteiden luonne ja laajuus on ratkaistava joustavasti
kunkin maan erityiset olosuhteet huomioon ottaen. Selityksellä selvennetään
sitä, miten käsillä olevan yleissopimuksen
määräyksiä sovelletaan ja pannaan
täytäntöön Suomessa yhteisymmärryksessä saamelaiskäräjien
kanssa.
Tällä selityksellä on siis haluttu
sulkea pois sellaiset äärimmäisyyksiin
vedetyt tulkinnat, että Suomessa esimerkiksi valtion maiden
omistusta lähdettäisiin muuttamaan tai saamelaisten
ja muun pohjoisimman Suomen asukkaiden välisiä elinkeinonharjoittamissuhteita
tai omistussuhteita jotenkin lähdettäisiin muuttamaan.
Selityksen mukaan Suomen hallitus ei yleissopimuksen johdosta puutu
saamelaisten kotiseutualueella olevien yksityisten henkilöiden
yhteismetsien eikä kuntien tai muiden julkisyhteisöjen
maa- ja vesialueiden omistus-, hallinta- tai käyttöoikeuksiin, eikä yksityisten
henkilöiden yhteismetsiä taikka kuntien tai muiden
julkisyhteisöjen omistamia tai hallitsemia maa- ja vesialueita
siirretä pois alueiden nykyisiltä omistajilta
tai haltijoilta. Ei puututa myöskään
jokamiehenoikeuksiin tai vastaaviin käyttöoikeuksiin.
Tämän selityksen oikeudellista luonnetta on arvioitu,
ja on todettu, että sillä ei tällaista
oikeudellista sitovuutta ole, mutta tietysti se kertoo sen tahtotilan,
mikä on toisaalta valtioneuvostolla ja toisaalta saamelaiskäräjillä ollut
tulevaa niin hallintoa kuin lainsäädännön
kehittämistäkin ajatellen.
Perustuslakivaliokunta toteaa, että yleissopimus ei
edellytä muiden oikeuksiin puuttumista. Myös ILOn
asiantuntijakomitea on katsonut, että maaoikeudet on taattava
yhdenvertaisesti sekä saamelaisille että alueen
muulle väestölle, ja ratkaisun on oltava reilu
niin saamelaisten kuin muunkin väestön kannalta.
Valiokunta pitää hyvänä, että hallitus
ja saamelaiskäräjät ovat saavuttaneet
yhteisen näkemyksen yleissopimuksen täytäntöönpanon
lähtökohdista niin, että sopimuksen johdosta
ei ryhdytä muiden alueella asuvien oikeuksia rajoittaviin
toimenpiteisiin.
Tunnetusti ILOn yleissopimuksia koskee varaumien tekemisen kielto,
joten myöskään tähän sopimukseen
ei voi liittää varaumaa sopimuksen hyväksymisen
yhteydessä. Tämä äsken kuvattu selitys
ei siis kansainvälisoikeudellisessa mielessä sido
sen paremmin sopimuksen kansainvälisiä valvontaelimiä kuin
muita sopijaosapuolivaltioitakaan. Sopimuksen 34 artikla huomioon
ottaen tämä ei kuitenkaan tarkoita, että selitys
olisi vailla kaikkea oikeudellista merkitystä. Selitykseen
on kirjattu kansallinen ratkaisu, jossa on sopimuksen 34 artiklassa
tarkoitetulla tavalla otettu huomioon Suomen erityiset olosuhteet.
Selitys muodostaa pohjan sille, miten yleissopimuksen määräykset
Suomessa, näissä Suomen erityisissä olosuhteissa,
ymmärretään ja mille ratkaisulle on myös
alkuperäiskansan demokraattisesti valitun edustuselimen
tuki.
Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan ehdotetulle
selitykselle on tarpeen saada eduskunnan suostumus. Tämä selityksen
tarve tulee juuri siitä, että Suomessa myös
historiallisesti pohjoisimman Suomen asutus on tapahtunut samanaikaisesti,
niin saamelaisten toimesta kuin sitten suomalaisväestön.
Myöskin samoja elinkeinoja — poronhoitoa, metsästystä ja
kalastusta — on samanaikaisesti ryhdytty harjoittamaan
silloin valtion maaksi kirjatuilla alueilla, ja niistä osa
on sitten myöhemmin elinkeinojen kehittymisen myötä kirjattu
yksityiseen omistukseen, ja suurin osa sekä saamelaisten
että suomalaisväestön käyttämistä alueista
on jäänyt valtion maaksi
Perustuslakivaliokunta halusi kirjata nimenomaisesti tämän
Suomen oikeustilan tuossa mietinnössä jaksoon
Sopimuksen soveltaminen Suomen olosuhteissa. Siinä kerrotaan,
että hallituksen lähtökohtana esityksessä on
ollut, että Suomen kansallinen ratkaisu maaoikeuksien osalta lähtee
siitä, ettei kansalaisten, saamelaisten, kotiseutualueella
oleviin maa- ja vesialueisiin kohdistuviin omistus-, käyttö-
ja hallintaoikeuksiin puututa yleissopimuksen täytäntöönpanon
johdosta. Tätä lähtökohtaa on
pidetty maa- ja metsätalousvaliokunnan ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnoissa perusteltuna, ja perustuslakivaliokunta
yhtyy tähän käsitykseen.
Valiokunta katsoo, että Suomen lainsäädäntö vastaa
sopimuksen määräyksiä eikä sopimuksen ratifioiminen
aiheuta tarvetta muuttaa Suomen lainsäädäntöä.
Valiokunta korostaa, ettei yleissopimuksen täytäntöönpano
edellytä puuttumista saamelaisten kotiseutualueella olevien
yksityisten henkilöiden tai julkisyhteisöjen maa-
ja vesialueiden omistus-, hallinta- tai käyttöoikeuksiin eikä myöskään
jokamiehenoikeuksiin tai muihin omistuksesta riippumattomiin käyttöoikeuksiin eikä
valtion
maa- ja vesialueiden omistus-, hallinta- tai käyttöoikeuksiin.
Perustuslakivaliokunta painottaa, että sopimus ei edellytä Suomen
kiinteistölainsäädännön muuttamista
eikä sopimus itsessään luo luonnollisille
tai oikeushenkilöille yksityisoikeudellisia kiinteistö-
tai muita oikeuksia. Sopimus ei myöskään
edellytä muut poissulkevien eri- tai yksinoikeuksien luomista
alkuperäiskansaan kuuluville yksilöille tai heidän
muodostamilleen oikeushenkilöille. Sopimus ei aiheuta myöskään
muutoksia Suomen kaavoituslainsäädäntöön
tai kuntien kaavoitusoikeuteen.
Valiokunta katsoo kuitenkin sopimuksen täytäntöönpanoon
kuuluvan, että saamelaisille turvataan oikeudet osallistua
ja vaikuttaa saamelaisten kotiseutualueella olevien valtion maa-
ja vesialueiden käyttöä koskevaan suunnitteluun
ja päätöksentekoon samoin kuin oikeudet
käyttää näitä alueita
saamelaiskulttuurin harjoittamisen ylläpitämiseen
ja edistämiseen sekä harjoittaa näillä alueilla
saamelaisten perinteisiä elinkeinoja, kuten poronhoitoa,
metsästystä ja kalastusta.
Yleissopimus ei velvoita sopijavaltioita määrittelemään
kansallisessa lainsäädännössä,
ket- kä voidaan katsoa alkuperäiskansan jäseniksi. Yleissopimus
asettaa kuitenkin tiettyjä vaatimuksia määritelmäsäännökselle
sekä sitä koskevalle valtion sisäiselle
päätöksenteolle, jos määrittely
halutaan tehdä kansallisessa lainsäädännössä.
Myöskään kansainvälinen oikeus
ei sisällä yleisesti hyväksyttyä määritelmää alkuperäiskansoista
tai sellaisiksi katsottavista ryhmistä. Näin ollen
se, ketkä yksittäiset henkilöt kuuluvat alkuperäiskansaan,
on lähtökohtaisesti kunkin kansallisen oikeusjärjestyksen
säänneltävissä oleva asia.
Äsken keskustelimme Suomessa tästä määrittelystä,
mitä saamelaiskäräjien vaaliluetteloon kuuluminen
edellyttää, ja se on jossakin määrin erillinen
kysymys verrattuna siihen, mitkä sitten tämän
ILO-sopimuksen alkuperäiskansaan kuulumisen kriteerit olisivat.
Suomessa puhutaan useita saamelaiskieliä, ja eri saamelaisryhmillä on
erilaiset historialliset taustat, ja myös niiden kulttuurit
eroavat toisistaan. Osa saamelaisryhmistä on vuosien kuluessa
joutunut muita voimakkaampien suomalaistamispyrkimysten kohteiksi,
ja ryhmän jäsenet — tai osa heistä — ovat
voineet tämän prosessin tuloksena omaksua käyttöönsä suomen
kielen. Silti he ovat voineet säilyttää kokonaan
tai osittain muita saamelaiskulttuuriin keskeisesti kuuluvia sosiaalisia,
taloudellisia ja kulttuurisia tai poliittisia instituutioitaan.
Valiokunta halusi tässä yhteydessä tarkastella sitä,
että saamelaiskäräjävaalien
vaaliluetteloon hakeutuminen on vapaaehtoista ja luettelosta voi myös
irtisanoutua. Vaaliluettelo ei siis ole tyhjentävä luettelo
siitä, ketkä ovat saamelaisia, vaan luettelon
ulkopuolellakin heitä on. Näin ollen saamelaiskäräjien
vaaliluettelo ei valiokunnan käsityksen mukaan voi olla
yksinomainen luettelo niistä henkilöistä,
joita yleissopimuksen alkuperäiskansaa koskevat säännökset
suojelevat. Valiokunta korostaa, että esimerkiksi saamelaisten
kielelliset oikeudet, kuten saamen kielen käyttäminen
viranomaisissa taikka saamen kielen opetuksen tai saamenkielisten
päivähoitopalvelujen saaminen, eivät
voi olla riippuvaisia henkilön tai hänen huoltajiensa
kuulumisesta vaaliluetteloon.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös joissakin
sopimuksen jo ratifioineissa maissa on ollut erilaisia käsityksiä siitä,
keitä sopimuksen määräysten
tulisi koskea, mutta näihin tilanteisiin on löydetty
kyseisten maiden olosuhteisiin soveltuvat ratkaisut. Sopimus ei
valiokunnan saaman selvityksen mukaan aseta esteitä sille,
että sopimuksen alkuperäiskansan suojelua koskevia
määräyksiä sovellettaisiin Suomessa saamelaiskäräjillä edustettuina
olevien saamelaisten ohella myös johonkin muuhun väestöryhmään,
joka täyttää sopimuksen 1 artiklan mukaiset
alkuperäis- tai heimokansan tunnusmerkit.
Valiokunta esittää vielä joitakin
täydennyksiä koskien raportointijärjestelmää ja
tulevaa niin lainsäädännön kuin
hallinnon kehittämistä. Mutta tärkeintä tuossa
mietinnössä on juuri tämä suomalaisen
oikeustilan varmistus ja se, että tämä ILO-sopimus
ratifioitunakaan ei sitä järkytä, mutta
sen sijaan se antaa evästystä siihen, miten tulevaisuudessa
yhteistoiminnassa pyritään sekä saamelaisten
alkuperäiskansan asemaa kohentamaan että muun
väestön oikeuksia kehittämään tuolla
Suomen saamelaisalueella. Kokonaisuutenahan sopimus on tietysti
sovellettavana koko valtakunnan alueella, esimerkiksi näitten
kielellisten ja kulttuuristen oikeuksien osalta.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kansainvälisen työjärjestön
ILOn työkonferenssin vuonna 1989 hyväksymän
yleissopimuksen 169 perustavoitteet ovat erittäin hyviä ja
kannatettavia. Yleissopimuksen tarkoituksenahan on varmistaa, että alkuperäis-
ja heimokansat voivat nauttia täysimääräisesti
ihmis- ja perusoikeuksista ilman esteitä ja syrjintää.
Yleissopimuksen tarkoituksena on myös saattaa alkuperäis-
ja heimokansojen oikeudet samalle tasolle muun väestön kanssa — siis
haluan korostaa: samalle tasolle muun väestön
kanssa.
Tuon sopimuksen 14 artiklassa todetaan, että osapuolten
on tunnustettava alkuperäis- ja heimokansojen omistus-
ja hallintaoikeudet niihin maihin, joilla ne perinteisesti asuvat.
Tämä 14 artikla onkin se kohta, joka on meillä Suomessa
ilmennyt aika ongelmalliseksi, ja ehkä juuri tämän
takia meillä, vaikka sopimus jo aikoinaan vuosia sitten
allekirjoitettiin, ratifiointi on venynyt.
Edelleen, kuten tuossa edellä perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja totesi, asiantuntijakuulemisessa on tullut ilmi, että sen
keinon, jolla hallitus tällä kertaa pyrkii tämän
14 artiklan tietyllä tavalla ohittamaan — se on
laatinut erillisen selityksen — on todettu valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa olevan vailla kansainvälisoikeudellista
merkitystä. On selvää, että eihän
se täysin merkityksetön ole. Toki se on tämän
hetken osapuolten tahdonilmaisu siitä, miten tulisi tulkita
näitä omistus- ja hallintaoikeuksia ja mitä muutoksia
ne aiheuttavat, jos me tämän sopimuksen ratifioimme.
Mutta viime kädessä kaikki asiantuntijat valiokunnassa
olivat sitä mieltä, että tällä hallituksen
ja saamelaiskäräjien laatimalla selitysosalla
ei ole varsinaisesti ILO-sopimuksen tulkintaan liittyvää sitovaa
oikeudellista merkitystä.
Tästä syystä näen, että edelleen
meillä on sellainen tilanne Suomessa, että meillä ei
ole edellytyksiä ratifioida tätä ILO
169 -sopimusta. Niitä keskeisiä ongelmia
on nimenomaan kolme: ensinnäkin, keitä sopimus
koskee, eli sopimuksen subjektit, toiseksi, mihin maantieteelliseen
alu-eeseen sopimusta tullaan soveltamaan, ja kolmanneksi, millä tavalla
tuo sopimuksen edellä mainittu 14 artikla ja sen käytäntöön
soveltaminen vaikuttaa alueen maiden omistus-, hallinta- ja käyttöoikeuksiin.
Koska meillä ei edelleenkään ole kattavaa
selvitystä tästä asiasta tehty, edellytyksiä ILO-sopimuksen
ratifioinnille ei ole.
Tulenkin näillä perusteilla esittämään
tämän esityksen toisessa käsittelyssä,
että eduskunta ei hyväksy mietintöön
sisältyvää yleissopimusta ja että eduskunta
hylkää mietintöön sisältyvät
lakiehdotukset ja, kolmanneksi, että edustaja Rundgrenin
tekemä toimenpidealoite olosuhdeselvityksestä 25/2013
tultaisiin hyväksymään. Olemme valiokunnassa
jättäneet tähän vastalauseen,
ja sen ovat allekirjoittaneet allekirjoittaneen edustajan lisäksi
edustajat Rundgren, Saarakkala, Packalén, Kivelä ja
Kauma.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Lapin ystävänä ja
myös Lapin oloja monin tavoin seuranneena täytyy
todeta, että tämä on yksi näitä loppuvaiheen
surullisimpia asioita. Vähän runttaamalla ja vähän
niin kuin puolilusmutyylillä viedään
läpi täällä viimeisellä viikolla
asioita, jotka eivät kestä kyllä kriittistä tarkastelua
ja päivänvaloa.
Tällä on tietysti RKP:lle joku suuri poliittinen missioluonne.
Jokainen on ihmisoikeussopimusten osalta, totta kai, vankasti tässä talossa
niiden takana, mutta täytyy sanoa, että jos puhutaan YK:n
kokouksiin menosta ja periaatteiden ja ihmisoikeuksien julistuksesta,
niin ennen sitä pitää oman takapihan
olla kunnossa. Oikeusministeriön ja ulkoministeriön
osalta täytyy sanoa, että varmasti siellä YK:n
suunnassa paljon kuljetaan ja matkustellaan, mutta harvemmin varmaan
silmät ja korvat ovat auki täällä omalla
takapihalla ja omassa maassa.
Maa- ja metsätalousvaliokuntahan käsitteli tätä asiaa
nimenomaan myös maa- ja metsätalousvaliokunnan
toimenkuvan osalta, millä tavalla nimenomaan poronhoito-
ja muiden oikeuksien ja nimenomaan kansalaisoikeuksien ja kansalaisten
tasa-arvoisen kohtelun ja ihmisoikeuksien kannalta Suomen Lapissa
perusväestö kokee asemansa. Tällä hetkellä tuntuu
olevan aika erikoinen tilanne, että poiketen Norjasta ja
monesta muusta meillä on tämmöinen puhdasoppinen
rotutoimikunta, joka äänestää ja
päättää, kuka kuuluu kastiin
ja kuka ei. Tämä ei voi olla tapa, jolla Suomi
etenee, eikä tältä pohjalta voida lähteä kyllä minnekään
kansainvälisiin kokouksiin kirkasotsaisesti julistamaan,
miten Suomi hienosti hoitaa hommat. Pitää olla
joku tolkku.
Nimenomaan tältä osin maa- ja metsätalousvaliokunta
korosti, totta kai piti tärkeänä, että ILO-sopimuksen
ratifiointi pitää saada tehtyä mahdollisimman
nopeasti siten, että saamelaisen alkuperäiskansan
oikeudet saadaan turvattua — sen jälkeen, kun
on aikaansaatu sellainen kansallinen saamelaismääritelmä ja
siihen liittyvät ratkaisut, jotka turvaavat tosiaan meidän
kansalaisillemme ja pohjoisen asukkaille tasapuolisesti kaikkien
asianosaisten oikeudet. Juuri tämän takia maa-
ja metsätalousvaliokunta esitti, että tämä ILO-sopimus
tulee palauttaa uuteen valmisteluun. Se oli meidän perustuslakivaliokunnalle antamamme
lausunto. Nimenomaan perustuslakivaliokunnanhan odottaa huolehtivan
Suomen kansalaisten yhtäläisistä oikeuksista,
kansalaisoikeuksista ja tasavertaisuudesta. Maa- ja metsätalousvaliokunta
katsoi myös, että sopimuksen vaikutuksia saamelaismääritelmän
ulkopuolelle jääviin ryhmiin ei ole selvitetty
riittävästi esityksen valmistelussa.
Johdonmukaisesti varsin yksimielisen maa- ja metsätalousvaliokunnan
kannan kanssa on ilo olla loppuun saakka vastustamassa tätä esitystä, kun
tätä ei ole palautettu uuteen valmisteluun.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on tärkeää,
että ILO-sopimuksen ratifiointiin ryhdytään,
koska se takaisi saamelaisille, Euroopan unionin ainoalle alkuperäiskansalle,
universaalin suojan kieliensä ja kulttuuriensa vaalimiseen.
Täällä puhutaan paljon siitä,
pitäisikö ensin päästä yksimielisyyteen
saamelaismääritelmästä ja vasta
sitten hyväksyä, ratifioida, ILO-sopimus vai pitäisikö tämän
tapahtua toisin päin. Minun mielestäni ensin pitää ratifioida
tämä sopimus ja sitten jatkaa niiden ongelmien
ratkaisemista ja oikeudenmukaisen ratkaisun hakemista siihen, että kaikki
saamelaisiksi itsensä sukujuuriltaan tai kieleltään
tuntevat huomioidaan. Se, onko saamelaiskäräjien
luettelossa vai ei, ei poista sitä tosiseikkaa, että ihminen,
joka tuntee itsensä saamelaiseksi, on saamelainen ja sinänsä jo
silloin ILO-sopimuksen piirissä.
Mielestäni on tärkeää, että sopimus
ratifioidaan mahdollisimman pian, jotta ILO-sopimuksen mukaisesti
päästäisiin edelleen vahvistamaan alkuperäisiä heimokansojen
ihmisoikeuksia ja perusvapauksia ilman esteitä ja syrjintää ja siten
myös Suomen osalta edistettäisiin paremmin saamelaisten
osallistumista heitä koskevien asioiden valmistelun ja
päätöksentekoon.
Tähän hallituksen esitykseen sisältyvä selitys on
tärkeä siinä mielessä, että poronhoitoon
tai maiden ja vesien omistukseen liittyvä tilanne ei ainakaan
merkittävästi muuttuisi mutta sen sijaan saamelaisten
osallisuus päätöksentekoon paranisi.
Maa- ja metsätalousvaliokunnassa jätin maa- ja
metsätalousvaliokunnan lausuntoon eriävän
mielipiteeni.
Ja vielä lopuksi: olisi hyvä, että nyt
Suomi vihdoin viimein ratifioisi tämän ILO-sopimuksen.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lohi kiteytti tuossa vastalauseessamme olleet
kolme kohtaa, jotka ovat olennaisia tässä ILO-sopimuksen
ratifioinnissa.
Ensimmäinen kohta: keitä sopimus koskee, elikkä sopimuksen
subjektit. Siitä me olemme käyneet edellisen lakiehdotuksen
kohdalla keskustelun, jossa keskustelimme tästä saamelaismääritelmästä.
Se on tästä syystä myöskin aivan olennainen
kohta tässä ILO-sopimuksen hyväksymisessä.
Toiseksi: mihin maantieteelliseen alueeseen sopimusta tullaan
soveltamaan? Meille on iskostunut ajatteluun se, että tämähän
koskee vain Enontekiön, Inarin, Utsjoen ja Sodankylän
pohjoisosien aluetta. Tosiasia kuitenkin on, että jos tämä ILO-sopimus
Suomessa ratifioidaan, niin koko poronhoitoalueella tulee käynnistymään prosessi,
jossa loppujen lopuksi katsotaan, mitä tämä sopimuksen
ratifiointi on merkinnyt. Sitten tuo kolmas kohta tuossa, millä tavalla
se vaikuttaa, selviää silloin.
On jollakin tavalla paradoksaalista mielestäni se,
että kun tässä ILOn sopimuksen kohdalla
on olennaisesti kysymys niistä 14 artiklan sisältämistä maankäyttö-,
hallinta- ja omistusoikeuksista, niin sitten hallitus antaa selityksen,
jossa se koettaa vakuuttaa, että tällä ei
ole mitään merkitystä näihin
asioihin, niin kuin täällä on todennut perustuslakivaliokunnan
puheenjohtajakin, että asiantuntijat ovat todenneet, että tällä selityksellä ei
ole tällaista juridista velvoitetta. Tämä ihmetyttää tässä hallituksen
politiikassa kaikkein eniten. ILO-sopimuksessa on keskeinen asia
se, että se nimenomaan koskee näitä maanomistusoikeuksia
ja hallintaoikeuksia, ja te yritätte vakuuttaa, ettei sillä mitään
merkitystä ole: ratifioidaan vain, ei se mitään
vaikuta. Voin vakuuttaa teille, että Lapissa ihmiset kyllä tarttuvat
tähän ILO-sopimuksen ratifioinnin jälkeen
erittäin voimakkaasti, jos jätätte sen
tällä tavalla. Nimittäin se on tarkoitettu
sitä varten, ja siellä kyllä mitataan
sitten se, kuka niitä maita käyttää ja
millä tavalla, eikä se pysähdy vain siihen
pohjoiseen osaan Lappia vaan koko poronhoitoalueeseen.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Hallitus siis ehdottaa,
että eduskunta hyväksyisi niin sanotun ILO-sopimuksen
169, jotta se voitaisiin ratifioida.
Tämän yleissopimuksen keskeisenä tavoitteena
on varmistaa, että alkuperäis- ja heimokansat voivat
nauttia ihmisoikeuksia ja perusvapauksia ilman esteitä ja
syrjintää sekä osallistua sellaisten
asioiden valmisteluun, jotka voivat vaikuttaa välittömästi
niihin. Alkuperäis- ja heimokansojen tulee saada säilyttää kulttuurinsa
ja kehittää sitä omien tavoitteidensa
mukaisesti. Ratifioimalla yleissopimuksen Suomi vahvistaisi kansainvälisesti
sitoutumistaan näiden tavoitteiden turvaamiseen. Tämä sopimus
on ainoa kansainvälinen sopimus, joka nimenomaan koskee
alkuperäiskansoja. Hallituksen käsitys on, että Suomen
lainsäädäntö lähtökohtaisesti
täyttää sopimuksen edellyttämät
vaatimukset.
Ratifioinnin osalta yleissopimuksen maaoikeuksia koskeva 14
artikla ja sen tulkinta on herättänyt eniten keskustelua.
Tässä yhteydessä voidaan todeta, että Suomen
erityisolosuhteisiin kuuluu muun muassa se, että asutus
on saamelaisten kotiseutualueella yhteiskunnallisista ja maantieteellisistä syistä
muodostunut
vuosisatojen aikana sellaiseksi, että saamelaiset ja muu
väestö ovat asuttaneet osin samoja alueita ja
harjoittaneet osin samoja elinkeinoja. Tästä johtuen Suomen
kansallinen ratkaisu ja ratifioinnin lähtökohta
on, ettei saamelaisten kotiseutualueella oleviin maa- ja vesialueisiin
kohdistuvia omistus-, käyttö- ja hallintaoikeuksia
muuteta sopimukseen liittymisen johdosta. Tämä koskee
paitsi yksityisiä myös valtion omistuksessa olevia maa-
ja vesialueita. Ratifiointi siis ei vaikuta omistus-, käyttö-
ja hallintaoikeuksiin.
Värderade talman! Det här betyder att såväl samerna
som den övriga befolkningen även i framtiden har
rätt att använda statens marker för till
exempel renskötsel enligt samma förutsättningar
som tidigare. Även äganderättigheterna bibehålls
oförändrade.
Ratifiointi ei siten vaikuta paikallisväestön
oikeuksiin tai asemaan. Keneltäkään ei
viedä mitään pois. Tämä on
reilu ratkaisu.
Tämä Suomen kansallinen ratkaisu on tarkoitus
selostaa erillisessä selityksessä, jossa hallitus ja
saamelaiskäräjät esittävät
yhteisen näkemyksensä sopimuksen ja erityisesti
sen maaoikeuksia koskevan 14 artiklan täytäntöönpanon
pohjaksi. Selityksessä Suomi sitoutuu kehittämään saamelaisten
oikeuksia osallistua saamelaisten kotiseutualueella olevien valtion
maa- ja vesialueiden käyttöä koskevan
suunnitteluun ja päätöksentekoon. Saamelaisille
myös turvataan oikeus käyttää näitä alueita
saamelaiskulttuurin harjoittamiseen, ylläpitämiseen
ja edistämiseen samoin kuin harjoittaa näillä alueilla
saamelaisten perinteisiä elinkeinoja.
Myös saamelaiskäräjälakiin
sisältyvää viranomaisten neuvotteluvelvoitetta
on ehdotettu muutettavaksi niin, että se painottaa aiempaa enemmän
viranomaisten ja saamelaiskäräjien yhteistyötä.
Tämän selityksen on tarkastanut myös
ILOn oikeudelliset asiantuntijat, ja he ovat todenneet sen täyttävän
ILOn vaatimukset. — Kiitos.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Äsken käsittelimme tuota
käräjälakia, ja nyt valiokunnan mietinnön
pohjana on erilainen esitys kuin hallituksen alkuperäinen
esitys oli, varsinkin saamelaismääritelmän
osalta. Olisin kysynyt ministeriltä, kun ministeri lähetekeskustelussa, ILOon
liittyen varsinkin, totesi, samoin kuin totesi myös valiokunnan
kanssa käydyssä keskustelussa, että sinällään
tämä saamelaiskäräjälaki
ja saamelaismääritelmä liittyvät
vahvasti yhteen tämän ILOn ratifioinnin osalta:
entä jos eduskunta hyväksyy nyt valiokunnan mietinnön
pohjana olevan saamelaismääritelmän,
joka on muutettu esitys hallituksen esityksestä, kuinka
käy ILOn?
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa kysymys, jonka aioin tehdä ministerille, oli
juuri sama, minkä edustaja Urpalainen tuossa edellä teki.
Kun nyt näyttää siltä, että hallituksen esityksen
mukaan tuota saamelaiskäräjälakia ei tulla
hyväksymään eduskunnassa, erityisesti
ei sitä 3 §:n saamelaismääritelmää,
ja olette omissa puheenvuoroissanne nyt ja aikaisemminkin korostaneet
sitä, että on tärkeää,
että saamelaiskäräjät on lain
takana ja tässä tapauksessa ILO-sopimuksen takana,
niin voisin oikeastaan kysyä hieman toisin sanoin tuon
saman kysymyksen: olisiko nyt viisainta vetää johtopäätökset
tämän ILO-sopimuksen osalta, kun saamelaiskäräjät
on ilmoittanut, että jos pienikin muutos tehdään
saamelaiskäräjälakiin, niin he eivät
ole enää ILO-sopimuksen ratifioinnin takana?
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuohon äskeiseen kysymykseen todellakin
haluamme kuulla vastauksen.
Mutta kiinnitän itse huomiota siihen, että nämä hallituksen
tulkinnat ja selitykset kertovat siitä, että hallituksen
lähestymistapa tähän asiaan on käytännön
todellisuudelle vieras lähestymistapa. Kaikki saamelaisten
itsehallintoalueella ja koko Lapissa tälläkin
hetkellä jo tietävät, että saamelaiskäräjien
lausunnoilla on maankäyttöä erittäin
voimakkaasti ohjaava merkitys jo tällä hetkellä,
ja se asema tulee luonnollisesti vahvistumaan näitten prosessien
jälkeen, mistä tässä nyt on
kysymys. Metsähallituksen, joka omistaa Lapissa 60 prosenttia
kaikista maista, korvat ovat erittäin herkät saamelaiskäräjien
lausunnoille, ja se kyllä näkyy elinkeinopolitiikassa
monin paikoin.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan tehtävänä on ollut
lähestyä tätä kysymystä nimenomaan
tämän 14 artiklan kohdalta ja yhteisneuvottelupykälän
kohdalta. Kun kansanedustajat ovat perusteellisesti näihin
asioihin paneutuneet tuossa valiokunnassa — toistan sen,
minkä aikaisemmin tuolta puhujapöntöstä sanoin — ja
omaa mandaattiaan vapaasti käyttäneet, on johtopäätös
ollut se, että he esittävät tätä lakia
uuteen valmisteluun. Tässä tulemme nyt sitten
siihen, mitä hallitus aikoo nyt jatkossa tehdä — tässä on
tämä kysymys tehty.
Vielä yhteen asiaan kiinnitän huomiota: Toimenpidealoite,
jonka olen tehnyt vuonna 2013, olisi ollut syytä toteuttaa
siellä oikeusministeriössä. Nimittäin
kyllä näitä työryhmiä on
ollut, mutta tämän asian käsittely olisi
edellyttänyt paljon syvällisempää ja
laajempaa työtä tuolla alueella: olisi tullut
katsoa, mitkä asiat siellä todella ovat sellaisia,
joihinka tarvitaan muutosta nykytilanteeseen, ihan näin
kansainvälistä alkuperäiskansan asemaa
ajatellen. Sitä ei ole Suomessa kyllä vielä tehty,
ja se jää tämän hallituksen
tappioksi, että yritettiin runnomalla viedä tämä laki
eteenpäin ilman, että sen perusta olisi selvitetty,
tarvitaanko ja missä suhteessa parannuksia tai muutoksia
paikalliseen elämään.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä hallituksen
esityksessä tulee esille, katsomme, että Suomen
lainsäädäntö on jo niin hyvällä tolalla,
että me voimme tämän ratifioinnin tehdä.
Tällä hallituskaudella on muun muassa Metsähallitus-lakiin
tehty muutoksia, ja vesilaissa, kaivoslaissa on näitä yhteistoimintavelvoitepykäliä
ja
niin edelleen. Näin ollen hallitus katsoo, että pystymme
tämän ratifioinnin nyt tekemään.
Se on totta, mitä olen tuonut esille myös
perustuslakivaliokunnassa, että saamelaiskäräjät
katsovat, että nämä molemmat asiat liittyvät
yhteen. Nähtäväksi nyt jää — koska
emme vielä tiedä, miten huomenna äänestys
saamelaiskäräjälaista päättyy
ja mikä sen kohtalo tulee olemaan — mitä tehdään
tälle ratifioinnille. Juuri tällä hetkellä katson
kuitenkin, että olisi tärkeätä,
että Suomi voisi ILOn ratifioida, ja toivon, että siitä pystytään
pääsemään sillä tavalla
yhteisymmärrykseen, että enemmistö tässä salissa
olisi sillä kannalla.
Yleiskeskustelu päättyi.