9) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ulkomaalaislain sekä säilöön
otettujen ulkomaalaisten kohtelusta ja säilöönottoyksiköstä annetun
lain muuttamisesta
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnassa jätimme edustaja
Kalliorinteen kanssa tähän asiaan vastalauseen,
ja kerron nyt hieman perusteluista.
Kataisen hallituksen hallitusohjelmaan kirjattiin toimenpiteenä alaikäisten
yksin tulleiden turvapaikanhakijoiden säilöönottamisen
kieltäminen ja vaihtoehtojen kehittäminen säilöönotolle. Hallituksen
esityksen mukaan yksin tulleiden, kansainvälistä suojelua
hakevien lasten säilöönotto kielletään,
mutta säilöönottoa ei kuitenkaan käytännössä kielletä yksin
tulleiden 15—17-vuotiaiden osalta, mikäli he ovat
saaneet täytäntöönpanokelpoisen
kielteisen päätöksen. Tämä kohta tulisi
muuttaa siten, että kaikkien ilman huoltajaa saapuneiden
alle 18-vuotiaiden säilöönotto kiellettäisiin
tilanteesta riippumatta. Mikäli lapsen tai nuoren ikä on
epäselvä, häntä tulisi automaattisesti
kohdella alaikäisenä.
Valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen mukaan muun muassa
Amnesty International viittaa lasten säilöönoton
haittavaikutuksiin ja siihen, että kielteinen turvapaikkapäätös
ei muuta näitä haittavaikutuksia. Huomioon otettavaa on,
että YK:n valvoma lapsen oikeuksien yleissopimus koskee
kaikkia alle 18-vuotiaita. YK:n lapsen oikeuksien komitean mukaan
lapsen säilöönotto ainoastaan maahanmuuttoon
liittyvistä syistä loukkaa lapsen oikeuksia. Komitean
mukaan säilöönotto ei ole oikeutettua,
sillä se on lapsen edun vastaista.
Ulkomaalaislain 122 § edellyttää tällä hetkellä,
että ennen alle 18-vuotiaan säilöönottamista on
kuultava sosiaaliviranomaisten edustajaa. Hallitus esittää tätä kohtaa
muutettavaksi siten, että sosiaalityöntekijälle
olisi ainoastaan varattu tilaisuus antaa lausunto. Tätä 122 §:n
1 momentin 3 kohtaan esitettyä muutosta perustellaan perheiden
odotusaikojen pituudella poliisin tai Rajavartiolaitoksen tiloissa.
Lapsiasiavaltuutettu kuitenkin painottaa lausunnossaan valiokunnalle, että lapsen
edun arviointi vaatii sosiaalityöntekijän tarkkaa
perehtymistä lapsen tilanteeseen. Näin ollen meidän
vastalauseen jättäneiden mielestä sääntely
tulisi säilyttää ennallaan mutta resursseja
tulisi saada lisää, jotta odotusajat lyhenisivät.
Toisen lain, säilöön otettujen ulkomaalaisten kohtelusta
ja säilöönottoyksiköstä annetun
lain, muuttamisesta esitämme, että esityksessä ehdotettuja
voimankäytön keinoja ei tule kohdistaa alaikäisiin
lapsiin.
Näiden edellä olevien perusteluiden perusteella
ehdotamme, että 1. lakiehdotus hyväksytään muutoin
valiokunnan mietinnön mukaisena, paitsi 122 § muutettuna
vastalauseen mukaisesti, ja että 2. lakiehdotus hyväksytään
muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena, paitsi 35 § muutettuna
vastalauseen mukaisesti.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan näitä edustaja
Haapasen tekemiä pykälämuutosesityksiä,
jotka ovat tämän hallintovaliokunnassa jätetyn
vastalauseen mukaiset. Pari näkökohtaa tähän
asiaan myös tässä samalla:
On perin juurin mielenkiintoista, että kun hallitusohjelmassa
päätettiin, että alaikäisten
turvapaikanhakijoitten säilöönotto lopetetaan,
niin hallitus nyt päätyi vetämään
tämän alaikäisyyden rajan 15 vuoteen.
Miten voi juridisesti olla kestävää,
että yhtä ihmisryhmää kohdellaan
niin, että heillä alaikäisyyden ja täysi-ikäisyyden
raja kulkee 15 vuodessa, kun kaikilla muilla se tässä yhteiskunnassa
kulkee 18 vuodessa? Eli tämä on ihan kestämätöntä,
että kun päädyttiin kieltämään
alaikäisten säilöönotto, niin
ikäraja vedetään 15 vuoteen. Eihän
se nyt näin voi toimia tämä lainsäädäntö,
että jos olet syntynyt ulkomailla, niin sinun alaikäisyytesi
ikäraja on eri kuin niillä ihmisillä,
jotka ovat sitten Suomen kansalaisia.
Toinen, mikä tässä on hyvin hämmästyttävää juridista
kikkailua, on se, että hallituspuolueet loppuvaiheessa
tulkitsivat niin, ennen kaikkea kokoomus, että turvapaikanhakijat
eivät ole enää turvapaikanhakijoita silloin,
kun he ovat säilöönottoyksikössä,
koska poliisi kutsuu heitä käännytettäviksi.
Mutta kyllä käytännössä esimerkiksi Amnestyn
oikeudellisten asiantuntijoitten mukaan turvapaikanhakijat ovat
turvapaikanhakijoita koko sen hakuprosessin ajan eikä se
tavallaan pääty ollenkaan siihen, kun ihminen
on säilöönottoyksikössä.
Eli nämä kaksi juridista asiaa eivät
kestä tarkempaa tarkastelua, ja siksikin on hyvä mennä näitten
Haapasen pykälämuutosesitysten mukaan.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Jatkuvasti nyt törmää siihen,
että meillä kaikki ne Euroopan unionin yhteiset
maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan, laittoman maahanmuuton torjunnan,
ihmiskaupan torjunnan periaatteet tuntuvat, erityisesti vihreiden
ja vasemmistoliiton puolella ja vähän muuallakin,
olevan ihan hukassa. Se on kyllä valitettavaa, että sisäministeriö ei
pysty enää näköjään
näitä tontteja seuraamaan vaan tämä menee
tällaiseksi hyvin pinnalliseksi tarkasteluksi.
Kun muistaa sisäministeriön ajalta nimenomaan
alaikäisten lasten, ankkuri- ja avainlasten, tilanteen,
joka oli todella järkyttävä, niin tässä salissa
oli porukkaa, joka oli sitä mieltä, että ei niistä pidä edes
toisille viranomaisille kertoa, ei jälkiä näitten
pienten lasten lähettämisestä maailman
toiselle puolelle tarvitse edes selvittää: se
on lasten etu, kun ei selvitetä, mistä he tulevat.
Kyllä ehdottoman tärkeätä on,
että tämä laittoman maahanmuuton ja ihmiskaupan
kytkentä pienten lasten ja alaikäisten osalta
pidetään todella tärkeänä.
Se on lastensuojelua parhaimmillaan, että siellä toimitaan
hyvässä viranomaisyhteistyössä ja
puututaan myöskin tähän ihmiskauppaan
ja muihin ilmiöihin, jotka Suomessa rehottavat todella
tämän sinisilmäisten tasavallan asenteen
takia nyt erittäin voimakkaasti. Se näkyy pimeissä työmarkkinoissa
ja tänään myöhemmin käsiteltävässä,
jopa laittomasti maassa olevien ilmaisen terveydenhuollon järjestämisessä.
Samaan aikaan nämä puhujat eivät kanna huolta
suomalaisten perheiden, lapsiperheiden ahdingosta ja yhäti
kärjistyvästä tilanteesta lastenpsykiatrian
ja muun osalta. Näistä voimavaroista kyllä kannetaan
huolta.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen itse ollut töissä tällaisessa
alaikäisiksi väitettyjen henkilöiden,
turvapaikanhakijoiden, (Kari Rajamäki: Aika kypsiä!)
vastaanottokeskuksessa, ei siis tällaisessa säilöönottokeskuksessa
vaan vastaanottokeskuksessa. Voin sanoa, että kun tämä viimeinen
päätös tähän turvapaikkahakemukseen
tulee ja ei saa sitä oleskelulupaa Suomeen eikä voi
enää valittaa, niin jos tässä tilanteessa
ei voi ottaa säilöön näitä henkilöitä, niin
silloin he menevät just tänne maan alle ja heitä ei
saa toimitettua maasta pois tai sitten he omaehtoisesti menevät
johonkin muuhun maahan tekemään turvapaikkahakemusta.
Tämä iän määrittäminen
näissä tapauksissa on äärimmäisen
vaikeaa, voin sanoa ihan kokemuksesta. Nämä henkilöt
usein yrittävät esittää olevansa
nuorempia kuin he oikeasti ovat, ja kun tämä iän
määrittäminen näissä tapauksissa
perustuu pääasiassa ainoastaan siihen, mikä on
tämän henkilön oma ilmoitus, niin se
ei ole täysin luotettavaa, koska nämä henkilöt
olettavat, että he saavat oleskeluluvan Suomeen eli tämä turvapaikkahakemus
menee läpi helpommin heidän ollessaan alaikäisiä — näin
he siis kuvittelevat — ja silloin on täysin perusteltua
olettaa, että he valehtelevat ikänsä ja
ovat oikeasti esimerkiksi 18-vuotiaita, vaikka omien ilmoittamiensa
tietojen mukaan olisivat vasta 17. Voin kertoa semmoisen anekdootin,
esimerkin niiltä vuosilta, kun olin siellä töissä,
että siellä vastaanottokeskuksessa he olivat olevinaan
muka alaikäisiä mutta sitten kun itselläni
oli toinen työpaikka, missä pidin tällaista
kapakkaa, ravintolaa, niin näitä samoja kavereita
tuli sinne ja he vinkkailivat silmää, että kyllä me
nyt oikeasti ollaan 18-vuotiaita, että voit sitä olutta
myydä.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi: Hieman hämmästyin
kokeneen kansanedustajan Rajamäen väitettä,
että eikö täällä jotain
kansanedustajaa kiinnostaisi myös suomalaisten lasten ja
perheiden tilanne. Eiväthän nämä asiat
ole toisiaan poissulkevia. Päinvastoin meidän
täytyy olla jokaisen lapsen ja nuoren elämästä kiinnostuneita
ja huolissamme siinä tapauksessa, että elämä näyttää menevän
huonoille raiteille.
Mutta — palatakseni tähän lakiesitykseen — mielestämme,
edustaja Kalliorinteen kanssa, ilman huoltajaa olevaa alle 18-vuotiasta
ei saa ottaa säilöön, vaan pitäisi
olla sitten toisenlaiset tilat, kodinomaiset tilat, joissa kohdellaan
lasta lapsena. Ei 17-vuotias vielä ole aikuinen.
Tähän toiseen lakiesitykseen liittyen, joka koskee
voimakeinoja ja voimankäyttövälineiden käyttöä,
vielä voisin lukea muutosesityksemme 35 §:ään: "Voimakeinojen
on oltava tarpeellisia ja olosuhteisiin nähden puolustettavia,
eikä niitä saa kohdistaa alaikäisiin
lapsiin." Ja vielä lopuksi tähän: "Voimakeinojen
käyttöä harkittaessa on otettava huomioon
tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan
vaarallisuus, käytettävissä olevat voimavarat
sekä muut seikat, joilla on merkitystä kokonaisarvioinnin
kannalta." Ja lisäyksenä: "Voimankäyttövälineiden
käyttöön saa turvautua vain viimesijaisena
keinona."
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmassa asetettiin tavoitteeksi
alaikäisten säilöönoton kieltäminen,
ja nyt tämän hallituksen esityksen kautta tähän
tilanteeseen myös päästään.
Ainoastaan maasta poistumisen osalta alaikäisten osalta
ihan täyttä onnistumista ei saada, mutta silti
pidän tätä hallituksen esitystä kumminkin
huomattavasti parempana kuin nykytilaa tilanteessa, joka saattaa
syntyä silloin, kun alaikäinen ihminen maahan
tulee, paperittomana ja usein vielä huomattavan vaikeasta
tilanteesta. Tämä nykyinen tilanne ei niiltä osilta
ole hyvä, ja hallituksen esitys siltä osin vie
parempaan suuntaan. Tässä on selkeät
säätelyt, selkeät merkit siitä,
millä tavalla näissä tilanteissa tulee toimia
ja ennen kaikkea alaikäisten, usein myös perheen
mukana tulevien lasten, vanhemmat saadaan säilöönottotiloihin,
asianmukaisiin tiloihin, nykyisten tilojen sijaan.
Yleiskeskustelu päättyi.