14) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sakon ja rikesakon
määräämisestä annetun lain
1 §:n sekä rikoslain 2 a luvun
muuttamisesta
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis hallituksen
esitys koskien sakon muuntorangaistusta. Esitys sakon muuntorangaistuksesta
on ongelmallinen monesta eri syystä, ja olenkin tehnyt
vastalauseen tähän hallituksen esitykseen yhdessä edustaja
Toivolan kanssa, ja esitämme lakiehdotusta hylättäväksi
sen toisessa käsittelyssä.
Esityksen tarkoituksena on edistää rikosoikeusjärjestelmän
uskottavuutta, lain kieltojen ja käskyjen noudattamista
sekä yleistä lainkuuliaisuutta. Rikoksesta on
rangaistava, siitä olemme yhtä mieltä,
mutta millä keinoilla ja millä hinnalla? Myös
lukuisat lakivaliokunnan kuulemat asiantuntijat ovat suhtautuneet
esitykseen sakon muuntorangaistuksesta varsin kriittisesti, useammastakin
eri syystä.
Lausunnoissa on noussut esiin poliisin, syyttäjien
ja tuomioistuinten työmäärän
huomattava lisääntyminen sekä huomattava
kustannusten lisäys. Kustannusarvio on 12,4 miljoonaa euroa. Vankilaverkkoa
karsitaan koko ajan, vaikka vankilat pullistelevat jo nyt vankeja.
Rahat ja resurssit eivät tälläkään
hetkellä riitä vankien kuntoutukseen, ja vankilan
yksi tärkeistä tehtävistä on valmentaa
ja kuntouttaa vankeja vapautumista silmällä pitäen.
Arvoisa puhemies! Muutos kuormittaisi merkittävästi
rikosasioita käsitteleviä viranomaisia. Samalla
kuitenkin sen arvioidut myönteiset vaikutukset rikosoikeusjärjestelmän
kannalta olisivat oletettavasti hyvin vähäiset.
Helsingin käräjäoikeuden lausunnossa,
jonka se antoi valiokunnalle, todetaan, että tuomioistuin
voi jättää muuntorangaistuksen määräämättä sakotetulle muusta
rikoksesta tuomitun vankeusrangaistuksen tai yhdyskuntaseuraamuksen
vuoksi. Määräämättä jättäminen
kohdistuu sellaisiin henkilöihin, joilla on muita rikoksia.
Pahimmassa tapauksessa he odottavat pitkän vankeusrangaistuksen
suorittamisen alkamista ja sinä aikana he voivat syyllistyä muun
muassa jatkuviin näpistyksiin saamatta niistä käytännössä mitään
rangaistusta. Sellainen lopputulos ei liene tämän
uudistuksen tavoite.
Käytännössä säännöksen
soveltaminen edellyttää sitä, että kaikista
muuntorangaistuksen kohteena olevista henkilöistä olisi
hankittava rikosrekisteri. Pelkästään
jo se on huomattava lisätyö. Suurella osalla henkilöistä on
muita rangaistuksia, ja myös niiden vaikutusten arvioiminen edellyttää lisätyötä.
Säännösten soveltamisen harkinnanvaraisuus
lisää myös muutoksenhakualttiutta ja
aiheuttaa siten lisätyötä hovioikeudessakin,
todetaan myös oikeuskanslerin lausunnossa.
Jos henkilölle on käsiteltävänä olevaa
rikkomusta edeltävän vuoden aikana määrätty
tehtyjen tekojen perusteella vähintään
kolme sakkorangaistusta, rikkomus käsiteltäisiin
tuomioistuimessa. Näin toistuvasti sakkorikoksiin syyllistyneelle
olisi mahdollista tuomita muuntorangaistus, jos sakkoa ei saada
perityksi.
On kuitenkin niin, että muuntorangaistukset kohdistuvat
pääsääntöisesti yhteiskunnan
huono-osaisiin, päihde- tai mielenterveysongelmaisiin ja
maksukyvyttömiin henkilöihin. Muuntorangaistuksen
kohteena olevilla tahoilla ei siten usein joka tapauksessa ole varaa
tai mahdollisuutta sakkojaan suorittaa, joten yleisestävä pelotevaikutus
ei toteutuisi rikosoikeusjärjestelmän uskottavuuden,
lain kieltojen ja käskyjen noudattamisen sekä yleisen
lainkuuliaisuuden kannalta. Niiden henkilöiden toimintaan,
jotka muuntorangaistuksen kohteiksi joutuisivat, sillä ei
todennäköisesti olisi kaivattua vaikutusta. Esityksessäkin
arvioidaan ja todetaan, ettei muutoksella olisi vaikutusta rikosten
määrään.
Arvoisa puhemies! Poliisin ja syyttäjälaitoksen
arvioiden mukaan esityksessä mainittuja neli- tai useampikertaisia
lain käskyistä ja kielloista piittaamattomia rikoksentekijöitä olisi
noin 25 000 vuosittain. Teot olisivat todennäköisesti useimmiten
näpistyksiä, näpistyksen yrityksiä, lieviä petoksia
sekä kulkuneuvon kuljettamisia oikeudetta ja muita liikennerikkomuksia.
Näpistysten määrä olisi selvästi
suurin.
Työaikaa on arvioitu eri vaiheineen kuluvan yhteen
tapaukseen noin 6 tuntia eli yhteensä 91 henkilötyövuotta,
ja poliisin lisämäärärahan tarve
olisi 5 miljoonaa euroa. Myös syyttäjien työmäärä lisääntyisi.
Se tarkoittaisi 2,5 miljoonan euron lisätarvetta eli noin
35:tä syyttäjää. Tuomioistuimissa
käsiteltävät rikosasiat lisääntyisivät
vastaavasti, ja sitä varten tarvittaisiin noin miljoonan
euron lisämääräraha.
Rikosseuraamuslaitoksessa joudutaan tekemään
lähitulevaisuudessa rakenteellisia muutoksia laitoskannan
kehittämiseksi. Tulevien vuosien alenevat määrärahakehykset
edellyttävät nykyisen toimitilarakenteen karsimista
ja henkilöstösäästöjä,
joten sakon muuntorangaistusta suorittamaan tulevien vankien asuttamiseen
ei voitaisi hyödyntää nykyistä vankilakapasiteettia.
Kaikkien tästä esityksestä koituvien
lisäkustannusten määrä oikeusministeriön
hallinnon-alalle on yli 12 miljoonaa euroa. Se on todella suuri
summa, etenkin kun sitä rahaa ei ole.
Arvoisa puhemies! Muuntorangaistuksen sijaan tulisi harkita
muita rangaistusmuotoja. Varteenotettava mahdollisuus ja vaihtoehto
voisi olla esimerkiksi oikeusministeriön lausuntokierroksella
esille tullut näkemys siitä, että sosiaalihuollon
toimenpiteitä yhdistettäisiin rangaistuksen suorittamiseen
pelkän rangaistuksen sijaan.
Kaiken edellä sanotun valossa en kannata hallituksen
esitystä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Muun muassa kaupan ala on kannattanut tätä hallituksen
esitystä ja niin kannattavat myös perussuomalaiset.
Rikoksesta tulee seurata rangaistus, se on rikoksen klassisen
määritelmän mukaisesti oikea ajatus.
Rikos määritellään yleensä tietyn
tunnusmerkistön täyttäväksi
ja oikeuden vastaiseksi teoksi, joka osoittaa tekijässään
syyllisyyttä. Tuomioistuimen pitää langettaa
tällaisesta teosta rangaistus. Rangaistuksella on monta
tehtävää: yleisestäviä ja
erityisestäviä. Jos rangaistavaksi säädetyistä teoista
tai laiminlyönneistä ei tosiasiassa seuraa rangaistusta,
on sääntelyn tehokkuuden kannalta tämä ongelmallista.
Sanktion välttämättömyydessä kysymys
on siitä, että kun aina on mahdollista, ettei
normin edellyttämä toiminta toteudu, on varauduttava
siihen mahdollisuuteen, että normeja rikotaan. Tästä syystä viralliseen
normiin liittyy läheisesti useimmiten sanktio. Se on eräänlainen
tehoste tai pakote, jonka tarkoituksena on tehostaa normin noudattamista.
On varmasti syytä miettiä, mitä tehdä toistuvasti
rikoksia tekeville henkilöille, jotka eivät sitten
kanna vastuuta teostaan, jättävät sakkonsa maksamatta
tai toimivat toistuvasti tällä rikoksen tiellä.
Kyllä varmasti voimme etsiä erilaisia keinoja,
millä tavalla me voimme näitä ihmisiä tukea
ja auttaa, mutta me näemme, että tämä hallituksen
esitys on kuitenkin hyvä ja se noudattaa sitä periaatetta,
että rikoksesta tulee seurata rangaistus, ja sen kuuluu
olla juuri näin.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten omassa puheenvuorossani sanoin, olen
täsmälleen samaa mieltä edustaja Juvosen kanssa
siitä, että rikoksesta on seurattava rangaistus,
mutta millainen ja millä kustannuksilla? Tämä hallituksen
esitys on valtavan kallis: 12,4 miljoonaa euroa tässä tilanteessa,
jossa rahaa ei todellakaan ole.
Nyt kun ministeri on paikalla, voi varmaan kysyä siitä,
kun on ollut jo tällä hetkellä tämmöisiä erilaisia
kokeiluja, joilla on pyritty saamaan ikään kuin
näitä taparikollisia tai toistuvasti rikoksia
tekeviä henkilöitä kaidalle polulle ilman vankeusrangaistusta.
Kun on käytetty muunlaisia keinoja, olisi kiva kuulla täällä — jos
ministerillä on aikaa kertoa — niistä ja
siitä, mitkä voisivat olla mahdollisesti ne tulevaisuuden
mallit, joilla saataisiin esimerkiksi sosiaalityötä mukaan
tähän tärkeään työhön.
Varmaan täytyy myös miettiä meidän
perusturvan tasoa tällä hetkellä. Onko
se riittävä? Miksi meillä on ihmisryhmiä,
jotka toistuvasti joutuvat varastamaan kaupoista makkarapaketteja syödäkseen?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Haluaako ministeri lyhyesti vastata? — Olkaa hyvä,
ministeri Henriksson.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
tärkeä näkökohta, johonka edustaja
Pekonen kiinnittää huomiota. Jos muistan oikein,
tällä hetkellä Rikosseuraamuslaitoksella
on ainakin kolmen kaupungin kanssa sopimus siitä, että heti,
kun tulee henkilö, joka on toistuvasti syyllistynyt esimerkiksi näpistyksiin
ja on siitä sitten tuomittu, hänet yritetään
ohjata päihdehuoltoon. Totta on myös se, että suuri
osa juuri näistä sakkovangeista on päihderiippuvaisia
ja on kuntoutuksen tarpeessa. Sen takia ne kokeilut, jotka nyt ovat
käynnistyneet, ovat äärimmäisen
tärkeitä. Vielä ei ole riittävästi
tietoja, koska nämä kokeilut on vastikään aloitettu.
Mutta ilman muuta on niin, että parempi tulos syntyy sillä,
että ihminen pääsee päihteistään
eroon, että hän pääsee päihdekuntoutukseen,
kuin että hän istuu vankilassa.
Toki tilanne on ollut tällä hetkellä se,
että vankilat ovat kuitenkin pystyneet jonkin verran antamaan
tätä päihdekuntoutusta. Ongelma on ollut siinä vaiheessa,
kun henkilö pääsee vapaaksi, jolloin
kuntapuolella ei ole ollut riittävästi resursseja
ottamaan koppia tästä henkilöstä,
joka tarvitsisi jatkuvaa kuntoutusta. Tähän on
syytä vielä palata.
Voin tässä lopuksi todeta sen, että oikeusministeriössä on
tehty valtavasti töitä, jotta oltaisiin pystytty
saamaan joku toisenlainen ratkaisu tähän, mutta
sellaista ei ole vielä löydetty — joka kivi
on käännetty. Mutta sekin on kestämätöntä, että meillä on
tilanne, jossa tietyt henkilöt tavallaan jäävät
ilman rangaistusta. Niinkään ei voi jatkaa toimintaa.
Sen takia tämä esitys onkin tässä talossa.
Mutta tätä pitää kehittää ja
pitää miettiä tulevaisuudessa, millä tavalla
pystytään entistä enemmän tekemään
yhteistyötä Risen puolelta kuntien kanssa, sosiaalihuollon
kanssa ja niin edelleen. Pitää katsoa aina yksilöitä kokonaisuutena,
ja silloin meidän järjestelmien pitäisi
olla sellaisia, että ne tukevat toisiaan.
Yleiskeskustelu päättyi.