Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Kiitän
lakivaliokuntaa sen antamasta mietinnöstä.
Haluan tässä yhteydessä samalla muistuttaa, miksi
meidän on muutettava nykyistä seksikauppaa koskevaa
lainsäädäntöämme. Arvoisat
kansanedustajat, siksi, että parituksen kohteiden ja ihmiskaupan
uhrien suojaaminen Suomessa ei tällä hetkellä toteudu
riittävällä tavalla. Seksikaupan kohteena
olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevan
nykyisen säännöksen soveltamiskynnys
on oikeuskäytännössä asettunut
korkeammalle kuin lakia hyväksyttäessä osattiin
ennakoida.
Oikeusministeriön toimeksiannosta professori Johanna
Niemi ja tutkija Jussi Aaltonen tekivät selvityksen nykyisen
seksinostokiellon toimivuudesta. He toteavat, että Suomen
nykyinen lainsäädäntö on vaikeaselkoinen
eikä se suojaa ihmiskaupan ja parituksen kohteita riittävästi. Selvityksessä todetaan
muun muassa, että Suomessa tapahtuva ihmiskauppa ja paritus
on erittäin sukupuolittunut ilmiö. Sen kohteet
ovat naisia, pääosin nuoria naisia. Heidän
sosiaalinen asemansa on heikko. Huomattava osa heistä on joko
ulkomaalaisia tai pitkään Suomessa asuneita maahanmuuttajia.
Usein heidän tilanteensa on jo lähtömaassa
ollut heikko. Seksinostajat ovat miehiä, ja he edustavat
yhteiskunnan kaikkia kerroksia. Heillä kaikilla on ollut
ainakin jonkin verran rahaa. Parittajina ja ihmiskauppiaina esiintyy sekä naisia
että miehiä, ja nämä naiset
ovat usein itsekin toimineet prostituutiossa.
Nyt käsiteltävänä olevassa
esityksessä onkin viime kädessä kyse
siitä, haluammeko puuttua tähän tilanteeseen.
Haluammeko parantaa nuorten naisten ja muiden ihmiskaupan uhrien
suojaa? Haluammeko, että Suomi on maa, jonne ihmiskauppiailla
on korkea kynnys tulla?
Haluan samalla muistuttaa, että vein kysymyksen seksikaupan
täyskiellosta hallituksen sisäiseen keskusteluun.
Ajatus täyskiellosta sai kannatusta oikeastaan kaikista
hallitusryhmistä, mutta emme päässeet
asiassa yhteisymmärrykseen. Kaikki olivat kuitenkin sitä mieltä,
että asialle on tehtävä jotakin, että tilanne
ei voi jatkua niin kuin se nyt on. Ja, arvoisat kansanedustajat,
nyt meillä on myös mahdollisuus vaikuttaa tähän
asiaan.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevan
rikoslain pykälän sanamuotoa muutettavaksi niin,
että teko olisi rangaistava myös tuottamuksellisesti
tehtynä. Samalla teon enimmäisrangaistus korotettaisiin
kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen. Tämä rikoslain
kohta kaipaa todellakin muutosta. Mutta jos hallituksen esitys menee
eteenpäin esitetyssä muodossa, niin parantaako
se uhrin asemaa selkeästi? Lakivaliokunnan kuulemisissa
monien asiantuntijoiden mie- lestä ei riittävästi.
Syyksiluettavuus on hallituksen esityksessä ehdotettu
muotoiltavaksi ilmaisuilla "ollut selvillä" ja "ollut
syytä epäillä". Tämä on
mielestäni epäselvä ilmaus ja vaatii
korjausta tulkinnanvaraisuuksien vähentämiseksi.
Myös perustuslakivaliokunta yksimielisesti ja myös
useat asiantuntijat esityksestä antamissaan lausunnoissa
ovat katsoneet, että ehdotetun säännöksen
muotoilu ei ole kovin helppotulkintainen. Esitys muuttuisi sellaiseksi,
jos hallituksen esitykseen tehdään perustuslakivaliokunnan
yksimielisessä lausunnossa esittämä muutos,
jossa rikoslain tämä pykälä muutetaan
siten, että syyksiluettavuuden aste korotetaan törkeäksi
tuottamukseksi ja säännöksen alussa ilmaistaisiin
tämä syyksiluettavuutta koskeva vaatimus sanoilla "joka
tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta..." ja
että enimmäisrangaistus säilytetään
nykyisellään.
Arvoisa puhemies! Tämän johdosta esitän, että rikoslain
20 luvun 8 § eli "Seksikaupan kohteena
olevan henkilön hyväksikäyttö" hyväksytään
kuuluvaksi vastalauseen mukaisesti. Vastalauseen pykälämuutosesitys
perustuu myös perustuslakivaliokunnan yksimieliseen lausuntoon.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
todella hyvä tavoite: suojella ihmiskaupan uhreja. Edustaja
Torniaisen tavoin kuitenkin pelkään, että tämä muotoiltu
pykälä ei kuitenkaan paranna uhrin asemaa vaan
saattaa pahimmassa tapauksessa jopa heikentää ja
pahentaa uhrin asemaa.
Perustuslakivaliokunta ja useat asiantuntijat, kuten edustaja
Torniainenkin tässä sanoi, ovat viitanneet tähän
ongelmalliseen kohtaan, joka tässä rikoslain 20
luvun 8 §:ssä esiintyy. Asiantuntijakuulemisessa
kävi ilmi muun muassa, että tässä esityksessä seksinostotilanteessa
olisi haasteellista soveltaa tavalliseen huolimattomuuteen sidottua
rikostunnusmerkistöä.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Torniaisen tekemää esitystä.
Yleiskeskustelu päättyi.