17) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi metsästyslain
33 §:n muuttamisesta
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Jos joku pieni lainsäädännön
täsmennys vie pitkän aikaa, niin tämä on
ollut yksi niistä. Erityistä harmia tässä lainvalmistelussa
on varmasti ollut siinä, että olisi pitänyt
ensin tuoda haaskojen käytöstä oleva
lainsäädäntö tänne
hyväksyttäväksi mutta se teknisistä ja
inhimillisistä syistä on jäänyt
pois. Tämä aiheutti valiokunnassa erityisen paljon
keskustelua, ja lainvalmistelu koettiin erityisen ongelmalliseksi.
Osaltaan valiokunnassa oli tunnelmat, että tässä oikeuden
päätöksen vuoksi muutamme lainsäädäntöä.
Vaikka kysymyksessä on erityisen uhanalainen eläin,
niin kuin karhu on, sen metsästämisestä on
kuitenkin lailla säädetty poikkeuksia, ja siinä kohtaa
metsästäjän oikeusturva ja mahdolliset
toimenpiteet, joita voi tutkinnassa ja erityisesti esitutkinnan
perusteella tai perättömästä ilmiannosta
aiheutua, saivat valiokunnan keskustelemaan tästä erittäin
pitkään.
Onneksi valiokunnassa saatiin muodostettua yksimielinen kanta
siihen, että erityisesti juuri tähän
metsästystilanteeseen liittyvä rajaus siitä, onko
karhu ammuttu niin sanotusti pellolla vai ei, tuli melko selväpiirteiseksi.
Se ehkä olisi pitänyt saada vielä yksityiskohtaisiin
perusteluihin pykälän kohdalle, mutta kyllä se
täällä melko selkeästi lukee.
Ja on erityisen hyvä, että valiokunta oli yksimielinen
siitä, että kaikki laittomuus karhunmetsästyksessä on
tuomittavaa, ja tämä selväpiirteisyys
toivottavasti nyt tällä esityksellä ja näillä valiokunnassa
tehdyillä täsmennyksillä pystyy estämään
ehkäpä laittomaan ilmiantoon perustuvia tutkintoja.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Todellakin maa- ja metsätalousvaliokunta
käsitteli tätä asiaa pitkään,
ja kyseessä ei olekaan ihan mikä tahansa laki,
vaan nimenomaan laki, joka käsittelee arvokasta — monella
tapaa arvokasta — eläintä, karhua. Karhu
on Euroopan unionin luontotyyppien ja luonnonvaraisten eläinten
ja kasvien suojelusta annetun direktiivin elikkä luontodirektiivin
mukainen laji, joka edellyttää tiukkaa suojelua.
Näen, että tämä lakiesitys nyt on
oikein hyvä karhun suojelun kannalta. Tämän uuden
lakiesityksen myötä on helpompi saada salametsästäjät
kuriin. Tässä siirretään asetuksen
tasolta nytten määräys lain tasolle.
Ihan lyhyesti: Hallituksen esityshän tarkoittaa sitä,
että metsästyksessä ei saa käyttää haaskaa eikä ihmisen
perustamaa ravintoon tai hajuun perustuvaa karhun houkutinta. Karhua
ei saa myöskään ampua pellolta, jolta
satoa ei ole korjattu. Tähän valiokunta lisäsi
sitten, että "nurmipeltoa lukuun ottamatta",
mutta olennaista on se, että karhua ei saa ampua pellolta,
jolta satoa ei ole korjattu, ei myöskään
riistapellolta, eikä karhua saa ajaa pesästä eikä ampua
pesästä.
Näen, että karhun suojelun kannalta tämä lakiesitys
on erittäin kannatettava. Valiokuntakuulemisessa myös
näytti siltä, että metsästäjät
ovat suurelta osin tämän lakiesityksen takana,
joten uskon, että myös tämän
uhanalaisen, hyvin suojellun lajin, karhun, kannalta ja myös
metsästäjien näkökulmasta silloin,
kun kannanhoidollisista syistä karhua joudutaan metsästämään,
tämä on oikein hyvä lakiesitys.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Jos nyt pieni kommentointi sallittakoon, niin
en nyt osannut nähdä, että valmistelun
yhteydessä keskityimme salametsästyksen rajoittamiseen,
vaan metsästystilanteissa tapahtuvien laittomien houkuttimien
osalta koetettiin tätä kuvaa terävöittää — mutta
se oli erittäin ongelmallista. Mutta ettei nyt vain pienimmässäkään
määrin tule väärinkäsitystä,
niin juuri tästä ongelmasta olikin kyse, sen tarkkarajaisuudesta:
mitenkä käsitellään, jos esimerkiksi
joku tuomitsee karhun metsästyksen ja vie sinne metsästystilanteen jälkeen
vaikkapa jonkun houkuttimen, sivelee puun hunajalla tai muuta. Näitten
osalta tämä keskustelu olisi pitänyt
ensin käydä laittomien houkuttimien ja yleensä koko
haaskan käytön osalta, jotta tämä olisi
ollut selväpiirteisempää. Tässä ei
nyt ollut suoranaisesta salametsästyksestä kyse.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuitenkin viime aikoina on ollut epäselviä tilanteita,
missä karhua on kaadettu ihmisen asettamalta haaskalta,
ja rangaistukset eivät ole olleet niin kovia kuin niiden
olisi ehkä pitänyt olla. Näen, että tämä lakiesitys
nyt selkeyttää tätä asiaa, että ihmisen
asettamilta haaskoilta ei saa karhua kaataa.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
kuuluu sellaiseen kokonaisuuteen, jossa tätä haaskaongelmaa
olisi tietenkin pitänyt tarkastella kokonaisuutena ja sitten
tehdä tämmöinen kokonaisvaltainen ikään kuin
lakipaketti ja oikeus pitää haaskoja. Silloin se
olisi mennyt ehkä oikeassa järjestyksessä.
Mutta edustaja Myllykoski täällä aivan
erinomaisesti toi esille sen, että kysymys on enemmänkin
tässä tapauksessa ja tässä mietinnössä siitä,
että me turvaamme metsästäjien oikeusturvaa,
että aivan rehelliset metsästäjät
eivät joudu ikään kuin suotta poliisin
kanssa tekemisiin; mietinnössä otettiin selvät
rajat, mitkä tekijät oikeuttavat missäkin
metsästämään.
Minusta tämä mietintö on hyvä ja
on hyvä, että maa- ja metsätalousvaliokunta
tässäkin asiassa keskusteli pitkään,
kuunteli asiantuntijoita ja sai loppujen lopuksi yhdessä hallituspuolueitten
ja opposition kanssa sellaisen esityksen, joka sitten on metsästäjien
kannalta hyvä eikä johda semmoisiin turhiin oikeudenkäynteihin
ja rajankäynteihin, että onko metsästys
ollut jossakin tapauksessa sallittua ja jossakin ei.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustajat Eestilä ja Myllykoski
puhuivat täyttä asiaa. Nimenomaan kysymys oli
siitä, että tarkastellaan tätä asiaa
metsästäjän oikeusturvan kannalta.
Edustaja Haapaselle, kun hän puhui salametsästyksen
torjumisesta, tuotakoon julki se, että meillä on
jo esimerkkejä metsästyksen — siis laillisen,
luvallisen metsästyksen — tahallisesta häirinnästä.
Metsästystä yritetään vaikeuttaa
kaikin keinoin, ja kuten edustaja Myllykoski toi esille, niin meillä on
jo näyttöä siitä, että laillisen metsästystapahtuman
jälkeen on yritetty sinne maastoon tuoda aineita tai esineitä,
joita voidaan tulkita ravintohoukuttimiksi. Sen jälkeen
ilmoitetaan siitä poliisille ja tehdään
poliisille tutkintapyyntö. Poliisi käynnistää esitutkinnan,
ja asia etenee. Todennäköisesti juttunimikkeenä on "törkeä metsästysrikos".
Poliisi pyytää epäillyn poliisiasemalle,
ottaa ampuma-aseen takavarikkoon. Tämä esitutkinta
saattaa pahimmassa tapauksessa kestää noin vuoden,
puolitoista vuotta. Tutkinnan kohde on monta kertaa julkisuudessa
paikallislehdessä leimattu metsästysrikoksen tekijäksi,
ja sitten kun tämä esitutkinta saatetaan päätökseen
ja todetaan, että asiassa ei ole näyttöä rikoksesta,
ampuma-ase palautetaan, mutta tämän henkilön
kunniaa ei välttämättä palauteta.
Se on tavattoman valitettava asia. Siinä täysin
kunniallinen metsästystapahtumaan osallistunut henkilö saattaa
joutua puolitoista vuotta — kaksi vuotta pahimmassa tapauksessa — roikkumaan,
kansankielellä sanottuna, löysässä hirressä.
Ei tällaista voi toivoa kenellekään.
Yleiskeskustelu päättyi.