Johanna Karimäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jyrki Kataisen hallitusohjelmassa oli kirjaus,
että selvitetään nettomittaroinnin mahdollisuudet.
Lukuisia selvityksiä onkin ollut, on ollut työryhmiä,
mutta mitään konkreettista ei ole tehty kuluttaja-tuottajan
aseman parantamiseksi. Myös Suomen ilmasto- ja energiastrategian
selonteon käsittelyssä luvattiin parannuksia sähkön
pientuotannon edistämiseksi. Tässä aiemmin
käsittelyssä oli sähkön verottomuuslaki,
jota laajennettiin suurempaan tuotantoyksikköön,
mikä sinänsä on hyvä asia, mutta
yksittäisen kuluttajan kannalta mitään
merkittävää konkreettista parannusta
ei tällä kaudella ole tehty.
Tässä lakialoitteessa esitetään
sitä, että asukas, joka tuottaa ylijäämäsähköä verkkoon,
voisi netottaa vaikkapa sähkölaskussaan verkkoon syöttämänsä sähkön.
Lähes kaikissa Euroopan maissa sähkön
kuluttajan on mahdollista syöttää itse
tuottamaansa sähköä sähköverkkoon
ja saada siitä kohtuullista korvausta. Tämä mahdollistaa
kuluttajille laajassa mittakaavassa oman energiantuotannon lisäämisen
kulutuspisteissä. Kyseessä on sähköntuotanto,
joka on tyypillisesti teholtaan alhainen ja useimmiten tuotettu
uusiutuvilla energianlähteillä. Tavallisia esimerkkejä ovat
aurinkoenergia ja pientuulivoima.
Pienessä mittakaavassa hajautetusti kulutuspisteissä tuotetun
sähkön kilpailukykyä parantaa sähkön
siirtomaksujen ja energiaverojen puuttuminen, mikä tekee
siitä edullista tavalliselle kuluttajalle. Käytettävä energialähde
ei aina kata koko kiinteistön energiantarvetta, joten osaksi sähkö otetaan
tavalliseen tapaan verkosta. Toisina aikoina talo on kuitenkin yliomavarainen
sähkön suhteen, jolloin luontevaa on, että ylijäämäsähkö syötetään
verkkoon. Sähköverkon haltijan on velvollisuus
ottaa tuotanto verkkoonsa, mutta nykyisin siitä ei tarvitse
maksaa käypää korvausta. Tilanne voi
siis olla pahimmillaan se, että talo tuottaa enemmän
sähköä verkkoon kuin sieltä ottaa
mutta joutuu silti vain maksamaan verkosta ottamansa sähkön.
Tämä epätasapaino on oikeustajun vastaista
ja jarruttaa hyvää kehitystä. Pientuotannosta
on myös sähköjärjestelmälle
ulkoishyötyjä, joita on vaikea hinnoitella mutta
jotka pitäisi ottaa päätöksenteossa
huomioon.
Tuotannon hajautuminen verkkoon vähentää suurten
sähköhäiriöiden vaaraa. Olisi
perusteltua lisätä pienimuotoisesti tuotetun uusiutuvan energian,
kuten pientuuli- ja aurinkovoiman, osuutta sähköjärjestelmässämme.
Erityisesti aurinkoenergian odotetaan olevan kannattavimmillaan
integroituna rakennusten rakenteisiin, kuten julkisivuihin tai ikkunoihin.
Ilmastonmuutosnäkökulmasta tarvitsemme myös
pienistä yksiköistä saatavaa uusiutuvaa
energiaa perinteisen, suuriin yksiköihin perustuvan energiantuotannon rinnalle.
Sähkön pientuotanto sekä siihen liittyvä palvelu-,
asennus- ja huoltoliiketoiminta mahdollistavat uusien työpaikkojen
synnyn. Esimerkiksi 10 000 aurinkosähköjärjestelmän
asennus toisi Suomeen työtä 60—90 miljoonan
euron arvosta. Mekanismin on syytä olla yksinkertainen,
jotta vältytään sähköyhtiöiden
ja kuluttajien väliseltä neuvottelubyrokratialta,
kirjavilta käytännöiltä ja oikeusriidoilta.
Sähkön pientuotannon verkkoon liitännän
tulee tapahtua yksinkertaisena ja automaattisena ilmoitusasiana
lyhyen aikaikkunan rajoissa. Lisäksi on otettava käyttöön
nettolaskutusmalli, jossa pientuottajan verkkoon syöttämä sähkö hyvitetään
pientuottajalle mukaan lukien sähkön siirtokustannukset
ja verot. Netotus tehdään esimerkiksi tunneittain
sähkön sen hetken markkinahinnan mukaan. Suomessa
ovat olleet jo käytössä vuodesta 2009
lähtien älykkäät etäluettavat sähkömittarit,
jotka tuottavat kuluttajalle reaaliaikaista tietoa sähkön
kulutuksesta.
Tässä aloitteessa esitetään
sähkömarkkinalakiin lisäystä nettomittausperiaatteesta,
joka kuuluu näin: "Tariffin hinnoitteluperusteena
käytettävän ajanjakson ylitse lasketaan
vain nettomääräisesti siirtyvän
sähkön määrä sähkön
senhetkisen markkinahinnan mukaan. Pientuottajan verkkoon syöttämä sähkö hyvitetään
pientuottajalle mukaan lukien sähkön siirtokustannukset
ja verot."
Keskustelu päättyi.