4) Laki perintö- ja lahjaverolain 12 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän syksyn kuumin
verokysymys on varmasti ollut perintö- ja lahjaverolain
muuttaminen. Ruotsin hallituksen päätös lopettaa
perintö- ja lahjaveron periminen tammikuun 1. päivästä tänä vuonna
synnytti Suomessa valtavaa keskustelua. Eniten on ollut liikkeellä ministeri
Wideroos toisena valtiovarainministerinä, mutta myöskin
pääministeri Vanhanen ja ministeri Koskinen molemmat
ovat pitäneet tätä lakia erittäin
huonona ja ovat julkisuuteen sanoneet, että olisi syytä korjata
suurimmat virheet. Aivan samaa ovat todenneet professorit, esimerkiksi
veroprofessori Tikka ja veroprofessori Andersson. Molemmat ovat
todenneet, että Suomen perintövero on ehkä maailman
ankarin ja siinä on erittäin suuria epäkohtia
ja suurimmat epäkohdat koskevat juuri kuolinpesää silloin,
kun pesään kuuluu lapsia, ja myöskin
silloin, kun leski perii tämän omaisuuden. Sekä professori
Tikka että professori Andersson ovat esittäneet
sen suuntaisia muutoksia kuin tässä lakialoitteessa
esitetään.
Kun tämä kysymys on ollut näinkin
suuri ja synnyttänyt näinkin paljon keskustelua
yleisönpalstoilla, televisiossa, radiossa, poliittisissa
puheissa ja kun ministerit ovat ottaneet niin selkeän kannan,
niin olisin tietenkin toivonut, että paikalla olisivat
olleet valtiovarainministerit ja myöskin ministeri Koskinen,
joka on tähän asiaan puuttunut. Voi tietenkin
ja pitäisi asettua kansalaisten asemaan, kansalaisten,
jotka konkreettisesti ja henkilökohtaisesti toteavat, että tämä vero
on epäoikeudenmukainen, se on kohtuuttoman suuri. Voitte
kuvitella, miten he ilahtuvat, kun pääministeri
on heidän kanssaan samaa mieltä, kun valtiovarainministeri
on heidän kanssaan samaa mieltä, kun oikeusministeri
on heidän kanssaan samaa mieltä, mutta voitte myöskin
ymmärtää, miten he pettyvät,
kun nämä sanovat, että mitään
ei aiota tehdä. Minusta se on edesvastuutonta.
Sen takia olen erittäin tyytyväinen, että eduskunnasta
on löytynyt toistasataa kansanedustajaa, jotka ovat puuttuneet
nyt tässä lakialoitteessa niihin kahteen suureen
kysymykseen, suureen epäkohtaan, joista todella ollaan
yksimielisiä ja näitten ministereiden, professoreiden
ja muitten kanssa samaa mieltä siitä, että nämä ovat
ne kohdat, mitä pitää muuttaa. Kyllä tästä joukosta,
103 kansanedustajaa, löytyy hyvin paljon kansanedustajia,
jotka katsovat, että koko laki pitäisi muuttaa,
löytyy semmoisia, jotka katsovat, että olisi pitänyt
avopuolison asemaa parantaa, niin kuin vasemmistoliitto omassa lakialoitteessaan esittää,
mutta niin kuin sanoin, yksimielisiä on oltu siitä,
että lesken ja lapsen asemaa tulee parantaa.
Viittasin näihin professoreihin, jotka ovat todenneet,
että Suomen perintö- ja lahjavero on maailman
ankarin, ja tilastoilla voi tietenkin tämän osoittaa.
Esimerkiksi useimmissa maissa on olemassa puolisovähennys
ja lapsivähennys. Suomessa puolisovähennys on
6 800 euroa. Saksassa puolisovähennys on 307 000
euroa, Hollannissa 468 000 euroa, eli luvut ovat aivan
toisenlaisia. Lapsivähennys on Suomessa 3 400, Saksassa
yli 200 000 ja Ranskassa lähes 50 000 euroa,
eli on valtavan suuria eroja. Verokynnys Englannissa on esimerkiksi
380 000 euroa, ja pienemmistä perinnöistä ei
makseta veroa.
Todettakoon nyt kuitenkin, että kyllä perintö- ja
lahjaverolakiin on tehty muutoksia ja ne muutokset ovat kyllä olleet
oikean suuntaisia. Ennen vuotta 1995 perintövero saattoi
olla jopa viisinkertainen tuossa kaikkein ankarimmassa veroluokassa
ja lisäksi jouduttiin maksamaan sivuperinnöstä kunnallisveroa
ja lahja katsottiin kunnallisverotuksessa tuloksi, jos se tuli sivulta. Mutta
vastaavasti vuoteen 1995 saakka ylin veroprosentti alkoi 2,3 miljoonasta
ja vuonna 1995 tämä alennettiin 300 000
markkaan eli nykyiseen 50 000 euroon.
Arvoisa puhemies! Tässä tuli aika paljon tilastoja,
mutta uskon, että nämä tilastot kertovat, mistä loppujen
lopuksi on kysymys, ja että nämä esimerkit
ja luvut myöskin osoittavat, että Suomen perintö-
ja lahjaverolakiin tulisi tehdä huomattavia muutoksia.
Syksyllä on jätetty useita lakialoitteita
perintö- ja lahjaverolaista. Itse olen jättänyt
yhden, jossa oli osittain samoja asioita kuin tässä,
jossa nyt on 103 edustajaa, mutta siinä myöskin
esimerkiksi se epäkohta, jota vasemmistoliitto pitää niin
suurena, olisi voitu poistaa sillä, että testamentin
saaja luettaisiin aina ensimmäiseen veroluokkaan. Tehän
puututte noihin avopuolisoihin. Jos on nyt vähän
vanhemmalla iällä luonut avosuhteen, niin ei aina
ole yhteisiä lapsia, ja silloin näitä käsitellään
sivullisina henkilöinä ja vero on kolminkertainen.
Mutta jos joku tekee testamentin jonkun hyväksi, niin kyllä tämä testamentin saaja
on niin läheinen sille testamentin tekijälle, että aivan
hyvin voisi ja tulisikin kuulua ensimmäiseen veroluokkaan,
mutta se ei siis sisälly tähän lakialoitteeseen.
Tässä lakialoitteessa on myös lain
voimaantulo mahdollisimman pian, mutta kuitenkin niin, että sitä sovellettaisiin
taannehtivasti joulukuun 1. päivästä 2004.
Miksi näin? Ruotsissa Aasian katastrofin jälkeen
eräs kansanedustaja siellä, Per Landgren, voitte
sitten hankkia tuon puoluetunnuksen myöhemmin, teki esityksen
ja aloitteen, että perintö- ja lahjaverolain kumoamista sovellettaisiin
taannehtivasti siitä lähtien, kun hallitus esityksensä antoi,
ja tämä juuri tämän Aasian katastrofin
johdosta, jotta nämä Aasian uhrien perilliset
pääsisivät verosta. No, ei nyt kannata
vieraan maan lainsäädäntöprosessista puhua,
mutta tämä sai kannatusta kaikilta muilta siinä verovaliokunnassa,
joka näitä Ruotsissa käsittelee, paitsi
hallituspuolueelta. Kaikki muut olivat sitä mieltä,
että pitäisi taannehtivasti soveltaa. Hallitus
antoi sitten uuden esityksen, jonka mukaan Ruotsissa perintö-
ja lahjaverolain kumoamista sovelletaan taannehtivasti joulukuun 17.
päivästä lähtien viime vuonna.
Ministeri Wideroos on varmasti tämän huomannut.
Siitä olen itsekin kirjoittanut jonkin verran. Hän
viittasi perintö- ja lahjaverolain siihen pykälään,
joka antaa viranomaiselle mahdollisuuden huojentaa veroa, jos tämä vero
on kohtuuton. Verohallintohan ilmoitti, että se tulee tätä soveltamaan.
Ja on ihan oikein, että tämän huojennuspykälän
perusteella, joka on laissa aina ollut ja jonka tuleekin olla, semmoisissa
tapauksissa, jotka muuten olisivat kohtuuttomia, Verohallitus käyttäisi
tätä huojennusmahdollisuuttaan. Nyt pitää kuitenkin
muistaa, että vain 21 tapauksessa viime vuonna sovellettiin
tätä huojennusta, siis näitä oli
21 kappaletta, eli ei tällä huojennuksella ole
käytännössä mitään
merkitystä, ja se on myöskin omiaan sekoittamaan
verolainsäädäntöä.
Kaikki eivät ymmärrä pyytää huojennusta, viranomainen
ei esitä sitä viran puolesta. Se johtaa siihen,
että verovelvollisia verotetaan epäoikeudenmukaisesti.
Tästä syystä juuri esitämme nyt,
ettei tätä huojennusta (Puhemies koputtaa) tarvitsisi
niin paljon soveltaa, vaan että tätä lakia sovellettaisiin
taannehtivasti.
Ihan yksi asia vielä. Kun mietitään,
tuleeko tämä maksamaan valtiolle paljon, niin
voin sanoa, että vuodessa joutuu orvoksi noin 2 500
lasta eli se koskisi korkeintaan 2 500:aa orpoa. Leskien
määrää, milloin leski perii,
sitä minä en tiedä, mutta ei niidenkään
tapausten määrä niin hirveän
suuri ole. Uskallan väittää, että taloudelliset
vaikutukset olisivat luokkaa 5—6 miljoonaa euroa, mutta
tämä poistaisi kyllä ne ongelmat, joita
pidetään ei vain tässä salissa
vaan koko yhteiskunnassa erittäin epäoikeudenmukaisina.
Ed. Tuula Väätäinen
merkitään läsnä olevaksi.
Iivo Polvi /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Perintöverotuksesta ja sen mahdollisesta
muutostarpeesta on käyty hyvin vilkasta keskustelua, johonka
ed. Kalli täällä jo aikaisemmassa puheenvuorossaan
viittasi.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kallis.
Ed. Kallis. (Ed. Kallis: Ed. Kalli on jäänyt
puolitiehen!) — Kohtalaisen suuri yksimielisyys näyttää vallitsevan
siitä, että perinnönjättäjän
puolison ja lasten mahdollisuutta säilyttää asuntonsa
pidetään yleisesti välttämättömänä parantaa.
Se on tietenkin yksi keskeinen korjauskohta, mikä tähän
voimassa olevaan perintöverolakiin sisältyy.
Kolmannen veroluokan säilyttäminen, johonka
ed. Kallis myös täällä puheenvuorossaan
viittasi, tarkoittaa käytännössä sitä,
että vero määräytyy kolminkertaisena
verrattuna ykkösluokkaan niissä tapauksissa, joissa
perinnönsaaja voi olla perinnönjättäjälle
todellisuudessa läheisempi kuin tuohon ykkösveroluokkaan
kuuluvat. Nämä minusta ovat ne keskeisimmät
epäkohdat.
Kun ed. Kalliksen nimissä olevan lakialoitteen ovat
allekirjoittaneet muun muassa pääosa keskustapuolueen
eduskuntaryhmän jäsenistä, monet SDP:n
kansanedustajat ja kun kuitenkin pääministerin
suulla on ilmoitettu aikaisemmin selvästi, että tällä vaalikaudella
perintö- ja lahjaveroon ei puututa, (Ed. Pulliainen: Sen
takia se on ollut turvallista allekirjoittaa!) ja saman ovat vahvistaneet
myös monet sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän
jäsenet, jotka esiintyvät ed. Kalliksen nimissä olevan
lakialoitteen allekirjoittajana, minusta hallituspuolueen edustajien käyttäytyminen
on käsittämätöntä.
Se on moraalitonta bluffia, jota korttipelissäkään
ei tuolla tasolla harrasteta. Aloitteella pyritään
luomaan kansalaisille mielikuva, että ollaan leskien ja
orpojen asialla, vaikka todellisuudessa toimitaan päinvastoin.
Kiristetään heikompituloisten, heikommassa asemassa
olevien verotusta. Niinhän se on käytännössä tapahtunut.
(Ed. Kallis: Tässä lakialoitteessa?) — Puhun
näiden hallituspuolueiden edustajien, jotka ovat allekirjoittaneet,
todellisesta toiminnasta. Tässähän pyritään
luomaan kansalaisille se kuva, että ollaan leskien ja orpojen
asialla, vaikka toimitaan todella täysin päinvastoin.
Ed. Kalliksen nimissä olevassa aloitteessa todetaan
sanatarkasti: "Perintö- ja lahjaverolain suurimmat epäkohdat
koskevat tapauksia, joissa eloonjäänyt puoliso
tai perinnönjättäjän lapset joutuvat
myymään kotinsa perintöveron takia." Tämä on
paikkansa pitävä ja vaatii korjausta. Mutta ne
keinot, millä tuossa aloitteessa tämä asia
pyritään hoitamaan, ovat kohtalaisen summittaisia
ja aloitteessa esitetään tapausta kohti kohtalaisen
suuri perivien määrä, mutta lukumääräisesti
näitä tapauksia todellisuudessa on verrattain
vähän, mihinkä ed. Kallis itsekin viittasi
puheenvuorossaan, esimerkiksi alaikäisten määrä on
noin 2 500 ja perivien aviopuolisoiden määrä on
ilmeisesti hyvin paljon siitäkin pienempi. Eli pääsääntöisesti
perintö yleensä menee rintaperilliselle, 75 prosenttia
perinnöistä menee suoraan rintaperillisille, ja
sen lisäksi on näitä toiseen luokkaan
kuuluvia pitkä rivi. Eli aviopuolisot ovat kohtalaisen
harvoin perinnönsaajina.
Tuossa aloitteessa, joka on vasemmistoliiton nimissä jätetty,
pidetään tärkeänä perintöveron huojentamista
nimenomaan perheasunnon säilyttämisen vuoksi.
Siksi siinä esitetään tehtäväksi perinnönjättäjän
vakinaisen asunnon osalta 20 000 euron asuntokohtainen
vähennys. Sen lisäksi esitetään
tuohon huojennussäännökseen, joka perintöverolain
53 §:ään sisältyy, sisällytettäväksi
vielä erikseen maininta nimenomaan asunnon säilyttämisen
tarpeesta, se on yksi peruste, millä voidaan myöntää huojennus
tai jättää vero kokonaan maksuunpanematta.
Merkittävä muutosesitys on myös kolmannesta
veroluokasta luopuminen, sen yhdistäminen toiseen veroluokkaan,
jolloin nykyisin tähän kolmanteen veroluokkaan
kuuluvien osalta perintöveron määrä alenee
kolmanneksella. Veroasteikon alapäähän
esitämme tehtäväksi inflaatiotarkistuksen.
Kun yhteiskunta kuitenkin tarvitsee verotuloja, että se
kykenee pitämään yllä ja rahoittamaan
välttämättömät palvelut,
esitämme samalla, että asteikon yläpäähän
tehdään lievä korotus perintöveroon.
Käytännössä tuo esityksemme
tarkoittaa sitä, että noin 110 000 euron jälkeen
verotus hivenen kiristyy. Sillä pyrimme turvaamaan sen,
että yhteiskunnan palvelut kyetään rahoittamaan.
Kun näitä summia arvioidaan, on syytä tiedostaa
se, että kun kuolintapauksia on noin 49 000 kappaletta
vuodessa — sama määrä syntyy
kuolinpesiä, ja niistä noin puolessa on omistusasunto,
joka on keskeisin varallisuusarvo — niin sen takia tämä huojennus
on syytä kohdistaa nimenomaan asuntoon eikä jakaa
sitä muuta perintöä saavalle. Jos näitä jakaumia
vielä arvioidaan, kun kuolinpesiä syntyy se vajaa
50 000 kappaletta vuodessa, niin perinnönsaajia
on kuitenkin vähintään kaksinkertainen
määrä siihen verrattuna, ja silloin,
kun näitä varallisuusmääriä arvioidaan,
on syytä ottaa huomioon, että jos kysymys on 100 000
eurosta ja perijöitä on kaksi, niin kysymys on
50 000 euron arvosta, mistä verotetaan. Se ilmeisesti
on yksi tekijä, mikä keskustelussa johtaa jonkin
verran harhaan, että arvioidaan sitä, että vero
määräytyy perunkirjassa ilmoitetun varallisuuden
määrän perusteella. Näinhän
ei ole. Se on tietenkin pohjana, mutta vero määräytyy
perinnönsaajien lukumäärän perusteella
ja heidän saamiensa perintöarvojen perusteella.
Kaiken kaikkiaan toivon, että valiokunta ottaa tämän
pikaisesti käsittelyyn ja tekee nämä välttämättömät
korjaukset perintöverolakiin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin aloitan tästä hallituspuolueiden
verohämmentämisestä, koska se todella
on hämmennystä ja hämmentää varmasti
kansalaisia aika paljon. Rkp:kin on erityisen aktiivinen ollut: Wideroos
on ollut aktiivinen tämän perintöveroasian
osalta, Enestam uhkasi laittaa sähkölämmitteiset
omakotitalot verolle. Oikeusministeri Koskinen on tukenut niitä muutospaineita,
mitä vasemmistoliitto tässä ryhmälakialoitteessaan esittää perintöveron
osalta. Varmaan kaiken takana on se, että verotus on sellainen
hämmentävä asia, koska vielä kunnallisvaalien
alla muun muassa kuntatalouden osalta hallitus selkeästi viestitti,
että ei tässä mitään
pitkäaikaista hätää ole elikkä pikkasen
notkahtaa, mutta palautuu sitten tukevalle kasvu-uralle kuntatalouskin.
Nyt kun on sitten todettu monen ministerin suulla, että kuntatalous
on menossa kohti "konkurssia", ja muun muassa valtiovarainministeri
totesi, että kuntatalous on hälytystilassa, niin
nyt sitten halutaan erilaisilla viesteillä tätä verokeskustelua hämmentää,
joista osa on veropohjaa syöviä esityksiä ja
osalla sitten, kuten tällä kunnallisveron progressiivisuusesityksellä,
on sitten varmaan muitakin tarkoituksia, mutta kaiken kaikkiaan
se on sellaista hämmentämistä.
No, tästä perintöverosta vähän
periaatteellisemmalta kannalta, koska ed. Polvi käsitteli
tuossa yksityiskohtaisemmin meidän lakialoitettamme:
Perintövero on vanha, historiallinen vero. On sanottu,
että sen juuret on tuolla 1600-luvulla asti. Ensimmäinen
varsinainen perintövero Suomeen tuli 1919. Kun tästä perintöverosta
aika usein sanotaan, että se on kateusvero, niin minä vähän
pelkään, että silloin 1919 maassa oli
kyllä sellainen valta, joka ei ainakaan muodostunut siitä perinteisestä rikkaiden
kadehtijoiden joukosta. Elikkä silloin se tuli, ja tämä nykyinen
laki on aika vanha laki, kun sekin on vuodelta 1940. Kun täällä viitattiin
veroasiantuntija Tikkaan, niin hänenkin näkökulmastaan
perintövero täyttää sellaisen
verotuksen keskeisen periaatteen, että silloin, kun kansalaisen
veronmaksukyky kasvaa, niin sitä veronmaksukykyä,
sen lisäystä sitten verotetaan.
Ja kun aika usein käytetään argumenttina
sitä, että perintövero on kaksinkertaista
verottamista, niin tietysti se on niin, että sitä omaisuutta,
jota aikoinaan on hankittu, on hankittu tuloilla, joista on jo otettu
tuloveroa ja muuta veroa, mutta niin se on aika monessa muussakin
asiassa tässä maailmassa. Voidaan sanoa, että kyllä sen
eläkeläisen, joka menee sillä pienellä eläketulolla,
tai sen pienipalkkaisen pätkätyöläisen,
joka menee sillä pienellä pätkätyöstä saamallaan
ansiotulolla ostamaan kaupasta ruokaa, tulosta on vero otettu, ja siitä huolimatta
hän joutuu maksamaan kaupassa vielä elintarvikkeista
arvonlisäveron. Toisaalta jos joskus on esimerkiksi osakesalkun
ostanut vaikkapa 100 000 mummonmarkalla, niin jos sen arvo
on tällä hetkellä 1,5 miljoonaa mummonmarkkaa
ja se sitten menee perintöön, niin ei siitä 1 400 000
mummonmarkasta ole oikeastaan veroa maksettu, se on ollut sitä arvonnousua. Tällaisia
seikkoja tähän perintöjen keskittymiseen
myöskin ja omaisuuksien keskittymiseen liittyy. (Ed. Kallis:
Mitä, jos sen salkun arvo laskee ja joutuu maksamaan täydestä veroa?) — No,
se on toinen kysymys.
Sitten vielä tähän perintöveroon
periaatteelliselta kannalta: Kun täällä ed.
Kallis viittasi Tikkaan, niin minulla on sellainen artikkeli käsissäni,
jossa Tikka kyllä perustelee, että tässä tilanteessa,
kun olemme kansainvälisen verokilpailun paineessa sekä tuloverotuksen
että myöskin yritysverotuksen osalta, kyllä ainakin
tämän artikkelin mukaan professori Tikan käsitys
on se, että fiskaaliselta vaikutukseltaan perintövero
tulee varmasti puolustamaan paikkaansa vielä lähitulevaisuudessakin.
Sen vuoksi tämä vasemmistoliiton lakialoite perintöveron
epäkohtien korjaamiseksi lähtee siitä,
että ei heitetä lasta pesuveden mukana vaan että puututaan
kipeimpiin ongelmiin mutta ei vaaranneta tätä verotuottoa kokonaisuudessaan
vaan suurempien perintöjen osalta on jopa vähän
varaa kiristää verotusta, jotta saadaan sitä verotuloa
yhteiskunnan välttämättömien
palvelujen ja tulonsiirtojen, näiden turvaverkkojen, rakentamiseen.
Todella, niin kuin täällä molemmissa
esittelypuheenvuoroissa on todettu, suurin ongelma on tämä.
Kyllä me varmaan kaikki edustajat saamme aika usein viestejä niin
sanotusti kentältä, että jonkun lesken
tai lapsen asema on todella kohtuuton, kun se koko perittävä omaisuus
on käytännössä siinä asunnossa,
jossa asutaan. Ei voi olla verotuksen oikeudenmukaisuuden kannalta perusteltua
se, että tällainen pitkäänkin
perheasuntona ollut asunto sitten, vaikkapa rintamamiestalo tai
joku muu asuinpaikka, joudutaan realisoimaan, että selviydytään
siitä perintöverosta.
Toinen ongelma täällä, niin kuin
ed. Polvi totesi, ovat sitten nämä avoparit. Ilman
että he ovat avioituneet tai heillä on yhteisiä lapsia
tai on ollut yhteisiä lapsia tai he ovat rekisteröityneet,
erityisesti heidän keskinäinen suhteensa vastaa
varmasti ensimmäisen veroluokan suhdetta, ja he joutuvat
sitten kolminkertaisen verotuksen kohteeksi, elikkä kyllä tämäkin
ilman muuta korjausta vaatii.
Nyt kun nämä molemmat lakialoitteet ovat täällä lähdössä valiokuntaan,
niin toivon, että niitä todella sitten käsitellään.
Kun pääministeri Vanhanen totesi, että mikään
ei muutu tämän vaalikauden aikana, niin toistan
sen, mistä aloitin, että kyllä se hallituspuolueiden
näkövinkkelistä ja myös niiden
hallituspuolueiden edustajien, jotka puuhakkaasti nimiä näihin
papereihin laittavat, on enemmän suuren yleisön
kosiskelua kuin todellista pyrkimystä asiantilan muuttamiseen.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kallis jätti lakialoitteensa,
niin julkisuudessa annettiin ymmärtää,
että vasemmistoliiton edustajat eivät allekirjoittaneet
sitä. Näinhän se on, ja syntyi ehkä mielikuva,
että me emme näkisi ongelmia perintöverotuksessa.
Näin ei ole. Me emme allekirjoittaneet siitä syystä,
että meillä oli tekeillä oma lakiesitys,
joka on nyt täällä keskustelussa ja jonka
ensimmäinen allekirjoittaja on ed. Polvi.
On hyvä, että nyt käydään
tätä keskustelua. Meillä on kaksi lakialoitetta.
Olen samaa mieltä, että hallituspuolueiden kansanedustajat
joutuvat kyllä aika erikoiseen asemaan sitten täällä myöhemmin,
kun tavallaan vastoin pääministerin ohjeistusta
niin laajasti ovat allekirjoittaneet sen. Mutta minusta on hyvä,
että meillä on kaksi pohjaa. Voidaan keskustella
sitten, mikä on se oikeudenmukainen tapa ja itse asiassa
mihin sitten on varaa. Odotuksia on varmasti suuria, ja olen kyllä ihmetellyt
todellakin Rkp:n puolelta tulleita ajatuksia, että todella
perintöverotuksesta voitaisiin luopua, koska kyllähän
sitten joudutaan aika erikoiseen tilanteeseen sen suhteen, mistä valtio saa
tuloja, mutta korjaamisen varaa nykyjärjestelmässä on.
Se on aivan selvä.
Kuten täällä on käynyt ilmi,
niin tässä vasemmistoliiton eduskuntaryhmän
esityksessä on kolme seikkaa, kolme asiaa, joita esitämme
muutettavaksi ja korjattavaksi parempaan suuntaan: näihin
asteikkoihin tehtäisiin inflaatiotarkistus ja se tehtäisiin
myöskin puolisovähennykseen ja alaikäisyysvähennykseen.
Tämä olisi varmaan tärkein, ne on viimeksi
tarkistettu vuonna 2001. Olisi tavallaan tärkeätä,
että tarkistuksia tehtäisiin säännöllisesti,
koska muutoin tavallaan on vaarana se, että verotus voi
hiipimällä kiristyä ilman, että sitä edes
huomataan, inflaation myötä. Vaikka inflaatio
ei ole kovin korkea, niin siitä huolimatta se on se ongelma.
Sitten toinen kysymys meillä on juuri tämä huoli
tästä asumisesta, miten turvataan lesken ja lasten
asuminen, ja sen takia on tehty tämä erityisen
asuntovähennyksen käyttöönotto.
Sitten on kysymys tästä kolmannesta veroluokasta.
Arvoisa puhemies! Voisi kyllä henkilökohtaisesti
kertoa, tämä lakialoitteen kohta ei ole muuttunut
minun henkilökohtaisen tilanteeni takia, mutta ehkä voin
kertoa sen esimerkkinä. Se ei johdu minusta, koska, ed.
Kallis, toisin kuin teidän lakialoitteenne, tätä ei
esitetä taannehtivasti voimaan vaan ajatuksena tulevaisuutta
ajatellen. Mutta jopa erittäin pitkän avoliiton
jälkeen — mieheni kuoli vuosi sitten, ja meillä oli
keskinäinen testamentti — koska minua kohdeltiin
kuin vierasta tässä tapauksessa, niin perintöveron maksoin
ja maksan kolminkertaisena. Tämä vain esimerkkinä.
Tällaisia vastaavia tilanteita olemme nostaneet esille,
että voi olla myös muita tapauksia, joissa esimerkiksi
kyseessä ei ole avopuoliso mutta voi olla esimerkiksi henkilö,
joka ei ole lähisukulainen mutta on vuosikausia esimerkiksi
huolehtinut henkilöstä, ja sitten hänelle testamentataan,
ja kolminkertainen vero on erittäin kohtuuton monissa tilanteissa.
(Ed. Kallis: Silloin pääsee toiseen veroluokkaan,
jos on hoitanut!) — Niin, mutta jos ei ole lähisukulainen. (Ed.
Kallis: Siitä huolimatta!) — On tilanteita kuitenkin,
että ei nyt ehkä ole hoitanut mutta vastannut
asioista ja pitänyt huolta jne.
Joka tapauksessa tämä on varmaan asia, joka kiihdyttää kovasti
tunteita, koska kukapa sitä nyt niin kauhean mielellään
ylipäätänsä veroja maksaa, mutta
jostain tuloja täytyy saada. Tässä suhteessa
esimerkiksi voi sanoa, että me pohdimme myöskin
sitä, voitaisiinko esimerkiksi veroa määrättäessä ottaa
jotenkin huomioon nykyistä paremmin esimerkiksi perinnönsaajan
taloudellinen tilanne, mutta totesimme kyllä, että sellaisen veromallin
tekeminen edellyttäisi hyvin laajoja ja perusteellisia
selvityksiä ja saattaisi siitä syystä olla
vaikeaa. Kyllä nyt kuitenkin täytyy jotenkin myöskin
miettiä, miten nämä verotukset, eri veromuodot
olisivat jotenkin suhteellisia ja suhteessa keskenään
myöskin, ja tässä suhteessa me olemme
kritisoineet juuri tätä, että nykyinen
hallitus kaikkein rikkaimmilta on poistanut varallisuusveron, jos
nyt ajatellaan, mitä olisi pitänyt ehkä tehdä ensisijaisesti:
edes nyt auttaa, leskien ja lasten perintöveroa hieman
helpottaa. Tässä suhteessa me lähdemme
siitä, että nyt ei enää kaikkein
rikkaimmille anneta uusia lisähelpotuksia, joita esimerkiksi
ed. Kalliksen ja muiden aloite merkitsisi, että niitä saisivat
myöskin kaikkein rikkaimmat. Meidän lähtökohtamme
on, että kaikkein hyvätuloisimpien osalta voitaisiin jopa
perintöveroa hieman korottaa juuri siitä syystä,
että ne ovat useasti ne samat henkilöt, jotka
ovat hyötyneet hallituksen antamista muista tuloverohelpotuksista
ja sitten vielä varallisuusveron poistosta jne.
Kyllähän täytyy myös muistaa
se, että valtio tarvitsee varoja nimenomaan yhteiskunnan
aineellisen perustan ylläpitämiseen. Me tarvitsemme
opetukseen, sivistykseen, terveydenhuoltoon jne. Jos me haluamme
ylläpitää hyvinvointivaltiota, niin tulojakin
tarvitaan. Tässä suhteessa tietysti Suomessa nyt
kertyy varallisuutta ja on kertynyt varallisuutta ja tulee kertymään
suurten ikäpolvien myötä, joten varmasti
tulevaisuudessa mahdollisuuksia on tehdä perintöverotukseen helpotuksia.
Tämä hallitus ilmeisesti niitä ei tee, vaikka
103 on allekirjoittanut yhden aloitteen ja 18 vielä tämän
toisen, mutta toivottavasti tämä antaa pohjaa
ainakin seuraavia hallitusneuvotteluja varten.
Vasemmistoliiton mielestä kaikkein oikeudenmukaisinta
olisi nimenomaan asunnon turvaaminen, ei siten, että edellytetään,
että olisi pakko jäädä asumaan
siihen asuntoon, vaan monillehan saattaa esimerkiksi työn
perässä muuttaminen edellyttää muuttoa,
mutta siten, että se perittävä osuus,
joka useimmiten on nimenomaan asunto, turvaisi asunnon hankkimisen
toisella paikkakunnalla.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun tämän lakialoitteen teimme,
ymmärsimme kyllä, että jotkut saattavat sanoa,
että tästä hyötyvät
myöskin superrikkaat. Totta kai, jos on 50 000:n
puolisovähennys tai orvot, joita on 2 500 vuodessa.
Mutta ottakaa nyt huomioon, jos on tämmöinen miljoonaperintö: Eikö riitä,
että ne maksavat noin 140 000—150 000?
Ne hyötyvät noin 10 000 euroa tästä lakiesityksestä.
Kun viedään miljoonan perinnöstä,
kun nyt puhutaan tosi rikkaista, 150 000 euroa, niin tyydyttekö 140 000:een?
Outi Ojala /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä kuitenkin
on se periaatteellinen ero, että me olemme valmiita alentamaan
nimenomaan pienimmistä saatavaa, helpottamaan sitä,
mutta jostakin täytyy saada kompensaatiota valtiolle, ja
sen takia miksi antaa monia eri etuisuuksia kaikkein parhaiten toimeentulevalle
ryhmälle?
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun vertaa teidän lakialoitettanne
tähän lakialoitteeseen ja teillä on 20 000:n
vähennys asunnosta ja meillä on 50 000 euron
puolisovähennys, ero on 30 000 euroa. Ottakaa
kaksio Helsingistä. Oletan, että tämä esimerkki,
mihin ed. Ojala viittasi, saattoi olla kaksio, ja oletan, että sen
arvo perintöverotuksessa oli aika huomattava. Siinä mielessä sillä,
onko se vähennys 50 000 vai 30 000, on
sille leskelle erittäin suuri merkitys. Te annatte vain
20 000:n vähennyksen, me annamme 50 000:n,
ja 16 prosenttia 30 000:sta on 5 000 euroa, joka
voi olla aika suuri summa vähävaraiselle leskelle.
Iivo Polvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tietenkin se vertailu, minkä ed.
Kallis teki, on sinänsä oikea. Mutta pitää ottaa
huomioon se, että näitä tapauksia, joissa
leski on perijänä, on verrattain vähän.
Ne ovat ilmeisesti aivan yksittäisiä tapauksia.
Silloin tullaan tähän meidän käyttämäämme
harkintapykälän laajennukseen, jossa 53 §:ään
on lisätty tämä asunnon säilyttämismahdollisuus
nimenomaan harkinnalla. Sitä kautta kyetään
paremmin, jakamatta umpimähkään varakkaille
tarpeettomia alennuksia, vaikuttamaan todella niihin, jotka sen
tarvitsevat.
Nils-Anders Granvik /r:
Arvoisa puhemies! Aloitteentekijä on liikkeellä ajankohtaisella
asialla. Ruotsalainen eduskuntaryhmä on pitkään
ilmaissut tarpeen perintö- ja lahjaveron poistamiseksi.
Aloite esityksineen on hyvä puheenvuoro tähän
keskusteluun. Veron asteittainen poistaminen on yksi tapa ja on
hyvä avaus tähän keskusteluun ja jatkotoimenpiteisiin,
mutta perintö- ja lahjaveron poistamisen kokonaisuudessaan
on oltava tavoitteena.
Talman! Minister Wideroos uttalade krav om att nämnda
skatt skall slopas har väckt en positiv genklang och de över
hundra undertecknarna från nästan alla riksdagsgrupper
i dagens motion talar sitt tydliga språk om att det också kommer att
bli riksdagens vilja. Det är endast en tidsfråga när
det förverkligas.
Talman! Till sist, vad gäller det retroaktiva yrkandet
ger dagens lagstiftning möjlighet att beakta Asienkatastrofen
i arvsbeskattningen såsom lagen idag är utformad.
Pehr Löv /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Finland
har Europas högsta arv- och gåvoskatt (Ed. Kallis:
Världens högsta!) — Hör till
dem som har den högsta i varje fall — och den
drabbar änkor, änklingar, egna barn, föräldralösa,
väldigt ofta. Man hamnar att sälja sitt hem eller
ta stora lån som är en belastning för
resten av livet. Det här känns inte rättvist.
Suomessa meillä on Euroopan korkeimmat perintö-
ja lahjaverot. Tämä kohtelee varsinkin leskiä ja
omia lapsia, orpoja, varsin kohtuuttomasti, koska moni joutuu myymään
oman kotinsa tai ottamaan isot lainat, jotka rasittavat koko lopun
ikää. Huojennusta ei ole käytännössä juuri otettu
huomioon mahdollisuutena eikä siitä, ihan niin
kuin ed. Kallis täällä aikaisemmin sanoi, edes
informoida.
Tämä ed. Kalliksen lakialoite on minun mielestäni
hyvä. Sen takia allekirjoitinkin. Se ei kuitenkaan minun
mielestäni ole riittävän kattava, mutta
hyvä aloitus, jos tämä saataisiin nyt
tässä vaiheessa läpi. Toivonkin, että tämä otetaan
vakavasti valiokuntakäsittelyssä, että saadaan
lausunto ministeriöstä ja sen mukaan myöskin
muut ministerit hallituksessa avaisivat silmänsä tämän ongelman
suhteen.
Jag hoppas verkligen att behandlingen av den här lagmotionen
tas på allvar i utskottet och att den går för
utlåtande till ministeriet, så att regeringens
alla ministrar tänker över den situation vi har
idag i Finland. När det gäller till exempel generationsväxlingen
för små och medelstora företagare är
den här höga beskattningsnivån också ett
stort hinder. Upp till 20 procent att våra små och
medelstora företagare har generationsväxling framför
sig de närmaste åren.
Muu Eurooppa on poistanut tämän ongelman tässä ulottuvuudessa,
ja sen takia Suomen pitää seurata myöskin
mukana. Joudumme ehkä etenemään asteittain,
mutta ainakin toivon, että saadaan jonkinlainen tulos aikaan
tämän kauden aikana. Tavoitteena pitää ehdottomasti
olla, että perintö- ja lahjavero poistetaan täysin,
koska tämä omaisuus on hankittu jo verotetulla
rahalla. Minun mielestäni kaksinkertainen verotus ei ole koskaan
puolustettavissa.
Jag kan aldrig försvara att man beskattar en egendom
som har anskaffats med redan beskattade pengar. Det kan inte kännas
rättvist. Och ett slopande av sådan skatt ger
en dynamisk effekt inom företagsvärlden så de
pengarna kommer snabbt tillbaka.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On oikein hyvä, että eduskunnan
täysistunnossa tänään lakialoitteitten
kautta voidaan keskustella perintö- ja lahjaveron poistamisesta.
Itse olen tehnyt viime vuonna, aivan vuoden lopussa, myös
lakialoitteen, jolla olen pyrkinyt juuri tähän
perintö- ja lahjaveron poistamiseen nimenomaan ensimmäiseen
perinnönsaajaryhmään kuuluvien osalta
kohtuullisen suureen perintöön saakka. Voi olla
niin, että ei ole realistista tässä vaiheessa
ajatella, että kokonaan perintö- ja lahjavero
poistettaisiin, mutta toivon, että olisi mahdollisimman
pian realistista, vielä tällä vaalikaudella,
aloittaa rintaperillisten ja ensimmäiseen perintöveroluokkaan
kuuluvien perintöveron poistaminen tai vähintäänkin
tuntuva helpottaminen.
Aivan kuten täällä on todettu, perittävästä omaisuudesta
on jo maksettu vähintäänkin kertaalleen
veroa, että tämä omaisuus on muodostunut,
mutta tosiasiassa siitä on maksettu myös monenlaisia
muita veroja, varallisuusveroakin näihin asti joissakin
tapauksissa, kiinteistöveroa jne., elikkä kyllä on
jo kysymys hyvin verotetusta omaisuudesta, jota järkevä kansalainen
on pyrkinyt vaalimaan ja hankkimaan. Silloin kun on kysymys ensimmäiseen
perintöveroluokkaan kuuluvista, esimerkiksi rintaperillisistä,
tämä yleensä on mielletty jo hankituksi
yhteiseksi omaisuudeksi, ja sitten surun kohdattua, kun kuolemantapaus
on kohdannut, tulee ikävä yllätys, että jo
omaksi koetusta omaisuudesta joudutaan maksamaan hyvin tuntuvat
perintöverot. Täällä on viitattu
omakotitalokiinteistöihin; siinä se tulee hyvin
kipeästi esille. Mutta myöskin maatilakiinteistöissä perintöverot
saattavat olla yllättävänkin suuret.
Sanotaan, että talonpoika elää köyhänä mutta
kuolee rikkaana. Se tarkoittaa sitä, että toimeentulo
työvuosien aikana on perin vaatimatonta ja pientä,
mutta sitten kun käydään laskemaan omaisuutta,
se saattaakin muodostua yllättävän suureksi,
ja sitten sieltä tulee rintaperillisille vielä kalliit
perintöverot. Tämä on hyvin ongelmalliseksi
koettu tilanne.
Vanhukset monta kertaa sitten korkeassa iässään
vielä kokevat oman turvattomuutensa ja turvatakseen toimeentulonsa
eivät halua tehdä sukupolvenvaihdoksia. Saattaa
olla, että ei täysin voida luottaa, mitä lapsille
tapahtuu tai heidän perhe-elämässään
tapahtuu jne. Kun eläketurvakin on nimenomaan monen maatalousyrittäjäeläkeläisen
kohdalla perin juurin vaatimatonta, niin silloin on ajateltu, että tuo
työllä ja hiellä hankittu omaisuus on
semmoinen vanhuuden turva, ja sitä on sitten pidetty omissa
nimissä. Kun sitten poistuminen elämästä tulee,
niin tässä tuleekin tuo perintövero kovana
koettelemuksena.
Pitäisin hyvin perusteltuna sitä, että jo
tällä vaalikaudella etsittäisiin keinot,
joilla voitaisiin edes lieventää tätä tilannetta.
Perintöveroltahan ei juuri kukaan voi välttyä,
sillä veroa aletaan periä jo yli 3 400
euron perinnöstä. Oikeusministeriön selvityksen
mukaan perinnönsaajista 75 prosenttia on rintaperillisiä ja
he yleensä ovat perinnönjättäjien
lapsia. Asunto-osake on yleisin perintö, sillä joka
toisessa kuolinpesässä oli omistusasunto. Maaseudulla
tämä useimmiten on sitten maatilakokonaisuus peltoineen,
metsineen, tuotantotiloineen ja rakennuksineen.
Tiedot kuolinpesien varallisuudesta ovat vuodelta 1991, ja niitä on
käytetty oikeusministeriön perintökaaren
uudistamista selvitelleen työryhmän mietinnössä.
Mietintö on julkaistu vuonna 2004.
Varallisuuden arvot ovat nousseet 1990-luvun alusta, mutta ne
antavat jonkinlaista suuntaa maksetuista perintöveroista.
Joka toisessa tapauksessa vainajan bruttovarallisuus jäi
tuolloin alle 100 000 markan eli 16 800 euron.
Joka kolmannessa kuolinpesässä varallisuutta oli
yli 200 000 markkaa eli noin 33 600 euroa. Yli
miljoonan markan, 168 000 euron, pesiä oli vain
2 prosenttia. Näin ollen tyypillinen perintö on tuommoinen
aika normaali ja kohtuullinen perintö, ja nimenomaan juuri
näiden osalta tulisi voida rintaperillisiltä perintövero
hyvinkin nopeasti poistaa.
Oikeustieteen tohtori Eva Gottbergin mukaan varakkaat osaavat
varautua perintöveroon verosuunnittelun keinoin. Varallisuuden
siirrot, verottomat vakuutukset ja testamenttijärjestelyt
takaavat sen, ettei veroja makseta liikaa. Näin ei kuitenkaan
tapahdu tavallisen kansalaisen kohdalla. Verosuunnittelua ei haluta
tai osata käyttää, ja juuri myöskin
sen takia, mihin viittasin, että monilla muun muassa maatalousyrittäjillä ja emännillä
on
pienet eläkkeet, omaisuus on haluttu säilyttää vanhuuden
turvana.
Toivonkin, että hyvin nopeasti tässä asiassa voitaisiin
päästä siihen, että kun eduskunnan
selkeä enemmistö tuntuu olevan perintöveron
poistamisen tai tuntuvan lieventämisen kannalla, hallitus
antaisi tästä hallituksen asianomaisen esityksen
ja pääsisimme sitä käsittelemään.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis on tehnyt erittäin ajankohtaisen,
erittäin hyvin perustellun ja hyvän esityksen
lainsäädännön muutokseksi perintöverolain
osalta.
Jos me katsomme sitä kansainvälistä kehitystä,
mikä on ollut vallalla perintöverotuksessa viimeisten
vuosien aikana, voidaan nähdä, että jo vuosikymmenten
ajan perintöverotusta on systemaattisesti lievennetty,
vero on satoja vuosia vanha, se on ollut eräässä vaiheessa
erittäin korkea, viime vuosisadan alkupuolella ehkä korkeimmillaan,
mutta sitä on sen jälkeen jatkuvasti lievennetty
johtuen siitä, että se on aiheuttanut erittäin
suuria ongelmia sekä yhteiskunnassa että myöskin
perinnön saajille.
Mielenkiintoista on se, että Yhdysvalloissa on jo tehty
päätös, että siellä luovutaan
perintöverotuksesta ja perintövero poistuu asteikon
mukaisesti vuonna 2010. Jo tähän mennessä on
siirrytty järjestelmään, jossa niin sanottu
vapaa osa eli verovapaus on 1 miljoonaa dollaria, eli puhutaan hieman
eri suuruusluokista kuin tässä salissa, kun puhutaan
siitä, että pienituloiset eivät joutuisi
maksamaan perintöveroa. Mutta tämän lisäksi tämä on
myöskin vallitseva trendi Euroopan unionissa. Italiassa
on päätetty jo poistaa perintövero, Virossa,
meidän naapurimaassamme — Tallinnassa on hyvin
helppo asua — perintöveroa ei ole, ja viimeksi
sosialidemokraattinen Ruotsin hallitus teki päätöksen
siitä, että perintövero poistetaan Ruotsissa,
ja siitä on tehty jo tarvittavat päätökset.
Eli tämä vain osoittaa sen, että jos
me haluamme seurata kansainvälistä kehitystä,
niin Suomenkin tulee poistaa perintövero.
No, sitten jos ajatellaan ylipäätänsä niitä haittoja,
joita perintöverosta aiheutuu, niin tietysti jokainen pyrkii
minimoimaan veronsa. Me näemme erittäin selkeästi
sen, mikä vaikutus on sillä, jos on korkea perintöveroprosentti.
Nimittäin on sinänsä hyvin mielenkiintoinen
tilanne, että Ruotsissa vuonna 2002 perintöveron
tuotto oli 290 miljoonaa euroa ja Suomessa perintöveron tuotto
oli samana vuonna 377 miljoonaa euroa eli lähes 100 miljoonaa
euroa enemmän. Kuitenkin Ruotsissa veroprosentti oli 30,
Suomessa veroprosentti oli 16. Eli tämä konkreettisesti
osoittaa sen: korkea perintöveroprosentti johtaa verosuunnitteluun,
suuriin hankaluuksiin perheitten osalta ja sitä kautta
kuitenkin siihen, että valtiolle tuota verotuottoa ei kerry.
Täytyy sanoa, että ed. Polven lakialoitteessa on
se huono puoli, että kun sitä prosenttia korotetaan,
veron välttäminen, joka perintöverossa
on erittäin helppoa, lisääntyy, ja Polven
ehdotus johtaa siihen, että perintöveron tuotto
vain vähenee. Tältä osin voidaan sanoa,
että veronsaajan osalta tuo ehdotus on huono, jos pyritään
siihen, että hyvinvointipalvelut pyritään
turvaamaan. Eli myöskin perintöverossa parhaana
sääntönä on se, että verokannan
pitää olla alhainen, mutta pohjan pitäisi
olla kattava, ja sillä tavalla turvattaisiin se, että tuotto
olisi kuitenkin suhteellisen hyvä.
No, sitten toinen ongelma liittyy niihin erityisolosuhteisiin,
joita perintöveroon liittyy. Maatalousvarallisuus ja yritysvarallisuus
ovat jatkuvasti ongelmia. Vanhasen hallituksen ansioksi täytyy
sanoa, että se on tehnyt lievennyksiä yritysvarallisuuden
perintöveroon, samalla tavalla kuin Lipposen kakkoshallituksen
aikana tehtiin lievennyksiä, jotta yritystoimintaa ja maatalouden
yritystoimintaa ylipäätänsä voidaan
jatkaa niin, että perintöverotus ei tuota toimintaa
estä eikä sitä kaada.
Sen lisäksi voi sanoa, että inhimillisesti
kaikkein suurin ongelma on se, jos perheessä on lähinnä varallisuutena
vain perheen oma asunto, perheessä ei ole juuri lainkaan
käteisvaroja, ja perheen huoltaja kuolee, minkä jälkeen
pitäisi maksaa perintövero tuosta asunnosta, mutta
kun ei ole käteistä, se asunto joudutaan myymään
tai ottamaan huomattava laina asuntoa vastaan. (Ed. Kallis: Käteinen
menee hautajaiskuluihin!) Tässä suhteessa täytyy
sanoa, että kyllähän yhteiskunnan näihin
tilanteisiin täytyy jollakin inhimillisellä, kohtuullisella
tavalla varautua. On täysin mahdotonta kuvitella sitä,
että meillä on tälläkin hetkellä jo
perintöverolaissa säännös, jonka
mukaan voidaan myöntää vapautus perintöveron maksamisesta,
mutta ei sitä ole tällaisissa tapauksissa tähän
asti käytännössä myönnetty,
ja ed. Polven aloitteessa on se huono puoli, että en usko,
että käytäntö tästä juuri
mihinkään muuttuu, vaikka sitä pykälää hieman
ehdotuksessa täsmennetäänkin. Eli yksinkertaisinta
on se, että kaikilla on riittävän suuri
vapaa osa, jolla tavallinen asunto yksinkertaisesti voidaan hoitaa
perintöveron ulkopuolelle.
Kaiken kaikkiaan jos ajatellaan, mitä Suomessa pitäisi
tehdä perintöverolle, niin nykyinen 16 prosentin
taso ei ole aivan mahdoton, mutta sitä voidaan pitää kuitenkin
korkeana, ja tarkoituksenmukaista on se, että jos veroa
ei poisteta, niin tuota 16 prosentin veroa ainakin jonkin verran lievennettäisiin,
niin että veronvälttämisongelmilta vältyttäisiin.
Ja tietysti, kuten ed. Outi Ojala kertoi omasta tapauksestaan, silloin
jos kuuluu kolmanteen perintöveroluokkaan ja vero on 48
prosenttia, niin lopputulos — eli puolet varallisuudesta
menee verottajalle — on suhteellisen kohtuuton. Näissä tilanteissa,
voi sanoa, usein sitä käteistä varallisuutta
ei ole, vaan omaisuus joudutaan realisoimaan. Tietysti siitä sitten
jää jonkin verran käteen, mutta kun usein
se varallisuus saattaa olla avopuolisoiden yhteinen koti tai sillä on
muuta erityistä arvoa henkilölle, jolla on ollut
tietty läheinen yhteys perittävään,
niin tässä suhteessa on kyllä varmasti
tarpeen, että jollakin tavalla näittenkin henkilöitten
asema pyritään turvaamaan. Ed. Polven aloite on
sillä tavalla hyvä, että meillä on
varmasti syytä siirtyä kahden veroluokan järjestelmään.
Sitten, se vielä täytyy sanoa, että tärkeätä on se,
että yhdenvertaisuus toteutuu. Sitä, että vähennys
jollakin tavalla kohdistetaan johonkin tiettyyn perittävään
objektiin, ei voida pitää kovin hyvänä,
vaan kaikkia kansalaisia pitäisi kohdella yhdenvertaisesti.
Siitä syystä euromääräinen
vähennys, jolla pyritään juuri siihen
kodin tai muun vastaavan omaisuuden vapauttamiseen verotuksesta,
on ehdottomasti kaikkein paras järjestelmä.
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että jossain määrin
tämä on erityistä, vaikka sinänsä pidän hyvänä,
että ministeri Wideroos on ollut hyvin aktiivinen tässä kysymyksessä ja
vaikka hänen mielipiteensä mielestäni
ovat olleet hyvin oikeita. Mutta kun hän on antanut Verohallitukselle velvoitteen
antaa ohje verotoimistoille siitä, että Aasian
katastrofin uhrien osalta voitaisiin luopua perintöverosta,
täytyy sanoa, että kyseessä on kyllä aika
erityinen hallinnollinen menettely. Jotta asia voitaisiin hoitaa
normaalissa lainsäädäntöjärjestyksessä,
siihen ei ole oikeastaan mitään muuta tapaa kuin
se, jota ed. Kallis täällä esittää omassa
lakialoitteessaan. Se on tyylikäs tapa. Jos henkilö on
kuollut joulukuussa, määräaika on päättymässä nyt
perunkirjan tekemiselle ja verotukset ovat tältä osin
alkamassa, joten mitään erityisempiä ongelmia
ei aiheudu siitä, jos todellakin tuo verohuojennus tapahtuu
viime vuoden joulukuun alusta.
Sitten vielä, arvoisa puhemies, lopuksi voidaan miettiä sitä,
tarvitaanko perintöverotusta ollenkaan. Professori Aarnio,
joka on varallisuusoikeuden ja perintöoikeuden parhaimpia
asiantuntijoita, kirjoitti erittäin mielenkiintoisen artikkelin
Aamulehteen, jossa hän pohti sitä, voitaisiinko
perintöverotus korvata myyntivoittoverotuksella kokonaisuudessaan.
Nythän, kun myydään omaisuutta, joka
saadaan perintönä, hankintahinnaksi katsotaan
perintöveroarvo. Mutta joka tapauksessa, kun tuon omaisuuden saa
itselleen perintönä ja kun sen realisoi eteenpäin,
niin siinä yhteydessä joutuu maksamaan myyntivoittoveroa.
Tietysti, jos hankintahinta on omaisuudella aikoinaan ollut hankinta-arvo,
tältä osin voidaan päätyä tilanteeseen,
että lopputulos on kuitenkin sen myyntivoittoverotuksen kautta
kaiken kaikkiaan suhteellisen kohtuullinen. Mutta jos tällaista
järjestelmää käytetään,
se varmasti vaatii hieman tarkempaa pohdintaa ja analysointia siitä,
mitkä sen kokonaisvaikutukset ovat.
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen ehdotus on hyvä, sillä on
eduskunnan enemmistön tuki takanaan. Nyt asia pitää vain
käsitellä nopeasti valtiovarainvaliokunnassa,
tuoda se saliin ja hyväksyä se.
Ed. Timo Seppälä merkitään
läsnä olevaksi.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
jo paljon hyviä puheenvuoroja ed. Kalliksen aloitteeseen
liittyen. Voin aika pitkälle yhtyä siihen, mitä ed.
Sasi äsken sanoi. Ed. Kalliksen ehdotus on sellainen, joka
varmaan tulisi hyväksyä hyvin nopeasti ja olisi
reaalista hyväksyä nopeasti. Pitkässä juoksussa,
olen sitä mieltä, tulisi pyrkiä koko
perintö- ja lahjaveron poistoon. Täällä muistaakseni
ed. Sjöblom jätti sellaisen lakialoitteen. Kuten
tiedetään, varallisuusveron osalta ed. Sjöblomin
lakialoitteilla on tapana menestyä, eli siinä mielessä se
varmaan aikaa myöten tähänkin suuntaan
menee.
Ed. Polven aloitteen näen sikäli positiivisena, että myöskin
vasemmistossa on herätty perintövero-ongelman
piiriin. Kun ed. Uotila täällä muisteli
menneitä ja kun menneitä muistellaan noin sadan
vuoden päähän, niin silloinhan vasemmiston
tavoitteena ei ollut poistaa perintöveroa, vaan poistaa
perintöoikeus. Sieltä on ilmeisesti aika pitkä matka
jo kuljettu, että on tultu siihen tilanteeseen, että nyt
puolustetaan ainakin pienempien perintöjen osalta sitä,
että perintöveroa tulisi lieventää.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluaisin myöskin itse
kiinnittää huomiota tähän avopuolisojen
asemaan, josta olen tehnyt myös kirjallisen kysymyksen.
Aivan kuten ed. Kallis täällä sanoi, testamentti
on yksi mahdollisuus ratkaista tämä asia. Toinen
on tietysti se, että kirjataan lakiin. Toki on kysymys
sitten siitä, miten se avopuoliso määritellään.
Mutta kyllä tämä nykyinen tilanne, että avopuolisot
ovat siellä kolmannessa veroluokassa, jos yhteisiä lapsia
ei ole, on täysin kohtuuton, kun tiedetään,
että aika paljon on nykyään esimerkiksi
vanhempia pariskuntia, jotka eivät avioon mene esimerkiksi
siitä syystä, että lapset saattavat pitää sitä hieman
vieraana, jos on vaikka leskipariskunnasta kyse tai näin,
ja myöskin monet nuoret tietysti miettivät ensin
avioliittoon menoa, ja jos silloin tämmöinen kuolintapaus
tulee, niin kyllä se vero on täysin kohtuuton. Toivon,
että tässä päästään
pikaisesti eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme tsunamilainsäädäntöä,
jonka ensimmäinen osio on jo eduskunnan läpäissyt.
Kysymys oli kuolleeksi julistamisen osuudesta tässä prosessissa.
Nyt on kysymys perintö- ja lahjaverolaista.
Tsunamieduskuntakin kerkisi tässä jo kokoontua.
Siihen kuului yksi edustajaministeri, ministeri Wideroos, joka antoi
täällä jo moneen kertaan siteeratun kannanoton
veroviranomaisille toimia tietyllä tavalla perintöveron
osalta näissä hyökyaalloissa menehtyneitten
lasten osalta. Tässä jo ed. Sasi ehti päivitellä sitä,
että tämä on varsin persoonallinen menettely.
Olen kyllä ed. Sasin kanssa nyt kerrankin samaa mieltä siinä, että paljon
reilumpaa ja järkevämpää olisi
menetellä sillä tavalla kuin lainsäädäntöä nyt
luodaan Suomessa ja oikeuskäytäntöjä luodaan
elikkä että tämä asia hoidetaan
lailla ja lainmuutoksella. Siinä suhteessa ed. Kallis on
jälleen osoittanut erinomaista pelisilmää operoimalla
tämän asian sillä tavoin, että lakialoitteen
alla on yli 100 nimeä.
Täällä edustajat Granvik ja Löv
tähdensivät sitä, että tämä pitää nähdä asteittaisen
prosessin yhtenä osana, askeleena, ja että tavoitteena
tulee olla perintö- ja lahjaverosta kokonaan luopuminen.
Henkilökohtaisesti minä, joka kuulun näihin
allekirjoittajiin, en koe asiaa ihan tällä tavalla.
Mielestäni perintö- ja lahjaveroa ei ole nyt perusteltua
syytä kokonaisuudessaan poistaa. Tässä on
menossa semmoinen hyvin oikeistolainen buumi, jossa kaikesta mahdollisesta
verotuksesta luovutaan. Sen tulokset alkavat jo näkyä sillä tavalla,
että menorakenteeltaan sellaisen hyvinvointivaltion säilyttämiseen
ei ole olemassa enää fiskaalisia edellytyksiä,
joka meillä tällä hetkellä on
käytössä. Tilinpäätökset
ovat alijäämäisiä, ja nyt ovat
vuorossa sitten leikkausprosessit, ja ne ovat tunnetusti aika kivuliaita.
Niitähän me olimme eräät kokemassa
täällä 1990-luvun alkupuoliskolla ja
vielä vuoden 1995 jälkeenkin. Silloin oli vielä semmoinen
viimeinen leikkausoperaatio, joka ei ollut ollenkaan mukava.
Vähän näistä kansainvälisistä esimerkeistä. Täällä käytetään,
niin kuin yleensäkin poliittisessa retoriikassa Suomessa,
tätä verosuunnittelu-sanaa, joka on "hienommin"
sanoen veronkiertoa. Elikkä on olemassa aina semmoinen
harmaan talouden porsaanreikä taikka rotanreikä, jota
kautta voidaan sitten kiertää veroja.
Tässä nämä tämmöiset
sivistyneimmät versiot ovat sellaisia, jotka ovat yleisesti
Brittein saarilla käytössä. Siellähän
jos on kysymys tämmöisestä ikiaikaisesta
perintötilasta, kun perillinen syntyy, niin ensimmäinen
omaisuudensiirto perilliselle tapahtuu muutaman viikon sisällä siitä, kun
jälkeläinen on saanut nimen. Eli kaikki on sikäläisen
järjestelmän mukaan joko osakeyhtiömuotoon
rakennettu tai trustijärjestelmään rakennettu
ja sitten siirretään vaan asteittain joka ikinen
vuosi omaisuutta perillisille, ja sillä tavalla homma hoitaantuu.
Italiassa on käytössä brutaalimpi
menettelytapa. Siellä se on avoimesti harmaata taloutta.
Tämän verotuksen ulkopuolella on jo lähes
kolmannes kaikesta omaisuudesta, ja siinä ei välitetä yhtään
mitään siitä, onko olemassa jotakin lainsäädäntöä vai
ei. Siellä on nyt jo sitten jouduttu ajautumaan siihenkin,
että sakkomaksuilla, ensin 2 ja sitten 4 prosenttia, siirretään
näitä "verosuunnittelupääomia"
taas laillisten joukkoon. Tällä tavalla tämä systeemi
toimii, ja sitten sillä yhteiskunnalla menee vähän
kyseenalaisesti.
Saksassa on käytössä maatalouden
puolella sellainen menettely, jonka hyvin ymmärrän,
sillä siellä on lähdetty siitä,
että maatalous on aivan oma omituisuutensa omaisuuksien
joukossa ja sukupolvenvaihdokset kuuluvat luontevasti kuvaan mukaan
25 vuoden väliajoin suurin piirtein ja vähän
lyhyemminkin väliajoin ja se sukupolvenvaihdos on tehty
varsin helpoksi. Pidän sitä hyvänä systeeminä,
koska se pitää huolen siitä, että huoltovarmuus
on toteutunut.
Arvoisa puhemies! Totean vielä yhden asian, kun näkökantani
tähän asiaan on tullut muuten hyvin selväksi.
Se on se, että kun täällä viitataan professoreihin
kerta toisensa jälkeen, että professoreilla on
se suuri viisaus, tämä johtaa siihen, että professoreille
annetaan myöskin semmoinen erioikeus olla myöskin
politiikan supervisoreita, jotka niin kuin poliittisesti ohjaavat
yhteiskuntaa. Rauhoittukaa, hyvät veljet ja sisaret!
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Näissä kahdessa lakialoitteessa
käsitellään samaa asiaa, vähän
erinäköiset ovat esitykset sinällään,
oikean suuntaiset molemmat. Nyt on hyvä, kun ministeri
Johannes Koskinen tuli paikalle, niin Koskinen vie tuonne hallitukseen
hyvästi tämän viestin ja todennäköisesti
vääntää vielä ainakin
tämän ed. Kalliksen esityksen läpi tässä, koska
itse olen tässä allekirjoittaja ja tässä ovat
jo edelliset puhujat käyttäneet paljon perusteluja, mikä tässä on
järkevää ja mikä pitäisi
viedä läpi. (Ed. Kallis: Koskinen on julkisuudessa
puhunut ihan samasta asiasta!) Sinällään
ed. Polven aloitteessa kanssa on joitakin hyviä asioita,
jotka tähtäävät samaan, mutta
ne ovat hieman vajaita.
Siitä ed. Polvi puheenvuorossaan totesi, jotta hallituspuolueiden
kansanedustajat bluffaa tässä, kun ovat vetäneet
nimensä tänne ed. Kalliksen lakialoitteeseen.
Kyse on siitä, jotta painetta pittää luoda
pyttyyn, ei se muuten homma toimi. Jos riittävän
paljon tässä on hallituspuolueen kansanedustajien
nimiä, niin sehän luo painetta hallitukselle joka
tapauksessa ryhtyä toimenpiteisiin. Ainakin tällä opilla,
mitä on ollut tässä eduskunnassa, uskon,
että sillä on jotain vaikutusta.
Mutta tietysti, vaikka on semmoiset sanonnat, joita täältä ministeriaitiostakin
jopa pääministeritaso sanoo, että tällä hallituskaudella
ei ole varaa, niin minä uskon, että siinäkin
on liikkumavaraa, koska sitä ei ole kokonaan vielä isketty
kiinni, vaan siinä on todettu, että ilmeisesti
sillä hetkellä senhetkiset näkymät
ovat sen oloiset, mutta jos enemmistö hallituspuolueiden
edustajista on sitä mieltä, että tämähän
pannaan kondikseen ja hoidetaan, niin sehän tapahtuu sillä tavalla.
Uskon vielä siihen, että semmoista ryhtiä löytyisi täältä salista.
Kyse on nimittäin siitä, ja se täällä on
jo todettukin, jotta jos sattuu... Tämmöiseen
suomalaiseen kulttuuriin kuuluu, että pitää olla
oma asunto, onpa se osake tai omakotitalo, ja pitää vielä kesämökkikin
olla, joka pitäisi ottaa tässä huomioon.
Onhan nolo homma jos vanhempien hankkiman tai puolison hankkiman
kesämökin tai yhdessä hankitun tai rakennetun
asunnon ja kesämökin joutuu vielä luovuttamaan
siinä tapauksessa, jotta voidaan perintövero maksaa
tämänhetkisen käytännön
mukaan. Nimittäin tällä hetkellä siinä ei
paljon armoa tunneta ja nuo raja-arvot tänä päivänä ovat
todella jälkeen jääneet, kun katsoo sen
omavastuun suojaosuuden, mikä tässä on
olemassa, kun ottaa huomioon, minkä verran omaisuusarvot
ovat nousseet ja kaikki hinta noussut. Sen takia tässä pitäisi
nyt ehdottomasti saada vähintään se,
mitä ed. Polvi esittää, mutta itse olen
ed. Kalliksen aloitteen takana, koska se turvaisi vielä paremmin
kaikille tämän oman kodin säilymisen,
on se sitten osake taikka omakotitalo.
Kuten tässä on tullut esille, kun näillä maatiloilla
ja tämmöisissä pienyrityksissä,
joissa välttämättä tämmöiseen
hienoon verosuunnitteluun, niin kuin ed. Pulliainen totesi, ei joko
ole rohjettu lähteä tai ei ole tietämystä tai
ei ole aikaa semmoiselle, niin siinä pitäisi katsoa,
millä tavalla se mahdollisesti säilyy siellä suvun
ja niiden ihmisten hallussa, ettei sitä tarvitsisi myydä sen
takia pois, jotta suvun päämies mahdollisesti
on kuollut tai jompikumpi puolisko. Sen takia minusta tässä perintöverohommassa
pitäisi ehdottomasti tehdä kokonaisvaltainen tarkastelu,
ennen kuin tehdään esimerkiksi tätä varallisuusveron
poistamista, joka tässä tulee meille aikanaan
tämän vuoden aikana tänne saliin. Odotan
porvarisiiveltä erityisesti, kun tästä perintöverosta
ollaan ihan oikeasti huolissaan, että tehdään
tämä perintöverouudistus vaikka vajaampana,
mutta jätetään se varallisuusveron poisto,
joka jossakin ihmeen yösydännä on luvattu
tehdä, nyt tekemättä, koska kyllähän
tämä nyt on kuitenkin oikeudenmukaisuuskysymyksenä enemmän
tämä perintövero kuin joku varallisuusveron
poisto, joka koskee kuitenkin pääsääntöisesti
hirveän iso- ja hyvätuloista porukkaa, jolla ei
ole pulaa mistään.
Sen verran voi tältä eduskunnan puhujakorokkeelta
käsin todeta, jotta yksi aika merkittävä varallisuusveron
maksaja soitti, mikä oli yllätys. Hän
sanoi, että perikää sitä varallisuusveroa,
hän maksaa mielellään, hänellä on
siihen varaa. Laittakaa vaikka veteraanikuntoutukseen, laittakaa sairaanhoitoon
ne rahat, mitkä hänkin maksaa. Hän on
teollisuusneuvos, en sano nimeä tässä, koska
en ole lupaa pyytänyt. Tämmöisiä kannanottoja
tulee, mikä kuvastaa sitä, että eivät
välttämättä nämä kaikkein
rikkaimmatkaan, jotka maksavat varallisuusveroa, ole sitä mieltä,
että se pitäisi poistaa.
Toisaalta, kun katsoi televisiosta silloin aikanaan, kun tämä varallisuusveroleimahdus
tuli uutisena, että tämmöinen tapahtuu,
satuin olemaan Helsingin kämpällä ja
katsoin telkkaria, niin haastateltiin jotain vaurasta tämmöistä iäkkäämpää naishenkilöä,
jolla tuntui olevan omaisuutta kohtuullisen paljon suomalaisessa
mittakaavassa. Hyvin kiitollisena hän sanoi, että hän
yllättyi, että tämmöinen voi
tapahtua. Hän ei edes odottanut semmoista lahjaa, mikä hänelle
tapahtui. Se oli ilmeisesti kuitenkin miljoonaluokan potti, joka
vuodessa noin vain vahingossa luiskahti sille puolelle. Sen takia
odotan, jotta vielä nyt kansanedustajilla riittäisi
aktiivisuutta, jotta sitten, kun tämä varallisuusveropaketti
tänne tulee, niin vaihdetaan se tähän
perintöverojuttuun ja peritään näitä varallisuusveroja
edelleen niiltä, jotka pystyvät ne maksamaan.
Olen samaa mieltä, kun jotkut täällä ovat
puhuneet, että perintöveroa ei kokonaan pitäisi poistaa.
Olen sitä mieltä, että tällä hetkellä,
kun katsotaan, niin se kohderyhmä, mihin tämä pitää kohdentaa,
on juuri puoliso ja rintaperilliset ja mahdollisesti se avopuoliso,
jos on yhteisiä lapsia, esimerkiksi siten rajattuna, mutta
ei kaikille, koska kyllä kuitenkin, jos ajatellaan sivuperillistä,
niin itse kokisin, jotta siinä tilanteessa olisin itse
valmis maksamaan, ja toivon, että muutkin samalla tavalla
ajattelevat, koska kuitenkin me tarvitsemme verotuloja tähän
yhteiskuntaan, jos halutaan pitää palveluita yllä,
ja sen takia kunhan löydetään siihen
hommaan sopiva maksaja, joka ei saa olla pienituloinen eikä köyhä ihminen,
niin poistetaan sitten niiltä kaikilta se perintövero,
mutta en tällä hetkellä ole valmis. Sen
takia olen tämän ed. Kalliksen aloitteen kannalla, jossa
ei kokonaan sitä esitetäkään
pois.
Ed. Kimmo Kiljunen merkitään
läsnä olevaksi.
Iivo Polvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtela vertaili näitä kahta
aloitetta ja totesi, että ed. Kalliksen aloite antaa käytännössä useimmille
enemmän kuin tämä toinen aloite. Siinähän
on valtava harha tai väärinymmärrys.
Ed. Kalliksen allekirjoittamassa aloitteessa esitetään
korotettavaksi alaikäisyysvähennystä,
joka koskee ehkä noin 2 500:ta tapausta. Siinä esitetään
korotettavaksi puolisovähennystä. Se koskee vielä vähempää lukumääräisesti
tällä hetkellä. (Ed. Kallis: En ole varma
siitä!)
Kun mennään tänne minun nimissäni
olevaan aloitteeseen, siinä on kysymys asuntojen osalta alennuksesta.
Se koskee vähintään viisinkertaisesti
lukumääräisesti. Eli siinä mielessä tässä keskustelussa
näyttää olevan suurta harhaa.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Polvelle voisi sanoa, että siinä mielessä,
jos kuunteli, mitä ed. Ojala ja muut vasemmistoliiton edustajat
lausuivat tästä minun nimelläni kulkevasta
lakialoitteesta, että se suosii rikkaita, niin yhtä lailla
voi sanoa, että se teidän lakialoitteenne suosii
rikkaita ja vielä enemmän kuin meidän
aloitteemme, koska se antaa kaikille 20 000 euroa ja tämä ei anna
kuin leskelle.
Sitten rohkaisisin ed. E. Lahtelaa: Ei teidän tarvitse
välittää siitä, että joku
sanoo, että te bluffaatte. Te kuljette selkä suorana,
te olette tätä mieltä, te äänestätte
tämän puolesta. Ne, jotka bluffaavat, ovat ministerit,
jotka puhuvat julkisuuteen, että on suuria epäkohtia,
mutta samassa hengenvedossa sanovat, etteivät edes aio
sitä muuttaa. Ne vasta bluffaavat.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensiksikin kiitos ed. Polvelle siitä valaisusta.
Tässä voi olla, että kun nopeasti lukee
näitä aloitteita, niin ei välttämättä kaikkea hahmota,
mutta tämäkin on hyvä keskustelu ja syventää.
Ehdotinkin, että katsotaan parhaat puolet molemmista ja
valiokunta yhdistää sillä tavalla, jotta
tästä tulee sitten hyvä, kun se ottaa
molemmat näkökohdat huomioon.
Ed. Kallikselle voisi todeta, jotta metsätöissä kun
olin, niin niska on painunut kasaan vähän ja hartiat
vähän lyyhyyn, ja aina kun pankinjohtajan eteen
on joutunut menemään, on pakko ollut kumartaa,
mutta täällä eduskunnassa olen toiminut
juuri niin kuin ed. Kallis kehotti, niin pystyssä päin
kuljen ja omia teitä kuin pystyn.
Iivo Polvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vielä korostan sitä,
että tässä ed. Kalliksen ensimmäisenä allekirjoittamassa aloitteessa
pidetään suurimpana ongelmana tätä asunnon
säilyttämistä, mutta käytetään
siihen täysin sopimatonta välinettä,
kun myönnetään alennusta. Sen sijaan
meidän aloitteessamme se kohdennetaan nimenomaan siihen
tarkoitukseen, mitä yritetään parantaa.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Polven nimellä kulkeva
lakialoite johtaa kyllä siihen, että jos jollakin
henkilöllä, vainajalla, on pesän arvo,
sanotaan yksinkertaisuuden vuoksi 100 000 euroa, ja sitten meillä on
toinen perinnönjättäjä, jonka omaisuuden
arvo on yhtä suuri, toinen muodostuu asunnosta, toisen
muodostuu jostakin muusta, niin näitä kohdeltaisiin
eri tavalla. Miksi toinen saa 20 000 euron vähennyksen
ja toinen jää ilman? Ei se voi olla oikein myöskään
sitten, kun mennään vielä pienempiin
pesiin, kun ei ole kerta kaikkiaan ollut varaa hankkia sitä asuntoa, vaan
on asunut vuokralla.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Nämä kaksi lakiesitystä,
jotka nyt ovat käsittelyssä, viestittävät
siitä, että täällä eduskunnassa on
suurin osa edustajista sellaisia, jotka toivovat, että mitä pikimmin
tässä perintö- ja lahjaverotuksessa tapahtuisi
lievennystä. Itse olen allekirjoittanut ed. Kalliksen lakialoitteen.
Todella uskon, että myös Suomen kansalaisista
suurin osa sen palautteen perusteella, jota olen saanut, toivoo, että kun
on kyse pienistä perinnöistä, olivatpa
ne sitten asunto, kesämökki tai jotakin muuta,
ne voitaisiin vapauttaa perintöverosta. Itsekään
en pidä realistisena sitä, että kokonaan
luovuttaisiin perintö- ja lahjaverotuksesta. Se ei minun
mielestäni ole edes näkyvissä, ja myös
hallitus on viestittänyt, että tällä vaalikaudella
tähän ei muutoksia tule, mutta toivottavasti näitten
esitysten myötä tulee, ja kun laskee, kuinka paljon
tässä edustajien nimiä on, kuitenkin
tavallaan ensimmäinen askel otetaan. On todettava myös,
että ed. Polven nimissä annetussa lakiesityksessä on myös
hyviä elementtejä. Tällä hetkellä tosiaan johtaa
kohtuuttomuuksiin monissa tapauksissa tämä nykyinen
perintö- ja lahjavero.
Haluan vielä, arvoisa puhemies, aivan lopuksi todeta,
että jos ja kun, niin kuin toivon, perintö- ja
lahjaveroa jonkin verran lievennetään ja tällä tavalla
nämä pienimmät perinnöt vapautuvat
lahjaverosta, niin tällä ei lisätä kyllä eriarvoisuutta.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Perintö- ja lahjavero on yksi
sellainen vero, joka on tullut tiensä päähän
suomalaisen yhteiskunnan kannalta nykyisessä globaalissa
maailmassa. Täällä salissa on tullut
ilmi monia hyviä perusteita perintö- ja lahjaveron
poistamiseksi. Kysymys on siitä, että verottaja
käy uudelleen kimppuun jo kertaalleen verotettuun omaisuuteen.
Tässä on samanlaisia piirteitä kuin luonnossa
tapahtuu, että karhu, nyt verokarhu, käy haaskalla.
Yksi esimerkki verottajan kovasta kohtelusta kävi ilmi
tänään. Sain sähköpostiviestin,
jossa palaute oli, että kuolinpesän pieni metsäomaisuus
oli jouduttu myymään, jotta veroista voitiin
selvitä. Myyntitulot olivat kuitenkin aikataululla, johon
verottaja ei voinut suostua, ja tältä osin ainut
mahdollisuus oli vekselin teko, kun pesässä ei
ollut käteistä rahaa. Lisäksi perinnönsaaja
taisteli jo ennestään asuntolainan kanssa, ja tilanne
tämän surun keskellä ei kyllä varmasti mieltä ylentänyt.
Totean vielä, että perikunta haki verottajalta
lykkäystä verojen maksuun, mutta se aikataulu
ei tyydyttänyt verottajaa, ja perikunta joutui ottamaan
velkaa veron maksamista varten. Tämän
kaltaisia tositarinoita elävästä elämästä tulevina
vuosina Suomesta ei tule puuttumaan, jos kyseinen vero jää henkiin.
Arvoisa puhemies! Verottajan koura yltää kauas
ja on usein ensimmäisenä kolkuttelemassa heti
hautajaisten jälkeen. Tämä ed. Kalliksen
lakialoite on paikallaan. En moiti ed. Polvenkaan lakialoitetta.
Runsas määrä kansanedustajia on allekirjoittanut
aloitteen. Katsoin, että 16 sosialidemokraattia, 31 keskustalaista
ja jokunen ruotsalainen on kirjoittanut, lisäksi opposition
sankka joukko, elikkä on saatu yli sadan edustajan nimet
tuohon lakialoitteeseen. En tiedä, onko se sitten populismia,
sen tietää jokainen aloitteen allekirjoittaja
varsinaisesti itse, mutta uskon, että hyvässä hengessä ovat
kaikki allekirjoittaneet tämän aloitteen.
Samaa tahtoa ovat osoittaneet myös kyselytutkimukset,
joissa asiaa on kyselty kansalaisilta. Myös ministeri Wideroosin
avaukset Aasian katastrofin uhrien omaisten perintöveron
poistamisesta olivat onnistuneita. Hallituksen on kuultava eduskunnan
tahtotilaa ja laadittava suunnitelma perintöveron muuttamiseen.
Tämä lakialoite on onnistunut liikkeellelähtö perintöveron
poistamiseen.
Kokoomus on esittänyt perintö- ja lahjaveron poistamista
perhepiirin sisällä. Samalla muiden sukulaisten
ja vieraiden perinnöstä tai lahjasta maksamaa
veroa tulisi keventää. Tavoite voisi olla asteittainen
keventäminen niin, että perintö- ja lahjavero
poistuisi kokonaan tulevan vuosikymmenen alussa.
On periaatteellisesti väärin, että perintönä siirtyvä omaisuus
joudutaan perintöveron maksamisen vuoksi myymään.
Useinhan on niin, että perintönä siirtyvä varallisuus
on kiinteää omaisuutta: auto, kesämökki
jne. Tässä on kyse myös ihmisten arvokkaista
ja usein jopa tunnearvoa enemmän sisältävistä omaisuuksista,
joiden siirtyminen sukupolvelta toisella on pystyttävä turvaamaan.
Sama koskee myös pk-yritysten ja maatalousyritysten sukupolvenvaihdoksia,
joita on tulossa tuhansittain seuraavan viiden vuoden aikana. Nyt
tarvitaan lainsäädäntöä,
joka tukee näiden sukupolvenvaihdosten tapahtumista, eikä sellaista,
joka niitä rajoittaa. Tämä on Suomelle äärimmäisen
tärkeä asia.
Olemme tottuneet katselemaan lahden yli naapuriin, ja jälleen
kerran on tarkastelu paikallaan. Kansainvälisestäkin
näkökulmasta perintöverosta luopuminen
olisi järkevää, ja voimmehan katsoa sitä mallia
nimenomaan Ruotsista. Tämän veron poistaminen
ei kaada tätä yhteiskuntaa, päinvastoin.
Tässä ei ole kysymys kaikkein rikkaimpien suosimisesta.
Vero koskettaa tänä päivänä normaalisti
elävää suomalaista kaikkein kovimmalla
tavalla hyvin usein.
Arvoisa puhemies! Pyydän, että nyt käsillä olevien
lakialoitteiden 14 ja 15 käsittely pannaan pöydälle
tämän viikon torstaina pidettävään
täysistuntoon, jossa ministerit Kalliomäki ja
Wideroos voivat osallistua tämän asian käsittelyyn.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Paajanen, haluan tarkennuksen. Tarkoititte varmaan 4) asiaa
pöydälle?
4) asia, mutta lakialoitteita. Kyllä, 4) asia.
Ensimmäinen varapuhemies:
Aivan. Todetaan, että kysymys on 4) asiasta.