Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Suomi on tänään vauraampi
kuin koskaan aikaisemmin. Kansainvälinen kilpailukykymme
on huippuluokkaa, ja bruttokansantuotteella mitattuna olemme yksi
läntisen maailman vauraimmista valtioista. Vuonna 2003
hallitus löi kiinni jo kuuluisiksi muodostuneet menokehykset.
Kehykset eivät jousta, vaikka köyhyys on vakava
ongelma ja budjetti on ylijäämäinen.
Hallitus kieltäytyy puuttumasta eriarvoisuuden ja köyhyyden
lisääntymiseen vetoamalla sovittuihin menokehyksiin. Hallituksen
paatuneisuuden osoittaa se, että rahaa ei tipu, vaikka
köyhyys lisääntyy, kuntapalvelut kurjistuvat
eikä kehitysyhteistyömäärärahatavoitteitakaan
saavuteta.
Väestön hyvinvointierot vain jatkavat kasvuaan.
Stakesin viimeisimpien tutkimusten mukaan noin 600 000 ihmistä elää köyhyysriskirajan
alapuolella, ja tämä (Puhemies: Saammeko kysymyksen?)
ryhmä kasvaa yleisen ansiotason kasvaessa. Erityisesti
lapsiperheet ja yksinhuoltajaperheet ovat tässä köyhyysriskissä.
(Puhemies: Saammeko kysymyksen, edustaja?)
Aikooko hallitus puuttua yhä kasvaviin tuloeroihin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Aivan kuten kysyjä lähti
liikkeelle siitä, että Suomen talous on kehittynyt
erittäin hyvin, me olemme vauras talous. Osana sitä on
ollut se, että työllisyyskehitys on parantunut
selvästi erityisesti viimeisen vuoden aikana, ja työllisyyden parantuminen
on varmin ja kestävin tapa myös tuloerojen kaventamiseen
ja vaurauden jakamiseen, hyvinvoinnin jakamiseen laajemmalla kentällä.
Tämä on ollut hallituksen poliittinen linja.
Hallitus on toimikaudellaan joko palveluihin tai tulonsiirtoihin
satsannut yli miljardi euroa lisärahaa, joka on se hallituksen
panostus myös kysyjän mainitsemiin ongelmiin.
Hallitus pyrkii myös loppukautensa noudattamaan niitä kehyksiä,
joista päätettiin. On tärkeää,
että huolehditaan valtiontalouden kurinalaisuudesta. Siitä huolehtiminen
ei ole estänyt sitä, että talous on kehittynyt
myönteisesti, työllisyys on parantunut ja sitä kautta
ihmisten hyvinvointi paranee.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämä kyseinen Stakesin
tutkimus ei ole vielä pystynyt ottamaan huomioon niitä viimeaikaisia
toimia, joita hallitus on päättänyt,
muun muassa tämä asumisen omavastuun 7 prosentin
poistaminen, joka vaikuttaa nimenomaan näihin köyhimpiin
lapsiperheisiin, erityisesti yksinhuoltajiin, joita siellä toimeentulotuessa
tältä osin on paljon, ja tietysti sitten ovat
nämä muut tulonsiirrot. Meillähän
on nyt, voi sanoa, perhepolitiikassa tapahtunut käänne
verrattuna siihen, kun ed. Lapintien puolue oli hallituksessa. Elikkä nyt
on kyetty myöskin tulonsiirroilla auttamaan, lapsilisillä,
yksinhuoltajakorotuksella, kotihoidon tuella ja pienimpiä äitiys-,
isyys-, vanhempainpäivärahoja nostamalla, elikkä kaikkein
pienimpiä etuuksia on nostettu. Meillä on vielä mahdollisuus
tällä hallituskaudella Kansallisen sosiaalihankkeen
puitteissa puuttua kaikkein heikko-osaisimpien asemaan, ja tulemme näin
myöskin tekemään. Meillä on
myöskin menossa useita tällaisia lakipaketteja
(Puhemies: Aika!) lastensuojeluun liittyen, vammaispolitiikkaan
liittyen, jotka myöhemmin realisoituvat.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kaikista näistä selittelyistä huolimatta
tuloerot kasvavat ja hallituksen viimevuotinen budjettitalous oli
3 miljardia euroa ylijäämäinen. Miten
kehtaatte väittää, että ylimääräistä rahaa
ei riittäisi mihinkään muuhun kuin valtionvelan
lyhentämiseen? Esimerkiksi kalleusluokitus on edelleen poistamatta,
ja se aiheuttaa sen, että maaseudulla tai vaikka Turussa
asuva kansaneläkeläinen saa 250 euroa vuodessa
vähemmän kansaneläkettä kuin
helsinkiläinen kansaneläkeläinen. Eli
kaikkein köyhimpien ihmisten ja kaikkein vähätuloisimpien
ihmisten ahdinko vain lisääntyy, eikä valtiontalous
ole miinuksella, vaan siellä on liikkumavaraa.
Minkä takia sitoudutte tällaisen menokehysvalehtelun
taakse ettekä kuitenkaan anna rahaa niille, jotka sitä todella
tarvitsevat?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kuten sanoin, hallitus koko kaudellaan tulee
lisänneeksi pääasiassa palvelujen parantamiseen
ja tulonsiirtoihin noin 1,1 miljardia euroa vuositasolla. Se on
se panostus, joka myös kysyjän mainitsemiin tarkoituksiin
on osoitettu. Se on merkittävä summa, vanhassa
rahassa laskettuna noin 6 600 miljoonaa vanhaa markkaa.
Kyllä se näkyy. Uskon, että se tulee
näkymään myös näissä tulevissa
tilastoissa. Kalleusluokituksen osalta muistaakseni on linjaus olemassa
siitä, että vuonna 2008 tämä ero
poistuu, joka ero on ollut hyvin pitkään, mutta
se tullaan poistamaan ja tältä osin ne epäkohdat
ja eriarvoisuus, jotka kuntien kalleusluokitukseen liittyvät,
tulevat poistumaan.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Tuo Stakesin tutkimus oli siinä mielessä huolestuttava,
että siinä todettiin, että näillä nykyisillä politiikan
linjauksilla muutosta tähän tilanteeseen ei ole
nähtävissä, vaan köyhyys jatkaa
kasvuaan ja erityisesti juuri lapsiperheitten eriarvoistuminen keskenään
jatkuu. Tämä näkyy todellakin siellä lasten
ja nuorten hyvinvoinnissa. Suomi on niitä harvoja Länsi-Euroopan
maita, missä ei ole minkäänlaista verotuksellista
tukea lapsiperheille. Kristillisdemokraatit ovat jo useana vuonna
esittäneet sitä, että meidän
tulisi saada tällainen lapsen huoltajan ansiotuloverovähennys
käyttöön. Nyt on teidän hallituksenne
viimeinen kehysriihi käsillä.
Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta tämä lapsiperheitten
kurjistuminen saadaan pysähdytettyä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraatit olivat muistaakseni
hallituksessa silloin, kun tämä lapsivähennys verotuksesta
poistettiin. Me olemme tämän hallituksen kaudella
lapsiperheisiin liittyen muun muassa puuttuneet siihen ehkä kaikkein
kärjekkäimpään epäkohtaan,
joka liittyi pienimpiin äitiyspäivärahoihin,
jotka olivat kerta kaikkiaan alhaisella tasolla. Niihin on tehty
tämän hallituksen ja myös eduskuntakauden
aikana kuukausitasolla muistaakseni 94 euron korotus, joka on selvästi
korkein korotus kaikista tulonsiirroista, jotka on tehty. Se kohdistettiin
nimenomaan kaikkein pienimpiin äitiyspäivärahoihin
ja kohdistui niihin lapsiperheisiin, jotka varmasti olivat tuen
tarpeessa.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! On se tietysti hauskaa, että tämä kalleusluokitus
poistuu vuonna 2008, mutta se ei ole ainoa asia, jonka hallitus
lupaa, että tapahtuu seuraavan hallituksen aikana ja tulee
seuraavan hallituksen rahoitettavaksi. Samaten on todettava lapsilisistä,
että vaikka yhden lapsen perheitten nimellistä lapsilisää korotettiin,
lapsilisien reaaliarvo tulee tämän hallituksen
päättäessä olemaan pienempi
kuin se oli hallituksen alkaessa, koska inflaatiokin tässä välissä jatkaa.
Mutta me tiedämme, että olisi yksi hyvin yksinkertainen keino
puuttua hyvin suureen osaan köyhyyttä, ja se olisi
työmarkkinatuen nostaminen. Se ei maksaisi kovin paljon,
jos se tehtäisiin siten, että se irrotetaan muusta
työllisyysturvasta.
Onko tämmöisiä suunnitelmia hallituksessa olemassa
lainkaan, että työmarkkinatukea nostettaisiin,
mikä myös vähentäisi ihmisten
toimeentulotukiriippuvuutta ja saisi monta asiaa menemään,
ikään kun natsaamaan, paremmin paikalleen?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! On aivan totta, että työmarkkinatuen
tasokorotus helpottaisi monien niitten kaikkein köyhimpien
perheiden tilannetta. Mutta esimerkiksi viime budjettiriihen yhteydessä hallitus
päätyi siihen, että tuo korotus tehtiin
toimeentulotuen asumisomavastuuseen, koska se tulee sitten suoraan
ihmisten taskuun. Jos työmarkkinatukeen olisi silloin tehty
korotus, niin itse asiassa osa toimeentulosta olisi sen syönyt
pois ja sitä kautta nettotulot eivät välttämättä olisi
nousseet. Mutta kehysneuvottelujen yhteydessä päätetään
budjetista kokonaisuudessansa, ja siellä on varmasti hyvin
monia asioita esillä.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä jo vastattiin
yksinhuoltajaperheiden köyhyyttä koskeviin kysymyksiin.
Mehän muistamme, että yksinhuoltajakorotus oli
3 euroa, ja sillä ei vielä valitettavasti köyhyyttä poisteta.
Haluaisin tietää:
Mitä esimerkiksi tämän Kansallisen
sosiaalihankkeen tiimoilta on ajateltu nimenomaan tämän
ryhmän kohdalla, ja millä tavalla esimerkiksi
voidaan ja hallitus aikoo puuttua siihen, että monen yksinhuoltajan
kohdalla ongelma on esimerkiksi pätkätyöt?
Se taas liittyy esimerkiksi tähän sovitellun päivärahan
ongelmaan, jonka vuoksi syntyy epätarkoituksenmukaisia
tilanteita työn vastaanottamisen suhteen.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tässä kuitenkin yksinhuoltajalapsilisäkorotus
tuli jokaisesta lapsesta, kun sen sijaan lapsilisissähän
tuli vain yhdestä lapsesta. Tässä haluttiin
painottaa yksinhuoltajiin päin sitä summaa, joka
meillä nyt sitten oli käytössä.
Nyt yksinhuoltajat tarvitsevat erityisesti palveluja, päivähoitopalveluja,
pystyäkseen käymään töissä.
Nyt ensimmäistä kertaa yksityisen hoidon tukea
on tällä vaalikaudella kyetty korottamaan, ja hyvin
monet voivat käyttää joustavasti tätä palvelua,
koska siellä on ainakin saamani tiedon mukaan paremminkin
joustoja kuin kunnallisessa päivähoidossa. Myöskin
kunnallista päivähoitoa on varmasti näitten
palvelujen kautta yksinhuoltajilla mahdollisuus käyttää ja
saada. He tarvitsevat paljon palveluja, ja nyt on näihin
palveluihin panostettu. Kaiken kaikkiaanhan nyt tällä vaalikaudella
on ollut lapsi- ja perhepoliittinen painotus, jotenka kyllä tästä yksinhuoltajatkin
ovat
hyötyneet, mutta varmasti haastetta on.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä Stakesin tutkimus köyhyyden
ja syrjäytymisen syistä on ilmeisesti nyt nostanut
uudelleen eduskunnassa keskusteluun nämä ongelmat,
joista monet suomalaiset köyhät kärsivät.
Se on tietysti paikallaan. Kuitenkin haluaisin itse, sosiaali- ja terveysvaliokunta
kun tätä asiaa on selvitellyt, korostaa sitä,
että meillä tehdään tätä sosiaalipuolen
lainsäädäntöä hajanaisesti,
niin että toinen lainsäädäntö ei
tuo aina toiseen selvyyttä, mitä se vaikuttaa,
ja sitä kautta sitten nämä etuudet ovat
muodostuneet sellaisiksi, että toinen etuus syö toista.
Esimerkkinä voin mainita, että kun lapsilisiä korotettiin
10 euroa, niin yksinhuoltajilta otetaan sitten toimeentulotuessa
tämä 10 euroa pois. Monia muita perhepoliittisia
etuja on tähän sidottu. Minä kysyisin
arvoisalta ministeriltä:
Milloin me saamme sellaisen kokonaisvaltaisen selvityksen näitten
etuuskäytäntöjen selkeyttämisestä,
että pääsisimme tästä kansalaisten
eriarvoistamisesta lakiin nähden eroon?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Kun maksutoimikunta esitti näitä maksujen
korotuksia esimerkiksi päivähoitomaksuihin tai
maksurakenteen muutosta, niin siinä yhteydessä sosiaalipoliittinen
ministerivaliokunta otti kannan, että kokonaisuuden pitää olla selvillä,
ennen kuin mitään muutoksia voidaan tehdä.
Tätä kokonaisuutta juuri nyt selvitetään, jossa
katsotaan lapsiperheitten tulonsiirrot, maksut ja se toimeentulon
kokonaisuus. Vasta siltä pohjalta voidaan sitten katsoa,
mitä uudistuksia olisi tehtävä. Mutta
olen samaa mieltä kysyjän kanssa siitä,
että tämä on vuosien mittaan pala palalta
rakentunut viidakko, jota on vaikea yhtäkkisesti korjata
tai saada kovin selkeäksi nopealla aikataululla. Pyrkimys
on katsoa tämä kokonaisuus.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Syrjäytymisen olennaisena syynä tutkimusten mukaan
meidänkin yhteiskunnassamme alkavat aivan selvästi
olla alkoholin aiheuttamat ongelmat. Se aiheuttaa sosiaalisia ongelmia
perheissä. Kun tässä on puhuttu lapsista,
niin tiedämme, mitä ongelmia aiheutuu lapsille.
Työelämässä se aiheuttaa ongelmia,
liikenteessä traagisia tilanteita. Se alkaa olla suurin
yksittäinen syy ennenaikaiseen eläkkeelle siirtymiseen
ja myöskin kuolleisuuden aiheuttaja. Tutkimusten mukaan saatavuus
ja hinta ovat kaksi tekijää, jotka olennaisesti
vaikuttavat alkoholin aiheuttamiin ongelmiin.
Miten hallitus aikoo näitten kahden tekijän kohdalla
toimia? Valtiovarainministeriöltä olisi mielenkiintoista
kuulla, mitenkä tämä verotusasia hoidetaan.
Aiotaanko siihen puuttua?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tässä ehkä ministeri
Hyssälän pitäisi kertoa koko se paketti,
josta tänään on hallituksen neuvotteluissa
sovittu. Sitten saatavuuteen liittyen: Meillä oli eilen
hallituksen iltakoulussa käsittelyssä lähinnä kaupan
aukioloaikoihin liittyen kysymys myös alkoholin myynnin
laajentamisesta vähittäiskaupan piirissä,
ja sen yhteydessä tehtiin alustava linjaus siitä,
että tarjontaa ei tätä kautta tulla lisäämään,
vaan asia tullaan käsittelemään ennen
muuta kansanterveydellisestä näkökulmasta.
Mutta selonteko asiasta valmistuu tämän kevään
kuluessa. Ministeri Hyssälä voisi esitellä tämän
varsinaisen paketin.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys koski alkoholin saatavuutta,
ja siihen on tänään tehty rajoituksia. On
rajoitettu, että alkoholia saa aamulla vasta kello 9:ltä.
Varoitusmerkinnät "Alkoholi voi vaurioittaa sikiötä"
tulevat pulloihin, ja hinnoitteluun ja myynnin edistämiseen
puututaan sillä tavalla, että polkumyyntiä ei
sallittaisi eikä se hinta voisi olla vetonaulana millään
tavalla ravintoloissa tai kaupoissa paljousalennusten tai muitten
tällaisten merkeissä. Sitten tv:ssä alkoholimainonta
ei ennen kello 21:tä illalla olisi sallittua ja elokuvissa
ei myöskään lapsille sallituissa näytöksissä.
Tähän liittyy myöskin lisää valvontaa
ja tällaista muuta yhteistoimintaa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Suomalaisten hyvinvointi 2006 -kirjaan sisältyy
ennuste siitä, että nykyisillä politiikan
linjauksilla tuloköyhyys jatkaa Suomessa kasvuaan. Mikäli erojen
kasvua halutaan estää, olisi vero- tai tulonsiirtopolitiikkaa
jatkossa suunniteltava voimakkaammin tulonjakonäkökulmasta,
joka on jäänyt talouskasvun ja työllisyystavoitteitten
varjoon. Hallitus on hoitanut suurituloisten asiaa antamalla heille
kohtuuttomia verohelpotuksia ja poistamalla varallisuusveron. Kysyn
pääministeriltä:
Milloin hallitus aikoo myös muistaa köyhät, lapsiperheet
ja pientä palkkaa saavat ihmiset?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vasta viime syksyn aikana eduskunta hallituksen
esityksestä teki lukuisia päätöksiä, joiden
vaikutus tulee olemaan vuositasolla muistaakseni noin 80 miljoonaa
euroa ja joilla kohdistetaan taloudellisesti kaikkein vaikeimmassa
oleviin ihmisiin tukia. Sen päälle on tietysti
laskettava ne kaikki muut tulonsiirtojen lisäykset, joita tämän
vaalikauden aikana on tehty, joissa painotukset ovat ehkä ennen
muuta olleet lapsiperheissä, koska se oli selkeästikin
tämän vaalikauden eräs painopiste.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ministerit eivät nyt vastanneet ed.
Rundgrenin varsinaiseen ydinkysymykseen. Tuo hallituksen alkoholipolitiikkapaketti
varmasti sisältää hyviä asioita,
mutta on ongelman laajuuteen nähden kyllä valitettavasti
aika lailla näpertelyä. Toistankin tuon ed. Rundgrenin
kysymyksen:
Mitä aiotaan tehdä alkoholiverolle? Se on
se varsinainen suuri kysymys tässä asiassa.
Puhemies:
Pyydän huomauttaa arvoisalle kysyjälle, että tässä on
kysymys köyhyysteemasta. (Ed. Räsänen:
Se oli ed. Rundgrenin kysymys!) Tällä on yhteys
kysyjän asiaan, mutta pyritään pysymään
yleisessä teemassa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Äsken kuvattiin ne päätökset,
joista hallituksen piirissä on neuvoteltu ja päätetty,
ja niihin ei sisälly veroihin puuttumista. Kun ed. Rundgren
kysyi saatavuuteen ja tarjontaan liittyvistä kysymyksistä,
kuvasimme ne päätökset, joita on tehty
saatavuuteen ja tarjontaan liittyen. Siellä on myös
lähinnä tämmöiseen alkoholin alennusmyyntipolitiikkaan
liittyen tehty päätöksiä, jotka
vaikuttavat myös hinnoitteluun.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen:
Lapsiperheiden taloudelliseen tilanteeseen vaikuttaa erittäin
voimakkaasti naisten asema työmarkkinoilla. Meillä on
ollut kolmikantainen työryhmä, jossa on pyritty
löytämään ratkaisua perhevapaakustannusten
jaosta. Ministeri Haatainen ei valitettavasti ole paikalla, mutta
olisin kysynyt pääministeriltä:
Aikooko hallitus hoitaa tämän ongelman kuntoon
tällä hallituskaudella?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Asia on valmistelussa, myös kolmikantaisessa
valmistelussa. Siihen palataan, mutta kyselytunnilla siihen on paras
palata silloin, kun asianomainen ministeri on paikalla.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Yksi ryhmä, joka on Suomessa köyhyysloukussa,
ovat omaishoitajat ja heidän perheensä. Omaishoitajan
palkkiota on kyllä nostettu, mutta tämä 300 euroa
ei ole vielä lähelläkään
riittävää määrää, kun
tiedetään, että omaishoitajat tekevät
arvokasta työtä koko yhteiskunnalle hoitamalla
kotona sellaisia henkilöitä, jotka muuten olisivat
laitoshoidossa. Lisäksi koska tätä palkkiota
ei ole pakko maksaa, kunnat tämän asian itse päättävät.
Aikooko hallitus tehdä vielä tällä kaudella
jotain, millä omaishoitajien asemaa parannetaan?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Me olemme juuri nyt saaneet valmiiksi ohjeistuksen
kunnille, oppaan, jota myös omaishoitajat varmasti käyttävät,
niistä kriteeristöistä, joilla tullaan
omaishoidon piiriin. Omaishoitolakihan tuli voimaan vasta tämän vuoden
alussa, ja se kyllä omaishoitajien asemaa parantaa. Se
pitkässä juoksussa turvaa aivan eri malliin kuin
aiemmin, kun on oma laki. Tämä, että pienintä palkkiota
korotettiin 67 euroa kuukaudessa, on hyvä asia. Joissakin
kunnissa on maksettu. On ollut monia luokkia niissä maksuissa,
ja nyt ne on sitten yhtenäistetty, jolloinka ainakin meidän
tietojemme mukaan muutamissa kunnissa on ollut niin, että on
näitä palkkioita alennettu. Tämä ei
tietenkään ollut lain tarkoitus. Ja kun tämä laki
ja tämä pienin korotus on tullut, me olemme budjettirahoituksen
myöskin siihen valtionosuuteen antaneet.
Kaiken kaikkiaan tämä lakihan tuo nyt aika paljon
omaishoitajille (Puhemies koputtaa) uutta, muun muassa virkistysvapaat
jne.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on tehnyt hyviä toimenpiteitä,
joilla varmasti pitkässä juoksussa vaikutetaan
lapsiperheiden arkeen. Kaikkia ongelmia nämä eivät
kuitenkaan korjaa. Esimerkiksi juuri tämä lapsilisän korotus
kaikkein köyhimmille ei toteudu. Päivähoitomaksut
ovat yksinhuoltajaperheille, yhden kukkaron perheille, varsin epäreiluja.
Samoin perhekoon määrittelyssä on ongelmia.
Oikeastaan olisinkin kysynyt kutakuinkin saman kysymyksen kuin edustajakollega
Valto Koski täällä kysyi, johon ministeri
Hyssälä vastasi, mutta jatkaisin tuota kysymystä kysymällä:
Milloin tämä työryhmä saa
työnsä valmiiksi, eli koska näitä jo
vuosia tiedossa olleita ongelmia aletaan korjata?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämän kevään
aikana tämä työryhmä saa työnsä valmiiksi,
mutta saammeko siitä esitykset heti eteenpäin,
kun meillä on aika massiiviset lakipaketit menossa tuolla
ministeriössä, sitä en osaa luvata. Mutta
me katsomme tämän kokonaisuuden ja myöskin
tämän kannustavuusnäkökulman,
ettei tule näitä loukkuja, jolloinka ei niiden
takia taas kannata ottaa työtä vastaan jne. Myöskin
ministeri Filatov on ollut mukana siinä sosiaalipoliittisessa
ministerivaliokunnassa, jossa yhdessä näitä asioita
on katsottu.