5) Hallituksen esitys laeiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun
lain, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain, ammattikorkeakoululain,
yliopistolain sekä rikosrekisterilain 6 §:n
muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunnan mietintö näistä eräistä koululaeista — Sora-laeiksihan
näitä yleisesti
kutsutaan — valmistui sittenkin. Jossain vaiheessa olimme
jo lähes varmoja, ettei perustuslakivaliokunta ehdi antaa
tästä asiasta lausuntoa. Viime metreille se meni,
mutta saimme lausunnon, ja sivistysvaliokunnan selkeän enemmistön
voimin mietintö lopulta valmistui. Tärkeimmät äänestykset
yksityiskohtaisessa käsittelyssä ratkaistiin äänin
12—4. Lakiehdotusten tavoitteena on parantaa turvallisuutta
koulutuksessa ja sen jälkeisessä työelämässä lisäämällä koulutuksen
järjestäjien ja korkeakoulujen keinovalikoimaa
opiskelijoita koskevissa soveltumattomuus- ja turvallisuuskysymyksissä.
Valiokunta pitää lainsäädäntöä tarpeellisena, koska
valintaprosessista ja soveltuvuuskokeista huolimatta koulutukseen
voi tulla valituiksi opiskelijoita, jotka henkilön käytöksen
tai sairastumiseen liittyvien tekijöiden vuoksi voivat
aiheuttaa vakavaa vaaraa. Lakiehdotusten sääntelemä opiskeluoikeuden
peruuttaminen voi tulla kysymykseen, jos opiskelija toistuvasti
käyttäytyy niin, että hän voi
aiheuttaa vakavan vaaran toisen henkilön, tai joissain
tapauksissa opiskelijan itsensä, turvallisuudelle. Perustuslakivaliokunta toteaa
lausunnossaan, että erityisesti alaikäisten henkilöiden
suojaamiseen liittyvät painavat perusteet puoltavat melko
pitkällekin meneviä rajoituksia opiskeluoikeuteen.
Sääntelyn oikeasuhtaisuutta arvioitaessa on toisaalta
otettava huomioon, että opiskeluoikeuden peruuttaminen
merkitsee opiskelijan kannalta voimakasta puuttumista hänen
oikeuksiinsa. Tästä näkökulmasta
on tärkeää, että opiskeluoikeuden
peruuttaminen on kytketty jo tapahtuneeseen toimintaan ja toisten
ihmisten terveyden tai turvallisuuden vaarantamisen toistuvuuteen
tai vakavuuteen. Korostamme mietinnössä, että tässä on
kyseessä lainsäädäntö,
jota opiskeluoikeuden peruuttamista koskevilta osin tullaan soveltamaan
todennäköisesti harvoissa tapauksissa ja joka
koskee lisäksi vain harvoja koulutuksia.
Ensisijaisena valiokunta pitää sitä,
että yhdessä opiskelijan kanssa pohditaan ne keinot,
joilla häntä voitaisiin auttaa. Usein tämä varmaan
tapahtuu niin sanotusti moniammatillisesti. Edellytys onnistumiselle
on, että eri osa-alueet ovat toimivasti järjestettyjä ja
kunnolla resursoituja. Valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
lausumaa siitä, että kaikilla koulutusasteilla
huolehditaan opiskelijoiden mahdollisuuksista saada riittävästi
opinto-ohjausta sekä opiskelijahuollon palveluja ja muita
ennalta ehkäiseviä tukitoimia, sekä siitä,
että kehitetään opiskeluterveydenhuoltoa.
Sivistysvaliokunta on tehnyt hallituksen esitykseen lukuisia
pykälämuutoksia, jotka perustuvat pääosin
perustuslakivaliokunnan lausuntoon. Säätämisjärjestystä koskevat
edellytykset on otettu huomioon, pykäliä on muutettu
perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla.
Opiskelijaksi ottamista koskevia edellytyksiä on täsmennetty
niin, ettei terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä seikka
voi olla esteenä koulutukseen osallistumiselle, jos este
voidaan kohtuullisin toimin poistaa. Opiskeluoikeutta voidaan rajoittaa
vain, jos opintoihin liittyvät turvallisuusvaatimukset
sitä edellyttävät ja terveydentila tai
muu henkilöön liittyvä seikka objektiivisesti
arvioiden estää opinnot. Tämä on
kyllä hallituksenkin tarkoitus, mutta itse pykäläteksti oli
epäonnistunut. Valiokunta korostaa, että vaikka
henkilön terveydentila tai vammaisuus voi sinänsä estää osallistumisen
esimerkiksi joihinkin opintoihin liittyviin käytännön
tehtäviin, ei tämä välttämättä merkitse
sitä, että henkilö olisi sopimaton opiskelemaan
kyseistä alaa. Tämä seikka tulee ottaa
huomioon myös tulkittaessa ja sovellettaessa opiskelijaksi
ottamisen esteitä koskevia säännöksiä.
Valiokunta on täsmentänyt merkittävästi
oikeutta saada opiskelijaa koskevia salassapidettäviä tietoja
rajaamalla tietoihin oikeutettujen piiriä ja täsmentämällä muun
muassa ne tehtävät tai tilanteet, joissa tietoja
saa antaa. Kyse on aina tietoihin oikeutetun henkilön tehtävän
kannalta välttämättömistä tiedoista.
Oikeus tietojensaantiin on kytketty erityisesti opiskelijan oman
terveyden ja turvallisuuden sekä oppilaitoksessa opiskelun yhteisen
turvallisuuden varmistamiseen.
Valiokunta on tarkkaan selvittänyt ehdotusta rikoksesta
epäillyn opiskeluoikeuden pidättämisestä esitutkinnan
ja syytteen käsittelyn ajaksi. Perustuslakivaliokunnan
lausunnossa hallituksen ehdotuksen on arvioitu olevan perustuslaissa turvatun,
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeisiin kuuluvan syyttömyysolettaman
vastainen. Lausunnon mukaan ehdotus tulisi joko poistaa tai sitten
sitä tulisi tarkentaa lausunnossa esitetyllä tavalla.
Sivistysvaliokunta on päätynyt ehdotuksen poistamiseen.
Yksi keskeinen muutos hallituksen esitykseen verrattuna on,
että opiskeluoikeuden peruuttamista ja palauttamista koskevat
valitukset käsiteltäisiin yhdessä nimenomaan
tätä tarkoitusta varten perustetussa, asiantuntijoista
koostuvassa opiskelijoiden oikeusturvalautakunnassa. Tarkoituksena
on taata opiskelijan oikeusturva ja yhtenäisen käytännön
muodostuminen opiskeluoikeuden peruuttamista ja palauttamista koskevissa
päätöksissä. Valiokunta keskusteli
siitä, mikä olisi oikea keino tämän
tarkoituksen saavuttamiseksi, ja valitsi sen, että päätökset
tehdään paikallistasolla ja ensimmäinen
muutoksenhakuelin olisi valtakunnallinen. Toinen vaihtoehto olisi
ollut valtakunnallinen päätöksentekoelin,
mutta siinä mallissa ilmeni ongelmia, olisiko päätöksenteko
riittävän nopeaa, ja esiin nousi myös
kysymys perustuslainmukaisuudesta.
Valiokunta ehdottaa lausumaa myös siitä, että hallitus
seuraa lainsäädännön toimivuutta
ja vaikutuksia. Erityisesti tulee seurata, muodostuuko säädetyn
oikeusturvalautakunnan avulla yhtenäinen käytäntö lainsäädännön
soveltamisessa eri oppilaitoksissa ja korkeakouluissa siten, että opiskelijoiden
yhdenvertaisuus toteutuu.
Mietintöön sisältyy vastalause, jossa
esitetään lakiehdotusten hylkäämistä.
Arvoisa puhemies! Tämän asian käsittely
viimeisen viikon aikana valiokunnassa oli kovin monivaiheinen, mutta
sitä varmaan valiokunnan jäsenet voivat omalta
kannaltaan myöskin valottaa myöhemmin tässä keskustelussa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Siis käsittelyssä olevassa
laissa esitetään säännöksiä,
joiden perusteella opiskelijalta voidaan tietyssä tilanteessa
peruuttaa opiskeluoikeus opinnoissaan. Erityisesti halutaan tarkentaa alaikäisten
turvallisuutta, potilas- tai asiakasturvallisuutta taikka liikenteen
turvallisuutta koskevia vaatimuksia. Peruuttamisedellytykseksi esitetään
opiskelijan ilmeistä soveltumattomuutta toimimaan opintoihin
liittyvissä käytännön tehtävissä tai
työssäoppimisessa tai opiskelijan terveyden ja
toimintakyvyn kelvottomuutta täyttää opiskelijaksi
ottamisen edellytyksiä.
Opinto-oikeus esitetään peruttavaksi, jos
opiskelija on rikoksesta epäiltynä. Häneltä voitaisiin esitutkinnan
ja syytteen käsittelyn ajaksi pidättää oikeus
opiskeluun. Nämä säädökset
koskisivat ammatillista koulutusta, ammatillista aikuiskoulutusta
sekä ammattikorkeakoulu- ja yliopistokoulutusta. Lisäksi
ehdotetaan lisättäväksi säännökset
opiskelijan huumausainetestauksista. Lakeihin ehdotetaan myös
lisättäviksi säännökset
opiskelijaoikeuden peruuttamiseen ja palauttamiseen ja kurinpitoon
liittyvästä menettelystä, arkaluonteisten
tietojen käsittelystä, tietojensaantioikeudesta
ja muutoksenhausta.
Sivistysvaliokunta käsitteli lakiesitystä sen jälkeen,
kun perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaiset muutosesitykset saatiin.
Työ ei ollut helppoa, varsinkin kun hallitusryhmät
painostivat lain eteenpäin saamista mielettömällä vauhdilla,
jotta se ennätettäisiin tällä vaalikaudella
käsitellä.
Sosialidemokraatit haluavat tässäkin kuten muissakin
esityksissä tehdä hyvää ja hyvin
valmisteltua lainsäädäntöä.
Mielestämme tämän lain alkuperäisesitys
oli lähtökohdaltaan ja perusasennoltaan jo huono.
Sen takia laki olisi mielestämme tullut saattaa uudelleen
valmisteluun antaen näin tärkeälle asialle,
jossa puututaan hyvin vakavasti opiskelijan perusoikeuksiin, kunnollinen
ja riittävä valmisteluaika. Nyt lakiesitys niin
sanotusti huidottiin läpi väkisin.
Arvoisa rouva puhemies! Meidän mielestämme
alaikäisten lasten ja potilaiden suojelun sekä liikenteen
ja asiakaspalvelun turvallisuuden varmistaminen ovat tärkeitä ja
ehdottomasti kuntoon hoidettavia asioita. Lain valmistelu on kuitenkin
lähtenyt väärästä painopisteestä.
Kun olisi pitänyt keskittyä opintojen
jatkamisen mahdollistamiseen, onkin haluttu luoda opiskeluvalintaan
opinto-oikeuden peruuttamisen mahdollistavia elementtejä.
SDP valmisteli jo alkuvaiheessa oman rinnakkaisen lakialoitteen,
jossa pääpaino on tehostetulla tuella ja opinto-ohjauksella
heti opintoihin haettaessa. Esitimme lakialoitteessamme selkeitä pykälämuutoksia,
joista myös sivistysvaliokunnassa äänestimme.
Halusimme muun muassa tuoda avuksi kuuden kuukauden koeajan,
jolloin mahdollinen soveltumattomuus käytännön
työn kannalta voitaisiin huomioida ja tarvittavat muutokset
opintojen osalta suorittaa. Esitimme, että koeaikana opiskelijalle
olisi tarjottava tehostettua opintojen ohjausta. Esitimme myös,
että jos koeajan päätyttyä olisi
ilmeistä, ettei opiskelija sovellu toimimaan opintoihin
liittyvissä käytännön tehtävissä tai
harjoittelussa, voitaisiin opinto-oikeus peruuttaa. Kuitenkin ennen
opinto-oikeuden peruuttamista olisi koulutuksen järjestäjän
selvitettävä yhdessä opiskelijan kanssa
tämän mahdollisuus hakeutua muuhun koulutukseen.
Näin hyviä ja merkittäviä muutoksia
esitimme. Siksi oli peräti kummallista, etteivät
valiokunnan hallitusryhmät nähneet tätä koeajan
merkitystä ja huolellisten tukitoimien siivittämän
opinto-ohjauksen tärkeyttä.
Meidän sosialidemokraattien mielestä jokainen
voi opiskella alaa, vaikkei sille soveltuisikaan kaikilta osin.
En näe mitenkään perusteltuna sitä,
etteikö joku voisi jotakin alaa opiskella, vaikkei olisi
siihen käytännössä kykenevä tai vaikka
omaisi rikosrekisterin.
Arvoisa rouva puhemies! Kuten jo aiemmin totesin, lakiesitys
sai perustuslakivaliokunnalta suuret muutosvaatimukset. Valiokunnalle
annettu ministeriön selvitys ei vakuuttanut näiden
vaatimusten osalta. Sivistysvaliokunnan käsittelyssä on
tullut joitakin parannettuja pykälämuutoksia.
Yksi näistä oli rikosepäilyn perusteella
opinto-oikeuden menettämisen poistaminen, joka oli aivan
ehdoton syyttömyysolettaman takia. Tätä mekin
rinnakkaisaloitteessa jo esitimme. Ei ketään voi
epäilyn perusteella jo etukäteen tuomita, ei edes
opinto-oikeuden menettämisellä. Onneksi tähän
löytyi järki jopa hallitusryhmistä valiokunnissa
viime kädessä.
Toinen muutettu asia oli oikeusturvalautakunnan asettamista
koskevat lisäysesitykset. Samoin tehtiin tarkennuksia tietojensaantioikeuteen
luettelemalla niitä ammattiryhmiä, jotka arkaluonteisia
tietoja saavat vaihtaa. Tietojensaannin osalta mielestämme
edelleen tuo joukko on kovin suuri. Miten tämä vaikuttaa
siihen, että opiskelijat yleensä enää tulevat
esimerkiksi mielenterveysongelmissa hakemaan apua, jää nähtäväksi.
Kaiken kaikkiaan laki jää edelleen torsoksi
ja vaillinaiseksi esitykseksi ja lähtökohdiltaan
väärän suuntaiseksi. Lakiesityksen uudelleen
valmistelussa olisi voitu pohtia perustelutkin kunnolla uusiksi
sekä todellakin harkita koeajan asettamista, mikä kaikki
olisi ollut opiskelijan perusturvan parantamista.
Esitimme valiokunnassa, kuten sanoin, lukuisia pykälämuutoksia,
joista eräs oli: "Hakijan terveydentilaan tai toimintakykyyn
liittyvä seikka ei saa olla esteenä opiskelijaksi
ottamiselle. Opiskelijan kykenevyyttä opintojen vaatimiin tehtäviin
tai työssäoppimiseen turvallisuusvaatimusten osalta
tulee arvioida erikseen." Samoin halusimme myös sen, että opinto-oikeuden
palauttaminen ei perustuisi opiskelijan näyttövelvollisuuteen,
vaan opinto-oikeus palautettaisiin, jos opinto-oikeuden peruuttamisen
syitä ei enää olisi. Tiedonsaantia koski
eräs pykälämuutoksemme jne. Muutostenkin
jälkeen meidän mielestämme näitä tietoja
ei edelleenkään riittävästi ole
rajoitettu.
Näistä luettelemistani puutteista johtuen
sosialidemokraatit eivät voi olla tyytyväisiä lakiesityksen
nykytilaan, vaan esitämme, että hallituksen esitys
164 palautetaan uudelleen valmisteluun ja tuodaan käsittelyyn
seuraavalla vaalikaudella. Lakiesityksen kunnollinen valmistelu
tarvitsee paljon enemmän aikaa kuin mitä vaalikaudesta
on jäljellä, eivätkä paranteluun
riitä edes pykälämuutokset. Tarvitaan
perusteellinen parantelu. Kyseessä on hyvin merkittävä yksilön oikeuksiin
puuttuminen. Edellä olevan perusteella tulemme toisessa
käsittelyssä esittämään
lain hylkäämistä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan kuten tuossa edellä ed.
Peltonen toi esille, me olemme käsittelemässä nyt
ensimmäisessä käsittelyssä hallituksen
esitystä, josta valiokuntakäsittelyn aikana moneen
kertaan totesimme, että siinä on sellaisia asioita,
että olisi pitänyt pysähtyä ja
muokata niitä. Oli nimenomaan se ajatus, että siinä on
niin paljon sellaisia kohtia, sekä pykäläkohtia
että lähtökohtia, joita olisi tullut
kirjata toisella tavalla. Näin ollen tämä käsittely
oli aika monipolvinen, mutta itse suhtauduin hyvinkin kriittisesti
tähän hallituksen esitykseen alkuvaiheessa, varsinkin
kun sitten asiantuntijakuulemisessakin nostettiin erilaisia asioita,
jotka toivat esiin sen, että tässä hallituksen
esityksessä on korjattavaa.
Sitten tietenkin perustuslakivaliokunta teki muutosesityksiä,
teki todella hyvän lausunnon, ja pidin erittäin
tärkeänä, että valiokunta otti
näitä perustuslakivaliokunnan esittämiä ehdotuksia mukaan
mietintöön ja korjasi hallituksen esitystä,
teki pykälämuutoksia. Olen toisin sanoen samaa
mieltä kuin opiskelijajärjestöt Syl ja
Samok ovat tästä hallituksen esityksen tästä vaiheesta, kun
mietintö on meillä käsittelyssä ja
mietinnössä olevat pykälämuutokset.
Opiskelijajärjestöt Syl ja Samokhan ovat todenneet,
että tämä Sora-laki, niin kuin tätä nimeä käytetään,
herättää varovaista toiveikkuutta. Eli
siinä on omat heikot kohdat, mutta tämän
kanssa voidaan lähteä eteenpäin. Näin
tulkitsen myös opiskelijajärjestöjen
näkemystä. Asiantuntijakuulemisissa tuli myös
erityisesti oppilaitosyksiköitten taholta se näkemys,
että tämmöiseen lakiin on tarvetta. Niin
kuin hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, näiden
säännösten tarkoitus on antaa välineitä,
joilla voidaan puuttua sellaiseen tilanteeseen, jossa tulee esille
se, että opiskelija on ilmeisen soveltumaton toimimaan
opintoihinsa liittyvissä käytännön
tehtävissä tai työssäoppimisessa tai
harjoittelussa, ja se näkyy sellaisena, että opiskelija
vaarantaa opinnoissaan toistuvasti ja vakavasti toisen henkilön
terveyden tai turvallisuuden tai että opiskelija ei terveydeltään
tai toimintakyvyltään täytä opiskelijaksi
ottamisen edellytyksiä.
Tässä on nimenomaan sanoja, jotka liittyvät sopimattomuuteen
tai toimintaan, joka vaarantaa paitsi itseä myös
nimenomaan toista, eli jos on esimerkiksi hoitoalalla, vanhuksia
ja sairaita jne. Pidän tätä semmoisena
erittäin tärkeänä lähtökohtana,
että me annamme oppilaitosyksiköille välineitä,
joilla turvataan hyvä hoito, hyvä opetus, hyvä lastenhoito,
päivähoito jne. — ne kaikki paikat, missä voidaan
ajatella, että valmistuttuaan opiskelija vastaa toiminnallaan
toisesta ihmisestä, toisen ihmisen hyvinvoinnista.
Itse kun olen hoitoalalla terveydenhuollon opettajia kouluttanut
ja ollut opettajanakin, yksi kysymys on ollut se, että ei
ole välineitä, kun vakavia ongelmia löytyy,
lähteä sellaiseen prosessiin, jossa edes hetkeksikään
erotetaan opiskelija. Uskon, että meillä ammattihenkilöt
kuitenkin haluavat tehdä sen täysin oikein ja
oikeudenmukaisesti myös opiskelijaa kohtaan, jos joudutaan tämmöiseen
vaikeaan tilanteeseen, että siinä myös
opiskelijaa kunnioittaen se tehdään. Silloin minun
mielestäni on hyvä, että meillä on lainsäädännöllä turvattu
selkeä näkemys siitä, miten toimitaan
näissä tilanteissa, joissa on vakavasta, toistuvasta
asiasta kyse. Ei ole kysymys siis siitä, että ihminen
on sairas yleisesti tai vammainen, se ei minun mielestäni
tule tämän lain yhteydessä korostuneesti
esille. Se on tämän mietinnön sisällössä,
että sinänsä sairaus tai vammaisuus ei
estä opiskelua ja opinnoissa valmistumista, ei missään
tapauksessa. Sellaista yhdenvertaisuuttahan me tavoittelemme, että kaikilla pitää
olla
samat mahdollisuudet opiskella ja suorittaa tutkinto, mutta ne ongelmakohdat,
missä se vaara on olemassa, poistettaisiin.
Mutta sitten tietysti tässä haluan nostaa
sen, mitä opiskelijajärjestötkin ovat
nostaneet, että nyt sitten nämä lakipykälät
tietysti ovat tulkinnanvaraisia. Se on minusta aina se ongelma,
jos edelleen jää varsin tulkinnanvaraisia lakipykäliä.
Vaikka perustelutekstissä, erityisesti nyt esimerkiksi
valiokunnan kannanotoissa, perusteluissa, on ihan selkeitä tarkennuksia,
(Puhemies: 6 minuuttia!) ja kun ne eivät nyt sitten näy
näissä, niin tulevaisuudessa on erittäin
tärkeätä, että tätä seurataan,
ja sen vuoksi on todella tärkeää, että nämä valiokunnan
esittämät lausumaehdotukset toteutuvat.
Erityisesti nyt kun tuo aika alkaa täyttyä,
sanon, että se, mikä tässä on
ennalta ehkäisevää, on tuo valiokunnan
1. lausumaesitys, joka koskettaa nimenomaan sitä, että tehdään
kaikki mahdollinen ennen kuin tällaiseen edes joudutaan, että ollaan
erottamassa ja tekemässä näitä toimenpiteitä,
mihin sitten laki antaa mahdollisuuden. Huolehditaan niistä resursseista,
opiskelijoiden mahdollisuudesta saada riittävästi
opinto-ohjausta ja opiskelijahuollon palveluja, ja nimenomaan siitä,
että oppilaitoksessa on opettajia ja näitä resursseja,
opinto-ohjaajia ja sosiaalikuraattoreita jne., tukena opiskelijalle.
Tuomo Puumala /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten tiedämme, tässä lainsäädännössä taustalla
ovat varsin surulliset, traagiset tapahtumat. Siinä mielessä on
selvää, että toimiin tällaisten
tilanteitten jälkeen on ryhdyttävä. Se,
voidaanko niitä lainsäädännöllä estää tai
voidaanko niitä estää lainsäädännön
kautta erottamista helpottamalla tai siihen lainsäädäntö luomalla,
onkin sitten kokonaan toinen kysymys. Mielestäni siinä prioriteetin
täytyy olla myöskin tulevaisuudessa selkeä.
Sen täytyy lähteä ennalta ehkäisevästä työstä,
mihin tässä jo moni onkin aivan oikein viitannut.
Tässähän ollaan oikeastaan myöskin
semmoisen moraalisen tai filosofisen kysymyksen edessä,
missä määrin puututaan yksilön
ja enemmistön vapauteen ja oikeuteen pienen — onneksi pienen — ryhmän
vuoksi. On myöskin käynyt selville, kun taustojakin
olen yrittänyt selvittää, että näitä tapauksia
onneksi vuosien saatossa on ollut varsin vähän,
missä tällaiseen erottamismenettelyyn on jouduttu
menemään. Toivotaan, että tulevaisuudessa
tuo määrä ei lainkaan tule kasvamaan.
Nyt kuitenkin valiokuntakäsittelyssä tehdyt muutokset
ja selkeät parannukset, mitä esitykseen tehtiin — pidän
niitä erittäin merkittävinä — mahdollistavat
sen, että lakia on mahdollista viedä eteenpäin:
jo mainitut tietojensaantiryhmät ja niiden rajaus, se,
että rikosepäily ei enää ole
mikään peruste erottamiselle, ja toisaalta se, että on
luotu valtakunnallinen käytäntö monen muun
maan esimerkin innoittamana oikeusturvalautakunnasta.
Mielestäni esitys on eteenpäin vietävissä ja sen
toteutumista täytyy ilman muuta erittäin tarkkaan
seurata.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! En ihan nyt ymmärrä tätä demareiden
antamaa vastalausetta tähän asiaan, koska kun
tätä vastalausetta lukee oikein tarkkaan, niin
eihän tähän jää mitään,
mistä olisi voinut vastalausetta tehdä.
Ensimmäisenä ajatuksena tässä on,
että valmistelu on lähtenyt väärästä painopisteestä,
pitäisi olla ennalta ehkäisevä. Niinhän
se onkin. Ennalta ehkäisevä työ on se
ensimmäinen painopiste, mikä on tämä juttu.
Tämä laki on vain se viimesijainen keino, kun
ei mikään muu konsti enää auta,
ja niitä harvoja, kahta kolmea mahdollista tapausta varten
vuodessa tämä on juuri tehty. Kun nykyisellään
ei ole sellaista lainsäädäntöä — on
tällaisia vaarallisia ihmisiä opiskelemassa alaa,
joka ei heille sovellu, tai sitten on vaaraksi asiakkaille — niin
tämä täyttää sen aukon.
Näin ollen lähtökohta on tässä hyvä,
ja sen ovat todenneet kaikki muut asiantuntijat, STM, Valvira, OKM
ja opiskelijajärjestöt Sakkia lukuun ottamatta,
Sakki oli ainut, kaikki muut olivat toista mieltä.
Toiseksi tässä puhutaan siitä, että pitäisi
aina mahdollistaa opintojen jatkaminen. Sitä en oikeasti
ymmärrä, mitä järkeä on
siinä, että opiskellaan alaa, johon ei kerta kaikkiaan
ole edellytyksiä. Sehän on opiskelijan kannalta
tosi huono juttu. Opiskelijan pitäisi nopeasti päästä sille
oikealle alalle, mikä hänelle sopii.
Kolmanneksi puhutaan siitä, että tässä on
tämmöisiä valtiosääntöoikeudellisia
näkökohtia, joihin olisi pitänyt puuttua.
No, mehän puutuimme niihin ja korjasimme, mitä perustuslakivaliokunta
edellytti.
Sitten täällä puhutaan koeajasta.
En ihan ymmärrä tätä koeaikaa,
koska eihän se tavallaan tähän liity.
Täällä vastalauseessa sanotaan myöskin,
että kuitenkin opinto-oikeus voitaisiin peruuttaa harkinnan
mukaan ilman koeaikaa, jos opiskelija on tuomittu rangaistuksiin,
ja sitten luetellaan ne rangaistukset. Mutta niinhän tämä hallituksen
esitys juuri tekeekin, näin juuri.
Sitten täällä puhutaan opinto-oikeuden
palauttamisesta. Vastalauseessa sanotaan, että opinto-oikeus
palautettaisiin, jos opinto-oikeuden peruuttamisen aiheutuneita
syitä ei enää ole. No niin, tietenkin
se silloin palautetaan, kun ei niitä syitä enää ole.
Kurinpidosta sanotaan, että opiskeluoikeuden pidättäminen
ei saa olla automaattinen seuraus rikosepäilystä.
Ei olekaan. Me muutimme sen niin, että näin ei
ole.
Sitten julkisuudesta ja tietojensaantioikeudesta, mikä on
seuraava kohta, täällä lukee, että annettavia
tietoja ei ole edelleenkään riittävästi
rajoitettu, joten sanamuodon mukaan opiskelijaterveydenhuollosta
vastaavat voisivat antaa salassapitosäännösten
estämättä tietoja runsaalle joukolle
henkilöstöä. Mutta me myöskin
rajasimme tosi tiukasti sen, kenelle voidaan antaa, ja sen tiukemmin
ei voi enää sanoa kuin sanottiin.
Sitten vastalauseessa vaaditaan, että pitää perustaa
valtakunnallinen oikeusturvalautakunta. No, niinhän me
perustimme.
Tähän ei kerta kaikkiaan jää enää yhtään
mitään jäljelle. Minkä takia
tämä vastalause tehtiin ja minkä takia
tässä vaaditaan hylkyä, koska näyttää siltä,
että me olemme kyllä ihan yksimielisiä tässä jutussa?
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Aivan kuin valiokunnan puheenjohtaja nosti
esille näitä muutoksia, myös ainakin
itselläni muutti näkökantaani tähän
kriittisyyteen se, että tässä valiokunnan
käsittelyn aikana tehtiin muutoksia ja mielestäni
aika vahvojakin muutoksia. Niin kuin myös ed. Puumala sanoi,
eihän tällä lailla varmaankaan estetä niitä vakavia
kokonaan, mutta tämä oikeastaan samalla tuo ihan
selkeästi sen, jos ajatellaan valiokunnan kannanottoa,
kun valiokunta nosti esimerkiksi juuri nämä ensisijaiset
ennakolliset toimenpiteet eli korosti sitä, että todella
pitää opiskelijan kanssa keskustella, neuvotella
ja tuoda moniammatilliset keinot opiskelijan lähelle ja
keskustella vielä opiskelijan kanssa yhdessä siitä,
mitkä häntä auttaisivat. Se ei ole mitään
tämmöstä pakkoa vaan sellaista, että siinä yhdessä ammatillisesti
neuvotellaan siitä, mikä olisi opiskelijan kohdalla
sekä terveydenhoitopalveluina että myös
opiskeluohjauksellisesti paras mahdollinen. Mielestäni
oli tärkeää, että tätä valiokunnassa
korostettiin ja tuli valiokuntalausuma näistä erilaisista
keinoista, että vahvistetaan opinto-ohjausta ja opiskelijaterveydenhuollon
palveluja. Se todella on tärkeä asia.
Toinen tärkeä asia, mikä mielestäni
on hyvä tässä mainita, on se, että valiokunta
nosti esiin tämän valintaprosessin kehittämisen,
että jo siinä valintaprosessin aikana näitä soveltuvuuskokeita
on mutta vielä laajemmin ja syvemmin kehitetään
sitä, että opiskelijat nimenomaan löytäisivät ja
saisivat sen alan ja pääsisivät itselleen
sopivalle koulutusalalle ja opiskelualalle ja siinä pystyttäisiin
jo sitten mahdollisesti ennakolta ohjaamaan ei-soveltuvaa hakijaa
hakemaan soveltuvammalle uralle, että opiskelijanäkökulma
(Puhemies: 2 minuuttia!) olisi ainakin näissä kohdin mukana.
Tuomo Puumala /kesk:
Arvoisa puhemies! Hieman ed. Vahasalon tapaan ihmettelin tuota vastalausetta
siinä mielessä, että siinä todella
olivat jääneet poistamatta ne asiat, jotka me
jo valiokunnassa muutimme. Aika monta niistä asioista oli
listattu tuohon. (Ed. Vahasalo: Ei jää mitään
enää jäljelle!) Siihen ei todella kovin
merkittävästi enää sen jälkeen
tosiaan jäljelle jää.
Painottaisin tästä huolimatta nyt kuitenkin vielä sitä,
että siitähän vasta alkaa se matka, jonka
pitäisi päättyä toivottavasti
mahdollisimman hyvin, kun joku yhteisöstä joudutaan
monen eri syyn ja monen eri ehdon toteutuessa poistamaan. Silloin
sitä tukea, apua ja kaikkea mahdollista myös yhteiskunnalta
erittäin paljon tarvitaan. Eli tällä lainsäädännöllä ei
sitä puolta tietenkään pystytä kattamaan.
Kyllä tässä tiivis seuranta ja yhteistyö eri
tahojen ja myös eri ministeriöitten välillä ovat
aivan välttämättömiä.
Mutta uskon, että — kun tänäänkin
opiskelijajärjestöjen kanssa olen aiheesta keskustellut — tästä päästään eteenpäin.
Niissä on tämä esitys nyt ainakin ihan kohtuudella
otettu vastaan niiden hyvien ja todella tärkeiden muutosten
jälkeen, joita valiokunta teki.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Totta kai on niin, että kaikessa
pykälistä tai laeista ja erilaisista asioista,
kun niitä käytetään väärin — niin
kuin lainsäädäntömuutoksistakin
tai suosituksista jne. — voi seurata sitä, mitä ei
ole tarkoitettu. Kyllä tämän lain yhteydessä tietysti
on ollut pelko, koska nämä asiat ovat niin vakavia, että luodaanko
siinä sitten näille ihmisille, opiskelijoille,
juuri semmoinen syrjäytymispolku, että heidän
elämänsä sen jälkeen ikään
kuin vaikeutuu. Näen, että näillä esityksillä,
mitä tässä on korjattu, halutaan nyt
nimenomaan, että tämä ei ainakaan lisäisi
syrjäytymistä vaan päinvastoin, että nuorisolain
ja erilaisten muiden lakien myötä käytettäisiin
erilaisia apumuotoja opiskelijoiden ja nuorten tukemiseksi kaiken
kaikkiaan.
Mutta tietysti tässä oli yhtenä kohtana
tämä tietojen luovuttaminen, tietojensaannin mahdollisuus.
Kun on kysymys arkaluontoisista tiedoista, niin se jos mikä vaatii
eettistä ja moraalista toimintaa niiltä, joille
tieto luovutetaan, jotka ovat ne tahot, joille tämän
lain mukaan nyt luovutetaan tietoja näistä tapahtumista.
Se erityisesti on mielestäni erittäin tärkeää,
kuinka niitä tietoja käytetään
ja kuinka siinä suojataan opiskelijoita, ettei tule turhaa
sellaista, joka vaikeuttaa. Tämä on silloin se
seurannan paikka ja koulutuksen paikka. Tämä on
nimenomaan koulutuksellinen paikka, että ammattihenkilöitä koulutetaan tämäntyyppisiin
asioihin. Ei tietysti minun mielestäni pidä pelätä sitä,
että nämä tapaukset lisääntyvät,
vaan me päinvastoin pystymme poistamaan niitä ongelmia,
mitä meillä terveydenhuolto-oppilaitoksissa ja
muissa oppilaitoksissa on ollut, opiskelijoiden opintojen ja sen
turvaamiseksi, että he ovat oikealla alalla.
Yleiskeskustelu päättyi.