7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Suomen perustuslain
25 §:n muuttamisesta
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriö asetti maaliskuussa
2013 työryhmän valmistelemaan ehdotusta perustuslain 25 §:n
tarkistamiseksi koskien vaalipiirijakoa. Tämän
työryhmän toimeksianto perustui pääministeri
Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelman kohtaan, jossa sovittiin
seuraavaa: "Sitoudutaan perustuslain muutokseen siten,
että vaalipiirien enimmäismääräksi
Manner-Suomessa kirjataan 6—12." Tämä kirjaus
tuli hallitusohjelmaan liitteeksi monivaiheisten hallitusneuvottelujen tuloksena.
Tämä on varsin erikoinen kirjaus ja kirjattu varsin
keveän valmistelun jälkeen. Työryhmä ei
lähtenyt näin ollen vapaasta harkinnasta miettimään,
onko vaalipiirien lukumäärää syytä muuttaa,
ja jos on, niin missä määrin.
Perustuslakivaliokunta on todennut perustuslain muutoksesta
aiemmin: "Perustuslain muutoshankkeisiin ei pidä ryhtyä päivänpoliittisten tilannenäkymien
perusteella eikä muutoinkaan niin, että hankkeet
olisivat omiaan heikentämään valtiosäännön
perusratkaisujen vakautta tai perustuslain asemaa valtio- ja oikeusjärjestyksen perustana.
On toisaalta pidettävä huolta siitä,
että perustuslaki antaa oikean kuvan valtiollisen vallankäytön
järjestelmästä ja yksilön oikeusaseman
perusteista. Perustuslain mahdollisia muutostarpeita tulee arvioida
huolellisesti ja välttämättömiksi
arvioidut muutokset tehdä perusteellisen valmistelun sekä siihen
liittyvän laajapohjaisen keskustelun ja yhteisymmärryksen
pohjalta."
Arvoisa puhemies! Tämä valmistelu ei ole tapahtunut
näin. Hallitusohjelman neuvottelujen yhteydessä tehty
poliittinen arviointi ei täytä perustuslain muuttamiselle
asetettuja vaatimuksia perustuslain sisällöllisten
muutosten perusteellisesta ja huolellisesta arvioinnista.
Suomessa on perinteisesti vaalijärjestelmä eduskuntavaaleissa
perustunut kahteen perusperiaatteeseen, ja niiden välillä on
käyty tasapainottelua. Nämä periaatteet
ovat alueellinen edustavuus ja vaalien suhteellisuus. Nyt hallitusohjelman
kirjauksella ollaan muuttamassa kyllä järjestelmän
suhteellisuutta merkittävästi, niin että se
paranisi, mutta samalla ollaan viemässä tilanne
siihen, että alueellinen edustavuus käytännössä lähes
katoaisi. Jos nytten hallituspuolueiden enemmistöllä tämä vietäisiin
läpi ja vaalien jälkeen hyväksyttäisiin,
mahdollistaisi tämä perustuslain muutos, että jokin
tuleva hallitus yksinkertaisella enemmistöllä,
vaikkapa vain yhden äänen enemmistön
turvin, supistaisi Suomessa vaalipiirejä Manner-Suomen
alueella kuuteen vaalipiiriin. Silloin emme voisi puhua enää alueellisesta
edustavuudesta, ja tämä rapauttaisi koko meidän
eduskuntavaalien vaalijärjestelmän perusteita
ja perusperiaatteita.
Edellä esitetyn perusteella ehdotan, että tämä lakiehdotus
hylätään.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lakiehdotus perustuslain 25 §:ään tehtävien
muutosten osalta tulisi hylätä, koska vaikka lakiehdotuksen
hyväksyminen todennäköisesti johtaisi
pienten vaalipiirien yhdistämisiin ja näin lisäisi
eduskuntavaaleissa suhteellisuusperiaatteen toteutumista, tällä samalla
välillisesti heikennettäisiin edustuksellisen
demokratian alueellista edustavuutta ja ulottuvuutta ilman riittävän
painavia perusteluita rajaamalla vaalipiirien mahdollinen enimmäismäärä nykyisestä
18:sta
nykyiseen minimimäärään 12:een. Esitys
voidaankin nähdä tavallista lainsäädäntöä ohjaavana
rajoittaen sitä liikaa.
Vaalikaudella 2007—2011 eduskunnassa hyväksytyn
ja vaalien yli lepäämään jätetyn
mutta tällä vaalikaudella eduskunnan enemmistön
hylkäämän esityksen vaalijärjestelmämme
uudistamisesta niin sanotun vaalialuemallin tai tasauspaikkajärjestelmän
pohjalta olisi voitu katsoa toteuttavan esillä olleista
malleista parhaiten samalla sekä suhteellisuutta että alueellisuutta.
Esityksen huonona puolena voitiin pitää 3 prosentin äänikynnystä,
jonka eduskunnan enemmistö viime vaalikaudella päätti
perustuslakivaliokunnan kannasta poiketen sisällyttää lakiehdotukseen puoluekentän
pirstoutumisen estämiseksi.
Arvoisa herra puhemies! Esitys hylättiin myös perustellen
sitä äänestäjien kannalta vaikeaselkoisena
ja jopa sillä, että vaalituloksen laskemiseen
ja paikkajaon selviämiseen saattaisi kulua aikaa sen verran,
ettei vaalitulos paikkajaon osalta olisi selvillä välttämättä heti
vaalipäivänä, vaan esimerkiksi vasta
sitä seuraavana päivänä. Eli
aika kevyet perustelut.
Perustelut suhteellisuutta ja alueellisuutta kattavalla tavalla
toteuttaneen vaalijärjestelmäuudistuksen hylkäämiseksi
olivat varsin ontuvia ja kansalaisten käsityskykyä aliarvioivia.
Perussuomalaisten mielestä vaalialuemalli olisi yhä kestävin
tapa uudistaa vaalijärjestelmäämme, ja
siksi emme katso mielekkääksi kannattaa esitystä, joka
ei ole paras mahdollinen vaalijärjestelmän suhteellisuuden
ja alueellisuuden toteuttamiseksi tasapainoisella tavalla. Lähtökohdaksi
on otettava vaaliuudistus, joka kestää aikaa ja
joka ei haittaa erilaisten alueellisten yhteiskuntarakenteiden uudistamista
alueiden omista lähtökohdista ja ominaispiirteistä käsin.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Lohen tekemää hylkäysehdotusta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaalipiirijako on yksi niistä laeista,
jotka koskettavat kansanvallan syvimpiä asioita. Tässä edustaja
Lohi totesi juuri kaksi isoa periaatetta, suhteellisuuden ja alueellisuusperiaatteen,
ja tämänkin vaalilain valmistelun yhteydessä väläyteltiin jopa
mahdollisuutta, että Lapin ja Oulun vaalipiirit yhdistettäisiin.
Jokainen voi kuvitella, mitä tuo yli puolen Suomen vaalipiiri
merkitsisi sen alueelliselle edustavuudelle, mikä sieltä voisi eduskuntaan
päästä nousemaan.
Hallitus on nyt tehnyt Suomessa historiaa siinä, että se
varsin kapealla enemmistöllä muuttaa vaalipiirijakoja
ja vaikuttaa tällä tavalla välillisesti
seuraavan eduskunnan kokoonpanoon. Jos missään,
niin vaalipiirijakojen valmistelussa tulisi toimia parlamentaarisen
valmistelun mukaan niin, että ei tilapäisellä enemmistöllä vaikuteta demokratian
kannalta näin olennaiseen asiaan. Tätä menettelytapaa
on kyllä perusteltua kritisoida.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Lohen tekemää hylkäysehdotusta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Demokratiassa on erittäin tärkeätä se,
että meidän vaalijärjestelmämme
on oikeudenmukainen ja antaa kansalaisten tahdon mukaisen lopputuloksen. Suomessa
on ollut kaksi periaatetta, jotka ovat hyvin keskeisiä.
Toinen on suhteellisuusperiaate: eli alueitten pitää saada
suhteellisesti ja puolueitten pitää saada suhteellisesti
oikea määrä edustajia parlamenttiin.
Siten alueperiaate, niin että meillä on vaalipiirit,
joilta edustajat kaiken kaikkiaan valitaan.
Tosi asia on se, että väestömuuton
johdosta meillä väestön siirtyminen Etelä-Suomeen
on tapahtunut merkittävällä tavalla,
ja ennen Itä-Suomen vaalipiirien yhdistymistä meillä pienimmässä vaalipiirissä oli
kuusi edustajaa valittuna ja suurin oli Uusimaa, 36. Tietysti täytyy
sanoa, että tältä osin suhteellisuusperiaate
vaalipiirien välillä ei enää välttämättä toimi,
koska vaalipiirien väliset erot ovat näin suuria.
No, tämän johdosta pääministeri
Kataisen aikana Itä-Suomen vaalipiirejä yhdistettiin
niin, että neljästä vaalipiiristä tuli
kaksi, ja sillä pidettiin huolta siitä, että kohtuullinen
suhteellisuusperiaate kuitenkin kaiken kaikkiaan toteutuu.
Kuten täällä todettiin, tämä eduskunta
hylkäsi edellisen eduskunnan hyväksymän
vaalialuemallin, jossa lähtökohtana oli se, että pyritään
hyvin tiukkaan suhteellisuusperiaatteeseen, mutta siinä sitten
tuo vaalialueperiaate ei kovin hyvin tullut noudatetuksi, ja lopputulos
oli se, että näiden viimeisten paikkojen suhteen
oikeastaan aika pitkälti arpapelillä ratkaistiin,
kuka eduskuntaan sitten loppujen lopuksi tulee. Tämä eduskunta
arvioi, että on tarkoituksenmukaista säilyttää nykyisen
vaalijärjestelmän perusteet, jotka kansalaiset erittäin
hyvin tuntevat, ja jota järjestelmää kansalaiset
lähtökohtaisesti pitävät erittäin
hyvänä, ja että tehdään
välttämättömät muutokset
nykyiseen vaalijärjestelmään.
Tätä varten asetettiin parlamentaarinen työryhmä,
jossa allekirjoittanut toimi puheenjohtajana, ja käytimme
parhaita valtiosääntöasiantuntijoita
hyväksemme ja katsoimme, mikä on paras ratkaisu
tässä suhteessa. Lähtökohtana
oli se, että puoluesihteerit olivat aikanaan sopineet ja
hallitusohjelmaneuvotteluissa oli sovittu, että olisi 6—12
vaalipiiriä. Tuossa toimikunnassa arvioitiin, että jos
meillä on kuusi vaalipiiriä Suomessa, niin silloin
tämä alueperiaate ei riittävän
hyvin toteudu, vaan tuota alarajaa täytyy kaiken kaikkiaan
nostaa.
Sitten asiantuntijat olivat voimakkaasti myöskin sitä mieltä,
että loppujen lopuksi sen haarukan, mikä on tavallisessa
lainsäädäntöjärjestyksessä käytettävissä,
pitää olla suhteellisen suppea. Se haarukka ei
voi olla kauhean suuri, koska se voi johtaa sitten epätarkoituksenmukaisiin
ratkaisuihin, ja tällöin tuollaista 3—4
vaalipiirin haarukkaa perustuslaissa pidettiin tarkoituksenmukaisena.
Tällä perusteella sitten päädyttiin
siihen, että tuo toimikunta esitti 9—12 vaalipiiriä. Tietyllä tavalla
se soveltuu kohtalaisen hyvin tähän hetkeen siitä syystä,
että meillä on Itä-Suomen vaalipiirien
yhdistämisen jälkeen 12 vaalipiiriä.
Jos me katsomme kehitystrendejä, niin väestö vähenee
Satakunnassa, ja Satakunnan osalta joudutaan jossakin vaiheessa
miettimään, mitä Satakunnan vaalipiirille
tehdään, jos väestön väheneminen
jatkuu. Toinen ongelmavaalipiiri, jos näin voidaan sanoa,
on Uudenmaan vaalipiiri, jossa on nyt 36, ja kun väestö kasvaa,
niin jonkin ajan kuluttua siellä on varmaan 40 kansanedustajaa, jotka
valitaan, ja tietysti kun on yksi vaalipiiri, joka on melkein kaksi
kertaa suurempi kuin seuraavaksi suurin vaalipiiri, niin se ei ole
kohtuullista, vaan vaalipiirien jakaminen jossakin vaiheessa varmasti
tulee ajankohtaiseksi. Näin ollen tuota 12:n ylärajaa
pidettiin tarkoituksenmukaisena.
Mitä Keski-Suomeen tulee, niin Keski-Suomen väestönkehitys
on kohtalaisen hyvä, ja tältä osin voi
sanoa, että ainakaan lähivuosina, ehkä vuosikymmeninäkään,
Keski-Suomen osalta ei ole pelkoa siitä, että vaalipiiri
jouduttaisiin yhdistämään muuhun.
Sitten täällä edustaja Rundgren otti
jo esille Lapin aseman. Tältä osin tuolla toimikunnassa mutta
myöskin hallituksen esityksessä erityisesti korostettiin
sitä, että Lapin olosuhteet ovat hyvin erilaiset,
etäisyydet ovat hyvin pitkiä, ja siitä syystä,
vaikka Lapissa olisikin poikkeuksellisen vähän
edustajia, Lappia pitää kohdella erityistapauksena,
ja siellä voi olla selvästi pienempi kansanedustajamäärä kuin
muissa vaalipiireissä.
Nyt täällä eduskunnassa on käsitelty
tätä asiaa, ja perustuslakivaliokunnassa pyrittiin kompromissiin,
että jos sitten 9—13 tai 14 olisi tuonut jonkinlaisen
ratkaisun tässä suhteessa, mutta emme päässeet
valitettavasti yhteisymmärrykseen, joka olisi turvannut
sen, että tämä perustuslain säätämisjärjestyksessä seuraavassa parlamentissa
voidaan viedä kaiken kaikkiaan lävitse.
Sanoisin kaikesta huolimatta, että olisi tärkeätä,
että nyt vihdoinkin, kun tätä asiaa on
nyt 90-luvun lopulta asti puitu, päästäisiin
jonkinlaiseen ratkaisuun tässä suhteellisuusperiaatteessa
ja sen toteuttamisessa, ettei siihen jouduta jatkuvasti joka vaalikaudella
palaamaan. Mielestäni parempaakaan keinoa ei ole löydetty
kuin se esitys, joka tällä hetkellä eduskunnan
käsiteltävänä on. Siitä syystä toivon,
että tuo hallituksen esitys voitaisiin hyväksyä ehdotetussa
muodossa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä puheenvuorossa
edustaja Lohi perusteli hyvin selkeästi hylkäysesityksensä.
On varmasti niin, että perustuslakia ei voida muuttaa suhdanteitten
tai poliittisten pikavoittojen toivossa, saati sitten, että niitä lähdettäisiin
realisoimaan.
Alueellinen edustavuus on äärimmäisen
tärkeää. Sen on nähnyt kyllä itsekin,
kun katsoo pohjoisimpana kansanedustajana tämänkin
talon työskentelyä ja lähtee liikkeelle
aina kauimmaisen kylän perimmäisestä mökistä Länsi-Euroopan
harvimmin asutulta alueelta. Jos jossain vaiheessa ratkaisuksi haettaisiin
sitä, että esimerkiksi Oulun ja Lapin vaalipiirit
yhdistettäisiin, niin kyllä se olisi tavattoman
hankala asema ja johtaisi kyllä alueellisen edustavuuden
rajuun supistumiseen.
Satakunnassa, Lapissa on omat ongelmansa. Ihmettelen kyllä sitä,
että Uudenmaan vaalipiirin osalta ei ole ratkaisuja tehty.
Se olisi antanut liikkumatilaa myös muihin ratkaisuihin.
Jos ajatellaan, että Lapissa kuitenkin poliittinen perimä ja kannatusjakauma
on tällä hetkellä, että seitsemästä kansanedustajasta
se kolme — ja voi olla mahdollista seuraavissa vaaleissa,
että jopa neljä — merkataan yhdelle puolueelle,
niille muille puolueille jää kyllä tavattoman
vähän jaettavaa.
Pitäisi kyllä katsoa, mikä on kestävä pitempiaikainen
ratkaisu, niin ettei käy jatkossakin niin kuin on käynyt
näiden muutosten valmistelussa, että on katsonut
milloin mikäkin puolue tai ryhmä lyhytnäköisesti
omaa etuaan ja pyrkinyt seuraavissa vaaleissa tai sitä seuraavissa
vaaleissa vain maksimoimaan lyhytaikaisella katsantokannalla sen
oman hyötynsä ja kokonaan on laitettu sivuun se,
mitä perustuslain todella pitäisi olla.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On selvä, ettei perustuslakia ihan
heppoisesti haluta lähteä muuttamaan ja ei tulekaan
muuttaa niitä periaatteita, mitkä on aikanaan
sovittu. Mutta tosiasia on kuitenkin se, että kyllähän
tämä vaalipiirijako vaatii uudistusta. Siinä mielessä tämä esitys
on kyllä nyt vähän puutteellinen, että se
ei sitä alueellista edustavuutta välttämättä paranna joka
puolella vaan se heikentää. Mutta on tietysti paikkoja,
joissa koetaan, että se myös paranee.
Sitä vain ihmettelen, että tätä Uudenmaan aluetta
ei voitu aidommin lähteä miettimään
jaettavaksi kahtia, vaikka siitä nyt oli jossain vaiheessa
puhetta, että Espoon ja Vantaan kohdalta laitettaisiin
poikki tämä alue. Tämä olisi
voinut olla ihan toimiva ratkaisu, koska kyllä tämmöinen
36 edustajan vaalipiiri on äärettömän
suuri vaalipiiri eikä välttämättä kuvaa
sitä oikeudenmukaisuutta, jos katsotaan Pohjois-Suomesta tännepäin.
Toki täällä on nyt enemmän
asukkaita kuin siellä Pohjois-Suomessa ja Itä-Suomessa,
mutta siinä mielessä ymmärrän
kyllä sen tuskan, jos samanaikaisesti toisesta suunnasta
vielä joku haluaa vähentää kansanedustajien
määrä, jos se päivä tulee,
että vähennetään kansanedustajien
määrää vielä, niin
jääkö edustajia lainkaan sinne Haja-Suomen
alueelle.
Siinä mielessä, arvoisa puhemies, tämä on varmaan
niin pitkä tarina kuin täällä itse
kukin vielä töitä tekee. Ei tästä valmista
tule.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä esitys tulisi
hyväksyä, ja oletan, että näin
tässä eduskunnassa tapahtuu. Mutta koska osaan
myös ennustaa, mitä seuraava eduskunta tekee,
niin pohdin tässä vähän, mitä sitten pitäisi
tehdä.
Ensinnäkin, jos tällä 12:lla aletaan
estämään, että ei voi aivan
surkean pieniksi meneviä vaalipiirejä yhdistää,
niin eihän se raja tarkoita mitään muuta
kuin että se pakottaa sitten panemaan Uudenmaan vaalipiirin
kahteen, kolmeen tai neljään osaan. Jos itse edustaisin
puoluetta, joka on vahva pohjoisessa ja heikko etelässä,
niin pelkäisin kyllä tätä vaihtoehtoa
kaikista eniten.
Mutta olen surullinen siitä, että se vaalialueratkaisu
aikanaan hylättiin. Ensinnäkin semmoinen kuvitelma,
että tietokoneet eivät osaisi laskea yhden illan
aikana tuota tulosta, on kyllä joltakin helmitaulujen ajalta
peräisin. Kyllä se tulee ihan yhtä nopeasti
kuin kaikki muutkin tulokset.
Voihan sen tehdä sillä tavalla, että se
koskee vain osaa maata, esimerkiksi sillä tavalla, että Oulun
ja Lapin vaalipiirit yhdistetään yhdeksi vaalialueeksi
mutta Uudellamaalla taas voisivat vaalipiiri ja vaalialue olla sama
asia. Voisi tehdä sillä tavalla, että aina,
kun vaalipiirin koko laskee alle 12:n tai alle 10:n, se pitää vaalialueena yhdistää
johonkin
lähimpään vaalipiiriin ja tällä tavalla
taata tämä suhteellisuus.
Mutta täytyy muistaa, että perustuslaki lähtee myös
vaalijärjestelmän suhteellisuudesta eikä ainoastaan
uudesta edustavuudesta. Se suhteellisuus on kyllä viime
aikoina ollut myös uhattuna.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Soininvaaran puheenvuoron johdosta
minulle jäi vähän epäselväksi
se, mitä hän tarkoittaa puolueella, joka on edessä olevissa vaaleissa
täällä etelässä heikko.
En tiedä, mitä puoluetta Soininvaara mahtaa tällä tarkoittaa, mutta
hän ehkä vastaa siihen.
Mitä tulee vielä nyt tähän
esitykseen ja siihen, mistä edustaja Sasi ja osin Soininvaarakin
puhui, on ilman muuta oikein se, että pitää hyväksyä se ajatus,
että suhteellisuutta pitää nykyiseen
tilanteeseen verrattuna parantaa. Ja toisaalta myöskin vaalialuemalli — se
ajatus, mitä tavoiteltiin aikaisemmin — olisi
kyllä nyt vain ollut parempi kuin se, mihinkä nyt
tässä päädytään.
Kaiken lisäksi tässä jää nyt
se uhka, että kun näitä suuria nyt sitten
aletaan pilkkomaan, niin näitä pienempiä oltaisiin
sitten yhdistämässä. Ja kuitenkin monessa
nykyisin pienemmässä vaalipiirissä vaalipiirien
raja ja maakuntien raja kulkevat ihan tasan tarkkaan yksi yhteen
ja tuolla samalla alueella aluekehitysvastuuseen liittyvät
tehtävät, monet valtionhallinnon muut tehtävät
ja niin poispäin. Ja sitten jos tällainen alue-,
maakuntavaalipiiri, mitä monet ovat näistä tällä hetkellä, yhdistetään
johonkin huomattavasti tätä suurempaan, niin kyllä se
paikallisuus siitä monella tavalla häiriintyy — käytän
tällaista ilmaisua. Eli jos seuraava eduskunta lähtee — ja
tämä on vähän kuin terveinen
sille seuraavalle eduskunnalle minultakin — näitä asioita
jatkokehittämään, niin minusta vielä kerran
kannattaisi kuitenkin palata tähän vaalialuemalliin
ja katsoa, eikö siitä kuitenkin löydy
se tie, millä jatkossa mentäisiin eteenpäin.
Ymmärrän ihan täysin, että esimerkiksi
Lapin ja Oulun vaalipiirien yhdistäminen on täysin mahdoton
ajatus, ihan yhtä mahdoton ajatus kuin sekin, että Keski-Suomi
ei olisi oma vaalipiirinsä. Kimmo Sasi antoi toivoa meille
keskisuomalaisille, että näin ei käy
nyt ihan lähivuosina, mutta kun voi olla, että esimerkiksi
20—30 vuoden päästä meistä monet
täällä eivät enää ole kansanedustajana — no,
todennäköisesti olemme, mutta kuitenkin voi olla,
että emme ole enää — niin silloin
on tärkeätä nyt jo luottaa siihen, että jatkossakin
tämäntapaiset vaalipiirit kuin Keski-Suomi pysyvät
aidosti omana vaalipiirinään. Uskon, että tämä vaalialuemalli
esimerkiksi tämäntapaiselle toiveelle takaisi
parhaimmat toteutumisen mahdollisuudet.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Ensin tuosta Oulu—Lappi-asiasta,
josta edustaja Sasi aivan hyvin minusta totesi, että kyse
on Lapin osalta hyvin erityistyyppisestä alueesta ja sitä pitää käsitellä omana
asianaan. Mutta haluan tuoda esille Oulun vaalipiiristä sen
alueen kansanedustajana sen, että ei siellä vaalipiirissä ole
mitään suhteellisuusongelmaa eikä väestön
vähenevää määrää eli
se on täysin ongelmaton vaalipiiri siinä mielessä.
Pohjois-Pohjanmaa on Suomen nuorin maakunta keski-iältään,
ja väestöennusteet ovat kasvavia. Oulu on kaupunkina
voimakkaasti kasvava, ja sitä kautta siellä kyllä äänestäjiä riittää.
Tällä hetkellä on 18 kansanedustajan paikkaa,
ja 18 säilyy Oulun vaalipiirissä jatkossakin,
ja todennäköisesti paine on ehkä enempään,
niin että niitä voi tulla lisääkin
nykyisellä väestöennusteella. Eli sitä kautta
tämä Oulun vaalipiiri ei ole siinä se
mietittävä asia vaan nimenomaan Lappi, joka on
erityisalue.
Tästä itse asiasta: Kyllä vasemmistoliiton eduskuntaryhmä aikoo äänestää tämän
lain puolesta ja hallituksen esityksen puolesta, koska näemme,
että poliittisen suhteellisuuden toteutuminen on erityisen
tärkeää. Eihän tämä nykyinen tapa
näissä kaikista pienimmissä vaalipiireissä, joissa
isot puolueet saavat kaikki paikat ja pienten äänet
pistetään roskakoriin, mitään
demokratiaa toteuta: pitää saada toistakymmentä prosenttia äänistä,
että saa edes yhden paikan. Sitä kautta sitä täytyy
tarkastella tämän demokratian toteutumisen lähtökohdasta,
ja tavoitteena pitää olla nimenomaan valintakynnyksen
madaltaminen.
En vetäisi aina yhtäläisyysviivaa
siihen, että alueellinen edustavuus jotenkin kärsii
ja loppuu, jos vaalipiirejä yhdistetään.
Otan esimerkkinä tästä Kainuun, meidän
vaalipiiristämme. Kainuu saa enemmän edustajia
eduskuntaan — sai viime vaaleissakin, ja veikkaan, että saa
seuraavissa — kuin mitä heidän väkilukunsa
edellyttäisi. Eli siellä on voimakas maakuntahenki
ja äänten keskittäminen ja äänestysaktiivisuus
on hyvällä tasolla, ja he ovat kyllä saaneet
enemmän kuin mitä väestöluku
määräisi.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sasi kritisoi tätä viime
kaudella hyväksyttyä vaalialuemallia, jonka sitten kaikki
muut paitsi perussuomalaiset torppasivat tällä kaudella
täällä, kun asiasta uudestaan päätettiin
lepäämään jättämisen
jälkeen.
Minä itse ihmettelen, minkä takia sitä kaikkein
parhaiten suhteellisuutta toteuttavaa mallia kritisoidaan eikä sitä lähdetä toteuttamaan.
Koska meillä joka tapauksessa on lähtökohtana
nykyvaalijärjestelmässä, että ääni
menee aina puolueelle, niin minä en näe mitään
ongelmaa siinä, että jos se puolue ei siinä kyseisessä vaalipiirissä olisi
saamassa kansanedustajaa, nämä äänet
menisivät tämän saman puolueen hyväksi
jossakin toisessa vaalipiirissä. Mielestäni se
parantaa äänestäjän mahdollisuutta
vaikuttaa asioihin.
Tosiaan, olen sitä mieltä, että tällainen
vaalipiirien yhdistely sen sijaan hämärryttää tätä alueellista
näkökohtaa ja lisäksi tekee vaalikampanjoinnista
todennäköisesti entistä kalliimpaa. On entistä enemmän
uutisvälineitä, missä pitää ilmoitella,
ja näin ollen tänne valikoituu yhä hyvätuloisempia
ihmisiä.
Kyllä, jos halutaan tosiaan suhteellisuutta, niin ainut
oikea tapa on tehdä tämä viime vaalikaudella
hyväksytty järjestelmä ja panna se voimaan.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Lohi täällä pelkäsi,
että jos tätä alarajaa lasketaan, joku
inhottava hallitus voi yhden äänen enemmistöllä muuttaa
vaalipiirejä ihan toisennäköiseksi: Niinhän
se voi nytkin. Se vain pilkkoo sitten isompia vaalipiirejä pienemmiksi.
Jos tässä ryhdytään harrastamaan
poliittista lyhytnäköistä tarkoituksenmukaisuutta,
niin tämä pykälä ei sitä,
ei mitenkään, estä.
Sitten kun katsoo, mitä tulevaisuudessa on: Helsingin
seudulle tuli viime vuonna 19 000 uutta asukasta, ja valtio
syyttää meitä siitä, että me kaavoitamme
liian hitaasti, että tämä on liian vähäsen.
Se tarkoittaa, että jos tämä kehitys
jatkuu tällaisena, niin Helsinki ja Uusimaa yhdessä tulevat
saamaan joka... (Mauri Pekkarinen: Jos jatkuu!) — Jos se
jatkuu tällä tavalla, niin se on kolme kansanedustajaa
aina lisää. Kyllä tälle suhteelliselle
vaalitavalle jossakin vaiheessa pitää jotakin
tehdä.
Arvoisa puhemies! Nyt kun ääneen pääsin,
haluan sanoa, että meillä on toinenkin ongelma
tässä, ja se on se, että ääni
menee joskus väärälle puolueelle ihan
tahtomattaan. Aikanaan kauan, kauan sitten Pekka Tarjanne oli ehdolla
Uudellamaalla sellaisella numerolla, jota ei ollut Helsingissä,
ja tuo numero sai Helsingissä 1 500 ääntä. Sen
takia meidän pitäisi siirtyä sellaiseen
järjestelmään, että kaikilla
puolueilla on sama sataluku joka vaalipiirissä, että jos
vahingossa äänestää väärän
vaalipiirin ehdokasta, niin okei, se menee väärälle
ehdokkaalle mutta edes oikealle puolueelle.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Soininvaara tässä aikaisemmin
mainitsi sen, että tulevaisuuden ennuste on se, että Uudenmaan
vaalipiiri tulee jakautumaan kahteen, jopa neljäänkin
osaan tulevaisuudessa. En tiedä, mikä on kehitys.
Tietenkin väestönkasvu vaikuttaa moneen muuhunkin
asiaan, mutta tosiasiahan on se, että pienen puolueen on
vaikeata jo nyt saada ehdokkaansa läpi eri vaalipiireissä.
Hyvänä esimerkkinä on Pohjois-Karjalan
ja Pohjois-Savon vaalipiirien yhdistäminen. Se tuo mahdollisuuden
esimerkiksi kristillisdemokraateille nytten pärjätä siellä vaaleissa,
joissa aikaisemmin ei ole pärjätty, koska kannatusta
on pitänyt olla se lähelle pariakymmentä prosenttia
kohdistuva numero. Pienten puolueiden läpi pääseminen
eduskuntavaaleissa on kuitenkin demokratian kannalta tärkeä kysymys,
että me aidosti annamme äänestäjille
sellaisen viestin, että jokaisessa vaalipiirissä on
mahdollisuus päästä vaikuttamaan eduskuntaan
saakka.
Toki tällaista vaalilain uudistusta ei varmaan koskaan
keksitä, että se olisi täysin aukoton
ja yhdenmukainen ja yhdenvertainen kaikkia puolueita ja ehdokkaita
kohtaan. Mutta tulevaisuus tulee näyttämään
varmasti sen, että kun väestö enenevässä määrin
siirtyy tänne Uudenmaan ja Helsingin alueelle, niin kyllä täällä vielä paljon töitä
jää tuleville
sukupolville.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalliorinne pohti tuota alueellista
edustavuutta. Sitä voidaan lähestyä monella
tapaa. Oulun vaalipiiri on ihan omanlaisensa, ja siellä menee
vaalipiirin sisällä maakuntaraja. Kainuulaiset
ovat puolueesta riippumatta osanneet keskittää äänensä.
Lappi on kuitenkin yhtenäinen maakunta identiteetiltään,
hallinnollisilta rajoiltaan, ja vaikka kävisi niin, että kaikki
hallinnolliset rajat ja rakenteet lopetettaisiin Lapista ja vaalipiirikin
lakkaisi, niin säilyisi vielä pitkään
se, että lappilaiset kokisivat nimenomaan olevansa lappilaisia.
Se tunne on vahva.
Viime eduskuntavaaleissa Lapissa tuli seutukunnittain arvioituna
mielenkiintoinen tilanne. Vähäväkisimmältä seutukunnalta
seitsemästä kansanedustajasta valittiin kolme,
joista jokainen oli oman puolueensa ääniharava,
mutta tämmöinen tulos on lähinnä sattumanvarainen
ja tasoittuu kyllä ihan matemaattisten sääntöjenkin mukaan
ajan oloon. Seuraavien vaalien jälkeen tämä alueellinen
jakauma voi olla ihan muuta. Mutta sitten Lapin sisällä jo
nyt, jos ajatellaan, että kolmasosa äänestäjistä on
Rovaseudulta, kolmasosa Kemi—Tornion alueelta ja kolmasosa
sitten kaikkialta muualta Lapista, jos siirryttäisiin tämmöiseen
suureen yhdistettyyn vaalipiiriin, niin siinä varmasti
tulisi vielä suurempia ongelmia ajan oloon tämän
alueellisen edustavuuden mukaan.
Ongelmaton ei ole Lappikaan, mutta se, että ei ole
löydetty kestävää ratkaisua,
liittyy kyllä siihen poliittiseen pelaamiseen, johon viittasin
jo ensimmäisessä puheenvuorossa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni vaalijärjestelmän
selkeys on äärimmäisen tärkeä ja
arvokas asia. Jos me menemme parlamentarismin emämaahan
Britanniaan, niin loppujen lopuksi se äänestäjän
ja valitsijan suhde on siellä äärimmäisen
tiivis, kun yhdestä vaalipiiristä valitaan yksi
ihminen. Silloin tiedetään, kuka meidän
aluetta edustaa. Mutta brittiläisessä järjestelmässä,
kun traditiot ovat Britanniassa voimakkaita, tietysti suhteellisuusperiaate
ei kauhean hyvin välttämättä toteudu.
No, Saksassahan on asia järjestetty oikeastaan aika älykkäällä tavalla.
On yhden henkilön vaalipiirit, mutta sitten on puolueitten
listat ja puolueet saavat edustajia kuitenkin oman suhteellisen äänimääränsä puitteissa.
Se edustaa myöskin aika hyvin sitä alueellista
edustavuutta ja toimii kohtalaisen hyvin. Tosin ongelma on sitten
se, jota en pidä hyvänä, että kun
meillä on puolueen lista, jonka puolue asettaa, niin loppujen
lopuksi kansalaiset eivät voi vaikuttaa niihin, jotka siltä listalta
tulevat valituiksi. Tietysti voidaan tehdä niin kuin Ruotsissa,
että voidaan yliviivata nimiä, mutta jos meillä on
sekä henkilövaali että listavaali, niin
siitä alkaa tulla sitten aika komplisoitu, jos siihen listaan
kaiken kaikkiaan sitten voi vaikuttaa.
Minun täytyy sanoa, että tämä Suomen
järjestelmä, jolla on kuitenkin satavuotinen historia, on
toiminut erittäin hyvin ja on erittäin arvokas. Meillä on
tietty alue, jonka edustajat edustavat sitä aluetta. Ihmiset
tietävät ne, tietävät, kehen ottaa
yhteyttä, kehen pyrkiä vaikuttamaan, joka näissä paikallisasioissa
voi sitten valtakunnallisella tasolla vaikuttaa. Siinä suhteessa
haluaisin kyllä pitää tiukasti kiinni
nykyisen vaalijärjestelmän perusrakenteesta.
Mutta välttämätöntä on
se, että se suhteellisuusperiaate pitää toteuttaa,
ja valitettavaa on se, että jos nyt seuraava eduskunta
hylkäisi tämän esityksen, niin sen jälkeen
aletaan taas etsiä uutta mallia. Meille tulee semmoinen
ikiliikkuja, joka sitten ei vain etene, ja jossakin vaiheessa nämä asiat,
jotka ovat olleet pitkään pöydällä, kuitenkin
pitäisi kyetä ratkaisemaan. Tämä ratkaisumalli,
joka tässä nyt on, on kaikkein yksinkertaisin
ja selkein ja mielestäni kuitenkin kaikkien puolueittenkin
kannalta varsin kohtuullinen.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa puhemies! Oli miten oli, niin mielestäni meidän
vaalijärjestelmäämme pitäisi
sisällöllisesti kehittää siihen
suuntaan, että äänestäjällä olisi
mahdollisuus äänestää joko nykyisellä tavalla,
että siinä osoitetaan ääni sekä puolueelle
että henkilölle, mutta pitäisi olla myös
mahdollisuus äänestäjällä äänestää pelkkää puoluetta.
Näin ollen puolueitten poliittiset linjat ehkä selkiytyisivät
jonkun verran. Ne ovat ainakin takavuosina täällä olleet hyvinkin
epäselviä, ja väitän, että esimerkiksi
perussuomalaisten yksi nousun syy on se, että vanhoilla
puolueilla on ollut listoilla keskenään enemmän
eri mieltä olevia henkilöitä puolueen listan
sisällä kuin näillä henkilöillä on
mielipide-eroja jonkun toisen puolueen ehdokkaan kanssa. Näin
ollen tämä on sekoittanut pakkaa paljon ja tehnyt
tästä meidän äänestysprosentistamme näinkin
alhaisen, mitä se nyt on. Siinä mielessä kannattaisin
tällaista uudistusta, että voisi tosiaan äänestäjä valita
sen, antaako äänensä, niin kuin nykyään,
sekä henkilölle että puolueelle vai vain
puolueelle.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä. En pidä hyvänä,
että äänestetään puoluelistaa,
koska puolueitten seinät ovat niin leveällä tänä päivänä,
että jos äänestää Soinia
ja saakin Halla-ahon, niin mielestäni saa aika lailla erilaisen
ratkaisun siinä tilanteessa. No, eivät ole samassa
vaalipiirissä, mutta jos olisivat, niin tämä olisi
se tilanne.
Kaikissa puolueissa on hyvin eri profiililla olevia ihmisiä.
On tärkeätä, että voi vaikuttaa
siihen puolueen sisälläkin valittavaan henkilöön konkreettisella
tavalla omalla äänellään.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Ainahan voi tehdä myös
niin kuin Saksassa, että äänestetään
sekä henkilöä että puoluetta ja
sen henkilön ei tarvitse olla samassa puolueessa. Tämä saattaisi
johtaa hyvin toisenlaiseen eduskuntaan henkilöjakauman
perusteella eikä välttämättä ollenkaan
huonompaan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minä en ymmärrä,
mitä vaikeutta Sasi näki tässä minun
ehdotuksessani, koska ainakaan siinä ei viedä ihmiseltä oikeutta
antaa se ääni myös sille henkilölle
vaan siinä tuodaan vain se mahdollisuus äänestäjälle
perätä puolueelta tiettyä yhtenäisyyttä.
Moni äänestäjä voi olla pahoillaan
siitä, että jonkun puolueen linja voi olla epäselvä,
ja silloin se viesti on se, että halutaan äänestämällä puoluetta
saada sitä linjaa selvemmäksi. Tällä lailla
se on mielestäni lisämahdollisuus. Mutta se ei
nyt tietenkään suoranaisesti kuulu enää tähän
nyt käsiteltävänä olevaan asiaan,
mutta välillisesti näin on. Varmasti tämä esitys
kyllä ensi vaalikaudella kaatuu ja näin ollen
tähän asiaan palataan.
Keskustelu päättyi.