10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yksityisistä turvallisuuspalveluista
sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Peter Östman /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä käsillä olevassa
hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi laki yksityisistä turvallisuuspalveluista. Nyt on
niin, että turvasuojaustoimintaa esitetään
myös elinkeinona tietyin osin luvanvaraiseksi. Lupaa edellyttäisi
sellainen turvasuojaustoiminta, joka käsittää niin
sanottuja hyväksymistä edellyttäviä turvasuojaustehtäviä.
Tällaisia tehtäviä olisivat jatkossa
sähköisten ja mekaanisten lukitusjärjestelmien, murtohälytysjärjestelmien,
kulunvalvontajärjestelmien asentaminen, korjaaminen tai
muuttaminen.
Arvoisa puhemies! Turvallisuusalalla toimiville yrityksille
hallituksen esitys turvasuojaustoiminnan saattamiseksi tietyiltä osin
luvanvaraiseksi merkitsee todella suurta askelta.
Turvasuojauksen maailma on muuttunut. Entisaikaan kiinteistönomistaja
pystyi määrittämään
oman turvallisuustasonsa lukkojen määrällä ja
raskaudella. Tänä päivänä turvasuojauksessa
puhutaan mekaanisen lukituksen lisäksi kulunvalvonnan,
murronilmaisun ja kameravalvonnan järjestelmistä,
henkilöturvasta, rakenteellisesta suojauksesta ja paljon
muusta. Tyypilliset erilaiset turvallisuusjärjestelmät
on integroitu keskenään ja usein myös
yhdistetty hälytyskeskukseen tai etävalvomoon.
Turvallisuusjärjestelmistä on tullut tietojärjestelmiä,
joiden käyttö vaatii erityisosaamista. Niitä valvotaan
ja ohjataan muun muassa internet-yhteyden kautta, ja yleensä yritykset
ja muut toimijat ostavat nämä palvelut turvallisuusalan
yrityksiltä.
Turvallisuusalan toimijat sekä heidän edustamansa
toimialajärjestöt ovat kaikki esittäneet huolensa
alan kehityksen osalta, koska riskit ovat kasvaneet selvästi
ja järjestäytynyt rikollisuus on osoittanut kiinnostusta
alaa kohtaan ympäri Eurooppaa. Irlanti sääti
ensimmäisenä maana turvasuojaustoiminnan luvanvaraiseksi
jo 10 vuotta sitten, ja useissa Euroopan maissa, muun muassa Italiassa,
Espanjassa ja Isossa-Britanniassa, on käynnissä hankkeita
erilaisten vaatimusten asettamiseksi alan toiminnalle. Nämä eri
maiden hankkeet perustuvat hyvin yhtäläisiin johtopäätöksiin
alalla tapahtuneista muutoksista.
Arvoisa puhemies! Kuluttajapuolella on aika ajoin esiintynyt
esimerkiksi lukkosepän nimikkeellä henkilöitä,
jotka ovat esittäneet erinäisiä virallisia
todistuksia ja selittäneet olevansa auktorisoituja lukkoseppiä.
He ovat myyneet eri keinoilla ja argumenteilla jopa kolminkertaisin
hinnoin palveluitaan vanhuksille ja kuluttajille, jotka eivät
ole tienneet tai ymmärtäneet asian todellista
laitaa. Järjestäytynyt rikollisuus on näin
ollen nähnyt mahdollisuutensa, koska turvaurakoinnin kautta
löytyy paljon mahdollisuuksia hyödyntää kansantaloudelle
ja turvallisuudelle tärkeää tietoa, jota
voidaan käyttää väärin
rikollisen hyödyn tavoittelemiseksi. Siksi on tärkeää, että ala
esitellyin osin luvanvaraistetaan.
Lopuksi: Yhteiskunnan selvässä intressissä on yleisestä turvallisuustasosta
huolehtiminen, mikä nyt näkyy lakiesityksessä muun
muassa turvasuojausta käsittelevässä osiossa.
Hyvän turvasuojaustavan noudattamisen velvoite parantaa merkittävästi
kuluttajansuojaa sekä oikeuskäytännön
kautta alan palvelujen laatua. Näin ollen myös
terve kilpailu lisääntyy. Haluan kiittää sekä perustuslakivaliokuntaa
että hallintovaliokuntaa, että he ovat yksimielisesti
olleet hyväksymässä tätä meidän
ministeri Räsäsen tekemää esitystä. — Kiitos.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että hallitus
tekee luvanalaiseksi tämän vartijatoiminnan, järjestyksenvalvonnan toiminnan
silloin, kun se tapahtuu ansiotarkoituksessa. Tässä myös
mainittiin niin, että luvanvaraisuuden ulkopuolelle jätettäisiin
järjestyksenvalvontatoiminta kokoontumislaissa tarkoitetuissa
yleisissä kokouksissa ja yleisötilaisuuksissa.
Tämä on oikeansuuntainen kehitys. On tullut hyvin
paljon palautetta siitä, että kun näillä väliaikaisilla
luvilla, jotka laki nyt sallii, väliaikainen vartija voidaan
hyväksyä toimimaan vartijana enintään
4 kuukautta kalenterivuodessa, niin tämän uuden
lainsäädännön kautta enää tätä ei voitaisi
jatkaa, vaan se olisi absoluuttinen 4 kuukautta ja sen jälkeen
pitää koulutukseen mennä, lisäkoulutus
saada.
Arvoisa puhemies! Se, mitä olin sanomassa, on, että meille
on tullut paljon palautetta, itselleni ainakin, siitä,
että varsinkin Helsingin seudulla on usein jopa hyvin kovakouraisia
vartijoita, joilla tuntuu olevan koulutuksen puutetta siinä, miten
he kohtelevat kiinni otettavia. Ei ole tavatonta se, että vartijoiden
joukkoon myös löytää tiensä sellaisia
henkilöitä, jotka haluavat leikkiä poliisia,
ja silloin ei välttämättä aina
ymmärretä toimia, kuten poliisi toimii, olla hyvin
asiallisella tavalla toimien kuitenkin asiakastyössä eikä vahingoittaen
asiakkaita. Siinä mielessä tämä kehitys
on oikeansuuntainen.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Muistelen, että viime kaudella,
kun lakivaliokunnassa käsiteltiin nimenomaan järjestyksenvalvontaa
ja ennen kaikkea poliisien tehtävien korvaavia tehtäviä,
niin tämä vartijan rooli ja järjestyksenvalvojan
rooli nousi hyvin vahvasti keskusteluun. Tällä hetkellähän
vartijan rooli on kiinteistön vartija. Hänellä ei
ole muistaakseni kiinniotto-oikeutta, ja se on vain kiinteistöä valvova
ja kiinteistöä vartioiva tehtävä.
Mutta järjestyksenvalvojalla on taas oikeuksia samaten kuin
poliisilla, ja järjestyksenvalvoja voi ottaa kiinni ja
näin poispäin. Tässä on tärkeätä erottaa nämä kaksi
eri tehtävää toisistaan ja huomioida se.
Viime kaudellakin oli suunta siihen suuntaan menossa, että kaikkea
tämmöistä järjestyksenvalvojan
tehtäviin ja vartiointitehtäviin liittyvää on
poliiseilta siirretty yksityiselle sektorille. Kun katsoo tässä nytkin
tuota perustuslakivaliokunnan lausuntoa, niin tässä on
tiettyjä asioita, mitä voidaan virkavastuulla
tehdä ja mitä voidaan sitten siirtää yksityiselle
sektorille. Nämä asiat täytyy huomioida.
Keskustelu päättyi.