Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Taloutemme laski viime vuonna jo kolmatta
vuotta. Uimme siis syvissä vesissä. Kun katsoo
talouden kasvulukujen taustalle, huomaa, että taloutemme
lasku johtuu ennen kaikkea investointien laskusta. Tämä on
siinä mielessä hyvin mielenkiintoista, että hallitus
perusteli miljardin yritysveroalea sillä, että tällä saadaan
investoinnit liikkeelle. Perussuomalaiset ehdottivat, että veroa olisi
laskettu vain samalle 22 prosentin tasolle kuin Ruotsissa ja Tanskassa
ja käytetty tästä säästynyt
raha pienten ja keskisuurten yritysten kasvun ja työllistämisen
tukemiseen. Näin teimme, koska katsoimme veroalevaikutuksen
yritysten investointeihin olevan kyseenalainen. Onhan esimerkiksi
Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström todennut,
ettei yhteisöveron tasolla ole yhtiölle suurta
merkitystä. Perinteiseen tapaan perussuomalaisten järjen ääntä ei hallituksessa
kuunneltu.
Kysynkin ministeri Rinteeltä: katsotteko perussuomalaisten
ja SDP:n varapuheenjohtajan tavoin, että yhteisöveron
näin suuri alentaminen oli virhe?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus on yrittänyt
eri tavoin saada investointeja liikkeelle, yrittänyt eri tavoin
saada talouskasvua liikkeelle, yrittänyt eri tavoin sopeuttaa
taloutta ja tehdä rakenteellisia uudistuksia. Yhteisöveroale
on yksi näistä päätöksistä,
ja sillä ei ole ollut toivottuja vaikutuksia näkyvissä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jos tästä aiheesta on halua esittää lisäkysymyksiä,
pyydän edustajia nousemaan seisomaan ja painamaan V-painiketta.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Työ- ja elinkeinoministeriön
viimeisten tilastojen mukaan maassamme on jo 360 000 työtöntä.
Tämä on järkyttävä luku,
sillä työ tuo tekijälleen paitsi taloudellista
itsenäisyyttä myös tunteen yhteiskuntaan
kuulumisesta. Hallitus ei ole kyennyt saavuttamaan yhtäkään
itselleen asettamaa tavoitetta työllisyyden saralla. Vaikuttaa
siltä, että hallitus on tainnut unohtaa 90-luvun
laman karvaan opetuksen: pitkään jatkuessaan korkea
työttömyys muuttuu rakenteelliseksi ja sitä on
hyvin vaikea saada laskuun edes pitkän nousukauden aikana.
Me perussuomalaiset olemme koko kauden ehdottaneet useita työllisyyttä parantavia
uudistuksia, keihäänkärkenä yli
55-vuotiaiden heikkoon työllisyyteen pureutuva työuratakuu,
jonka tarkoituksena on edesauttaa työkykyisten ja -haluisten
ikääntyneiden työuran jatkumista eläkeikään
saakka. Olemme myös johdonmukaisesti ehdottaneet lisäystä aktiivisen
työllisyyspolitiikan resursseihin ja panostuksia oppisopimuskoulutukseen.
Kysyn ministeri Ihalaiselta: kun työllisyystilanne
on näin synkkä, voitteko olla tyytyväinen tämän
vaalikauden toimintaanne, ja miksi ette ole suurtyöttömyydestä (Puhemies
koputtaa) huolimatta toteuttaneet perussuomalaisten ehdottamia työllisyyttä lisääviä
uudistuksia?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Syvimmältään meidän
ongelmamme liittyvät työllisyyden ja kasvun kannalta
siihen, että meidän vienti ei vedä niin
kuin pitäisi, tässä maassa ei ole riittävästi
investointeja, niin kuin pitäisi. Ja kun nämä kaksi
isoa asiaa ovat olleet vähän huonossa hapessa,
niin se on vaikuttanut kasvuun ja työllisyyteen: mehän
emme ole saavuttaneet niitä tavoitteita, joita me ajattelimme vaalikauden
alussa, jolloin kuvittelimme, että talouden kuva ja Euroopan
kriisi menee paljon nopeammin parempaan suuntaan. Meillä on
se 350 000 työtöntä, mutta väitän,
että ilman niitä toimenpiteitä, joita
me olemme tehneet, nämä luvut olisivat vieläkin
synkempiä. Työllisyysaste on sama kuin vaalikauden
alussa, vähän yli 68 prosenttia — kertoo
myös siitä, että työvoiman tarjonta
on toisaalta supistunut ja ihmisiä on vetäytynyt
pois työmarkkinoilta. Kukaan ei voi olla tyytyväinen
tähän työllisyystilanteeseen.
Kiinnitätte huomiota erittäin tärkeään
asiaan: puolet kaikista meidän työttömistä on
nyt vaikeimmin työllistettäviä, yli 100 000
yli vuoden työttömänä ollutta.
Siihenhän hallitus on tehnyt nyt viime aikoina erittäin
suuria panostuksia, ja täällä on eduskunta
hyväksynyt lakeja, (Puhemies koputtaa) jotka vahvistavat
sitä, että näiden vaikeimmin työllistettävien
ihmisten auttamiseksi tehdään paljon töitä.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Yhteisövero kohdistuu lähinnä suuriin
osakeyhtiöihin. Sen ulkopuolelle jäivät
muun muassa avoimet yhtiöt, kommandiittiyhtiöt
ja toiminimet, jotka eivät saaneet minkäänlaista
helpotusta. Oliko tämä teidän mielestänne
tasapuolinen kohtelu, arvoisa herra pääministeri,
näitä pienyrittäjiä kohtaan?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Tietysti verotoimenpiteillä pyritään
saamaan aikaiseksi kasvua ja investointeja. Yritysverotuksen lasku
26 prosentista noin 20 prosenttiin oli varmasti oikeansuuntainen
toimi. Osuiko se juuri oikeaan aikaan, sitä on ehkä vaikea
vielä tässä vaiheessa arvioida. Olen
edustajan kanssa siinä mielessä samaa mieltä,
että suuriin investointeihin ja suuriin yrityksiin tämä on
vaikuttanut enemmän. Ehkä Äänekosken
bioinvestointi on tästä yksi esimerkki. Sitä,
auttoiko se pieniä ja keskisuuria yrityksiä tarpeeksi
tässä vaiheessa, ei pysty aivan suoranaisesti
vielä arvioimaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tammikuusta 2011 tai tammikuusta 2012 tähän
tammikuuhun työllisyysaste on selvästi laskenut
ja työttömien määrä kasvanut
sadoillatuhansilla. Tässä ministerit ovat ihan
oikeassa, kun tämän tunnustavat, kunhan tämän
tunnustavat.
Mutta, arvoisa puhemies, pääministerille: Suomi
osallistuu, siis meidän piikkiin rahoitetaan useilla sadoilla
miljoonilla euroilla, siis meidän vastuille, Junckerin
rahastoa. Kun hallitus on ollut vähän kankea kotimaisissa
ratkaisuissa tekemään samaa, kysymys kuuluu: uskooko
hallitus, että se, että Euroopan tällaisen
investointirahaston kautta rahoitetaan hankkeita, auttaa myöskin
investointeja Suomessa paremmin ja nopeammin liikkeelle kuin että vastaava
olisi tehty Suomen hallituksen ja valtion piikkiin täällä kotimaassa
ja kotimaisilla resursseilla?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! En usko, että Junckerin investointirahasto
tai -paketti tulee olemaan se taikasauva, joka saa Euroopan
talouden saati sitten Suomen talouden liikkeelle. Se muodostuu kokonaisuudesta, johon
varmasti liittyy tämä investointipaketti, sisämarkkinat,
maailmankaupan vapauttaminen vaikka EU—USA-vapaakauppasopimuksen myötä ja
monta muuta tointa.
Meillä on kyllä varmasti monta sellaista projektia,
joita me lähdemme hakemaan tämän investointipaketin
kautta — ehkä Sokli on yksi niistä, jonka
eteen tullaan tekemään töitä — mutta
näkisin tämän vain pienenä osana
siitä, että saamme mahdollisimman paljon yksityisiä investointeja
Euroopan kartalle. Tässähän puhutaan
vipuvaikutuksesta 15—20 kertaa.
Vielä ehkä sellainen pieni täsmennys,
että Suomihan ei suoranaisesti rahaa tähän
pistä, mutta se on ilman muuta selvää,
että epäsuorasti meidän normaalien EU-jäsenmaksujen
kautta tänne tulee. Minä kyllä uskon
suomalaisten hankkeiden hyvyyteen ja sitä kautta siihen,
että Junckerin rahastosta löytyy myös
rahaa meille.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Vielä tähän edustaja
Pekkarisen pohdintaan liittyen haluaisin todeta, että työllisten
määrä oli 2011 suunnilleen sama kuin
se on nyt. Työllisyysaste oli 68,6 prosenttia 2011 ja nyt 68,3
prosenttia, jotakuinkin sama. Se ero on tietysti se, että on
100 000 työtöntä enempi, ja
se pitää todeta. Sitten kuitenkin 2011 oli 108 000
ihmistä näiden meidän toimenpiteitten
piirissä ja nyt 123 000 ihmistä. Eli
on kuitenkin yritetty saada ihmisiä näitten työllisyys-
ja koulutustoimenpiteitten piiriin, ja sitä osuutta pitäisi
vieläkin lisätä.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mölsä sanoi omassa
puheenvuorossaan, että tämä yhteisöveroalennus
olisi koskenut lähinnä vain suuryrityksiä.
Suuryrityksiä Suomessa on noin 600 kappaletta, kun meidän
yritysten kokonaismäärä on yli 300 000,
ja muistaakseni näistä yli 120 000 on
kuitenkin osakeyhtiöitä. On aivan väärin
väittää, että se olisi koskenut
vain suuryrityksiä. Yhteisöveroale koskee kaikkia
osakeyhtiöitä.
Kuitenkin voin siinä mielessä ymmärtää perussuomalaisten
kritiikkiä, että oliko tämä yhteisöveron
alennus 20 prosenttiin oikeutettua vai ei, olisiko kenties Ruotsin
malli, 22 prosenttia, ollut parempi. No, nyt on nähty tulokset,
mutta kysyn asianomaiselta ministeriltä, olisiko ollut
parempi käyttää myös muita keinoja
kuin pelkästään veronalennuksia saada
yritykset työllistämään, nimenomaan
kun on kyse pienten ja keskisuurten yritysten tilanteesta.
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Kyllä tämän hallituksen
aikana on käytetty muitakin keinoja kuin pelkästään
tämä yhteisöveron alennus monilla eri
osa-alueilla, ja minä uskon, että työllisyyden
näkökulmasta, niin kuin ministeri Ihalainen totesi,
ne aktivointitoimenpiteet, nuorisotakuu ja pitkäaikaistyöttömien
järjestelmänmuutos sillä tavalla, että kunnat ottavat
nyt vastuuta tämän vuoden alusta, merkittävästi
ovat vaikuttaneet myöskin tähän työllisyystilanteeseen.
Minulla on sama näkemys, että työttömyystilanne
olisi pahempi kuin mikä tällä hetkellä on,
jos ei näitä toimenpiteitä olisi tehty.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä ne Suomen vaikeudet nimenomaan
sinne vientiteollisuuteen liittyvät. Jos puhdistetaan metsäteollisuus
ja ict-sektori, niin Suomen kehitys on ollut suurin piirtein sama
kuin Ruotsissa. Me tarvitsemme nyt vientivetoista kasvustrategiaa,
ja se tarkoittaa sitä, että meidän on
pidettävä vientiteollisuuden kustannukset kurissa.
Edustaja Lindström täällä totesi,
että perussuomalaisia ei ole kuunneltu. Jos perussuomalaisia
tällä kaudella olisi kuunneltu, niin meille olisi
tullut miljardin euron lisälasku vientiteollisuuteen, jonka
tuhannet ja tuhannet duunarit olisivat maksaneet työpaikoillaan.
Perussuomalaisten esitys Kela-maksusta on onneksi sittemmin vedetty
pois, koska on nähty, että se olisi ollut tuhoista
suomalaiselle duunarille.
Mutta, arvoisa puhemies, paitsi uutta työtä ja vientiä tarvitsemme
myös työntekijäarvostusta. Tällä hetkellä meillä on
kymmeniätuhansia, jopa 80 000 osa-aikaista työntekijää,
jotka haluaisivat tehdä lisätyötunteja.
Pitäisikö nollasopimukset kieltää ja
pitäisikö (Puhemies koputtaa) alipalkkaus tehdä rangaistavaksi?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Olemme tästä teemasta täällä puhuneet aikaisemminkin
ja teimme tällä hallituskaudella monta yritystä aikaansaada
kolmikantaisesti neuvottelutulos sekä nollasopimusten rajoittamisesta,
alipalkkauksesta että osa-aikatyöntekijöistä, jotka
haluavat lisätuntien aikaansaamista. Näissä neuvotteluissa
emme ole päässeet yhteisymmärrykseen,
ja ainakin minulla on semmoinen periaate, että pitää päästä kolmikantaiseen
yhteisymmärrykseen ennen kuin tuodaan tänne asioita
eikä yksipuolisesti poliittisesti lähdetä niitä junailemaan.
Meidän pitää vain tätä työtä nyt
jatkaa, mutta tarve on saada uusia pelisääntöjä nollasopimuksiin,
siihen, että ihmiset voisivat tulla yhdellä työllä toimeen,
ettei ole työssä käyvää köyhyyttä.
Tämä alipalkkauskriminalisointi on joka tapauksessa
välttämätöntä, koska
sehän on semmoista veivaamista ja puliveivaamista, jota
ei pitäisi enää työmarkkinoilla
olla.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Lindtman on hyvä kysyjä,
ja toivon, että hän ensi kaudella pääsee
oppositiosta hiillostamaan perussuomalaisia ministereitä.
(Naurua)
Mutta, arvoisa pääministeri, asia oli totta
kai vakava, asia oli totta kai vakava. Mitä mieltä te olette,
ovatko perussuomalaiset esittäneet myös sellaisia
ehdotuksia, joilla kilpailukykyä ja isänmaan asiaa
on viety eteenpäin?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pääministeri Stubb antaa todistuksen, olkaa
hyvä.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Tottahan toki on ja hyviäkin sellaisia matkan
varrella. Ei hallituksella ole minkäännäköistä yksinoikeutta
hyvien esitysten tekemisiin. Niitä on matkan varrella kuultu
paljon myös opposition puolelta.
Jos puhemies sallii, niin kiinnittäisin ehkä huomiota
vielä työllisyysteemaan. Olen tismalleen samaa
mieltä, että ainoa tapa, jolla me pystymme pysäyttämään
velkaantumisen, jolla me pystymme pysäyttämään
leikkaukset, on työ. Meidän on seuraavankin hallituskauden
aikana tehtävä sellaisia toimenpiteitä,
jotka lisäävät työn tarjontaa
tässä maassa, jotka lisäävät
kannattavuutta työn vastaanottamiseen ja myös
työn teettämiseen. Minkäännäköisiä helppoja
ratkaisuja ei ole. Sen takia meidän pitää löytää sellaisia
ratkaisuja, jotka pitävät meidän teollisuutemme
ja meidän vientimme, kuten tässä on todettu
aikaisemmin, kilpailukykyisinä, ja sitä kautta,
työn kautta, me saamme Suomen uuteen nousuun.