4) Hallituksen esitys kuntoutusta koskevan lainsäädännön
         muuttamiseksi
      
       
         					
      
      
         
         Marjatta   Stenius-Kaukonen   /vas:
            		
         
         
          Rouva puhemies! Keskustelimme perusoikeuksista aiemmin, ja
            tämä hallituksen esitys kuntoutusta koskevan lainsäädännön
            muuttamiseksi liittyy myöskin erittäin läheisesti
            perusoikeuksiin, nimenomaan sellaisten henkilöiden perusoikeuksiin,
            joiden työkyky on alentunut tai uhkaa alentua.
         
         
         Tällä esityksellähän mahdollistetaan
            se, että kuntoutusta, nimenomaan ammatillista kuntoutusta,
            ryhdytään antamaan entistä aiemmin. Se on
            hyvä tavoite ja toivon mukaan toteutuu, kun tämä laki,
            tosin valitettavasti vasta vuoden 2004 alussa, tulee voimaan. (Ed.
            Vehkaoja tulee paikalleen) — Jaha, valiokunnan puheenjohtajakin ennätti
            paikalle. Meinasin juuri ruveta sitä ihmettelemään,
            miten vähän tämä tärkeä laki
            meidän valiokuntamme jäseniä jaksaa kiinnostaa,
            mutta onneksi puheenjohtajaa sentään.
         
         
         Valiokunnan mietinnössä on kiinnitetty huomiota
            erityisesti työterveyshuollon toimenpiteisiin. Työterveyshuolto
            on keskeinen paikka, jossa näiden ihmisten perusoikeuksia,
            työntekijöiden perusoikeuksia, voidaan turvata.
            Valitettavasti vaan kaikilla työpaikoilla ei työterveydenhuolto
            toimi, ja siksi olisi tärkeää, että myöskin erityisesti
            terveyskeskuksissa työkyvyn arviota ja kuntoutuksen tarvetta
            entistä enemmän lähdettäisiin
            pohtimaan laaja-alaisesti ja ryhdyttäisiin toimenpiteisiin.
         
         
         Työttömien kuntoutukseen on myöskin
            valiokunnan mietinnössä, samoin kuin työ-
            ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausunnossa, kiinnitetty huomiota.
            Erityisesti työttömien kohdalla terveyskeskusten
            perusterveydenhuollon ja myöskin erikoissairaanhoidon toimenpiteet
            ovat tärkeitä, ja niiltä voi odottaa
            aktiivisempaa otetta, sillä kansanterveyslain ja erikoissairaanhoitolain
            mukaisesti kuntoutus on näiden lakien mukaista toimintaa.
            Mutta tällä hetkellä tuntuu siltä,
            että paljolti on näillä alueilla jätetty
            toiminta Kansaneläkelaitoksen kuntoutuksen varaan tai jonkun muun
            tahon kuntoutuksen toimenpiteiden varaan, myöskin esimerkiksi
            työvoimatoimistojen aktiivisuuden varaan. Tätä eivät
            nämä terveydenhuollon peruslait tarkoita. Tämä liittyy
            juuri siihen perusoikeuskeskusteluun, jota käytiin perustuslain
            19 § 3 momentin pohjalta, eli julkisen vallan on turvattava
            riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut.
         
         
         Kunnilla täytyy olla myöskin riittävä rahoitus näiden
            kuntoutustoimenpiteiden käyntiin saattamiseksi riittävän
            varhain. Tosiasiassahan varat kyllä olisivat saatavissa
            ja saataisiin juuri siten, että toimenpiteet aloitetaan
            riittävän ajoissa, koska silloin säästytään
            raskaammilta toimilta. Mutta jotta tämä toimintatapojen
            muutos saataisiin aikaiseksi, vaaditaan erityistä satsausta
            kuntoutustoimintaan. Vajaakuntoiset työttömät
            joutuvat usein todella vaikeaan tilanteeseen, koska he jäävät
            ikään kuin oman onnensa nojaan.
         
         
         Erityisen tärkeä muutos valiokunnan mietinnössä oli
            se pykälämuutos, joka pitkän keskustelun
            jälkeen saatiin kolmannen lakiehdotuksen, lain työntekijän
            eläkelain muuttamisesta, 4 k §:ään,
            eli harkinnanvaraista kuntoutusavustusta voidaan myöntää myös
            hoito- tai kuntoutussuunnitelman laatimista varten. Nykyäänhän
            jo lain 4 §:n mukaan työkyvyttömälle
            voidaan kuntoutusavustusta myöntää, mutta
            kun kuntoutusrahan saaja ei ole työkyvytön, niin
            tätä mahdollisuutta ei ole ollut. Näissä tilanteissa
            syntyy juuri väliinputoajia. Tosin myöskään
            tätä 4 §:n 7 momenttia mielestäni
            ei lainkaan tulkita niin kuin on tarkoitettu; sitä ei käytetä niin
            laajasti kuin on tarkoitettu. Toivottavasti tämän
            lainsäädännön myötä sekin
            momentti saa enemmän tuulta siipiensä alle, samoin
            kuin tämä uusi 4 k §:n kohta.
         
         
         Miksi tämä on niin tärkeää,
            että myös hoito- ja kuntoutussuunnitelman laatimista
            varten voidaan maksaa kuntoutusavustusta, näiden ihmisten
            perusoikeuksien kannalta? Se on tärkeää juuri
            sen takia, että meidän järjestelmämme
            ovat niin hitaita. Meillä ei ole riittävästi
            sosiaali- ja terveyspalveluja tarjolla. Jos ihmisellä on
            terveydellinen ongelma, hän jonottaa ensin terveyskeskukseen
            pääsyä. Meillä esimerkiksi Tampereella on
            ollut erittäin ikävää, että esimerkiksi
            joulun aikana kaikki terveyskeskukset ovat olleet suljettuina ja
            vain päivystysasema on toiminut, niin että jono
            on ollut ulos asti. Lääninlääkäri
            on nyt sitten kuitenkin todennut, että ei tämä nyt
            ihan lainvastainen tila ollut, mutta ei varmasti paljon puuttunut.
         
         
         No, tämä on vielä pienempi ongelma,
            mutta kun pääsee terveyskeskuksen ovesta sisälle
            ja saa lähetteen erikoissairaanhoitoon, niin jonot ovat aivan
            liian pitkät. Eikä kysymys ole pelkästään siitä,
            että jono on liian pitkä, vaan kun on monenlaisia
            terveydellisiä ongelmia, niin niitä täytyy laajasti
            tutkia ja ne vaativat eri erikoisalojen tutkimuksia ja selvityksiä ja
            sitten myöskin tällaista laaja-alaista työkyvyn
            arviota ja kuntoutussuunnitelmien tekoa. Nämä vain
            väistämättä vievät runsaasti
            aikaa.
         
         
         Henkilöllä usein sairauspäiväraha
            on jo loppunut, 300 päivää on jo tullut
            täyteen, taikka hän on ollut työttömänä jo
            aikaisemmin ja hänellä saattaa sitten 500 päivää tulla
            ansiosidonnaista päivärahaa täyteen.
            Tai voi sitten tietysti olla, että hän on jo pudonnut
            työmarkkinatuelle. Tämän motivoinninkin
            kannalta on aivan olennaista se, että henkilön
            toimeentulo on järjestetty sinä aikana, kun häntä pyritään
            auttamaan kuntoutumaan ja palaamaan työelämään.
            Mielestäni näiden momenttien tärkeyttä ei
            ole ymmärretty, ja nimenomaan vieläkin toivon,
            että näitä ruvetaan soveltamaan entistä useammin.
         
         
         Kansalaisten perusoikeuksiin on viitattu, en muista, oliko oikeuskansleri
            vai kuka, joka viittasi. Tässä seuraavassa istunnossa
            kun tulee tämä autoverolaki, niin puhuttiin, että kansalaisten
            perusoikeudet kärsivät, kun he joutuvat odottamaan
            kolme vuotta näitä autoveropäätöksiä.
            Toivoisin, että joskus joku kantaisi huolta enemmän siitä,
            mitä tapahtuu niille ihmisille, jotka joutuvat perustoimeentuloturvaansa
            koskevia päätöksiä odottamaan
            ei vain kolme vuotta vaan pahimmassa tapauksessa viisi tai jopa
            kymmenen vuotta, ennen kuin saavat eläkkeen sitä tarvitessaan. Sinä aikana
            useinkaan näitä ihmisiä ei kukaan ole yrittänyt
            tosiasiassa kuntouttaa tähän mennessä eikä tarjota
            heille työtä.
         
         
         Perustuslain 124 §:ssä — tämä minulta
            unohtui, kun oli lyhyt aika siinä aikaisemmassa keskustelussa — on
            kyseessä "Hallintotehtävän antaminen
            muulle kuin viranomaiselle" ja sanotaan: "Merkittävää julkisen
            vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
            kuitenkin antaa vain viranomaiselle." Siis: "Merkittävää julkisen
            vallan käyttöä". Työeläkelaitokset
            eivät kyllä ihan viranomaisia ole ja mielestäni
            tämä asia pitäisi vielä kerran
            kyllä selvittää, onko meidän
            järjestelmämme sellainen, että se vastaa
            tätä perustuslain pykälää,
            koska juuri myöskin nämä laitokset ratkaisevat
            tätä kuntoutustoimintaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä laki.
            Ainoa, mitä pelkään tämän
            yhteydessä, on erityisesti tuon kansaneläkelain
            osalta se, ettei vain pääse käymään
            niin, että henkilöt, jotka tosiasiassa ovat työkyvyttömiä ja
            joille kuuluisi työkyvyttömyyseläke,
            eivät sitä saisi, kun edellytetään aina
            kuntoutusta. Siitä on tullut myöskin viestiä, että osittain
            ihmisiä juoksutetaan turhaan erilaisissa kuntoutuspaikoissa,
            kun tilanne on se, että työkyvyttömyyseläkeratkaisu
            on ainoa perusteltu ratkaisu. Toivon, että tällaisia
            vaikutuksia tällä lainsäädännöllä ei
            ole.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
         Mikkola.
      
      
      
         
         Marjatta Vehkaoja /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Täällä oikeastaan
            esiteltiin jo tämä hallituksen esitys ja valiokunnan
            mietintö aika lailla kattavasti, enkä aio sitä kerrata.
            Totean kuitenkin, että esityksen merkitys on siinä,
            että työntekijöille tulee nyt oikeus
            ammatilliseen kuntoutukseen paljon varhaisemmassa vaiheessa kuin nykyisin
            on asian laita, jos tämä hallituksen esitys myös
            käytännössä lähtee
            kulkemaan toivottuun suuntaan. Olisin nyt kiinnittänyt
            kuitenkin sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön sisällöstä kahteen
            seikkaan vielä lisää huomiota.
         
         
         Olemme uhranneet aika paljon aikaa ja tekstiä työterveydenhuollon
            osioon. Se voi ehkä kollegoja hieman kummastuttaa, koska
            meillä on hyvin tuore uudistettu työterveydenhuollon
            lainsäädäntö. Sen uudistuksen
            painopiste ei kuitenkaan ollut siinä kohdassa, mihin nyt
            valiokunta haluaa kiinnittää huomiota, nimittäin
            siihen perustavaa laatua olevaan puutteellisuuteen, että työterveydenhuollon
            sisältö vaihtelee meidän maassamme työpaikasta
            toiseen tavattoman paljon. Kaikkein vaatimattomimmillaan se pitää sisällään
            vain hyvin harvakseltaan suoritettavat ennalta ehkäisevät
            terveydenhuollon käynnit työpaikalla ja määräaikaistarkastukset.
            Toisessa ääripäässä talo saattaa
            tarjota jopa erikoissairaanhoidon tasoista hoitoa, siis talon täysin
            maksamana. Näin ollen me puhumme vähän
            turhan monoliittisesti, jos näin sanotaan, työterveydenhuollosta,
            kun tiedetään, että todellisuudessa kirjo
            on varsin suuri. Tätä muuten todistaa myöskin
            Työterveyslaitoksen äskettäinen hyvin
            tuore selvitys, niin että meillä on tässä kyllä työsarkaa
            tulevaisuudessa. Me tiedämme kuitenkin, että työterveydenhuollon
            tila on myöskin aivan keskeinen kysymys, kun puhutaan tämän
            lainsäädännön, joka nyt on meillä käsittelyssä,
            saamisesta hyvään vauhtiin.
         
         
         Toinen asia, jonka haluan vielä painokkaasti tuoda
            esiin, on meidän valiokuntamme pohdinta osittaisesta sairauspäivärahasta.
            Tässähän nyt ollaan säätämässä osakuntoutusrahaa,
            mutta me samassa yhteydessä otimme aasinsillan kuitenkin tarpeeseen
            saada aikaan myös osittainen sairauspäiväraha,
            koska meidän nykyinen systeemimme on oikeastaan sillä tavalla
            ollut liian mustavalkoinen, että ihmisen kunnon annetaan
            heiketä siinä määrin, että hän
            tavallaan ehtii poistua työelämästä kokonaan,
            ja sitten koko porukka lähtee yhdessä valtavilla
            järjestelmillä yrittämään hänen
            saamistaan takaisin työelämään.
         
         
         Mielestämme nyt huomio pitäisi todella kiinnittää siihen,
            että ihmisiä ei päästettäisi,
            ellei ole aivan pakko, irti töistänsä pitempäänkään
            jatkuvan sairauden johdosta, vaan työpaikallaolo ja työnteko
            pitäisi tehdä mahdolliseksi kulloisenkin kunnon
            mukaan. Meillä on paljon sellaisia sairauksia, joissa,
            kun kuukaudet kuluvat, työkunto kuitenkin alkaa vähitellen
            sieltä löytyä, mutta se ei välttämättä ole
            sen sairauspäivärahajakson loppuvaiheessa ihan
            100:aa prosenttia.
         
         
         Tässä tulee mieleen tietenkin niiden 300 päivän
            jatkaminen myöskin osa-aikaisena sairasloma-aikana. Toisaalta
            meillä on sairauksia, joissa osa jopa niistä 300
            mahdollisesta päivästä olisi suoraan
            mahdollista käyttää vain osa-aikaisesti hyväksi,
            ja tämä olisi tietenkin tämän
            kuvion säästöpuolikin, jos niin halutaan
            ajatella. Mutta meidän näkökulmamme ei
            ole ollut tässä ensisijaisesti säästää yhteiskunnan
            rahaa, vaan aikaansaada näissä kysymyksissä inhimillisempää jälkeä tämän
            kokonaisuuden osalta. Ei ole todellakaan tässä meidän
            on—off-systeemissämme paljon järkeä.
         
         
         Erityisen tärkeä tämä osa-aikainen
            päiväraha voisi olla esimerkiksi mielenterveyskuntoutujien
            kohdalla. Erityisesti tuon sen esille siitä syystä,
            että monesti myös työpaikalla vieroksutaan niitä henkilöitä,
            jotka ovat joutuneet hakemaan apua psyykkisiin sairauksiinsa, eikä osata
            oikein mitenkään suhtautua tähän
            henkilöön luontevalla tavalla, kun hän
            on ollut ehkä kokonaisen vuodenkin pois työpaikalta
            ja sitten pyrkii pääsemään taas
            töihinsä kiinni. Olisi monin verroin inhimillisempää,
            jos tällainen henkilö, jos vain terveys sen sallii,
            voisi olla osittain työpaikallaan. Sillä tavalla
            tulisivat myös työntekijät tavallaan paremmin
            suvaitsemaan ihmisen, sanotaanko, vajaakuntoisuutta.
         
         
         Meillä vallitsee omalaatuinen kuvitelma siitä, että me
            kaikki olemme sataprosenttisesti työkuntoisia. Semmoinen
            tavoite tietysti pitää olla, mutta vaikka me emme
            olisi sairaankaan kirjoissa, niin jokainen kuitenkin käytännöstä tietää,
            että toiset työpäivät sujuvat
            paremmin kuin toiset ja työn, sanotaanko, panos—tuotos
            ei pysy mitenkään muutenkaan tasaisena, vaikka
            ei ole sairaslomalla tai vaikkapa kuntoutusrahalla.
         
         
         Tämän vuoksi, arvoisa puhemies, asetan suuria
            toiveita seuraavan hallituksen ohjelman suuntaan, että valiokunnan
            lausumaehdotuksen kautta — se on näin lähinnä tulkittava
            ja todellakin jäämme tätä odottamaan — osittaisen
            sairauspäivärahan mahdollisuus konkretisoituu
            heti seuraavassa hallitusohjelmassa.
         
         
       
      
         
         Leea Hiltunen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja puheenvuorossaan
            toi esille, meillä jää monia merkittäviä asioita
            ja haasteita työelämän uudistamisessa, jotka
            kaipaavat vielä ihan konkreettista lainsäädäntöä ja
            toimenpiteitä. Kuten tuossa oli puhe, työterveyslainsäädännön
            uudistamiseen asetettiin merkittäviä panoksia
            ja odotuksia. Kuitenkin me tiedämme jo tänä päivänä,
            että se ei toimi aivan sillä tavalla kuin se parhaimmillaan
            voisi toimia.
         
         
         Voisi ajatella niin, että nimenomaan työssä olevien
            työkykyä ylläpidetään
            ja parannetaan ja näin ennalta ehkäistään
            monia asioita. Mutta todella tiedetään alueelliset
            erot ja se, että on työpaikkoja, yrityksiä,
            joilla ei ole edes kattavaa sopimusta niin, että työterveyshuollon
            sopimus sisältäisi sekä ennalta ehkäisevät
            toimenpiteet että sairaanhoidon toimenpiteet, mahdollinen
            kuntoutus ja hammashuolto mukaan lukien jne. Siellä on
            vielä merkittävää parantamisen
            varaa, ennen kaikkea tietysti resursointia ja työnantajille haastetta,
            että satsataan taloudellisia resursseja myöskin
            tähän. Varmasti myöskin valvontapuolella
            on tehtävää.
         
         
         Tämä on mielestäni todella merkittävä muutos
            sillä tavalla, että tulee oikeus ammatilliseen kuntoutukseen.
            Varmasti jos tämä toteutuu niin kuin tässä on
            haastettu — ja sillä on nyt mahdollisuudet näyttää,
            että se käytännössä toteutuu
            oikein — tulee myöskin säästöjä.
            Tiedetään se, että on aikamoinen kynnys
            tänä päivänä lähteä kuntoutukseen
            nykyisen käytännön mukaan. Mutta jatkossa,
            jos työkyky heikkenee, tämä mahdollistaa
            sen, että voidaan lähteä hakemaan uutta
            ammattia, hakemaan uusia mahdollisuuksia, etsimään
            uutta työtehtävää jne. tämän
            toiminnan kautta. Se on merkittävä yhteiskunnallinen
            kysymys ihan työllisyyden kannalta ja estää sitä,
            että meillä työelämästä todella
            jää työttömiksi tänä päivänä ihan
            heikon työkyvyn takia niin suuri, merkittävä joukko,
            mutta varmasti saadaan myöskin työvoiman hallintaa
            eri lailla.
         
         
         Tämä lausuma on erinomainen asia. Niin kuin puheenjohtaja
            kattavasti selvitti, osa-aikaisen sairausloman ja kuntoutusrahan
            käyttöönottoa pitäisi nopeuttaa
            ja saada se seuraavaan hallitusohjelmaan.
         
         
       
      
         
         Eero Akaan-Penttilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lyhyesti muutamia näkökohtia
            kuntoutusta koskevan lainsäädännön
            muuttamisesta.
         
         
         Ensinnäkin tämä on tarpeellinen muutos,
            ja hyvä, että se tuli nyt, koska tätä kokeiluluontoisena
            ovat vapaaehtoisesti jo vakuutusyhtiöt ja työeläkelaitokset
            harrastaneet. Kokemusta on sillä lailla kertynyt, ja on
            erinomaista, että nyt saadaan tavallaan parempi lainsäädännöllinen
            suoja, kun on muutoksenhakumahdollisuudet ja kaikki tulee korvatuksi.
            Itse asiassa haluaisin kolmea asiaa korostaa tässä rinnalla.
         
         
         Ensimmäinen niistä on se, että niin
            oudolta kuin se tuntuukin, kuntoutuksen käsite on edelleen
            Suomessa vähän, miten sanoisi, epämääräinen,
            ei meille, jotka täällä näistä asioista
            valiokunnassa päätämme, mutta yleisellä tasolla,
            eli jonkinlaista koulutusta näköjään
            kuntoutuksen sisällöllisistä toiminnoista
            täytyisi muistaa nyt taas korostaa, kun kentällä tätä lakia
            lähdetään toteuttamaan.
         
         
         Toinen määritelmä, jota ei ole oikein
            hyvin kiveen kirjoitettu, on "vajaakuntoinen". Kuka on vajaakuntoinen,
            mitä kaikkea se pitää sisällään? Minulla
            on se käsitys, että esimerkiksi työterveyshuollossa
            on edelleen vaikeuksia tämän termin kanssa. Ehkäpä se
            siitä vuosien saatossa sitten urautuu oikeille raiteille,
            mutta hidasta se näkyy, ikävä kyllä,
            olevan.
         
         
         Työterveyshuolto on aivan avainasemassa tämän
            lain toteutuksessa. Se on aivan selvä asia. Jos isoissa
            tai pienissä yrityksissä työterveyshuolto
            ei näitä käsitteitä tunne, ei
            tunne väestönsä terveydentilaa eikä pysty
            tunnistamaan niitä riskejä, mitä työelämässä on
            myöskin muiden kuin perinteisten työaltisteiden
            suhteen, niin liian myöhään silloin joudutaan
            näiden asioiden kanssa tekemisiin. Silloin ei enää tämä kuntoutus,
            mihin tämä laki tähtää,
            ikävä kyllä tuo sitä tulosta,
            mitä halutaan.
         
         
         Tämähän lähti työeläkelaitoksissa
            liikkeelle niin, että lähdettiin absolut siitä periaatteesta,
            että parempi on aina yrittää kuntouttaa
            takaisin työelämään kuin suoraan
            myöntää työkyvyttömyyseläke,
            vaikka tilanne ehkä joskus näyttäisi
            aika selkeältä. Tutkimusten mukaan tulee aina
            kaikille halvemmaksi ei ainoastaan inhimillisesti vaan myös
            taloudellisesti, että kaikki voitava tehdään etukäteen.
         
         
         Toinen asia työterveyshuollon lähellä ja
            sitä aika lailla sivuten on seikka, josta valiokunnassa aika
            paljon puhuin, ja sen takia itse asiassa tulin nämä muutamat
            sanat täältä sanomaan. Se on se, että meillä on
            nyt aika lailla hyvin rahaa, käsitteistöjä ja
            lainsäädäntöjä koko
            työelämän kuntoutusta varten. Vaikka
            siellä onkin puutteita, niin perusta on hyvä.
            Työterveyshuoltolakikin on ollut voimassa vuodesta 1978
            lähtien.
         
         
         Mutta yksi sektori on semmoinen, jonka olisin halunnut tähän
            vielä voimakkaammin mukaan, ja sanon sen nyt vain tässä:
            työntekijöillä on erittäin hyvä mahdollisuus,
            samaten kuin toimihenkilöillä, nyt itse aktiivisti
            laukaista koko tämä kuntoutuksen alkaminen. On
            yksipuolista, että lähdetään
            siitä, että työterveyshuolto aina velvoittaa,
            katsoo ja poimii esille ne tapaukset, jotka kuuluvat tämän
            lainsäädännön piiriin. Pitäisi
            kyllä päästä siihen, että ne
            työntekijät, jotka haluaisivat sen itse käynnistää,
            ymmärtäisivät sen myöskin ottaa
            puheeksi silloin, kun työterveyshuollossa näistä asioista
            keskustelevat. Ihme kyllä, se on hyvin harvinaista, että työntekijä tai toimihenkilö
            itse
            käynnistäisi tämän prosessin. Huomattakoon,
            että nyt siihen saadaan mahdollisuus, ja onpahan sitten
            valitusperustekin toisin päin, jos jostain syystä menee
            kiville.
         
         
         Olen tämän hallituksen esityksen kannalla
            ollut koko ajan.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
            kuntoutusta koskevan lainsäädännön
            muuttamisesta on aivan hyvä, ja valiokunnan mietintö on
            aivan oikeaan osuva. Kyse on tarpeellisesta lainsäädännön
            muutoksesta.
         
         
         Mutta täällä valiokunnan puheenjohtaja
            ed. Vehkaoja toi erinomaisen hyvän ajatuksen tulevaisuutta
            ajatellen esille, että voisi olla tällainen osittainen
            sairauspäiväraha, joka mahdollistaisi osa-aikaisen
            työssäolon vaihtoehtona silloin, kun se on mahdollista
            ja perusteltua. Tämä toisi tiettyä inhimillisyyttä työelämään,
            työpaikoille. Työ omalla tavallaan myönteisesti
            ymmärrettynä hoitaisi kuntoutuvaa osa-aikaisena,
            ja samalla sitten työhönpaluu toivon mukaan ja
            mahdollisesti täysipainoiseen työhön
            olisi paljon helpompi kuin jos työyhteisö olisi
            täysin vieraantunut vuodeksi ja henkilö olisi
            vieraantunut työyhteisöstä. Silloin tämä työhönpaluun
            kynnys ihan inhimillisesti ja ymmärrettävästi
            on korkeampi. Tämän kaltainen, valiokunnan puheenjohtajan
            esille ottama parannusehdotus on kannatettava jatkoa ajatellen.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.