12) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi perintö- ja
lahjaverolain 56 §:n muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä esitetään
perintöverotukseen muutoksia sukupolvenvaihdoksen osalta.
Valtiovarainvaliokunnan verojaosto on esittänyt parannusta
hallituksen esitykseen siten, että veron maksuaikaa ja
vanhentumisaikaa pidennetään yhteensä 10
vuoteen. Tämä valiokunnan ehdotus on esityksen
perusajatuksen mukainen ja lisää maksuaikana myönnettävää verotukea
ilman mainittavia fiskaalisia seuraamuksia. Valiokunta uskoo sen
vähentävän painetta lisähuojennuksiin
silloin, kun sukupolvenvaihdoksen huojennuskriteeristö täyttyy.
Keskustelu sukupolvenvaihdosten verotuksesta ja lisähuojennuksen
tarpeellisuudesta voisi näin ollen valiokunnan mielestä jäädä jatkossa
verotuksen kehittämistä koskevassa päätöksenteossa
hieman taka-alalle. Pisimmillään 10 vuoden maksuajan
ja nykyisten veron määrää koskevien,
melko mittavien huojennusten katsottaisiin siis antavan yrityksille riittävän
liikkumavaran toteuttaa sukupolvenvaihdos ja verotuksen kannalta
kestävästi.
Kokonaan toinen asia on sitten se, kuka nykyisellään
pääsee sukupolvenvaihdoshuojennusten piiriin.
Siksi olen esittänyt, että kriteerejä voisi helpottaa
niin, että 10 prosentin omistusrajaa voisi alentaa.
Arvoisa puhemies! Veropolitiikkaan liittyy aina yhdenvertaisuuskysymyksiä,
olipa sitten kyse verotuksen progressiosta, ansiotulo- ja pääomaverotuksen
erilaisuudesta tai yrittäjyyden ja palkkatulon erilaisuudesta.
Tässä viimeisinä päivinä on
kovasti keskusteltu tämän sukupolvenvaihdoshuojennuksen
yhdenvertaisuudesta, ja tähän liittyen ja viimeisiksi
sanoiksi oikeastaan veropoliittiseen keskusteluun haluan siteerata
viime päivien hämmennyksen ehkä alullepanijan Heikki
Niskakankaan Veropolitiikka-kirjaa, jossa hän hyvin ytimekkäästi,
lyhyesti mutta ansiokkaasti toteaa: "Perustuslaki-intoilussa
ei kuitenkaan pitäisi mennä liian pitkälle.
Hyvin tiukka tulkinta rajoittaa järkevää ja
joustavaa veropolitiikkaa." Näin siis Heikki Niskakangas,
ja tähän perustuslakinäkemykseen minäkin
haluan yhtyä.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta on valtiovarainvaliokunnassa
ollut monenlaisia mielipiteitä, ja käsittääkseni
vasemmistoliitto on ainoana sitten päätynyt puolustamaan
hallituksen alkuperäistä esitystä.
Teen tässä vastalauseen mukaisen pykälämuutosesityksen.
Eli toistan sen, mitä valtiovarainvaliokunnassa teimme.
Teen sen esityksen tässä, ja sen sisältö on
hallituksen alkuperäisen esityksen mukainen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Kalliorinne, en oikein ymmärtänyt — kun
kyseessä on toinen käsittely ja pykälät
on lyöty lukkoon — teidän ehdotustanne.
Arvoisa puhemies! Tarkennan asiaa vielä myöhemmässä vaiheessa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Selvä. — Edustaja Hongisto. (Reijo Hongisto:
Arvoisa herra puhemies! Olen pyytänyt puheenvuoron seuraavaan
asiaan, en tähän. — Kiitoksia.) — Joo,
meillä on sitten ilmeinen kommunikaatio-ongelma joko teidän
tai tietokoneen kanssa, mutta ymmärrän, että ette
ole nyt pyytänyt tähän asiaan puheenvuoroa.
(Reijo Hongisto: Arvoisa puhemies! Kannan vastuun, ja vika on kyllä minussa
eikä tietokoneessa.) — No, hyvä. — Onkos
edustaja Autto mahdollisesti tähän asiaan haluamassa
puheenvuoron?
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä haluan sanoa näin
tärkeästä asiasta.
Pääoman värillä on väliä.
On tärkeää, että edistämme
sinivalkoista omistajuutta, edistämme suomalaista perheyrittäjyyttä,
ja sen vuoksi on tärkeää, että tämä hallituksen
esitys voi edetä. Mielestäni tällä saadaan
perintöverotaakkaan merkittävä huojennus,
kun maksuaikaa pidennetään 5:stä 10 vuoteen.
Tämä ei varmastikaan ole vielä riittävä toimenpide,
jotta voimme turvata sen, että perheyrittäjyydestä saatava
voima kansantalouden kunnon kohottamiseksi täysimääräisesti
voidaan hyödyntää. Mutta tämä on
tässä tilanteessa erittäin hyvä toimenpide,
ja tällaisia yrittäjyystekoja, joita tämä hallitus
on nyt loppusuorallaan tehnyt, täytyy tietysti vaalien
jälkeen seuraavan hallituksen lähteä yhtä tarmokkaasti tekemään.
Jälkikäteen voi tietenkin sanoa, että näitä tekoja
olisi pitänyt tulla tasaiseen tahtiin koko vaalikauden
ajan, niin nyt oltaisiin myös tältä osin sukupolvenvaihdostilanteitten
helpottamisessa paljon pitemmällä. Mutta hyvä näin.
Tämä laki voidaan nyt hyvillä mielin
hyväksyä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Yhteiskunta tarvitsee varoja toimintojensa
ylläpitämiseksi ja kansalaisten sivistyksen ja
sosiaaliturvan kehittämiseksi. Silloin joudutaan miettimään,
mitkä ovat tarkoituksenmukaisia veroja, ja täytyy
tehdä valintoja erilaisten verojen välillä. Työhön
voidaan kohdistaa verotusta, mutta sen pitäisi olla varsin
maltillista, jotta ihmisten kannattaa yrittää ja
tehdä työtä.
Perintövero on lähtökohtaisesti hyvä vero, koska
se ei rokota työtä, vaan se kohdistuu tilanteeseen,
jossa varallisuus siirtyy oikeastaan ihan ansioitta seuraavalle
sukupolvelle.
Jos katsotaan verojen koostumusta, niin perintövero
on yksi kaikkein vanhimpia veroja, ja siltä osin se osoittaa,
että on katsottu, että jos tarvitaan sosiaalista
tulojen tasausta, varallisuuden tasausta, niin tuo sukupolven vaihtumistilanne
on tässä suhteessa kaikkein paras.
Kuitenkin pitää aina muistaa sitten se, että kaikkien
verojen pitää olla myöskin suuruudeltaan
kohtuullisia. Kun perintöveroa aikanaan jo satoja vuosia
sitten Britanniassa korotettiin huomattavan korkeaksi, siitä seurasi
trust-instituutio eli varallisuus laitettiin säätiöihin
ja sitä kautta vältettiin tuo perintövero.
Mitä Suomessa tapahtuu, jos me katsomme ihan perinteisiä sukuja,
Serlachiuksen sukua tai monia muita sukuja? Kun oli suuri varallisuus, ainoa
mahdollisuus pitää se varallisuus jollakin tavalla
kontrollissa oli se, että se annettiin säätiölle,
joka omisti yrityksen, ja tuohon säätiöön
tietysti ei kohdistunut silloin lainkaan perintö- eikä lahjaverotusta.
Tietysti näistä virheistä, mitä aikanaan
on tehty, olisi pitänyt oppia sillä tavalla, että toimitaan
sellaisella verotasolla, joka on asianmukainen ja tarkoituksenmukainen.
Meillä on hyvä esimerkki ihan parinkymmenen
vuoden takaa. Ruotsissa perintövero oli noin 30 prosentin
luokkaa, Suomessa se oli alle 20 prosenttia, ja lopputulos oli se,
että vaikka Ruotsi on huomattavasti rikkaampi valtio, niin
Ruotsissa perintö- ja lahjaveron tuotto oli pienempi kuin
köyhemmässä Suomessa johtuen siitä,
että Suomessa veronmaksun moraali oli kohtalaisen hyvä ja
meillä aidosti maksettiin perintö- ja lahjaveroa.
Ruotsissa kaikki rikkaat siirsivät kirjansa, muuttivat
asumaan Sveitsiin tai muualle Euroopassa ja välttivät
veron tätä kautta. Muutenkin veron välttäminen — joka
on, jos perintötilannetta odotetaan, aika pitkälti
mahdollista — johti siihen, että tuotto oli suhteellisen
pieni. Joten kun perintö- ja lahjaverosta on kysymys, on tärkeätä,
että pidetään huolta siitä,
että taso on kohtuullinen.
Me näemme tänä päivänä,
että korkein perintövero ja lahjavero ovat sillä tasolla,
että suomalaisia muuttaa pois Suomesta, mikä osoittaa konkreettisesti
sen, että on tehty virhe siinä tilanteessa, kun
kaikkein suurimpien perintöjen veroprosenttia on nostettu
niin korkealle, että sen lopputulos fiskukselle, veronsaajalle,
on tosiasiassa negatiivinen.
On kaksi tilannetta, joissa tarvitaan kuitenkin helpotuksia
perintö- ja lahjaveroon. Toinen on tilanne, jossa lapset,
alaikäiset lapset, perivät omaisuutta ja varsinkin
asunnon vanhemmiltaan. Noissa tilanteissa pitää olla
joustavuutta veronmaksun suhteen ja myöskin järjestelmiä,
joissa verotusta olennaisesti huojennetaan.
Toinen tilanne on yrityksen sukupolvenvaihdos. On täysin
selvää, että jos saa käsiinsä yrityksen,
joutuu huomattavan varallisuuden keräämään
sitä varten tai ottamaan merkittävän
lainan, jotta sen yrityksen voi pitää hallinnassaan. Se
merkitsee sitä, että edellytykset yritystoiminnan
harjoittamiselle olennaisesti supistuvat. Tässä suhteessa
täytyy sanoa, että on tärkeätä,
että näitä tilanteita varten on huojennus
ja meillä on yrittäjiä ja sukupolvenvaihdostilanteita
varten huojennus.
Nyt hallitus, aivan oikein, esitti, että maksuaikaa,
joka tähän asti on ollut korottomana 5 vuotta,
pidennettäisiin 7 vuoteen, ja valtiovarainvaliokunta esittää,
että tuo aika pidennettäisiin nyt 10 vuoteen.
Se merkitsee sitä, että yrittäjä saa enemmän
aikaa maksaa tuon veron yrityksestä saadusta tuotosta.
Ja kuten valtiovarainvaliokunta uskookin tässä verojaostonsa
laatimassa mietinnössä, lähtökohta
on se, että näillä edellytyksillä voidaan
pitää huolta siitä, että yrittäjä kykenee
maksamaan ne verot, kun hänellä on riittävä maksuaika.
Sanon, että tämän muutoksen jälkeen
oikeastaan perintöverotuksessa meillä ei jää juurikaan muita
paineita, paitsi ihan tiettyjen veroprosenttien alentaminen, niin
että tämä pakeneminen Suomesta ei jatku.
Ja tietysti ongelmana näissä pakenemistilanteissa
on se, että ne koskevat nimenomaan sellaisia tilanteita,
joissa henkilö omistaa vähemmän kuin
10 prosenttia, jolloin ei pääse sukupolvenvaihdoshuojennuksen
piiriin, ja näissä tilanteissa joudutaan miettimään
muita vaihtoehtoja, joilla vero voidaan välttää.
Mutta mitä tulee perustuslakinäkemyksiin, niihin
palaan hetken kuluttua uudestaan.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton veropolitiikan peruslinja
on se, että veroja pitää kerätä oikeudenmukaisesti.
Ja ei pelkästään vasemmistoliiton vaan
kaiken verotuksen perusperiaate on se, että kun veronmaksukyky
syystä tai toisesta nousee, niin on oikeudenmukaista periä silloin
lisää veroja. Nouseeko se veronmaksukyky tulojen
lisääntymisen kautta, ovat ne sitten ansiotuloja,
pääomatuloja tai eläketuloja, tai nouseeko
se veronmaksukyky omaisuuden karttumisen, omaisuuden lisääntymisen kautta,
niin pitää maksaa enemmän veroja. Veronmaksukyky
ratkaisee.
Perintövero on vero, joka lisää niiden,
jotka perintöjä saavat, varallisuutta ja veronmaksukykyä.
Perintövero on suomalaisten ja kansainvälistenkin
asiantuntijoiden mukaan yksi verotuksen muoto, jolla on taipumus
kasaannuttaa omaisuuksia, pääomia esimerkiksi
joillekin suvuille ja niin edelleen. Perintöverossa on
ongelmia, ja äsken valiokunnan puheenjohtaja, edustaja
Sasi juuri totesi, että perintöveron konkreettisia
ongelmia ovat tilanteet, joissa esimerkiksi Helsingissä,
missä asuntojen hinnat ovat korkeat, perinnöksi
tulee yhtäkkiä kallis asunto ja sen vero on aika
kova, vaikka perintöverotusta onkin kevennetty. Tällaisia
ongelmia on perintöverotuksessa. Mutta juuri kukaan veroasiantuntija
ei väitä, että sukupolvenvaihdosten osalta,
sen paremmin maa- ja metsätilojen osalta kuin yrityksenkään osalta,
perintövero olisi ongelma. Jos se todellinen vero nykyistenkin
huojennusten jälkeen jää tuonne 1 tai
3 prosentin tuntumaan, niin jos kaikki huojennukset ja maksuajat
käyttää, ei voi sanoa, että tämä taakka
olisi kohtuuton.
No, valiokunnassa ja sen verojaostossa käydyssä keskustelussa
korostettiin sitä, että kun valiokunnan enemmistö ja
jaoston enemmistö päätyivät
vielä hallituksen esityksestäkin nostamaan tätä korotonta
maksuaikaa 7 vuodesta 10 vuoteen, niin nyt loppuu kerta kaikkiaan
pulinat. Tämän jälkeen kukaan ei voi
enää väittää, että olisi perintövero
jotenkin ongelmallinen sukupolvenvaihdoksen osalta. Mutta ei ole
kyllä monta päivää, kun luin
lehdestä, taisi olla Perheyritysten liiton uuden toimitusjohtajan
lausunto, että ei tämä mitään
ratkaise, ei tämä mihinkään
riitä. Ja minulle tuli sellainen tunne, että on
sellaisia tahoja, joille todellakaan mikään ei
riitä niin kauan, kun verotus ei ole nolla, tai mieluummin
olisi vielä käännetty verotus, että valtio
rupeaisi maksamaan. Elikkä se näyttää ainakin
hänen kirjoituksensa mukaan olevan muuta kuin se, mihinkä valiokunnan
enemmistö on päätynyt, että tällä nyt
sitten pulinat loppuvat ja enää kukaan ei väitä,
että perintövero olisi ongelma sukupolvenvaihdosten
osalta.
Tämä maksuajan pidentäminen on ollut
niitä hallituksen esityksiä, joilla halutaan antaa
ilman todellisia vaikutuksia signaaleja yrittäjyyden ja yritystoiminnan
edellytysten parantamiseen, vähän samalla tavalla
kuin tuo arvonlisäveron alarajan nostaminen ja huojennusrajan
ylärajan nostaminenkin ovat. Olen kuullut, että tähän
saattaa sisältyä myöskin perustuslaillisia
ongelmia veronmaksajien keskinäisen kohtelun näkövinkkelistä.
En tiedä, pitävätkö nämä paikkaansa,
ehkä täällä on parempia perustuslakiasiantuntijoita tätä ulottuvuutta
analysoimaan, mutta jatketaan siitä keskustelua. Joka tapauksessa
on niin, että mehän esitimme ensimmäisessä käsittelyssä,
että oltaisiin pidättäydytty edes siinä maltillisessa hallituksen
alkuperäisessä esityksessä elikkä jatkettu
tätä maksuaikaa, arvoisa puhemies, 2 vuodella
7 vuoteen eikä menty tähän ylimitoitettuun korottoman
maksuajan 10 vuoteen venyttämiseen. Kun tämä nyt
on kaatunut aikaisemmassa vaiheessa, niin tämän
perusteella ehdotan, että tämä lakiehdotus
hylätään.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Äsken hieman sekoilin, mutta viime
päivät huomioon ottaen sitä tuntuu nyt
olevan vähän liikkeellä tässä talossa.
Mutta nyt on palattu takaisin tähän toiseen käsittelyyn,
ja edustaja Uotila teki siinä esityksen, joka hänen
olikin tarkoitus tehdä, ja kannatan sitä.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Olin aiemmin omassa puheenvuorossani sen verran epätarkka,
että kehuin hallituksen esitystä. Hallituksen
esitystäkin kelpaa kehua, on tärkeää,
että tätä maksuaikaa esitettiin pidennettäväksi
5:stä 7 vuoteen, mutta haluan antaa erityiskiitoksen tietysti
valtiovarainvaliokunnan verojaostolle, ja erityisesti siellä taitavaksi
tunnetun puheenjohtajan Sampsa Katajan johdolla on tehty hyvää työtä ja
edelleen pidennetty tätä maksuaikaa 10 vuoteen.
Mielestäni suomalainen perheyrittäjyys on keskeinen
käyttövoima kansantaloudellemme, ja kun tuossa
edellä kritisoitiin sitä, että perheyrittäjille
ei mikään riittäisi, niin aivan samalla
tavallahan voisi edustaja Uotilalle todeta, että tuntuu siltä,
että vasemmalla laidalla vaaditaan, että sen veroasteen
pitäisi olla 100 prosenttia. Kyllä tällainen
maltillinen, talouden kasvua käytännöllisin
keinoin edistävä politiikka, mitä tässä nyt
hallitus ja valtiovarainvaliokunnan verojaosto pyrkivät
tekemään, on paljon parempaa kuin lähteä ideologiseen
peitsen vääntämiseen tässä asiassa. Elikkä oikein
hyvää työtä verojaosto on tehnyt, ja
voimme hyvillä mielin tämän hyväksyä.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei vasemmisto nyt tässä kyllä ihan
100:aa prosenttia ole vaatimassa. Mietinnössä aivan
selvästi todetaan: "Todellinen, saajakohtainen
efektiivinen vero oli vuonna 2013 maatilavarallisuuden luovutuksissa
keskimäärin 1,1 ja muun yrityksen luovutuksissa
keskimäärin 2,8 prosenttia luovutetun omaisuuden
käyvästä arvosta." Kyllä tämä nyt
aika kaukana 100 prosentista on.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä edustaja Autto, vastauspuheenvuoro. Sitten mennään
puhujalistaan.
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perheyritykset ovat nimenomaan kritisoineet
sitä, että riittävän monet eivät pääse
tämän huojennuksen piiriin. Huojennus sinänsä varmasti
on toimiva, mutta nämä ehdot ovat liian tiukat,
ja näitä tulee tulevaisuudessa edelleen kehittää siihen
suuntaan, että suomalainen sinivalkoinen pääoma
voi sillä tavalla kertyä, että sillä pystytään
tekemään maahan investointeja, luomaan uusia työpaikkoja,
koska vain työnteon kautta Suomi saadaan uuteen nousuun.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Joo, 10 vuoteen maksuajan jatkaminen on ihan
paikallaan ja hyvä.
Arvoisa puhemies! Kuitenkin, kun nyt kuuntelee tätä keskustelua
ja kun tämä netissä välitetään
laajemmallekin kuulijakunnalle, (Ben Zyskowicz: Onko siellä paljon?) — minä haluan
vain
todeta, edustaja Zyskowicz — tästä saa äkkiä sen
käsityksen, että tämä hallitus
tämän hallituskauden aikaan olisi tehnyt jaloja,
hyviä tekoja perintö- ja lahjaverotuksen suunnalla.
Muistutan mieleen, että te olette kiristäneet
perintö- ja lahjaverotusta. Eikö niin, edustaja
Zyskowicz? Lopputuloksena tältä vaalikaudelta
jää yksiselitteisesti tämä pohjaan
siitä, mikä jälkeen on jäänyt. Tarvittaessa
voin kertoa yksityiskohdat, jotka ennen kaikkea siinä vieressä oleva
edustaja Sasi tuntee erittäinkin tarkasti. (Ben Zyskowicz:
Kyllä, Sasi tuntee kaikki asiat tosi hyvin!)
Arvoisa puhemies! Mitä vielä jatkoon tulee,
ei tämä ole kaikin osin vielä kunnossa,
ei perintö- ja lahjaveron kokonaan poistaminen ole perusteltua,
mutta huojennustarpeita ja -kohteita siellä kuitenkin on.
En käy enempää nyt niihin yksityiskohtiin,
sanon vain yritysten osalta siitä, ketkä pääsevät
huojennuksen piiriin, ketkä eivät. Myönnän,
että 10 prosentin sääntö on
aika vaikea silloin, kun sattuu olemaan 9 prosentin omistajuus.
Mutta sitten jatkan heti siihen perään, että silloin
kun on 0,1 prosentin omistajuus, ei sillä omistajuudella
tosiasiassa enää olla aito omistaja. Aito henkilö,
joka on tavallaan osa sitä yritystä, se ei ole
enää. Silloin pitää tällaista
omistajuutta kohdella vähän eri tavoin. Mutta
muun muassa sellaisten omistajuuksien, jotka ovat tämmöistä muutaman
prosentin luokkaa, kohdalta varmaan kannattaa ja on syytä katsoa
joku kerta vielä uudelleen.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tärkeintä on se — on
oikein pakko tässä edustaja Sasia kiittää siitä,
että hän nosti ne oikeat asiat esille, mitä myöskin
edustaja Uotila omassa puheenvuorossaan toi esille — että perintöverotus
ei saa johtaa kohtuuttomuuteen. Meillä pitää olla
mahdollisuus muutenkin kuin vain suoraviivaisiin helpotuksiin siltä osin,
että meillä on kysymys perinnönsaajan
kodista. Siinä tilanteessa perintövero ei saa
aiheuttaa sellaista tilannetta, että henkilö ei
kykene selviytymään perintöverosta.
Jos on huojennuksia mutta jos perijän oma tulotaso
ei riitä tämän huojennuksenkaan jälkeen sen
perintöveron maksamiseen, niin tätä kohtuullistamista
pitää edelleen kehittää. On
omakotitaloja, on asuntoja ja kiinteistöjä Helsingissä,
joissa on leski tai kaikkein ikävimmässä tapauksessa lapset
tämän perintöveron kohteena, ja siinä kohtaa
meillä pitää järjestelmää erityisesti
kehittää, että kukaan, joka perii oman
kotinsa, ei joudu kotiaan myymään, vaan on mahdollisuus
edelleen siinä asua ja sitä hoitaa. Periminen
ei saa johtaa ahdinkoon.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä nyt en mene yksityiskohtiin,
mutta minulla nyt on jonkin verran kokemusta tuosta asiasta. Tämä on
semmoinen tulkinnallinen juttu monessa paikassa. Itse olen käynyt
tämmöisen prosessin läpi, ja tuli semmoinen
sievoinen summa siitä aikanaan, ja yrittäjänä joutuu
sitten käyttöpääomista laittamaan
sen rahan sinne verotukseen, joka on suunniteltu investointiin ja
tämmöisiin. Se otetaan siitä pois, ja
vielä joutuu menemään pankkiin, että saa
sen firman pyörimään — rahaa,
josta on jo maksettu kerran vero. Minä en ymmärrä tuommoista,
että siihen ruvetaan sitten jotenkin kapuloita laittamaan
rattaisiin, jos tähän luodaan helpotuksia. Siis
tämähän tuo meille kakkua kaikille, sille
vanhalle mökinmiinalle niin kuin työntekijälle
ja kaikille, kun euro alkaa näillä alueilla pyörimään,
mutta silloin kun se katkaistaan poikki se homma, niin siitä ei
tule kellekään mitään, se todellinen
veropohja vain kapenee siinä.
Elikkä minä nyt periaatteessa vastustan koko veroa.
Se on ajalta sirppi ja vasara, ja se ei toimi tämmöisessä länsimaisessa
yhteiskunnassa. Jos se todellisuudessa olisi siellä 1—3
prosentissa, sen kanssa pystyy elämään,
ei sillä ole mitään merkitystä,
mutta käytännössä, kun siihen
tulee muita sidonnaisuuksia, harkintaverotusta ja niin edelleen...
(Mauri Pekkarinen: Se on keskimäärin!) — Niin. — Jos
se tuommoisissa puitteissa pysyy, niin ei siinä ongelmia
ole, mutta sitten kun siellä on verottajalla ja kaikilla
muilla kyntensä pelissä, niin se lopputulos on
kaaos.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan ensinnäkin todeta, että edustaja
Pekkarinen on oikeassa siinä, että perintö-
ja lahjaverotusta on kiristetty viimeisten vuosien aikana, mikä johtuu
siitä, että on tarvittu lisää verotuloja.
Niitä on etsitty niistä kohteista, joissa haitat
olisivat kaikkein pienimpiä. Mutta kuten sanottu, nyt me näemme,
että kiristys on ollut liian suuri eräissä tapauksissa,
mikä on johtanut siihen, että syntyy tiettyä veropakolaisuutta.
Ja oikeastaan, kun tämä eduskunta aloitti,
niin silloin korkein veroprosentti perintö- ja lahjaverotuksessa
oli 13 prosenttia, ja nyt me näemme, että 20 on
liian korkea. Täytyy sanoa, että semmoinen 13—15
prosenttia enimmäisveroprosenttina on ilmeisesti sellainen,
joka tuottaa maksimaalisen tuoton, verotuottoja valtiolle. Jos siitä mennään
selvästi ylitse, tuotto alkaa vähentyä. Jos
mennään alle, tietysti kansalaiset kiittävät, mutta
kun valtion verotuloja kuitenkin tarvitaan, niin siinä suhteessa
voi sanoa, että silloin ehkä annetaan perusteetontakin
verohuojennusta.
Edustaja Pekkarinen kiinnitti huomiota siihen, että meillä on
tämä 10 prosentin raja. Valitettavasti johonkin
se raja täytyy vetää, (Mauri Pekkarinen:
Totta kai, joo!) koska tarkoitus on, että yrittäjiä nimenomaan
suositaan, ei sitä, joka on passiivinen omistaja. Ja kyllä se
10 prosentin raja on aika lailla oikealla kohdalla siitä syystä, että jos
on enemmän, niin silloin aidosti on sitoutunut siihen yritykseen.
Tosin meillä on tilanteita, että on laajempi suku,
jossa omistus on hajonnut, ja siellä ovat sitten erilaisissa
tilanteissa nämä perinnönsaajat ja omistajat.
Tässä suhteessa on mietitty vaikka kuinka pitkään,
olisiko joitakin keinoja, joilla voitaisiin oikeudenmukaisuutta
lisätä tässä suhteessa, mutta
rajatilanteet ovat aina vaikeita, ja se oikeudenmukaisuuden lisääminen
ei ole käytännössä helppoa.
Arvoisa puhemies! Tämän asian käsittelyn
yhteydessä syntyi kysymys siitä, että onko
se, että tuo verovelan maksamisen aika kasvatetaan 5:stä ensin
7:ään ja sitten 10 vuoteen, yhdensuuntainen perustuslain
kanssa. Tältä osin täytyy sanoa, että oikeastaan
tässä eräs henkilö nosti esille
kysymyksen siitä, loukataanko yhdenvertaisuusperiaatetta.
Haluan kyllä sanoa, että verotuksessa aina loukataan
yhdenvertaisuutta, koska tarkoitus on, että verotusta käytetään
yleisen yhteispolitiikan, myöskin sosiaalipolitiikan välineenä, sillä oikeastaan
koko ajan positiivisesti diskriminoidaan ihmisiä. Ja se,
että aletaan nostaa perustuslaista johtuvia rajoja sille,
minkälaisia veropoliittisia ratkaisuja voidaan tehdä,
on aidosti äärimmäisen ongelmallista.
Tässä tilanteessa voi sanoa, että on
perusteltua, että meillä on huojennus sukupolvenvaihdostilanteita
varten. Yhteiskunnan etu vaatii sitä. Jos verotus olisi
täysimääräinen, se merkitsisi
sitä, että useat yritykset, niiden omistajat,
eivät kykenisi maksamaan perintöveroa, yritys
joutuisi vaikeuksiin ja silloin loisimme työttömyyttä tähän
maahan. Se, että työttömyyttä torjutaan,
on validi peruste, hyvä peruste sille, että voidaan
antaa verohuojennus.
Tämäntyyppinen asia oli käsittelyssä perustuslakivaliokunnassa
vuonna 2008, jolloin hallitus esitti tuon verohuojennuksen lisäämistä 60:stä 80
prosenttiin. Perustuslakivaliokunta käsitteli tuota asiaa.
Siinä nähtiin tiettyjä ongelmia, mutta
asiasta koskaan ei annettu mietintöä. Voin sanoa,
että mietintöluonnoksessakaan ei katsottu, että se
esitys olisi ollut perustuslain vastainen, mutta siinä nähtiin
ongelmia. Mutta ne ongelmat eivät liittyneet välttämättä huojennuksen määrään,
vaan erityisesti siihen, mitä kaikkea katsotaan yritysvarallisuudeksi,
eli tuon esityksen tarkkarajaisuuteen. Ja jos se on ihan selkeästi pelkästään
tuotannollista omaisuutta, joka on välttämätöntä,
jotta se on sillä yrityksellä ja yritys toimii,
niin silloin huojennuksen kohdistaminen siihen ei ole ongelmallista.
Mutta jos se laajenee käsittämään
myöskin sijoitusvarallisuutta, näissä tilanteissa
alkaa sitten syntyä ongelmia, että osa sijoittajista
saa huojennuksen, osa ei saa huojennusta. Näissä tilanteissa
pitäisi nimenomaan pitää huolta siitä,
että se tarkoitus, mihinkä huojennus on osoitettu,
käytännössä myöskin toteutuu.
Nythän puhemiesneuvoston puitteissa pyydettiin kolme
asiantuntijalausuntoa siitä, onko tämä perustuslain
vastainen, että tuo aika pidennetään 5:stä 10
vuoteen. Yksi asiantuntija, joka oli vero-oikeuden asiantuntija,
näki siinä ongelmia. Kaksi asiantuntijaa, professori
Viljanen ja professori Hidén, totesivat selkeästi,
että tässä ei ole mitään perustuslaillisia
ongelmia. Ehkä voi todeta, jos vielä luen tuosta
professori Viljasen lausunnosta: "Yhteenvetona
totean, että ehdotetulle yritysten sukupolvenvaihdostilannetta
koskevalle maksuaikahuojennukselle on olemassa perusoikeusjärjestelmän
kannalta hyväksyttäviä, painavia elinkeinopoliittisia
perusteita, eikä ehdotettu maksuajan pidennys myöskään
aseta verovelvollisia keskenään kohtuuttomasti
erilaiseen asemaan." Tämän lisäksi
haluan todeta, että myöskin professori Hidén
totesi, että "yhdenvertaisuusnormin tulkintaa
koskevan käytännön valossa ei mielestäni
ole todennäköistä, että perustuslakivaliokunta
olisi katsonut, että juuri hallituksen nyt esittämä säännös
tai sille valiokunnassa ehdotettu sisältö olisi
ristiriidassa perustuslain yhdenvertaisuusnormin kanssa".
Täytyy sanoa, että kun meillä on
olemassa oleva järjestelmä ja jos siinä maksuaikaa
pidennetään 5:stä 10 vuoteen, on aika
vaikea löytää mitään
perustuslaillista ongelmaa siitä. Mutta sinänsä on
ihan hyvä, että aina kun syntyy perusteltu epäilys,
niin näissä tilanteissa asia lähetetään
perustuslakivaliokuntaan lausunnon antamista varten, jolloin ei
synny minkäänlaista ongelmaa siitä, että onko
näitä ongelmia vai eikö niitä ole.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuultuani tämän edustaja
Sasin, valiokunnan puheenjohtajan, puheenvuoron herää tietysti
kysymys, että kun hän lopussa juuri korosti, että jos
on pienikin epäilys siitä, että lakiehdotus
ja sen toimeenpano sisältää perustuslaillisia
ongelmia, niin se pitäisi lähettää perustuslakivaliokuntaan,
ja tämä asiantuntijakuuleminen, joka on kirjallisesti
nyt pyydetty kolmelta asiantuntijalta, on siis päätynyt
2—1-tilanteeseen, niin kun täällä hyvin
monta sotkua on viime päivinä käyty läpi
ja veivattu asioita edestakaisin, niin kyllä tämä nyt
on yksi lisä siihen sotkuun ja jättää vähän
sellaisen epämääräisen kuvan,
että olikohan tämä nyt oikein tarkoituksenmukaista
ja järkevää todella viedä tässä muodossa
ja näillä menettelytavoilla ja tällä kuulemisella
ja käsittelyllä tässä talossa
läpi.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun näitä lausuntoja lukee, kaksi
parasta valtiosääntöasiantuntijaa on
sitä mieltä, että ongelmaa ei ole. Kolmas
asiantuntija on vero-oikeuden asiantuntija, ja ne perustuslailliset
perustelut eivät ole kauhean vakuuttavia siinä lausunnossa,
eli lausuntojen laatu myöskin pitää ottaa
huomioon, kun asiaa arvioidaan.
Tietysti aina, kun herää epäilys,
on tarkoituksenmukaista, että asia selvitetään,
ja ehkä kaikkein selkein esimerkki on se, että kun
eläkeläisille laitettiin raippavero 45 000
euron tuloista ylöspäin, niin silloinkin asiasta
verojaostossa ja valtiovarainvaliokunnassa keskusteltiin ja todettiin, että tässä
ei
ole mitään perustuslaillista ongelmaa. Asiasta
konsultoitiin jonkin verran laajemminkin, olisiko tämä nyt
tarkoituksenmukaista lähettää, mutta
todettiin, että kun meidän mielestämme
ei ollut mitään ongelmaa, asiaa ei lähetetty
perustuslakivaliokuntaan.
No, nyt on tullut varsin paljon palautetta tästä raippaverosta.
Tietysti tänä päivänä täytyy
sanoa, että olisi ollut varmuuden vuoksi hyvä,
että se olisi lähetetty aikanaan perustuslakivaliokuntaan
siitä syystä, että sitten asiantuntijat
olisivat tuoneet argumentit esille, argumentit olisivat julkisia
ja kaikki näkisivät, millä perusteilla
on päädytty — minun käsitykseni
mukaan — siihen, että siinäkään
veromuodossa ei ole perustuslaillista ongelmaa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä vastauspuheenvuoro edustaja Erkki Virtanen, ja
sitten mennään puhujalistaan.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Kiitos, puhemies! Edustaja Sasin sinänsä looginen
ja johdonmukainen perustelu on sillä tavalla mielenkiintoista,
että kun muistelee eräitä muita tapahtumia
täällä, muun muassa kuuluisia sote-perustuslakiongelmia,
niin näistä ihmisten peruspalveluista ja niitten
perustuslainmukaisuudesta suhteessa nyt sitten kunnalliseen itsehallintoon kyllä vaadittiin
oikein topakasti perustuslakivaliokunnan lausuntoja ja jopa kävi
niin, että palvelut eivät muodostuneetkaan ratkaiseviksi
siinä kysymyksessä vaan kysymys kunnallisesta
itsehallinnosta. Sitäkin katsantoa vasten siitä,
mitä edustaja Uotila tässä äsken
sanoi, tulee kyllä mieleen, että ehkä tämäkin
nyt olisi ansainnut tämän erinomaisen perustuslakivaliokuntamme käsittelyn.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Olen tältä samalta
paikalta monta kertaa arvostellut perustuslakivaliokunnan ja perustuslakiasiantuntijoiden
tulkintalinjauksia, joita olen pitänyt liian tiukkoina.
Jos ja kun hyvin tiukkoja tulkintalinjauksia otetaan ja tehdään,
se tarkoittaa sitä, että me kavennamme kansan
valitseman eduskunnan harkintavaltaa ja mahdollisuuksia säätää sellaisia
lakeja, joita kansan valitseman eduskunnan enemmistö pitää järkevinä ja
tarkoituksenmukaisina, ja annamme itse asiassa päätösvaltaamme
muutamalle harvalukuiselle professorille, joita kukaan ei ole miksikään
valtiosääntötuomioistuimeksi julkisen menettelyn
kautta nimittänyt.
Kuten viime puheenvuoroista huomaamme, nyt on syntynyt keskustelua
siitä, onko se Suomen perustuslain mukaista, kun tämä koroton maksuaika
pidennetään 5 vuodesta 7 vuoteen, onko se Suomen
perustuslain mukaista, että tämä aiottu
7 vuoden maksuaika valiokuntakäsittelyssä piteneekin
10 vuoteen. Mistä tällaiset kysymykset kumpuavat?
Minusta on aivan käsittämätöntä,
että kysymykset siitä, pidennetäänkö 5:stä 7
vuoteen tai 5:stä 10 vuoteen, muodostuvatkin joiksikin
perustuslakiongelmiksi. Minusta tämä kysymyksenasettelu
on hyvin outo.
Tähän kysymyksenasetteluun päästään,
kun Suomen perustuslakiin käytännössä aina
kuulunutta yhdenvertaisuussäädöstä lähdetään
tulkitsemaan, sanoisiko nyt sitten, hyvin tiukasti tai, samaa tarkoittaen,
hyvin laajasti. Voi olla, että minun perustuslakiajatteluni
on kovin vanhentunutta, mutta kerron, että kun 70-luvulla
istuin perustuslakivaliokunnassa, silloin yhdenvertaisuussäädös
tulkittiin ennen kaikkea mielivallan kielloksi. Silloin arvostettu
perustuslakiasiantuntija Jacob Söderman useasti korosti
tätä näkökohtaa. Olen toki huomannut,
että hän on myöhemmin tässä eläkkeensaajien
veroasiassa ollut eri kannalla.
Silloin katsottiin, että totta kai lainsäätäjä säätäessään
sosiaalipolitiikkaa, veropolitiikkaa, aluepolitiikkaa, elinkeinopolitiikkaa,
melkein mitä politiikkaa tahansa, tekee erilaisia rajauksia,
linjauksia, missä erilaiset kansalaiset erilaisissa tilanteissa
ovat vähän erilaisissa asemissa, mutta että tämä on
sitä lainsäätäjälle
kuuluvaa harkintavaltaa, kunhan tämä erilaiseen
tilanteeseen asettaminen ei tapahdu mielivaltaisesti. Pitää olla
jokin sellainen yhteiskunnallinen perustelu, minkä vuoksi
lainsäätäjä, kansan valitsema korkein
lakia säätävä elin, haluaa tehdä tiettyjä rajauksia.
Näitä on koko meidän lainsäädäntömme
täynnä: 18-vuotias pääsee äänestämään,
17-vuotias ei. 17-vuotias ei saa lapsilisää, 16-vuotias
saa, ja niin edelleen ja niin edelleen. Mitä meidän
lainsäädäntömme on muuta kuin
erilaisten rajojen asettamista?
Siis ainoa järkevä lähtökohta
yhdenvertaisuussäädöksen tulkinnassa
minun mielestäni on se, että perusteettomasti,
mielivaltaisesti me emme voi asettaa kansalaisia erilaiseen asemaan,
tehdä eroja sukupuolen, etnisen taustan, uskonnon ja poliittisen
mielipiteen ja tällaisten asioiden pohjalta. Mutta totta
kai me voimme tehdä ja me teemme jatkuvasti erilaisia rajaavia tekijöitä,
joihin vaikuttavat tulot, joihin vaikuttaa asuinpaikka, joihin vaikuttaa
ikä, joihin vaikuttavat erilaiset sinänsä luonnolliset
erot, joista sitten näitä rajoja johdetaan.
Jos nyt ihan mainitsen veropolitiikan, niin meillä on
esimerkiksi päätetty, että pääomatuloja
verotetaan kevyemmin kuin ansiotuloja. Jos meillä on joku,
joka tienaa 100 tonnia pääomatuloja, ja toinen,
(Anna Kontula: Se on väärin! — Välihuutoja
vasemmistoliiton ryhmästä) joka paiskii todella
rajusti töitä ja tienaa ansiotuloja 100 tonnia,
niin nämä samat perustuslakihuolet voitaisiin
mielestäni yhtä hyvin sitten esittää sen suhteen,
miten sen yhdenvertaisuuden kannalta voi olla niin, että kun
makaat sohvalla ja pääomat tuottavat, niin sinua
verotetaan kevyemmin, mutta kun nouset sohvalta ja teet töitä ja
saat ansiotuloja, niin sinua verotetaan ankarammin. Jos tämä yhdenvertaisuussäädös
laajennetaan ja laajennetaan tai tiukennetaan ja tiukennetaan — tarkoitan
nyt niillä samaa, vaikka se tuntuu terminologisesti vähän
ristiriitaiselta — niin totta kai me voimme nämä yhdenvertaisuusepäilyt esittää yhtä
hyvin
tässä asiassa tai koko verotuksen progressiossa.
Joku voi sanoa, että se, joka tienaa 30 tonnia vuodessa,
maksaa vähemmän tuloveroa kuin se, joka tienaa
50 tonnia, ja se, joka tienaa 50 tonnia, maksaa vähemmän
kuin se, joka tienaa 100 tonnia, ja joku voi sanoa, että no,
tämähän on epäyhdenvertaista.
Itse asiassa varmasti joku sanookin niin.
Minun mielestäni on ihan luonnollista, että politiikassa
ja poliittisessa retoriikassa asiassa kuin asiassa sanotaan, että tämä ei
ole yhdenvertaista kohtelua, tässä loukataan kansalaisten
oikeuksia, tässä suositaan, tässä syrjitään.
Mutta minun mielestäni siitä on aika matka siihen,
että tästä, sanoisiko, normaalista poliittisesta
retoriikasta ruvetaan sitten tekemään perustuslakitulkintoja.
Jos pysytään verotuksessa, mainitsin pääomatulot
versus ansiotulot, (Puhemies koputtaa) mainitsin progression. Yhtä hyvin
voi sanoa, kun meillä on tiettyjä vähennyksiä:
Kun ihminen saa palkkaa, hän saa tehdä työtulovähennyksen.
Kun ihminen saa saman tulon sosiaaliturvaa, hän ei saa
tehdä työtulovähennystä, esimerkiksi,
tai tässä nyt kyseessä olevassa perintö-
ja lahjaverolaissa me huojennamme tiettyjen perintöjen
kohdalla 60 prosenttia, riittää, että 40
prosenttia on verotusarvo. Tämä on mahdollista,
ja sitten kun aikaa pidennetään 5:stä 7
vuoteen vai oliko se 7:stä 10 vuoteen, niin puhemiesneuvosto
täällä pörrää asiantuntijalausuntojen
kanssa ja miettii, onko tämä perustuslain mukaista.
(Puhemies koputtaa)
Siis jos tällä tiellä jatketaan,
ja kun minulta aika loppuu, (Puhemies: Loppui jo!) niin pitää sanoa,
että jos näin tiukennetaan jatkuvasti, niin lakkautetaan
koko eduskunta ja annetaan perustuslakivaliokunnan hoitaa hommat.
Mutta sitten minä ajattelin, että ei, lakkautetaan
myös perustuslakivaliokunta ja annetaan perustuslakivaliokunnan
muutaman asiantuntijaprofessorin hoitaa hommat ja ehkä perustuslakivaliokunnan neuvos
sitten heille sihteeriksi. Niillä mennään!
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kaksi vastauspuheenvuoroa: edustaja Uotila ja edustaja Suutari.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt kahdesta ystävästäni, edustajista
Sasi ja Zyskowicz, edustaja Sasi pikkaisen analyyttisemmin ja perusteellisemmin
arvioi myös tätä perustuslaillista ulottuvuutta.
Kysymys on siitä, kohdellaanko perittyjä omaisuuseriä,
yritysomaisuutta, yhdenvertaisesti. Jos siihen vielä sisältyy
tällaista osakepääomaa tai sellaista
omaisuutta, jonka maksuaikaa toisessa tapauksessa ei pystytä venyttämään
10 vuoteen korottomasti, niin eihän se ole yhdenvertaista. Minusta
on ihan oikein, että perustuslailliselta kannalta mietitään,
asetetaanko veronmaksajat yhdenvertaiseen asemaan myöskin
näiden maksuaikojen osalta. Joutuuko toinen — esimerkiksi se,
joka saa yllättäen sen miljoona-asunnon Helsingin
keskustasta — myymään sen sen takia,
ettei pysty maksamaan perintöveroa, mutta toiselle, joka
sukupolvenvaihdoksen kautta saa yrityksen, annetaan noin vain korottomasti
10 vuotta maksuaikaa?
Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lisäisin tuohon, että perustuslakivaliokunta
saisi kyllä tehdä myös arvion siitä,
mikä on sen, joka riskillä kasvattaa esimerkiksi
yritystä omalla pääomalla, arvo verotuksessa.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tässä lähdettiin
tähän verokeskusteluun, niin sitä asiaa
sietäisi myöskin harkita hieman, että miksi
on niin, että kun ihminen on töissä,
hänellä saattaa veroprosentti olla 6 prosenttia
tai 8 prosenttia, jos palkka on 1 500 euroa kuukaudessa,
mutta kun hän jää työttömäksi
ja jos hän saa ansiosidonnaista, hän saa noin
60 prosenttia tästä tätä ansiosidonnaista,
ja sen jälkeen verotus on 20 prosenttia. Siis 20 prosenttia.
Tässä voitaisiin todellakin katsoa sitä, mikä on
tasavertaista ja mikä ei ole tasa-vertaista.
Sinänsä tässä perintöverotusasiassahan
se on kyllä aika lailla väärin, että pienet
perinnöt ovat myöskin isoilla veroilla. Jos sattuu
perimään isältään tai äidiltään
yksiön tai kaksion tai jopa kolmion, niin sitä ei
voida sitten ottaa käyttöön sen takia,
kun ei ole rahaa maksaa sitä veroa. Kyllä näissä tapauksissa
pitäisi sitten antaa lisää maksuaikaa.
Tai tässä kohdassa tietysti rintaperillisethän
saavat periä, mutta jos sitten vaimo perii tai veli perii,
niin kyllä täytyy sen verran antaa sitä maksuaikaa,
että verot pystytään maksamaan ja voidaan
sitten saada (Puhemies koputtaa) se pieni perintö, mikä sieltä on
tulossa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kun edustaja Tolppanen mainitsi, että ruvettiin puhumaan
veroasiaa, niin siitä kyllä voidaan puhua, mutta
puhutaan nyt kuitenkin tästä hallituksen esityksestä. — Kaksi
vastauspuheenvuoroa pyydetty, sitten mennään puhujalistaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Siitä pitää olla
kyllä edustaja Uotilan kanssa samaa mieltä, että edustaja
Sasin puheenvuoro oli analyyttisempi kuin allekirjoittaneen puheenvuoro.
Mutta itse asiasta. Kuten sanoin, poliittisessa keskustelussa
voidaan sanoa, että on väärin, on oikein,
loukkaa, syrjii, on epäyhdenvertaista, on yhdenvertaista,
mutta silloin kun perustuslakia ruvetaan tulkitsemaan niin tiukasti — puhemies, kello
ei näy minulla — mitä...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
27 sekuntia on mennyt.
...tässä keskustelussa nyt on ollut esillä, niin
minä voin luetella välittömästi
taas lisää ongelmia: miksi se on oikein, että lapsi
maksaa perinnöstä pienempää veroprosenttia
mutta hänen serkkunsa, periessään sen
saman omaisuuden, maksaakin isompaa veroprosenttia, ja niin edelleen?
Siis minun pointtini on se, että koko verotus ja monet
muut politiikan lohkot — sosiaalipolitiikka, monet muut — ovat
täynnä rajankäyntiä, ja jos
näitä yhdenvertaisuussäädöksiä tätä vauhtia lähdetään
laajentamaan, niin ihan oikeasti suunnilleen jokainen sosiaalipolitiikkaa,
veropolitiikkaa, aluepolitiikkaa, elinkeinopolitiikkaa koskeva laki
joudutaan kierrättämään perustuslakivaliokunnan
kautta.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että sukupolvenvaihdoksen
verotukseen liittyviä maksuaikahuojennuksia tarkistetaan
ja lisätään. Mutta täytyy tunnustaa
se, että edustajan Uotilan ajatus sinänsä kirvoitti
kieleni siltä näkökannalta, että nythän
kuitenkin pääsääntöisesti
tässä sukupolvenvaihdoksessa ajatellaan esimerkiksi
maataloustoimintaa ja tätä maatalouselinkeinoa,
joka on välttämätöntä suomalaisessa
yhteiskunnassa, ja on välttämätöntä,
että he jatkavat sitä tuotantoa. Mutta nyt, jos
ruvetaan ajattelemaan ihan normaalisti perheen sisällä,
sanotaan vaikka, että jos olen asuntosijoittaja ja minulla
ei ole yritystä, niin kuin en minä siihen yritystä edes
tarvitse, tai on yritys, ja sitten minä haluan siirtää sen
sijoitustoiminnan, joka on elättänyt itseni, jälkeläisilleni,
niin eihän se taas varmaan onnistu. En minä saa
sinne mitään 60 prosentin huojennuksia siitä perintöverosta
lapselleni ikään kuin siirrettyä, eikä hän
saa sitä maksuaikaa, sitä 10:tä vuotta, mitä tässä nyt
esitetään, korottomana.
Että siinä mielessä kyllähän
tämä on hyvä pohtia tarkkaan, mihin se
raja vedetään: (Puhemies koputtaa) mikä elinkeino
on sitten sellaista, mikä ansaitsee tämän,
ja mikä ei?
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ei ole lahjahevosen suuhun katsomista
liittyen juuri tähän lahjaveroon ja perintöveroon. Olisin
edustaja Pekkariselle vain sanonut, että tarkoitin juuri
omalla puheenvuorollani niitä tilanteita, missä yrittäjäperhettä kohtaa
se niin sanottu äkillinen perinnön tuleminen.
Ja hyvin usein yritys, pieni yritys, on sitoutunut siihen tilanteeseen,
että yritystoimintaan ollaan jouduttu kiinnittämään
asunto eli kaikki se yrityksessä oleva omaisuus on kiinnitetty
tavallaan tähän yritykseen. Eli hyvin usein näissä tilanteissa
on myös se koti siinä, ja tässä kohtaa
pitäisi pystyä näkemään
se, että erotetaan nämä kaksi asiaa. Vaikka
on yrityksestä kysymys, niin koti pidettäisiin
kuitenkin siinä mielessä peruslähtökohtaisesti
sellaisena perintönä, jonka perimisestä ei
aiheudu harmia.
Keskustelu päättyi.