3) Laki työntekijäin eläkelain 9 §:n
muuttamisesta
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Työ- ja virkaeläkkeiden tarkistamiseen
käytettävää indeksiä huononnettiin
minunkin äänestysvastustuksestani huolimatta vuonna
1996 siirtymällä niin sanottuun taitettuun indeksiin,
jossa 65 vuotta täyttäneiden eläkeläisten
indeksi sidottiin vain 20-prosenttisesti ansiotasoon. Nyt on käytössä kaksi
indeksiä. Alle 65-vuotiaiden eläkeläisten indeksi
pysyy entisellä tasolla, eli palkkatason muutoksen painokerroin
on edelleen 50 prosenttia ja hintatasomuutoksen painokerroin samoin 50
prosenttia. Sen sijaan 65 vuotta täyttäneillä eläkeläisillä indeksitasoon
tuli eläkettä pienentävänä selvä huononnus,
kun palkkatason muutoksen painokerroin putosi peräti 20
prosenttiin ja hintatasomuutoksen painokertoimeksi tuli 80 prosenttia.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa jo käsittelyssä olevassa
hallituksen esityksessä eläkelainsäädännön
muuttamiseksi esitetään työeläkkeiden
indeksisuojaan uutta heikennystä. Myös alle 65-vuotiaiden
palkkatason muutoksen painoindeksi alennettaisiin 65 vuotta täyttäneiden
alennetulle tasolle eli 20 prosenttiin. Esitystä perustellaan
niukasti viittaamalla yhdenvertaisuusperiaatteeseen eikä mitään
laskelmia muutoksen vaikutuksista esitetä.
Yhdenvertaisuusperiaatetta ja tasa-arvoa on tietenkin kahdenlaista.
Tässä tapauksessa hallitus tukee esityksellään
sellaista yhdenvertaisuutta, minkä mukaan on oikein, että aiemmin
kaikkien oikeaksi toteama hyvä eläkeindeksitaso alennetaan
nyt kaikille työeläkeläisille yhtä huonoksi.
Hallituksen arvomaailmaan ei näytä sopivan se,
että kaikilla pitkänkin työhistorian
omaavilla työntekijöillä olisi oikeus
vuosikymmeniä oikeaksi koettuun eläketasoon. Hallituksen
linja näyttää olevan se, että kymmenen
vuotta sitten yksityisen yritysmaailman aikaansaamaan lamaan täysin
syyttömiä eläkeläisiä kuuluu
rangaista. Hallituksen yhdenvertaisuusvaatimus onkin siten ymmärrettävissä,
ettei olekaan oikein, että rangaistaan vain 65 vuotta täyttäneitä pienemmillä eläkkeillä.
Eläkkeiden pienennys on säädettävä kaikille,
jotta eläkeläiset olisivat tasa-arvoisessa asemassa.
Eläkkeet turvaavat eläkkeelle jääneiden
henkilöiden toimeentuloa pitkäaikaisesti. On kohtuullista
vaatia, että myös eläkeläisten
tulokehityksessä otetaan huomioon yleinen taloudellinen kehitys
ja tulotason nousu. Kun eläkeindeksissä otetaan
huomioon ansiotason nousu, tämä periaate toteutuu
jossain määrin. Työeläkkeissä 1970-luvulta
lähtien on ollut käytössä indeksi, jossa
sekä hintatason että ansiotason muutosten paino
on 50 prosenttia, ja se on koettu asianmukaiseksi ja kohtuulliseksi.
Vuonna 1996 käyttöön otettu taitettu
indeksi on jo tähän mennessä leikannut
65 vuotta täyttäneiden eläkkeitä merkittävästi.
Vuoteen 2002 mennessä työeläke on jäänyt
lähes 5 prosenttia jälkeen tasosta, jonka aikaisempi
indeksi turvasi. Siten esimerkiksi sellainen työeläkeläinen,
joka sai eläkettä 5 000 markkaa vuonna
1995, saa nyt eläkettä lähes 6 000
markan sijasta 251 markan verran vähemmän joka
kuukausi, mikäli hän on täyttänyt
65 vuotta. Nyt hallitus esittää, että tämä pienempi
eläke on oikea myös nuoremmille eläkeläisille.
Tässä kohdin kuuluukin kysyä, onko tämä nyt
sitten saksalaissuuntautuneen pääministeri Lipposen
kuvittelemaa pohjoismaista yhdenvertaisuutta.
Jos huonompi indeksi ulotetaan myös alle 65-vuotiaisiin,
muutoksesta kärsivät erityisesti työkyvyttömyyseläkettä saavat,
joiden eläke on usein pieni vajaan työuran vuoksi.
Erityisen kyseenalaista on ulottaa huononnus jo maksussa oleviin
eläkkeisiin, joihin eläkepaketin eläkkeitä parantavat
osat, kuten korotetut karttumat 53 vuoden iästä lähtien,
eivät yllä.
Herra puhemies! Kun isossa eläkepaketissa aiotaan ulottaa
taitetussa indeksissä toteutunut eläkehuononnus
kaikille nuoremmillekin, esitän tässä lakialoitteessani,
että palataankin työ- ja virkaeläkkeissä kaikkien
osalta ennen vuotta 1996 vallinneeseen tilanteeseen, jolloin taitettua indeksiä ei
vielä ollut. Se olisi mielestäni oikeudenmukaista
ja kohtuullista. Mikäli taitettu indeksi tulee kuitenkin
kaikille voimaan, aiheuttaa se varmasti laajoissa eläkeläisjoukoissa
katkeruutta elämän loppuun asti. Sellaisen aikaansaaminen
ei ole oikein, eikä se saisi olla lainsäätäjänkään
tavoite.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tässä lakialoitteessa esitetään,
että niin sanottu taitettu indeksi poistetaan ja kaikille
eläkeläisille, työeläkettä saaville,
maksetaan indeksitarkistukset painotettuna 50 prosenttia hinnat
ja 50 prosenttia palkat.
On muistettava, että kun useita palkkaratkaisuja 70-luvulla
tehtiin, näihin palkkaratkaisuihin sisältyi usein
myöskin tämä eläkeratkaisu.
Alempia palkankorotuksia perusteltiin sillä, että eläkkeisiin
tulee osa tästä korotuksesta ja näin
ollen palkankorotukset ovat pienempiä, koska eläkemaksut
nousevat. Sitä kautta työnantajat maksavat tavallaan
työntekijöille palkkaa myöhemmin, eli
työeläke on myöhennettyä palkanmaksua
työntekijälle. Näin ollen on perusteltua,
että edes kohtuullisesti työeläke seuraisi
palkkakehitystä, ja tässä ed. Puhjon
lakialoitteessahan painotus on 50 prosenttia palkat ja 50 prosenttia
hinnat.
Vuonna 96 lähdettiin tähän taitettuun
indeksiin, jolloin 20 prosenttia oli palkkojen painotusosuus ja
80 prosenttia hintojen osuus yli 65-vuotiailla eläkeläisillä työeläkkeiden
osalta. Jos silloin oli 5 000 markan kuukausittainen työeläke, niin
tänä päivänä tällainen
henkilö saa 250 markkaa vähemmän kuukaudessa
eläkettä kuin sellainen työkyvyttömänä ollut
henkilö, joka on alle 65-vuotias ja joka olisi saanut vastaavaa
eläkettä, eli pyöreästi on tullut
250 markkaa eroa 5 000 markan työeläkkeeseen.
Tämän lisäksi on tietenkin syytä muistaa,
että tämän kokoisesta eläkkeestä leikattiin
myöskin silloin kansaneläkkeen pohjaosa. Tästä voi
jokainen laskea, paljonko kuukaudessa tällainen henkilö menettää eläkettänsä.
Nyt hallitus esittää eläkepaketissa,
että painotuksessa olisi kaikilla eläkeläisillä työeläkkeen osalta
hintojen osuus 80 prosenttia ja palkkojen osuus 20 prosenttia. Tämä merkitsee
sitä, että joka vuosi leikataan työeläkkeitä.
Jos nyt oikein muistan ulkoa, niin tänä vuonna
kansaneläkettä tarkistettiin 1,3 prosenttia, alle
65-vuotiaitten työeläkkeitä tarkastettiin
2,4 prosenttia ja yli 65-vuotiaitten työeläkettä 1,7
prosenttia, eli 0,7 prosenttia tuli tänäkin vuonna
jälleen eroa eläkkeeseen. Tämä on
juuri se taitettu indeksi, joka osoittaa, kuinka paljon vuodessa
tämä leikkaa vanhempien työeläkkeellä olevien
ihmisten eläkkeitä. Tätä ratkaisua
ei voi pitää oikeana millään muotoa,
ja näin ollen kannatan sitä, että ed.
Puhjon lakialoite — myös itse olen jo aikaisemmin jättänyt
vastaavasta asiasta lakialoitteen — tulee käsiteltyä ja
tämä eläkevääryys korjattua,
sillä tässähän on tarkoitus,
jos hallituksen esitys toteutuu, että eläkeleikkuri
on pysyvä. Näin ollen eräissä tilastoissa
on näkyvissä selvästi, että työeläkkeet
eivät ole kasvaneet lainkaan sitä vauhtia kuin
olisi voinut olettaa.
Työeläkkeitten kasvuun ja kertymään
vaikuttaa tietenkin taitettu indeksi, mutta myöskin työttömyys.
Nämä molemmat vaikuttavat siihen. Kun puhutaan
eläkepommista, niin monet asiantuntijat ovat kumminkin
laskeneet, että tämmöistä eläkepommia
ei ole syntymässä. Jos työllisyys pysyy
maassa edes tällä tasolla tai sitä pystytään parantamaan,
niin eläkepommia ei synny, ja näin ollen myöskään
sitä perustetta, että eläkemaksuista
ei selvittäisi, ei ole tällaisen taitetun indeksin
käyttöönotolle.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Eduskunta äänestää vielä ennen
eduskuntavaaleja eläkeindeksin heikentämisestä.
Olen aivan vakuuttunut, että yksi kaikkein eniten levitettyjä äänestystaulukoita
vaalikampanjassa tulee olemaan juuri taitetun eläkeindeksin
ulottamista alle 65-vuotiaisiin koskeva äänestystulos.
Tietenkin on selvää, että huomattava
osa eduskunnasta tässä vaiheessa vielä ei
taida edes tietää sitä, että hallituksen
uuteen eläkepakettiin sisältyy esitys eläkeindeksin
heikentämisestä, mutta eiköhän
se tässä vaalitaiston kiihtyessä selvinne
myöskin niille kansanedustajille, jotka eivät
vielä tätä tiedä.
Ongelma on se, että tällä hetkellä on
käytössä kolme erilaista indeksijärjestelmää eläkkeissä. On
olemassa 65 vuotta täyttäneiden työeläkkeisiin
kohdistuva, vuonna 1995 tehty niin sanottu taitettu eläkeindeksi,
alle 65-vuotiaiden työeläkkeitä koskeva
niin sanottu normaali indeksi, ja kaikkein huonoin eläkeindeksi
on kansaneläkeindeksi eli indeksi, joka ottaa huomioon
pelkät elinkustannukset eikä lainkaan palkkakehitystä.
Silloin, kun niin sanottu Puron työryhmä pohti
kysymystä tulevaisuudessa käyttöön
otettavasta indeksijärjestelmästä, tässä Puron
komiteassa eli työmarkkinajärjestöjen
muodostamassa komiteassa vakavasti oli esillä myös
työeläkkeiden sitominen tulevaisuudessa pelkästään
elinkustannusindeksiin. Tällainen esitys, joka olisi vakavasti
heikentänyt eläkeindeksiä vielä niin
sanotusta taitetustakin eläkeindeksistä, sai myös
tukea eduskunnasta. Esimerkiksi silloinen sosiaali- ja terveysministeri
Sinikka Mönkäre puolusti aktiivisesti sitä,
että Suomessa tulevaisuudessa siirryttäisiin,
kuten hän sanoi, muissa Oecd-maissa käytössä olevaan
järjestelmään, jonka mukaan eläkkeitä tarkistetaan
pelkästään elinkustannusindeksin mukaisesti.
Myös kansanedustaja Kimmo Kiljunen puolsi aktiivisesti
tätä tämän kaltaista indeksijärjestelmän
heikennystä. Kävin hänen kanssaan aikamoisen
debatin viime eduskuntavaalien edellä siitä, mikä indeksijärjestelmä on
parempi ja mikä huonompi.
Eri Oecd-maissa on käytössä erilaisia
indeksijärjestelmiä. Täytyy ed. Puhjoa
sikäli tarkentaa ja vähän korjatakin,
että jos pääministeri Lipponen olisi
Saksaan suuntautunut, niin Saksassa käytössä oleva
eläkeindeksijärjestelmä ei ole kaikkein huonoin,
vaan itse asiassa se on aika hyvä. Saksassa käytössä oleva
järjestelmä on sellainen, että eläkkeet
on sidottu nettopalkan kehitykseen. Samanlainen indeksijärjestelmä on
käytössä myös Itävallassa,
mutta sen sijaan esimerkiksi kuudessa Oecd:n jäsenmaassa
eläkkeet on sidottu pelkästään
elinkustannusindeksiin. Tätä muun muassa silloinen
sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
propagoi kansainvälisenä esimerkkinä,
johon olisi syytä siirtyä myös Suomessa. Onneksi
näin ei kuitenkaan tapahtunut. Eli Puron työryhmäkään
ei esitä sitä, että työeläkkeet sidottaisiin
pelkästään elinkustannusindeksiin, vaan
Puron huononkin esityksen lähtökohtana on se,
että palkkakehitys on sentään jossakin
määrin otettava huomioon tarkistettaessa eläkkeitä. Todettakoon,
että myös Ruotsissa lähtökohtana on
palkkakehitys.
On tietenkin selvää, että kun eläkkeitä tarkistetaan
indeksillä, jossa huomioidaan myös palkkakehitys,
niin näin eläkeläiset saavat osansa myös
palkkojen noususta. Muussa tapauksessa, jos lähtökohtana
ovat pelkästään elinkustannusten mukaiset
indeksitarkistukset, on selvää, että eläkeläiset,
eläkkeellä olevat, jäävät
jälkeen palkansaajien tulokehityksestä.
Tässä yhteydessä on hyvä muistuttaa
siitä, että jos todella Suomessa olisi otettu
käyttöön pelkkä elinkustannusindeksi
työeläkkeitä tarkistettaessa, niin tämä eläkekehitys
olisi ollut vielä huomattavasti huonompi kuin on tapahtunut
nyt 65 vuotta täyttäneiden osalta taitetussa eläkeindeksissä.
Kuten alussa totesin, kansaneläkkeitä korotetaan
tällä hetkellä juuri tällä pelkällä elinkustannusindeksillä.
Mikäli eläkeindeksiin olisi tehty esimerkiksi
vuonna 95, jolloin taitettu eläkeindeksi otettiin käyttöön,
sen kaltainen muutos, että eläkkeitä olisi
tulevaisuudessa tarkistettu vain pelkällä elinkustannusindeksillä,
niin työeläkkeiden indeksikorotukset olisivat
jääneet 11,9 prosentiksi, jos katsomme kehitystä vuosien
1996—2002 välisenä aikana, eli 11,9 prosenttia.
Tämä 65-vuotiaisiin kohdistuva taitettu eläkeindeksikin
antoi paremman, noin 15 prosentin korotuksen näiden vuosien
aikana. Alle 65-vuotiaiden työeläkkeet nousivat
vastaavana aikana peräti 20 prosenttia. Eli taitettu eläkeindeksi
on aiheuttanut sen, että 65 vuotta täyttäneet
ovat menettäneet noin viitisen prosenttia, joka markoissa
on aikamoinen summa. Kysymys on 251 markasta kuukaudessa eli 3 000
markasta vuodessa sellaisen eläkeläisen kohdalla,
jonka työeläke oli 5 000 markkaa vuonna
1995. 65 vuotta täyttänyt on menettänyt
kolmisentuhatta markkaa verrattuna alle 65-vuotiaisiin, jos heidän
työeläkkeensä oli yhtä suuri
eli 5 000 markkaa, vuodessa menetys siis. Kysymys on aika
suuresta menetyksestä, 10 000 markan työeläkkeellä tämä menetys
on peräti 6 000 markkaa eli vähän
yli 1 000 euroa vuodessa. Kysymys on merkittävästä heikennyksestä.
Nyt siis hallitus esittää Puron työryhmän
esityksen mukaisesti, että tätä alle
65-vuotiaiden eli työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
indeksiä heikennetään samalla tavalla
kun tehtiin 65 vuotta täyttäneiden eläkeläisten
osalta 1995.
Tämä johtaa siihen, että työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
tulevat menettämään tavattomasti vuosittain.
Eli kysymys on aika isosta summasta, joka vuosittain kumuloituu.
Sen takia mielestäni tämänkaltaista heikennystä ei
pitäisi tehdä. Ainakin me, jotka tapaamme eläkeläisiä säännöllisesti,
tiedämme, että yksi kaikkein arvostelluimmista
kysymyksistä on ollut juuri siirtyminen tähän niin
sanottuun taitettuun eläkeindeksiin. Eläkeläiset
ovat pitäneet tätä oikeutetusti ikärasismina,
ikäsyrjintänä ja vaatineet korjausta,
ja oli mielenkiintoista nähdä, että viime
vaalien edellä aika monet lupailivat korjausta, eivät
heikennystä vaan korjausta taitettuun eläkeindeksiin.
Sen takia luulen, että aika monelle eläkkeellä olevalle,
heitä on noin 340 000 työkyvyttömyyseläkkeellä,
tulee olemaan aikamoinen yllätys se, että heidän
eläkeindeksiään aiotaan heikentää.
Heikennyshän tulisi voimaan 2005 alussa, ja se koskisi
ei vain uusia työkyvyttömyyseläkkeelle
joutuvia eläkeläisiä vaan myöskin
niitä eläkeläisiä, jotka ovat
jo eläkkeellä. Tämä on hyvä tietää myöskin
niiden kansanedustajien, esimerkiksi kokoomuksen Eero Akaan-Penttilän,
joka vielä jokin aika sitten väitti, että tällaista
taannehtivaa lainsäädäntöä Suomessa
ei voida ottaa käyttöön. Kyllä voidaan.
Tämä heikennys koskee siis sekä niitä,
jotka tulevaisuudessa joutuvat eläkkeelle, että niitä,
jotka jo ovat eläkkeellä. Siksi on syytä estää tämänkaltaisen
heikennyksen toteutuminen.
Seppo Kanerva /kesk:
Arvoisa puhemies! Me yli kuusikymppiset ja viisikymppisetkin muistamme
vielä sen ajan, kun indeksit maksettiin kahteen eri kertaan,
oli tammikuun indeksi ja syksyn indeksi ja se oli palkkaindeksin
mukaan, kunnes sitten 75 mentiin yhteen indeksiin, mutta sekin oli
palkkaindeksillä. Näin eläkeläiset
saivat jonkunlaisen kohtuullisen tulon, joka oli se 60 tai 65 prosenttia
palkasta. Näin se oli alunperin tarkoitus. Jossain vaiheessa
kävi kuitenkin niin, että kun valtion palkat ja
kuntien palkat jäivät jälkeen, osittain
jäädytettiinkin, niin sieltä eläkkeelle
siirtyvät hyppäsivät sitten työväen palkkaindeksille
ja saattoivat neljän viiden kuuden vuoden kuluessa saada
korkeamman eläkkeen kuin mitä siitä työstä valtion
ja kunnan palveluksessa maksettiin. (Ed. Kuoppa: Yksityisellä sektorilla
ei tapahtunut niin!) — Ei tapahtunut, mutta valtion puolella
tapahtui. — Alettiin puhua ylisuurista eläkkeistä,
vaikka kyse oli valtion alisuurista palkoista, jäädytetyistä palkoista, ja
niin valtionjohto keksi, että hei, tässähän
on hyvä homma lähteä vähän
korjailemaan tätä asiaa. Näin
keksittiin sitten puoliväli-indeksi 50/50, johon
nyt eläkeläiset olivat kuitenkin kohtuullisen
tyytyväisiä, vaikka onhan se selvää,
että jos lähdet 60 prosentin eläkkeelle
ja jatkossa et saa enää palkkaindeksin mukaan
vaan saat puolet elinkustannusindeksin, joka on hyvin huono, ja
puolet palkkaindeksin mukaan, niin hiljalleenhan se eläke
putoaa kohti 50:tä ja sitten menee 50 prosentin allekin
ja sillä lailla.
90-luvun puolivälissä sitten vielä tätä edeltänyt
hallitus keksi tämän taitetun indeksin ja kansaneläkkeen
pohjaosan leikkauksen ja tyylikkäästi jatkoi Ahon
hallituksen alkamaa korkeaa savamaksua, missä oli vielä raipatkin
mukana yli 80 000 ansaitseville palkannauttijoille ja eläkeläisille.
Ne ovat onneksi poistuneet, ensin raipat ja sitten sava. Loppujen
lopuksi meni kansaneläkkeen pohjaosa, mutta taitettu indeksi
jäi, ja niin kuin nyt on ollut puhetta, näyttää siltä,
että se aiotaan panna uudessa lakiesityksessä kaikille
siten, että kun tällä hetkellä esimerkiksi
vapaakirjalaiset — vapaakirjalaisille tämä on
hyvä tämä uusi eläkejärjestelmä — kun
vapaakirjalaiset eli pätkätyöläiset
saavat tällä hetkellä siltä ajalta
laskennallisesti 50/50, he tulevat saamaan tässä uudessa
80/20 eli 80 palkkaindeksiä ja 20 elinkustannusindeksiä,
näin päin. (Ed. Laakso: Se on laskettaessa eläkepalkkaa!) — Kyllä,
mutta eläkeläiset saavat taas päinvastoin
20/80, eli 20 palkkaindeksi ja 80 elinkustannusindeksi.
Huomattavaa on tässä, että tämä kohdistetaan
myös sairaseläkeläisiin. Kun sairaseläkeläiset
tähän asti ovat saaneet 50/50, niin nyt
he alkavat saamaan tätä huonompaa 20/80,
ja kun tässä äsken laskettiin, että vuodesta
1995 tähän asti se on noin 5 prosenttia pudottanut
tuloja eli sanotaan noin prosenttiyksikön vuodessa, niin
30-vuotias sairaseläkeläinen, joka saa sairastuttuaan
noin 60:tä prosenttia, saa 60-vuotiaana enää 30
prosenttia ja 90-vuotiaana on enää 15 prosenttia
siitä alkuperäisestä eläkkeestä jäljellä,
että jos hän nyt vuokran pystyy maksamaan, niin
leipää ei enää pysty ostamaan.
Tähän ollaan menossa.
Entä sitten eläkkeen laskenta? Lähdetään
18 vuodesta tarvittaessa, 80 palkka, 20 elinkustannusindeksillä eli
tällä hyvällä, kun aiemmin mentiin
palkkaindeksillä ihan siihen asti, kun jäät eläkkeelle.
Esimerkiksi minun kohdallani laskentaperusteena oli neljästä viimeisestä vuodesta
kaksi keskimmäistä, ja ne nostettiin palkkaindeksillä ylös,
ja siitä 66 prosenttia maksuun, niin tällä hetkellä vielä tullaan
palkkaindeksinä sinne kymmenen vuoden päähän
ja sen jälkeen kymmenen viimeistä vuotta niitten
keskiarvo 50/50-indeksillä, niin silloinkin tullaan
aika korkealta siihen loppulaskentaan. Kun nyt lähdetään
18-vuotiaasta 80/20:llä, niin koko ajan mennään semmoista
matalampaa uraa, matalampaa eli sitä ei oikein kunnolla
selvitetty vielä, mikä tulos on, mikä on
18-vuotiaalla aikanaan se eläke verrattuna siihen, mitä se
tällä vanhalla järjestelmällä olisi
ollut. Se vaatisi aika monet laskelmat, ja eduskunta ei voi olla
kyllä valmis hyväksymään tätä lakia.
No, tämä taitettu indeksihän muhi
jo edellisellä vaalikaudella. Esimerkiksi allekirjoittanut
sai siihen 155 kansanedustajan nimen, ja tyylikkäästi
sosiaali- ja terveysvaliokunnan ystävälliset puheenjohtaja
Virpa Puisto ja hänen apurinsa Maija Perho panttasivat
sitä 1,5 vuotta niin, että se raukesi vaalien
alla, niin kuin nyt tulee varmaan käymään
valitettavasti Nepposen lakiesityksenkin tästä veteraanikuntoutuksesta.
No, minä uusin sen lain 1,5 vuotta sitten syksyllä,
ei viime, vaan edellisenä syksynä, siten, että laitoin
sen samaan muotoon kuin se aiemmin oli. Totesin, että täällä istuvista
kansanedustajista seuraavat 91 ovat sen jo valmiiksi kirjoittaneet.
Ja keräsin uusia nimiä 30. Faktisesti siinä on
yli 120 kansanedustajan nimet, mikä taas edellyttäisi
tällaista nopeata käsittelyä, mutta 1,5
vuotta se lakiesitys on maannut siellä, samoin kuin ed.
Kuopan lakiesitys ja ed. Puhjon esitys hetken päästä jäävät makaamaan.
Että ei tässä kyllä oikein mitään edistystä tunnu
olevan, mutta ongelma tiedetään, ja toivottavasti
tämä viesti menee eteenpäin niin, että kun
vaaleihin tullaan, niin kansalaiset ja eduskuntavaaliehdokkaat osaavat
vakavasti ottaa huomioon sen, että taitettu indeksi tuhoaa
eläkeläisten tulevaisuuden.
Eläkeläiset eivät ole tämän
maan suurin rasite, vaan korkeaksi nousevilla palkoilla tuhotaan paljon
enemmän tätä maata, kuin eläkeläiset
tuhoavat. Nimittäin kun se palkka nostetaan oikein huippuun,
niin olkoot siellä minkälaiset kertoimet ja taitetut
ja indeksit tahansa, niin niillä ei ole sellaiselle palkannauttijalle
paljonkaan väliä. Mutta tavalliselle palkannauttijalle,
pientuloiselle, sillä taitetulla indeksillä on
melkoinen merkitys.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On miellyttävää puhua
ed. Seppo Kanervan jälkeen, koska hän on varsin
hyvää työtä tehnyt eläkeläisten
puolesta samoin kuin edustajat Laakso, Kuoppa ja Puhjo, jotka ovat
käyttäneet puheenvuoroja.
Kun eläkeläiset ovat kritisoineet taitettua
indeksiä, he eivät ole tehneet sitä suinkaan
sen takia, että he olisivat olleet kateellisia alle 65-vuotiaille,
vaan oikeudenmukaisuusnäkökulmasta ja siitä näkökulmasta,
että taitettu indeksi on johtanut todellakin taloudellisiin
ongelmiin. Eläkkeen tosiasiallinen ostovoima on sillä tavalla
heikentynyt, että kun kaikki kallistuu, mitä indeksit eivät
suinkaan havaitse, erityisesti kaikki ne, mitä sairastavat
ihmiset tai vanhat ihmiset tarvitsevat, sairauspalvelut, lääkkeet
jne., aivan selvästi eläkkeet eivät riitä.
Tässä mielessä oli todella huono päätös
taitetun eläkkeen synnyttäminen, niin kuin oli
pohjaosankin leikkaaminen. Näitä ihmiset eivät
ole unohtaneet, ja ne ovat mielessä. Ne ovat jokapäiväisessä elämässä ja päivittäin
esiin tulevia asioita.
Näin ollen tämä ed. Puhjon esitys
on hyvä. Sitä sopii kannattaa, ja olen vakuuttunut,
että tästä salista löytyy meidän
lisäksemme myös muita, jotka vastustavat tätä ed.
Laakson esiin nostamaa hanketta heikentää myös
alle 65-vuotiaitten eläkeindeksiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun hyvä aloite ja hyvä esitys
tulee, haluan sitä kannattaa riippumatta siitä,
kuka on aloitteen tekijä. Keskustan osalta voin sanoa,
että kannattaa vain katsoa, millä tavalla keskusta
on äänestänyt. Silloin kun nämä asiat
ovat olleet eri yhteyksissä talousarviokäsittelyssä esillä,
kyllä eläkeläisten kelpaa keskustan äänestyskäyttäytymistä katsoa.
Näistä asioista on todella näyttöä.
Mutta taitettu indeksi tulee todella korjata sillä tavalla
kuin täällä on esitetty, samoin kuin
kansaneläkkeen pohjaosan leikkaukset tulee saada korjattua.
Kyllä eläkeläiset ovat eläkkeensä ansainneet
ja heille on tehtävä oikeutta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Kanerva kävi sitä ongelmatiikkaa
läpi, mikä liittyy uuteen eläkepakettiin,
joka meillä on käsittelyssä. Siinä on
juuri se ongelmatiikka, että sitä on vaikea hahmottaa
ja edes laskea, mitä tarkoittaa se uusi laskentamalli,
jossa näitä ansioita nostetaan uudella indeksillä 80/20,
joka on tietysti parempi indeksi sillä tavalla, koska 80
prosenttia tulee olemaan palkkojen kehitystä mutta 20 kuluttajahintaa,
kunnes se on 50/50. Mutta kun se on pitkässä pelissä laskettu,
siinä pitää olla aikamoinen asiantuntija,
joka osaa sanoa, mitä se tarkoittaa lopullisessa eläkkeessä.
Mutta tämä, mikä ed. Puhjon aloitteessa
on esitetty siitä, jotta olisi tämä 50/50-indeksi,
jolla näitä eläkkeitä aikanaan
sitten korotettaisiin, minusta on sillä tavalla asiallinen,
vaikka tässä on aikaisempia, jo edellisen eduskunnan
ja hallituksen aikaisia perusteluja siitä, jotta muualla
Euroopassa nuo indeksit ovat enimmäkseen kuluttajahintaan
kytkettyjä. Kuitenkin siellä on myös toisen
tyyppisiä malleja, ja kun katsoo suomalaista yhteiskuntaa
muutenkin ja niitä mahdollisuuksia, mitkä meillä on
vaikuttaa, tätä onneksi mitkään
direktiivit eivät säätele. Sen takia
minusta meidän pitää uskaltaa tehdä myös
omia ratkaisuja. Pitkässä pelissä siinä käy,
niin kuin ed. Kanerva aikaisemmin totesi, jotta jos ihminen elää vanhaksi,
ostovoima tavallaan syöpyy pois verrattuna palkkakehitykseen.
Sen takia tämä indeksimalli, joka tässä on
esitetty, minusta on turvallinen ja pitäisi ehdottomasti
eduskunnan hyväksyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen en ole vielä koskaan
kuullut vastustavan mitään lakialoitetta, ja se
on hieno periaate, että hän kannattaa kaikkea.
Mikä koskee tätä esitystä, kaikki
nämä indeksiremontithan, (Ed. Oinonen: Jos ne
ovat hyviä, minä kannatan!) mitä on tehty,
ovat epäoikeudenmukaisuuksia. (Eduskunnasta: Repoveden
kansallispuisto!) — Todellakin, se ei olekaan rahavirta-asia,
se on ihan periaateasia, ja ed. Oinonen tällä tavalla
on taas siellä kuin omassa maailmassaan.
Minä vaan toivoisin hartaasti, että vasemmistoliitto,
joka näitä hyviä asioita tuo esille,
lähtisi nyt mukaan tähän harmaan talouden
vastaiseen torjuntatyöhön. Siellä ne
miljardit eurot tällä hetkellä muhivat
ja menevät meidän jakokakustamme pois, ja pistäisitte
ministeri Siimeksen nyt järjestykseen näinä viimeisenä kuukausina,
kun hän siinä ministerinä on.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! 65 vuotta täyttäneiden
eläkeläisten indeksin epäoikeudenmukaisuus
on asia, joka on puhuttanut paljon eläkeläisiä,
niin kuin täällä on tänä iltana moneen
kertaan todettu. Tämä niin sanottu taitettu indeksi
heikentää näiden yli 65-vuotiaiden eläkeläisten
eläkkeiden ostovoimaa. Eläkeläiset ovatkin
todenneet aivan oikeutetusti, että tämä on
yli 65-vuotiaiden eläkeläisten ikäsyrjintää,
ja sellaisesta asiastahan tässä on kysymys.
Hallitus ei ole esityksessään eläkelainsäädännöstä,
hallituksen esityksessä 242/2002, lähtenyt tätä korjaamaan,
vaikka tiedetään tämän epäkohdan
olemassaolo. Päinvastoin hallitus esittää nyt eläkepaketissaan
indeksin heikennystä kaikille eläkeläisille.
Tämä ei ole tietenkään oikein,
koska kaikille eläkeläisille tulisi silloin tämä huonompi
indeksi. Jos eläkkeitä tarkistetaan pelkästään
elinkustannusindeksin mukaan aivan niin kuin tehdään
kansaneläkkeiden kohdalla, ostovoima jää jälkeen
palkkakehityksestä. Sitten niin sanotussa taitetussa indeksissä,
jossa painokerroin on 80-prosenttisesti elinkustannusindeksissä,
myöskin eläkkeiden ostovoima tulee heikentymään
merkittävästi verrattuna palkkakehitykseen.
Sen takia juuri tämä hallituksen esitys ei
ole oikeudenmukainen eläkeläisiä kohtaan,
ei varsinkaan pitkällä aikavälillä.
Mitä pitempään eläkeläinen
elää, sitä heikompi tämä ostovoima eläkkeellä on
verrattuna palkkakehitykseen. Jos hallituksen eläkepaketti
hyväksytään, huonompi indeksi kohdistuisi
siis myös alle 65-vuotiaisiin eläkeläisiin.
Silloin tästä muutoksesta kärsisivät erityisesti
työkyvyttömyyseläkettä saavat,
joiden eläke on usein varsin pieni, jos on vajaa työura.
Väärin on myös se, että tämä huononnus kohdistuu
myöskin jo maksussa oleviin eläkkeisiin.
Arvoisa puhemies! Tässä mielessä ed.
Puhjon lakiesitys on hyvä ja tekee oikeutta paremmin eläkeläisille.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Pidän tietenkin myönteisenä sitä,
että ed. Oinonen ilmoittaa vastustavansa eläkeindeksin
heikentämistä, mutta mielenkiintoista on nähdä,
mitä tekee hänen puolueensa keskusta. Tietenkin
yhtä mielenkiintoista on nähdä myöskin,
mitä minun puolueeni vasemmistoliitto tekee tässä asiassa.
Mutta ongelmana on keskusta sikäli, että presidenttiehdokkaana
ollessaan puheenjohtaja Aho totesi, että ikärasismia
sisältävästä eläkeindeksistä on
päästävä eroon kustannuksia
lisäämättä. Käytännössähän
tämä tarkoittaa sitä, että silloin, jos
huonommasta päästään eroon,
parempaa on vähän heikennettävä,
että päästään keskiarvoon kustannuksia
lisäämättä. Myöskin
puheenjohtaja Jäätteenmäki on ottanut
tähän asiaan kantaa ja todennut vain, että pitää siirtyä yhtenäiseen
eläkeindeksiin, mutta hän ei ole vaatinut sitä,
että pitää siirtyä normaali-indeksiin,
eli hän ei ole vaatinut luopumista taitetusta eläkeindeksistä.
Jos saan veikata, minun veikkaukseni on se, että keskusta
tulee hyväksymään tämän
hallituksen lakiesityksen eräitä ryhmän
jäseniä lukuun ottamatta. Samoin todennäköisesti
tekee myös vasemmistoliitto eräitä ryhmän
jäseniä lukuun ottamatta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laakso otti esille näkemyksen
siitä, mitä puolueet päättävät
ja mitä puolueitten johto tekee. Kyllähän
tässä nyt on niin, eläkeindeksistä kun
on kysymys, että tämä on erittäin
pitkälti kansan asia ja ehdokkaiden tehtävä on
viestittää kansalle sellaista sanomaa, missä kansa
tietää valita sellaisia edustajia, joilla on selkärankaa
niin paljon, että pidetään eläkeläisten
asioista huolta ja puolta.
Herra puhemies! Eläkeläiset ovat tämän
tasavallan hyvinvoinnin rakentaneet, sen kuntoon saattaneet, ja
eläkeläisten työtä pitää niin
kunnioittaa, että myöskin tämä indeksi
ottaa huomioon paranevan tulotason ja paranevan elintason ja sen
kautta eläkeläisten tulokertymä, tulonnousumahdollisuus,
olisi saman tyyppinen kuin muillakin palkannauttijoilla ja työtätekevällä väellä olemassa.
Tämä on vähintä, mitä eläkeläisille
voidaan tehdä, ja vähintä, mitä työtä tehneille sukupolville
voidaan arvostuksen kautta nyky- ja tulevien päättäjien
taholta osoittaa. Tämä on vähin, mitä voidaan
osoittaa, ja tästä pitää pitää huoli.
En mene muitten puolesta lupaamaan, mutta itselläni
on tässä puhtaat jauhot olemassa, ja silmä kirkkaana
tiedän, mitä tulen tekemään,
kun tämä pitää hyväksyä.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! En ehkä olisi tullut pitämään
tätä puhetta, jos en olisi työhuoneessani
kuunnellut ystäväni ed. Oinosen puheenvuoroa.
Se nimittäin minua hivenen provosoi.
Olen kuunnellut tätä keskustelua todellakin työhuoneessani
samalla, kun olen töitä tehnyt. Keskustelu on
ollut toisaalta erittäin hyvää, on syvennytty
eläkepolitiikan historian eri vaiheisiin ja myöskin
niihin ratkaisuihin, mitä on tehty ja mitä ne
ovat sitten eläkkeisiin vaikuttaneet. Toisaalta tässä keskustelussa
on ollut aika tavalla myöskin politiikanteon makua, ja
nyt täytyy sanoa, että se tuli kyllä ed.
Lauri Oinosen puheenvuoron kautta, ja siksi provosoiduin.
Täytyy muistaa se, että työeläkejärjestelmä luotiin
aikoinaan vuonna 1962. Kyllä se oli ammattiyhdistysliikkeen
ja voimakkaan työväenliikkeen ansiota, että sellainen
järjestelmä tähän maahan rakennettiin
palkansaajien eläkkeen saamisen turvaamiseksi. Tässä matkan
varrella on tehty sitten monenlaisia ratkaisuja. Meidän
työeläkejärjestelmäämme
lähdettiin voimakkaimmin romuttamaan 90-luvun alusta. Silloin
julkisen sektorin eläkejärjestelmiä muutettiin
niin, että eläketasoa pudotettiin merkittävästi
ja samanaikaisesti eläkkeellepääsyikää historiallisen voimakkaasti
nostettiin. Se oli sen hallituksen aikaisia toimia. Samanaikaisesti
luotiin erilaisia järjestelmiä, joilla kerättiin
eläkeläisiltä veronluonteisia maksuja
huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin, ylimääräistä kansaneläkevakuutusmaksua,
ylimääräistä sairausvakuutusmaksua.
Ed. Oinonen, kävi myöskin niin, että indeksitarkistuksia
jäädytettiin. Kävi myöskin niin.
Olen kerran puhujakorokkeelta silloin, kun eläkekysymyksistä on
keskusteltu, sanonut sen, että tiedän, että silloisen
hallituksen suunnitelmissa oli se, että työeläkkeen
tavoitetaso pudotetaan 60 prosentista 50 prosenttiin. Se kaatui
erityisesti ammattiyhdistysliikkeen ja poliittisen työväenliikkeen
voimakkaaseen vastustukseen. Täytyi lähteä barrikadeille
puolustamaan meidän eläkejärjestelmäämme,
joka palkansaajien turvaksi rakennettiin.
No, nyt näitä epäkohtia on korjattu
jossain määrin. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä ollut
ja olen edelleenkin, että erittäin suuri virhe
oli se, että kansaneläkkeen pohjaosa tehtiin eläkevähenteiseksi.
Näin ei olisi pitänyt menetellä. Toinen
tilanne on sitten se, kun meidän eläkejärjestelmämme
olisi tuottanut kaikille tavoitetason mukaisen eläkkeen,
käydäänkö sitten kansaneläkejärjestelmän
kimppuun vai ei, mutta ei näin taannehtivasti, niin kuin
tässä tapauksessa tehtiin taannehtiva lainsäädäntö.
Valitettavasti näin tapahtui. Kyllä se on ilman
muuta ollut Lipposen ykköshallituksen suurimpia virheitä,
mutta sitä on korjattava sillä tavalla, että pohjaosaa
pystytään jatkossa voimakkaammin korottamaan.
Taitetun indeksin osalta täällä on
kerrattu historiaa. Myös muun muassa ed. Laakson puheenvuorossa
tuli esille se, että käytössä on
kolme indeksiä, niin kuin on tällä hetkellä.
Taitetun indeksin osalta ei liene tavoitteena ollut se, kun on vaadittu
sen järjestelmän korjaamista, että mennään
samanlaiseen järjestelmään kuin nyt on
65 vuotta täyttäneillä eläkkeensaajilla.
Kai tavoite olisi se, että korjataan niin, että indeksijärjestelmässä huomioidaan
50 prosenttia ansiotason noususta.
Tämä lakialoite tähtää oikeudenmukaisempaan
ratkaisuun kuin se, mikä Puron paketin kautta syntyi. Tietysti
on kova asia esimerkiksi minulle henkilökohtaisesti ammattiyhdistysliikkeessä hyvin
pitkään toimineena ihmisenä lähteä tappelemaan
voimakkaasti kolmikantaneuvotteluissa syntyviä ratkaisuja
vastaan. Mutta toisaalta on sanottava se, niin kuin taisin sanoa
tuossa eläkepaketin lähetekeskustelussa, että silloin, kun
selkeästi nähdään, että neuvottelutulos
ei vastaa palkansaajien eikä työväenliikkeen
tavoitteita, vaikka ammattiyhdistysliike on ollut sopimassa niitä,
niin meillä pitää olla mahdollisuus täällä eduskunnassa
niitä ehdotuksia tällöin muuttaa. (Ed.
E. Lahtela: Parantaa!) — Parantaa, nimenomaan parantaa.
Aivan lopuksi, puhemies, kyllä tässä nyt
sitten 90-luvun puolenvälin näissä eläkekysymyksissä ja
erityisesti yhden kahden asian osalta keskusta on riekkunut aika
rajusti, mutta ei ihan kyllä puhtailla jauhoilla.
Toinen varapuhemies:
Huomautan, että nyt on keskustelussa työntekijäin
eläkelain 9 §:n muuttaminen, joka koskee indeksijärjestelmää.
Keskustelussa ei ole suomalainen eläkejärjestelmä kokonaisuudessaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Indeksijärjestelmällähän
on tarkoitus turvata se, että eläkkeet säilyttäisivät
reaaliarvonsa. Reaaliarvojen säilyttämiseen kuuluu,
kuten aikaisemmassa puheenvuorossani totesin, se, että aikoinaan
palkkojen kokonaisratkaisujen yhteydessä sovittiin siitä,
että osa palkankorotuksista menee eläkemaksuihin,
ja sillä haluttiin turvata eläketaso. Jos indeksiä heikennetään,
kuten nyt on hallituksen esityksessä, joka on käsittelyssä sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa, eli leikataan indeksiä, niin tätä tavoitetasoa
ei saavuteta. Näin ollen tarvitaan lakialoite, jonka pohjalta
voitaisiin turvata tämän tavoitetason säilyminen
myöskin jatkossa, silloin kun ihminen on eläkkeellä elikkä hän
nauttii tätä myöhennettyä palkanmaksua.
Tänä päivänä läheskään
kaikki työntekijät eivät saavuta tätä tavoitetasoa,
60:tä prosenttia. Se on varsin suuri määrä työntekijöistä,
jotka jäävät alle tämän,
ja tässä on erityisesti työttömyys
suuri syy, koska työttömyysaikanahan eläke
ei kerry täyttä prosenttia, vaan niin sanottu
tulevan ajan kertymä on huomattavasti pienempi kuin 1,5
prosenttia. Näin ollen he jäävät
jo alun alkaen pienemmälle eläkkeelle, ja sitten
kun he täyttävät 65 vuotta, jos tämä taitettu
eläkeindeksi jää voimaan, eläke
leikkaantuu jatkuvasti vuosittain ja heidän eläkkeensä jää todella
pieneksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kysymys on siis todella tämän
pykälän sisällöstä,
mutta kysymys on myöskin sen toteutuksesta. Tämä on
vastauspuheenvuoro eräällä tavalla ed. Seppo
Lahtelan käyttämään puheenvuoroon,
jossa hän ilmoitti olevansa tämän toteutuksen
kannalla viimeiseen hengenvetoon saakka. Täytyy vain todeta
tähän, että kyllä on polvesta
poika muuttunut Suomen keskustassa. Kun vuonna 1991—95
seurasi Suomen keskustan tekemiä ratkaisuja, joissa leikattiin
kaikkea mahdollista ristiin, rastiin, rustiin, milloin mihinkin,
niin nyt ei enää leikata yhtään
mitään.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä eläkeindeksi
on mielestäni täysin eduskunnan asia, niin kuin
täällä on todettu. Vaikkakin työmarkkinajärjestöt
ja hallitus ovat asiasta sopineet siten, että kaikille
tulee tämä heikompi taitettu indeksi, niin näissä niin
sanotuissa kolmikantaneuvotteluissa ei ole ollut mukana eläkeläisjärjestöjä.
Kyllä silloin kun eläkeläisten etuihin
puututaan, mielestäni näissä neuvotteluissa pitäisi
olla mukana myöskin eläkeläisten edustuksen.
Koska eläkeläisiä ei ole edes kuultu
tässä asiassa, on selvää, että meidän
on täällä eduskunnassa tehtävä ratkaisut
ja meidän on tehtävä oikeutta eläkeläisille.
Vastuuhan on kuitenkin meidän tässä asiassa,
koska me teemme täällä lainsäädäntötyötä,
eivätkä näin ollen kolmikantaneuvottelijat
voi tästä asiasta kantaa sillä tavalla
vastuuta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti. Ed. Laitinen teki ihan
oikean analyysin minusta siitä, mitä kolmikannassa
on tapahtunut. Lähtötavoitteena on ollut myös
ay-liikkeessä toisen tyyppinen indeksi, elikkä puolet olisi
palkkakehitystä ja puolet kuluttajahintoja tässä.
Kun siinä on päädytty nyt ratkaisuun,
joka on tässä huonompi, siinä mielessä minusta
eduskunnan pitää tehdä johtopäätökset
siitä ja olla puolustamassa niitä ihmisiä,
kun on pitkälle tulevaisuuteen kiinni se, miten ihmiset
tulevat pärjäämään,
ja kyse on niistä palkansaajista, jotka tänä päivänä ovat
töissä. Kyse on eläkeläisistä, jotka
ovat tietysti eläkkeellä, koska tämähän
tulee koskemaan kaikkia. Sen takia semmoisena oikeudenmukaisuuskysymyksenä näen,
jotta tämä pitäisi ehdottomasti sillä tavalla
eduskunnan muuttaa, jotta tässä ei heikennetä.
Se johtoajatus ei voinut olla sillä tavalla, että kaikki
laitetaan taitetun indeksin piiriin, mikä tässä on
nyt tapahtumassa.
Sitten itse tähän keskustan suhtautumiseen eduskunnassa.
Muistan aikanaan, varmaan Lipposen ykköshallituksen aikaan,
joskus jotain tämän tyyppistä ratkaisua
tarjottiin, tämmöistä heikompaa ratkaisua,
oliko se sitten 20 ja 80 vai oliko joku välimuoto. Toivoisi
nyt, jotta oppositio, keskusta, lähtisi nyt mukaan täydellä tähän.
Minusta näyttää, että hallituspuolueista
löytyy sen verran kuitenkin ytyä, että tehdään
parempi indeksi sitten tässä aikanaan, kun ennen
helmikuun puoltaväliä tämä tullaan
päättämään.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Haluaisin tarkentaa ed. E. Lahtelan edellistä puheenvuoroa
yhdeltä osin. Olen tietenkin samaa mieltä ed.
Lahtelan kanssa itse asiasta, mitä hän on sanonut.
Mutta kun esimerkiksi SDP:n eduskuntaryhmässä jatkuvasti
perustellaan taitettua eläkeindeksiä sillä,
että valtaosassa tai, kuten te sanoitte, suurimmassa osassa
EU-maita on käytössä pelkkä elinkustannusindeksi,
on selkeästi sanottava, että tämä ei
ole totta. On syytä viedä vielä kerran
terveiset esimerkiksi ministeri Mönkäreelle, että tämä ei
ole totta. Kuudessa Oecd-maassa on käytössä indeksi,
joka perustuu pelkkään elinkustannusindeksiin,
mutta esimerkiksi Saksassa, Itävallassa ja Ruotsissa lähtökohtana on
palkkakehitys. Tämä on syytä todeta,
koska muussa tapauksessa ikään kuin kansainvälisellä käytännöllä yritetään
ajaa huononnuksia suomalaiseen järjestelmään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
viitattu keskustaan eri yhteyksissä. On totta tietysti,
että silloin kauan kauan sitten, kun Esko Ahon hallitus
tässä maassa oli — en silloin tokikaan
ollut kansanedustajana — omat virheensä tuo hallitus
teki, jotka toki täytyy myöskin nähdä,
mutta tekevälle virheitä tulee. Mutta ennen kaikkea
tilanne oli silloin mahdollisimman vaikea maan taloudessa ja vaati
silloin niitä ratkaisuja, jotka ikävä kyllä olivat
kaikille kansanosille kipeitä tosiasioita, ja nyt kun tilanteet
ovat muuttuneet, täytyy tehdä sitten niitä ratkaisuja,
joilla voidaan päästä eteenpäin.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Keskustahan on tavan takaa todistanut, aivan
oikein, kuinka hyvä taloudellinen tilanne on viime vuosien
aikana ollut. Olen tässä suhteessa tietenkin keskustan
arvioiden kanssa samaa mieltä. Juuri tämä hyvä taloudellinen
tilanne tietenkin antaisi mahdollisuudet myös luopua taitetusta
eläkeindeksistä. Sen takia ihmettelen sitä,
että keskustan entinen puheenjohtaja ed. Esko Aho niin
voimakkaasti on ollut ei tämän järjestelmän
korjaamisen kannalla vaan sen rukkaamisen kannalla, sen kannalla
että kaikkien osalta siirrytään samanlaiseen
indeksiin kustannuksia lisäämättä. Ihmettelen
sitä.
Eikö nyt, ed. Oinonen, olisi jo aika sille, että myös
keskusta kannattaisi taitetusta eläkeindeksistä luopumista
ja tämän uuden heikennyksen torjumista? Mutta
pelkään, että keskusta nyt hallitushalussaan
on tulossa siihen johtopäätökseen, että se
hyväksyy hallituksen esityksen, onhan se työmarkkinajärjestöjen
valmistelema. Ei haluta astua työmarkkinajärjestöjen
varpaille ja ennen kaikkea halutaan välttää sitä tilannetta, että jos
maaliskuun vaalien jälkeen ollaan itse hallituksessa, niin
tämähän tulisi ensimmäisenä eteen,
tämän taitetun eläkeindeksin korjaus,
silloin keskustavetoiselle hallitukselle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos ed. Oinosen hyväksymien lakialoitteitten
menot laskettaisiin yhteen, niin mistään ei tästä tasavallasta
löytyisi nettomääräisesti sellaista
varallisuutta, jolla ne kuitattaisiin.
Mutta minä totean, arvoisa puhemies, että eläkelain
9 §:n korjaukseen sillä tavalla kuin tässä lakialoitteessa
esitetään ed. Oinosella on nyt priorisointi. Se
menee nyt läpi, ja katsotaan sitten, jääkö niihin
muihin rahaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laaksolle voisi todeta, jos hän
käsitti minun puheestani, jotta itse olen sitä mieltä,
jotta kansainväliset tai eurooppalaiset mallit olisivat
sen tyyppisiä, että siellä ei tätä palkkakehitystä otettaisi
huomioon, että en itse ole sitä mieltä,
vaan totesin aikaisemmin puheessani siitä, jotta jotkut ovat
täällä puhuneet — siellä lienee
useammista puolueista ollut tahoja.
Minusta Suomella on kaksi tietä tässä valittavana:
Lähteekö sitä katsomaan ja vertaamaan
ja rinnastamaan vaikka siihen saksalaiseen malliin tai johonkin
toiseen, missä on tämä kuluttajahintaindeksi
tarkistusperusteena eläkkeissä, minusta se pitää katsoa.
Saksa on nimittäin teollistunut maa ja suhteellisen menestynyt
maa. Minä olisin siinä rivissä, mikä on
ollut muutenkin hyvin menestyvä. Suomen toivoisi seuraavan
samoja jälkiä siltä osin menestyksen
myötä.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä juuri tämä kansainvälinen
vertailtavuus, ja kun sitä on monessa muussakin asiassa
korostettu, on yksi tärkeä lähtökohta
ja semmoinen perusta tälle asialle, minkä takia
tämä ed. Puhjon esitys on hyvä.
On valitettavaa, että keskustan edustajat ovat olleet
varsin hiljaa tästä asiasta. Näyttää siltä,
että ed. Oinonen on ainoa, joka täällä puolustaa
keskustan linjaa. Minusta nyt ei ed. Oinosta pitäisi ainakaan
tämän asian torpedoinnista syyttää. Hänhän
on täällä ilmoittanut, että hän
on lämpimästi kannattamassa tätä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Silloin kun tätä taitettua
indeksiä säädettiin edellisellä eduskuntakaudella,
keskusta esitti vastalauseen ja äänestytti sellaisesta
ehdotuksesta, joka ei olisi maksanut ollenkaan enempää kuin
hallituksen esitys, mutta jossa olisi tultu tavallaan puoliväliin
vastaan molempia, vähän saman tyyppisesti kuin
tässä esityksessä on nyt tehty. Tuo ehdotus
ei silloin saanut kannatusta. Jos nyt ollaan valmiit tähän,
niin hyvä on. Kyllä lähtökohdan
täytyy olla, että on sama indeksi, mutta lähtökohdaksi
on tietysti ehkä kustannusten nimissä hyvä hyväksyä se,
että ei lisätä nykyisestä järjestelmästä kustannuksia.
Mutta tässä hallituksen esityksessähän
alennetaan kustannuksia nykyisestä järjestelmästä elikkä valitaan
kaikille tämä huonompi indeksi. Keskustan esitys
oli silloin, että olisi menty siitä puolivälistä,
että kaikilla olisi sama, mutta kokonaiskustannukset olisivat
pysyneet samalla tasolla kuin silloisessa hallituksen esityksessä.
Kyllä hallituksen esitys on niin selkeä huononnus,
että ed. Puhjon aloite pitää ottaa ihan
vakavasti käsittelyyn ja harkita tässä lakiesityksen
yhteydessä, mille tasolle tuo yhtenäinen indeksi
voidaan hyväksyä.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Olen oppinut kunnioittamaan ed. Mannisen numeroita ja
lukuja ja muistia, mutta nyt tällä kerralla ne
eivät kyllä pidä paikkaansa.
Ensimmäinen ongelma on se, että silloin kun tästä äänestettiin
vuonna 95, ei ollut tämän kaltaista esitystä,
mihin ed. Manninen viittaa. Se esitys tehtiin vasta myöhemmin,
kun tämä asia nousi eläkeläisten
keskuudessa voimakkaan vastarinnan kohteeksi.
Toiseksi on syytä myös todeta se, että me olemme
nyt tämän ongelman edessä ja me odotamme,
mitä keskusta nyt tekee tässä asiassa.
Eli oletteko te tätä uutta heikennystä vastaan
vai ette?
Vielä kolmas asia, ed. Manninen, on se, että ei tämä taitetusta
eläkeindeksistä luopuminen aiheuta suuria lisäkustannuksia.
Sen kustannukset valtiolle ovat vuositasolla noin 300 miljoonaa markkaa,
eivät sen enempää. Sen sijaan työeläkeyhtiöille
kustannukset ovat suuremmat. Eli teidän väitteenne
siitä, että tämä taitetusta
eläkeindeksistä luopuminen on suuri kustannuserä,
ei pidä paikkaansa. Totta on, mitä te sanoitte,
että tämä on leikkauslaki, se, mikä meillä on
nyt käsittelyssä. Se on leikkauslaki.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Ihan viimeinen puheenvuoro omalta osaltani tähän
keskusteluun.
Itse en missään tapauksessa syyllistänyt
ed. Oinosta henkilökohtaisesti. Ymmärrän
hyvin sen, että hän puolustaa keskustaa, niin
kuin puolueen kaaderin täytyy tehdäkin. Mutta
toisaalta, kun tiedän sen, että ed. Oinonen ei
ollut eduskunnassa silloin 91—95, niin kuitenkin on otettava huomioon
se, mitä silloinen hallitus eläkepolitiikan osalta
teki. Kyllä puolue siitä vastuussa on, vaikkette
te henkilökohtaisesti itse olekaan.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minun täytyy tarkistaa oma muistini,
mutta kyllä edelleen väitän, että kun
tämä heikennys tehtiin, silloin kirjoitin tämän
vastalauseen tästä puoliväliintulosta.
Täytyy kaivaa ne paperit ylös ja katsoa sitten,
mikä on totuus tässä asiassa.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Ed. Kuopan kanssa pohdimme juuri näitä takavuosien äänestyksiä ja
nyt me muistamme sen äänestyksen myös.
Silloin kun kysymys oli hylkäyksestä, Lipposen
hallituksen esityksen hylkäysesityksestä, keskusta
teki tämän hylkäysesityksen. Silloin
ei tehty kompromissiesitystä, mutta myöhemmin
keskusta teki kompromissiesityksen, jonka sisältö oli
muuten se, että otetaan käyttöön kaikille
samanlainen työeläkeindeksi. Tässä esityksessä ei
silloin konkretisoitu, mitä se käytännössä merkitsisi.
Muistan tämän hyvin sen takia, että äänestin
tätä keskustan esitystä vastaan, koska
pidin sitä heikennyksenä alle 65-vuotiaiden voimassa
olevaan työeläkeindeksiin.
Keskustelu päättyy.