2) Hallituksen esitys perintökaaren velkavastuusäännöstön
         muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Oikeusministeri Johannes Koskinen
         
         Herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan,
            että kuolinpesän osakkaiden henkilökohtaisesta
            velkavastuusta pääsääntöisesti
            luovutaan kokonaan. Osakkaiden vastuu vainajan veloista rajoittuisi
            yleensä vainajalta jääneeseen omaisuuteen.
            Osakas voisi edelleenkin tietyin rajatuin edellytyksin joutua henkilökohtaisesti
            vastaamaan vainajan veloista, mutta vain määrällä,
            joka vastaa hänen velkojalle aiheuttamaansa vahinkoa. Velkavastuu
            voisi syntyä törkeämmänlaisella
            perunkirjoitusvelvollisuuden laiminlyönnillä taikka
            väärien tietojen antamisella tai tietojen salaamisella
            perunkirjoitusta varten.
         
         
         Esityksen tarkoitus on siis korjata selvä epäkohta,
            joka lainsäädännössämme
            on. Kun henkilökohtainen velkavastuu syntyy, velkojalla
            on oikeus vaatia osakkailta täyttä suoritusta
            riippumatta siitä, paljonko vainajalta jäi omaisuutta,
            ja tietyissä tilanteissa myös riippumatta siitä,
            onko tällä perillisellä mitään
            osasyytäkään vahingon syntymiseen. Velkoja
            voi näin päästä parempaan asemaan
            kuin missä hän olisi ollut ilman kuolinpesän
            osakkaiden laiminlyöntejä.
         
         
         Vaikkakaan tavallista ei ole, että velkavastuu käytännössä kohtaisi
            osakkaita näin ankarana kuin minkä lainsäädäntö mahdollistaisi,
            on selvää, että lainsäädäntöä täytyy
            korjata eikä jäädä sen varaan,
            että velkojat hyväntahtoisesti tyytyvät
            siihen, mitä vainajan omaisuudesta velkoihin riittää.
            Muistettava on, että kuolinpesän osakas ei voi
            nykyisinkään joutua vainajan veloista vastuuseen,
            jos vainajan omaisuus riittää vain hautajaiskuluihin
            ja pesänselvitykseen. Henkilökohtaista velkavastuuta
            ei myöskään synny alaikäiselle.
            Näistä seikoista on epäselvyyttä,
            ja tietyillä järjestelyillä on ollut
            mahdollista se, että alaikäiselle on siirtynyt
            velkavastuita. Yleensä siinä on sitten juuri tiedon
            puutteesta ollut kysymys. Velkojilla on ollut parempi tieto ja velallisilla, perillisillä,
            huonompi tieto.
         
         
         Ulosoton määräaikaisuutta koskeva
            uudistus tuli voimaan eilen, maaliskuun alusta. Sen mukaan velkaa
            voidaan periä ulosottotoimin 15 vuoden ajan tavallisten
            velkojen kyseessä ollen, henkilövelkojan saatavista
            20 vuoden ajan. Ulosoton päättyminen ei kuitenkaan
            merkitse velan lakkaamista. Esitykseen sisältyvät
            ehdotukset siitä, miten tällainen velka otetaan
            huomioon kuolinpesän selvityksessä. Hyväksyessään
            lain ulosottolain muuttamisesta eduskunta edellytti esityksen antamista
            juuri tästä kysymyksestä.
         
         
         Lakiesityksen mukaan tällainen velka olisi maksettava
            kuolinpesän varoista viimesijaisena velkana pesänselvitysvelkojen
            ja vainajan muiden velkojen maksamisen jälkeen. Tällä ehdotuksella
            on haluttu turvata sitä, ettei velallisen uusien velkojien
            asema heikenny velallisen kuoleman vuoksi. Vanhoja velkojahan on
            voitu periä varsin pitkään, siis jo vähintään
            se 15—20 vuotta, kun ulosotto päättyy,
            eikä olisi perusteltua, että ne voisivat heikentää velkojien
            mahdollisuutta saada uusille, mahdollisesti vasta hiljattain ennen
            velallisen kuolemaa syntyneille veloille suoritusta vainajan omaisuudesta.
         
         
         Tähän liittyen viittaan sivulle 20 hallituksen esityksessä.
            Sen yleisperusteluissa on kohta: "Hallituksen tarkoitus on lakialoitteeseen
            liittyen selvittää, minkälaisin, esimerkiksi
            yksityishenkilön velkajärjestelystä annettuun
            lakiin - - lisättävin säännöksin
            velka, jota koskevan ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuus
            on lakannut, voitaisiin julistaa lopullisesti vanhentuneeksi tuomioistuimen
            päätöksellä velallisen hakemuksesta."
            Eli tässä haetaan toimeksiantoa siihen, minkälaisella
            järjestelyllä tällaisesta ulosottokelpoisuutensa
            menettäneestä velasta pääsisi kokonaan
            eroon. Tällä hetkellähän olemassa
            olevia suositeltavia menettelyjä ovat velkajärjestely ja
            velkasovinto, jotka siis päättävät
            velan lopullisesti maksuohjelman loputtua. Tuo loppuvelka häviää oikeudellisesti.
            Sen sijaan ulosoton päättyessä näin
            ei tapahdu, ja tästä pitää muistuttaa jatkuvasti,
            että tuo lopullinen järjestely on tarpeen, nykysäännöksin
            siis velkajärjestelyn tai velkasovinnon kautta, mutta tässä on
            tarpeen varmasti ennen kevättä 2008, jolloinka
            ensimmäisten näitten pitkäaikaisten perintätoimien
            määräaika päättyy,
            lainsäädäntöön rakentaa
            myös tavallaan kevennetty velkajärjestelymalli
            elikkä mahdollisuus tuomioistuimen päätöksellä julistaa
            sitten se täytäntöönpanokelpoisuutensa
            menettänyt saatava lopullisesti vanhentuneeksi.
         
         
         Eduskunnassahan on tehty lakialoite, jossa suoraan tähän
            täytäntöönpanokelpoisuuden menettämiseen
            kytkettäisiin lopullinen vanhentuminen. Sellainen sääntely
            toisi merkittäviä väärinkäytösten
            riskejä. Sen sijaan tällainen menettely, jossa
            tuon tilanteen toteaminen jäisi tuomioistuimiin ja jossa
            voitaisiin myös velkojia kuulla, paremmin täyttäisi
            sitten oikeusturvan takeet kaikkien asianosaisten kannalta. Mutta
            tämän esityksen osalta palataan siis asiaan myöhemmin.
         
         
         Samoinhan on menossa oikeusministeriössä selvitys
            niin sanotusta henkilökohtaisesta konkurssista eli siitä,
            onko olemassa vielä välitilaa meidän
            kynnykseltään madalletun velkajärjestelyn
            ja sitten joissakin maissa käytössä olevan henkilökohtaisen
            konkurssin välillä, onko niissä niin
            isoja eroja, että meillä täytyisi vielä katsoa sitten
            toisenlaista oikeudellista mahdollisuutta päästä ylen
            suurista veloista eroon kuin mitä velkajärjestely
            tarjoaa. Tätä koskeva selvitystyö valmistuu
            tämän vuoden mittaan, ja sen perusteella sitten
            hallitus ratkaisee, minkälaisiin jatkolainvalmisteluihin
            lähdetään.
         
         
         Tähän ehdotukseen sisältyy myös
            säännöksiä, jotka merkitsevät
            kuolinpesien konkurssien koko lailla poistumista. Niiden tarve poistuu
            sillä, että kuolinpesässä pesänselvittäjän
            valtuudet kasvavat. Velkojan oikeutta saada pesä pesänselvittäjän
            hallintoon ehdotetaan laajennettavaksi. Sen sijaan konkurssin käytettävyyttä ylivelkaisen
            pesän selvittämiseen ehdotetaan rajoitettavaksi. Konkurssi
            ei yleensä ole tarkoituksenmukainen menettely kuolinpesässä,
            jossa omaisuutta on vähän eikä velkojiakaan
            suurta määrää. Käytännössä niissä konkurssipesän
            toimitsija, asianajaja, laskuttaa ison osan siitä varallisuudesta,
            mitä siellä pesässä on, eivätkä velkojat
            hyödy menettelystä. Ehdotuksen toteutumisen myötä kuolinpesien
            konkurssien määrä vähenee merkittävästi.
            Nykyisin niitä on käsitelty tuomioistuimissa noin
            300 vuodessa. Pääosin konkurssit ovat rauenneet,
            kun varoja ei ole ollut edes menettelyn täysimääräisiin
            kustannuksiin. Tässä mielessä tulee myös
            jonkin verran rationalisointihyötyä oikeuslaitokselle,
            kun toivottavasti tämä ehdotus eduskunnassa tulee
            hyväksytyksi.
         
         
       
      
         
         Kauko Juhantalo /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Jotenkin on aika tylsää lähes
            tyhjässä salissa, kun tällainen aineellisoikeudellisesti
            todella tärkeä, mittava uudistus oikeusministeriöltä on
            hallituksen esityksenä eduskunnan käsittelyssä ja
            tällainen, jossa puhutaan ihan vakavasti meitä jokaista
            elämämme aikana ja sitten viimeistään
            elämämme päätyttyä koskevaa
            asiaa, joka taloudellisesti ja henkisesti koettelee montaa hyvinkin syvästi.
         
         
         Erittäin hyvä, että oikeusministeri
            selvitti tämän lain pääkohdat.
            Oikeastaan minäkin puheenvuoroni halusin aloittaa en näistä kuolinpesän
            konkursseista vaan sitä ennen olleesta ajatusrakennelmasta
            ja haluaisin kyllä rohkaista edustajakollegoja sen keskustelun
            ja ajattelutavan mukaisesti, joka alkoi viime kaudella, menemään
            tässä reippaasti eteenpäin, koska tämä lainsäädäntö näillä toivomuksilla
            esitettynä jättää suuren osan
            epäselviä kysymyksiä ja sen sijaan, että helpottaisi
            tuomioistuinten töitä, tulee merkittävästi
            niitä lisäämään.
         
         
         Lakihan perustuu viime vaalikaudella annettuun eduskunnan päätökseen,
            jossa, kuten ministeri sanoi, on edellytetty hallituksen antavan
            seuraavalla vaalikaudella tämän lakiesityksen
            koskien kokonaisuudessaan perintökaarta ja sitä, miten
            sellainen saatava, jota koskeva ulosottoperuste on päättynyt,
            otetaan huomioon kuolinpesässä. Kuten tiedämme,
            tällainen velka on menettänyt täytäntöönpanokelpoisuuden,
            mutta ei ole aineellisoikeudellisesti lakannut.
         
         
         Haluan myös viitata ed. Kimmo Kiljusen täällä lokakuussa
            jättämään lakialoitteeseen 133/2003
            velan vanhentumisesta annetun lain muuttamisesta niin, että rahavelka
            vanhentuisi 15 vuoden kuluttua. Hallitus on tässä juuri
            siihen kohtaan, johon ministeri viittasi, kiinnittänyt huomiota,
            ja tarkoitus on selvittää tämä kysymys ja
            erikseen tuoda se esille.
         
         
         Hallituksenkin näkemys perustuu siihen, että tällaisella
            varovaisella linjalla estettäisiin mahdollisten väärinkäytösten
            syntyminen, kun lähestytään monimutkaisesti
            varoen sieltä täältä. Tämä käsitys
            on aivan virheellinen. Suomessa on kuolinpesiä tietysti
            valtava määrä jatkuvasti. On velkaisia
            kuolinpesiä vaikka kuinka paljon, ja sitten erikseen on
            niitä, jotka nyt ovat pysyvässä velkavankeudessa
            90-luvun alusta lähtien ja joita tällä hetkelläkin
            taitaa olla seitsemisenkymmentä tuhatta.
         
         
         Kaksi viimeistä hallitusta ovat tehneet hyviä esityksiä,
            ja eduskunta on säätänyt lakeja aina
            askel askeleelta rohkeammin, millä tavalla velkavankeudesta
            voi ihminen päästä. Kuten täällä selviää,
            meillähän on tehty henkilökohtaisesta
            velkajärjestelystä, yrityssaneerauksesta ja monesta muusta
            järjestelmästä systeemi, jonka avulla
            toivottiin ylivelkaantuneiden asioiden järjestyvän. Niin
            ei ole käynyt. Vaikka rummutettiin suurella äänellä sitä,
            miten velkojat ystävällisesti ottavat yhteyttä ja
            haluavat sopia sovinto-ohjelman puitteissa velkojen järjestelyistä,
            tämän rummutuksen tuloksena on saatu erittäin
            vaatimaton lopputulos. Perussyynä on se, että ne,
            jotka ovat olleet velkavankeudessa yli kymmenen vuotta, ovat menettäneet
            toivonsa. Ote on jotenkin kirvonnut yhteiskunnasta ja omasta työstä.
            Toinen syy on se, että valtaosa on siirtynyt harmaaseen
            talouteen eikä sieltä heitä enää irti
            saada. Jos nyt pelätään, että näitä 70 000:ta
            tulisi koskemaan laki, joka kertaheitolla lopettaisi heidän
            lainsuojattoman elämänsä, niin on promillen
            luokkaa se, mikä siellä sattuisi menemään
            niin väärin, että olisi syytä pelätä väärinkäytösten
            mahdollisuuksia. Se on sellaista asiaa, jossa poliittinen rohkeus
            on loppunut hallitukselta. Toivottavasti se ei lopu eduskunnalta.
         
         
         Ed. Kiljusen aloite lähtee siitä, niin kuin
            ministeri Koskinen sanoi, että velkojen lopullinen, lakiin
            perustuva vanhentuminen on yksinkertainen keino estää velkojen
            elinikäinen perintä. Se olisi ainoa oikea ratkaisu,
            kun näin pitkään on mennyt tästä suuresta
            problemaattisesta tilanteesta Suomessa. Tämä ei
            ole ainoastaan elinikäinen vaan tämänkin
            lain jälkeen myös kuoleman jälkeinen
            perintäjärjestelmä. Me kierrämme
            kuin kissa kuumaa puuroa vähitellen lähentyen
            rohkenematta tehdä sitä, mitä suomalaiset
            odottavat. Me tiedämme luterilaisen ajattelutavan, tiedämme
            sen, miten velka pitää maksaa, ja paheksumme sitä,
            joka ei velkaansa maksa, mutta silloin kun koko maa joutuu tämänlaatuiseen
            tilanteeseen, on syytä rohkeasti ratkaista asia, etenkin kun
            on jo pitkälti toistakymmentä vuotta kulunut.
         
         
         Jos katsotaan itse tätä järjestelmää,
            johon hallitus esittää uudistusta, siihen pitää suhtautua myönteisesti.
            Meidän nykyisen perintökaaremme mahdollisuudet
            joutua vastaamaan vainajan veloista ovat epäselvät.
            Siinä määräyksistä osa on
            tarkoin sanottu ja laiminlyöntilistat on täsmennetty
            etenkin silloin, jos tarkoin tiedetään, kuka on
            vastuussa perunkirjoituksen toimittamisesta ja millä tavoin
            tunnetaan määräajat jne. Mutta entäs
            silloin, kun kuolinpesä on tällainen reppananmallinen,
            ei oikein tiedetä, mitä on tapahtunut, tekeekö joku
            jotain? Kukaan ei saatakaan panna mitään toimeksi,
            ja kaikki toimenpiteet jäävät tekemättä.
            Se on inhimillistä elämää. Ollessani
            asianajajan toimessa aikoinani toistakymmentä vuotta olen
            tehnyt kymmeniä pesänselvityksiä ja perinnönjakoja.
            Tunnen käytännössä tämän
            pykäläviidakon ja asian, voi sanoa, hyvin. On
            ollut syytä selventää — ja tässä hallitus
            on aivan oikealla asialla — sitä järjestelmää niin,
            ettei tule näitä kohtuuttomia tilanteita, koska
            kohtuullistaminenkin on näissä asioissa ollut mahdottomuus.
         
         
         Se, että edelleen säilyy jonkinlainen sanktio, mahdollisuus
            joutua vastaamaan kuolinpesän veloista, on sillä tavalla
            varmasti välttämätöntä, että yhteiskunnan
            etu edellyttää kuolinpesien tulla selvitetyiksi.
            Jollekulle se kuuluu. Siltä osin, että siinä vielä joutuisi
            ottamaan vainajan velat niskoilleen, on säädelty,
            että jos laiminlyö tämän asian,
            vaikka tietää sen tulevan, tai antaa vääriä tietoja,
            siis huijaa yhteiskuntaa, huijaa muita kanssaperillisiä,
            niin siitä joutuu vastuuseen, mutta sen jälkeen
            tulee ongelmaksi tämä ulosottoperusteensa menettänyt
            vanha velka, joka kuitenkin on aineellisesti olemassa. Ministeri
            Koskinen, minä olen aivan varma, että kun katsoo tätä järjestelmää,
            jossa joudutaan osituksessa monimutkaisesti harkitsemaan tasinko-oikeuden erilaisia
            järjestelmiä, miten velat on ryhmiteltävä niiden
            ikäkausien mukaan, niin vaikkakin tämä ulosottotäytäntöönpanon
            menettänyt olisi viimeisenä velkana, syntyy taatusti
            elävässä elämässä riitoja
            uusien velkojen maksamisesta mahdollisesti vanhalle velalliselle
            uusista toimenpiteistä tulleiden liike-elämän
            tai muun hyvän toiminnan johdosta tulleilla varoilla. Tämä aiheuttaa
            uuden sekamelskan asiassa, joka ei enää yhtään
            sekamelskaa kaipaisi.
         
         
         Tämä uudelleen ajateltava järjestelmä,
            jossa pesänselvittäjän asema uudelleen
            muotoillaan minusta aivan oikealla tavalla, jotta voitaisiin päästä näistä turhista
            kuolinpesien konkursseista — niin kuin ministeri lausui,
            niitä on kolmisensataa ollut, ja useimmat ovat rauenneet,
            aiheuttaneet turhaa hallinnollista työtä oikeudelle
            ja myös kuolinpesälle jännitteitä — on
            aivan oikean suuntainen menettely, mutta ajatelkaa, minkä sekavan
            järjestelmän aiheuttaa sieltä takaa ilmestynyt,
            ulosottoperusteen menettänyt, kuitenkin aineellisoikeudellisesti
            vanhentumaton velka ajateltaessa lesken, osakkaiden ja vainajan huonojen
            päivien jälkeen aloittaman onnistuneen liiketoiminnan
            mahdollisesti tuottamaa tuottoa siihen kuolinpesään.
            Ai, ai, mitä apajia juristeille ja asianajajille! Ennen
            kuin tästä ovat alioikeusjärjestelmät
            saaneet ensimmäisiä ennakkopäätöksiä hovioikeudesta
            ja sen jälkeen korkeimmasta oikeudesta ja ennen kuin nämä ministerin
            mainitsemat henkilökohtaisen konkurssin ja mahdollisesti
            tämän lakiesityksen yhteydessä olevan
            velan kokonaisvanhentumisjärjestelmän tuomat tulokset
            ovat aikaansaaneet, että tämä koko sekamelska
            on pois pyyhitty, muutama vuosi on aivan turhaa juridiikkaa ja sekamelskaa.
         
         
         Tässä viitataan ed. Kiljusen aloitteeseen,
            jossa on 106 allekirjoittajaa. Osa joukosta vielä puuttuukin;
            minäkään en siitä edes tiennyt,
            muuten olisin sen allekirjoittanut. Se osoittaa tämän eduskunnan
            kansanedustajien todellista tahtoa siitä, että tämä laki
            on pidemmälle vietävä ja meillä on
            päästävä ulosottokelpoisuutensa
            ikänsä puolesta tai muutoin menettäneen
            velan vanhentumiseen. Muutoin tässä herra ministerin
            lakiesityksessä on todella paljon hyvää.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tietysti täytyy hyvin pitkälle
            yhtyä siihen, mitä ed. Juhantalo totesi, mutta
            toisaalta kyllä täytyy onnitella jälleen
            kerran oikeusministeriä, vaikka itse olen oppositiossa,
            siitä että hallituksen esitys tältä osin
            on oikean suuntainen ja nimenomaan poistaa niitä kohtuuttomuuksia,
            mitä tällä hetkellä yleisesti
            on. Tavalliset kansalaiset, kuolinpesän osakkaat, eivät
            ole pystyneet tiedostamaan edes sitä tilannetta, mikä käytännössä tällä hetkellä on.
            Itse tiedän lukemattomia tapauksia nimenomaan siitä,
            että täysin vilpittömät ihmiset
            ovat joutuneet maksamaan vainajan velkoja. Se on täysin
            kohtuutonta, niin kuin yleensä sanotaan, talonpoikaisjärjen
            vastaista, monta kertaa ollut.
         
         
         Tietysti toivoisin, että valiokunta pohtii vielä pidemmälle.
            Juuri niin kuin ed. Juhantalo sanoi, meillä on vielä määrättyjä kohtuuttomuustilanteita
            nimenomaan ulosottoperusteisuuden osalta. Meillähän
            on tämä uusi laki, joka nyt on tullut voimaan
            tämän kuun alussa, nimenomaan ulosottopuolelta,
            ja niitä lakeja yhteen sovittaen voitaisiin päästä vielä parempaan
            lopputulokseen.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, minä ilolla otan vastaan tämän
            hallituksen esityksen ja nimenomaan sen, että nyt päästään
            siitä kohtuuttomuudesta irti, mikä meillä on
            valitettavasti ollut.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Voin yhtyä myös siltä osin
            kehuihin, että on hyvä, että tämä lakiesitys
            on tässä vaiheessa meidän käsittelyssämme
            ja tulossa sinne lakivaliokuntaan nyt sitten. Meillä on
            kyllä riittävästi aikaa tällä hetkellä paneutua
            tähän tehtävään erittäin
            hyvin ja kuulla riittävästi asiantuntijoita ja mahdollisesti
            täälläkin puheenvuoron käyttäneitä hyviä juristeja,
            joilla on vahvaa käytännön kokemusta
            siitä, mikä on epäkohta.
         
         
         On tietenkin vaikea sanoa, mikä on eduskunnan kanta,
            onko rohkeutta vielä mennä tästä esityksestä pitemmälle,
            vaikka selkeästi on tuotu esiin, että tähän
            liittyy pari ihan epäkohtaa, jotka edelleen jäävät
            tämänkin lakiesityksen jälkeen, jos tämä tällaisena
            hyväksytään, kaivertamaan, että asiaa
            ei ole viety loppuun asti. 
         
         
         Kuten ed. Juhantalo omassa puheenvuorossaan sanoi, nimenomaan
            jos uutta yritystoimintaa tai uutta tulonmuodostusta alkaa myöhemmin
            tulla, niin jos tämä lainsäädäntö jää tähän pisteeseen,
            ei se kannusta sitä ainakaan läpinäkyvästi
            ansaitsemaan. Tämä on ehkä se olennainen kysymys,
            johon lakivaliokunta tulee puuttumaan, ja teen ainakin osaltani
            lakivaliokunnan jäsenenä sen, että paneudumme
            tähän epäkohtaan niin syvälle
            kuin meillä siihen tietoa ja taitoa riittää.
            Katsotaan, mikä on lakivaliokunnan käsitys.
         
         
         Mieluista olisi kuulla, mikä on oikeusministerin oma
            näkemys siitä, miten pitkälle tätä lakiesitystä saa
            sorkkia.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! On helppo yhtyä kahteen viimeiseen
            puheenvuoroon, ed. Vistbackan ja ed. Salon puheenvuoroon, joissa
            on todettu niin kuin aikaisemmissakin puheenvuoroissa, että hallitus
            on tehnyt hyvän esityksen. Ihme kyllä, tältä hallitukselta
            on tullut tänään hyvä esitys.
            Aikaisempi lakiesitys ei ollut niin hyvä, mutta tämä näyttää varsin
            viisaalta.
         
         
         Kun katsotaan tätä perillisten velkavastuuta, mikä tässä aikaisemmin
            oli vähän tietysti virkamiesten soveltavan käden
            alla, joskus tiukempi, joskus väljempi, niin tämä selkeyttää ja
            on erinomaisen hyvä ja oikea muutos.
         
         
         Herra puhemies! Kun tähän perintökaaren
            uudistamiseen tavallaan nyt on päästy sisälle,
            niin en nyt kiihota lakivaliokuntaa ottamaan esille tätä asiaa,
            mutta toivoisin, että sellaistakin asiaa pohdittaisiin
            ja katsottaisiin, jos kovin laajalle tämä avaus
            menee, että siinä yhteydessä, kun yritysomaisuudesta,
            yritystoimintaa jatkavasta jäämistöstä ja
            tällaisesta on kysymys, sekin kysymys olisi vähän
            selkeämpi kuin nykyisestä perintökaaresta
            selviää ja löytyy.
         
         
         Sen verran voisi todeta, kun täällä eduskunnassakin
            juristeja on olemassa, että nykyisin, jos tässä perittävältä jää jotakin
            yritysomaisuutta ja se on siinä ja siinä, että ei
            mene tänne, mutta ei ole oikein jatkamiskelpoinenkaan,
            sen jälkeen, kun juristit riepottelevat sen pesän,
            sieltä ei jää kenellekään
            yhtään mitään. Tämmöinen
            on nyt tämä maailmankuva ja maalaisnäkemys
            tässä asiassa, mitä tulee perimiseen
            ja perittävältä jäävään
            vastuuseen.
         
         
       
      
         
         Kauko Juhantalo /kesk:
            		
         
         
          Herra puhemies! Ed. Lahtela ei varmaankaan ollut paikalla,
            kun aivan viitaten siihen, mitä ed. Salo sanoi, kerroin uskovani,
            että juristit hykertelevät käsiään.
            Tästä tulee suuri asiavyöry. Ajatellaan
            yrittäjää, joka on takausten takia joutunut
            vaikeuksiin — henkilökohtaisesti tiedän,
            kun olen takausten antaja — vaikka on ollut hyväkin
            yritystoiminta, ja jolla on sitä intoa ja joka löytää uuden
            yritysjärjestelmän sen jälkeen, kun ulosoton
            täytäntöönpano on päättynyt.
            Se yritys pärjää, saa uutta eloa ja virkistystä tähän
            yrittäjäänkin, ja hän tekee
            omaisuutta. Hänellä on varmasti juristi ja hänellä on tieto
            tästä laista, jos se on tällaisena silloin
            voimassa, mutta hän kuolee ehtimättä tehdä mitään laillisia
            järjestelyjä, ja pesään jää monenlaista velkaa
            ja monenlaista omaisuutta. Mielenkiintoinen juttu, sanoo asianajaja,
            kun toimistoon tulee joku leski sitten sanomaan, että tämä on
            vähän vaikean tuntuinen asia, koska alkaa juuri
            se vaihe, jossa maallikko ei ymmärrä sitä asiaa
            ollenkaan.
         
         
         Tämän vuoksi toivoisin, että kun
            samanaikaisesti ministerin ilmoituksen mukaan tehdään
            sellaista lainsäädäntötyötä ministeriössäkin
            ja täällä on tehty hyvä aloite,
            ettei turhaan tällaista myllyä laitettaisi maassa
            käyntiin ja sitten seuraavalla lailla vedetään,
            että aprillia, teitte turhaa työtä, tätä ongelmaa
            ei enää ole.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.