Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on käsittelyssä hallituksen
yksimielinen ja sinänsä pieneltä asialta näyttävä lainmuutosehdotus,
eikä talousvaliokunnallakaan tähän asiaan
sinänsä ole ollut huomauttamista, mutta kun harvemmin
eduskunnan täysistunnossa näihin pankkien asioihin
tulee näitä esityksiä ainakaan sillä tavoin,
että ne sattuisivat päiväsaikaan, niin
on muutama sana paikallaan.
Ensinnäkin Euroopan unioniin liittyminen ja eurojärjestelmään
liittyminen on Suomeen tuonut sellaista vakautta, joka merkitsee
käytännössä muun muassa sitä,
että pankkien lainakorot verrattuna 90-luvun tilanteeseen
ovat selvästi parantuneet. Kun vielä 15 vuotta
sitten saattoi ihmetellä, kuinka Sveitsissä ja
monissa muissa maissa voi saada 3 prosentin korolla 25 vuoden lainaa,
niin Suomessa se on käytännössä mahdollista.
Ilman tätä taloudellista vakautta, jota euro myös
Suomelle ja ehkä erityisesti Suomelle on tuonut, tämä ei
olisi mahdollista. Nythän Handelsbanken on markkinoinut
käytännössä liikkeelle lainan,
jossa maksimiaika on 60 vuotta. Kun näistä palvelumaksuista
täällä kovasti keskusteltiin viime vuonna,
niin kyseinen pankki on sellainen pankki Suomessa, jossa ei ole
palvelumaksuja lainkaan.
Tässä lakiehdotuksessa kiinnitetään
erittäin tärkeään asiaan huomiota,
ja se on se, että riittävä sisäinen
valvonta pankkijärjestelmässä pitää olla.
Eduskunnan talousvaliokunta on tämänkin eduskunnan
aikana vieraillut pariinkin otteeseen Rahoitustarkastuksessa, jonka
tärkein tehtävä on valvoa, että suomalainen
pankkijärjestelmä toimii mahdollisimman hyvin
ja että ei synny käytännössä sellaisia
tilanteita kuin 90-luvun alkupuolella oli. Tällä hetkellähän
pankeilla huolimatta pienistä marginaaleista eli huolimatta
siitä, että se, mitä otetaan lainakoron
päälle, on noin 1 prosentin luokkaa ja joissain
tapauksissa jopa alle ja kulutusluotoissakin 2 prosentin luokkaa, menee
hyvin ja luottotappiot ovat olleet pienet.
Osuuspankkijärjestelmä, josta tässä nimenomaan
on nyt kysymys, sehän, niin kuin silloin sanottiin, ei
ehtinyt mukaan pankkien kilpailuun Keski-Euroopasta otettavista
luotoista, niin että senkin asiakkailla olisi ollut taskut
täynnä taskurahaa, niin kuin monien muiden pankkien
asiakkailla oli, ja ennen kaikkea yrityksillä oli paljon velkaa.
Tässä esityksessä on myös
OKO-pankin osalta tehty mahdolliseksi se, että nykyinen
hallintoneuvosto poistuu. Osuuspankkijärjestelmähän
on verrattuna muihin pankkeihin niitä harvinaisuuksia,
jossa tämä hallintoneuvostojärjestelmä,
joka eduskunnassakin erityisesti valtionyhtiöitten osalta
on tuttu, on ollut, eikä tämä esitys
tule vaikuttamaan siihen, etteikö maakunnallisilla tai paikallisilla
osuuspankeilla edelleenkin olisi hallintoneuvosto. Joka tapauksessa
pörssimaailman periaatteet ovat tulleet myös suomalaiseen
pankkijärjestelmään entistä enemmän.
Ihan lopuksi haluaisin Suomen pankkijärjestelmän
yleisestä tilanteesta todeta sen, että meillähän
on tapahtumassa eurooppayhtiöitten osalta se, että Nordea-pankista
tullut ensimmäinen eurooppayhtiö. Sen pääkonttori
on Tukholmassa, asiakkaista 40 prosenttia on Suomessa, talletussuojarahastot
ovat Suomessa. Valtiovarainministeriöltä on odotettu
esitystä siitä, millä tavoin tämä asia
järjestetään, kun pääkonttori
on Tukholmassa, ja millä tavoin Rahoitustarkastukselle menevät
maksut hoituvat tulevaisuudessa, kun Nordea-pankki on pääasiassa
Ruotsissa. Se merkitsee Rahoitustarkastuksen rahoituksen osalta erittäin
suurta haastetta, niin kuin nykyisin tahdotaan sanoa.
Kun Sampo-pankin osalta jatkuvasti on erilaisia huhuja siitä,
mitä Sampo-pankille, Postipankin peruja olevalle pankille,
tulee tapahtumaan, niin tulevaisuudessa voi olla tilanne, jossa
osuuspankkijärjestelmän, josta tässä on
nyt kysymys, lisäksi on näitä itsenäisiä osuuspankkeja,
itsenäisiä säästöpankkeja,
Handelsbanken, Ålandsbanken ja muita kansainvälisiä pankkeja
Suomessa, mutta jossa osuuspankkijärjestelmä yksinomaan edustaa
tulevaisuudessa tätä suomalaista pankkijärjestelmää.
Hallituksella on nyt Sampo-pankin osalta erittäin suuri
vastuu siitä, mitä tehdään sille,
missä valtion rahat ovat niinä päivinä tai muulloin,
kun niitä jossain kuitenkin käytännössä pitää pitää,
ja kuka saa tästä tämän käytännön hyödyn.
Arvoisa puhemies! Näihin pankki- ja talousasioihin
eduskunnassa, myös täysistunnossa, pitäisi
kiinnittää entistä enemmän huomiota,
koska riskit näitten asioitten ympärillä tulevaisuudessa kasvavat,
ottaen huomioon finanssitavaratalot ja siellä olevat rahat.
Esimerkiksi työeläkerahastoissa on kolme kertaa
enemmän rahaa kuin on valtion budjetti, lähes
90 miljardia euroa, ja on tärkeää, miten
näitten valvonta ja käytännön
tarkastus on hoidettu.
Yleiskeskustelu päättyy.