Nils-Anders Granvik /r(esittelypuheenvuoro):
Värderade herr talman! Ändringen, eller kanske
rättare sagt preciseringen, av paragraf 62 i jaktlagen
som nu behandlas strävar inte till någon ändring
i sammansättningen av jaktvårdsdistriktens styrelser,
utan endast till att sätta stopp för möjligheten
som nu finns att avvika från lagstiftarens vilja, vilket
gällande formulering ger möjlighet till.
Då jaktlagen senast 2002 var i riksdagen för justeringar
införde riksdagen ett stadgande om att markägarna,
som enligt lag äger jakträtten, skall vara representerade
i jaktvårdsdistriktens styrelser. Tanken var givetvis att
man genom att respektera den representativa demokratin också i detta
sammanhang skulle utse den kandidat till styrelsen som
markägarorganisationerna nominerat. Denna princip
och vilja torde inte ha varit svår att begripa för
dem som har en grundläggande kunskap om vårt
lands styrelsesätt i såväl
det politiska livet som organisationslivet.
Puhemies! Kun metsästyslakia viimeksi vuonna 2002 tarkennettiin
eduskunnassa, eduskunta lisäsi säännöksen
siitä, että maanomistajien, jotka lain mukaan
omistavat metsästysoikeuden, on oltava edustettuina riistanhoitopiirien
hallituksissa. Kunnioittaen edustuksellista demokratiaa myös
tässä yhteydessä ajatus oli luonnollisesti valita
riistanhoitopiirin hallitukseen maanomistajia edustavan järjestön
nimeämä jäsen. Tämä periaate
ja tahto eivät liene vaikeasti ymmärrettävissä heille,
joilla on perustiedot maamme niin poliittisista kuin järjestöjen
hallintotavoista.
Nykyinen sanamuoto siitä, kuka voi olla maanomistajaedustaja
riistanhoitopiirin hallituksessa, on epäselvä,
sillä sanamuoto sanoo ainoastaan, että maanomistajaa
edustetaan. Kaksi riistanhoitopiiriä havaitsi pykälän
puutteen ja siten mahdollisuuden pieneen vallankaappaukseen ja nimitti
aikaisemman hallitusjäsenen, joka myös on maanomistaja,
maanomistajaehdokkaaksi. Yleisessä kokouksessa, joka nimittää hallituksen,
ehdokas, joka lähinnä edusti istuvan hallituksen
intressejä, voitti kokouksessa kaikilla annetuilla äänillä ja
voitti siten maanomistajaorganisaation nimeämän
ehdokkaan, jolla oli tuhansien maanomistajajäsenten tuki.
Valinta ei tapahtunut lain hengen tietämättömyydestä johtuen, vaan
kylmien laskelmien perusteella, että voi syrjäyttää maanomistajien
kootun tahdon omien intressien hyödyksi. Riistanhoitopiirin
edustajat muodostavat yleisen vaaleja toimittavan kokouksen, ja
siten ainoastaan metsästäjät tekevät
valinnan.
Käsittelyssä olevan lakialoitteen muutosesityksen
sanamuoto sulkee pois äsken mainittuja tulkintamahdollisuuksia.
Monet allekirjoittajista olivat viime kauden maa- ja metsätalousvaliokunnan
jäseniä, jolloin puutteellinen sanamuoto syntyi,
ja haluavat nyt olla mukana korjaamassa epäkohtaa. Suomessa
metsästys on suosittu vapaa-ajan harrastus ja myös
vanha kulttuurimuoto. Edellytys eri intressiryhmien rauhalliselle
yhteiselämälle jatkossakin on yhteisymmärryksen eikä erimielisyyksien
etsiminen.
Herr talman! Formuleringen i ändringsförslaget
som nu behandlas utesluter sådana tolkningar som jag ovan
hänvisat till. Många av undertecknarna var med
i jord- och skogsbruksutskottet under föregående
period då den bristfälliga formuleringen kom till
och vill nu korrigera misstaget. Jakten är i Finland ett
av de populäraste fritidsintressena och en gammal kulturform. En
förutsättning för en fredlig samlevnad
mellan olika intressegrupper i jaktfrågor är att
söka samförstånd och inte konfrontation.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen yksi näistä lakialoitteen
allekirjoittajista ja tässä yhteydessä vain
kiinnitän huomiota siihen, että maa- ja metsätalousvaliokunnassa
joudutaan nyt aivan erityistä huolellisuutta harjoittamaan näissä pykälämuotoiluissa.
Tässä on yksi tuore esimerkki kolmen vuoden takaa,
muutos, joka ei nyt kerta kaikkiaan onnistunut sillä tavalla
kuin yksimielinen tahto oli.
Joulun alla käsiteltiin metsähallintolakia,
ja voi sitä tuskaa tänä päivänä maa-
ja metsätalousvaliokunnassa, kun metsähallituksen
edustajat olivat kuvaamassa sitä, että sillä,
mitä te nyt täällä eduskunnassa
yksimielisesti päätätte, ei ole nyt mitään
mieltä. Me nyt täällä olemme
tulkinneet lakeja ja miettineet näitä asioita
uusiksi ja käyneet keskusteluja ja nyt me virkamiespäätöksenä teemme,
mitä meitä lystää. Tämän
voisi sanoa yhteenvetona siitä tämänpäiväisestä kuulemisesta.
Tämä tarkoittaa käytännössä,
arvoisa puhemies, sitä, että nämä hommat
on saatava aivan uudelle tolalle. Nyt ei pidä enää uskoa
minkäänlaiseen joulupukkiin. Pykälät
ja perustelut pitää kirjoittaa niin tarkkaan tästä eteenpäin
näissä riista-asioissa, että minkäänlaista
tulkinnan mahdollisuutta ei enää ole.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, olisiko puolesta
vaiko vastaan. Yleensäkin vaan en ole vastaan enkä puolesta. Mutta
ed. Pulliainen käytti hyvän puheenvuoron tässä siitä,
kuinka pykälät pitää kirjoittaa
ja kuinka niitten sisällön osalta pitää olla
tarkka. On myönteistä kuulla, että tätä on
ollut ed. Pulliainenkin kirjoittamassa tai läsnä siinä valiokunnassa.
Ihmettelen, että näin on päässyt
käymään, näin toteutunut. Mutta
kun tätä asiaa katsotaan, asia on niin pieni,
että tämän voi ymmärtääkin, että näin
syntyy ja näin käypi.
Se, mitä muistelen muuten ed. Pulliaisen tekemiä pykälämuutoksia
ja niihin liittyviä hallituksen esityksen muuttamisia,
niin kokonaisuutena pitäisin sen runsaan määrän
huomioon ottaen, mitä ed. Pulliainen on toteuttanut näissä muutoksissa,
lopputulosta aika onnistuneena. Ei niissä montaa epäonnistunutta
ole ollut olemassa, ja niissäkin, mitkä mielestäni
eivät ole olleet hyviä ja viisaita, eduskunnan
selvä tahto on ollut olemassa ja etukäteen ollut
tiedossa jo, ettei niistä hyviä tule.
Mutta näin katsottuna se on taas aivan eri puheenvuoro
ja eri saarnan aihe, ja näistä voimme ed. Pulliaisen
kanssa käydä joskus keskustelua kahden
kesken. Turha sitä nyt kokonaisuutena tähän
hyvään asiaan on sotkea.
Kun sanoin, että en tiedä, voiko tämän
aloitteen puolesta olla vaiko sitä vastaan, niin luulen, että tässä kuitenkin
se perushenki ja perustahto on toteutunut. Niin kuin ed. Granvik
ansiokkaasti perusteli, oli esitys maanomistajia edustavista hallituksen
jäsenistä ja kokous yksimielisesti kuitenkin enemmistön
päätöksellä päätti
toisin. Kyllä siinä, jos näin voi ajatella,
niin on toteutunut kuitenkin se tahto, että maanomistajien
edustajia siellä on ollut olemassa, ja niiden kokousedustajien
tätä, miten sanoisinkaan, arvostelukykyä ei
kannata kuitenkaan kyseenalaistaa tai saattaa epäilyksenalaiseksi,
koska kyllä he ovat parhaansa tehneet ja valinneet hallitukseen
sellaisen edustajan, joka sellaisella mandaatilla toimii, että edustaa
näitä maanomistajia.
Kun itsekin näissä hallinnoissa mukana olen ollut,
niin tiedän, että sen osalta kyllähän
siellä metsästäjien asioita kaikkein
parhaiten ajetaan, ja voisi sanoa myöskin niin, että kaikkein
parhaiten siellä ajetaan riistakantojen kestävän
kehityksen käytön periaatetta ja siihen liittyvää,
miten sanoisinkaan, hyödyn talteen korjaamista. Tarkoitan
niin, että kannat säilyvät ja riittävästi
metsästetään. Tämän
osalta tiedän, että jos jossakin piireissä näin
junttaperiaatteella saadaan sinne joku ikään kuin
hirvikannan tuhoaja taikka loppuunmetsästyksen kannattaja,
niin kuin joskus voisi näin teorisoida tätä asiaa
eteenpäin, niin kyllä siellä kumminkin
siellä hallituksen työskentelyssä sellainen
yksittäinen mielipide, mikä on selvästi
vääräuskoinen, ei edistä sitä asiaa
ja se vie metsästäjien etua taaksepäin.
Herra puhemies! Otan esimerkin tähän, kuinka
vaikea tämä kysymys on olemassa, kun itse vaikutan
Kymen riistanhoitopiirin alueella. Lähdetään
siitä liikkeelle, että pitää ehdottomasti
se jonkun järjestön esittämä ehdokas
tulla valittua näitä etujärjestöjä elikkä maanomistajia
edustavaksi hallituksen jäseneksi. Siellä oman
piirini alueella on kaksi tuottajaliittoa, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan
tuottajaliitto. Siellä on Metsänomistajien liitto,
siellä on metsäkeskusta, tulee oikeastaan kaikki
siltä alueelta, vähän laajemmaltakin.
Näistä katsotaan, ja nämä kaikki
keskeiset neljä järjestöä voisivat
nimetä — niitä löytyy lisääkin — asettavat
oman ehdokkaansa sinne. Sitten siellä voisivat vielä jotkut
aktiiviset metsänhoitoyhdistysväen joukot, Metsänhoitoyhdistysten
Liitto olla takana, mikä on sama kuin Metsänomistajaliitto,
ja ehdokkaita voisi olla viisi—kymmenen siellä.
Pitäisikö kokouksen erikseen äänestää näistä kaikista
sitä kautta asetetuista ehdokkaista ja valita sitten yksi
sinne, jolloin lopputulos ei olisi missään tapauksessa paras
mahdollinen? Näin katsottuna, herra puhemies, tässä on
monta asiaa, monta tekijää täällä takana
olemassa, ja pidän aloitetta hyvänä,
mutta en pidä sitä edistyskelpoisena. Näin
katsoen toivon, että valiokunta tätä asiaa
joskus käsitellessään ja pohtiessaan
ottaisi myöskin ne asiat esille, mitkä ovat sitten
erilaisten piirien ja erimuotoisten piirien, eri taustaryhmien vaikutusmahdollisuudet
ja tarpeet tässä asiassa, ja äsken kuvailemani
esimerkki on hyvä esimerkki siitä olemassa.
Herra puhemies! En malta olla ottamatta tässä yhtä asiaa
esille, kun ei siinä kauan mene, mikä ei suoraan
tähän liity: kun nämä allekirjoittajat
ovat esittäneet tämän metsästäjien
edun ajamisen nimissä ja metsästäjien
aseman parantamisen nimessä, mielestäni olisi
erittäin tärkeätä kiinnittää huomiota
siihen, että nykysuuntaus, mistä ennustajana tässä esiinnyn,
näyttää sen tyyppiseltä, että hallitus
todennäköisesti ajaa seuraavien vaalien jälkeen
maa- ja metsätalousmaan kiinteistöveroa niin kuin
kärmettä pulloon. Tässä olisi
torjumisen sijaa, ja nämä voimat, mitkä tämän
eteenpäin viemiseen viedään, pitäisi
valjastaa torjumaan se kiinteistöveron liittyminen maa-
ja metsätalousmaahan. Se tulee olemaan kuitenkin todellinen metsästäjien
tappio, jos tämmöinen syntyy ja pääsee
käymään.
Herra puhemies! Näin lyhyesti, ei muuta.
Keskustelu päättyy.