2) Hallituksen esitys laiksi omistusasuntolainojen valtiontakauksesta
annetun lain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ympäristövaliokunta on
tehnyt yksimielisen mietinnön omistusasuntolainojen valtiontakauksen
muuttamisesta. Kysymyksessä on hallituksen esitys, jossa
on lähdetty siitä, että omistusasuntolainalle
säädettäisiin 25 vuoden enimmäislaina-aika.
Nykyisin ei laissa tätä aikaa ole rajoitettu.
Kuitenkin ympäristövaliokunta käsittelyssään teki
enimmäislaina-aikaan muutoksen, joka pidentää laina-aikaa
enintään 27 vuodeksi. Mutta tässä on
tämän pykälän 2 momentissa nimenomaan
ehto sille, milloin tätä voidaan kahdella vuodella
pidentää.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Tiusanen, ihan pieni hetki. — Pyydän hiljaisuutta
saliin ja toivon, että mahdollisesti tarvittavat keskustelut
käydään salin ulkopuolella. Toivon edustajien
istuutuvan paikoilleen.
Kiitoksia, puhemies! — Tehtiin uusi momentti tähän
hallituksen esitykseen, jossa todetaan siis, että laina-aikaa
voidaan pidentää 27 vuodeksi lainansaajan pyynnöstä nimenomaan silloin,
jos lainansaajan lainanhoitokyky on oleellisesti heikentynyt sairauden,
työttömyyden tai muun näihin rinnastettavan
syyn vuoksi. Näin ollen enimmäislaina-ajan on
siis mahdollista olla 27 vuotta, mutta nämä kaksi
lisävuotta hallituksen esitykseen verrattuna liittyvät
erityisolosuhteisiin.
Valiokunta korostaa myös sitä, että ei
ole mahdollisuutta eikä syytä rajata valtiontakausta vain
yhteen käyttökertaan, vaan valtiontakaus voidaan
uusia silloin, kun hankitaan seuraava vakituinen asunto, johonka
lainanottaja ottaa uuden asuntolainan ja maksaa takausmaksun.
Arvoisa puhemies! Tässä pyritään
siihen, että laki tulisi mahdollisimman nopeasti voimaan, jolloinka
nykytilanne ei sitten enää kovin pitkään
jatku. Se, miksi tämä nykyinen tilanne on katsottu
sellaiseksi, että sitä on aihetta muuttaa, johtuu
hallituksen esityksen mukaan ja myös valiokunnan näkemyksen
mukaan siitä, että asuntojen hinnat ovat vahvasti
nousseet, ylikuumentumista on nimenomaan Pääkaupunkiseudulla
ja muualla kasvukeskuksissa. Näin ollen tämä pieni
muutos hallituksen esitykseen kuten hallituksen esitys kokonaisuudessaankin
omalta sinänsä vaatimattomalta osaltaan pyrkii
vaikuttamaan asuntojen hinnan muodostumiseen ja estämään myös
ylivelkaantumista.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen käteen saamisen jälkeen
ensilukemalta tämä ei ollut ollenkaan helppo päätös,
kun ympäristövaliokunnassa asiaa käsittelimme.
Oma suhtautumiseni ja sen vaikeus tässä asiassa
johtui ihan siitä, että nykyään
otettavien asuntolainojen valtiontakauksista kohdistuu alle 20 vuoden
lainoihin vain noin 17 prosenttia, elikkä 83 prosenttia
otetaan pidempiin kuin 20 vuoden lainoihin ja tämä tulee
sitä kautta koskettamaan kyllä hyvin hyvin monia suomalaisia,
hyvin monia lapsiperheitä, jotka tarvitsevat valtiontakauksen
siihen tueksi.
Kun tämä järjestelmä 96
perustettiin, tarkoitus oli nimenomaan vähentää henkilötakauksen tarvetta
ja vilkastuttaakin laman jälkeisiä asuntomarkkinoita.
No, asuntomarkkinoiden vilkastuttaminen ei varmaan enää ole
ensisijainen tarve, mutta se ihan sosiaalinen tarve, kun kaikilla
ei ole henkilötakausmahdollisuutta lähipiiristä löydettävissä,
on kyllä edelleen suuri.
Valtiontalouden kannalta tässähän
varmistaudutaan myös siitä, ettei näitä liian
pitkiä takauksia tule.
Ensimmäinen varapuhemies:
Anteeksi, ihan pieni keskeytys.
Mongolian parlamentin puhemiehen vierailu
Ensimmäinen varapuhemies:
Arvoisat kansanedustajat! Ilmoitan, että Mongolian
parlamentin puhemies Tsendiin Nyamdorj seurueineen on saapunut seuraamaan
täysistuntoa. Eduskunnan puolesta lausun arvoisat vieraat
tervetulleiksi eduskuntaan. (Suosionosoituksia)
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kumpula-Natri, voitte jatkaa.
Takaisin Suomen asuntomarkkinatilanteeseen. Takaustappioita
valtiolle on tullut hyvin vähän. Kun se takausmaksuina
on saanut tämän vajaan kymmenen vuoden aikana
60 miljoonaa euroa, takaustappioita se on joutunut maksamaan vain
0,2 miljoonaa euroa, eli sillä lailla nähdenkin
tämä puheenjohtajan esiin tuoma lain tarkoitus
on kyllä pieneltä osin pyrkiä vaikuttamaan
asuntomarkkinoilla ylisuuriin hintoihin. Ehkä taustalla
tämä valtiontaloudellinen asia on hyvin pieni.
Kun tässä lähdetään
25 vuoden maksimilaina-ajasta, tulee kyllä tarve edelleen
harkittavaksi, ja sitä ei ole kovin helppo nähdä.
Kun lapsiperhe esimerkiksi Helsingissä lähtee
katselemaan sadankin neliön asuntoa, joka lienee kohtuukokoinen,
jos on neljän viiden hengen perhe, ei 200 000
euroa riitä helpostikaan. Ympäristöministeriön
laskelmista näimme aika karua kerrottavaa: kun vuoden 96
alussa 600 euron kuukausierällä pystyttiin ostamaan
noin 84 000 euron asunto, niin silloin maksuajaksi riitti
17 vuotta ja sai 79 neliötä. Jos katsotaan tänä vuonna,
niin samalla kuukausirasituksella pystyisi hoitamaan 189 000
euron lainan noin 25 vuodessa, mutta saisi vain 71 neliötä,
siis jos tällä lailla pystyy ajattelemaan, että noin
600 euron kuukausimaksulla voisi toimia. Jos katselee sitten ihan
pankin lainalaskurisivuilta, niin 200 000 euron laina 20 vuodessa
vajaan 4 prosentin korolla vaatisi jo 1 200 euron kuukausimaksuja.
Sen takia tämä ei ole aivan yksisilmäisesti
katsottavissa, että lyhyt aika, joksi rajoitettaisiin valtiontakuita,
olisi pelkästään rajoittamassa ylisuuria
lainoja, koska Pääkaupunkiseudun asuntojen hinnat
ovat karanneet niin korkealle, että iso laina ei ole monesti
kuluttajan harkitsemattomuutta vaan pakko. No, vastaukseksi todella
jää se, että edelleenhän pidempiä lainoja
voi toki ottaa, mutta valtion takausta niihin ei sitten tulisi. Sen
takia näen tämän lain vain osana kokonaismarkkinakysymyksiä,
joita tulee käsitellä eri tahoilla eri laeissa,
jotta asuntohinnat eivät karkaa normaalin palkansaajaperheen
ulottumattomiin. Sen tulee olla ehdottomasti mielessä koko
ajan.
Lopuksi jotain hyvää. Voimme onneksi todeta,
että korkotaso on laajemman euroalueen myötäkin
tasaantunut, mutta yksittäisinä asuntovelallisina
emme kuitenkaan saa tuudittautua aivan näin alhaiseen korkotasoon.
Tässäkin on myös tämmöinen
tiedotevelvollisuus pankeilla, jotka kohtaavat asuntolainanottajat,
hyvin tärkeä kuin myös tämän
tiedottaminen, että 25 vuoden laina-aika ei todella sitten
enää salli joustoja, vaan valtiontakauslaina tulisi
ottaa lyhyemmäksi ajaksi. Sitten pidän vielä tärkeänä tätä valiokunnan
lisäystä, eli kun tulee pakottava tulojen alentuminen pitkästä työttömyydestä,
mahdollisesti jopa äitiyslomasta tai muusta, voidaan neuvotella
lainanhakijan hakemuksesta kahden vuoden lisäaika.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluan tuoda julki sen, että ed.
Kumpula-Natri kiinnitti tässä puheenvuorossaan
huomiota aivan olennaiseen asiaan. Nyt pitää nimenomaan
varoittaa ylisuurista lainoista ja ylipitkistä lainoista.
Sen takia tässä varmasti on ympäristövaliokunta
joutunut tätä tasapainoa nyt hakemaan, että me
emme anna nyt vääränlaista signaalia
asuntomarkkinoille asuntolainojen ottajille, ennen muuta nuorille
perheille, siitä, että laina olisi sellainen,
että sitä ei koskaan tarvitse maksaa takaisin.
Totta kai lähtökohta on edelleenkin se, että laina
pitää maksaa jossakin aikataulussa takaisin.
Tämän yhtälön heikko lenkkihän
on tämä korkotason epäennustettavuus.
Sinä päivänä kun korot merkittävästi
tästä vakaasta kehityksestä muuttuvat,
me tiedämme, että meillä on käsillä hyvin
paljon ylivelkaantuneita lapsiperheitä, ja se on se asia,
johon tänä päivänä pitää myös
päättäjien kiinnittää vakavaa
huomiota ja pitää tätä kysymystä nyt
näkyvästi esillä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaksi näkökohtaa näihin kahteen
käytettyyn puheenvuoroon. Ensinnäkin se, että tämähän
on hyvin mielenkiintoista suhdannepolitiikkaa, joka ulottuu siis
25—27 vuotta eteenpäin johtuen tämän
päivän asuntojen hinnoista ja omistusasuntojen
hintojen noususta jnp. Elikkä tämä on
mielenkiintoinen teko jo sinänsä aikana, jolloinka
korkotaso on ollut suhteellisen vakaa johtuen tästä yhtenäisvaluuttatilanteesta.
Mutta, arvoisa puhemies, minusta se kaikkein olennaisin pointti,
joka ei käy ilmi ei hallituksen perusteluista eikä puheenvuoroista,
on se, että 20 vuoden kuluttua mitä todennäköisimmin
tämän yhteiskunnan tilanne on aivan kokonaan toisenlainen
kuin se on nyt, ja sitä ei ole otettu millään tavalla
huomioon.
Esko Ahonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Itse kun olen ollut tuolla kiinteistönvälityspuolella
hyvin pitkään, niin jotenkin tuntuu siltä,
että meillä eletään tänä päivänä asuntomarkkinoilla
hyvin voimakkaasti sitä 90-luvun nousevaa hintojen kehitystä.
Jotenkin huolestuneena seuraan sitä tilannetta, ettemme aja
ihmisiä toista kertaa samanlaiseen tilanteeseen, mikä oli
tuolloin, ja sen, mitä nimenomaan ed. Laukkanen tuossa
peräänkuulutti, allekirjoitan ihan täysin
sen.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun valiokunnassa tätä asiaa
käsiteltiin, oli muilla valiokunnan jäsenillä halu
hakea kahta lisävuotta takaukselle. Muistutin silloin ja
muistutan edelleen siitä, että lainaa myöntävillä pankeilla
on käytössään turvalauseke.
Turvalauseke ottaa huomioon nämä syrjinnän
kohteet: sairauden, työttömyyden tai muun yllättävän
elämänkäänteen.
Muistutan myös siitä, että asuntoa
ensi kertaa ostettaessa, viimeistään 20 vuoden
kuluttua täytyy asuntoon tehdä korjauksia ja remontointia. Meidän
tulee kantaa huolta siitä, että tämä remontti
käynnistää uuden lainakierteen. Tämä kokonaisuus
on asia asuntomarkkinoilla, joka meidän tulee ottaa harkiten
huomioon.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Todella tämä keskustelu on ihan
tärkeätä, ja sekä hallituksen
esityksen perusteluista että valiokunnan mietinnöstä käy
ilmi juuri tämä tilanne, mihinkä täällä viitattiin,
että 20 vuoden kuluttua tilanne myöskin korkojen
suhteen saattaa olla toinen. Toisin sanoen nykyinen tilanne on matala
korko, mutta emme tiedä, mikä 20 vuoden kuluttua
tilanne on.
Ja tämä, mihinkä ed. Kerola viittasi
omassa puheenvuorossaan, on tärkeä näkökulma.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tällainen suhdannevaroitus on hyvinkin
paikallaan, ja aivan niin kun tässä ed. Laukkanen
totesi, niin ympäristövaliokunta joutui hieman
tasapainottelemaan miettiessään, miten tämä signaali
konkreettisesti annetaan. Mutta se signaali on se, että ei
ole syytä sitoutua maksukyvyn ylittäviin eikä ylipitkiin
lainoihin.
On sinänsä huomattava, että eduskunnassa aika
vähän puhutaan laajemmin asuntopolitiikasta ja
hallituksen esitykset koskevat tiettyjä detaljeja, aika
pieniä asioita, ja haluaisinkin sanoa, että mielestäni
suurin asuntopolitiikan ongelma on se, että ei käytetä käytössä olevia
instrumentteja. Esimerkiksi Kapiteeli ja Arsenal eivät
suinkaan anna kohtuuhintaan kunnille ja kasvukeskuksille, esimerkiksi
pääkaupungille, käyttöön maata
asuntorakentamiseen, korotettua kiinteistöveroa kaavoitetulle
maalle ei ehdotuksesta huolimatta nähtävästi
olla ottamassa juuri missään käyttöön
ja yleensäkään raakamaata ei juurikaan
kunnissa lunasteta asuinrakentamiseen. Kaikki tämä muodostaa
sen suuren tekijän, joka johtaa siihen, että asuntomarkkinat
ylikuumenevat, kun tarjonta on liian pientä kysyntään
nähden siellä, missä ihmiset niitä asuntoja
kysyvät. Tällaista asuntopoliittista keskustelua
me tässä talossa tarvitsisimme.
Ed. Pia Viitanen merkitään
läsnä olevaksi.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Oikeastaan tuossa debatissa tuli jo
kaikki olennainen, mitä itsekin olisin halunnut sanoa,
mutta kerrottakoon nyt sen verran, että mielestäni
tämä esitys on ollut hyvin tarpeellinen juuri
sen vuoksi, että emme anna vääriä signaaleita
siitä, että kannattaisi sitoutua ylipitkiin ja
ylisuuriin lainoihin. Sinänsä tämä on
hyvin tarpeen, mutta myös arvostan sitä, että valiokunta
on tätä käsitellessään
ottanut huomioon tämän, mitä ed. Kumpula-Natri
hyvin tässä kuvasi, nämä ennalta-arvaamattomat
tilanteet elämässä, ja on voinut sitten tätä pikkusen
viilata, se on varmasti ollut ihan tarpeen.
Mutta olisin, puhemies, halunnut tässä omassa
puheenvuorossani todeta myös sen saman asian, että tietenkin
tärkeää tässä on se,
että hillitsemme tällä esityksellä osaltaan
myös asuntojen hintojen kasvua. Mutta meillä on
myös paljon muita asioita, mitä meidän
on tehtävä, jotta me saisimme asuntojen hintojen
kasvun pysäytettyä. Tonttikysymykset ovat aivan
olennaisia, ja tonttien saatavuus, tonttien julmettu hinnannousu
viime vuosina ja kaikki ne ovat niitä kysymyksiä,
joihin tulee pureutua jatkossa, samoin tähän Kapiteelin
maa-asiaan ja kaikkiin muihin. Me kaikki tiedämme, että tässähän
on parhaillaan nyt tämän kevään
aikana hallituksellakin meneillään tämä selvitystyö,
miten saisimme enemmän maata käyttöön,
miten saisimme rakentamista edistettyä Pääkaupunkiseudulla
ja muissa kasvukeskuksissa jnp. Odotan kyllä, että tämän
selvitystyön myötä, joka tämän
kevään aikana nyt on käynnissä,
toivottavasti tulee sitten myös selkeitä tuloksia.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kävi niin harvinainen tilanne, että tässä aika
pitkälle saa yhtyä ed. Viitasen puheenvuoroon,
mikä on kohtuullisen harvinaista. Mutta tosiaan tämä esitys
on ollut hyvä ja myöskin valiokunta on tehnyt
siinä hyvää työtä.
Tässähän viime kädessä on
aina markkinoilla kyse siitä, miten kysyntä ja
tarjonta kohtaavat. Kun tätä aikamäärää rajoitetaan,
niin se väistämättä johtaa siihen,
että niiden kuukausierien määrä tulee
korkeammaksi kuin se tulisi, jos laina-aika olisi esimerkiksi viisikymmentä vuotta,
ja
kun monet nyt katsovat juuri näitä kuukausieriä ja
mitoittavat ne omaan tulotilanteeseensa, jopa diskontaten siihen
mahdolliset palkankorotukset jnp., niin siten olennaisesti pienenee
tämä riski siitä, että siirryttäisiin
ylivelkaantumisen tilanteeseen tai otettaisiin liian pitkä laina
vastaan, kun sitä on rajoitettu sitä yläpäätä.
Tämä myöskin johtaa samalla siihen, että asuntojen
hintakehitystä jonkun verran hillitään,
koska on itsestäänselvää, että ainakin
niillä markkinoilla, jossa kysyjiä on paljon,
tarjonnan hinta määräytyy siitä,
kuinka paljon potentiaalisilla ostajilla on varaa tähän
sijoittaa rahaa, joten kaikissa suhteissa pidän tätä hyvänä esityksenä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkin pidän tärkeimpänä tässä nimenomaan tätä signaalia,
minkä hallitus antaa siitä, minkä tyyppisiä lainoja
kannattaa ottaa, jotta vältetään ylisuuria
lainoja ja vältetään ylipitkiä lainoja.
Tässä valiokuntakäsittelyssä tuli
esiin pankkiyhdistyksen kritiikki joiltakin osin ja sitä pohdittiin
tarkoin. Uskon, että pankit kuitenkin tulevat kehittämään
tuotteita, myös pitkiä lainoja, missä takaus
tulee sitten jostakin muualta jotain tiettyä korvausta
vastaan. Varmaan tässä innovatiivisuutta löytyy
jatkossakin. Mutta on kuitenkin hyvä, että yhteiskunta
antaa tietyn signaalin siitä, mihin suuntaan on hyvä lain
ratkaisuissa mennä.
Tavoitteena on tietysti myöskin tämä asuntojen
hintojen nousun hillitseminen, ja itsekin samaan tapaan kuin ed.
Viitanen tässä muun muassa totesi, niin odotan
myös muita toimenpiteitä, erityisesti Lauri Tarastin
työryhmältä, jotta saadaan kaavaprosesseja
jouheammiksi, ja toisekseen myöskin odotan, että valtio
toimii nyt aktiivisesti sen puolesta, että valtion omistamia
maa-alueita kasvukeskusalueilla saadaan kaupaksi ja tonttimaiksi.
Järvenpää kyllästyi odotteluun
jo ja lähti pakkolunastuksen tielle, ja kotikunnassani Tuusulassa
tämäkin on vielä edessä, ellei
nyt valtio vaihda asentoa näissä kysymyksissä.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on varmasti perusteltu
ja sinänsä oikea. Tässähän
nyt otetaan lähinnä kantaa tähän
lainanottajan asemaan, mutta kuten ed. Heidi Hautala totesi, niin
kyllä tässä olisi tarvinnut vähän
laajempaa asuntopoliittista keskustelua. Nimenomaan perään
sitä, miksi asuntojen hinnat sitten nousevat näin
voimakkaasti, ja tässä oikeastaan on perusteltua
kysyä, missä viipyy se valtioneuvoston tilaama
selonteko, jossa on tarkasteltu tavallaan valitusten tietä:
voidaanko valitusaikoja lyhentää ja valitusten
käsittelyä nopeuttaa. Sitä kauttahan
minusta tässä tonttipolitiikassa voitaisiin mennä ihan
eri tavalla eteenpäin. Tätä minä nyt
olisin kaivannut, tämäntapaista laajempaa keskustelua.
Hyvä esitys, varsin suppea.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Entisessä elämässäni
rakennutin asuntoja ja silloin seurasin tämän
salin keskustelua ja tämän salin keskustelun vaikutuksia
silloisen hallituksen toimenpiteisiin. Tämä kuulostaa
ihan samalta. Silloinkin kyllä edellytettiin, että tarkastellaan
kokonaisvaltaisesti ja monitahkoisesti ja annettiin oikein hyviä ohjeita,
ja ohjelmiakin syntyi. Edellisellä hallituksella oli asuntopoliittinen
ohjelma. Tälläkin hallituksella on semmoinen.
Konkreettiset toimenpiteet vain näyttävät
puuttuvan. Minun on aika vaikea uskoa, että tämmöisellä signaalilla
ketään erityisesti herätellään,
jos hallitus itse ei saa edes omistamaansa Kapiteelia kuriin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Valmis asunto on erittäin monen osapuolen
ja toiminnan tulosta. Siinä ovat mukana valtio, kunnat,
rakennuttajat, rakentajat, suunnittelijat ja luonnollisesti sitten
lopussa yksityinen ihminen, joka asunnon hankkii. Ja jotta asuntopolitiikka Suomessa
on onnistunutta, niin kaikkien näiden osatehtävien
ja -toimintojen on onnistuttava. Nyt tässä on
kysymys valtion osuudesta ja valtion osuudesta yhden asian osalta
eli takauksesta ja sen pituudesta, ja luonnollisesti hyvin tärkeästä osa-alueesta
on tässäkin kysymys. Minä yhtyisin niihin
ajatuksiin, että olisi erittäin hedelmällistä päästä meidän
keskustelemaan asuntotuotannosta laaja-alaisemmin ja kokonaisuutena
niin, että koskettelisimme kaikkia näitä eri
osapuolia, joista puheenvuorossani mainitsin.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Puhemies! Tässä keskustelussa on tuotu esiin
monella lailla, että edelleen muunkinlaisia takauksia tullaan sitten
käyttämään, koska ei ole aina
niin, että kuluttaja ei olisi tarpeeksi varovainen, vaan
käytännön pakko on sanellut pidempään
lainaan kuin 20 vuotta tai tässä 25 vuotta, joka
on siis lainamaksimi, joka ei enää sitten mahdollista
tarkastuksia. Pankkien nykyään tulisi antaa sitten
sen jälkeen neuvo, että huomioidaan korkomuutokset,
oman tulon muutokset, että laina-aika tulisi olemaankin
max 20 vuotta. Valiokunta ei pyytänyt tässä erityistä selvitystä tai
jälkiseurantaa, mutta tulemme varmasti katsomaan, miten
tämä toimii. Itse ainakin koetan olla tarkkana
tulevina vuosina sen suhteen, miten tämä kohtelee
niitä perheitä, jotka Pääkaupunkiseudulla
joutuvat kalliisiin asuntoihin taloudellisesta tarkkaavaisuudesta huolimatta.
Itse tulen Vaasasta, joka ei ole mikään halvin
nurkka Suomesta, mutta hinnat ovat siellä 40 prosenttia
Pääkaupunkiseudun hinnoista, joten kyllä Pääkaupunkiseudun
keskituloinen molemmat työssäkäyviä -perhekin
joutuu tarkkaan tekemään laskelmansa ja ikävä kyllä sitten etsimään
vakuuksia muualta, joka ei aina ole sitten yhtä tasa-arvoinen
tai edullinen ratkaisu kuin nykyinen valtion takaama turva.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
asia eli valtiontakaus 25 vuoteen asti asuntolainoissa on varmasti
perusteltu. Tämä on tyly vastaus sille pankkimaailmalle,
joka kehotti asiakkaitaan ottamaan 60 vuoden lainan, mikä oli
täysin käsittämätön
veto ja ihmisten elinikäiseen velkavankeuteen saattamista.
Mutta tämä keskustelu, jota nyt käydään,
on ollut hyvin Pääkaupunkiseutu-lähtöinen.
Puhutaan kalliista tonttimaista ja muista. On ihan selvää,
että täällä tontti maksaa paljon.
Kun mennään kehyskuntiin ja pikkusen siitä ulospäin,
niin siellä tontit maksavat paljon vähempi, asunnot maksavat
vähempi. Eilen kyselytunnilla käytiin keskustelua
Joensuun alueesta, jossa 600 työpaikkaa on uhattuna ja
paljon myöskin ihmisiä, joilla on asuntolainoja,
ja he joutuvat kenties myymään asuntonsa ja ovat
vaikeuksissa. Kyllä aluepolitiikka pitää ottaa
vahvemmin mukaan tähän yhteiskunnan kehittämiseen,
jotta me voimme turvata ihmisille myöskin Pääkaupunkiseudun
ulkopuolella turvallisemman elinympäristön. Sitä kautta
voidaan myöskin tasata näitä kustannuseroja.
Yleiskeskustelu päättyy.