2) Hallituksen esitys laiksi vihkimisoikeudesta ja eräiksi
         siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Oikeusministeri Tuija Brax
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys käsittää kaksi
            asiakokonaisuutta. Toinen koskee uskonnollisissa yhdyskunnissa tapahtuvaa vihkimistä,
            toinen puolestaan siviilivihkimisen toimittamiseen oikeutettujen
            henkilöpiirien laajentamista.
         
         
         Hyvät kollegat, voi olla, että tämä ei
            kiinnosta niin paljon, kun sen esittelee näin, mutta ne
            teistä, jotka ovat kiinnostuneet matkailuelinkeinon vahvistamisesta
            esimerkiksi Lapissa, saattavat itse asiassa olla nyt ihan kiinnostuneita,
            jos jaksatte kuunnella. Erityiskiitos jo tässä vaiheessa ed.
            Heinäluomalle, joka ministerikauteni alussa jo heti veti
            hihasta ja esitti tähän hallituksen esitykseen
            liittyviä toivomuksia, jotka laitoin sitten liikkeelle. — Sieltä ed.
            Heinäluoma saapuukin.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            (koputtaa)
            
            
Ministeri Brax. — Minä toivon, että sali
               nyt hiljentyy kuuntelemaan tätä tärkeää esittelyä. — Olkaa
               hyvä, ministeri Brax.
            
            
          
         
         
         
         Kiitoksia, arvoisa puhemies! — Kuten tunnettua, avioliittoon
            vihkiminen voidaan Suomessa toimittaa joko kirkollisena tai siviilivihkimisenä.
            Kirkollisen vihkimisen saa toimittaa evankelisluterilaisessa ja
            ortodoksisessa kirkossa pappi sekä muussa uskonnollisessa
            yhdyskunnassa se, jolla on oikeus vihkiä avioliittoon.
            Siviilivihkijöitä ovat puolestaan laamanni ja
            käräjätuomari ja henkikirjoittaja. Hallituksen
            esitys ei tuo muutosta evankelisluterilaisessa kirkossa ja ortodoksisessa
            kirkossa tapahtuvaan vihkimiseen. Muita uskonnollisia yhdyskuntia
            tulisi sitä vastoin koskemaan oma lakinsa, laki vihkimisoikeudesta.
            Uskonnollisten yhdyskuntien vihkimisoikeus on nykyisin hyvin puutteellisesti
            säännelty, ja tämä epäkohta
            korjataan täten tässä yhteydessä.
         
         
         Koska turismin näkökulmasta, johon viittasin,
            on mielenkiintoisempaa lakipaketin siviilivihkimistä koskeva
            osuus, esittelen sen hiukan tarkemmin tässä yhteydessä.
         
         
         Siviilivihkimisten määrä on viime
            vuosien aikana huomattavasti lisääntynyt. Vuonna
            2006 selvästi yli kolmannes kaikista vihkimisistä oli siviilivihkimisiä.
            Tämä on johtanut siihen, että meillä on
            ollut siviilivihkijöistä pula. Ongelmia on esiintynyt
            silloin, kun kihlapari on halunnut, että vihkiminen toimitetaan
            virkapaikan ja virka-ajan ulkopuolella. Tämä ongelma
            on siis koskenut sekä suomalaisia kihlapareja että sitten
            mahdollisia turisteja, jotka haluavat nimenomaan tulla vihityksi
            lomallaan romanttisessa, luonnonkauniissa Suomessa tai erityisesti
            sen Lapissa.
         
         
         Lapissa onkin kriittiseksi tämän palvelualan osalta
            noussut se, että toisin kuin Ruotsissa, me emme ole voineet
            mahdollistaa turisteille tosiasiassa heidän haluamaansa
            vihkimistä. Entistä useammat ulkomaalaiset parit
            haluavat saapua sinne mennäkseen naimisiin, ja nyt lakia
            muutetaan niin, että siviilivihkijöiden piiri
            laajenee. Nykyisten vihkijöiden ohella vihkimisen voi toimittaa
            ja olisi velvollinen toimittamaan myös käräjäviskaali,
            maistraatissa toimiva julkinen notaari ja tietyin edellytyksin käräjäoikeuden
            notaari. (Ed. Zyskowicz: Eikö oikeusministeri voisi vihkiä?) — Ei
            oikeusministeri, edustaja Zyskowicz, aio, vaikka houkutus olisi
            keväthangilla suuri, lähteä vihkimään
            japanilaisia turisteja. — Siviilivihkijöiden piiri
            laajenee tällöin noin 200 henkilöllä.
         
         
         Jos tämäkään ei vielä riitä paikallisen
            tarpeen tyydyttämiseen, maistraatti voisi lisäksi
            myöntää vihkimisoikeuden laissa säädetyt
            kelpoisuusvaatimukset täyttävälle henkilölle.
            Tällaisen niin sanotun yksityisen vihkijän tulisi
            olla suorittanut oikeustieteen ylempi korkeakoulututkinto. Pätevyysvaatimus
            on siten sama kuin muillakin siviilivihkijöillä.
            Tällaisen vihkijän toimintaa valvoisi vihkimisoikeuden
            myöntänyt maistraatti. Vihkimisoikeus voitaisiin
            peruuttaa samoin edellytyksin kuin uskonnollisen yhdyskunnan jäsenille myönnetty
            vihkimisoikeus.
         
         
         Tämä ei välttämättä tosiaankaan
            ole lakiteknisesti suuri asia, mutta osaltaan kertonee siitä,
            että joskus on kysymys enemmänkin poliittisesta
            tahdosta kuin rahasta, siitä, haluammeko me edistää suomalaista
            elinkeinoa, muun muassa matkailuelinkeinoa, ja kaiken lisäksi
            saattaa tähän maailmaan entistä useammin
            vihkipareja.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kollegat! Jotenkin tämä lakiehdotus
            herätti puhumishalut, kun ikuisena poikamiehenä tässä on onnistunut
            aina välttämään kyseiset muodollisuudet.
            Tosiaan aivan niin kuin oikeusministeri Brax mainitsi, niin tässä vihkimisessä tarvitaan
            vielä kuitenkin
            hätätapauksessakin, oliko se nyt oikeustieteen
            kandidaattia, eikä minkään muun, esimerkiksi
            psykologian tai jokin muu tutkinto ole pätevä,
            vaikka syytä ehkä joskus olisi, varsinkin, kun
            nykyään eroamisprosentti alkaa olla yli 50.
         
         
         Tosiaan täällä siis sanotaan: "Vihkimisoikeus voidaan
            myöntää sille, joka on suorittanut oikeustieteen
            ylemmän korkeakoulututkinnon". Eli se tarkoittaa tosiaan
            kandia, ei tarvitse olla vielä varatuomarikaan, että sitten
            pääsee vihkimään. Tulee mieleen,
            kun katsoin juuri tuossa yhtä Simpsonien jaksoa, että periaatteessa
            tämä laki on hyvä, että naimisesta
            tai siis vihkimisestä avioliittoon tehdään
            tämmöistä lasvegasmaista touhua. On hienoa
            varmaan Korvatunturilla mennä naimisiin, kun löytyy
            mukava pukki tai notaari joulupukiksi. Sitten saa ulkolaiset tämmöisen
            pikavihkimisen siellä mukavassa ympäristössä.
            Täällä on viitattu näin: "Siviilivihkimisten
            määrä on kasvanut erityisesti Lapissa."
            Siitä saisi moni ehkä vääränkin
            johtopäätöksen, johonkin kaamosväsymykseen
            tai johonkin muuhun kaamosoirehtimiseenkin voisi vedota, mutta tämä tosiaan
            tarkoittaa seuraavaa: "Eräillä Lapin alueilla,
            joissa vihkimäärien kasvu on ollut voimakkainta,
            ei kuitenkaan riittävässä määrin
            ole sellaisia viranhaltijoita, jotka olisivat velvollisia toimittamaan
            siviilivihkimisen." Eli sinänsä tämä on
            ihan kannatettava tämmöinen laajentamislaki, että saadaan
            ihmisiä yhytettyä toisiinsa myös tämmöisessä turismimielessä,
            ja Suomi osoittaa tässä tavallaan hyvin vapaamielistä suhtautumista,
            Amerikan mallia.
         
         
         Toisaalta tämä, mitä halusin kritisoida
            ja sen takia tulinkin tähän — ainakin
            osaltaan kritisoida — on tämä erilaisten
            uskonnollisten yhteisöjen ottaminen mukaan tähän.
            Tämä siis tarkoittaa sitä, täällä oli
            jossain mainittu muistaakseni, että tähän
            mennessä tämä oikeus on ollut ev.lut.kirkossa
            ja sitten ortodokseilla. Siinä ei ole kyllä mitään
            titteleitä. Ei teologian ylioppilas ehkä pääse
            vielä vihkimään, kirkossa täytyy
            olla pappi. Mutta nytten tässä ei ole mitään
            kriteeriä sille, arvoisa oikeusministeri ja puhemies, mikä tämä uskonnollisen
            yhteisön vihkijä sitten on, jos me otamme erilaisia
            uskonnollisia yhteisöjä. Herra paratkoon, onneksi
            skientologia ilmeisesti ei ole vieläkään
            Suomessa. Tai en minä tiedä, kun tämä eduskunta
            tai edelliset eduskunnat ovat tehneet niin kummallisia lakeja, että minä aina hämmästelen,
            onko skientologiasta tullut jo laillistettu uskonto täällä Suomessa — osaako
            kukaan vastata? — kun jotenkin täällä on
            ihmeellisiä päätöksiä tehty
            asioitten suhteen. Toivottavasti ei.
         
         
         Mutta tämä tarkoittaa nyt sitä, että koska
            tämä vuotaa kuin seula edelleen tämä,
            että kuka tahansa — minullekin on ehdotettu aikoinaan,
            jotta minulla olisi valtaa tässä maassa, että perusta
            uskonnollinen yhteisö, niin saat tehdä mitä tahansa ja
            saat rahaa joka paikasta — minäkin saisin ruveta
            sitten vihkimäänkin. Kun olisin viisaana miehenä aikoinaan
            perustanut uskonnollisen yhteisön rekisteröitynä yhdistyksenä ensin
            ja sitten hakenut jostain vähän lupapapereita,
            niin nyt minä voisin sitten vihkaista tuolla jossain jonkun olemalla
            tämän uskonnollisen yhteisön ylipappi. Ilmeisesti,
            niin tämä tännepäin näyttää viittaavan.
            Ehkä oikeusministeri Brax pystyy tässä sitten
            tämän asian vielä selvittämään
            paremmin, mikä on sitten pappiuden kriteeri näissä muissa uskonnollisissa
            yhteisöissä, joita ei ole erityisesti tässä laissa
            mainittu.
         
         
         Toinen asia, mitä täällä ei
            ole mainittu, vaikka vähän tuossa äskeisessä puheessa
            tuli esille, että missä tämä vihkiminen,
            vihkiytyminen avioliittoon tapahtuu. Eli ei täällä ole
            edes mainittu, että sen pitäisi olla jotenkin
            arvokas paikka tai kunniallinen paikka tai hyväksi todettu
            tai perinteinen, hyvää hedelmällisyyttä ja
            fertiliteettiä omaava maaseutu. Lappihan on kauttaaltaan
            siis sitä, jos siellä vaan innostuu asiaan. Mutta
            tosiaan tästä puuttuu tämmöinen
            tarkempi määritelmä tästä itse
            paikasta, että kun nyt sitten sen ei tarvitse olla kirkko
            tai maistraatti, niin mikä se voi olla. Ei muuta tällä kertaa.
         
         
       
      
         
         Ulla Karvo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
            asia on hyvä osoitus siitä, että myös
            alueellisten ja paikallisten ongelmien esiin tuomisella voidaan
            saada muutoksia aikaan. Lapissa on viime vuosina kehitetty uutta
            matkailutuotetta. Ulkomaalaisille ja myös suomalaisille on
            tarjottu avioitumismahdollisuutta eksoottisessa maakunnassa.
         
         
         Tuotteistetun matkailuvaltin tarjonta uhkasi tyrehtyä,
            koska siviilivihkimisen toimittamiseen velvoitettuja virkamiehiä ei
            ole ollut riittävästi. Lakiesityksen tarkoitus
            on muun muassa siviilivihkimisen toimittamiseen velvoitettujen virkamiesten
            piirin laajentaminen. Siviilivihkimisen voisivat toimittaa käräjäoikeudessa
            laamannin ja käräjätuomarin ohella myös
            käräjäviskaali ja laamannin antaman määräyksen
            perusteella notaari, ja maistraatissa maistraatin päällikkö ja
            henkikirjoittaja ja julkinen notaari voivat suorittaa siviilivihkimisen.
            Tämän lisäksi maistraatilla on mahdollisuus
            myöntää vihkimisoikeus laissa säädetyt
            pätevyysvaatimukset täyttävälle
            henkilölle, ja tämä ehdotus on hyvin
            kannatettava.
         
         
         Siviilivihkimisestä aiheutuu usein kustannuksia, varsinkin
            virkapaikan ja virka-ajan ulkopuolella tapahtuvista vihkimisistä.
            Juuri tällaisista vihkimisistä on usein kyse matkailutuotteistetussa
            vihkimisessä. Paikallaan onkin kattaa kustannuksia maksun
            perimisellä palvelusta.
         
         
         Kyseisen lakiesityksen pohjalta on hyvä lähteä edelleen
            kehittämään tuotetta, jolla houkutellaan
            entistä enemmän matkailijoita Lappiin.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Totean ensin, että minustakin
            tämä esitys vaikuttaa varsin tasapainoiselta ja
            tarpeelliselta kokonaisuudelta, ja tämän perusmuutos
            on siinä, että se laajentaa eräiltä osin
            vihkimisoikeutta sekä rekisteröidyille uskonnollisille
            yhdyskunnille että siviilivihkimisen osalta niin, että muun
            muassa notaarit voivat jatkossa olla vihkijöinä.
            Mutta huomautan, että jo tällä hetkellä vihkimisoikeus on
            noin 40 yhdyskunnalla, eli mitään radikaalia muutosta
            ei siinä suhteessa ole tulossa.
         
         
         Mutta enemmän kuin tähän matkailuelinkeinoon
            laajentamiseen itse kiinnitin huomiota siihen, että tässä esityksessähän
            otetaan kantaa myös siihen keskusteluun, mitä viime
            vuosina on käyty tässäkin salissa vihkimisoikeudesta.
            Täällä esityksessäkin puututaan
            muun muassa siihen ehdotukseen tai kysymykseen, pitäisikö vihkimisoikeus
            myöntää myös uskonnottomille
            katsomusyhteisöille. Mielestäni tämä linja
            on varsin tasapainoinen, eli on päädytty siihen,
            että tämä vihkimisoikeuden myöntäminen
            ei ole tarpeen, koska meillä on jo siviilivihkimismahdollisuus.
         
         
         Toisaaltahan on käyty keskustelua peräti siitäkin,
            pitäisikö tyystin poistaa kirkollisen vihkimisen
            mahdollisuus, mutta mielestäni tässä on
            lähdetty siinäkin suhteessa oikeasta lähtökohdasta, että jos
            ajatellaan kirkollista vihkimistä, niin siinä on
            sekä tämä juridinen että uskonnonharjoitukseen
            liittyvä aspekti, joka on jatkossakin syytä säilyttää.
         
         
       
      
         
         Heidi Hautala /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oikeusministeriö on lähtenyt
            hyvin nopeasti tämmöisessä tärkeässä asiassa
            liikkeelle, ja niin kuin kuulimme, myöskin oppositio on
            päässyt vaikuttamaan tähän asiaan
            omilla ideoillaan. Toivon vaan, että tältä romanttiselta
            vihkimiseltä revontulien alla ei viedä loppua
            tästä romantiikasta tuotteistamalla tätä kovin
            pitkälle, koska tuote ja rakkaus eivät sovi hirveän
            hyvin yhteen. Mutta lakivaliokunta varmasti tekee oikein mielellään tämän
            työn ja saa sitten tehtävänsä nopeasti
            tänne saliin meidän tarkistettavaksemme.
         
         
       
      
      Edustajat Arja Karhuvaara ja Päivi
         Lipponen merkittiin läsnä oleviksi.
      
      
      
         
         Sanna Lauslahti /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että tässä on
            kysymys hyvin suvaitsevaisesta laista, koska se laajentaa vihkimisoikeuksien
            piiriä. Tietenkin tästä tulee se mieleen,
            että avioliitto on vakava asia, minkä vuoksi toivoo,
            että vihkimissirkusta ei syntyisi, kuten tässä jo
            ed. Virtanen hieman ehti mainita. Sen sijaan nostan erittäin
            tärkeänä esille varmasti lakivaliokunnan
            työskentelyssä sen, että me todella kiinnitämme
            huomiota siihen, että meillä on riittävästi
            määritelty vihkijöiden kelpoisuusehdot
            ja samoin se, millä tavalla valvontaa tehdään.
            Sen lisäksi, että tässä on turismista
            kysymys, täällähän nousee myöskin
            esille se, että meillä ei ole riittäviä resursseja
            näissä käräjäoikeuksissa
            ja maistraateissa, mihin tässäkin esityksessä kiinnitetään
            huomiota.
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
            lakiesitys on monelta osin tarpeellinen ja perusteltu. Nykyaikana
            on syytä turvata kansalaisten mahdollisuudet solmia avioliitto
            mahdollisimman joustavasti niin etelän kaupunkikeskuksissa
            kuin Lapin tuntureillakin. Toivottavaa kuitenkin on, että valtion
            tuottavuusohjelman nakertaessa viranomaisten resursseja eivät
            lomailijoiden vihkimistoimitukset Lapin tuntureilla ja muualla vie
            liiaksi resursseja viranomaisten varsinaisista perustehtävistä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Pikaisenkin vihkimisen myötä aviopuolisoille
            syntyy yleensä avio-oikeus toistensa omaisuuteen. Mielestäni
            tältä osin lainsäädäntömme
            ei vastaa nykyajan vaatimuksia. Olisikin hyvin suotavaa, että hallitus
            valmistelisi uudistuksen, jossa luovuttaisiin nykyisestä puolisoiden
            välisestä laajasta avio-oikeudesta ja siirryttäisiin
            menettelyyn, jossa lähtökohtana olisi malli, jonka
            mukaan avioliiton päättyessä puolitettaisiin
            vain avioliiton aikana ansiotyöstä kertynyt netto-omaisuus
            ja muu omaisuus olisi avio-oikeudesta vapaata.
         
         
       
      
         
         Tanja Karpela /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Jälleen kerran on aika kiittää ministeri
            Braxia hyvin nopeasta työskentelystä.
         
         
         Jo viime kaudella opetusministeriössä tuli esille
            useita tapauksia, joissa tämä vihkimisprosessi
            oli varsin epäselvä. Joko oli puutteellisia tietoja
            tai muutoin nämä ilmoitukset olivat niin epäselviä,
            ja näitä lupia myönnettiin sitten erikseen.
            Uskon, että tämä ministerin esitys selkeyttää huomattavasti
            tilannetta.
         
         
         Mitä tulee valtion tuottavuusohjelmaan, niin en usko,
            että sillä on minkäänlaista
            merkitystä tämän lain suhteen.
         
         
         Toisaalta, mitä tulee sitten omaisuuteen, niin meillä on
            tällä hetkellä jo käytettävissä avioehto ja
            se korjannee kyllä tällaiset ongelmat.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys hallitusta
            liberalismista. Kun aamulla valmistauduin tähän
            täysistuntoon, niin mietin, hirviäisikö käyttää sellaisen
            puheenvuoron, jossa toteaisin, että tämä on
            halvin matkailunedistämislainsäädäntöhanke,
            mitä on tähän mennessä eduskuntaan
            tuotu.
         
         
         Kun ed. Karvo oli puhunut, totesin, että minäkin
            rohkaistun käyttämään juuri
            sen puheenvuoron, jonka olin aamusella suunnitellut käyttäväni tässä täysistunnossa.
            Elikkä toisin sanoen näin juuri pitää tehdä,
            hallitusti ja asiallisesti, mutta tarkoitus muistaen.
         
         
       
      
         
         Eero Heinäluoma /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! En puhuisi tästä, jos kuulin
            oikein, "hallitusta liberalismista", mutta kylläkin erittäin
            hyvästä julkisen hallinnon palveluasenteesta.
            Katsotaan asiakkaiden tarpeita ja kuullaan myös elinkeinoelämää,
            ja on hienoa, että tämä voi tapahtua
            myös oikeusministeriössä.
         
         
         Annan tässä suuren tunnustuksen ministeri Braxille,
            joka on hoitanut tätä erinomaisella tavalla. Se
            on kunniaksi oikeusministeriölle, ja ilomielin kuulen,
            että ministerinä aikaisemmin toiminut Johannes
            Koskinen on voinut vaikuttaa jo ensimmäisiin lähtöloitsuihin
            tässä asiassa, joten tämä täyttää tässäkin
            suhteessa hyvän valmistelun tunnusmerkit.
         
         
         Tärkeätähän on, että kun
            meillä on kehittyvä alue — tässä on
            monia näkökohtia, mutta tämä matkailunäkökohta
            on siis yksi — niin että meillä on todella
            vahvasti kehittyvä tämä matkailu myös
            ulkomailta tänne, ja siihen liittyy halukkuus käyttää meidän
            luontomme eksotiikkaa hyväksi ja tehdä ikimuistoinen
            kokemus. Mielestäni yksikään avioliitto
            ei saa jäädä sen takia solmimatta, että meillä ei
            löydy oikeata viranomaista suorittamaan vihkimistä määräajassa.
         
         
         Pitäisin suotavana, että lakivaliokunta voisi kuulla
            myös tämän alueen yrittäjiä,
            kun se käy tämän lain toimivuutta lävitse.
            On useita yrittäjiä, jotka ovat tässä kehittäneet
            toimintaansa erittäin pitkälle ja tuovat meille
            sadoille ihmisille toimeentuloa eri puolilla Suomea, mutta aivan
            erityisesti Pohjois-Suomessa.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri Tuija Brax
         
         Arvoisa herra puhemies! Kiitos käydystä keskustelusta
            tähän asti.
         
         
         Muutama tarkennus ed. Pertti Virtaselle tiedoksi. Aivan niin
            kuin ed. Räsänenkin täällä kertoi,
            uskonnonvapauslakia ja sen nojalla myönnettäviä oikeuksia
            siitä, ketkä katsotaan uskonnollisiksi yhteisöiksi,
            ei tässä yhteydessä haluttu muuttaa.
            Se oli tietoinen valinta. Tässä ei lähdetä koskemaan
            siihen lainsäädäntöön
            ollenkaan. Näin ollen jotkut yhteisöt, jotka mainitsitte,
            kun niitä ei uskonnonvapauslain mukaisesti katsota rekisteröidyiksi
            uskonnollisiksi yhdyskunniksi, niin ne eivät siis saa myöskään
            tältä osin tämän lain kautta
            vihkimisoikeuksia.
         
         
         Ed. Karpela vastasi tyhjentävästi ed. Ruohonen-Lernerin
            kysymykseen. Avioehdon tosiaan soisi jokaisen Suomen kansalaisen
            tuntevan. Nettisivuilta löytyy aika hyvät ohjeet
            suoraan oikeusministeriön sivuilta ja osoitteesta Suomi.fi, lisää tietoa
            avioehdosta ja erilaisista vaihtoehdoista sopia se, millaisessa
            liitossa haluaa omaisuuden näkökulmasta olla.
            Oikeusministeriö ei ole avioliiton osalta suunnittelemassa
            mitään muutoksia tähän lainsäädäntöön.
            Sen sijaan pitkäaikainen avoliitto, jonka purkautuessa
            voi osoittautua kohtuuttomaksi enää jäljittää omaisuustilanteita
            ja omistustilanteita, saanee tällä vaalikaudella
            tuekseen säännöksen eräänlaisesta selvittäjästä ja
            kohtuullistamissäännöstä omaisuudenjaossa,
            jos on siis kysymys hyvin pitkäaikaisesta avoliitosta,
            jonka purkaminen on kohtuutonta ilman ulkopuolista apua. Muilta
            osin tähän aviovarallisuus- tai avoliittovarallisuuspuoleen
            ei ole tulossa merkittäviä muutoksia.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen käytti mielenkiintoista
            adjektiivia tästä lakiesityksestä, "hallittu
            liberalismi". Kyllä tässä jotain tämän
            kaltaista on aistimassa. On tietysti niin, että kaikkienhan,
            jotka haluavat avioliiton solmia ja ovat sitä harkinneet,
            pitää voida tämä tehdä.
         
         
         Mutta kun tätä lakiesitystä katsoo,
            niin tässä ennen muuta korostuu tämä vihkiminen
            vain tuommoisena puhtaasti juridisena, teknisenä suorituksena,
            jota se tietysti hallituksen lakiesityksen kannalta ja tämän
            esityksen mukaan onkin.
         
         
         Tässä itse tilanteessa on kuitenkin monia
            käytännön ongelmia, jotka sitten liittyvät
            vihittäviin, sen selvittämiseen heille, mitä avioliitto merkitsee,
            ja nämä puolet jäävät
            tässä niin kuin hyvin ohuelle huomiolle eivätkä tule
            lainkaan tässä yhteydessä esille. Edellytetään,
            että asianomaiset ovat omissa maissaan, tai jos ovat suomalaisia,
            niin sitten muutoin nämä kysymykset halunneet
            selvittää.
         
         
         Kristillisessä kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä on
            viime aikoina haluttu entistä enemmän korostaa
            sen vakavuuden selvittämistä, mitä avioliitto
            merkitsee. Ei ole kysymys vain jostakin kevyestä revontulen
            alla tai pakkasessa tehtävästä vihkimisestä,
            vaan kysymys on elämänikäisestä liitosta,
            jolla on vakavat tarkoitukset ja tehtävät.
         
         
         Nyt tässä käsitellään
            hyvin pinnallisesti vain tätä yhtä vaihetta,
            aviosuhteen juridista vahvistamista tämän lakiesityksen
            myötä. Minä toki ymmärrän,
            että ihmisillä on monenlaisia toivomuksia vihkipaikan
            suhteen. Itsekin olen vihkinyt talvisen lumen keskellä jääkylmässä kirkossa.
            On vihitty kosken ylle tehdyllä lavalla jne. Nämä kaikki
            ovat ymmärrettäviä, ja tietysti romanttisille
            tunteille ja tavoitteille suotakoon sijansa ilman muuta, mutta tässä tarkastellaan
            hyvin, hyvin kevyenä teknisenä suorituksena vihkitoimitusta.
         
         
         Itsekin myös ulkomaalaisia vihkineenä jään ihmettelemään
            sitä, kuinka taataan, että asianomaiset tajuavat,
            mistä tässä on kysymys. Toki heillä täytyy
            olla nämä asianomaiset paperit mukanaan vihkijäviranomaiselle,
            kuka hän onkin. Pidän välttämättömänä,
            että vihkijä itse hallitsee nämä kysymykset.
            Hän voi käydä läpi nämä asiapaperit
            riittävästi, että ne ovat kunnossa ja
            että niitten hankkimiselle varataan riittävästi
            aikaa. Jos jompikumpi vihittävistä on jostakin
            hyvin kaukaa, kulttuureista, joista ei ole sellaisia asiakirjoja
            saatavilla, joita Suomessa on, näitten hankinta voi kestää hyvinkin
            pitkään. Elikkä asiassa on, kokemuksesta
            voin sanoa, useammankin kuukauden papereitten ennalta hankinta eräissä tapauksissa,
            ennen kuin itse juridinen asia voi tapahtua.
         
         
         Samalla pidän periaatteena sitä, että kenelle
            ei normaali vihkipaikka käy, hän tai he maksakoot tästä kaikki
            kulut yhteiskunnalle. Älköön yhteiskunnalle
            tulko siitä mitään ylimääräistä kulua, että vihkijäviranomainen
            käy vihkimässä sitten virka-ajan ulkopuolella.
            Papeillahan onneksi ei ole virka-aikaa, kuten ei kansanedustajillakaan. Mutta
            sitten henkilö, joka on sidottu virka-aikaan, niin hän
            tietysti olkoon oikeutettu saamaan, mitä työstä lisäkuluja
            tulee, ja olkoon sitten tämä niin korvattu, että tästä ei
            veronmaksajille aiheudu lisäkuluja. Tältä osalta
            en voi muuta kuin toivoa vain onnellista elämää heille,
            jotka tämänkin lakiesityksen myötä avioliiton
            solmivat. Jos vihkijäviranomaisia on enemmän,
            niin sehän antaa mahdollisuuden joustavampaan käytäntöön.
            Lakiesityksen mukaan siellä on tuotu esille nimenomaan
            oikeusvallan käyttäjinä henkilöt,
            jotka kyllä tietävät, mitenkä vakavasta
            asiasta on kyse. Mutta toivoisin, että yleensä tämän kaltaisen
            asian ollessa esillä kiinnitettäisiin huomiota
            elämänikäisen avioliiton tarkoitukseen
            ja asiaan liittyvään vakavuuteen.
         
         
       
      
         
         Johanna Ojala-Niemelä /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tunturi-Lapista kotoisin olevana ja lukuisia
            pareja vihkineenä myös tiedän, että ilolla
            tervehdin tätä hallituksen esitystä.
            Kysehän on muutaman minuutin työstä,
            mutta se on aivan välttämätön
            avioliiton solmimiseksi. Viime vuosien aikana Tunturi-Lapista on
            muodostunut eräänlainen Las Vegas, jossa ulkomaalaiset
            ja myös suomalaiset parit haluavat mennä vihille. Vihkimiset
            ajoittuvat joulukuun ja huhtikuun välille. Viime joulukuussa
            maistraatissa oli vihkimisiä joka työpäivä ja
            näin ainoa henkikirjoittaja joutuikin kuluttamaan työaikaansa
            sukkulointiin Ylläksen, Lainion ja Levin välillä.
            Ja koska nämä etäisyydet ovat pitkät
            ja vihkijöitä on ollut vain Kittilässä,
            Sodankylässä ja Rovaniemellä, resurssit
            ovat olleet kyllä liian vähäiset tähän
            toimeen, eli aivan maksimi- ja äärirajoilla kuljetaan.
            Sen vuoksi tätä vihkimään oikeutettujen piiriä on
            tärkeä laajentaa.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin edellinen edustaja totesi,
            tarpeeseen on tämä lainsäädäntö tulossa
            ainakin Lapissa, ja tiettynä ajankohtanakin. Se tarve näköjään on
            selvästi kaamosaikaan suurempi, ja vielä kevään
            soidinaikakin siihen tulee. Mutta se ongelma, mikä näissä lasvegaseissa
            ja kaikennäköisissä muissa uusissameksikoissa
            on, ovat nämä pika-avioliitot ja ne avioehdot.
            Näin Texasin vaalien allakin voisi sanoa siitä Amerikan
            esimerkistä, että juuri kun useasti näitä sitten
            ehkä alkoholin ja muunkin sokeutumisvaiheen aikana solmitaan
            hätäisesti, niin sitten näistä eroon
            pääseminen on ainakin Amerikan lainsäädännössä tai
            USA:n lainsäädännössä säädetty
            niin, että niistä pääsee myös
            sitten ainakin tietyissä paikoissa eroon.
         
         
         Ja, kun joku kysyi minulta, miten se Simpson tähän
            liittyi, kun minulla jäi se kesken, niin Springfieldissä isä-Simpson
            perusti tämmöisen lahkon, jossa homoseksuaaleja
            helpolla pääsee sekä naimisiin että eroon,
            ja sitten Springfieldistä tuli ilolla kunnioitettu kaupunki,
            kun kaikki sitten ryntäsivät sinne. Että kaikella
            kunnioituksella sitä kohtaan.
         
         
         Minä ihmettelen suomalaista homouskeskustelua siinäkin,
            että kun joskus vuonna 2003 se edellinen eduskunta on tehnyt
            lain, jossa kaikki tämä on sallittua, normaalia
            ja luonnollista ja kaikkea tuommoista, niin tänä päivänä taas
            täällä hurskastellaan ja puhutaan siitä,
            jotenkin loukataan ihmisiä, jos he ovat homoseksuaalisia. Tuntuu
            jotenkin, että tämä eduskunta ei pysy
            itse edes omien säätämiensä lakien
            moraalissa ja etiikassa mukana. Varsinkin oikea puoli tuntuu siltä.
            Oppositio ilmeisesti vastusti sitten kyseistä lakia, koska
            nyt hallituksessakin yksi puolue sitten innolla huutaa, että haukutaan,
            kun käytetään jotain homoseksuaalista
            yksipuolisuutta ikään kuin lyömäaseena.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kyllä tämä vihkimisoikeuslainsäädännön
            kehittäminen osoittaa, että eduskunnalla on taipumusta
            romantiikkaan. Niin heleästi täällä tämä keskustelu
            soi. Lappi eurooppalaisena Las Vegasina on mielenkiintoinen. Samaa
            mieltä olen kuin ed. Hautala, että ehkä tämä vihkiminen
            Lapissa on syytä pitää kuitenkin vähemmän
            tuotteistettuna. Siinä varmaan häviää jotakin
            tuosta tärkeästä asiasta, mihinkä ed.
            Oinonen viittasi, eli miten se olikaan: koko elämän
            mittainen liitto, joka siellä solmitaan hankien keskellä.
         
         
         Tämä tapa viedä tätä asiaa
            eteenpäin on varmasti myös siinä mielessä perusteltu,
            että tuetaan Lapin alueen taloutta. Mutta on aika mielenkiintoista,
            jos Lappi todella on saanut tämän avioliiton taloutensa
            tukipylvääksi. Se on ehkä sellainen pylväs,
            että se tukee, mutta siihen liittyy myös tietysti
            se mahdollisuus, että avioliiton solmimisesta tulee liian
            paperinmakuista, ja tässä mielessä tämän
            hallituksen esityksen perustelujen hyväksyminen voi olla
            askel avioliiton sisällössä alaspäin.
         
         
       
      
         
         Lenita Toivakka /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tosiaan tällä hallituksen
            esityksellä laajennetaan nyt näitä vihkimisoikeuksia
            useammille virkamiehille, ja tämä muutos on perusteltu,
            niin kuin tässä on kuultu. Siviilivihkimisten
            määrähän valtakunnallisesti
            on kasvussa. Viime vuosina on lisääntynyt tämä ulkomaisten
            matkailijoiden avioliittoon vihkiminen virkapaikan ulkopuolella. Muun
            muassa olen kuullut, että Savonlinnassa kesätapahtumien
            yhteydessä tällaista tapahtuu, ja sinänsä tämä tuotteistaminen
            tässä yhteydessä on ihan hyvä asia.
         
         
         Mutta viestiä, mitä eräs maistraatin
            henkikirjoittaja on minulle muutamissa yhteenotoissa lähettänyt,
            haluaisin tähän lähetekeskusteluun ja lain
            käsittelyyn tuoda eli sitä, että siviilivihkimisessä ei
            jatkossa enää tarvittaisi todistajia silloin, kun
            vihkimisen toimittaa joku näistä virallisista siviilivihkimiseen
            oikeutetuista virkamiehistä. Todistajat voisivat olla ainoastaan,
            jos pari haluaa tuoda omansa vihkimistilaisuuteen. Perusteluna tälle
            ehdotukselle on se, että todistamisesta aiheutuu käräjäoikeuksille
            ja maistraateille toimintavaikeuksia erityisesti kesäaikana,
            jolloin vihkimisten kysyntä on muutenkin suurta ja vihkiparilla
            ei välttämättä ole omia todistajia
            ja silloin tämmöinen vähäinen
            toimistohenkilökunta joutuu näitä tehtäviä hoitamaan.
         
         
         Myös hiljattain muuttuneen avioliittolain 16 a §:n
            mukaisissa virka-ajan ja -paikan ulkopuolella tapahtuvissa vihkimisissä todistajan
            saaminen saattaa olla ylivoimaisen vaikeaa ja henkilökunnan
            tai vihkijän perheenjäseniä ei voida aina
            velvoittaa tulemaan paikan päälle. Tässä voisi
            olla lisää pohdittavaa valiokuntakäsittelyyn.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Luulen, että tässä keskustelussa
            on nyt hiukan harhauduttu sellaisiin painotuksiin, jotka eivät ole
            ihan sitä tämän esityksen ydintä.
            Lapin matkailua on varmasti tärkeää edistää monin
            tavoin, mutta se ei ole kyllä tämän esityksen
            keskeisin vaikutus, vaan ylipäänsä siviilivihkimisen
            toimittamiseen velvollisten virkamiesten piirin laajentaminen parantaa
            kyllä palvelua joka puolella Suomea ja mahdollistaa sen,
            että vihkimistoimituksia voidaan suorittaa muinakin kuin
            näinä virka-aikoina ja virkapaikoissa. Sillä sen
            vuoksi on todellakin vaikutusta varmasti koko Suomeen.
         
         
         Samalla haluan myös kommentoida vielä ed. Oinosen
            puheenvuoroa, kun hän hiukan moitti tätä,
            että tässä nyt jäädään
            kovin kapean juridiselle tasolle. Tällä lakiesityksellä ei
            todellakaan olla millään tavoin muuttamassa evankelisluterilaisen
            kirkon tai ortodoksisen kirkon vihkimisoikeutta eikä edes
            siihen liittyvää lainsäädäntöä, joten
            kyllä ne vihkimisen sisällöt aivan yhtä syvällisinä varmasti
            säilyvät tämänkin lain aikana.
         
         
       
      
         
         Juha Mieto /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En meinannut puheenvuoroa pyytää,
            mutta alkaa menöhön tuo jutun sorina niin hurskastelun
            puolelle, että ajattelin kans osallistua tähän
            avioliitto- eli vihkimiskeskusteluun. Vihkiminen kuitenkin tarkoittaa
            avioliittoa, ja sehän on kaikista tärkein asia
            ihmiselämäs ja varsinkin sen suhteen, jotta jos
            meinatahan jälkelääsiä saara,
            niin se ei oo mikään hurskastelun aihe, eli silloon
            kun ruvetahan vihkimähän erimoisis noitavainois, pelleelys
            ihmisiä puolipelotellen Lapissa eri retkillä,
            niin mä sanoosin, jotta sellasella avioliitolla on jo lähties
            pohoja pois. Ajatelkaa ny sulhaasta tai morsianta siinä vaihees,
            kun ne ensimmäisen kerran valojen alla toisensa näköö,
            niin siinä jo peljästytähän
            siinä vaiheessa, kantapäätä sovitellahan
            kovasti yhteen. Avioliittohon vihkiminen ei ole pelleilyn asia.
            Mun mielestä tällaaset kaikki Lapissa tapahtuvat
            vihkimiset näissä merkeissä, kun täällä on
            joku antanut ymmärtää, on tuhoon tuomittuja.
            Mä en oo mikään sellaanen fariseus tai
            kirjanoppinut, jotta haluaasin kattoa pienestä reiästä avaraa
            maailmaa, mutta kuitenkin tietyt elämän periaatteet
            meiltä kaikilta pitää löytyä,
            ja jos aina vain liberaalisempahan suuntahan tätä Suomia
            alatahan viemähän, niin kohta, jos me sille päälle
            tullahan, niin pyllykin tullahan pyyhkimähän vanhemmiltakin
            ihmisiltä vessassa, ja tähän me ei haluta.
         
         
       
      
         
         Krista Kiuru /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Itse tervehdin kuitenkin tätä käsillä olevaa
            lakiesitystä varsin myönteisellä hymistelyllä ja
            paikoitellen pienellä mutinalla. Haluaisinkin, että valiokuntakäsittelyssä nyt
            arvioitaisiin, mitä tosiasiallisesti tarkoittaa se, että siellä riveillä lukee: "Edellytyksenä
            vihkimisoikeuden
            myöntämiselle olisi, että tämä on
            tarpeen siviilivihkijöiden riittävän
            määrän turvaamiseksi maistraatin toimialueella."
            Mitä tämä siis käytännössä tosiasiallisesti
            merkitsee?
         
         
         Toiseksi, arvoisa puhemies, minusta olisi tärkeää kiinnittää huomiota
            vielä siihen, että vihkimisoikeutta laajentamalla
            virkamiespiirin ulkopuolelle ei synnytetä erilaisilla statuksilla
            toimivia siviilivihkijöitä. Siksi lakia säädettäessä pitäisi
            pitää huolta ja varmistaa, että ei synny
            tällaisella alemmalla statuksella toimivia, virkamieskunnan
            ulkopuolisia niin sanottuja keikkaleimaajia.
         
         
       
      
         
         Ilkka Kantola /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minäkin tervehdin ilolla tätä nyt
            tehtyä lakiesitystä. Tässä mennään
            hyvään suuntaan.
         
         
         Avioliittolain 14 §:n 1 momentissa lukee: "Vihkiminen
            toimitetaan sukulaisten tai muiden todistajien läsnä ollessa
            joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä."
            Tässä siis avioliittolain 14 §:ssä mainitaan
            nämä sukulaiset tai muut todistajat. Näyttää siltä,
            että edes siviilivihkimistä ei voitaisi avioliittolain
            mukaan toimittaa ilman todistajien läsnäoloa.
            Tämä kommenttina siihen pohdiskeluun, jota täällä esitettiin.
         
         
         Meillä on siis Suomessa voimassa pohjoismainen käytäntö ja
            eräissä muissa maissa oleva käytäntö,
            jossa meillä on kaksi vaihtoehtoa, joiden kautta voi edetä avioliittoon.
            Toinen on siviilivihkiminen ja toinen kirkollinen vihkiminen. Tällainen
            kahden vaihtoehdon mukanaolo, siis se, että siviilivihkimisen
            rinnalla on mahdollisuus valita vaihtoehtona tämä kirkollinen
            vihkiminen, ei ole itsestäänselvyys, ja se on
            oikeastaan eurooppalaisessa mittakaavassa harvinaisuus tai ainakin
            poikkeuksellinen järjestely. Haluan lausua iloni siitä,
            että meillä ei ole edetty avioliittolain tai vihkimisjärjestysten
            muuttamisessa siihen suuntaan, että meiltä olisi
            poistunut tämä kirkollinen vihkiminen. Olisi se
            sitten liberaalisuutta tai mitä tahansa, ehkä jonkinlaista maallisen
            valtion vahvistamista, sellainenkin kehitys olisi periaatteessa
            voinut olla mahdollista, mutta meillä Suomessa selvästikin
            ymmärretään ja hallitus ymmärtää,
            että tästä meidän pohjoismaisesta
            perinteestä, arvokkaasta perinteestä, jossa meillä on
            tämä kirkollinen vihkiminen yhtenä vaihtoehtona,
            on syytä pitää kiinni. Toisinkin olisi
            voitu tietysti tämä ratkaista.
         
         
         Se, mikä minusta on tärkeätä tässä — ja
            tarkastelen nyt asiaa myös luterilaisen papin ja vihkijän,
            luterilaisen kirkon piirissä toimivan vihkijän,
            omasta näkökulmasta — ja mikä tässä on
            hyvää, on se, että uskonnollisten yhdyskuntien
            sisälle tulee vähän lisää säädäntöä siitä,
            kenellä se vihkimisoikeus voi olla ja millä kriteereillä.
            Nythän se näyttää olevan hyvin
            niin sanotusti villiä tai epämääräisesti
            säänneltyä, kun tämä kirkollinen
            vihkimisoikeus uskonnollisissa yhdyskunnissa on myönnetty
            tälle yhdyskunnalle kollektiivisesti ja yhdyskunta voi
            sitten sieltä omasta keskuudestaan määritellä suhteellisen
            väljästi sen, kuka näitä vihkimisiä voi
            toimittaa. Tässä valmistelussa on hyvin lain yleisperusteluissa
            kerrottu näitä ongelmia.
         
         
         Opetusministeriön tietoon on tullut yksittäistapauksissa
            puutteellisuuksia, yksittäisiä tapauksia, joissa
            vihkimisen on toimittanut henkilö, jolla itse asiassa ei
            ollut vihkimisoikeutta. Sitten täällä todetaan:
            "Eräiden rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien
            sääntöjen mukaan vihkimisoikeus on yhdyskunnan
            kaikilla jäsenillä tai kaikilla yhdyskunnan täysi-ikäisillä jäsenillä." Tämä on
            melkoista väljyyttä, kun itse muistelen sitä,
            miten valtavan merkittävältä tuntui se,
            kun sai pappisvihkimyksen ja sitä kautta sitten myös avioliittoonvihkimisoikeuden
            luterilaisessa kirkossa, jossa sitä avioliittoonvihkimisoikeutta muilla
            kirkon työntekijöillä, puhumattakaan
            kirkon jäsenistä, ei ole olemassa.
         
         
         Eräs mielenkiintoinen asia, joka tässä nousee esiin
            ja joka liittyy avioliittolakiin, on se, että meillä käytetään
            sanaa "kirkollinen vihkiminen" myös niissä avioliittoonvihkimistilaisuuksissa, joissa
            tämän uskonnollisen yhdyskunnan omaan hengelliseen
            tai toiminnalliseen sanastoon ei ollenkaan liity sellaista sanaa
            kuin "kirkko". Kaikki nämä silti toimittavat kirkollisia
            vihkimyksiä edelleenkin.
         
         
       
      
         
         Sanna Lauslahti /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tästä on hyvä jatkaa
            ed. Kantolan jälkeen. Itse kiinnitin samaan huomiota, että meillä on
            syytä lakivaliokunnassa kiinnittää erityisesti
            huomiota vihkimisoikeuksiin ja siihen, kuka vihkimisoikeuden saa
            tässä uskonnollisessa yhdyskunnassa. Nämä ovat
            aika löyhiä sinänsä. Tulee olla
            täysi-ikäinen. Kykenemätön tai
            sopimaton henkilö on sellainen, jolla on mielisairaus,
            dementia tai muu vastaava, ja sitten täällä puhutaan
            vihkijäkursseista. Jos me ajattelemme luterilaista uskontoa, jossa
            pappi on käynyt monen vuoden koulut ja on koulittu siihen
            tehtävään, niin on tietenkin pohdinnan
            paikka, pitäisikö olla jonkunlainen, miten sanoisi,
            testi, yleinen valtakunnallinen testi, jossa katsotaan, että nämä perustiedot
            ja -taidot ovat olemassa, jotta vältytään
            näistä puutteellisuuksista, joista jo opetusministeriö tällä hetkellä on
            tämän lakiesityksen osalta nostanut ongelman.
         
         
       
      
         
         Janne Seurujärvi /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä salissa innostuttiin
            asian käsittelyn yhteydessä tavan mukaisesti hieman
            hurskastelemaan tällä asialla. Kyse on kuitenkin
            pragmaattisesti, jopa teknisesti ajateltavasta asiasta, hyvästä lakiesityksestä,
            joka pohjautuu siis käytännön kokemuksiin
            siitä, että tätä lakia täytyy
            tältä osin korjata. Kyse on palvelun parantamisesta
            kaikkialla Suomessa, ja Lapissa yhtä lailla tämän
            palvelun parantaminen on tarpeen ja paikallaan. Kun maistraatin
            toiminta-alue on useita satoja kilometrejä Lapissakin,
            niin henkikirjoittaja on ollut todella lähtemättömissä kiertäessään
            satoja kilometrejä alueen sisällä toimittamassa
            vihkimyksiä. Siksi on ihan hyvä, että tämä siviilivihkimisen
            toimittamisen virkamiespiiri laajenee tämän esityksen
            myötä.
         
         
         Käytännön yksityiskohtiin, detaljeihin,
            varmasti valiokunnassa paneudutaan ja ne tekniset seikat ja raamit
            tulee tässä asiassa huomioitua tarpeellisella
            tavalla. Täällä tuskin tarvitsee enempää lähteä tämän
            asiakokonaisuuden yhteydessä ruotimaan avioliiton sisällön
            murenemista ja muuta vastaavaa. Pika-avioliitoista ja Las Vegasista
            voi sanoa, että niistä näistä kirkkaista
            kielikuvista ei kuitenkaan tämän asian yhteydessä ole
            kyse.
         
         
       
      
         
         Johanna Ojala-Niemelä /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Mieto valitettavasti ehti tästä lähteä, mutta
            totta on, että nämä parit ovat panostaneet tavallista
            enemmän tähän tilaisuuden laatuun, monesti
            hiihtämällä esimerkiksi kymmeniä kilometrejä jonnekin
            tunturin laelle vihittäviksi. Kyllä siinä on
            ollut aikaa silloin miettiä tämän tilaisuuden
            luonnetta, tilaisuuden vakavuutta.
         
         
         Tähän asti tosiaan tuolla maistraatin alueella on
            toimittu yhden ihmisen varassa, ja se on tiedossa, että yksi
            ihminen ehtii vain yhden miehen tai naisen työt tekemään,
            ja paljon puitteita on luotu sille, on lumilinnaa ja lumikylää,
            missä monet haluavat tulla vihittäväksi.
            Ja kyllä sekin on hankalaa, jos tämä valtion
            tuottavuusohjelma ei salli lisäresurssien myöntämistä.
            Sen vuoksi näen tämän esityksen hyvin
            tarpeellisena.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä korostaa sitä,
            että avioliittoon vihkimisen edellytyksiä ei olla
            tällä lakiesityksellä muuttamassa, enkä itse
            löydä tästä esityksestä mitään
            sellaista liberalismia, muutosta johonkin liberalismin suuntaan,
            mihin esimerkiksi ed. Pulliainen ja ed. Mieto viittasivat. Tässähän
            vain parannetaan palvelua laajentamalla hieman sitä joukkoa
            virkamiehiä, joilla on lupa vihkiä.
         
         
         Ed. Kantola kiinnitti huomion siihen ihan tärkeään
            seikkaan, että rekisteröidyistä uskonnollisista
            yhdyskunnista puhuttaessa käytetään laissa sanaa
            "kirkollinen vihkiminen", vaikka olisi sitten kysymyksessä esimerkiksi
            muslimiyhdyskunnassa tapahtuva vihkiminen, joka ei varmasti heidän
            omankaan määritelmänsä mukaan
            ole kirkollinen tapahtuma. Mutta laki on jo nyt tällainen,
            tässä ei tuoda mitään muutosta
            tähän lainsäädäntöön,
            mutta ehkäpä sitä valiokunnassa voisi
            miettiä, pitäisikö siihen löytää näiden
            ei-kirkollisten uskonnollisten yhdyskuntien kohdalla joku toinen
            termi.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Olisin kiinnittänyt huomiota
            samaan asiaan kuin ed. Räsänen puheenvuoronsa
            alkuosassa: eräistä täällä käytetyistä puheenvuoroista
            ja esimerkiksi ed. Miedon puheenvuorosta on syntynyt sellainen mielikuva,
            että tässä jollain tavoin sitä harkintakynnystä,
            mitä avioliiton solmiminen edellyttää,
            jotenkin alennettaisiin ja näitä ennakkovalmisteluja
            ja ennakkoselvityksiä, jotka liittyvät avioliittoon
            vihkimiseen, jollain tavoin tässä muutettaisiin.
         
         
         Korjauksena totean, että minullekin on syntynyt se
            mielikuva, että tässä ei millään
            tavoin puututa näihin vihkimisen edellytyksiin. Toisin
            sanoen ei tämä laki siihen tähtää eikä sitä mahdollista,
            että jos tunturihotellissa on tullut vietettyä railakas
            yö ja sen jälkeen sitten aamulla halutaan heti
            mennä naimisiin, niin vaikka hiihtäisi sen 20 kilometriä kimpassa,
            niin ei sillä perusteella vielä naimisiin päästä,
            vaan normaalit edellytykset avioliiton solmimiselle, jotka lainsäädännössä on muutoin
            ja aikaisemmin säädetty, ovat tietysti edelleen
            olemassa.
         
         
       
      
         
         Ilkka Kantola /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä on sekä käyty
            laajaa keskustelua siviilivihkimisen helpottamisesta järjestämällä lisää vihkimiskelpoisia
            työntekijöitä että sitten puhuttu
            kirkollisesta vihkimisestä. Haluan sanoa painokkaasti, että oma
            käsitykseni on se, että siviilivihkiminen on eettisesti,
            moraalisesti aivan yhtä vastuullinen ja kunniakas teko
            kuin kirkollinenkin vihkiminen. Älköön
            näitä asettako missään moraalisessa
            mielessä vaihtoehdoiksi tai vastakkain, siviilivihkimistä ja
            kirkollista vihkimistä.
         
         
         Ed. Räsäselle totean vain, että juuri
            näin se on siellä laissa, avioliittolaissa, olemassa,
            tämä kirkollinen vihkiminen jo terminä.
            Totesin vain, että tällainen kuriositeetti nousee
            esiin, kun näitä lakeja tällaisissa yhteyksissä tarkistetaan.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.