10) Hallituksen esitys evankelis-luterilaisen kirkon eläkelaiksi
       
         					
      
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Myös käsittelyssä olevaan
            lakiin mukaan tuleva elinaikakerroin on varsin tyypillinen näyttö siitä,
            miten sosiaaliturvalainsäädäntöä Suomessa
            nykyisin säädetään. Jos yhdellä kädellä joudutaan
            antamaan, toisella otetaan saman tien pois. Vuoden 2005 eläkeuudistus
            antaa superkarttuman niille, jotka voivat jatkaa työelämässä 62
            ikävuoden jälkeen, ja tätä pitivät
            tietysti kaikki hyvänä. Sen sijaan sitten tämä elinaikakerroin leikkaa
            eläkettä sitä mukaa kuin elinikä tässä maassa
            pitenee. Pidän elinaikakerrointa kierona peilinä,
            koska se riitelee sen tavoitteen kanssa, joka tässä maassa
            yleisesti on hyväksytty, eli pyrkimyksen parantaa ihmisten
            terveystilaa ja siten myöskin pidentää heidän
            elinikäänsä.
         
         
         Nyt tämä eliniän pidentyminen on
            eläkeläisiä rankaiseva kehityssuunta,
            ja tällaista yhdistelmää en pysty missään
            tapauksessa hyväksymään. Kannustavaahan
            kaiken pitäisi olla, mutta tässä tietysti
            käy niin, että jos elinikä lähtisi
            alenemaan jostain syystä, mikä ei tietenkään
            ole todennäköistä, niin sitten eläkkeet
            kyllä nousisivat myös tämän
            kertoimen kautta.
         
         
         Luulisin, että elinaikakerroin pääsi
            pujahtamaan työeläkeuudistukseen aika lailla vähin äänin,
            koska sen toimeenpano oli tuolloin tämän vuosikymmenen
            alussa vielä kaukaisuutta ja koska tämä elinaikakerroinlaskelma
            on aika lailla monimutkainen matemaattinen kaava ja siten ehkä vaikea
            ymmärtääkin. Tosiasiassa kuitenkin tuo
            kaava, niin monimutkainen kuin se onkin, on siihen perehtymällä aika
            selkeä ja näyttää kyllä sen,
            että sen tuottamat leikkaukset eläkeläisille tulevat
            ajan mittaan olemaan erittäin huomattavia.
         
         
         Ensimmäisen kerran tätä elinaikakerrointa käytetään
            vuonna 2010. Vuoden 2009 elinaikakerroin on silloin lähtökohtana,
            ja se on 1. Sen jälkeen elinaikakerroin on pienempi, jos
            odotettavissa oleva elinajan pidentyminen jatkuu. Miten tämä eliniän
            jatkuminen tapahtuu, minkä sorttisena, siitä on
            erilaisia arvioita olemassa, mutta eläke-ekspertit lähtevät
            siitä, että vuoden 2025 vaiheilla tuo elinikäkerroin
            olisi pudonnut 0,9:ään. Se merkitsee sitä,
            että se alenisi noin 0,65 prosenttia vuodessa. Tässä lainsäädännössä oli
            se piirteensä, että moni tätä lakia
            kannattanut tai tätä kerrointa kannattanut lähti
            siitä, etteivät vanhuuseläkkeelle suoraan
            siirtyvät huomaa tätä leikkausta.
         
         
         Nyt kuitenkin käy niin, että työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
            huomaavat heti ensimmäisellä kerralla leikkauksen,
            koska se alentaa heidän eläkettään
            välittömästi vuonna 2010. Siis niiltä,
            jotka ovat 47 syntyneet ja ovat työkyvyttömyyseläkkeellä,
            tämä kerroin leikkaa heti eläkettä. Sen
            myötä on syntynyt vahvistuva, voimistuva keskustelu
            ja kritiikki. Myös nuorempi väki on selvästi
            havahtunut siihen, että heidän tulevaisuuden näköalansa
            on se, että eläkkeitä leikataan joka
            vuosi. Tämä on kovan luokan kysymys ja tulee todella
            menetyksiä tuottamaan. Esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
            osalta se alenema, jos tämä kerroin jää voimaan,
            olisi 1 000 euroa ansaitsevien osalta 2025 jo 100 euroa
            kuukaudessa, 2 000 euroa ansaitseville 200 euroa kuukaudessa
            jne. Siis erittäin merkittäviä leikkauksia
            on tiedossa eläkeväelle, jollei tähän kertoimeen
            puututa.
         
         
         Täällä käytiin laaja keskustelu,
            jossa tuntui siltä, että olemme yksimielisiä siitä,
            että elinaikakerroinasiaan palataan ja että tämä lainsäädäntöön
            tullut kummallisuus poistetaan. Esitänkin, herra puhemies,
            perustelulausumaesitystä. Se on jaettu kansanedustajille.
            Tässä on pieni tarkennus nyt, kun sen luen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä meidän esityksemme
            kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
            ryhtyy pikaisesti eläkelainsäädännön
            muuttamiseen siten, että varsinkin kesken työuraa
            työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvia tylysti
            kohteleva elinaikakerroin poistetaan."
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Ensinnäkin, kannatan ed. Tennilän
            tekemää perustelulausumaesitystä.
         
         
         Tämä elinaikakerroin ei tullut sattumalta
            tähän työeläkelakiin, ja nyt
            sitä ollaan tuomassa myöskin tähän
            evankelisluterilaisen kirkon eläkelakiin. Kun tätä lakia
            käsiteltiin 14.2.2003, niin silloin kansanedustaja Marjatta
            Stenius-Kaukonen jätti tähän elinaikakerrointa
            koskevan vastalauseen, ja se oli tämän eläkelain
            muutoksen 7 h §. Hän perusteli tätä vastalauseessaan näin:
            "Ehdotan säännöksen poistamista. Tulevien
            vuosien eläketurvan sitominen eliniän pituuden
            muutokseen leikkaa huomattavasti tulevien sukupolvien eläkkeitä.
            Elinaikakertoimen käyttöönottaminen on
            kohtuuton heikennys niille, jotka joutuvat työkyvyttömyyseläkkeelle
            tai työttömiksi, koska heillä ei ole
            mahdollisuutta parantaa eläkekertymäänsä olemalla
            pidempään töissä. Lisäksi
            elinaikakertoimen määritelmä 7 h §:n
            3 momentissa on niin vaikeaselkoinen, ettei se täytä hyvän
            lainsäädännön perusvaatimuksia."
         
         
         Näin sitä perusteltiin jo silloin, kun vuonna 2003
            tätä elinaikakerrointa otettiin käyttöön,
            ja tänä päivänä on
            käynyt täysin kiistattomasti selväksi,
            kuten jo ed. Tennilä totesi, että pahimmillaan
            tämä elinaikakerroin saattaa leikata noin 100
            euroa kuukaudessa työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
            eläkettä yleensä.
         
         
         Kun muistetaan, mitä kaikkea eläkeläisille
            on tapahtunut, niin ensinnäkin poistettiin kansaneläke,
            sitten tehtiin taitettu eläkeindeksi, joka leikkaa jatkuvasti
            työeläkkeitä, ja tämän
            jälkeen tulee vielä tämä elinaikakerroin,
            joka sitten tekee lisäleikkauksia, kun ihmisten elinaika
            pitenee, mikä on ollut meidän kaikkien yhteinen
            tavoite, että elinaika pitenee kansalaisilla. Näin
            ollen voi pitää täysin kohtuuttomana
            sitä, että tällainen elinaikakerroin
            nyt tulee myöskin tähän evankelisluterilaisen
            kirkon eläkelakiin, ja se pitäisi poistaa myöskin
            työeläkelaista, mitä tämä ed. Tennilän
            tekemä perustelulausuma edellyttää. Kolmetoista
            kansanedustajaa äänesti tätä vastaan
            vuonna 2003. Toivottavasti nyt, kun tästä on saatu
            tarkempia tietoja ja pitävämpiä laskelmia, uskotaan
            tämän vahingollinen vaikutus.
         
         
         Tulkoon todettua, että työeläkelaitosten
            rahastoissa on yli 120 miljardia euroa rahaa ja työeläkkeitä maksetaan
            noin vajaat 18 miljardia euroa vuodessa. Vuonna 2006 kerättiin
            huomattavasti enemmän työeläkemaksuja
            kuin maksettiin työeläkkeitä elikkä ei
            edes koskettu näihin rahastoihin eikä rahastojen
            tuottoihin, vaan pelkillä työeläkemaksuilla
            pystyttiin maksamaan kaikki työeläkkeet. Elikkä perustelut
            myöskin sitä kautta, että eläkerahat
            eivät riittäisi eläkkeiden maksuun, ovat
            minun mielestäni kyllä virheellisiä.
         
         
         Näin ollen nyt eduskunnan tulisi ottaa tämä asia
            käsittelyyn ja hallituksen tuoda esitys, jolla korjattaisiin
            tämä selvä epäkohta, mikä on
            olemassa työeläkelaissa tältä osin,
            elinaikakertoimen osalta.
         
         
         Hallituksen tulisi myöskin tuoda esitys siitä, että korjataan
            taitettu eläkeindeksi, joka leikkaa vuosittain työeläkkeitä,
            kun nyt tämä kerroin palkkojen ja hintojen suhteen
            on 20—80, ja joka jää entistä enemmän
            jälkeen palkkakehityksestä ja vaikeuttaa erityisesti
            suhteellisen pieniäkin eläkkeitä saavien
            eläkeläisten toimeentuloa entisestään.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yhdyn kanssa ed. Tennilän lausumaan.
            Viime kerralla taisi olla tämän käsittelyssä ed.
            Laakso, joka sanoi juuri sitä, että monet eivät
            varmaan oikein päässeet perille silloin 2003,
            mitä tämä on, ja suurin osa kansanedustajia
            ei tiennyt edes, mistä äänestää.
         
         
         Nyt oli hieno kyllä kuulla ed. Kuopalta ed. Marjatta
            Stenius-Kaukosen lausunto ja tämä lause justiin,
            että "niin vaikeaselkoinen, ettei se täytä hyvän
            lainsäädännön vaatimuksia".
            Tuntuu joskus, kun täälläkin ... Kun
            minä olen paljon puhunut, että psykologiaa käytetään
            väärin — en täällä nyt
            oikeastaan, mutta noin muuten väärinkäytetään — kun
            ihmiset oppivat näitä asioita, niin kun täällä on
            näitä lakimiehiä niin paljon kansanedustajina
            ja joka paikassa, niin miten tämmöistä lainsäädäntöä sitten
            yleensä näistä näin tärkeistä asioista,
            jotka kohdistuvat vielä heikompiin, justiin työkyvyttömyyseläkeläisiin ja
            yleensäkin eläkeläisiin, joilta leikataan,
            miten tämmöistä lainsäädäntöä on
            kehdattu tehdä tässä laitoksessa?
         
         
         Tähän ovat tietysti sosialidemokraatit ja
            muutkin aikoinaan osallistuneet, koska tämä on
            silloin 2003 tullut. Mutta jotenkin se hyvä puoli tässä nyt
            on, mitä kuuntelee, että vaaditaan tämän lain
            korjaamista, ja toivoisin, että hallituksella, joka tässä kaikkea
            esittelee, tässä asiassa, kun tämä kohdistuu
            kaikista heikompiosallisiin eläkeläisiin ja työkyvyttömyyseläkeläisiin,
            leikkaisi nyt sen verran, että tässä tätä lainsäädäntöä todella
            korjattaisiin. Koska täällä tulee tiedolla tämä esiin,
            mitkä nämä epäkohdat ovat, minun
            ei tarvitse tähän mitään sanoa.
            Oikeastaan tämän voisi muuttaa "elinaikajakojäännökseksi",
            kun tässä sen verran kaikki osaavat matematiikkaa, että ymmärtäisivät
            tämän. Elinaikakerroin ehkä on vähän
            liian röystäilevä.
         
         
       
      
         
         Eero Akaan-Penttilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ajattelin, että ensin käytän
            vähän yleisen puheenvuoron eläkepolitiikasta.
            En puhu pitkään. Siitä voisi pitää pari
            kolme tuntiakin, jos valmistelisi hyvin. Se on niin tärkeä ja
            niin iso asia. Sen jälkeen sitten tulen tähän
            lausumaehdotukseen myöskin.
         
         
         Minä olen nyt yhdeksättä vuotta eduskunnan jäsen.
            Koko sen ajan olen eläkeasiantuntijan ominaisuudessa osittain
            seurannut tätä keskustelua ja tullut itse asiassa
            siihen lopputulokseen, että tämä iso
            sali ei pysty tätä asiaa koskaan laittamaan semmoiseen
            kuntoon, joka olisi määrätietoista eläkepolitiikkaa.
            Niitä periaatteita itse asiassa jo 30-luvun lopulla, jolloin
            kansaneläkelaki ensimmäisen kerran tuli voimaan,
            ruvettiin työstämään. Te voitte
            lukea sitä historiaa jostain, jos haluatte. Silloinkin,
            kun työeläkelainsäädäntö 62
            tuli voimaan, oli hyvin suuria erimielisyyksiä esimerkiksi
            eri poliittisten koalitioiden välillä siitä,
            mitenkä nämä kaikki asiat pitää painottaa.
            Siitä lähtien tämä on ollut
            eduskunnassa enemmän tai vähemmän tilanne,
            jossa oppositio on toista mieltä kuin hallitus riippumatta
            siitä, ketkä ovat oppositiossa, ketkä hallituksessa.
         
         
         Minusta se on hyvin kiusallista sen takia, että eläkeläiset
            ovat kuitenkin olemassa tässä maassa. Heitä tulee
            uusia, ja vanhat poistuvat. Tässä salissa esimerkiksi
            luullaan, että eläkeläinen on joku tietynlainen
            selkeä ihmistyyppi, yhdenlainen ihminen. Ei muunlaisia
            ole. Sen sijaan sanoisin, että eläkeläisiä on
            hyvin monenlaisia. Itse asiassa on tasan niin monta erilaista eläkeläistä kuin
            heitä on tässä maassa, ja heitähän
            on semmoinen vajaa 2 miljoonaa tällä hetkellä jo
            Suomessakin. 1,5 miljoonaa kait suurin piirtein tällä hetkellä on
            tarkka luku. Tämän mukaisesti koko lainsäädännössäkin
            pitäisi osata tarkastella näitä asioita
            aivan eri näkökulmasta kuin esimerkiksi silloin
            pystyttiin tekemään, kun tämä viimeinen iso
            eläkeuudistus tuli voimaan. Siinä on saatu paljon
            asioita järjestykseen, mutta kyllä lainsäädäntö on
            monimutkaistunut samassa tilanteessa hyvin paljon.
         
         
         Ensimmäisessä TEL-laissa silloin 1962 oli muistaakseni
            nelisenkymmentä pykälää korkeintaan,
            ehkä 25, en ehtinyt tarkistaa sitä. Nykyisessä lainsäädännössä on
            toistasataa pykälää hyvä joukko,
            ja niistä eivät taida juristitkaan aina tulkintojen
            osalta olla samaa mieltä. Siis se on hyvin höttönen
            kokonaisuus, ja kuitenkin on jokaiselle palkkatyötä tekevälle
            Suomen kansalaiselle erittäin tärkeä tietää,
            minkälaiselle eläkkeelle hän aikanansa
            pääsee.
         
         
         On yksi asia, jonka ajattelin erityisesti tässä sanoa,
            ja se on se, että esimerkiksi Toimeentuloturva-nimisessä kirjassa,
            joka on eläkeyhtiö Varman julkaisema ja tulee
            vuosittain, tässä, joka on vuodelta 2005, lukee
            sivulla 206 seuraava lause, siinä käsitellään
            työeläkettä ja kerrotaan, mikä sen
            tarkoitus on: "Työeläke on tarkoitettu turvaamaan
            ansiotyössä tai yrittäjänä toimineen
            henkilön työssäoloaikainen kulutustaso
            eläkeaikana." Siinä se on sanottu: "työssäoloaikainen
            kulutustaso eläkeaikana". Nyt ne, jotka yleisesti ovat seuranneet
            eläkkeiden kehitystä Suomessa, tietävät,
            että ikävä kyllä tämä ei
            pidä paikkaansa ilmeisesti kenenkään
            kohdalta. Näillä, joilla on riittävä eläketurva,
            sitä ei välttämättä ihan
            heti huomaa. Mutta jos ei ole kovin isot ansiot ollut, niin sen
            huomaa aika pian eläkkeelle jäämisen jälkeen.
            Lähinnä tämä rupeaa puremaan
            joka ikisen eläkeläisen kukkaroa, kun hän
            on ollut vähän yli kymmenen vuotta eläkkeellä,
            mahdollisesti noin 15 vuotta. Se on nähty ostovoiman kehityksessä.
            Se on todistettu monella lailla.
         
         
         Jos nyt ollaan sitä mieltä, että meidän
            eläkejärjestelmämme ei tätä pysty
            turvaamaan, niin minusta silloin näissä virallisissa
            kirjoissa ei tämmöisiä lauseita saisi
            esiintyä. Mutta kun minusta tämmöinen
            lause nimenomaan on täällä oikein sanottu,
            sen pitää täällä esiintyä,
            niin minun suuri kysymykseni tälle salille oikeastaan on
            ja sitä kautta koko eläkejärjestelmälle,
            miksi tämä lause ei toteudu, koska se kerrotaan
            kaikille nuorille ihmisille, jotka kaksikymppisinä menevät
            töihin, ja nykyisen tavan mukaan heidän eläketurvansa rupeaa
            kertymään joka ikisestä palkkaeurosta, joka
            heidän tilillensä tulee.
         
         
         Tämä oli ehkä se semmoinen eläkepoliittinen jonkinlainen
            lyhyt ydin tästä kaikesta ja siitä, miten
            vaikeata on, kun oppositio ja hallitus käsittelevät
            tätä asiaa. Tämän pitäisi
            olla hyvin pitkälle tämän talon ulkopuolella
            neuvotteluissa ja paljon läpinäkyvämmin
            ja tasapuolisemmin ja avarammin kuin konsanaan tähän
            asti.
         
         
         Mutta sitten itse asiassa tähän lausumaehdotukseen.
            Minusta se tässä on hyvää, että tästä asiasta
            jälleen kerran puhutaan täällä yleisesti
            ja terveetkin ihmiset muistavat, että eläkejärjestelmä on
            mukana, ja joutuvat aikanaan sinne tai pääsevät,
            miten päin sen nyt kukin meistä haluaa sitten sanoa.
         
         
         Mutta tästä elinaikakertoimesta: sehän
            ei koske kaikkia eläkeläisiä. (Ed. Tennilä:
            Koskee!) — Ei koske. Se koskee niitä, jotka ovat
            syntyneet vuonna 48 tai siitä eteenpäin. (Ed.
            Tennilä: Niin, juuri näin, jatkossa koskee!) — Niin,
            että tällä lailla se niin kuin tulee
            vasta tulevaisuudessa esille, ja sen takia se tietenkin tulee monelle
            yllätyksenä, koska näitä aikaisemmin
            syntyneitä se ei koske.
         
         
         Yksi peruste, joka minusta on tässä kyllä ihan hyvä,
            on se, että tämä on pyritty laskemaan
            niin, että ne rahat, jotka ovat nyt eläkejärjestelmässä, joka
            on osittain rahastoiva, kestäisivät. Mutta tietysti
            meillä on kyllä hyvin paljon dubioita siitä, onko
            siellä ehkä rahastoissa enemmän rahaa
            kuin siellä tarvittaisiin. Se summa joka tapauksessa kasvaa
            nopeammin kuin maksuun menee eläkkeitä. Tämä on
            asiantuntijoiden arvio sitten tehdä tästä niin
            sanottu oikea valinta, mutta tämä on se peruste,
            joka tässä täytyy muistaa. Siinä on hyvä tarkoitus
            takana: pitää mahdollisesti meidän eläkejärjestelmämme
            pystyssä.
         
         
         Se on aivan totta, että yksi ikävä kohtaloryhmä siellä on,
            ja se on työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
            ihmiset, joita tämä eniten koskee.
         
         
         Mutta, ed. Tennilä, en voi olla teidän lausumaehdotuksenne
            takana jo pelkästään sen takia, että te
            sanotte tässä, että "työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvia".
            Kyllä sen pitäisi vähintään
            koskea kaikkia niitä, jotka ovat jo työkyvyttömyyseläkkeellä.
            Tässä on vähintään
            teidän kauttanne sitten muotovirhe, mutta tämmöisenä se
            tulee äänestykseen, ja koska se ei koske kaikkia
            samalla lailla, niin sen takia minun täytyy sitä vastustaa.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Suomen eläkejärjestelmää on
            korjailtu vuosikymmenten aikana, siitä alusta lähtien
            varmasti lähes vuosittain. Itsekin olen täällä 21
            vuotta ollut mukana korjailemassa, ja parannuksia on aikaan saatu
            vuosien varrella. Merkittävä virstanpylväs
            oli todella tämän vuosikymmenen alussa, kun toimitusjohtaja
            Kari Puron komitea sai työnsä päätökseen
            monien lykkäysten, jatkoaikojen jälkeen. Ja taisi
            olla niin, että se komitean mietintö tyydytti
            toimitusjohtaja Puroa, muttei ketään muita. Mutta
            kun mikään muu taho ei siitä sitten kuitenkaan
            niin voimallisesti irtisanoutunut, niin silloinen Lipposen kakkoshallitushan
            sen toi eduskuntaan yksityisten alojen osalta ja se täällä hyväksyttiin
            todellakin helmikuussa 2003 eli sen vaalikauden viimeisinä päivinä suunnilleen
            siinä muodossa kuin sen Puro oli esittänyt.
         
         
         Sitten kesäkuussa 2004 Vanhasen ykköshallituksen
            esityksestä hyväksyttiin täällä kuntien
            ja valtion osalta sama lainsäädäntö,
            sisällöltään identtinen, tietysti
            tämmöiset pienet erikoisuudet huomioon ottaen,
            julkisen ja yksityisen alan väliset erot huomioon ottaen.
            Ja nyt ollaan siinä viimeisessä vaiheessa eli
            tänään tulee hyväksytyksi, tai
            muodollisesti kai huomenna, kun tuosta lausumasta äänestetään,
            tämä kirkon eläkelaki viimeisenä osana
            tätä kokonaisuudistusta, ja tämä nyt
            käsittelyssä oleva toteuttaa siis kirkon osalta
            sen, mikä on viety läpi jo Lipposen ja Vanhasen
            hallitusten toimesta vuosina 2003—2004. Nämä kunta-,
            valtio- ja yksityisen puolen eläkepaketithan ovat olleet
            voimassa jo vuoden 2005 alusta.
         
         
         Oli kieltämättä suuri saavutus, että Suomessa päästiin
            uudistamaan eläkejärjestelmä näin
            kokonaisvaltaisesti, koska tarvetta siihen ilman muuta oli. Toki
            on yhdyttävä siihen, että vieläkin
            nämä pykälät ovat monimutkaisia
            ja vaikeaselkoisia ja vaativat juristia ja monenlaisia valitusmenettelyjä ennen
            kuin ihmiset oikeutta, toivon mukaan, saavat sen kautta edes. Mutta
            kuitenkin se kokonaisuudistus oli saavutus, jota tuskin on muissa
            Euroopan unionin maissa taikka yleensäkään
            maailmalla saatu aikaiseksi. Aina ne ovat sitten kaatuneet jonkin
            voimakkaan osapuolen vastustukseen. Meillä sekä ammattiyhdistysliike
            että työnantajajärjestöt ja
            muut tahot ikään kuin vaieten päästivät
            tämän uudistuksen läpi. Vastuu on toki
            eduskunnalla.
         
         
         Herra puhemies! Eduskunnan vastuu on siinä, että uudistuksen
            hyväksyivät niin Lipposen hallituksessa olleet
            sosialidemokraatit, kokoomus, vihreät ja vasemmistoliitto
            kuin sitten Vanhasen ykköshallituksessa olleet keskusta,
            sosialidemokraatit ja Rkp. Nämä kolme puoluetta
            veivät läpi tuon julkisen sektorin osalta nämä lait,
            ja ne olivat samanlaisessa muodossa. Keskustahan vastusti vuonna
            2003 näitä ongelmakohtia, mutta vuonna 2004 oli
            jo sitten niiden hyväksymisen kannalla, kun sama paketti
            oli uudelleen käsittelyssä toiselta osin. Ja nyt
            sitten Vanhasen kolmas hallitus vie tätä kirkon
            osalta eteenpäin. Siellä on tietysti kirkon päätökset
            jo takana, ja siksi näin on syytä menetellä.
         
         
         Herra puhemies! Kuitenkin nämä kaksi vakavaa
            epäkohtaa tähän kokonaispakettiin ovat
            jääneet, mitkä täällä ovat
            jo esille tulleet. Siis ne ovat kaikissa näissä taitettu
            indeksi ja elinaikakerroin. Molemmat voivat toimia tietyssä tilanteessa
            eläkeläisten eduksikin, mutta ne ovat poikkeustilanteita.
            Pääosin ne ovat ovelasti löydettyjä eläkemenojen
            säästömenetelmiä, leikkausmenetelmiä.
            Taitetulla indeksillä joka ainut kuukausi leikataan eläkkeellä olevien
            ostovoimaa, ja he jäävät jälkeen
            yleisestä palkkakehityksestä voimakkaammin kuin
            olisi oikeudenmukaista ja tarkoituksenmukaista.
         
         
         Elinaikakerroin taas sitten on ongelma tuleville eläkeläisille.
            Ehkä tuo ed. Akaan-Penttilän äskeinen
            huomio, että tämä on työkyvyttömyyseläkkeelle
            joutuvia tylysti kohteleva, niin kuin tässä lausumassa
            sanotaan, on aika ovelasti löydetty portti vastustaa tätä lausumaa.
            En tuollaisen taakse kyllä menisi. Jos asia on se, mitä haluaa
            viedä eteenpäin, niin kyllä tämä lausuma kuitenkin
            kertoo sen. Eihän tässä sanota, miten
            se pitää tehdä, vaan se, että tämä pitää poistaa.
            Se on erityisesti vuodesta 2010 alkaen työkyvyttömyyseläkkeeltä vanhuuseläkkeelle
            siirtyvien osalta kohtuuton. Ja kun ajattelemme näitä työkyvyttömyyseläkkeellä olevia,
            niin kyllä heidän eläkkeensä on
            pääsääntöisesti melko
            alhainen, ja kun siihen kohdistetaan tällainen elinaikakertoimen
            avulla tuleva leikkaus, ei sitä voi pitää kohtuullisena.
            Eli eduskunnan on nyt syytä ottaa kantaa siihen, säilytetäänkö tämä vai
            annetaanko hallitukselle selvät terveiset, että tämä asia
            ei ole oikeudenmukaisessa kunnossa erityisesti työkyvyttömyyseläkkeellä olevia
            kohtaan, niin kuin tässä lausumassa sanotaan.
         
         
         Herra puhemies! Yhdyn kyllä siihen, että voi olla,
            että näissä leikkureissa on ollut hyvä tarkoitus
            säästää eläkevaroja,
            mutta kyllä ne kohdistuvat nyt olemassa oleviin ja sitten
            noihin työkyvyttömiin kohtuuttomalla tavalla.
            Siksi odottaisin, että kaikki eläkeasioista paljon
            puhuvat, eläkeläisiltä ääniä ilomielin
            keränneet edustajat nyt harkitsisivat tarkkaan, miten suhtautua
            tähän ehkä hyvinkin vakavaan epäkohtaan,
            joka tässä lausumassa nostetaan esille.
         
         
         Herra puhemies! Totean, että valtiovarainministeri
            Katainen täällä salissa on muutaman kerran
            todennut vajaan vuoden ministeriuransa aikana, että Vanhasen
            kakkoshallitus ei aio tehdä eläkeasioissa mitään
            korjauksia. Eli tämä elinaikakerroin tulee vuonna
            2010 päälle ja alkaa leikata näitä työkyvyttömyyseläkkeeltä vanhuuseläkkeelle
            siirtyvien pienehköjä eläkkeitä,
            ja niin kuin kuulimme, jopa pahimmillaan kertautuen, ehkä jopa
            100 euroa kuukaudessa. Se on niissä eläketasoissa,
            joissa liikutaan tuollaisten henkilöiden osalta, aika merkittävä leikkaus.
         
         
         Herra puhemies! Pienistä puutteista huolimatta äänestän
            kyllä tämän ed. Tennilän nimissä jätetyn
            lausuman puolesta huomenna.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä esitti minusta
            sellaisen omalaatuisen toiveen näin parlamentissa, että eläkepolitiikka
            pitäisi siirtää eduskunnan ulkopuolelle.
            Minulla on ihan tasan toisenlainen näkökulma tähän
            asiaan, minusta sitä on siirretty liikaa sinne viimeisten
            vuosikymmenien aikana.
         
         
         Esimerkiksi tämä elinaikakerroinhan tupsahti tähän
            työeläkelakien uudistukseen nimenomaan niin sanotusta
            kolmikannasta. Sieltähän se tuli, ei sitä tässä talossa
            keksitty, eikä täällä sitä tainnut oikein
            kukaan innostuneesti edes kannattaa, mutta kun kolmikanta oli puhunut,
            niin eipä täällä löytynyt
            silloin rohkeutta lähteä asiaa korjaamaan. Toivon
            mukaan nyt löytyy isompaa ymmärtämystä sille,
            että tämä elinaikakerroin on, niin kuin
            jo sanoin, kiero peili, joka selvästi suuntautuu sitä perimmäistä tavoitetta
            vastaan, joka Suomella on ja pitääkin olla kaikilla
            meillä, että elinikä ihmisillä pitenee.
            Tämä tavoite tulee nyt rangaistavaksi eläkeläisten
            kohdalla.
         
         
         Mitä tulee siihen, onko Suomella varaa jatkossa maksaa
            kunnollisia eläkkeitä ihmisilleen, tästä on
            tietysti paljon keskusteltu ja minusta on luotu semmoinen perusteeton,
            aika lailla pelonsekainen ilmapiiri, että rahaa ei jatkossa
            tule olemaan. Ed. Akaan-Penttiläkin viittasi näihin
            eläkerahastoihin, ja ne tosiaan ovat suuret ja kovassa
            kasvussa. Esimerkiksi sijoituskanta eläkevakuutusyhtiöillä,
            eläkekassoilla, -säätiöillä,
            Kelalla, Kevalla, Kkr:llä, Mekillä, Melalla, Speralla
            ja Verillä, se on todella iso nyt. Se oli 122 miljardia euroa
            vuoden vaihteessa. Vertailun vuoksi todettakoon, että vuonna
            1997 se oli 43 miljardia euroa, vuonna 2004:kin se oli vielä nykyistä paljon pienempi,
            88 miljardia euroa. Vuodessa se oli kasvanut toissa vuodesta viime
            vuoden loppuun 115 miljardista 122 miljardiin euroon. Valtavia rahojahan
            siellä on, ja ne ovat, niin kuin sanottu, nopeassa kasvussa.
         
         
         Minusta tämä pelottelu sillä, että eläkkeisiin
            ei ole rahaa, ei nojaudu faktoihin vaan on semmoista yleistä poliittissorttista
            ihmismieliin vaikuttamista, että olkaa tyytyväisiä,
            kun edes jotakin saatte. Se viestihän tässä eläkeväelle
            on. Todellinen kysymys on se, mikä on Suomessa työssäoloaika.
            Se eläkepolitiikan kohtalon tässä nyt
            tosiasiassa ratkoo. Siltä osin tilanne on lähtenyt
            paranemaan, työssä pysytään
            nyt pitempään. Varmaan me ed. Akaan-Penttilän
            kanssa jaamme sen tavoitteen, että vähintään
            68 ikävuoteen pitää ihmisten saada olla
            ainakin töissä, vai mitä, vaikkapa tässä työssä.
            Myös asenne on lähtenyt muuttumaan, ja ihmiset
            jaksavat nyt paremmin olla töissä, mutta korjaamista
            työelämässä on vielä paljon.
         
         
         Niin kuin sanottu, eläkekysymyksenkin kohtalon ratkaisee
            se, miten pitkään ihmiset pysyvät töissä.
            Se on koko juttu siellä pohjalla. Siinä pitää myöskin
            työnantajakapitaalin tulla tuntoihinsa ja kohdella työntekijöitä niin,
            että siellä jaksetaan paremmin, koska ikä tuo
            myöskin semmoisia etuuksia, joita nuorilta puuttuu, kuten
            tämmöisen syvällisen harkinnan, vai mitä,
            ed. Akaan-Penttilä, meillä ikääntyneimmillä.
            Mitä ne sanovat, se hiljainen viisaus vai mikä se
            oli se sana, jota ne käyttävät? Yhtä kaikki
            kysymys on siitä, että se, miten pitkästi
            pysytään työelämässä,
            ratkaisee eläkkeiden maksukyvyn tässä maassa
            myös tulevaisuudessa. Siinä suhteessa minusta
            näkymät ovat nyt paremmat.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilänkin pyynnöstä minä vielä kerran
            tarkistan tätä lausumaesitystäni, jos
            sallitte, eli se kuuluisi sitten kaikkien näitten pienten
            viilausten jälkeen näin: "Eduskunta edellyttää,
            että hallitus ryhtyy pikaisesti eläkelainsäädännön
            muuttamiseen siten, että varsinkin kesken työuraa
            työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneita tylysti
            kohteleva elinaikakerroin poistetaan." Toivon, että tämä yhden
            sanan muutos vielä tähän käy.
         
         
       
      
         
         Hannakaisa Heikkinen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Yksityisten alojen palkansaajien työeläketurvaa
            koskeva lainsäädäntö samoin
            kuin valtion eläkelainsäädäntö on
            uudistettu kokonaan vuoden 2007 alusta lukien. Nyt käsillä olevan
            hallituksen esityksen taustalla on tarve yhdenmukaistaa evankelisluterilaisen
            kirkon eläkelainsäädäntö rakenteeltaan
            näitä muita eläkelakeja vastaavaksi.
         
         
         Kirkon eläkelaki ja perhe-eläkelaki yhdistetään
            nyt yhteen lakiin vastaavasti kuin valtion eläkelaissa
            on tehty. Evankelisluterilaisen kirkon palveluksessa olevan eläketurvan
            sisältö määräytyy valtion
            eläkelain mukaan. Valtion eläkelakiin viime vuosina
            tehdyt eläketurvan muutokset ovat siten suoraan tulleet
            sovellettaviksi myös kirkon palveluksessa oleviin. Kuten täällä salissa
            on jo sivulauseessa todettu, tämän lain valmistelu
            on pitkälti tehty kirkolliskokouksessa, ei niinkään
            valtiovarainministeriössä. Kaiken kaikkiaan nyt
            käsiteltävänä oleva uudistus on
            selkeästi lainsäädäntötekninen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluaisin kuitenkin korostaa, että sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan mietinnössä kiinnitimme
            erityisesti huomiota siihen, että kirkon eläketurvan
            piiriin kuuluville ei vielä vuodesta 2008 alkaen lähetetä vuosittain
            rekisteriotetta karttuneesta eläkkeestä, kuten
            yksityisellä sektorilla työskenteleville lähetetään.
            Kuitenkin saadun tiedon mukaan Kirkon eläkelaitos ryhtyy
            eläkeotteiden lähettämiseen samassa aikataulussa
            julkisen alan eläkelaitosten kanssa, kunhan vaan eri eläkelaitosten
            rekisterijärjestelmistä saatavat tiedot on saatettu
            ajan tasalle. Sosiaali- ja terveysvaliokunta piti myös
            erittäin tärkeänä, että myös
            kirkon palveluksessa oleville turvataan mahdollisuus saada tieto
            kokonaiseläketurvastaan yhdenvertaisesti yksityissektorilla työskentelevien
            kanssa.
         
         
       
      
      Ed. Anneli Kiljunen merkittiin läsnä olevaksi.
      
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiitoksia vaan kaikille, jotka taisivat häipyä,
            siitä taustan valottamisesta, mikä tähän
            eläkejärjestelmään liittyy.
            Ed. Akaan-Penttilä aloitti sieltä 1962:sta mutta
            mainitsi erittäin tärkeän seikan siitä,
            kuinka, mihin sitten ed. Tennilä puuttui, tavallaan koko
            tämä eläkelainsäädäntö pitäisi
            antaa jonkun muun käsiin kuin eduskunnan. Itse kirjoitin
            siihen, että politiikan teko vakavilla asioilla täytyisi
            ilmeisesti siirtää, kun politiikan teko vakavilla
            asioilla sotkee nämä kaikkein tärkeimmät
            ja vakavimmat asiat. Hyvänä esimerkkinä — tajuatte,
            mitä tarkoitan — aikoinaan varapuhemies Pesälä neuvoi
            minua, että ei kannata pitää humoristisia
            tai ironisia puheenvuoroja, koska media tahallaan tekee niistä sensaatioita
            ja ottaa pois huumorin ja muuta ja leimaa edustajan. Nyt olen huomannut
            tämän eduskunnan aikana juuri tämän
            politiikan teon vakavilla asioilla, että tämän
            suhteen eri puolueet riippuen siitä, ovatko oppositiossa
            vai hallituksessa, tekevät tämmöisellä asialla
            politiikkaa eli vääristävät,
            perversoivat, niin kuin sanotaan psykologian kielellä, muuttavat
            toiseksi sitä asiaa. Ed. Erkki Virtanen taisi viime kerralla
            sanoa tämän asian yhteydessä, että tämä koko
            eläkelainsäädäntö pitäisi
            avata ja pistää kokonaan uusiksi, mikä varmasti
            onkin totta.
         
         
         Mutta kun täällä eduskunnassa tehdään
            politiikkaa näin vakavalla asialla, niin huomasin esimerkiksi
            omalla kohdallani tässä vähän
            aikaa sitten, tai ed. Tuomiojan kohdalla, että kun selvästi tv-ruudussakin
            hymyilee ja huumorilla tuo luovan idean esiin — kuulun
            tulevaisuusvaliokuntaan, ja peräänkuulutamme innovaatioita
            ja luovuutta — niin sen jälkeen on lehti, toimittaja
            ilmeisesti yksinkertainen, koska tuntuu joskus, että nyt
            oppositiossa olevaa entistä hallituspuoluesosialidemokraattia
            lyödään kovasti tänä päivänä,
            etteivät ne ymmärrä oikein mitään.
            Tässä tv-ohjelmassa näkyi, kuinka muut
            naispuolisetkin puheenjohtajat naureskelivat ja ymmärsivät sen
            huumorin, ja sitten joku media ei ollenkaan ymmärrä tätä huumoria
            tai ironiaa tässä asiassa ja tuo sen lehdissä näkyville,
            ja sitten käykin niin, että täällä esimerkiksi — en
            nimeltä viitsi mainita paria edustajaa — jotkut
            uskovat tämän lehden jutun ja alkavat tehdä politiikkaa
            sillä ja syyttävät ja syyllistävät
            toista tyhmäksi tai yksinkertaiseksi. Tässä yhteydessä vähän
            eri lailla. Ed. Kantola sanoi, että hän on aikoinaan
            ollut sen verran median pyörittämänä,
            että hän ymmärtää, mitä media
            koko ajan tekee meille joillekin muillekin ja sen takia tajuaa muittenkin
            kansanedustajien olemista tässä eduskunnassa.
         
         
         Mutta se sikamaisuus, joka joillakin kansanedustajilla, arvoisa
            puhemies, on, liittyy tähän meille kaikille tärkeään
            asiaan, aivan kuten ed. Akaan-Penttilä toi esiin, että tässä asiassa
            jos missä, suomalaisten täytyisi tuntea olonsa
            turvalliseksi. Kun on tehnyt sen asian, että on elänyt kunnolla
            ja tehnyt kaiken työnsä, niin silloin on oltava
            eläkkeen eräänlainen palkka siitä hyvin tehdystä työstä,
            ja jos joutuu jollekin varhaiseläkkeelle tai jollekin työkyvyttömyyseläkkeelle,
            niin siinä on valtion näytettävä,
            että me välitämme sinusta siltikin. Eläke
            on siis eräänlainen viimeinen palkka siitä,
            että on suoritettu velvollisuus tässä yhteiskunnallisessa
            olemisessa ja osaamisessa. Ja sen moraalin tavallaan ja etiikan on
            pilannut politiikan teko tällä asialla. Samalla lailla,
            niin kuin sanoin äsken tuon toimittajaesimerkin, hämmästyttää,
            koska täällä monen meistä luulisi
            tajuavan sen, kuinka paljon röyhkeämmäksi
            media on tullut viime aikoina, ja sen takia suhtautuvan, aivan niin
            kuin ed. Kantola sanoi, myötätunnolla meitä toisia
            kohtaan ja näitä asioita kohtaan, joita tuodaan
            esiin, eikä niin, että lähtee ruokkimaan
            mediaa näissä tahallisissa perversioissa ja väärinkäsityksissä.
         
         
         Tosiaan nyt minä kuulin, että tätä eläkelainsäädäntöäkin
            on tavallaan pilattu systemaattisesti vuosien varrella sitä mukaa
            kuin hallitukset ovat vaihtuneet. Sitten tämä fraasi,
            mikä oli, että eläkkeen pitäisi
            taata työssäoloaikainen kulutustaso, kuulostaa
            hyvältä, ed. Akaan-Penttilä luki sen
            sieltä laista. Mikä tämä työssäoloaikainen kulutustaso
            kullekin on? Marx sanoi aikoinaan, että kullekin tarpeidensa
            ja kykyjensä mukaan. Mutta mikä on työssäoloaikainen
            kulutustaso? Minä voin kuvitella, kuinka lainsäätäjä on
            miettinyt tai ne virkamiehet siellä, jotka kuulemma ed.
            Tennilän mukaan ovat pilanneet kolmikannalla aikoinaan
            koko tämän eläkelainsäädännön, ja
            uskon siihenkin aika pitkälle. Voin kuvitella, kuinka virkamies,
            lakimies, on ajatellut, mikä työssäoloaikainen,
            mikä elintaso. Se kuulostaa aika hurjalta, että eläke
            takaisi sen kulutustason, saamistason. Miksi se ei voi olla vaikka
            se, mitä on saanut aikoinaan ympärilleen, tienannut
            ja kaikkea. Tämä on äärimmäistä hienosäätöä,
            kun mennään kapula- ja byrokratiakieleen, mitä tässä on
            oikein yleensäkin ajettu takaa.
         
         
         Joten vielä kerran. Se, minkä haluaisin nähdä, että eduskunnat
            hallituksen koalitiosta ja kokoonpanosta huolimatta tajuaisivat
            sen, kuinka tärkeä koko kansan moraalin ja etiikan
            kannalta on se, että jos työtä tehnyt
            ihminen joutuu tilanteeseen, jossa hän ei voi tehdä työtä — suomalainen
            on vielä luonteeltaan sen kaltainen, että hän tuntee
            helposti huonoa omaatuntoa tai kehnoutta tai itsetunto-ongelmat
            tulevat heti, jos tulee työkyvyttömäksi — niin
            silloin valtio ja yhteiskunta olisivat sen takaaja, että se
            palkka on loogisella jatkumolla ansaittu jotenkin, että eduskunta
            lainsäädäntöelimenä on
            varmasti takaamassa ihmisarvolle sopivan elämän
            senkin jälkeen, jos se työnteko liian aikaisin
            keskeytyy. Aivan samalla tavalla, kun nyt palkitaan, hyvä juttu,
            niitä, jotka voivat tehdä tämän
            uuden sopimuksen ja tekevät sitten töitä vähän
            iäkkäämpänä ja itselleen
            eläkettä paremmaksi, samalla logiikalla pitää antaa sitä itsetuntoa
            niillekin, jotka siihen eivät pysty.
         
         
         Mutta tosiaan tässä nyt tämä,
            mikä tässä vaiheessa tuli mieleen. Yhdyn
            siihen ed. Tennilän ehdotukseen edelleen. Onneksi ed. Akaan-Penttilä ei
            sanonut, että työkyvyttömyyseläkkeelle joutavia,
            vaan joutuneita, vai mitä ne nyt olivatkaan, koska joskus
            tuntuu, että tietyt hallituskoalitiot ovat vähän
            sitä mieltä, että toiset joutaisivat
            työkyvyttömyyseläkkeelle mutta sitten,
            kun sinne joutaa ja joutaisi, niin sitten sinne ei pääse eikä päästetä.
            Eli tämäkin ristiriita, tämä Kela-rakennelma
            ja muu on tässä työkyvyttömyyseläke- ja
            koko eläkejärjestelmässä tavallaan
            jonkunlaisena semmoisena henkisenä aidsina, jos uskaltaisi
            näin väkevästi sanoa, olemassa juuri
            sen takia, että tätä on epätoivoisesti
            yritetty pisteitä kotiin keräilemällä tehdä semmoiseksi,
            että olemme eläkeläisten, leikattujen
            ja kaikkien ... Leikkaamme paremmin kuin jotkut muut, jotka leikkasivat vaan
            pelkästään sen takia, että muodon
            vuoksi. No, Muodon vuoksihan tuleekin taas televisiosta. Eli oikein
            tosiaan vielä ihmettelen, että onpas täälläkin
            touhuttu. Kiitoksia siitäkin vähästä.
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan kiittää tästä asian
            monimutkaista ydintä hieman valaisevasta keskustelusta. Kannatan
            lämpimästi ed. Tennilän tarkennettua lausumaehdotusta,
            joka toteutuessaan helpottaisi niiden taloudellista asemaa, joilla
            on muutenkin mitä vaikein elämäntilanne.
         
         
       
      
         
         Leena Rauhala /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minäkin haluan alkuun kannattaa ed.
            Esko-Juhani Tennilän esittämää lausumaehdotusta
            siinä muodossa kuin hän sen tarkennettuna tässä tänään
            istunnossa teki.
         
         
         Sillä keskustelulla, mitä me tässä tänään käymme,
            on pohja jo 2000-luvun alusta, vuodelta 2002, kun tätä kokonaislainsäädännön
            muutosta eläkelakeihin on tehty. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan
            mietinnöstä erityisesti haluan tässä yhteydessä nostaa
            esiin yhden kohdan, joka on siis sosiaali- ja terveysvaliokunnan
            mietinnössä 58 sieltä vuodelta 2002.
            Siellä erityisesti sosiaali- ja terveysvaliokunta silloin
            tätä hallituksen esitystä tätä kokonaiseläkelainsäädännöstä käsitellessään
            teki mielestäni hyvin selkeän lausuman elinaikakertoimesta.
            Ihmettelen oikeastaan, että nyt en näe sitä tässä esityksessä,
            joka koskettaa kylläkin tätä yksittäistä osalakia
            koko eläkelainsäädännöstä eli
            kirkon eläkelakia. Kun kuitenkin sen sisällä on
            tämä elinaikakertymä yhtenä osana,
            niin olisin mieluusti odottanut sitä, että hallitus
            olisi nyt jo viimeistään tässä yhteydessä jollakin
            tavalla huomioinut sen, että valiokunnassa tätä aikaisempia
            lakeja käsiteltäessä on kiinnitetty vakavaa
            huomiota siihen, miten sen kohdalla tulisi myöhemmin toimia.
            Jos nyt sitten onkin kyse yksittäisestä esityksestä,
            kirkon eläkelaista, niin hallitus olisi voinut tehdä jonkun esityksen
            siitä, että tähän yhteen kohtaan
            palataan myöhemmin, mutta sitä ei sieltä hallituksen perusteluista
            löydy. Nyt tietty huomaan, että ei myöskään
            sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelystä löydy
            tätä kohtaa todella niin tarkennettuna kuin se
            aikaisemmin on ollut. Sitä vähän ihmettelen,
            että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tähän
            ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota.
         
         
         Se, mikä täällä valiokunnan
            mietinnössä 58 vuodelta 2002 mainitaan, on näin — luen
            tästä nyt aika tarkkaan lainattua suoraa tekstiä:
            "Uudistukseen sisältyy uutena alkaviin eläkkeisiin vaikuttavana
            tekijänä elinaikakerroin. Alkavien eläkkeiden
            alkumäärää alennetaan elinaikakertoimella
            sen mukaan, miten paljon väestön yleinen elinajan
            odote kasvaa." Ja sitten kerrotaan, miten tällä halutaan
            varmistaa se, että ei tule liikaa kustannuspaineita näistä maksuista,
            ja sitten toiseksi, että tällä haluttiin
            kannustaa ihmisiä olemaan pidempään työelämässä.
            Nimenomaan tavoitteeksi jo silloin 2000-luvun alussa asetettiin, että eläkkeelle
            jäämisen myöhentäminen olisi yksi
            tärkeä tavoite, ja siihen pyrittiin silloin jo
            aikoinaan vaikuttamaan monella eri tavalla. Mutta silloin jo todettiin
            valiokunnassa, että tarkkaa tietoa siitä, onko
            eläkemenojen kasvuun liittyviä kustannuspaineita
            tarpeen vielä hillitä elinaikakertoimen tyyppisellä eläkkeitä alentavalla muuttujalla
            vielä vuosien jälkeen, ei tässä vaiheessa
            voi olla olemassa. Siis näin mietinnössä sanotaan
            vuonna 2002. Valiokunta pitikin silloin välttämättömänä,
            että ennen elinaikakertoimen soveltamisen alkamista erikseen
            tarkastellaan, ovatko ne tekijät, jotka nyt puoltavat kertoimen käyttöönottoa,
            siis 2000-luvun alussa, oletusten mukaisesti toteutuneet ja onko
            kertoimen käytölle siten riittävät
            perusteet.
         
         
         Tähän perustan sen — koska tämähän
            on tärkeä vuonna 1948 ja sen jälkeen
            syntyneille ja tulee voimaan alkaen 2010 — että nyt
            jos koskaan ollaan siinä vaiheessa, että tähän
            tulee pysähtyä, ja todella on valitettavaa, että hallitus
            ei ole huomioinut sitä, mikä on eduskunnan tahto.
            Siis tämä on valiokunnan selkeä kannanotto,
            jota valiokunta piti silloin välttämättömänä,
            ja nyt tässä miettii sitä, eikö näillä valiokunnan
            kannanotoilla — vaikka se ei ole erillisenä lausumana
            tänne esitetty, se on ihan selkeästi täällä tekstissä kirjoitettuna — ole
            silloin mitään suuntaa antavaa merkitystä hallitukselle
            silloin, kun hallitus uudelleen palaa vastaaviin asioihin.
         
         
         Näin mielestäni on aivan oikeutettua, että nyt edes
            tämän yksittäisen kirkon eläkelain
            kohdalla saataisiin tämmöinen lausumaehdotus,
            jossa tätä kaikkein kipeintä tai suurinta
            epäkohtaa edes korjattaisiin niin, että näiden
            työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvien kohdalta,
            jotka siirtyvät vanhuuseläkkeelle, elinaikakerroin
            heidän kohdaltaan poistetaan, niin kuin tässä lausumaehdotuksessa
            on.
         
         
         Kaiken kaikkiaan silloin, kun tätä eläkelainsäädäntöä muutettiin
            2000-luvun alussa, 2002 ja 2005, myöskin valiokunnan käsittelyn
            yhteydessä selkeästi on todettu, että nämä eri
            käsitteet eivät kovin helposti aukea lukijalle
            tai meille edustajillekaan ja että tämän
            koko lainsäädännön monimutkaisuus
            ehkä johti sitten siihen, että niin vahvasti silloinkaan
            sitä ei pystytty kokonaan poistamaan tai napakammin puuttumaan
            tähän epäkohtaan, että se olisi
            saatu silloin jo tästä kokonaislainsäädäntöuudistuksesta
            pois. Sehän olisi ollut tärkeintä, eikä että joudutaan
            nyt ikään kuin palaamaan semmoiseen vanhaan asiaan.
         
         
         Mutta toivoisin, että tässä nyt on
            selkeä viesti, jos me emme saa tätä yhtä lakia,
            kuitenkin siitä, että hallitus ottaisi tämän
            asian uudelleen käsittelyyn. Ja tietenkin toiseksi silloin
            aikoinaanhan tähän valiokunnassa oli jopa kolme
            vastalausetta, ja siinä on keskustallakin yksi vastalause
            ollut tähän mietintöön vuodelta
            2002, mietintö 58, niin että kyllä siinä yritystä oli
            kaikilla eri tahoilla tehdä selkeästi asiantuntijakuulemisessa
            ja keskustelussa esiin nousseisiin epäkohtiin muutosta,
            mutta silloin sitä ei saatu. Tärkeää on,
            että kun me epäkohdat kerta tiedämme,
            niitä korjataan, ja ennen kaikkea näen, että kyllä meillä on
            tärkeää antaa kunnioitus meidän
            kaikille eläkeläisille, joidenka eläkkeet
            eivät kyllä nyt suurimmalla osalla ole suuria.
            Jos tämän elinaikakertoimen vaikutus on muutamia
            kymmeniä euroja ja se vielä kertaantuu, niin se
            on suuri raha siinä tuhannen euron ja sen alle olevissa
            eläkkeissä, eihän se suurissa ole. Varmasti
            juuri tämä, niin kuin me tiedämme, eläkkeellä olijoiden
            joukko on suuri. Siellä on todella huonosti voivia ja huonojen
            eläkkeitten varassa eläviä. Tämä olisi
            kunniateko heille, että tähän puututtaisiin.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
         Sauli Niinistö.
      
      
      
         
         Jyrki Yrttiaho /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kannatan tässä ed.
            Tennilän tekemää tarkennettua esitystä.
            Esitys on erittäin kannatettava ja osoittaa kyllä sen,
            että kun eläkeuudistus viimeksi tässä maassa
            kolmikannassa ja täällä eduskunnassa
            hyväksyttiin, hyväksyttiin samalla myös
            eläkkeisiin tällainen leikkausautomaatti. Sitähän
            tämä merkitsee. Tulevina vuosikymmeninä tämä tulee
            merkitsemään lakisääteisten eläkkeiden
            yleisen tason merkittävää alenemista.
            Ennusteista voi lukea, että eläkkeiden taso putoaa
            jopa alle 40 prosenttiin ansiotasosta. Jokainen tietää,
            että se merkitsee tulevina vuosikymmeninä vanhuusajan
            köyhyyden lisääntymistä tässä maassa,
            eriarvoisuuden lisääntymistä. Kyllä suurituloiset
            aina omat lisäeläkkeensä maksavat, ja
            myös varallisuus heitä tukee tulemaan hyvin toimeen
            myös eläkkeellä, mutta pienituloisten
            kannalta tämä on todella dramaattinen heikennys,
            ja tästä pitäisi päästä eroon.
         
         
         Työkyvyttömyyseläkkeiden osalta Vanhasen hallitukset,
            nykyinen ja jo edellinen, ovat ajaneet työkyvyttömyyseläkkeiden
            heikennyksiä. Viimeksi edellisen hallituksen sosiaali-
            ja terveyspoliittisessa strategiassa nostettiin päähuoleksi työkyvyttömyyseläkkeelle
            siirtyneiden määrän kasvu. Unohdettiin
            kertoa, että syy on siinä, että maasta
            lakkautettiin varhaiseläkkeet, työttömyyseläke,
            jonka piiriin varsinkin raskaissa ja kuluttavissa töissä monet
            pelastautuivat, kun eivät enää työelämässä jaksaneet.
            Tämä on pelastanut tietysti useita kymmeniätuhansia
            työssä sairastuneita.
         
         
       
      
         
         Matti Kangas /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä ed. Tennilän
            tekemä lausumaehdotus on mielestäni hyvä ja
            se puuttuu hyvin kipeään asiaan. Ihmisillä,
            joilla on lyhyt työsuhde, ja useimmiten he ovat vammaisia
            ihmisiä ja pienituloisia ihmisiä eivätkä ole
            kerenneet niitä eläkekertymiä saamaan,
            puhutaan 100 euron pienennyksistä eläkkeisiin.
            Se on paljon, joten kannatan tätä esitystä,
            että se nyt tulee.
         
         
         Täällä nyt on sitten muisteltu menneitäkin. Muun
            muassa ed. Kankaanniemi kertoi, että Lipposen ykkös-
            ja kakkoshallitus tekivät sellaista ja sellaista. Ne varmasti
            leikkasivat, niin kuin leikkasivatkin, eläke-etuja eläkeläisiltä,
            mutta kyllä olisi pitänyt muistella myös
            sitä, että pitkälti ne syyt tulivat Ahon
            hallituksen teoista. Se oli hallitus, joka ajoi Suomen lähes
            konkurssiin kovan markan politiikan seurauksena. Tämä unohdetaan.
            Sitten Lipposen ykköshallitus rupesi pelastamaan tätä maata
            siitä konkurssipesästä ja silloin joutui
            leikkaamaan eläkkeitäkin. Itse olen sitä mieltä,
            että se oli virhe, että eläkeläisten
            pussille mentiin. Sitä ei olisi pitänyt tehdä,
            ei leikata pohjaosaa eikä ottaa käyttöön
            taitettua indeksiä ja näitä. Mutta juuret
            ovat siellä. Se vaan tahtoo olla niin, että jos
            on itse ollut ministerinä jossain hallituksessa päättämässä asioista,
            niin muisti loppuu siihen ja sitten sitä kertoo, että nämä tekivät.
         
         
         No, täällä myös ed. Akaan-Penttilä kertoi,
            että hän kannattaa eläkeläisten
            etujen parantamista, mutta kun tämä nyt ei satu
            ehkä kaikkia koskemaan, niin hän nyt sitten ei
            voi tätä äänestää.
            Minun mielestäni tämä on kyllä sellainen
            aasinsilta pakoilla tämmöisestä asiasta
            ulos ja kertoa sitten eläkeläisille, että kun
            se ei kaikkia koskenut, niin en äänestänyt
            sen takia. Ja muutoinkin näin on näissä eläkeleikkauksissa,
            mitä on täällä tehty. Itse olen
            ollut vuodesta 99 edustajana, ja huolimatta siitä, mitä Lipposen
            ykköshallituskin teki ja näin, oli paljon edustajia,
            jotka pitivät oman linjansa ja äänestelivät
            sen mukaan, eivät sen mukaan, olivatko oppositiossa vai
            hallituspuolueen jäseniä. Nämä eivät
            koskaan parane, jos siltä pohjalta lähdetään.
            Muistan hyvin, kun keskusta äänesteli pohjaosan
            leikkauksista kolme kertaa tässä salissa ja kun
            pääsi vallan kahvaan, niin ei ollut puhettakaan,
            että niitä olisi tuotu esille, äänestetty
            sen jälkeen. Edustajat täällä,
            jokaisella on yksi nappi, ja siitä on vastuussa sitten
            eläkeläisillekin, miten sitä nappia on
            painanut, ei siitä, onko hallituspuolueen edustaja ollut
            vai oppositiopuolueen edustaja.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Eläkkeensaajien osalta on kiistatta
            nyt sellaisia asioita, jotka pitäisi kokonaisvaltaisesti
            kunnolla käydä läpi laaja-alaisemmin
            kuin ehkä eläkevakuutusyhtiöiden toimesta.
            Näihin kuuluvat tietysti myös nykyisellä indeksin
            laskentamallilla nimenomaan hinta- ja palkkakehityksen huomioonottamisjärjestelmät.
            Eläkkeet jäävät jälkeen palkkojen
            kehityksestä.
         
         
         Sitten toinen kysymys on vuoden 2005 eläkeuudistuksen
            mukanaan tuoma elinaikakerroin ja sen johdosta tapahtuva työkyvyttömyyseläkkeen saajia
            koskeva epätasa-arvoinen kohtelu. Myöskin erityisesti
            pitkäaikaistyöttömienkin syöksyminen
            eläketurvan mustaan aukkoon on asia, josta ei ole kunnolla
            ryhdytty keskustelemaan ja tekemään johtopäätöksiä.
            Tietysti eläkkeensaajien kannalta palvelujärjestelmät
            ovat myös sellaiset, kuin myöskin lääke-
            ja terveydenhuollon maksukustannusten maksukattoasiat, jotka pitäisi
            näissä yhteyksissä pystyä arvioimaan.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olisin toivonut, että tässä evankelisluterilaisen kirkon
            eläkelaissa olisi voitu näyttää mallia
            suomalaisen eläkelainsäädännön
            epäkohtien poistamiseksi ja korjaamiseksi. Toivonkin, että hallitus
            tämän kaiken keskustelun jälkeen haluaa
            tehdä ne korjaukset, joilla voidaan näyttää hyvää mallia
            eläketurvasta, joka takaa toimeentulon. Jos nuori ihminen
            menettää työkykynsä, niin nyt hän
            joutuisi tämän elinaikakertoimen uhriksi ja eläketurva
            voisi siellä elämän korkeimmissa ikävuosissa
            olla todella hyvin ohut. Toivon, että asioihin voidaan
            jatkossa kiinnittää huomiota.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Sen verran vielä, että tämä idea
            on ollut hyvä, ja totta kai jokainen ymmärtää,
            että kannustavuus on paikallaan. Mutta nämä väliinputoajat,
            koko eläkelainsäädäntö,
            sillä keinottelu, joka on tullut esiin — on tavallaan
            tragikoomista, että se tulee esiin näin sitten
            tämmöisessä kristillisessä yhteydessä,
            jos voisi sanoa, että kun tätä yhdenmukaistetaan
            tätä lakia evankelisluterilaisen kirkon toimitsijoiden
            ja muitten vastaavien yhteydessä ja suhteen. On hyvä,
            että se tulee tässä esiin.
         
         
         Nimittäin kun monin tavoin on tuotu esiin, että näin
            vakavalla asialla on tehty politiikkaa, keinoteltu vuodesta 62 lähtien,
            niin outoon valoon sitten jäävät kuitenkin
            hallituspuolueiden edustajien puheet — ed. Akaan-Penttilän
            loistava puhe, upeakin puhe, ja taustoja valottava, mutta hän
            sanoi sitten, ettei aio äänestää ed.
            Tennilän muutosesityksen mukaisesti — ne joutuvat
            siihen valoon, että kun valtiovarainministeri Katainen
            on sanonut, että eläkelainsäädännölle
            hän ei aio tehdä yhtään mitään,
            tämä hallitus ei aio tehdä yhtään
            mitään, niin silloin nämä kaikki
            hallituspuolueitten puheet, jotka nyt ovat havainneet tämän valitettavan
            heikkouden tässä lainsäädännössä, ovat
            jotenkin pelkkää omantunnon puhdistusta. Puhutaan
            vaan sen takia, että kun kerran tämä on sovittu
            hallituksen ohjelmassa, niin tälle ei tulla tekemään
            yhtään mitään, ei yhtikäs
            mitään. Jokainen ansiokas puhe, joka ottaa työkyvyttömyyseläkeläiset
            nyt huomioon, on pelkkää puhinaa tuulessa.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.