3) Hallituksen esitys laiksi korkotuesta vuokra-asuntojen rakentamislainoille
vuosina 2009 ja 2010 rakennusalan työllisyyden edistämiseksi
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki korkotuesta
vuokra-asuntojen rakentamislainoille vuosina 2009 ja 2010. Ympäristövaliokunta
pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
osittain myös samojen syiden nojalla, joita äskeisessä keskustelussa
tuli esiin, eli rakennusalan työllisyyden edistämiseksi
mutta myös vuokra-asuntojen tarjonnan lisäämiseksi.
Työvoiman saatavuuden turvaaminen ja vuokratason saaminen
laskuun edellyttää vastaamista tähän
kasvaneeseen vuokra-asuntojen kysyntään eli tarjonnan
lisäämistä. Valiokunta katsoo, että riittävä vuokra-asuntotarjonnan
turvaaminen on välttämätöntä myös
työllistymisen ja talouskasvun edistämiseksi ja
on kannatettavaa pyrkiä luomaan monipuolisesti myös
uusia malleja perinteisen, valtion tukeman vuokra-asuntotuotannon rinnalle.
Hallituksen esityksen tarkoittaman välimallin tarkoituksena
ei kuitenkaan valiokunnan näkemyksen mukaan ole se, että järjestelmä kilpailisi
suoraan yleishyödyllisen Ara-tuotannon kanssa.
Tämän ehdotuksen tavoitteena on noin 4 000 vuokra-asunnon
lisäys. Valiokunnan enemmistö katsoo, että asukasvalintaan
ja vuokrien määräytymiseen liittyvän
vapauden ja lyhyiden käyttörajoitusten odotetaan
edistävän tavoitteena olevan tuotannon käynnistymistä,
vaikka nykyisessä korkotilanteessa 3,4 prosentin omavastuukorkoa
voidaan pitää korkeana. Kokonaisuutta voidaan
valiokunnan enemmistön näkemyksen mukaan perustella
rajoitusten kohtuullisuudella ja omavastuukoron tuomalla pidemmän
aikavälin varmuudella.
Rakennettavia asuntoja on käytettävä vuokra-asuntoina
kymmenen vuoden ajan. Vuokrakäyttövelvoitteesta
voi vapautua jo viiden vuoden kuluttua, jos valtio vapautetaan lainaan
liittyvistä vastuista. Rajoitusten kohtuullisuus on markkinaehtoisen
järjestelmän välttämätön
lähtökohta. Välimallin voidaan katsoa
näin edistävän pysyvän ja monipuolisen
vuokra-asuntomarkkinan syntymistä Suomeen.
Puhemies! Yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että lakiehdotuksen
1 §:n mukaisesti sen soveltamisalaan kuuluu vuokra-asuntojen
uudistuotanto. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uudisrakentamisen
ohella myös olemassa olevan rakennuksen käyttötarkoituksen
muutostyöt, joissa esimerkiksi liiketiloja muutetaan asuinkäyttöön,
ovat uudisrakentamiseen verrattavia rakennusalan työllistäjiä.
Valiokunta ehdottaakin 1 §:n muuttamista kattamaan myös
muutostyöt, sillä lisätessään
vuokra-asuntojen määrää ja työllistäessään
lisäys on lain molempien tavoitteiden mukainen. Vuokra-asuntojen
saaminen keskustoihin on perusteltua sekä asuntopoliittisesti
mutta myös yhdyskuntarakenteen ja ilmastopolitiikan kannalta.
Kiinnostustakin tällaisten hankkeiden käynnistämiselle
on, ja korkotukilainan soveltamisen laajentaminen tällä tavoin
edistää niiden aloittamista.
Ehdotettu lisäys ei kata perusparannustöitä. Kyseessä on
siten oltava nimenomaan varsinainen, mittava käyttötarkoituksen
muutos, jonka työllisyysvaikutus on uudisrakentamiseen
verrattavissa, jotta hanke voi tulla korkotukilainan piiriin. Yksityiskohtaisemmin
tämän asiakohdan perustelut löytyvät
mietinnöstä.
Puhemies! Näillä perusteilla ympäristövaliokunta
siis ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään muutoin
hallituksen esityksen mukaisena, paitsi tuo 1 § muutettuna,
ja sen lisäksi tähän mietintöön
sisältyy yksi tekstivastalause sekä yksi pykälämuutosehdotus
ja lausumaehdotuksen sisältävä vastalause.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiehdotus on sarja
näitä hyvää tarkoittavia ja ihan
hyviä lakiehdotuksia asuntopolitiikan kokonaisuuteen liittyen. Äskeinen
keskustelu osoitti sen, että tarvittaisiin varmaan viimeistään
loppuvuonna tai alkusyksystä semmoinen koostava kokonaisuus
siitä, mitä tapahtuu, ja näistä vaikutusarvioista.
Tämä välimallihan tarkoittaa sitä,
että kovan rahan asuntotuotantoon saadaan nyt sitten valtion
korkotukea, mikä on sinänsä suhdannesyistä ymmärrettävää ja
perusteltua. Niinpä sosialidemokraatit ovat olleet kannattamassa
tätä. No, me olemme tätä suhdannejärjellä kannattamassa, mutta
taas aatteellisella tunteella ja aatepohjaisella järjellä olemme
sitä mieltä, että pääpaino tulee
olla siellä perinteisen Ara-tuotannon linjoilla. Onneksi
perinteinenkin Ara-tuotanto on nyt lähdössä nousuun
eli rakentamista tapahtuu.
Arvoisa puhemies! Vastalause, joka sosialidemokraateilla on,
liittyy tekstiin, ja haluamme tässäkin yhteydessä korostaa
sitä, että markkinoilla oleva korkotaso huomioiden
tämä omavastuukorko, 3,4 prosenttia, ei vaikuta
toimivalta, ja epäilemme sitä tässä yhteydessä mutta
ennen kaikkea haluaisimme omavastuukoron alentamista Ara-tuotannon
puolella ja halusimme tällä tekstimuutoksella,
että selvitetään Ara-tuotannossa omavastuukoron
alentamismahdollisuudet tässä yhteydessä kiinnittäen
huomiota siihen, mitä on sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetissakin
esitetty.
Täällä ovat lähiöiden
perusparannukset olleet esillä. Meillä on Helsingissä ja
varmaan suurissa kaupungeissa niitä lähiöitä,
joissa on huutava pula peruskorjauksista. (Puhemies: 2 minuuttia!) Näihin
toivon sitten, että tämä hyvä esitys
saa seurakseen jatkoa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Esitys on kyllä kannatettava, ja
tämä sosialidemokraattien tekemä muutosesitys
on myös paikallaan.
Tuli mieleen, että hallitusohjelmaan sisältyy tavoite
asunnottomuuden poistamisesta, ja senkin takia me tarvitsemme lisää vuokra-asuntotuotantoa
ja tarvitsemme paljon pieniä asuntoja. Me tiedämme,
että tällä hetkellä niin Helsingissä kuin
Espoossa on nuorten asunnottomuus kasvanut huomattavasti. Näille
nuorille asunnottomille tarvitaan nimenomaan edullisia vuokra-asuntoja
ja niitä pystytään tuottamaan Ara-tuotannon kautta
kaikista parhaiten. Me pääsemme silloin kohtuulliseen
vuokraan, 10—12 euroon per neliö.
Mutta muuten kannatettava ja hyvä asia, ja toivotaan,
että se Ara-tuotantokin lähtee käyntiin. Nimenomaan
näitä asuntoja tarvitaan kaikkiin näihin
kasvukeskuksiin täällä Pääkaupunkiseudulla
ja Helsingissä.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin on kuultu, erinomaisen hyvä lakiesitys
on taas käsittelyssä eduskunnassa, kiitos siitä.
Valiokunnan mietintökin on oivallinen. Se pääsääntöisesti
kohdentuu kehumaan tätä tehtyä lakiesitystä.
Muutama huomio kuitenkin, mitkä ovat tulleet nyt tämän
lakiesityksen myötä.
Ensinnäkin se viesti, että tällä lailla
todella on vaikutusta, on erittäin vahva. Elikkä eri
toimijoiden taholta on tullut viestiä, että kun
laki voimaan tulee, niin lakia tullaan myöskin hyödyntämään.
Elikkä lain perimmäinen tarkoitus, se, että sillä on
vaikutusta, on tämän viestin perusteella, minkä nyt
tässä lyhyellä aikajänteellä olen
saanut, on ollut erittäin myönteinen. Se, mikä tähän tietysti
liittyy suhdanteesta ja finanssikriisistä johtuen, on se
huoli, mistä ne yksityiset yritykset ja yksityiset toimijat
sitten sen oikean rahan saavat. Valtio takaa, mutta mistä sen
rahan saa? Tähän kohdentuu erinomaisen suuri huoli.
Tältä osin tietysti toivon, että seurataan
erittäin tarkalla korvalla ja silmällä sitä,
miten tämä tilanne tältä osin
kehittyy.
Sitten nostaisin esille myöskin Aran, en sano resurssit,
vaan päätöksentekokyvyn ja sen, että tämä ei
jäisi sitten jonkun organisaation rattaisiin, vaan että kykyä löytyy
ja aikataulullisesti joustavuutta. Elikkä se tämänhetkinen
tilanne, joka Arassa päätöksien tekoon
liittyy aikataulullisesti, voidaan puhua joissakin asioissa kuukausista,
niin se tietystikään ei ole kestävä tässä yhteydessä,
ja tältä osin tietysti toivon, että kiinnitetään
myöskin huomiota Aran resursseihin ja tehokkuuteen.
Nostaisin myöskin (Puhemies: 2 minuuttia!) yhden ongelman
esille, johon Pääkaupunkiseudulla erityisesti
...
Ensimmäinen varapuhemies:
Jos, ed. Mäkinen, jatkatte, olkaa hyvä, puhujakorokkeelle.
Puhujakorokkeelta voitte jatkaa.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä valitulla adjektiivilla
"erinomainen" voi jatkaa myös tämän esityksen
suhteen. Tämähän on osa pakettia, johon
kuuluu muun muassa tämä mainittu kotitalousvähennyksen
korottaminen, remonttiavustus, tämä välimalliesitys
ja sitten vielä sosiaalinen vuokra-asuntotuotanto, niin
että tässä on melkoinen paketti tälle
asuntopuolelle kaiken kaikkiaan laadittuna, ja tämä on
hyvä osa sitä.
Täällä valiokunnan mietinnössä todetaan,
että tällä välimallilla voidaan
katsoa edistettävän pysyvän, monipuolisen
vuokra-asuntomarkkinan syntymistä Suomeen. Se on varmaan
juuri näin. Tässä on hyvä tavoite.
Meillä pitäisi myöskin laajasti katsoa
tätä asuntomarkkinaa ja asuntotuotantoa, onko
omistusasuminen ainoa vaihtoehto, joka meillä on pääosin
tarjolla. Siihen on erilaisia ratkaisuja yritetty hakea, eikä tämä varmaan
ole ainoa ratkaisu siihen, mutta suuntana varmaan hyvä,
että sitä monipuolisen vaihtoehdon syntymistä tänne
asuntomarkkinapuolelle tällä esityksellä myöskin
pyritään parantamaan.
Valiokunta esittää myös tänne
1 §:ään muutosta, jolla mahdollistettaisiin
näitä muutostöitä sinne vanhoihin
liikehuoneistoihin tai jopa sitten tämmöisen ylimääräisen
kerroksen rakentamisen, ja ymmärrän näin,
että esimerkiksi Helsingin seudulla, jossa on pula rakennusmaasta,
tämä voisi olla erittäin mielenkiintoinen
vaihtoehto, näiden uusien kerrosten rakentaminen, ja tässä voi
olla ihan hyvä vauhditus tai osavauhditus tämän
yleistymiselle myös täällä Pääkaupunkiseudulla.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni ed. Rakel Hiltunen
sanoi aika hyvin sanoin, kun hän sanoi, että suhdannejärki
puoltaa sitä, että tämä lakiesitys
on ihan hyvä. On tietenkin tärkeää,
että saadaan monenlaista asuntotuotantoa liikkeelle, ja
siksi sosialidemokraatitkin ovat tätä lakia sinänsä kannattamassa.
Mutta se huoli nimenomaan, mikä meillä on, on
se, että samaan aikaan meidän ihan oikeasti täytyy
pitää huolta — se on meidän
vastuumme — siitä, että syntyy samaan
aikaan myös sitä perinteistä kohtuuhintaista
Ara-tuotantoa, vuokra-asuntotuotantoa. Se kohtuuhintaisuus on meillä se
avainsana, koska me olemme lähteneet siitä hahmottamaan meidän
asuntopoliittista linjaamme, että samaan aikaan, kun on
se suhdannejärki eli on järkevää rakentaa,
on työllisyyssyistä pakko rakentaa ja saatava
rakentamista liikkeelle, niin on mahdollisuus tehdä myös
hyvää sosiaalipolitiikkaa eli hillitä vuokrien
nousua, ja hillitä vuokrien nousua on sama kuin rakentaa
kohtuuhintaisia asuntoja.
Siksi me olemme esittäneet, että tämän
lisäksi hallitus ryhtyisi toimiin myös tämän
omavastuukoron puolittamiseksi, jolloin saataisiin myös tätä kohtuuhintaisempaa
asuntotuotantoa synnytettyä. Eli tämä on
mielestäni sellainen todella tärkeä seikka
huomata, kun tänä päivänä samaan aikaan,
kun esimerkiksi asuntovelalliset hyötyvät koronlaskusta,
mikä on hyvä asia, niin vuokra-asujat eivät
hyödy tästä ja heillä on kovat vuokrannousut.
Niin kuin tiedämme, meillä on tilastoja siitä,
kuinka paljon viime vuonna esimerkiksi vuokrat nousivat, taisi olla
yli 6 prosenttia keskimäärin ja joissain huiteli
lähempänä 10:tä. Tällaisissa
lukemissa kun ollaan, niin on tärkeää hillitä vuokrannousupaineita.
Yksi tapa hitaasti tehdä sitä on turvata tämä vuokra-asuntotuotanto,
joka on kohtuuhintaista. On myös muita mekanismeja, muun
muassa tämä vuosimaksu ja sen mahdollinen jäädyttäminen.
Haluaisinkin ministeriltä tiedustella, oletteko te
miettinyt erilaisia mekanismeja tai toimenpidekokonaisuuksia, joilla
hillittäisiin myös vuokrankorotuksia. Se ei voi
olla kauhean reilu tilanne, että samaan aikaan, kun tulee
hyväosaisille veronkevennyksiä tai muita, niin
vuokra-asujat ovat todella todella tukalassa tilanteessa. Itse olen
tähän toimenpidekokonaisuuteen esittänyt joskus
myös sellaista, että samalla tavalla kuin asuntokauppojen
(Puhemies: 2 minuuttia!) myyntitilastot ovat nyt julkisia, millä hinnalla myydään,
myös vuokratilastojen tulisi olla vastaavalla tavalla julkisia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Harkitsin puhuvani paikaltani, mutta itseni
tuntien tulin varmuuden vuoksi tänne korokkeelle.
Tämäkin laki on tarpeellinen ja erinomainen kuten
ilmeisesti nyt kaikki, mitä täällä tähän mennessä tänään
on ministeri Vapaavuoren esittelemänä käsitelty.
Erityisen tarpeellinen se on siitä syystä, kun
katselin tuossa omaa vuokrakuittiani, jonka mukaan maksan täällä Helsingissä 50
neliön kaksiosta enemmän vuokraa kuin Niiralan
Kulman suhteellisen uudesta 135 neliön aravaomakotivuokratalosta,
niin etenkin Pääkaupunkiseudulla on asialle jotain
syytä tehdä. No, se on minulle ihan oikein, mutta
niille vähän pienituloisimmille helsinkiläisille
ja itse asiassa muissakin suomalaisissa kasvukeskuksissa asuville
vuokralaisille, joilla vaihtoehtoja ei ole, tilanne on kestämätön.
Ainoa ratkaisu siihen on kuitenkin sitten lopulta riittävä uusien
vuokra-asuntojen tarjonta, jolloin kysynnän ja tarjonnan tasapaino
laskee vuokrat sellaiselle tasolle, että kansalaiset kohtuullisesti
pystyvät niitä maksamaan. Tietysti asumistuki
on sitten syytä saattaa sellaiseen malliin, että sillä voidaan
hoitaa loppu.
Mutta siihen, kuinka suhdannepoliittisesti elvyttävä tämä lakiesitys
on, liittyy kyllä se ongelma, että minun arvioni
mukaan tätä tullaan käyttämään
todennäköisesti pääsääntöisesti
vain suurissa kasvukeskuksissa, ja silloin en tiedä, pitäisikö miettiä,
olisiko kenties löydettävissä keinoja,
joilla vuokra-asuntorakentamista, myöskin kovan rahan vuokra-asuntorakentamista,
voitaisiin saada syntymään laajemmaltikin. Siihen
liittyy sitten kysymys tästä omavastuukorosta,
kun se on nyt tässä lakiesityksessä 3,4,
ja kun ottaa huomioon tämän ihan viimeaikaisen
korkojen yleisen kehityksen ja myöskin sen trendin, joka tässä näyttää olevan
edessä, niin epäilen, mahtavatkohan tällä omavastuukorolla
lähteä hankkeet liikkeelle edes täällä Pääkaupunkiseudulla. Pikkuisen
epäilyttää. Toivottavasti olen väärässä,
mutta en ole aivan varma, ja siksi vasemmistoliitto on nyt esittänyt
tässä, että tämän lain
yhteydessä omavastuukorkoa laskettaisiin ja se puolitettaisiin.
Se ei ole kuitenkaan ensisijainen tarkoituksemme tai pyrkimyksemme,
toki se on tietysti pyrkimyksemme, mutta pyrkimys liittyy siihen, että haluamme
sillä viestittää, että se vastaava alennus
eli omavastuukoron puolittaminen pitää saada aikaiseksi
aravavuokra-asunnoissa. Jos aravavuokratuotantoa halutaan saada
liikkeelle tai jos sitä ylipäätään
olisi haluttu saada liikkeelle jo viime vuosien kuluessa, niin omavastuukoron
laskeminen olisi ollut se välttämätön
ehto ja sitä kautta tietenkin vuosimaksun alentaminen, joka
on se varsinaisesti vuokranmaksajille keskeinen asia, koska se vaikuttaa
siihen vuokraan ja sitten sitä kautta myöskin
rakennuttajien uskoon siihen, että vuokrat pysyvät
sellaisella tasolla, että niitä vuokralaisia löytyy
maksamaan niitä vuokria. Tässä on ollut
se tulppa, jonka pois nykäiseminen olisi välttämätöntä,
että Ara-tuotanto lähtisi oikeasti liikkeelle.
Siksi myöskin tässä meidän
vastalauseessamme, ed. Tiusasen vastalauseessa, on sitten lausumana
esitys siitä, että aravaomavastuukorkoon puututtaisiin,
ja lämpimästi siihen ministeriä myöskin
rohkaisen. Toki rohkaisen mielelläni myöskin valtiovarainministeriön
virkamiehiä, kun täällä on tätä keskustelua
käyty, mikä heidän merkityksensä on.
Sen verran on vanhaa kokemusta, että kyllä heilläkin
nyt joku merkitys taitaa kuitenkin siinä asiassa olla,
vaikka me poliitikot aina sanomme, että mehän
tästä päätämme. Kun
kerkisin ennen tänne tuloa yli kahdenkymmenenviiden vuoden
ajan tätä menoa seurata, niin pikkuisen minulle
jäi jonkunlainen heikohko usko tämän
salin voimaan valtiovarainministeriön virkamiehiä vastaan,
ja on pakko sanoa, että ei se vieläkään
ole kokonaan, se epäusko, kadonnut. Ehkäpä voisimme
esimerkiksi nyt tässä asiassa ryhdistäytyä.
Itse asiassa kyllä, kun tarkemmin mietin, niin 1990-luvulla
yksi niistä harvoista asioista, jossa näkyi tämän
mainion Lipposen—Niinistön hallituksen ylivalta,
jossa eduskunta käytti omaa voimaansa, oli aravakorkojen
alentaminen. Oikeastaan sellaista innostusta toivoisi jatkossa.
Mutta joka tapauksessa kyllähän tähän
lakiin tietysti liittyy se uhka, johon ed. Viitanen täällä viittasi, että jos
viiden vuoden kuluttua asuntojen hinnat ovat voimakkaassa nousussa,
niin rakennuttajat, jotka nyt lähtevät liikkeelle
ja käyttävät tämän avustuksen
hyväkseen, voivat kapitalisoida itselleen sen hyödyn,
ja siinä suhteessa nyt ainakin tämmöistä aika
tarkkaa seurantaa kannattaa harrastaa.
Mutta tämä nyt kuuluu näihin lakiesityksiin, joissa
toivomme, että hyvin kävisi, vaikka pieniä epäilyksiä on.
Parempi joka tapauksessa yrittää kuin istuskella
vain kädet taskussa ja toivoa, että paratiisi
laskeutuisi maan päälle mitään
tekemättä. Sillä tavalla se ei ainakaan
onnistu.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Voisin palauttaa jälleen mieliin
peruskysymyksen, joka on se, että kansainvälisen
talouskriisin seurauksena vapaarahoitteinen asuntotuotanto Suomessa
tulee dramaattisesti hiipumaan, jopa romahtamaan. Tätä pitää pyrkiä kompensoimaan,
näitä tappioita vähentämään,
lisäämällä Ara-tuotantoa, vauhdittamalla
peruskorjaustoimintaa ja sitten myös mahdollisuuksien mukaan
lisäämällä vapaarahoitteista
vuokra-asuntotuotantoa, mistä nyt on kysymys. Näillä kaikilla
on oma merkityksensä, kaikki tulevat varmasti vaikuttamaan.
Kuinka paljon, sitä ei kukaan osaa sanoa. Sen osaa varmaan
kuka tahansa sanoa, että ne eivät kompensoi millään
kokonaan sitä tappiota, mikä syntyy vapaarahoitteisen
tuotannon romahtamisen seurauksena. Saadaanko tällä 1 000,
5 000 tai 10 000 työpaikkaa, en osaa
sanoa. Osaan sanoa, että jonkun verran, ja osaan sanoa,
että se on parempi kuin ei mitään. Haluan
rehellisesti sanoa, että ei tämä millään korvaa
niitä tappioita, mitä meillä on edessämme.
Tähän jatkoksi sopinee todeta, että suhdannejärkemme
ed. Viitasen kanssa on jälleen ihan sama. Kysymys on siitä,
että me olemme saaneet Ara-tuotannon varsin hyvin käyntiin.
Kaikilla niillä muutoksilla, mitä viime vuonna
on tehty, tämän vuoden alkupuolen tuotantoluvut
ovat dramaattisesti parempia kuin viime vuonna. Tässä mielessä tämä puoli
näyttää onneksi toimivan, mutta kuten
sanottu, se korvaa vaan pienen osan tästä tappiosta.
Sitten seuraava vaihe on miettiä, että kun
lähdetään sieltä menemään
kohti vapaarahoitteista omistusasuntotuotantoa, mikä on
seuraava vaihe, ja tullaan tähän vapaarahoitteiseen
tuotantoon. Toisin kuin ed. Virtanen, olen kyllä aika luottavainen
siihen, että kyllä tämä toimii.
Niitten keskustelujen mukaan, mitä alan keskeisten toimijoitten
kanssa on käyty, tähän kohdistuu erittäin
suurta mielenkiintoa, jopa niin, että se suurin riski on
se, minkä ed. Mäkinen täällä toi esille,
tämä rahoituksen saatavuus. Eli toisin kuin perinteisessä Ara-tuotannossa,
missä kuntarahoituksen pääomittaminen
takaa halvan rahan saamisen sinne, täällä sitä vaihtoehtoa
ei ole. Mutta siitä huolimatta olen täysin vakuuttunut,
että tätä tuotantoa saadaan aikaiseksi.
(Ed. E. Virtanen: Olen mielelläni väärässä tässä!)
Kuinka paljon, en tiedä, mutta ihan varmasti jonkun verran.
Kävimme keskustelua joittenkin keskeisten toimijoitten
kanssa, kun mietimme, mikä olisi se tapa, jolla tätä tuettaisiin,
ja todettiin, että meillä on käytössä kaksi
perusinstrumenttia, on tämä käynnistysavustus
ja on korkotuki. Kyllä se viesti sitten sieltä potentiaaliselta
toimijakentältä oli selvästi, että he
ottavat mieluummin korkotuen kuin käynnistysavustuksen,
koska se kuitenkin pitkässä juoksussa takaa paremmin
tietyn rahoituksen saatavuuden. Yksikään näistä keskeisistä toimijoista
ei kiinnittänyt huomiota siihen, että 3,4 prosenttia
olisi liian korkea. Totta kai on selvä, että he
ottaisivat mielellään alemmankin prosentin, mutta
sitä he eivät kuitenkaan tässä yhteydessä erikseen
kokeneet ongelmaksi eikä se ole niin korkea, että sen
takia tätä tuotantoa jäisi syntymättä.
Sen myönnän, niin kun olen ennenkin myöntänyt
ed. Viitaselle ja myönnän jatkossakin ja hamaan
loppuun saakka, että sillä on tietty vaikutus
sitten vuokrien osalta. (Ed. Hiltunen: Nimenomaan!) Siitä näkökulmasta
tämä kritiikki on oma tarinansa, mutta tämän
tuotannon käynnistymisen näkökulmasta
tämä prosenttitaso ei ole korkea.
Haluan kiittää jälleen kerran valiokuntaa
ripeästä toiminnasta ja myös luovasta.
En tiedä, mistä se idea tuli, ilmeisesti asiantuntijakuulemisen yhteydessä,
tästä soveltamisalan pienestä muokkaamisesta,
joka on minun mielestäni aivan oivallinen ja kannatettava.
Täällä kiinnitettiin huomiota Aran päätöksentekokykyyn.
Olemme paljon nähneet vaivaa sen eteen, sekä allekirjoittanut
että virkamiehemme, ja uskon kyllä, että tällä puolella
asia edistyy.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi tästä omavastuukorosta.
Sekä toimijakentän viestit tämän välimallin
kiinnostavuuden suhteen että jo nähdyt empiiriset
kokemukset Ara-tuotannon käynnistymisestä kyllä mielestäni
osoittavat varsin kiistattomasti sen, että tämä 3,4
prosenttiyksikköä ei ole tämän
tuotannon käynnistymisen kannalta kuitenkaan niin korkea,
että se muodostaisi oikeasti tästä näkökulmasta
isoa ongelmaa. Huomautanpa vaan, että taitaa olla sama
prosenttiyksikkö kuin oli käytössä silloin,
kun sosialidemokraatit edellisen kerran istuivat hallituksessa.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmaan on niin, että tästä omavastuukorosta
voimme olla montakin mieltä, mutta olen hyvin tyytyväinen
siitä, että ministeri täällä otti
esille myös tämän omavastuukoron vaikutuksen
vuokrien kohtuullisuuteen. Äsken tuossa puheenvuorossanne
aloititte siitä, mikä on tämänkin
lakiesityksen peruskysymys, ja se on tässä tilanteessa
tietenkin tämä elvytys. Mutta jos puhumme asuntopolitiikasta laajemmin
ja sen peruskysymyksistä, niin silloin puhumme kyllä siitä kovasta
ytimestä, millä me saamme kohtuuhintaisia asuntoja
esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla tänne
töihin tuleville ihmisille, ihmisille, joilla ei ole mahdollisuutta
maksaa aivan huikeaa kuukausivuokraa. Tässä on
se kysymys, mikä ei ehkä sinänsä liity
nyt juuri tähän määräaikaiseen
lakiesitykseen, mutta liittyy kyllä tähän
omavastuukorkoon, jonka olemme halunneet tässä omassa
tekstimuotoilussamme ottaa huomioon. (Puhemies: Minuutti on mennyt!)
Korostan vielä lopuksi, puhemies, sitä, että tämä välimalli
ei saa kilpailla Ara-tuotannon kanssa, ja tämänhän
me kirjasimme myös tuonne mietintöön.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt olemme paljon elvytyksen yhteydessä puhuneet
siitä, kuinka järkevää olisikaan,
kun on kerran elvytettävä ja työllistettävä,
tehdä esimerkiksi samaan aikaan ympäristöystävällisiä toimia.
Mielestäni aivan yhtä relevantti näkökulma
on se, mitä me sosialidemokraatit olemme omassa vaihtoehdossamme koko
ajan korostaneet, että samalla kun on elvytettävä ja
työllistettävä, on hyvin järkevää ja
suorastaan sosiaalisesti välttämätöntä tehdä myös hyvää sosiaalipolitiikkaa,
jos se on mahdollista. Siksi mielestäni sekä ympäristöpuolella
että tällä sosiaalipoliittisella puolella
pitäisi tarttua ihan aidosti hetkeen.
Meillä on valtava talouskriisi käsillä,
se on pelottavaa. Mutta viisas päättäjä silloin
tarttuu hetkeen ja ottaa sen irti, minkä voi. Silloin kun
velkaa otetaan ja rahaa päätetään
elvyttäviin toimiin laittaa, se on pistettävä viisaasti.
Silloin se pistetään viisaasti, kun se toisaalta
heijastelee myönteisiä ympäristövaikutuksia
ja toisaalta myönteisiä sosiaalipoliittisia vaikutuksia.
Siksi, ministeri Vapaavuori, minä haluan (Puhemies: Minuutti on
mennyt!) teitä haastaa ja todeta, että tarttukaa hetkeen,
korjatkaa korkotukea, olkaa sosiaalipoliittisesti oikeudenmukainen.
Timo V. Korhonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toki tuo omavastuukorko on aika korkeahko,
mutta tietysti samalla pitää myös huomata
se, että esityksen mukaan lainoitetaan maksimissa 90 prosenttia
rakentamiskustannuksista pitkäaikaisesti ja se on aika korkea
osuus. Tietysti koroista seuraa jotain sitten vuokratasoksi.
Tuolla ympäristövaliokunnan kuulemisessa jonkun
verran herätti asiantuntijoitten puolelta pohdiskelua se,
miksi ei ole pohdittu edellytyksiä rakentaa kohtuuhintaisia
Ara-vuokra-asuntoja parantamalla nykyisen korkotukilainoituksen ehtoja.
Itse asiassa, ministeri, toistaisin tämän kysymyksen
tässä: Minkälaisia pohdintoja tämän
osalta on kaiken kaikkiaan käyty?
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan ensiksi täytyy kyllä lausua
kiitokset asuntoministerille aktiivisesta toiminnasta ja sellaisesta
laaja-alaisesta näkemyksestä näihin asuntomarkkinoihin.
Vaikka täällä esityksessäkin
korostetaan ja muuten on korostettu tätä työllisyysvaikutusta, niin
kyllähän tämä vuokra-asuntojen
saatavuus ja uusien rakentaminen on silti semmoinen pysyvämpi
ja pidempivaikutteinen asia. Tässä mielessä on
hyvä, että on kiinnitetty siihen huomiota, millä tavalla
me saamme palautettua tai lisättyä tuota uuden
vuokra-asuntotuotannon tasoa edes sinne päin tai siihen
suuntaan, mitä aikaisemmin tässä on edellisinä vuosina
tehty.
Minua olisi kiinnostanut kysyä, vaikka tämä nyt
ei ole kyselytunti, ministerin näkemystä siihen,
millä tavalla tämän odotetaan vaikuttavan eri
alueilla Suomessa nimenomaan näiden vuokra-asuntojen hintoihin.
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) Kun ajatellaan Pääkaupunkiseutua
erityisesti, niin on vähän asuntoja ja kovat vuokrat.
Tapani Mäkinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käyttääkseni
samaa termiä kuin ministeri elikkä keskeiset toimijat
asuntorakentamisen alueella, olen myös keskustellut heidän
kanssaan liittyen tähän lakiin, ja heidän
näkemyksensä mukaan tai se viesti on se, ongelmana
on se, että Pääkaupunkiseudulla on tonttien
puute. Nyt oikeastaan kuntapäättäjänä hyvin
tiedän, mikä on tilanne Vantaalla ja mikä on
Pääkaupunkiseudulla ylipäätänsä.
Kyllähän tontteja on. Kaavassa on hurja määrä kaavoitettua
tonttimaata, jopa kohtuullisilla paikoillakin. Mutta nyt on ongelma
vaan se, että ne eivät välttämättä kaikki
ole kuntien omistuksessa ja kunnat niiden omistuksesta nyt tähän
asiaan ovat ilmaisseet kiinnostuksensa, elikkä kun on olemassa
tonttien kohtaamattomuus, millä termillä sitä nyt
voisi tässä kuvatakaan, niin kysyisin ministeriltä:
Kun se nyt on faktisesti se yksi keskeinen ongelma, mikä liittyy
tähän asiaan, miten ministeri aikoo toimia liittyen
tähän tonttien ja toimijoiden kohtaamisen problematiikkaan?
Voisiko siihen vielä jotenkin (Puhemies: Minuutti!) tarkemmin
paneutua?
Jukka Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esitys on tässä suhdannetilanteessa
perusteltu ja oikean suuntainen. Toki on todettava, että erilaiset
tukijärjestelmät ovat aina vaikeita ja niissä on
epäkohtia, mutta tässä tilanteessa on
tarkoituksenmukaista edistää rakentamista. Täytyy
huomata, että tässä on kysymys siitä suhdannetilanteesta,
mikä koskee koko rakennusteollisuutta ja talonrakentamista,
erityisesti talonrakentamista, mutta tämä koskee myöskin
vuokra-asuntomarkkinoita, siinä on kaksi erillistä asiaa
ja molemmissa tämä suhdanne tukee sitä,
että nyt rakennettaisiin, ja vakaiden vuokra-asuntomarkkinoiden
kannalta on perusteltua, että markkinoille tulee paljon
eri tyyppisiä toimijoita, jotka vakauttavat silloin sitä markkinaa
tulevaisuudessa. Olisi toivottavaa, että tämä rakentaminen
saataisiin käyntiin. Kysyisinkin ministeriltä:
(Puhemies: Minuutti on mennyt!)
Kun Helsingin seudulla ja valtiolla on aiesopimus rakentamisesta
ja tässä saadaan siihen porkkanaa, niin aikooko
ministeri käyttää myöskin keppiä?
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vuokra-asuntojen rakennuttaminenkin, kovan
rahan vuokra-asuntojen mutta myöskin aravavuokra-asuntojen
rakennuttaminen, on kuitenkin lopulta yritystoimintaa, ja se tarkoittaa
sitä, että ne kustannukset, jotka siitä rakennuttamisesta
syntyvät, pitää ennemmin tai myöhemmin
saada katetuiksi vuokralaisilta kerättävissä vuokrissa.
Kun toisaalta sitten kaikkien niiden asuntojen pitäisi
olla kuitenkin käytössä ja kaikista pitäisi
saada sitä vuokraa, niin silloin sen vuokran merkityksen
myöskin rakennuttamispäätösten
teossa ainakin nyt vastuullisesti ja pitkäjänteisesti
ajattelevien tämän alan yritysjohtajien kannalta
tulee olla sellainen, että voidaan uskoa, että asuntoihin
saadaan asukkaita. Täällä Pääkaupunkiseudulla
sen ei pitäisi olla ongelma, mutta jos vuokrataso täälläkin
nousee mahdottoman korkeaksi, niin se on ongelma täällä.
Muualla Suomessa se on erityinen ongelma, ja siitä syystä sillä omavastuukorolla,
joka kuitenkin on aravavuokra-asunnoissa keskeisessä merkityksessä vuokran
muodostumisen kannalta, on niitten kohteitten liikkeelle lähdön
kannalta merkitystä. (Puhemies: Minuutti!) Kun itse sitä harrastin
ja kun olen nyt tässä entisten kollegoitteni mielipiteitä kysellyt,
niin ei ole se näkemys tuntunut paljon muuttuneen.
Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä erinomainen esitys
on monestakin syystä erinomainen, koska nimenomaan kannustetaan
vuosille 2009 ja 2010, joten tehdään nopeita päätöksiä.
Silloin se vastaa tähän tilanteeseen, missä nyt
elämme.
Myöskin tärkeää on se, että korkotukilainojen saajia
ei rajata, vaan tämä takaisinmaksukyky on tässä mukana,
ja uskon, että tämä myös vastaa hyvin
siihen koroista ilmenneeseen keskusteluun, mikä tässäkin
salissa tässä keskustelussa on noussut.
Kun kymmenen vuotta vaaditaan pitämään vuokrakäytössä näitä asuntoja
ja on kyse myös ihan oikeasta rakentamisesta, näiden
huoneistojen tai jopa liikehuoneistojen muuttamisesta asuinkäyttöön,
ja sitten viiden vuoden jälkeen voidaan harkita, niin minusta
kymmenen vuottakin on pitkä aika ja vastaa varmasti myöskin
siihen tarpeeseen, jossa silloin elämme.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kuten ed. Virtanen täällä totesi,
niin kyllä vuokratasolla on hyvin olennainen merkitys siihen,
minkälaiseksi muodostuu se vuokra-asuntokanta ja yleensä kannattaako
niitä rakentaa, tuleeko niihin asukkaita.
Nykyinen kustannustaso vuokra-asuntotuotannossa on ikävä kyllä niin
korkea, että nykyisellä korkotasolla vuokrat muodostuvat
sille tasolle, että niissä tavalliset ihmiset
eivät kunnolla pysty asumaan. Esimerkiksi täällä Helsingin
seudulla tämmöinen pienituloinen, työssä käyvä ihminen
ei pysty niitä vuokria maksamaan. Tämän johdosta
olisi ensiarvoisen tärkeää, että omavastuukorkoon
ja myöskin vuosimaksuun puututtaisiin ja todella tämä nimenomaan
sosiaalinen vuokra-asuntotuotanto saataisiin hinnaltaan sellaiseksi,
että ihmiset pystyvät niissä asumaan. Tänä päivänä niistä muodostuvat
kyllä kustannukset aivan liian korkeiksi.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Niin ed. Viitaselle kuin ed. Kuopalle kuin
muullekin vasemmistolle: Kyllä se vaan niin on, että ei
tätä maailmaa nyt päivässä saa
valmiiksi eikä viikossa eikä kaikkia asioita voi
toteuttaa ainakaan samaan aikaan. Tämän hallituksen
aikana on tehty valtavan paljon myös sosiaalisesti merkittävää asuntopolitiikkaa,
muun muassa käynnistetty historiamme kunnianhimoisin pitkäaikaisasunnottomuuden
vähentämisohjelma, on tuotu käynnistysavustus
kokonaan uutena elementtinä, sen jälkeen vielä valtakunnallistettu
sitä ja korotettu sitä. Kysymys on vaan siitä,
että ihan kaikkia ongelmia ei kertaheitolla voi hoitaa.
Lisäksi viittaan siihen, että ei tämä korko
ole sen korkeampi kuin se oli silloin, kun sosialidemokraatit olivat hallituksessa
ja näistä asioista vastasivat.
Ed. Korhonenkin kysyi korkotukiehdoista. Korkotukiehdoissa käytännöllisesti
katsoen kysymys on tästä omavastuukorosta tai
sitten vaihtoehtoisesti tästä käynnistysavustuksesta,
joka linkittyy tähän. Me olemme sitä pohtineet,
ja on olennaisesti korotettu tätä käynnistysavustusta, jolla
on ihan sama vaikutus kuin omavastuukoron laskemisella, ei tietenkään
niin suuri, että se vastaisi puolittamista; se on joku
pienempi prosenttiyksikkömäärä,
mutta joka tapauksessa tismalleen sama vaikutus.
Ed. Kaltiokumpu kysyi, mikä vaikutus tällä on vuokriin
eri puolilla Suomea. Ei näillä tuotantomäärillä varmaan
dramaattista vaikutusta ole vuokriin missäänpäin
Suomea. Tietenkin se riippuu vähän siitä,
minnepäin rakennetaan, ja lähinnä varmaan
rakennetaan isoihin kasvukeskuksiin ja Pääkaupunkiseudulle,
mutta yksinään tällä ei tietenkään
valtavan suurta merkitystä ole. Mutta tietenkin kysynnän
ja tarjonnan lain mukaisesti markkinataloudessa, mitä enemmän
tulee vuokra-asuntoja mitä tahansa reittiä, niin
sitä enemmän se tasapainottaa tilannetta ja pitää vuokria
aisoissa.
Ed. Mäkinen puhui tonttisaatavuudesta. Kyllä tämä on
aivan käsittämättömän
omituinen ongelma. Varsinkin kaikkien Pääkaupunkiseudun
isojen kaupunkien osalta voin vain sanoa, että se on kaupungin
sisäinen johtajuus- ja organisointiongelma, ellei niitä tontteja
ole. Siis tontteja oikeasti on, ja jos ei niitä saa käyttöön,
niin kyllä kysymys on sitten siitä, että asioita
ei oikeasti osata hoitaa.
Sitten toinen asia on se, että on käsittämätöntä,
että aiesopimuskuntienkin piirissä on edelleen
muutamia kuntia, jotka eivät aio rakentaa yhtään
vuokra-asuntoa tänä vuonna siitä huolimatta,
että on tämmöinen tila. Kaikki koko valtakunnassa
tietävät, että niitä pitäisi
rakentaa, meillä on aiesopimukset ja kaikki.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä kysymyksenä siitä,
mistä ed. Haapoja puhui. Me mietimme tässä,
että tämäkin olisi vain yhden vuoden
voimassa, ja keskeiset alan toimijat olisivat varmaan vuodessakin
saaneet yhtä sun toista aikaiseksi. Mutta me halusimme
myös, että tätä kautta saataisiin
alalle uusia toimijoita, kun tämä on kaksivuotinen.
Eikö niin, että niille, joilla on organisaatio
valmiina ja tontit valmiina, olisi vuosi riittänyt, mutta
me haluamme tänne myös mukaan uusia toimijoita,
uusia vuokra-asuntosijoittajia ja rakennuttajia. Siinä mielessä tämä kahden
vuoden määräaika on perusteltu. Ainakin
periaatteellista kiinnostusta markkinoilla on paljon. Mihin se sitten
käytännössä johtaa, jää nähtäväksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tämän
lain vaikuttavuuteen, niin minä haluan uskoa, että se,
mitä ministeri Vapaavuori on tässä todennut,
se myöskin käytännössä pitää paikkansa.
Ministerihän on tullut tunnetuksi tästä jatkuvasta
kartoitustyöstä, niin että varmasti tässäkin
tapauksessa näin on asianlaita ja sitä voidaan
odottaa.
Mikä koskee sitten sitä, mihin laatuun rakennetaan,
niin palaan tähän energiatehokkuuteen yhdeltä osalta,
joka ei ole tullut vielä tämän illan keskustelussa
esille.
Edellisessä asiakohdassa arvoisa ministeri totesi korjausrakentamisen
osalta, että parempaan pyritään, sama
taso hyväksytään, huonompaa ei hyväksytä.
Se oli hyvä lähtökohta. Tässä tapauksessa
tavoitetason pitää olla niin, että se
on selvästi parempi kuin minimitaso, minkä säännökset
edellyttävät. Senhän pitää olla
se todellinen ambitiotaso, näissä olosuhteissa
aivan erikoisesti, joissa menemme kalliimpaa energian hintaa kohti.
Tässä käytän tilaisuutta
lanseeratakseni Oulun mallia. Meillä rakennusvalvonta on
ottanut vapaaehtoiseksi tehtäväkseen opastaa rakentajia parempaan
energiatehokkuuteen, ja sillä on saatu käytännön
tasolla energiatehokkuudessa jo 35 prosentin parannus, joka on rahassa
20—30 vuoden ajalla mitattuna erittäin paljon.
Minä toivon, että ministeri rupeaa meidän
mainosmieheksemme tässä asiassa.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Valtion viime vuosien budjeteissa on ollut
hyvin kunnianhimoisia tavoitteita vuokra-asuntotuotannon määristä.
Valitettavasti vuodesta toiseen on jääty huomattavasti
jälkeen näistä tavoitemääristä elikkä vuokra-asuntoja
ei ole valmistunut sitä määrää,
mikä on tavoitteeksi asetettu.
Asuntotuotannon pitkän tähtäyksen
tarve laskelmien mukaan on noin 30 000 asuntoa vuodessa,
ja viime vuosina Suomessa onkin rakennettu noin 30 000
asuntoa kaiken kaikkiaan, mutta viime vuonna uusia aloituksia oli
enää 24 000. Nyt tälle kuluvalle
vuodelle arvioidaan aloitusten määrän
jäävän selvästi alle 20 000:n
elikkä noin 18 000 asunnon tasolle, mikä on
alin taso vuoden 1995 jälkeen. Elikkä kyllä tässä aika
paljon tekemistä on, jos aiotaan, että valtion
tukemalla asuntotuotannolla edes osa siitä aukosta täytetään,
mikä nyt näyttää syntyvän.
Tällä on tietenkin kaksi suurta merkitystä. Toinen
on asuntopoliittinen merkitys. Me tarvitsemme vuokra-asuntoja lisää,
koska niistä on huutava pula suurissa asutuskeskuksissa
myöskin muualla kuin Pääkaupunkiseudulla.
Se osaltaan nostaa vuokratasoa, koska asunnoista on pula. Toisaalta
tarvittaisiin myöskin asuntotuotantoa, jotta voitaisiin
työllisyystilannetta parantaa.
Rakennusteollisuuden mukaan rakentaminen työllistää vuositasolla
noin 180 000 henkilöä, joista vuoden
2008 lopussa oli noin 10 prosenttia työttömänä.
Pitkään jatkunut myönteinen kehitys rakennustoiminnan
työllisyystilanteessa katkesi kesällä 2008.
Rakennusteollisuus teki vuoden 2008 lopussa jäsenkuntansa
keskuudessa työvoimakyselyn, jonka perusteella nähtiin
työllisyystilanteen pahenevan siten, että syyskuun lopussa
olleista työntekijöistä on tämän
vuoden maaliskuun lopussa noin 18 prosenttia työttöminä.
Tämä luku suhteutettuna työlliseen työvoimaan
johtaa siihen, että lyhyessä ajassa työttömyys
lisääntyy 30 prosenttiin ja tietysti lähes 50 000
työttömään. Elikkä kyllä rakentamisella on
valtava merkitys, jos se saadaan liikkeelle. Kaiken järjen
mukaan se nyt pitäisi pyrkiä saamaan liikkeelle.
On tietenkin myönteistä, että hallituksella
on erilaisia toimenpiteitä rakentamisen lisäämiseen ja
erityisesti vuokra-asuntotuotannon lisäämiseen,
mutta pidän edelleenkin näitä toimia
liian vähäisinä, elikkä pitäisi
huomattavasti enemmän satsata vuokra-asuntotuotantoon.
Perustelen sitä edelleenkin sillä, että riittävä vuokra-asuntotuotanto
takaa sen, että vuokrataso ei vuokra-asuntopulan johdosta
kohoaisi. Toisaalta se parantaisi työllisyyttä ja
sitä kautta selvittäisiin ehkä pikkuisen
vähemmin vaurioin tästä lamasta.
Asumiskustannukset ovat kohonneet voimakkaasti. Kunta-asuntojen
edustaja kertoi jaoston kuulemisessa, että 1 prosentin
alennus omavastuukorossa laskisi vuokraa 2 euroa per neliö kuukaudessa.
Tämän käynnistysavustuksen arvioitiin
laskevan vuokraa noin 60—70 senttiä kuukaudessa.
Elikkä silläkin on merkittävä osuus, mutta
omavastuukoron alentaminen alentaisi vuokria huomattavasti enemmän.
Tämä on myöskin vasemmistoliiton tavoite,
että sosiaalista asuntotuotantoa voitaisiin lisätä ja
ennen kaikkea myöskin asumiskustannuksia alentaa, koska asumiskustannuksista
toista kautta yhteiskunta joutuu maksamaan joko toimeentulotukena
tai asumistukena, elikkä joka tapauksessa siihen joudutaan
satsaamaan lisää rahaa. Mieluummin pudotettaisiin
vuokratasoa elikkä tehtäisiin kaikki mahdollinen,
että asumiskustannukset eivät nousisi sitä vauhtia,
mitä ne tällä hetkellä ovat nousseet.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ehkä ed. Kuopan puheesta otan pienen
aasinsillan. Hän sanoi jotenkin tällä tavalla,
että rakentamisella on valtava merkitys tässä tilanteessa.
Siihen näkemykseen on helppo yhtyä, ja ehkä keskustelun
tässä vaiheessa totean vain tästä käsillä olevasta
lakiesityksestä sen, että se on erinomainen lakiesitys,
johon ympäristövaliokunta on tehnyt erinomaisen
lisäysesityksen.
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Rakennusalan suhdanteet ja vuokra-asuntomarkkinat
vaativat toimenpiteitä. Rakennusalan suhdanteista voisi
todeta, että ne ovat erinomaisen vaikeat. Ne ovat joko
ylikuumentuneet tai sitten ne ovat umpijäässä,
ja tämä muutos tapahtuu nykyään
yhdessä yössä. Vuokra-asuntomarkkinoilla
muutokset tapahtuvat myöskin nopeasti, ja nyt kysyntä on
lisääntynyt, joten esitys, jonka tavoitteena on
aikaansaada jopa 4 000 asunnon lisäys, on erinomaisen
perusteltu.
Helsingin opiskelija-asuntosäätiö täytti
viime viikolla 40 vuotta, ja kun juhlissa tarkasteltiin kulunutta
40:tä vuotta, siinä korostuivat nämä suhdanteiden
vaihtelut. Kun edellinen keskustelu oli näistä peruskorjausasioista,
niin itse tulin silloin tähän opiskelija-asuntotoimintaan
mukaan sitä kautta, kun meidän opiskelija-asuntokannassamme
oli 1970-luvun huumassa silloisilta opiskelijoilta jääneet
kaikki peruskorjausrahat keräämättä ja
jouduttiin ne siihen sitten keräämään.
Helsingin opiskelija-asuntosäätiö oppi sen,
että 1990-luvun alun lamassa Hoas joutui vaikeaan tilanteeseen,
kun opiskelijat jäivät kotiin ja vuokra-asunnot
eivät käyneet kaupaksi. Pienellä käyttöasteella
opiskelija-asuntosäätiö meinasi tehdä konkurssin,
mutta onneksi siitä selvittiin.
On erittäin vaikea arvioida, miten vuokra-asuntomarkkinat
kehittyvät. Espoossa Espoonkruunun osalta 2000-luvulla
vuokra-asunnoille ei ole ollut kysyntää. Nyt kysyntä on
nopeasti noussut, joten on perusteltua, että nyt lisätään
kannustimia vuokra-asuntojen rakentamiselle.
On myöskin erinomaisen perusteltua, että markkinoille
saadaan erilaisia toimijoita. Se, että vuokra-asuntomarkkinoilla
on erilaisia toimijoita, tuo tullessaan vakaammat vuokra-asuntomarkkinat,
ja ehkä sitä kautta tulee myöskin kohtuuhintaa.
Näillä perusteilla tämä esitys
on erinomaisen hyvä, ja toivottavasti sillä saadaan
aikaan lisää vuokra-asuntoja.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Liityn tämän esityksen kehujien
joukkoon ja haluan nostaa esiin tästä valiokunnan
mietinnöstä erityisesti tämän
kohdan, jossa mainitaan, että valtion tuella voitaisiin
hankkia vanhasta asuntokannasta noin 500 asuntoa erityisryhmille.
Erityisryhmille tarkoitettuja asuntoja tuetaan korkotukilainalla
sekä siihen liittyvällä investointiavustuksella,
joka vuodelle 2009 on 110 miljoonaa euroa. Tähän
liittyy kylläkin se ongelma, että todellisuudessa
tälle vuodelle investointiavustuksia on haettu yli 200
miljoonan edestä, ja haettu avustussumma on selkeästi
suurempi kuin viime vuonna, koska hankkeet ovat keskimääräistä raskaampia
ja painottuvat entistä enemmän palveluasuntoihin.
Huonokuntoisten ja muistihäiriöisten vanhusten
määrän kasvamisen myötä laitoshoitopaikkojen
korvaaminen tuetulla asumisella asettaa paineita asuntorakentamiselle
entistä enemmän.
Tällä hetkellä laitoksissa asuu paljon
sellaisia kehitysvammaisia, jotka pystyisivät asumaan tavallisissa
asunnoissa tai kehitysvammaisten ryhmäkodeissa, kun riittävät
tukipalvelut olisivat saatavilla. Näin ollen kehitysvammaisille
tarvitaan vuosittain 600 uutta asuntoa laitoshoidon korvaamiseen
ja muihin asumistarpeisiin vastaamiseksi. Eli erityisryhmien osalta
kysyntä ja tarjonta eivät täydellisesti
vastaa toinen toisiaan, mutta oikeaan suuntaan ollaan kuitenkin
me- nossa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Kuoppa
toi hyvin esille, miten haasteellinen on tämä rakennusalan
lisääntyvä työttömyys
ja millä tavalla sitten erityisesti nämä yrittäjät,
jotka sillä alalla toimivat, selviävät
tästä taantumasta. Hallituksen toimet, jotka liittyvät,
niin kuin tämäkin, tuohon lisätalousarvioon, ovat
merkittäviä, kun ottaa huomioon, että kotitalousvähennyksen
rajoja korotettiin ja ollaan jo merkittävällä tasolla.
Se parantaa merkittävästi työllisyyttä rakennusalalla.
Toisaalta sitten tämä vuokra-asuntojen rakentamisen
lainoitus tai korkotukiasia on erinomainen vauhdittaja tämmöisille
yrityksille, jotka haluavat tehdä työtä ja
pitää työntekijät töissä,
ja toisaalta sitten tämä parantaa näitä vuokra-asuntomarkkinoita.
On tärkeää huomata myös, että tässä tämä käyttötarkoituksen
muutos on mahdollinen, kun valtio vapautuu vastuista, että näitä lainatakaus-
ja muita korkotukivastuita ei ole, viidessä vuodessa. Toisaalta
sitten, jos näin ei tapahdu, on kymmenen vuoden velvoite
pitää nämä asunnot vuokrakäytössä.
Nostaisin vielä tämän valiokunnan
laajennusasian esille, jota ministerikin kommentoi. Se on erinomainen
asia, että tämä ei kohdistu pelkästään
sillä lailla uudisrakentamiseen, että ei voitaisi
hyödyntää olemassa olevia rakennuksia,
vaan jos on merkittävä käyttötarkoituksen
muutos ja rakennus menee asuntokäyttöön,
niin nämä samat edut koskevat myöskin
tämmöistä rakentamista. Tämä on
erittäin hyvää ja tärkeää toimintaa
(Puhemies: 2 minuuttia!) ja hyvä hallituksen esitys.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti vaan. Minulla olisi ollut
ministeri Vapaavuorelle lyhyt kommentti hänen puheenvuoroonsa,
mutta varmasti ministeri Brax sitten kertoo terveiset hänelle.
Eli kun hän puhui tästä asunnottomuudesta: Aivan
oikein, on tärkeää ja hyvä,
että hallitus on tässä ryhtynyt toimiin,
mutta kyllähän kun asunnottomuutta ajattelee,
niin senkin kannalta on hyvin tärkeää,
kriittisen tärkeää, myös juuri
se, että syntyy niitä normaaleja vuokra-asuntoja
kohtuuhinnalla.
Eli asunnottomuudenkin kannalta tarvitaan myös muiden
toimenpiteiden lisäksi normaaleja vuokra-asuntoja kohtuuhinnalla,
ja juuri siksi tämä oli se yksi syy siihen, miksi
sosialidemokraatit ovat halunneet tarttua hetkeen ja myös haastaa
ministeriä tarttumaan hetkeen, että nyt kun on
tällainen tilanne, niin hyvänen aika, kun pystytään
elvyttämään ja rakennuttamaan, niin otetaan
myös tämä sosiaalinen näkökulma
huomioon ja rakennetaan näitä perinteisiä kohtuuhintaisia
vuokra-asuntoja ihmisille.
Yleiskeskustelu päättyi.