4) Hallituksen esitys laiksi ehdokkaan vaalirahoituksesta ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää eduskunnalle
ehdotuksen laiksi ehdokkaan vaalirahoituksesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi. Esitys on historiallinen. Se parantaa
toteutuessaan merkittävästi vaalirahoituksen avoimuutta ja
estää epäasiallisten sidonnaisuuksien
syntymistä. Keväällä 2007 hallitusohjelmaan
kirjattiin, että vaali- ja puoluerahoituksen uudistamistarvetta
tullaan arvioimaan Euroopan neuvoston korruption vastaisen elimen,
Grecon, suositusten perusteella. Greco suoritti maantarkastuksen
kesäkuussa 2007 ja antoi joulukuussa 2007 Suomelle 10 suositusta
vaali- ja puoluerahoituksen avoimuuden parantamiseksi.
Oikeusministeriö asetti toukokuussa 2008 laaja-alaisen
toimikunnan tehtävänään tarkastella vaalirahoituksen
valvonnan nykytilaa ja laatia tarvittavat ehdotukset avoimuuden
parantamiseksi. Toimikunta luovutti ehdokkaan vaalirahoitusta koskevan
välimietintönsä oikeusministeriölle
tämän vuoden tammikuun 27. päivä. Kaikki
eduskuntapuolueet olivat edustettuina toimikunnassa, ja kiitos siitä,
te kaikki jäsenet, joista näen täällä ainakin
paikalla ed. Ruohonen-Lernerin. Teitte todella nopeata ja ahkeraa
työtä ja kokoonnuitte hyvin tiiviissä tahdissa.
Ehdokkaan vaalirahoituksen säätely ja avoimuus
ovat tärkeitä sen varmistamiseksi, että äänestäjillä on
mahdollisuus arvioida poliittisiin luottamustoimiin pyrkivien henkilöiden
mahdollisia sidonnaisuuksia. Samalla järjestelmän
tulisi ehkäistä epäasianmukaisten sidonnaisuuksien syntymistä.
Esitykseen sisältyvillä lisääntyneillä avoimuusvaatimuksilla,
tukikatolla, valvontajärjestelmällä ja
vaalirahoitusta koskevien ilmoitusten julkisuudella, parannetaan
ehdokkaan vaalirahoituksen avoimuutta ja samalla luottamusta poliittiseen
järjestelmään. Tarkoituksena on kannustaa
ilmoitusvelvollisia mahdollisimman suureen avoimuuteen. Esityksellä pannaan
myös täytäntöön Grecon
Suomelle antamat suositukset. Tavoitteena on luoda järjestelmä,
joka kestää kansainvälisen vertailun.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi, merkittävästi nykyistä täsmällisempi
laki. Lain tarkoitus on paitsi aiempaa laajempi avoimuuden lisääminen
myös kulujen kasvun rajoittaminen. Vaalirahoituksen avoimuutta
lisätään merkittävästi.
Erikseen ilmoitettavan tuen rajat laskevat nykyisestä.
Esitetyt rajat ovat 800 euroa kunnallisvaaleissa, 1 500
euroa eduskuntavaaleissa, 2 000 euroa europarlamentti-
ja presidentinvaaleissa. Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi, että on
kiellettyä ottaa vastaan lahjoituksia, joiden antajaa ei
voida selvittää. Tästä poikkeuksena
tavanomainen pienimuotoinen keräys. Jatkossa ehdokkailla
on velvollisuus ilmoittaa vaalikampanjan kulut ja vaalirahoitus
eriteltynä kaikissa vaaleissa samaan tapaan kuin nyt jo
kunnallisvaaleissa erillisuudistuksen avulla toimittiin. Jos vaalikampanjaa
on rahoitettu lainalla, ilmoitukseen otetaan suunnitelma takaisinmaksusta. Laissa
määritellään kampanja-aika,
joka on 6 kuukautta ennen vaaleja ja 2 viikkoa vaalien jälkeen.
Lisäksi esitettyjen muutosten toteutuessa uutena elementtinä ehdokkaat
saavat mahdollisuuden tehdä julkaistavan ennakkoilmoituksen,
jolla ehdokas voi jo ennen vaalipäivää kertoa äänestäjilleen
omasta vaalirahoituksestaan, siis julkisessa rekisterissä Valtiontalouden
tarkastusviraston sivuilla. Ilmoitusvelvollisuuden noudattamisen
valvonta — ja tämä on erityisen tärkeätä — esitetään
osoitettavaksi Valtiontalouden tarkastusvirastolle. Tehtävät
ovat pääasiassa uusia, koska nykyiseen lakiin
ei liity ilmoituksen tarkistamista. Kyseessä on merkittävä — itse
sanoisin, että kaikista tärkein — uudistus
nykyiseen lakiin.
Myös Greco on edellyttänyt Suomen vahvistavan
poliittisen rahoituksen valvonnan riippumattomuutta ja siirtyvän
ilmoitusten muodollisesta tarkistamisesta niiden todelliseen tarkistamiseen.
Valtiontalouden tarkastusvirastolla on sen riippumattoman aseman
ja erityisosaamisensa kannalta hyvät edellytykset hoitaa
valvontatehtävää. Virastolle esitetään
mahdollisuutta velvoittaa ilmoitusvelvollinen sakon uhalla tekemään puuttuva
ilmoitus tai korjaamaan ilmeinen virhe tai puute ilmoituksessa.
Uhkasakkomenettelyllä varmistettaisiin tarvittavien tietojen
saaminen.
Vaalikampanjoiden kokoa pyritään rajoittamaan
kahdella keinolla. Ensinnäkin on ehdotus yksittäisen
lahjoituksen tukikatosta. Ehdokas ei saisi jatkossa ottaa vastaan
yhdeltä tukijalta lahjoituksena yli 3 000:ta euroa
kunnallisvaaleissa, 6 000:ta euroa eduskuntavaaleissa ja
10 000:ta euroa europarlamenttivaaleissa. Kampanjakatto on
tässä vaiheessa vapaaehtoinen ja vaalipiiri- tai kuntakohtainen.
Puolueet voivat Ruotsin mallin mukaisesti sopia kampanjakatosta,
johon sitoutumisen ehdokas ilmoittaa ennakkoilmoituksessaan ja varsinaisessa
vaalirahailmoituksessaan. Puolueiden väliset sopimukset
ovat tehokas tapa lisätä avoimuutta. Vaalipiiri
ja kuntakohtainen sopiminen mahdollistaa paikallisten olosuhteiden
huomioon ottamisen. Me kaikki tiedämme, että kampanjat
ovat hyvin erihintaisia eri puolilla maata.
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on lausunnossaan
suhtautunut kriittisesti kampanjakaton säätämiseen
niin sanotusti pakolliseksi ja kehottanut harkitsemaan sitä,
kuinka laajalti lakiin on perusteltua kirjoittaa ilman oikeudellista
sanktiota olevia moraalisääntöjä ja missä määrin
asiassa voitaisiin luottaa poliittiseen kulttuuriin, mahdollisiin
puolueiden suosituksiin ja julkisuuden luomaan paineeseen. Tarkastusvirasto
totesi, että laillisuusvalvontaviranomaisen kannalta tällaisten
moraalisten säännösten ottaminen lakiin
voi olla sikäli ongelmallista, että kanteluiden
ja julkisuudessa esitettävien kyselyiden johdosta valvontaviranomaisen
huomiota tullaan kiinnittämään siihen,
että mahdollinen kulukatto on ylitetty.
Myös oikeuskansleri ilmoitti omassa kritiikissään
saman suuntaisia arveluita työryhmän enemmistön
esittämän lakiin säädettävän
nimenomaisen kulukaton suhteen. Näistä syistä on luontevaa,
vaikka poliittisesti ymmärrän todella kulukaton
tarpeellisuuden, lähteä liikkeelle nyt tältä vapaaehtoiselta
pohjalta. Ja sen myötä, kun Valtiontalouden tarkastusvirasto
pystyy tarkemmin muun muassa lausuntokäytännöillään
ja ohjeistuksellaan määrittelemään
vielä tarkemmin yksittäiset menot, miltä osin
ne ovat vaalikuluja, miltä osin ei, voidaan kokemuksia
keräten miettiä jatkossa siirtymistä vielä tiukempaan
ja tarkkarajaisempaan sääntelyyn. Tässä vaiheessa
se on Valtiontalouden tarkastusviraston arvionkin mukaan juridisesti
vielä ainakin haasteellista.
Lisäksi, arvoisa puhemies, tuloverolain 22 §:ssä mainittaisiin
yleishyödyllisinä yhteisöinä yleisissä vaaleissa
ehdokkaan tukemiseksi varattu varallisuuskokonaisuus ja julkisuuslain
24 §:ssä säädettäisiin
kampanjatilitietojen ja muiden selvitysten salassapidosta. Lain
olisi tarkoitus tulla voimaan, jos arvoisa eduskunta niin haluaa
ja työskentelee riittävän nopeasti soveltuvilta
osilta, jo eurovaalikampanjaan. Eurovaaleihin on ehdokashakemukset
jätettävä tiistaihin 28.4. mennessä,
ja ehdokaslistojen yhdistelmät vahvistetaan 7.5. Useat
ehdokkaat aloittavat kampanjansa kuitenkin jo tätä aikaisemmin,
minkä takia siirtymäsäännökset
ovat tarpeen.
Arvoisa puhemies! Esitys sisältää ehdotuksen siirtymäsäännöksiksi
siltä osin, mitä säännöksiä voitaisiin
soveltaa jo europarlamenttivaaleissa. Ja toistan vielä:
tämä säännös, jos eduskunta
sen hyväksyy, tämä paketti, on askel
aivan toisenlaiseen avoimuuteen. Samalla on meidän kaikkien muistettava
pitää selvänä myös
se, että siinä ei ole mitään
väärää, että kansalaiset
tukevat ehdokkaita ja osallistuvat vaaleihin myös tukemalla
ehdokkaita taloudellisesti. Siinä ei ole mitään väärää eikä hävettävää,
mutta sen takia se juuri kestää myös
julkisuuden. Vapaassa demokratiassa kansalaisaktiivisuuden voi ilmaista.
Se on suotavaakin ilmaista paitsi muulla aktiviteetillä myös
talkootyöllä ja taloudellisilla lahjoituksilla,
mutta että tämä toiminta olisi avointa
ja että se olisi omiaan edistämään
oikeudenmukaista ja reilua ja kohtuuhintaista kampanjaa, tarvitaan
tämän kaltaista sääntelyä.
Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Kansanvalta
ei kasva kassakaapissa, eikä demokratia ole ostettavissa
rahalla.
Kuten viime eduskuntavaalien rahoituspaljastukset osoittivat,
rahalla toki voi yrittää ostaa valtaa tai vallanpitäjiä jopa
Suomessa. Ilman rajoituksia isolla kukkarolla haluttiin sekaantua
vaaleihin ja siten synnytettiin aiheellinen epäilys poliittisen
päätöksenteon riippumattomuudesta. Siksi
ihmisten tasa-arvoisuuteen ja yhdenvertaisuuteen vannovassa eduskunnassa
on oltava uskallusta rajata lainsäädännöllä pois
kaikki sellaiset tekijät, joilla eriarvoistetaan ihmisten
mahdollisuutta osallistua tai saada itselleen itsensä kaltaisia
edustajia, sillä jos vain raha ratkaisee, ketkä edustavat
meitä suomalaisia kunnanvaltuustoissa, eduskunnassa, Euroopan
parlamentissa tai presidenttinä, emme enää voi
puhua demokratiasta vaan raha-aristokratiasta ja harvainvallasta.
Kehittyvien maakuntien isänmaallisten ehdokkaiden ja
maa-aatelin edustajien lisäksi enää vain
harvalla ehdokkuutta harkitsevalla on varaa lähteä mukaan
kisaan. Kampanjakisailu on yksinkertaisesti karannut rahoituksen
ja kustannusten osalta käsistä. Ehdokkuutta harkitsevilta
itseltään kysyttäessä juuri
kampanjoinnin kalleus sekä eriarvoiset mahdollisuudet ulkopuoliseen vaalirahoitukseen
ovat pääsyitä siihen, miksi ehdokkuudesta
kieltäydytään.
Vaalikampanjoiden kallistuminen onkin siis jo johtanut siihen,
että ratkaisevia eivät enää ole ehdokkaan
henkilökohtaiset halut ja kyvyt hoitaa luottamustehtäväänsä vaan
rahakkaat taustajoukot. Ilman osallistumismahdollisuuksia tasoittavaa
vaalirahoituskattoa pelkona on, että yhä harvemmat
ja yhä harvemmin tavallisia suomalaisia taloudelliselta
asemaltaan tai ajattelultaan muistuttavat asettuvat ehdolle.
Toisin kuin kokoomus, keskusta ja Rkp, vasemmistoliitto tahtoo
kaikin keinoin madaltaa tavallisten suomalaisten kynnystä asettua
vaaleissa ehdolle. Selkeät pelisäännöt
ja yhdessä lain tasolla päätetyt rajat
tekevät sen mielestämme kaikista parhaiten. Juuri
ehdokkuuskynnyksen yhdenvertaistamistavoitteen takia olemme johdonmukaisesti
ajaneet vaalirahoituksen rajoittamista sekä yksittäisten
lahjoitusten suuruuden että myös vaalikampanjan
kokonaiskulujen osalta. Siksi vasemmistoliitto antoi täyden
tukensa Lauri Tarastin johtaman vaalirahoitustoimikunnan ehdotukselle
ja etenkin sen 4 §:ään kirjatuille kannoille
määrittää ylärajoja
vaalikampanjoille ja ehdokkaille annettavalle tuelle.
Yhdymme myös oikeuskanslerin ja Valtiontalouden tarkastusviraston
käsityksiin siitä, että lakiin on tarkoin
määriteltävä, mitkä asiat
sisällytetään kampanjakattoon ja mitkä ei.
Vasemmistoliitossa katsoimme, että eduskunnalta löytyy sekä halua
että asiantuntemusta näidenkin pelisääntöjen
selkeyttämiseen, jos tämä mahdollisuus
eduskunnalle olisi annettu. Näin ei kuitenkaan käynyt.
Ison rahan ääni tyrmäsi esityksen tuoreeltaan
ja muokkasi esitystä epätoivottuun suuntaan. Tarkentamisen
sijaan vaalikampanjakatosta luovuttiin heti ensi metreillä.
Julkisuudessa yhdenvertaisia ehdokkuusmahdollisuuksia vaativat äänet
haluttiin vaientaa tyystin ja ne jopa leimattiin kateellisten puheenvuoroiksi. Niinpä
oikeusministerin
tehtävä edistää Tarasti-toimikunnan
kannanottojen muokkautumista hallituksen lakiesitykseksi oli jo
etukäteen tuomittu kampanjakaton osalta täysin
riippumatta siitä, mitä oikeuskansleri asiasta
esitti. Kokoomus, keskusta ja Rkp yksinkertaisesti jyräsivät toimikunnan
enemmistöpäätöksen hyvin ontuvin
selityksin. Kätkeytyminen vapaaehtoisuuteen perustuvien
sitoumusvaatimusten taakse on myös vähintään
kaksinaismoralistista. Ovathan viime viikkojen tapahtumat osoittaneet,
että allekirjoitetutkaan sopimukset eivät kokoomuksen
ja keskustan edustajia sido.
Arvoisa puhemies! Ihmisen varallisuus tai varattomuus eivät
saa olla rajoittamassa yhdenvertaisten kansalaisoikeuksien toteutumista.
Vasemmistoliiton mielestä köyhällä ja
keskituloisellakin on oltava tasavertaiset mahdollisuudet asettua
ehdolle ajamaan yhteisiä asioita. Siksi haluamme kiittää oikeusministeriä nopeasta
toiminnasta vaalirahoituslain suhteen.
Koska laki ei täysin vastannut odotuksiamme, vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä on tehnyt vaalirahoituksesta oman rinnakkaislakiesityksensä,
jossa asetamme selkeät ja yhdenvertaiset katot ehdokkaitten
vaalikampanjoille. Koska käytössämme
ei ollut aikataulusyistä hallituksen lakiesitystä,
rinnakkaislakiesityksemme on pitkälti Tarasti-toimikunnan
enemmistön käsialaa. Ainut poikkeus toimikunnan
esitykseen ovat asettamamme vaalikampanjakattojen suuruudet, koska
toimikunnan asettamat katot ovat tähtitieteellisen suuria
tavallisten kansalaisten näkökulmasta. Vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä esittääkin rinnakkaislakialoitteessaan,
että ehdokkaan vaalikampanjan kulut eivät saa
kunnallisvaaleissa ylittää 10 000:ta
euroa, eduskuntavaaleissa 50 000:ta euroa, europarlamenttivaaleissa 100 000:ta
euroa eivätkä presidentinvaalien ensimmäisessä tai
toisessa vaalissa 1 000 000:aa euroa. Muilta osin
rinnakkaislakialoitteemme noudattaa vaali- ja puoluerahoitustoimikunnan välimietinnössään
tekemiä ehdotuksia.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmänä myös vaadimme,
että hallituksen esityksen ja rinnakkaislakialoitteemme
käsittelyn yhteydessä eduskunta selkeästi
määrittää tarkat rajat sille,
mitkä asiat lain mukaan sisällytetään
kampanjointiin kuuluviksi ja mitkä ei. Tätä tarkkarajaisuuttahan tarvitsemme
esittämämme kampanjakaton määrittelyyn,
mutta tarkkarajaisuutta edellyttää hallituksen
omakin esitys 3 §:n osalta, jättäähän
se paljon auki siitä, mitä asioita konkreettisesti
lasketaan vaalitueksi. Eduskunnan on myös vakavasti harkittava,
ovatko sanktiot niille, jotka lakia eivät noudata, sittenkin
tarpeen.
Ensimmäinen varapuhemies:
Istuntosuunnitelmassahan on ilmoitettu tämän
istunnon päättyvän noin kello 18. Nyt
tämä asia on esitelty, myös tähän
liittyvä aloite. Kun tässä on olemassa
pienehköä painetta käydä debattia,
niin otetaan tähän lyhyt debattijakso ja sitten
huomenna jatketaan puhujalistan mukaista keskustelua.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tämä aikaansaannos
on erittäin merkittävä parannus tähän voimassa
olevaan, sanoisin, järjestelyyn nähden. Minä toteaisin
lyhyesti sen, että tämä Kehittyvien maakuntien
Suomi -operaatio jätti tälle koko hommalle sellaisen
varjon, että se nyt tällä hetkellä vaikuttaa
kaikkeen niin sanottuun vaalityöhön, siis siihen
työhön, jossa keskustellaan vaaleista. Erikoisen
merkittävä tämä hallituksen
esitys tulee olemaan seuraavissa eduskuntavaaleissa, ei vielä näissä eurovaaleissa
mutta seuraavissa eduskuntavaaleissa. Jos toteutuu se olettama, että taloustaantuma
todella syvenee siihen hetkeen mennessä, niin minimi on
se, mistä nyt päätetään.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On totta, että tämä on
merkittävä lakiuudistus ja merkittävä parannus
avoimuuteen. Jos me kansanedustajat kaikki olisimme toimineet niin
kuin esimerkiksi ed. Pulliainen tämän entisenkin
lain puitteissa ja tehneet ilmoituksen niin kuin se piti tehdä,
niin mitään tämmöistä revohkaa
ei todellakaan olisi syntynyt. Mutta kun se syntyi, niin nyt me
saamme sitten sellaisen lain, että sen noudattaminen on
helppoa, sen tarkistaminen on helppoa ja kansalaiset todella saavat
avoimesti tietää, kuka on tukenut ja miten paljon
on tukenut.
Minä olen oikein tyytyväinen siitä,
että ministeri ei tähän lakiin ottanut
näitä moraalisäännöksiä.
Minä en pidä sellaisista laeista, jotka moralisoivat.
Ne ovat ihan toisen tyyppisiä asioita. Ei niitä pidä lakeihin
kirjoittaa.
Se, mitä myös olisin toivonut ja toivon, että jatkossa
tulee, on tämä puoluerahoituksen julkisuus. Nyt
on vaan kansanedustajien rahoitus ja vaalirahoitus tullut julkiseksi,
(Puhemies: Minuutti on nyt mennyt!) mutta minä toivon,
että tämä puoluerahoitus avataan joskus
myös julkiselle.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On hyvin tärkeää,
että vaalirahoituslainsäädäntömme
on mahdollisimman avointa ja mahdollisimman tiukkaa, ja tässähän
me sosialidemokraatit olemme olleet hyvin vahvasti tätä vaatimassa
ja aloitteellisia myös näihin uudistuksiin nähden.
Mutta haluan kuitenkin nostaa tässä pöydälle yhden
epäkohdan, mikä mielestäni nyt tähän
jäi, mikä siis jäi puuttumaan, eli sen
mukana puuttuu hyvin paljon tästä eli tämä kyseinen
kampanjakatto. Kun siellä kuitenkin toimikunnan enemmistö oli
sitä mieltä, että tämmöinen
olisi hyvä siihen laittaa, asiantuntijat puolsivat tätä,
kansainväliset käytännöt puoltaisivat
tätä, käsittääkseni
Britanniassa, Kanadassa, Ranskassa, Portugalissa, Italiassa on olemassa
kampanjakatto, ja myös alkuperäisen merkityksen
vuoksi, jotta pystyttäisiin estämään
ne tilanteet, että ei tule semmoisia kohtuuttoman suuria
lahjoituksia, kohtuuttoman suuria kampanjoita ja muita, niin miksi
ihmeessä tämä jäi pois?
Eli minä kysyn, ministeri Brax, teiltä, miksi esimerkiksi
te ja edustamanne vihreät eivät olleet (Puhemies:
Minuutti täyttyy!) tässä tiukempia, koska
mielestäni tähän jäi nyt selkeä,
iso, paha aukko.
Johanna Sumuvuori /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaalirahoituksen avoimuus on vihreille ollut
hyvin pitkäaikainen tavoite, ja on erittäin hyvä,
että tämä laki on saatu tänne
vihdoin käsittelyyn. Vaalirahoitustoimikunta ja hallitus
ovat olleet tässä ripeitä.
Avoimuuden lisäksi vihreillä on ollut myös erityisenä tavoitteena
näiden kampanjakulujen hillitseminen niin, että ehdokkaita
saataisiin paremmin rekrytoitua, ja oikeusministeri Brax on kuitenkin
sisällyttänyt tähän esitykseen
tämän puolueiden vapaaehtoisen mahdollisuuden
sitoutua kampanjakattoihin vaalipiireittäin. Voi olla esimerkiksi
aika erilaista tehdä kampanjaa Pohjois-Suomessa kuin Etelä-Suomessa.
Kampanjan kulut ovat hyvin erilaisia eri puolilla Suomea. Vihreät
toivovat, että tämä ei jää vain
toivomukseksi vaan että tästä tulee vallitseva
käytäntö, jota myös tiedotusvälineet
seuraavat. Me vihreät haastamme kaikki puolueet mukaan
sopimaan vaalirahakatosta jo ensi kesän eurovaa-leissa.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllähän tämä laki
lähti liikkeelle siitä, että erityisesti
Kehittyvien maakuntien Suomen toiminta oli aivan härskiä ja
täysin sopimatonta ja myös se vaalirahoitus, mitä sieltä saatiin, oli
sopimatonta. Kyllä kansanedustajatason ihmisen täytyy
osata blanketti täyttää. Kysymys oli siitä,
että tietoisesti meneteltiin toisin ja muisti parani sitä mukaa,
kun köyttä vedettiin esiin. Tästä oli
kysymys.
Toinen asia: Olin itse puolueen puheenjohtajana Säätytalolla,
missä olivat kaikki eduskuntapuolueiden puheenjohtajat.
Nimenomaan sovittiin siitä, että pistetään
tämä asia kerralla kuntoon, ja puhuttiin myös
kampanjakatosta. Nyt tässä on käynyt
niin, että kokoomus ja kepu ovat antaneet runtua oikeusministerille,
jonka vilpittömyyttä asiassa en epäile.
Mutta vanhat puolueet oikealta pistivät homman kannet kiinni
ja puhutaan sitten, että omilla rahoillaan saa tehdä, mitä lystää.
Tästä on kysymys. Tässä on laki
ja profeetat tässä asiassa.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tarpeellinen esitys ja selvästi askel
parempaan suuntaan. Tämä asiantuntijatyöryhmän
esittämä kampanjakatto pitäisi tässä ehdottomasti
kuitenkin olla. Se on suuri tasa-arvokysymys. Ne tahot, jotka sen
ovat jyränneet, luottavat siihen, että heillä on
markkinoilta saatavana sitten yksityistä rahaa siihen mittaan
saakka, että tämä katto olisi jotenkin
häirinnyt ja ollut esteeksi heidän vaalikampanjalleen.
Hämmästelen kahta asiaa: Miksi juuri vihreät ovat
luopuneet tästä kampanjakaton vaatimuksesta, kun
teillä on ollut kuitenkin näissä asioissa hyvin
selkeä ja moraalisesti kestävä linja?
Ja missä ovat nyt Kehittyvien maakuntien Suomen — anteeksi,
keskustapuolueen edustajat? Heitä ei ole tässä salissa
yhtään. Tämä foorumi tarjoaisi
nyt hyvän mahdollisuuden käydä keskustelua.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön tiedotteessa ministeri
Brax puhuu peräti historiallisesta uudistuksesta, jonka
myötä vaalirahoituksen läpinäkyvyys
paranee. Tästä voidaan olla montaa mieltä.
Omasta puolestani ihmettelen ministeri Braxin ylisanoja; olen ollut
mukana vaali- ja puoluerahoitustyöryhmässä enkä usko, että mikään
tulee käytännössä paljoakaan
muuttumaan.
Vapaaehtoiset kampanjakatot ovat yhtä tyhjän
kanssa. Ei näitä asioita voida jättää puolueiden
keskenään sovittaviksi. Tarvitaan nimenomaan yhteisiä sääntöjä,
jotka ovat kaikille samat kuntaan ja vaalipiiriin katsomatta. Muuten
ei aitoa muutosta synny. Uudistuksen myötä yksi tukija
saisi antaa ehdokkaalle tukea kunnallisvaaleissa enintään
3 000 euroa. Tähän asti esimerkiksi tietyt
perheyritykset ovat tukeneet kunnallisvaaliehdokkaita jopa kymmenkertaisilla summilla.
Toivoa sopii, että tämä loppuu tähän.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hämmästelen myöskin tätä vaalikattoa,
mutta toisaalta ymmärrän sen, kun toimikunnan
jäsenenä on ollut keskustapuolueen puoluesihteeri,
joka toimi silloin Etelä-Pohjanmaan keskustan toiminnanjohtajana.
Kun lukee hallituksen esitystä, viitataan vuoden 1999 vaaleihin,
jolloin Vaasan vaalipiirissä vaalikulut nousivat keskimäärin
190 000 markkaan jo silloin. Eli ehkä tämä hallituksen
esitys valitettavasti johtuu myöskin siitä, että siellä ovat
keskusta ja kokoomus painaneet ministeriä vähän liiaksi.
Arvoisa puhemies! Toivon, että kun perustuslakivaliokunta
käsittelee tätä, se selvittää hieman tarkemmin
käytännön elämää.
Tässä on pari sellaista asiaa, jotka minun mielestäni,
kuudet eduskuntavaalit läpikäyneenä,
tuntuvat siltä, että täällä on
sellainen aukko, jota (Puhemies: Minuutti on mennyt!) ei pysty paikkaamaan
tällä lailla.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuntuu hullulta oppositiosta puolustaa oikeusministeriä,
mutta aion niin tehdä, koska Tarastin toimikunnassa vihreät
kuitenkin olivat oikeilla linjoilla vaalikampanjakaton suhteen.
Valitettavasti ne kolme muuta hallituspuoluetta eivät sitä tehneet.
Kokoomuksen, keskustan ja Rkp:n linjaukset omalta osaltaan ovat varmasti
vaikuttaneet siihen, että vaalikampanjakatto on jäänyt
pois.
Olen myös iloinen siitä, että täällä näin
laajasti, joskin vähällä joukolla, kannatetaan
vasemmistoliiton vaihtoehtoista rinnakkaislakialoitetta juuri vaalikaton
osalta ja sen tarpeista. Olemme omassa vaalikampanjakattoesityksessämme
huomioineet sen, että Helsinki on kalliimpi paikka kampanjoida
kuin esimerkiksi joku muu kunta, mutta sen sijaan vaalipiirinä Lappi
on huomattavasti kalliimpi eduskuntavaalikampanjointipaikka kuin
Helsinki, jolloin minusta on liian yksioikoista vetää se
johtopäätös, (Puhemies: Minuutti täyttyy!)
että jossakin pääsisi pienemmällä rahalla.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tosiasia on, että vuoden 2003 eduskuntavaaleista
vuoden 2007 eduskuntavaaleihin kampanjakulut nousivat keskimäärin
reaalisesti 34 prosenttia. Se on huikea luku ja kertoo, että raha
alkaa ratkaista kansanvallassa. Näin ei voi olla, muutokset
ovat välttämättömiä.
Ikävä kyllä tämä uudistus
jää kuitenkin puolitiehen, koska hallituksella
ei riittänyt halu tarttua olennaisimpaan asiaan eli kampanjakattoon.
Olen pahoillani siitä, että vihreät ovat
tässä antaneet periksi. Toimikunnassa puolueiden
suuri enemmistö oli kampanjakaton kannalla, samoin asiantuntijat.
Kuvaavaa on, että täällä keskustelussa
yksikään keskustalainen ei sano yhtään
mitään eikä ollut edes paikallakaan.
Nyt on yksi keskustalainen paikalla, kokoomuksesta yksi henkilö.
Tämä keskustelu halutaan vaieta kuoliaaksi, jotta
tähän ei enää tarvitsisi palata.
Ei haluta edes puolustella niitä ratkaisuja, jotka nyt
hallituksessa on tehty. Toivon, että eduskunta vakavasti
harkitsee kampanjakaton ottamista tänne ei minään
käsienpesuvetenä (Puhemies: Minuutti!) vapaaehtoisesti
vaan lakiin perustuvana.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! En usko, että keskustelu kampanjakatoista
jää tähän. Se, että meillä on
nyt tässä vaiheessa vapaaehtoinen mahdollisuus
ja että Valtiontalouden tarkastusvirasto saa parien vaalien
aikana tarkennettua sitä, mitkä kaikki asiat ovat
kampanjakuluja, luo pohjaa sille, että keskustelu ei varmasti
jää tähän. Mutta tässä vaiheessa
minun on pakko sanoa, että se, mitä oikeuskansleri
sanoi ja mitä Valtiontalouden tarkastusvirasto sanoi, on
sen verran painavaa tekstiä, että kehottaisin
kuulemaan näitä molempia tahoja siitä tarkkarajaisuuden
vaatimuksesta, ja uskonkin, että perustuslakivaliokunta
osaltaan tekee niin.
Ed. Sirnö puhui viisaita. Jos niin kävisi,
että eduskunta pystyisi sen koko gäpin, mitä vielä jää,
siellä reuna-alueella niitä pieniä, pieniä asioita — luulen,
että ed. Vistbackakin viittasi niihin — nyt jo
kerralla riittävän luotettavasti kirjoittamaan,
niin tämä juridinen tilanne muuttuisi toiseksi,
mutta en valitettavasti usko, että se on mahdollista kerralla
tehdä. Kansainväliset esimerkitkin viittaavat
siihen, että tämäntapaisessa lainsäädännössä tapahtuu
usein aste asteelta tiettyjä asioita. Tässä paketissa
nyt sisällä olevat asiat ovat kuitenkin poikkeuksellisen
suuri muutos vallitsevaan tilanteeseen, ja sen takia, ed. Ruohonen-Lerner,
yhä sanon, että tämä esitys
on historiallinen, tämä muuttaa tilanteen aivan toiseksi.
Arvoisa puhemies! Kun Valtiontalouden tarkastusvirastoa alun
perin esitin täksi virastoksi, niin tuli paljon kritiikkiä ja
epäilyä siitä, mitä se tarkoittaa,
ettei joku ministeriö tarkasta. Nyt olen todella iloinen,
että työryhmä kokonaisuudessaan ja hallituskin
sitten yksimielisesti näki sen voiman, mitä tarkoittaa,
kun riippumaton ja vielä nimenomaan tarkastamisen ammattilainen
alkaa tarkastamaan ilmoituksia. Ensin pyytää kauniilla kirjeellä lisätietoja,
mutta jos eivät kauniit kirjeet auta, niin sillä on
mahdollisuus käyttää alati kovenevaa
uhkasakkoa. Tässä prosessissa tarkastusvirasto,
joka on siis riippumaton ja ammattimainen, pystyy myös
erinäisillä ohjeilla (Puhemies: 2 minuuttia!)
tarkentamaan niitä puutteita, joita tähän
väkisin jää ja joihin muun muassa oikeuskansleri
viittasi.
Tämä keskustelu kampanjakatoista ei suinkaan
ole ohi. Tässä yhteydessä ne eivät
ole juridisesti sitovia, mutta jokainen, joka niitten puolesta nyt
puhuu, varmasti tekee kaikkensa, että oma puolue on joka
vaalipiirissä sitten sitoutunut kampanjakattoihin.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.