1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi autoverolain 8 §:n
muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kaikkia autoon ja autoiluun liittyviä veromuotoja
on tarkasteltava yhdessä, niinhän se autoilija eli
maksajakin tekee, ja liikkuupa sitten työn, koulutuksen
tai palveluitten perässä, niin auton käytölle
on kyllä tullut viime aikoina aivan tarpeeksi hintaa.
Jo aiemmin semmoisilta ammattimiehiltä kuin poromiehet
ja rakennusmiehet on tullut kitkerää palautetta.
He tarvitsevat tietyntyyppistä pakettiautoa omassa työssään,
eikä se auto aina ole sitä viimeistä mallia.
Kuitenkin verokohtelu on ollut sellaista, että se on verottanut
ajoneuvotyyppiä enemmän kuin todellista käyttöä eli
sitä, paljonko on kertynyt kilometrejä. Silloinhan
ei ole voinut puhua mistään verotuksen ohjaavasta
vaikutuksesta. Kulutusvalintoja tekee vain se, joka pystyy tekemään,
jolla on taloudellista liikkumavaraa, eli hankkii sitten sen uudemman
auton.
Toinen kysymys tähän verokohteluun liittyen on
se, että jos samantyyppinen moottori on ollut pakettiautossa
ja matkailuautossa, niin pakettiautossa, kun siihen on tehty tämä EU-tyyppihyväksyntä,
verokohtelu on ollut aivan toista kuin matkailuautossa, asuntoautossa.
Siinäkin on sama ongelma ollut, että välttämättä sitä matkailuautoa — vaikka
sen voi tietyksi ajaksi ottaa pois rekisteristä — ei
ole käytetty kuitenkaan kovin paljon. Elikkä siitäkin
on tullut aika lailla palautetta, että jos on samanlaiset
moottorit, joiden voidaan olettaa saastuttavankin saman verran kilometriä kohden,
niin niiden verokohtelu on ollut aika lailla ristiriitainen. Toivottavasti
nämä kaikki veromuodot, ja erityisesti nämä puutteet, otetaan
sitten jatkossa tarkempaan keskusteluun näiden epäkohtien
oikaisemiseksi.
Sampsa Kataja /kok:
Arvostettu puhemies! Joskus tulee virheitä, ja tässä on
nyt käynyt niin. Valtiovarainministeriö teki esityksensä joulun alla
autoverolakia koskien, ja tässä muutoksessa jäi
huomiotta se, että myös pakettiautojen vähimmäisverotusta
pitäisi laskea. Tällä lailla siis vähimmäisveron
määrä muutetaan nykyisestä 12,2 prosentista
vastaamaan yleistä autoverolaissa säädettyä vähimmäismäärää,
joka on 5 prosenttia. Tämän esityksen taloudelliset
ja muutkin vaikutukset ovat vähäiset, sillä tällaisia
autoja ei käytännössä ole. Mutta
johdonmukaisuuden vuoksi tämäkin muutos on syytä tehdä ja
tämäkin virhe korjata.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä muuttaa
autoverolain verotaulukkoa on hyvä tavoite. Autoveron muuttaminen
päästöperusteiseksi muutama vuosi takaperin
on osoittanut tehokkuutensa siten, että uusista autoista
yhä useampi on aikaisempaa vähäpäästöisempi.
Ilmastotavoitteiden kannalta tämänkaltainen vero-ohjailu
on selvästi ollut siis hyvin tervetullutta. Kehitys on
kuitenkin jo muutamassa vuodessa vienyt eteenpäin, ja nykytilanne
antaa edellytyksiä tiukentaa päästötavoitteita entisestään.
Tämä on puhtaamman liikenteen tavoitteiden kannalta
hyvä asia. Samoin on tärkeää pyrkiä turvaamaan
valtiontalouden haasteiden keskellä autoverotuksen tuoton
pysyminen nykyisellä tasollaan.
Uudistusta tehtäessä meidän on kuitenkin
pidettävä koko ajan huolta siitä, että uusien
autojen verotus ei nouse liian kireäksi. Pahimmassa tapauksessa
tämä saattaisi johtaa siihen, että autokantamme
uudistuminen hidastuisi. Jo nyt Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia,
ja jos verotus on liian kireää, uhkaa autokantamme vanheta
entisestään, sillä autot romutetaan Suomessa
keskimäärin vasta 20 vuoden iässä.
Tämä ei ole hyväksi esimerkiksi liikenneturvallisuusnäkökohdat
huomioiden. Meidän on omalta osaltamme pyrittävä pitämään
huoli siitä, että uuden auton hankkiminen on jatkossakin
taloudellisesti järkevää ilman, että suomalaiset
ryntäävät esimerkiksi käytettyjen
saksalaisten autojen markkinoille.
Verouudistusta tehtäessä on hyvä nostaa
keskusteluun myös päästöperusteisen
verotuksen kehittäminen. Nythän meillä vanhempaa
autokantaa verotetaan auton massan perusteella, koska valmistajilta
ei ole tiedossa auton tarkkoja päästötietoja.
Autokantamme kuitenkin katsastetaan suurilta osin vuosittain, ja
tällöin tehdään myös
pakokaasumittaukset, jotka antavat kohtuullisen tarkkaa tietoa siitä,
millaiset kunkin auton päästöt todellisuudessa
ovat. Voisimmeko käyttää näitä tietoja
verotuksen pohjana auton massan verottamisen sijaan? Jos vanhaa
autoa verotettaisiin päästöjen mukaan,
niin monissa tapauksissa tämä saattaisi kannustaa
autonomistajaa vaihtamaan autonsa vähäpäästöisempään. Tämä olisi
ilmastotavoitteidemme kannalta keskustelun arvoinen kysymys.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saloselle täytyy todeta,
että kyllä tässä on oikeastaan
vain virheen korjaamisesta kysymys. Pakettiautot halutaan asettaa
samaan asemaan henkilöautojen kanssa, samaa veroprosenttia
tältä osin käytetään.
Se on ihan oikeudenmukaista ja hyvä lopputulema, mihinkä tässä hallituksen esityksessä
päädytään.
Ja kuten edustaja Kataja täällä totesi,
tällä ei ole taloudellisia vaikutuksia, koska
näitä autoja tällä hetkellä ei
ole markkinoilla. Joten tästä syystä se
ei vähennä valtion verotuloja, missä tietysti
tänä päivänä täytyy
olla erittäin tarkkana, että valtion verotulot
eivät vähene, vaan pyritään
pitämään budjetin tasapainottamisesta
huolta.
Edustaja Saloselle sanoisin myöskin kyllä sen, että kun
meillä on autot pääomana, niin kyllä niitä autoja
pitäisi pyrkiä myöskin käyttämään
mahdollisimman pitkään, että pääoma
tulee tehokkaasti käytetyksi. En ole kauhean innostunut semmoisesta
kulutusyhteiskunnasta, että jatkuvasti pitää hankkia
uusia tuotteita ja niitä vanhoja tuotteita sitten romutetaan.
Tässä suhteessa käytetään
ne autot, jotka meillä on, pitkään, tehokkaasti
ja pidetään niistä hyvää huolta.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Autovero on muutettu hiilidioksidipäästöön
perustuvaksi, henkilöautoilta vuonna 2008 ja pakettiautoilta
vuonna 2009. Tuo päästöarvo on siis valmistajan
ilmoittama arvo. Tähän liittyy tuo epäkohta,
jonka täällä edustaja Mustajärvi
nosti esille: on olemassa samoja autotyyppejä, mutta riippuen
siitä, onko ne rekisteröity henkilöautoksi,
pakettiautoksi tai matkailuautoksi, näiden ympäristökuormitukseen
perustuva vero on erilainen. Tämä epäkohta
pitäisi mielestäni poistaa, koska jos vero asetetaan
ympäristöperustein, niin silloin samanlaiset ajoneuvot
samoilla päästöarvoilla tulisi tulkita
myös verotuksessa samoin määrittelyin.
Tässä esityksessä on hyvää se,
että tässä huomioidaan pakettiautojen
veroprosentista tehtävä vähennys 3 prosentin
osalta. Tarkoituksenahan on se, että tuo veronkorotus näille
raskaammille pakettiautoille, selville hyötyajoneuvoille,
ei sitten johtaisi siihen, että pakettiauton sijaan hankitaankin
kuorma-auto ja sillä lailla taas ympäristörasitus
lisääntyisi. Jään vaan miettimään
tässä sitä, onko tuo veroprosentista
tehtävä vähennyksen määrä riittävä,
jotta se tätä hankkimiskäytäntöä ohjaa
ympäristöystävälliseen kalustoon.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! 2009 pakettiautojen osalta tehty veromuutos — siirryttiin
päästöominaisuuksiin — aiheutti
kuitenkin sellaisen ristiriidan, että valmistajan ilmoituksen
mukaan vuotta vanhemmat autot, jotka ovat jo päästöverotuksen
piirissä, ovat moottoritekniikaltaan täysin samanlaisia
mutta ovatkin massan mukaan verotettavia. Tässä uudistuksessa
tulisi huomioida se, että nimenomaisesti tekniikaltaan
täysin samanlaiset autot eivät voisi olla erilaisen
verokäytännön piirissä. Se olisi
nyt hyvä oikaista.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys autoverolain
muuttamisesta on varmasti hyvin aiheellinen siltä osin,
että pakettiautot ovat tässä mukana.
Tosiaan sanon ihan samaa, mitä edustaja Jokinen tuossa
sanoi, että onko se vähennysmäärä siitä veroprosentista
sitten riittävä, että se ohjaa käyttämään
pienempiä autoja kuljetuksissa hyötyajoneuvoina.
Mutta ylipäänsä kiinnittäisin
huomiota siihen rasitteeseen, joka tänä päivänä autoilijoille
asetetaan. 7 miljardia kerätään, ja miljardi
tulee vain takaisin liikenteelle, väyliin jne. Vähävaraiset
ihmiset, joilla ei ole varaa maksaa uutta autoa, joutuvat helposti
maksajiksi näissä veroissa.
Jotenkin ihmettelen myös sitä, että Euroopassa
ylipäänsä ja meillä Suomessa
on dieseliä edistetty, sanottiin kaikille, että hankkikaa
dieselautoja. Nyt niitä sitten verotetaan tulevaisuudessa tämän
dieselveron kautta, ja tuo käyttövoimaveron poistaminenkaan
ei kaikilta osin, ainakaan kun paljon ajetaan, pysty korvaamaan
sitä menetystä, joka tässä aiheutetaan,
ja liikennettä vaikeutetaan ylipäänsä.
Se on meillä kuitenkin harvaan asutussa maassa tärkeä asia,
että ihmiset pääsevät liikkumaan
myös omilla autoillaan, kun kaikkialle eivät raiteet
tai julkinen liikenne yllä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Esitys on varmasti tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen,
mutta edustaja Katajan ja edustaja Sasin puheenvuoroja kuunneltuani
tuli mieleeni, että tässä on se innovatiivinen
ratkaisu hallituksen kehysriihipulmiin. Nimittäin korotetaan
kaikkien niiden hyödykkeiden arvonlisäveroa, joita
ei ole myynnissä.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on taas valitettavasti
yksi tapa hallitukselta tappaa pienyrityksiä. Monella pienyrittäjällä on
toimiva vanha pakettiauto, joka nyt pakotetaan ympäristöveron
kustannuksella vaihtamaan uuteen. Tämä on sitä vihreiden
ympäristöpolitiikkaa.
Keskustelu päättyi.