3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi laivaväen
työ- ja asuinympäristöstä sekä ruokahuollosta
aluksella ja siihen liittyviksi laeiksi
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
kysymys lähinnä siitä, että laivanrakennuksessa
viranomaisvalvonta suunnitteluvaiheessa jätetään
varustamolle ja ainoastaan viranomaisilla on sitten tämä lopputarkastus
tässä. Omassa esityksessään
hallitus myös toteaa, että "koska epäkohtien
jälkikäteinen korjaaminen on kallista ja joskus
jopa mahdotonta". Siitä huolimatta tämä hallituksen
esitys on tässä muodossa.
Minä vertaisin tätä asiaa kuitenkin
esimerkiksi talonrakennukseen. Meillä on hyvä käytäntö tällä hetkellä se,
että meillä on hyvät suunnitelmat, jotka
sitten viranomainen hyväksyy. Sen jälkeen suunnitelmien
mukaan rakennetaan talo, ja pidetään lopputarkastus,
että on rakennettu näitten suunnitelmien mukaan.
Tämä täytyisi olla myöskin tässä laivanrakennuksessa
silloin, että nämä työskentelyolosuhteet
siellä tulevat täydellisesti otetuiksi huomioon.
Tämä taloudellinen riskinkanto jää kuitenkin
sitten rakentajalle tässä.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain tarkoitus
on turvata laivaväen työ- ja asuinympäristön
turvallisuus. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
oli lausunnossaan tätä edellisessä puheenvuorossa
mainittua asiaa lukuun ottamatta yksimielinen, eli erimielisyys
koski laivojen piirustusten ennakkotarkastusta ja hyväksyntää.
Nykyisten säännösten mukaan työsuojeluviranomainen
tarkastaa ja hyväksyy piirustukset aluksen suunnitteluvaiheessa,
ja nyt tämän lakiesityksen mukaan tämä piirustusten
ennakkohyväksyntä poistuu, mutta työsuojeluviranomaisille
jää kuitenkin ohjaus- ja neuvontavelvollisuus,
jota laivanisäntä voi hyödyntää. Lisäksi
työsuojeluviranomaisille jää edelleen
jälkivalvontavelvollisuus, jonka johdosta he voivat tarvittaessa
vaatia korjausten tekemistä aluksella.
Lain täytäntöönpanon jälkeen
on huolehdittava siitä, että tieto lakimuutoksesta
tulee laivanisäntien tietoon, niin että he epäselvissä tapauksissa
ottavat jo ennakkoon yhteyttä työsuojeluviranomaisiin.
Uskon, että jokainen laivanisäntä oivaltaa,
että on parempi kysyä etukäteen neuvoa
kuin korjata virheitä jälkikäteen.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä onkin
edustaja Turusen suusta jo kuultu näitä perusteluja
eli tämä meidän vastalauseemme. Se liittyy
siihen, että tämä ennakkovalvonnan päävastuu
siirretään viranomaiselta laivanisännälle.
Tulenkin sitten yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
lakiehdotukseen lisäystä 5 §:n
uudeksi, 2 momentiksi.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunta on mielestäni ihan oikein
tässä kiinnittänyt myöskin huomiota
vuokratyödirektiivin kansalliseen voimaan saattamiseen
ja on todennut, että näitten laivojen asuintila-
ja ruokahuoltoa koskevan esityksen yhteydessä on tarpeen
selvittää mahdolliset vaikutukset merityösopimuslakiin. Tässäkin
laivanisännän velvollisuutena on huolehtia kaikkien
aluksella säännöllisesti työtä tekevien
työympäristön ja ruoka- sekä asuintilojen asianmukaisuudesta.
Ja on ihan oikein, olen valiokunnan kanssa samaa mieltä siitä,
kun valiokunta katsoo, että tämä täyttää tämän
vuokradirektiivin vaatimukset.
Ihan lopuksi haluan sanoa, että olen tyytyväinen
siihen, että valiokunta on tähän vuokratyödirektiiviin
erityisesti kiinnittänyt huomiota.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tätä lakiahan sovelletaan
suomalaiseen alukseen, ja merilain mukaan alus on suomalainen, kun
kuusi kymmenesosaa on suomalaisen omistuksessa. Edelleen hallitus
sanoo oikein, että jokaisella on oikeus turvalliseen työympäristöön
ja pitää olla kunnolliset asuintilat ja myös
ruokailutilat. Tämän lain ulkopuolelle jäävät
esimerkiksi kalastusalukset, joidenka pituus on alle 24 metriä.
Aivan kuten edustaja Lindströmkin on maininnut, olen
myös sitä mieltä, että se on
kaikkien meidän yhteinen etu, että tämä laivan
tarkastus, kuten entisessäkin laissa, ennakoidaan hyvin
tarkasti, ettei sitten vasta myöhemmin, koska jos sattuu
jotain tulemaan, siinä voi tulla kysymykseen, että kuka
tässä laivan korjauksessa on esimerkiksi vastuussa.
Siinä mielessä edustaja Lindström on
kiinnittänyt tähän vastalauseen mukaiseen
esitykseen ihan oikein huomiota.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on sikäli
vähän tämmöisestä peilireaktiosta
kysymys: kun tässä kuitenkin viranomaisten tehtäviä vähennetään,
niin siitä huolimatta viranomaisen valta merkittävästi
kasvaa. Viranomaiselta kun poistuu tämä suunnitelmien
hyväksymisvelvollisuus, niin tavallaan poistetaan vastuuta
siltä osin, mutta lopputulos voi olla kuitenkin se, että se, mitä tehdään,
ei täytäkään niitä määreitä.
Siinä on isoista taloudellisista asioista kysymys, kun puhutaan
laivanrakentamisesta ja henkilöstötiloista. Siellä on
satojatuhansia, jopa miljoonia, euroja kiinni laitettu.
Tässä lopputarkastuksen yhteydessä viranomaisella
on erittäin suuri valta sitten hyväksyä tai
hylätä, jos ei ole kysymys rajatapauksesta, ja kyllä tämmöisessä tilanteessa
on semmoinen pieni korruption vaara olemassa. Työsuojeluviranomaisella
on aika hyvät suhteet lehtitietojen mukaan myöskin
rakennusliikkeisiin tällä hetkellä, ja
tämäntyyppinen toiminta ei varmaankaan edistä sitä,
että tämäntyyppisiä suhteita
voitaisiin vähentää. Päinvastoin
tämä laajentaa näitä suhteita myöskin
sitten tänne laivanrakennusalalle.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tulee kyllä nyt hiukan hämmentynyt
olo, kun kuuntelee näitä perusteluja, kuuntelee
työsuojeluviranomaisen vastuita ja velvollisuuksia, tätä asiakokonaisuutta,
ja etenkin, kun viitataan vielä korruptioon. Voidaanko
tämmöiseen keskusteluun vetää korruptio
turvallisuusnäkökohtien uhalla, sanoisinko näin.
Haluaisin nyt kyllä esittää kysymyksen
vähän hallituspuolueitten edustajien suuntaan
ja yleensä valiokuntakäsittelyssä ilmenneistä epäkohdista,
että minkä vuoksi tämmöinen
ristiriita nyt on ilmentynyt kansanedustajien välillä,
kun puhutaan erityisesti turvallisuudesta. Tästä haluaisin
kuulla selvitystä. Näin kun rivikansanedustajana
kuuntelee tätä keskustelua, ei ihan pääse
kartalle siitä, mistä tässä perin
juurin on kysymys. Jos täällä joku valiokunnan
jäsen voisi selventää asiaa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kysymys ei ollut minulle osoitettu.
Olen ainoastaan omasta kokemuksestani oppinut sen, että kuuntelen
mielelläni sitä, kun työntekijät
kertovat jotakin. Heidän kokemuksiaan kannattaa kuunnella
tässäkin tapauksessa. Eihän tämä ollut meidän
päästämme lähtöisin,
vaan Merimies-Unioni ja Laivanpäällystöliitto
kiinnittivät huomiota tähän kyseiseen
seikkaan, ristiriitaan, ja siitä lähti tämä meidän
vastalauseemme liikkeelle, eli se on siellä taustalla,
ja se pitää muistaa.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Entisen kokemustaustani perusteella tuntiessani
lukuisan määrän työsuojelupiirien — tai
nykyisten avi-keskusten työsuojeluosastojen, niin kuin
se virallinen nimi on — toimijoita en rohkenisi heihin
viitata kyllä korruptiosyytteillä. He ovat erittäin
sitoutuneita, erittäin asiantuntevia ihmisiä. Pikkuisen
vajaan 21 vuoden aikana, kun seurustelin heidän kanssaan,
en ikinä törmännyt, en kuuna päivänä,
rakennusteollisuudessa sen enempää kuin missään
muuallakaan, että siellä olisi esiintynyt minkäännäköistä korruptioon viittaavaakaan.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Siis tämän lakiesityksen
lähtökohta on hyvä: turvata laivoissa
hyvät toimintaedellytykset niille ihmisille, jotka siellä työskentelevät,
ja hyvät toimitilat. Mutta tapa, miten siihen pyritään,
ei välttämättä ole hyvä.
Kun poistetaan viranomaiselta suunnittelujen hyväksyminen,
ja sitä kautta tietysti viranomaisen vastuu poistuu, ja
jätetään se rakentajalle ja tullaan siihen
tilanteeseen, että valmis laiva täytyy lopputarkastaa,
niin kyllä siinä on tietysti se tilanne, että on
varmasti rakentaja pyrkinyt hakemaan kaiken sen tiedon, mitä viranomaiselta
saa. Loppupeleissä täytyy sitten toivoa, että kaikki
on niin mennyt. Jos ei ole mennyt, niin isoista summista on silloin
kysymys, isoista rahoista kysymys, ja sen takia sitten tämä lopputarkastus
on tärkeätä saada läpi.
Jokainen tietää kuitenkin, kuka mitään
on rakentanut, että kun lopputarkastuksia pitää,
vaikkakin suunnitelmat ovat viranomaiset hyväksyneet, niin
tulee semmoisia tilanteita, joissa joutuu neuvottelemaan, onko tämä riittävän
hyvä vai ei riittävän hyvä,
mutta tässä on taloudelliset panokset niin isot,
että minä en ymmärrä oikeastaan
sitä, miksi tämä suunnitelmien viranomaishyväksyminen
ylipäänsä on pitänyt jättää pois.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Siis ainoa erimielisyys valiokunnassa koski
sitä, kuuluuko työsuojeluviranomaisten tehtäviin
piirustusten ennakkotarkastus ja hyväksyntä vai
riittääkö, että työsuojeluviranomaisilla on
ohjaus- ja neuvontavelvollisuus. Eli tässä korostetaan
nyt sitä, että laivanisäntä kysyy
ohjeita ja neuvoja etukäteen, ja työsuojeluviranomaiset ovat
kyllä velvollisia ohjaamaan ja neuvomaan, ja sitten se
virallinen tarkastus tapahtuu vasta lopputarkastusvaiheessa.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni tässä kohtaa
on tärkeää huomata, että lakiehdotus
vie eteenpäin lainsäädäntöä laivaväen
työolosuhteiden kohdalla ja samalla lainsäädäntöä päivitetään
osaltaan perustuslain mukaiseksi, ja lisäksi sillä luodaan
edellytyksiä kansainvälisen merityöyleissopimuksen ratifioinnille,
mikä sinänsä on myös hyvin tärkeä asia.
Laiva ei ole työympäristönä kovinkaan
tyypillinen, sen me varmasti kaikki tässä salissa
myönnämme. Laivassa tehdään
työtä, mutta samalla siellä asutaan usein
hyvin pitkiäkin aikoja. Siksi on hyvin perusteltua ulottaa
työsuojelun määräyksiä hieman
pidemmälle kuin muuten on yleensä tapana.
Tällä lailla säädetään
laivaväelle tietyt laajassa mielessä työsuojeluun
liittyvät oikeudet. Puhutaan siis todellakin turvallisesta
työ- ja asuinympäristöstä ja
asianmukaisesta ruokapalvelusta myöskin.
Työkaluna tähän valvontaan tuodaan
muun muassa lisää työsuojelutarkastajia
aluksille, ja tarkastukset ovatkin hyvin keskeinen tapa valvoa näitä työolosuhteita.
Minä tietysti itse kannan huolta tässä yhteydessä siitä,
mitkä ovat ne työsuojelutarkastajien resurssit,
elikkä aluksella tapahtuva työolojen valvonta
edellyttää myös työsuojelutarkastajilta
erityisosaamista, ja tällaisia osaajia meillä ei
varmasti ole liiaksi.
Aluksilla tehtävä työ on paitsi raskasta
fyysisesti, tietysti myös raskasta henkisesti, ja työssäjaksaminen
on yksi keskeinen asia, jolla parannetaan kansalaisten mahdollisuuksia
pidentää työuriaan. Kyllä minä koen,
että tämä lakiehdotus vie myös
osaltaan eteenpäin tätä tärkeää tavoitetta,
joka varmasti tässä salissa myös jokaisella
edustajalla on puoluekantaan katsomatta.
Yleiskeskustelu päättyi.