1) Hallituksen esitys laiksi Ahvenanmaan itsehallintolain muuttamisesta
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on pyrkinyt paneutumaan
tähän asiaan mahdollisimman huolellisesti ja ottanut
käsittelyssä myöskin huomioon Ahvenanmaan
erityistilanteen ja — täytyy sanoa — osittain
myöskin hyvät yhteistyösuhteet valiokunnassa.
Tässähän on kysymys siitä, että tärkeät
muutokset koskevat Ahvenanmaan maakunnan osallistumista Euroopan
unionissa tehtävien päätösten
valmisteluun kansallisella tasolla ja myöskin EU:n piirissä.
Lisäksi ehdotetaan mahdollisuutta saattaa niin sanotut
budjettilait poikkeuksellisesti voimaan heti maakunnan hyväksyttyä ne,
ja lisäksi täällä on vahingonkorvausjärjestelyjä.
Lakiehdotuksen 20 §:n 3 momentin mukaan maakuntapäivät
... (Hälinää)
Puhemies:
Ed. Kokkonen, hetkinen. — Kun minun on tästä vaikea
kuulla ed. Kokkosen puhetta, minä en voi olettaa, että tämä sali
kauttaaltaan voisi sitä myöskään
kuulla. Työrauhan tähden kehotan edustajia käymään
yksityiset keskustelunsa salin ulkopuolella ihan ehdottomasti. — Ed.
Kokkonen, olkaa hyvä.
Kiitoksia. — Arvoisa puhemies! Huomattavin muutos on
se, että tämän lakiehdotuksen mukaan
maakuntapäivät voi poikkeuksellisesti valtuuttaa
maakunnan hallituksen määräämään,
että maakunnan talousarvioon liittyvä maakuntalaki
tulee kokonaan tai osittain voimaan, ennen kuin tasavallan presidentti
on tehnyt päätöksen veto-oikeuden käyttämisestä.
Ehdotus tarkoittaa merkittävää muutosta
nykyiseen järjestelyyn, jossa maakuntalaki voi tulla kokonaan
tai osittain voimaan vasta sen jälkeen, kun tasavallan
presidentti on tehnyt ratkaisunsa veto-oikeuden käyttämisestä.
Kysymyksen on arvioitu tulevan esille verraten harvoin, ja sen
ajallinen merkityskin jäisi oletettavasti varsin lyhyeksi.
Mutta maakuntalakien normimerkityksen vuoksi uudistuksen arvioinnissa
on kuitenkin pantava painoa myöskin epätodennäköisille
seurausvaikutuksille. Ehdotus mahdollistaa sen, että maakuntalaki
ehtisi olla ensin voimassa lyhyen ajan, minkä jälkeen
sen voimassaolo lakkaisi presidentin päätöksen vuoksi.
Ehdotus tuo kokonaan uuden elementin päätöksentekoon
veto-oikeuden käyttämisestä. Tämä de
facto voisi kaventaa päätöksentekoon osallistujien
harkintamahdollisuuksia ja merkitä äärimmillään
jopa sitä, että toimivallan ylityksen vaikutuksiin
ei voida enää valtakunnan puolella puuttua.
Välittömän voimaantulomahdollisuuden
ongelmat voivat olla myös kansainvälisperäisiä. Seurauksena
saattaa olla tilanne, jossa Suomen valtio ei voi täyttää velvoitetta
ryhtyä toimiin laittomasti suoritetun valtion tuen takaisin
perimiseksi. Kuitenkin välittömästi voimaan
tulevan maakuntalain nojalla suoritettavat toimet olisivat ehdollisia
ja siitä riippuvaisia, ettei tasavallan presidentti käytä veto-oikeutta.
Ehdotettuun mahdollisuuteen määrätä maakuntalaki
tulemaan voimaan välittömästi liittyy kaiken
kaikkiaan monenlaisia riskitekijöitä. Tämä tuli
varsin selvästi esille asiantuntijoitten kuulemisessa.
Mutta me olemme katsoneet, että toisaalta on tärkeätä,
että maakunnan talousarvion määrärahoilla
on muodollinen lakipohja heti talousarvion soveltamisesta alkaen.
Valiokunta onkin antanut ratkaisevan merkityksen Ahvenanmaan maakunnan
itsehallinnolliselle asemalle ja puoltaa tästä syystä riskeistäkin
huolimatta esityksessä ehdotettua mahdollisuutta talousarvioon
liittyvien maakuntalakien välittömästä voimaantulosta.
Euroopan unioniin liittyen muutama sana. Esityksessä ehdotetaan
merkittävästi täydennettäväksi
itsehallintolain 9 a luvun säännöksiä Euroopan
unionin asioista. Tarkoitus on parantaa maakunnan mahdollisuuksia
osallistua EU:ssa tehtäviä päätöksiä koskevien
kansallisten kannanottojen valmisteluun. Maakunnan vaikutusvaltaa
vahvistetaan asioissa, jotka kuuluvat itsehallintolain mukaan maakunnan
toimintavaltaan. Maakunnan ja valtakunnan kannat on ensisijaisesti
pyrittävä sovittamaan yhteen. Jos tämä ei
ole mahdollista, Suomen edustajien on maakunnan pyynnöstä tiedotettava
myös maakunnan kannasta esitettäessä Suomen
kannanottoja Euroopan unionin toimielimissä. Laki sisältää nykyistä täsmällisemmät
säännökset maakunnan ja valtakunnan toimivallanjaosta
pantaessa maakunnassa täytäntöön
EU-päätöksiä.
Vastuusta yhteisön oikeuden täytäntöönpanosta
haluaisin myöskin sanoa muutaman sanan. Esityksen perusteluissa
käsitellään valtakunnan ja maakunnan
väliseen vastuunjakoon liittyviä kysymyksiä tilanteissa,
joissa maakunta ei ole noudattanut yhteisöoikeudellisia
velvoitteitaan. Vastuu määräytyy sekä yhteisöoikeuden
että kansallisen lain mukaan. Esityksessä lähdetään siitä,
että maakunnan ja valtakunnan toimivallanjako osoittaa
myös niiden välisen vastuunjaon ja että maakunnalla
on täysi vastuu mahdollisesti aiheuttamistaan vahingoista.
Sitten haluan aivan lyhyesti todeta näistä kahdesta
pykälästä: 59 c § ja 59 d §,
joka on uusi, sisältävät ehkä merkittävimmät
muutokset.
Totean 59 c §:n johdosta, että valiokunta
on pitänyt aiheellisena selventää pykälän
sanontaa niin, että siinä säädetään
valtion viranomaisten valmistelevan kyseiset kannanotot yhteistoiminnassa
maakunnan hallituksen kanssa. Suomen hallitus viime kädessä päättää kuitenkin
Suomen vastausten ja kannanottojen sisällöstä.
59 d §:stä, joka on uusi, totean, että yleisperusteluissa
esittämänsä johdosta valiokunta on lisännyt
lakiin uuden pykälän maakunnan kansallisesta vastuusta
Suomen yhteisöoikeudellisten velvoitteiden noudattamatta
jättämisestä siltä osin, kuin
tämä on seuraus toimenpiteistä, joihin
maakunta on ryhtynyt tai joihin sen olisi pitänyt ryhtyä yhteisön
oikeuden asianmukaiseksi täytäntöön
panemiseksi. Ehdotettu sääntely liittyy välittömästi
yhteisön oikeuteen ja koskee yksinomaan maakunnan vastuuta
valtakuntaan nähden. Eli olemme tässä ikään
kuin todenneet sen, että ei ole valtaa ilman vastuuta.
Lisäksi haluan kiinnittää siihen
huomiota, että valiokunta on hyväksynyt kaksi
lausumaehdotusta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Perustuslakivaliokunta on valmistellut
tätä mietintöään erinomaisen
hyvällä huolella, onhan tähän
kulunut jo melkein vuosi aikaa. Kun eduskunta on saanut hallituksen
esityksen 19. päivänä maaliskuuta 2002,
niin tästä näkee, että työ on ollut
perusteellista ja tarkkaa ja siinä on kyllä oleellisesti
keskitytty siihen, mitä tämä esitys pitää sisällään.
Mutta mielestäni perusteellisesti on myöskin todettu,
että lakialoite vuodelta 2001 ja toimenpidealoitteet vuosilta
2001—2002 on esitetty suoralta kädeltä hylättäviksi.
Rouva puhemies! Aavistuksen verran puhun näistä lakialoitteista
ja toimenpidealoitteista, jotka ed. Aittoniemi on tänne
jättänyt ja jotka tässä esitetään
suoralta kädeltä hylättäviksi.
Voisi todeta, että ed. Aittoniemen aloitteissa on kiinnitetty
erinomaisen hyvin huomiota siihen asemaan, mikä kantasuomalaisilla
on verrattuna Ahvenanmaahan. Kun kantasuomalaisten asema verrattaessa
Ahvenanmaan itsehallintoon on sellainen, että ei saa omistaa,
ei saa asua, ei saa siirtyä eikä saa muuttaa,
niin mielestäni toivottavasti tämä ei tule
johtamaan saman tyyppiseen ratkaisuun myöskin muiden maakuntien
osalta, mihin tässä puheenvuorossani vähän
myöhemmässä vaiheessa palaan.
Erityisesti Ahvenanmaan maakunnan ja hallinnon itsenäisyys
on sellainen, mikä on ikimuistoisista ajoista ja, voitaisiin
sanoa, jo vuosisadan alkupuolelta lähtien vahvistettu ja
sitä on kunnioitettu ja ymmärretty, mutta kovin
vaikea on ymmärtää sitä ahvenanmaalaisten
käsitystä siitä, että suomalainen,
kantasuomalainen, on tervetullut tuomaan rahaa sinne, tukemaan eduskunnan budjetin
kautta Ahvenanmaan taloutta, mutta ei saa omistaa, ei asua, ei muuttaa
ja, voisinko sanoa, ei saa mennä naimisiin, tai jollakin
muullakin sanalla tätä voisi lähestyä.
Tältä osin tätä asiaa voisi
tarkastella myöskin myöhemmässä vaiheessa,
että pitäisi olla tasapuolinen ja oikea näköala.
Ed. Aittoniemen kaikissa aloitteissa on olemassa selkeä sisältö,
että suomalaisten, kantasuomalaisten, on vastattava kaikissa
olosuhteissa Ahvenanmaan puolustuksesta, mutta ahvenanmaalaiset
itse eivät missään muodossa, eivät
millään tapaa, ole valmiita hyväksymään
tätä suomalaista puolustusta ainakaan niin, että siihen varauduttaisiin
jo rauhan aikana. On ollut aika mielenkiintoista nähdä ne
tyrmäävät lausunnot ja arvostelu, mitä lehdistössä ja
mediassa on ollut, kun suomalainen sotaväki on jollakin
laivastovierailun matkallaan tutustunut näihin väyliin
ja siihen varustautumiseen ja valmistautumiseen Ahvenanmaan osalta.
Kun Suomessa käydään kuitenkin nyt
keskustelua laajemmissakin puitteissa tämän turvallisuuskysymyksen
osalta, valmistelussa ja muussa aloitteellisen keskustelun muodossa,
niin toivottavasti tämä Ahvenanmaa-kysymys tässäkin
asiassa tulee jotenkin esille ja tulee tämä koko
Suomen, myöskin Ahvenanmaan, vastuu siitä, mitä Suomen
puolustuksen eteen tulee tehdä silloin, jos tämä kriisi
yllättää. Mutta sen osalta, mitä tässä asiassa
nähdään, toivon, että ed. Laakso
puheenvuorossaan ehkä paneutuu näihin Nato-tukikohtiin.
Mutta mitä tulee sitten tähän hallituksen
esitykseen, niin oleellinen esitys ja keskustelun pohja pykälissä näyttää olevan
niin, että maakuntahallituksen nimi muuttuu maakunnan hallitukseksi.
Kuten lain perusteluissakin todetaan, on syntynyt epäselvyyttä siitä,
mikä on maakuntahallitus ja mikä Ahvenanmaan maakunnan
hallitus, ja tällä kaksiosaisella sanalla tehdään
nyt pesäeroa tähän asiaan. Toivottavasti
tämä voisi toteutua ja käydä ja
myöskin syntyä, että se loisi riittävän
eron.
Mutta, rouva puhemies, aivan sellainen oleellinen kysymys: Toivottavasti
tämä Ahvenanmaa-kysymys kävisi mallina
siinä suomalaiseen hallintoon, että muutkin maakunnat
voisivat saada vastaavan tyyppisen itsehallinnon kuin Ahvenanmaalla
nyt on olemassa. Jos tätä asiaa katsotaan niin,
että tämä on vain pelkkänä epäkohtana ymmärrettävissä sisämaasta
katsottuna, niin katsoisin tämän maakuntien vahvistamisen
tarpeen Suomessa oleelliseksi. Jos sillä edesautetaan talouden
ja elinkeinoelämän kohentumista, niin miksi ei
voitaisi ottaa myöskin tästä Ahvenanmaan
itsehallinnosta tavallaan oppia tähän asiaan ja
luoda sellainen järjestelmä, missä eduskunta
ja valtio ja sitten maakuntien hallinto keskustelevat ja sopivat
asioista keskenään? Jos se menee niin hyvin, kuten
tässä perustuslakivaliokunnan mietinnössä selkeästi
todetaan, että epäkohtia ei ole eikä epäkohtia
tule, niin miksi ei tämä voisi toimia myöskin
muualla päin Suomessa?
Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja esitteli, tämä EU-yhteistyö ja
sen toimivallanjako on mielestäni otettu hyvin tässä mietinnössä esille. Ymmärrän
niin, että Suomen hallitus vastaa EU:hun tästä ja
yhteistyössä Ahvenanmaan maakunta vastaa myöskin
Suomeen ja Suomen valtiolle, eduskunnalle, siitä, että nämä asianomaiset
sovellutukset toimivat niin, etteivät siinä kantasuomalaiset
myöskään tältä osin
joudu yksin maksumiehiksi. Luulen, että tällä keskustelulla
ja tällä esittelyllä, mikä tästä on
syntynyt tämän lainmuutoksen myötä,
missä oleellista on se, että tulee maakuntahallituksesta
maakunnan hallitus ja nämä EU-asiat tulevat selkeämmin
täällä todetuiksi, ehkä tämäkin
laki hyväksyttynä tulee parantamaan tätä suomalaista
yhteiskuntaa, yhteiskuntaa, mihin myöskin Ahvenanmaa kuuluu.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan kiinnittää ed. Lahtelan
huomiota siihen, että Ahvenanmaalla on kansainvälisoikeudellinen
asema, joka on määritelty paljon ennen meidän
tänne eduskuntaan tuloamme ja myös jälkehemme
jää, oletan näin.
Toisekseen haluan todeta, että Ahvenanmaan itsehallintolakia
voidaan muuttaa vain eduskunnan ja maakunnan yhtäpitävin
päätöksin.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan kysyä ed. Seppo Lahtelalta,
kun hän pohti sitä, että Ahvenanmaan
itsehallintomallia sovellettaisiin kaikkiin Suomen maakuntiin, tarkoittaako
ed. Seppo Lahtela sitä, että me edellyttäisimme
kansainvälistä sopimusjärjestelmää ja
-järjestelyjä kaikkiin maakuntiimme nähden,
ja tarkoittaako ed. Lahtela erityisesti sitä, että demilitarisoitu
vyöhyke, joka Ahvenanmaa tällä hetkellä on,
tulisi tarkoittamaan koko Suomea mukaan lukien sen, että ahvenanmaalaiset
on vapautettu asevelvollisuudesta. Onko tämä ajatus
nimenomaan ed. Seppo Lahtelan esityksen takana?
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kiljunen on tehnyt aivan oikean
havainnon, analyyttisen kysymyksen, missä tarkoitetaan
jotain muuta kuin mitä tässä kysymyksessä esitettiin.
Tältä osin, rouva puhemies, vastaan, että ed.
Kiljunen varsin hyvin ymmärtää, että tällaista
järjestelmää demilitarisoidusta vyöhykkeestä ei
ole tarpeen luoda muualle eikä se ole yleensä ajankohtaistakaan, Ahvenanmaan
osaltakin voitaisiin harkita sen purkamista. Mutta sellaista järjestelmää,
missä Suomen maakunnat voisivat vähän
itsenäisemmin päättää näitä asioita
ja valtaa voitaisiin siirtää sinne maakunnan tasolle,
tässä asiassa puheenvuorossani tarkoitan.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos ed. Lahtela on hyvin seurannut lainsäädäntötyötä täällä,
hän tietää, että Kainuun kokeiluhan
on juuri sellainen.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Olisi mielenkiintoista tietää,
edustaako ed. Lahtelan kanta keskustan ulkopoliittista näkemystä Ahvenanmaan
asemasta. Ed. Lahtelahan esittää, että todellakin
ne kansainväliset sopimukset, joita Ahvenanmaan asemasta
on olemassa, purettaisiin samoin kuin Ahvenanmaan itsehallintomalli purettaisiin
tai ainakin sitä rukattaisiin olennaisesti nykyisestä.
Toivoisin tietenkin, että joku vastuullisesti suhtautuva
keskustan edustaja ottaisi kantaa ed. Lahtelan puheisiin, vaikka
tiedänkin, että puhujakorokkeelta niitä ilmeisesti
ei saa kutsua huuhaapuheiksi.
Rouva puhemies! Pidän myönteisenä sitä käsittelyä,
joka perustuslakivaliokunnassa on ollut, ja tietenkin myös
hallituksen esitystä hyvänä. Tässä yhteydessä on
kuitenkin välttämätöntä puuttua
siihen, että tavan takaa myös eduskunnassa kylvetään
vihaa, joka kohdistuu Ahvenanmaahan ja Ahvenanmaan asemaan ja ahvenanmaalaisiin.
Ne aloitteet, joita ed. Seppo Lahtela äsken kehui,
pitävät sisällään aivan
pöyristyttäviä väitteitä.
Näissä aloitteissa, jotka ovat ed. Aittoniemen käsialaa,
väitetään, että suomenkieliset
asukkaat ovat Ahvenanmaalla sorron alaisia ja että ahvenanmaalaiset
elävät monessa suhteessa mannersuomalaisten siivellä.
Näissä jokaisessa ed. Aittoniemen aloitteessa
esitetään myös Ahvenanmaan demilitarisoidun
aseman purkamista. Kun vielä ed. Aittoniemi aloitteissaan,
joita siis ed. Lahtela pitää hyvinä ja
myönteisinä ja erinomaisina, toteaa, että mannersuomalaiset
ovat rasismin kohteena Ahvenanmaalla, niin täytyy sanoa, että tällaiset
väitteet ... (Ed. Aittoniemi: Näinhän se
on!) — Siellä ed. Aittoniemi vielä vahvistaa, että hän
on tätä mieltä. (Ed. Aittoniemi: Totta kai!) — Mielestäni
joskus meidän pitäisi vakavasti keskustella siitä,
onko näissä aloitteissa hiventäkään
totta.
Kun olen itse asunut Ahvenanmaalla ja tutustunut Ahvenanmaan
itsehallintolakiin ja puolustanut monissa kansainvälisissä tapahtumissa
Ahvenanmaan erityisasemaa, itsehallintomallia ja alueen demilitarisointia,
niin pidän tietenkin välttämättömänä,
että myös eduskunnassa puolustamme Ahvenanmaan
nykyistä itsehallintomallia.
Me käytämme Ahvenanmaata muun muassa Euroopan
neuvostossa ja Euroopan unionissa myönteisenä esimerkkinä siitä,
kuinka ongelmat voidaan ratkaista, vaikeatkin ongelmat. (Ed. Aittoniemi:
Kallis ongelma!) Ed. Aittoniemen on syytä muistaa, että kun
Kansainliitto perustettiin, niin Kansainliiton perustavan kokouksen
ensimmäisessä työjärjestyksessä oli
kolme kansainvälistä ongelmaa: Siellä oli
Nagorno-Karabah, Lähi-idän kriisi ja Ahvenanmaan
kriisi. Eli yksi näistä kriiseistä on
ratkaistu sillä itsehallintomallilla ja sillä kansainvälisellä sopimuksella, joka
1920-luvun alussa kyettiin aikaansaamaan, ja se on Ahvenanmaan kriisi,
joka todella oli kriisi, joka uhkasi Suomen ja Ruotsin välisiä suhteita.
(Ed. Aittoniemi: Kallis sopimus!)
Me olemme kuljettaneet Ahvenanmaalle myös monia kansainvälisiä valtuuskuntia
esimerkiksi Nagorno-Karabahista ja eräiltä muiltakin
alueilta tutustumaan Ahvenanmaan itsehallintomalliin, koska me näemme,
että tämä itsehallintomalli on sellainen,
jolla on myös tietty esimerkin voima tälläkin
hetkellä. Sen takia tuntuu oudolta, että täällä isonkin
puolueen edustaja — en oikeastaan välitä siitä,
mitä ed. Aittoniemi sanoo ja esittää — mutta
kun isonkin puolueen, keskustapuolueen edustaja, puolueen, joka
ulkopolitiikassa on kuitenkin edustanut vakavuutta ja johdonmukaisuutta
ja kriisien ratkaisua rauhanomaisesti, kun isonkin puolueen edustaja
täällä esittää itsehallintomallin
muuttamista ja demilitarisointia koskevan kansainvälisen
sopimuksen purkamista, niin täytyy kyllä ihmetellä tällaisia puheita.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tiedä, olenko vastuullinen kansanedustaja
siinä mielessä, mitä ed. Laakso juuri
tarkoitti, mutta kuitenkin keskustan virkaiältäni
vanhimpia kansanedustajia tässä salissa, joten,
arvoisa puhemies, ihan lyhyesti vastaan tuohon.
Minun mielestäni myönteistä ed. Seppo
Lahtelan puheenvuorossa oli se, että hän ei kuitenkaan
tehnyt mitään muutosesitystä. Näin
on tulkittavissa, että hän seisoo tämän
esityksen takana kritiikistä huolimatta. On selvää,
että Ahvenanmaalla on oma erityisasemansa. Sitä tulee kunnioittaa.
Suomen keskusta kunnioittaa Ahvenanmaan asemaa ja haluaa säilyttää sen
tulevaisuuttakin ajatellen.
Perustuslakivaliokunta on tehnyt melkoisten kompromissien ja
myös ed. Gunnar Janssonin hyvän asian kehittelyn
jälkeen yksimielisen kannanottonsa, ja tätä kyllä kelpaa
viedä niin täällä eduskunnassa
kuin kansainvälisestikin eteenpäin. Tämä demilitarisointikysymys
on aina vaikea jopa sananakin, mutta kaikesta huolimatta sitä Suomen
keskusta tulee myös kunnioittamaan eikä tämän
kaltaisiin asioihin ole syytä keskustelussa pidemmälle
mennä.
Seppo Kanerva /lib(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Demilitarisointi tietenkin, jonka ovat taanneet
monet valtiot kuten Puolan kuningas, en muista kaikkia, kyllä siellä todella Englantikin
oli olemassa, on aiheuttanut monia vaikeuksia. Esimerkiksi Merivartioston
kohdalla me jouduimme valitsemaan rannikon ruotsalaisia poikia,
jotka osaavat käyttää asetta, merivartiotehtäviin
ja meripelastuksessa tietenkin tarvitaan myös suomen kieltä.
Siellä on paljon suomalaisia purjehtijoita.
Mitä tasapuolisuuteen tulee, niin se ei aina toteudu.
Sanotaan, että suomalaiset eivät saa ostaa maata,
mutta minä ja Liikkuvan poliisin päällikkö,
meillä molemmilla oli alaisia Oolannissa, yhdessä tilanteessa
ostimme maata. Maakuntahallitus ilmoitti, että kun loppusumma
on maksettu, niin asia käsitellään. Niin
me teimme sen.
Det var på den tiden när Gunnar Jansson var kanslichef.
Jag diskuterade med landskapsstyrelsen där de sade att
"Ja, Seppo du får inte. De har gjort fel. Men om någon
som inte är ålänning får, då kommer
du säkert att få."
Ilmeni, että Håkan Branders -niminen henkilö kylläkin
sai. Hän oli ruotsinkielinen. Mutta minä en sitä kieltä riittävän
hyvin osannut, me jouduimme luopumaan. Se on tästä tasapuolisuudesta.
Sitä pitäisi heidän itsensä valvoa.
Mitä tulee ekstraan, niin budjetin yli Suomen valtio
antaa lahjana esimerkiksi Merivartioston palvelukset.
Kari Myllyniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa on varmasti
syytä pitää kieli keskellä suuta
muuten, mutta ed. Laaksolle: Tietenkään ahvenanmaalaisia
ei voi syyttää siitä, mitä suomenruotsalaiset
tekevät, mutta kyllä kai tässä kieliasiassa
kuitenkin sorretaan sen verran, että kun suomenruotsalainen
henkilö muutti Ruotsiin toimiakseen siellä television
johtajana, ensi töikseen hän on lakkauttamassa
siellä suomenkieliset ohjelmat. Kyllä tässä on
jonkinlaista kielisortoa. En tiedä, onko hän Ahvenanmaalta
kotoisin, mutta ehkä tasapuolisuus kieliasiassa voisi olla
paikallaan.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Haluaisin vielä vastata ed. Lahtelalle
ja muille, jotka ovat huolestuneita Ahvenanmaan puolustamisesta.
Muutama vuosi sitten, kun asiasta keskusteltiin laajemminkin suomalaisessa
lehdistössä, puolustusvaliokunta selvitti asiaa.
Tämän demilitarisointia koskevan sopimuksen mukaanhan
Suomi on vastuussa Ahvenanmaan puolustuksesta kriisitilanteessa.
Voin vakuuttaa puolustusvaliokunnan puheenjohtajana puolustusvaliokunnan
jäsenille, ennen kaikkea ed. Seppo Lahtelalle, että tältä osin
kyllä valmiussuunnitelmat ovat olemassa myös Ahvenanmaan
puolustamisen osalta, ettei tarvitse olla huolissaan siitä,
että yks kaks Ahvenanmaalle käy huonosti.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä sanoa niille, jotka
täällä nyt haluavat lietsoa tällaista vastakkainasettelua
Ahvenanmaa ja Manner-Suomi, kiinnittäkää huomiota
siihen, minkä ed. Laakso toi esiin. Eikö teistä ole
minkään arvoista se, minkä tiedätte
näistä kolmesta kriisistä: Nagorno-Karabah,
tiedätte, mikä on tilanne siellä tänä päivänä,
tiedätte myös, mikä on Lähi-idän tilanne?
Me elämme täällä syvässä rauhantilassa.
Voimme matkustaa puolin ja toisin. Olemme jopa käyttäneet
Ahvenanmaata hyödyksi, niin kuin hyvin tiedätte,
tullivapauden ynnä muiden asioiden suhteen. Minusta meidän
pitäisi arvostaa tätä historiallista
saavutusta. Perehtykää paremmin kansainväliseen
tilanteeseen. Silloin ehkä näette tämän
arvon.
Henrik Lax /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Myllyniemi sanoi pitävänsä kielensä keskellä suuta.
Hän lipsui siinä pikkasen ja tämä menee
varsinaisen aiheen ulkopuolelle. Mutta haluan vain todeta, että niin
ruotsalaisen kansanpuolueen kuin kaikkien muidenkin puolueiden ruotsinkieliset
järjestöt ovat pitkään tukeneet
ruotsinsuomalaisten asemaa. Siitä vain hyvin nihkeästi
on suomenkielisissä tiedotusvälineissä todettu.
Gunnar Jansson /r:
Fru talman! Med jämna mellanrum för vi den
här typen av diskussioner. De är hälsosamma,
nyttiga och för i allmänhet också ärendena
framåt. Så var det när jag kom hit till
riksdagen för 20 år sedan och så tycks
det förbli.
Efter en lugn remissdebatt har grundlagsutskottet behandlat
denna framställning. Den är den äldsta
som finns i grundlagsutskottet och den är den tredje äldsta
som överhuvudtaget är under behandling i riksdagens
utskott. I grundlagsutskottet har propositionen undergått
en mycket noggrann behandling, som det också framgår
av betänkandet. En så noggrann behandling att grundlagsutskottet
i beslutfört antal besökte Åland i september.
Som medlem av utskottet kan jag säga att det var ett nyttigt
besök och det var också vägledande för
det framtida umgänget därför att som
vi alla vet, det här är ju inte slutet på utvecklingen
utan en del av utvecklingen.
Man kan notera att det här är fjärde
gången som självstyrelselagen för Åland
nu ändras efter anslutningen till EU. Så komplicerat
har det visat sig vara att anpassa nationella regelverk till ett övernationellt
beslutsfattande i EU. Det här är ett betydande
steg på vägen och det är också ett
erkännande för att självstyrelsen på Åland
nu efter 80 år av verksamhet har nått den mognad
där man i lagstiftningen kan införa den här
typen av nya saker och nya system.
Ordförande Paula Kokkonen nämnde redan de ganska
komplicerade omgångarna kring 20 § där en
enig regering på föredragning av justitieministern
kom till samma slutsats: självstyrelsen har nått
en mognad där man kan överföra ett större
ansvar som följer med den större maktutövning
som åländska institutioner under självstyrelsesystemet
har.
En del av ansvaret som följer av maktutövningen
måste också lösas i förbindelse
med EU-ärendenas både nationella beredning och
genomförande och de regler om dem som nu finns i 59 d §.
Den är en ny paragraf och den har fått en utformning
som är lagtekniskt korrekt, den står i överensstämmelse
med maktfördelningen inom EU mellan staten och landskapet,
den är teoretiskt funktionsduglig men kommer ändå i
praktiken aldrig någonsin att tillämpas. Enligt
alla prognoser är det så, det måste finnas
en regel om landskapets nationella ansvar under EU-rätten men
nog måste politiken också i framtiden fungera
på ett sådant sätt att man inte behöver
gå till paragraferna för att lösa konflikter.
Därför är det bra att ha en sådan
här säkerhetsventil, men jag tror att 59 d § kommer
att förbli en paragraf på papper som inte behöver
tillämpas, knappast någonsin. Ändå några
ord om den: På Åland pågår det
redan en diskussion om vad 59 d § 4 mom. egentligen innebär.
Finns det utrymme för jämkning och på vad
skall en sådan jämkning baseras? Jag omfattar
utskottets ställningstaganden med vissa svårigheter
på grund av opinionen på Åland, men betänkandet är
som vi hörde enigt.
Paragrafens 4 mom. skall förstås så att
om man säger hur en jämkning skall utfalla, hur
resultatet av en jämkning skall vara, då är
det ingen jämkning. Därför är
det enligt min mening korrekt att i paragrafen säga att
skadeståndets eller betalningsskyldighetens storlek kan
jämkas, och sedan står det i motiveringarna vilka
grunder som gäller för en sådan jämkning.
Där hänvisar alltså utskottet till landskapets
bärkraft. Det må väl sägas här,
det som inte behöver sägas i betänkandet, ännu
mindre i paragrafen, att med bärkraft avser man två saker, å ena
sidan det andliga humankapitalet som utgörs av människor
och å andra sidan det materiella ekonomiska kapital som
utgörs av ekonomisk bärkraft eller pengar om man
så vill.
Därför är det enligt min mening
tillräckligt att tala om bärkraft även
om det finns många, många sådana på Åland
som gärna hade sett att det skulle stå i betänkandet
vad man menar med bärkraft. Men det är alltså någonting
som enligt min mening inte behövs. Bärkraft har
en etablerad tolkning och tillämpning.
Arvoisa rouva puhemies! Juuri tämä 59 d § oli tämän
käsittelyn aikana ehkä hankalin, mutta kuten valiokunnan
puheenjohtaja jo mainitsi, valtaan kuuluu myöskin vastuu.
Maakunnan edustajana kyllä väitän, että maakunta
ei ole koskaan pakoillut sitä vastuuta, joka liittyy julkisen
vallan harjoittamiseen, koska toimiihan myöskin Ahvenanmaa
demokraattisesti. Tämän johdosta sen tyyppinen
sääntely, joka nyt ehdotetaan 59 d §:ssä,
on perusteltu. Siihen liittyi käsittelyn aikana kaksi ongelmaa.
Toinen on se niin kutsuttu suhteellisuusperiaate ja toinen välienselvittelymekanismi.
Molemmat saivat matkan varrella ratkaisunsa.
Ongelmaa oli ehkä eniten siinä, että ensimmäisen
momentin seuraamusten, siis tämän sanktiojärjestelmän,
tarkoitus on toimia pakotteena, jotta EU:n jäsenvaltio
toimisi EY-lakien mukaisesti. Seuraamusten täytyy olla
hyväksyttävässä suhteessa niihin
päämääriin, joihin ne tähtäävät.
Pykälässä mainitut rahamäärät
perustuvat siihen, että EU:n jäsen voi ainoastaan
olla valtio. Siksi on minusta kohtuutonta, että Ahvenanmaa,
joka vastaa toki sataprosenttisesti lainsäädännöstä maakuntapäivien
toimialoilla, mutta jonka talous edustaa 0,47:ää prosenttia,
siis alle puolta prosenttia koko maan taloudesta, sellainen osa
maatamme, olisi taloudellisessa vastuussa samassa asemassa kun EU:n
jäsenvaltio olematta valtio. Tässä on
se suhteellisuusongelma, mutta se sai onneksi ratkaisunsa.
Mitä tulee neljänteen momenttiin elikkä välienselvittelyyn,
jos niin voi sanoa, niin oli keskustelua myöskin siihen
suuntaan, että jos ei mentäisi suoraan tuomioistuimeen,
olisi voitu mennä vaikka Ahvenanmaan valtuuskunnan kautta,
koska Ahvenanmaan valtuuskunta on tämmöinen välienselvittelyelin
valtiovallan ja maakunnan välillä. Valiokunta
päätyi kuitenkin tähän ratkaisuun,
ja se on minusta jopa onnistunut, elikkä tämä selvittely
on mukana siinä, sovittelurajat ovat avoimet, mutta on
aina otettava huomioon, että Ahvenanmaalla on niin mitättömän
pieni kantokyky verrattuna koko maahan, joten juuri siihen sen sovittelun
täytyy perustua.
Elikkä, arvoisa rouva puhemies, niiden tahojen, jotka
vielä ehkä haluavat kaataa tämän
lainmuutoksen — sillä tarkoitan Ahvenanmaan maakuntapäiviä enimmäkseen — perustelut
ja motiivit ovat nähdäkseni ihan toisenlaiset
kuin ne periaatteet, jotka ilmenevät tästä laista.
Jos tämä lainmuutos vielä kaadetaan,
siihen on sitten löydettävissä ilmeisesti
ihan toisen tyyppiset syyt kuin ne, joista me nyt keskustelemme.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies, fru talman! Tämä ed. Janssonin puheenvuoro
koski samaa teemaa, jota itsekin aioin kosketella. Merkittävin
muutos, mitä perustuslakivaliokunta teki hallituksen esitykseen, koski
juuri tätä 59 d §:ää,
säännöksiä yhteisön
oikeuteen perustuen vastuun jakautumisesta kansallisesti valtion
ja maakunnan välillä. Tätä koskevat
ehdotukset olivat hallituksen valmisteluissa mukana aina siihen
saakka, kunnes Ahvenanmaan maakuntahallitus neuvonpidoissa jyrkästi vastusti
sen kaltaisia, ja ne jäivät sen takia hallituksen
esityksestä pois. Mutta tuo tarve selkeämmistä pelisäännöistä on
ilmeinen, ja voin hyvin yhtyä näihin perustuslakivaliokunnassa
nyt kirjattuihin perusteisiin, miksi tällaiset normit tarvitaan.
Muutoin korvausvastuun määräytyminen
ja jakautuminen jäisi kuitenkin aika harmaalle vyöhykkeelle.
Se olisi uuden oikeuden luomista tavallaan kansallisesti, jos tällaisia
joudutaan sinänsä hyvin epätodennäköisessä tilanteessa
soveltamaan.
Nämä säännökset
pohjautuvat juuri sille esityölle ja ovat sinänsä hyvin
harkittuja. Tässä yhteydessä on syytä korostaa
myös maakunnan kannalta, että jos tällainen
rikkomus tapahtuisi, että maakunta ei omalla lainsäädäntökompetenssinsa
alueella toimisi unionin säännösten mukaisesti,
niin se, että meillä on kansallisesti selvät vastuunjakosäännökset
maakunnan ja valtion välillä, auttaa myöskin
sen summan määrittelyssä, mihin esimerkiksi
komissio tai EU:n muut toimielimet päätyisivät
rikkomuksen tapahduttua. Nythän me voimme osoittaa, että kun
kysymys on näin pienen väestömäärän
alueella tapahtuneesta rikkeestä, sen väestömäärän
mukaan pitää myöskin nämä sanktiot
ja mahdolliset seuraamukset mitoittaa eikä koko yli viiden
miljoonan suomalaisen väestömäärän
perusteella. Jos näitä säännöksiä ei
olisi, niin tähän vetoaminen olisi huomattavasti
hankalampaa, kun aina kuitenkin nuo katsotaan koko valtion rikkeeksi,
vaikka se olisi itsehallintoalueen hallinnosta aiheutuva täytäntöönpanovirhe.
Tässä mielessä pidän hyvänä, että nyt
maakuntapäivien puoleltakin on tähän löytynyt
neuvotteluissa valmiutta, ja haluan kiittää näihin
yhteyksiin osallistuneita, että näinkin hyvään
lopputulokseen tässä on päästy.
Toivottavasti se pitää vielä maakuntapäivien
koko käsittelyn läpi.
Sitten tässä on toisena kysymyksenä ollut
tuo korkeimman oikeuden lausunto-oikeus tai -mahdollisuus maakuntalaeista
ennen tasavallan presidentin vahvistamispäätöstä.
Tässä nyt on ehkä hiukan astian makua
sikäli, että se liittyy ehkä tähän
arpajaislain käsittelyyn, mutta tuollainen selvitys, johon
ponsi hallitusta velvoittaa, luonnollisesti on syytä tehdä. Äkkiseltään
on vaikea nähdä sellaista elintä, joka
tässä korkeimman oikeuden voisi korvata, mutta
toki on syytä miettiä erilaiset vaihtoehdot läpi.
Toivon, että tässä jatkokeskustelussa
pysytään asiassa ja siinä, että näillä korjaustoimilla Ahvenanmaan
itsehallinnollinen asema on edelleen hyvin esikuvallinen. Sen verran
on syytä kuitenkin muistuttaa, että esimerkiksi
tämä Ahvenanmaan yksikielisyyspolitiikka kaikessa
totaalisuudessaan tällä hetkellä ei ole
oikein sopusoinnussa esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimusten
kanssa. Siinä suhteessa tällaisia toiveita maakuntahallinnolle
on syytä esittää, että mahdollistetaan
omakielinen opetus, esimerkiksi suomenkielisten osalta, Ahvenanmaalla
ja myöskin käytännön kielenkäyttömahdollisuudet.
Siitä huolimatta, että hyvin Suomen valtio tunnustaa vanhat
kansainväliset sopimukset ja Ahvenanmaan siihen liittyvät
kielipoliittiset määräykset, samanaikaisesti
Suomen valtion ja myös Ahvenanmaan maakunnan tulee kunnioittaa
ja pyrkiä täysimääräisesti
toteuttamaan myös Euroopan ihmisoikeussopimuksia ja oman
perustuslakimme määräyksiä.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Johannes Koskinen arvioi puheenvuorossaan
mietinnön kakkospontta ja oli näkevinään
siinä astian makua. Sanoisin näin, että jos
kauneus on katsojan silmässä, niin se on nyt kyllä sitten
ministerin omassa silmässä tämä astian
maku, tai jos se on kuulijan korvassa, niin on ministerin korvassa, että tähän
sisältyy joku viesti, joka liittyisi ymmärtääkseni
aikaisempaan lainsäädäntötyöhön täällä.
Näin ei mielestäni ole. Me olemme hyvin rauhallisesti
pystyneet käsittelemään tätä kysymystä myös
ministerin johtamassa työryhmässä. Ei
tämä asia ole ollut esillä valiokunnassa
tätä asiaa käsiteltäessä,
vaan kyllä me olemme nähneet, että aidosti
pitäisi tätä asiaa selvittää.
Se ei voine olla kynnyskysymys kellekään.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvin paljon samoista asioista olin
ajatellut puhua kuin oikeusministeri Koskinen täällä jo
puhuikin.
Perustuslakivaliokunta on perinteisesti ja myös kuluneella
kaudella ja edellisellä kaudella pitänyt tiiviisti
Ahvenanmaan maakuntaan yhteyksiä ja keskustellut erilaisista
valtiosääntö- ja EU-oikeudellisista ongelmista
hyvässä yhteistyössä, niin hyvässä,
että vaikeistakin asioista on voitu luottamuksellisesti
ja suoraan keskustella. Vierailullamme maakunnassa viimeksi muun muassa
näistä maakunnan kieliasioista käytiin hyvin
suoraa ja rehellistä keskustelua, jossa itsekin nostin
esille varsinkin sen, että tuntuu hyvin kohtuuttomalta,
että kun on virkamiehiä, joiden tehtävä on
kuitenkin seurata myös tätä varsinaisen
maan puolella, fastlandetin puolella, tapahtuvaa lainsäädäntöä ja
pystyä kommunikoimaan, niin silloin jos heidän
jatkokoulutustaan on saatavissa vain suomen kielellä, on
esiintynyt tilanteita, joissa siihen on suhtauduttu hyvinkin kielteisesti,
jos virkamies haluaa jatkokouluttautua lainsäädäntöön
suomeksi Suomessa. On ollut selvästi helpompaa saada sitä koulutusta
vaikka sitten jollakin kansainvälisellä valtakielellä kuin suomen
kielellä. Se on tietysti hyvin kohtuuton ja turha tilanne.
On ymmärrettävää ja hyväksyttävää myös
se, että Ahvenanmaan viranomaiset pääsääntöisesti lähtevät
siitä oikeudesta, joka heille on tietysti säädettykin,
että Ahvenanmaa on ruotsinkielinen ja hallintokieli on
tietysti ruotsi ilman muuta ja että kanssakäyminen
Helsingin hallinnon kanssa tapahtuu pääsääntöisesti
ruotsin kielellä. Se on tietysti se sääntö,
mutta kyllä tuntuu hyvin hankalalta, ettei siihen yhdistetä tämmöistä jokaiselle
kansakunnalle luontevaa parasta mahdollista joustavaa asioiden hoitoa
ja silloin myös siis suomen kielen osaamisen arvostusta.
Mielestäni liioitellaan suomen kielen uhkaa, joka siitä koituisi,
että huippuvirkamiehet muun muassa kouluttautuisivat välillä myös
suomen kielellä.
Mutta sitten itse tähän lakiesitykseen. Minulle hyvin
tärkeä, suorastaan kynnyskysymys, tässä muuten
niin tärkeässä ja tervetulleessa laissa
oli kyllä tämä toivottavasti täysin
turhaksi jäävä pykäläkokonaisuus
vahingonkorvausasioissa. On hyvin kestämätöntä,
että me, jotka hyvää hallintoa viemme — muun
muassa ed. Gunnar Janssonin kanssa olemme Euroopan perusoikeuskirjaankin
sen saaneet — samalla jättäisimme tässä omassa
kansainvälisoikeudellisessa mielenkiintoisessa rakenteessamme
näin keskeisen kysymyksen yhtäkkiä säätämättä siksi,
että se on ollut poliittisesti vaikeata ja arkaluontoista
eikä yhteisymmärrykseen ole päästy.
Ed. Jansson ja sitä ennen valiokuntamme puheenjohtaja Kokkonen pääsääntöisesti
esittelivät tämän vahingonkorvauspykälän.
Joitakin huomioita kuitenkin:
On ymmärrettävää ja mielestäni
oikein hyvä, että me valiokunnassa päädyimme
siihen, että perusteluihin kirjattiin, että vastuumäärän
sovittelussa on hyväksyttävää kiinnittää huomiota maakunnan
taloudelliseen kantokykyyn. Tämä olisi ehkä kirjoittamattakin
päivänselvää; silloin, kun sovitellaan,
sovittelu on kahden kauppaa ja siinä etsitään
kaikkia liikkuvia osia, jotka siihen tapaukseen liittyvät.
Mutta pöytäkirjaan haluan jääväksi
kyllä näkyviin sen, että tämä on
tarkoitettu juuri niin kuin se on kirjoitettu. Siitä ei
seuraa, että siis on aina soviteltava siihen näkökulmaan,
mikä väitetään olevan maakunnan
kantokyvyn mukaista. Jos taas kysymyksessä olisi tahallinen,
tietoinen rikkominen, vaikka Helsingistä olisi ihan selvästi
annettu ohjeita tai Brysselin suunnasta aivan yksiselitteisiä ohjeita,
jos semmoinen tilanne olisi, niin on päivänselvää,
että silloin sovittelussa on toisiakin elementtejä.
Olen kyllä siinä mielessä optimisti,
että uskon ed. Gunnar Janssonin näkemykseen, että tätä ei käytännössä tarvita,
joskin muutamat viimeaikaiset ympäristö- ja kalastusasiat
antavat viitteitä, että maakunnassa on kyllä toisenlaistakin
ajattelua. Jos Itämeren kalakantojen suojelun takia joudumme
erittäin radikaaleihin EU-tason kalastusrajoituksiin, niin
saatan kuvitella, että aivan helppoa tämä Helsingin
ja Maarianhaminan välinen yhteistyö ja näkemysten
sovittaminen yhteen ei ole.
Sitten, arvoisa rouva puhemies, tähän ponteen 2:
En nyt rupea ottamaan kantaa siihen, onko oikeusministeri haistanut
oikein vai onko tässä laajempi yhteys, kun valiokunta
vaatii selvitettäväksi sitä, onko korkeimmalla
oikeudella kaksoisroolia, jopa jääviystilanne,
siinä, että se toisaalta voi antaa presidentin
pyynnöstä presidentille lausuntoja, niin kuin
mainitussa arpajaislaissa juuri kävi, ja toisaalta sitten
ratkaista yksittäisiä toimivaltariitoja, jotka
nousevat esimerkiksi maakunnasta käsin. Saattaa olla ja
on päivänselvääkin, että on
ihan hyväksyttävää selvittää ja
pohtia asiaa nimenomaan jääviyden näkökulmasta.
Jos on jo kertaalleen asiaan ottanut kantaa, niin on selvää,
että kyky irtautua aikaisemmasta kannasta voi olla kelle
tahansa vaikea asia ja varsinkin tuomioistuimelle, jolla nyt on
tietysti velvollisuus mahdollisimman loogiseen ja seurattavaan ja
pysyvään argumentointiin.
Toisaalta tämä on hyvin poikkeuksellinen sopimusjärjestely,
jolla on kansainvälisoikeudellinen tausta. On aika vaikea
kuvitella, että suomalaisessa oikeudenkäynnissä riippumattomassa tuomioistuinlaitoksella
ja sen ympärillä olevissa ehkä mainituissa
neuvotteluelimisissäkin olisi kovin paljon uutta huippuosaamista
tämän sopimuksen soveltamisessa ja arvioimisessa,
joten ne esillä oleva vaihtoehdot, joissa haetaan ehkä toista
elintä tähän lausunnon antamiseen, ovat
olleet kuitenkin semmoisia, joissa tavalla tai toisella ainakin
osa korkeimman oikeuden osaamisesta ja jäsenistöstä olisi
käytettävissä. Minä näen,
että siinä on kyllä silloin selvästi
merkkejä siitä, että samat ongelmat itse
asiassa mahdollisesta jääviydestä, mahdollisesta
sitoutumisesta aikaisempaan kantaan, jäävät
silloin elämään. Rohkenen epäillä,
että tämä kakkospontemme jäänee
ehkä ainakin hyvin pitkäaikaiseen selvitykseen.
Mutta koska valiokunnassa oli selvä enemmistö halukas
nostamaan tämän selvitykseen, niin itsekin siihen
suostuin.
Lopetankin, arvoisa rouva puhemies, siihen että sekä tämä korkeimman
oikeuden poikkeuksellinen asema että ehkä arpajaislaissakin
nähty hankala tilanne, jossa saattaa tulla se, että perustuslakivaliokunta
toisaalta on yksiselitteisesti Suomen perustuslain ylin tulkitsija
ja toisaalta sitten korkeimmalla oikeudella kuitenkin tässä suhteessa
Ahvenanmaahan on oma roolinsa, ovat tähän poikkeukselliseen,
viime vuosisadan alkupuolella syntyneeseen kansainväliseen
järjestelyyn liittyviä, hiukan vaikeasti yleiseen
oikeusoppiin kokonaan yhdistettäviä rakennelmia.
Siitä syystä olen ollut jossain määrin
taipuvainen ymmärtämään niitä enemmän
kuin ilman tämmöistä kansainvälisoikeudellishistoriallista
taustaa vasten muuten olisin.
Siitä samasta syystä ja Ahvenanmaan tästä poikkeuksellisesta
asemasta johtuen, vaikka se on hyvin vaikea loppuun asti selittää,
olen hyväksymässä valiokunnan mukana
tätä rakennelmaa, jossa valiokunta voi jo ennen,
kuin asia on lopullisesti presidentin taholta hyväksytty,
toimeenpanna lakeja, vaikka toisaalla vasta tarkistetaan, ovatko
ne toimeenpantavissa. Rakennelma ei ole kaunis, se ei ole meidän
oikeusjärjestelmämme mukainen, mutta se kiistatta
toisaalta on omiaan vahvistamaan ja alleviivaamaan sitä,
että Ahvenanmaalla on poikkeuksellista itsehallintoa ja
oikeutta käyttää valtaansa. Rohkenen
toivoa, että tälle pykälälle
kävisi samalla tavalla kuin ed. Jansson epäili,
että vahingonkorvaukselle käy. Mutta tältä osin
kyllä saattaa käydä myös niin, että toiveeni
on turha ja muutamia tilanteita saatamme nähdä,
joissa todetaankin, että jo toimeenpantu päätös
ei olekaan kunnossa, jolloin, aivan niin kuin valiokuntamme puheenjohtaja Kokkonen
sanoi, saattaa tulla tilanteita, että esimerkiksi taloudellisia
etuja on siirtynyt, on jo jaettu rahaa tai oikeuksia tai vastaavasti
joku muu on menettänyt jotain. Tämän
kaltainen järjestely nyt ei ehkä toivottavasti
toistu tässä talossa muissa yhteyksissä.
Gunnar Jansson /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Hyvin lyhyesti: Ihan varmasti tullaan
säästeliäästi soveltamaan tätä momenttia
20 §:ssä. Kun vielä ihan selvästi
sanotaan, että annettuja sosiaalisia etuja ei peritä takaisin,
vaikkakin laki kaatuu, niin sekin on omiaan lisäämään
sitä varovaisuutta, jolla tätä käytetään.
Mutta siihen on toisenlaiset perustelut myöskin, elikkä perustuslain
80 §, joka nyt vaatii lakitasoa yhä enemmän
ja enemmän, koskee myöskin Ahvenanmaan lainsäädäntöä.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Toivottavasti näin on, mutta
tosiaan sosiaalisten etujen lisäksi saattaa syntyä myös
erilaisia elinkeinoetuuksiin tai muihin liittyviä asioita,
joiden osalta tilanne saattaa olla hankala. Saattaa olla myös
erittäin hankalaa, jos kysymys on ollut siitä,
että tavalla tai toisella on suosittu jotakin ja joku toinen
on kerennyt jo menettää jotain tai esimerkiksi
luopunut hankkeesta ainakin henkisesti tai taloudellisestikin jo peruuttamattomasti
ja tilanne sen jälkeen muuttuu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi Ahvenanmaan
itsehallintolain muuttamisesta ja perustuslakivaliokunnan mietintö sillä asiantuntemuksella,
mitä valiokunnan
ulkopuolisena edustajana olen selville saanut, vaikuttavat minusta
varsin hyviltä. Mielestäni Ahvenanmaan kysymyksiä pitää lähestyä historialliselta
taustalta, ja mielestäni meidän suomalaisina tulee
kunnioittaa yksiselitteisesti niitä sopimuksia, joita aikoinaan
kansainvälisistäkin puitteista käsin
on tässä asiassa tehty. Tämän
nimenomaan haluan todeta Suomen keskustan eduskuntaryhmään
kuuluvana kansanedustajana tässä yhteydessä.
Ahvenanmaa omaa omat ominaispiirteensä, jotka on hyvä nähdä. Meillä saa
olla tällainen itsehallinnollinen maakunta Suomen yhteydessä,
jolle on vankat historialliset perusteet, joiden me tiedämme
1900-luvun alkuvuosikymmeninä muotoutuneen ja jotka Kansainliiton
toimesta, Kansainliiton ehkä mittavimpana poliittisena
saavutuksena, on aikanaan aikaansaatu.
Itse olen saanut aikoinaan käydä Keski-Suomen
maakuntahallituksen jäsenenä tutustumassa Ahvenanmaan
asioihin, ja mielestäni on myöskin hieno asia,
että Ahvenanmaa omaa sen itsehallinnon, jota he kokivat
tarpeelliseksi maakunnalleen ja korostivat suuresti aikanaan, että muun muassa
presidentti Urho Kekkonen hyvin syvästi antoi tunnustuksen
Ahvenanmaan itsehallinnolle ja niille erityisolosuhteille, joita
tässä on. Ahvenanmaan puolustuskysymyksiin täällä on viitattu,
mutta kun ne ovat vanhoja kansainvälisiä sopimuksia,
niin vanhan rajapyykin siirtämiseen ei pidä olla
aihetta, vaan vanhoja rajapyykkejä — käytän
tuommoista kuvaannollista sanontaa — ei pidä käydä siirtelemään,
vaan niitä pitää kunnioittaa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Muutamalla sanalla ottaisin osaa tähän
keskusteluun, joka koskee Ahvenanmaan itsehallintomallia ja ennen
kaikkea sen soveltuvuutta kansainvälisessä kehyksessä.
Täällä on käytetty paljon puheenvuoroja,
osin railakkaitakin ja provosoivia. Muun muassa osa näistä lakialoitteista,
joita tähän on laitettu ja toivomusaloitteista,
joita tähän on liitetty mukaan, ovat selvästi
provosoivia luonteeltaan. Ei pidä provosoitua, jos provosoidaan.
Minusta ed. Janssonin puheenvuoro oli aloitukseltaan aivan poikkeuksellisen
erinomainen, kun hän edustaa nimenomaan Ahvenanmaata tällä alueella
ja totesi vain, että aika ajoin tässä salissa
käydään tällaista keskustelua,
ja käytti vielä termiä, että tämmöinen
keskustelu on hyödyllistä ja terveellistä.
Minusta se oli terveellisesti ja hyödyllisesti sanottu
myöskin. Te osaatte arvostaa sitä, että tämän
tyyppisessä demokratiassa meillä on myöskin
erilaisia kantoja ja hyvä on ne eritellä ja todellisuudessa
aistia myöskin, kuinka aidosti oikeastaan Suomessa valtaenemmistö tukee
sitä itsehallintomallia, joka on aikaansaatu.
Täällä keskustan edustajat, muun
muassa ed. Rossi, totesi, että keskusta myöskin
tukee demilitarisointia, joka Ahvenanmaalla on toteutettu. Todellisuudessa
tässä asiassa ei puolueilla voi kantaa olla, koska
meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin tukea sitä järjestelyä,
koska kyse on itse asiassa kansainvälisistä sopimusvelvoitteista,
joihin Suomi on sitoutunut Ahvenanmaan osalta. Sen sijaan on hyvin
mielenkiintoista tietysti pohtia sitä kysymystä,
missä määrin Ahvenanmaa ja jopa meidän
kielivähemmistömme asema on kansainvälisesti
esimerkillistä. Arvoisa puhemies, joka on Suomen valtuuskunnan
puheenjohtaja Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
parlamentin yleiskokouksessa, on hyvin tietoinen siitä,
että siellä tasolla useastikin, kun on vaikeita
konfliktitilanteita, joita Euroopassakin on, ja kun niihin on pyritty
löytämään ratkaisumalleja, olemme
voineet käyttää juuri Ahvenanmaata mainiona
esimerkkinä siitä, kuinka eri osapuolet tyytyvät
kompromissiin, joka loppujen lopuksi sitten hyödyttää kaikkia.
Muun muassa kaksi vuotta sitten Moldovasta oli valtuuskunnat.
Siellä on Transnistrian separastinen alue ja kiista, joka
on edelleenkin ratkaisematta. Nämä kiistelevät
osapuolet kutsuttiin Ahvenanmaalle, ja saimme nauttia maakuntahallinnon
vieraanvaraisuudesta, ja myöskin käytiin juurta
jaksaen lävitse itsehallintolainsäädäntöä. Se
oli selkeästi yksi keskeisiä osatekijöitä,
joka on edesauttanut muun muassa neuvotteluprosessia, jota parhaillaan
käydään, kun ollaan kansainvälisesti
määrittelemässä Transnistrian
asemaa osana Moldovaa, mutta autonomisena alueena. Tämä on
tässä suhteessa juuri arvokasta, että meillä Suomessa
on myöskin mallia tarjota kansainväliseen keskusteluun.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys, josta
me parhaillaan keskustelemme, kuitenkin liittyy siihen, että me
joudumme arvioimaan Ahvenanmaan itsehallintolakia suhteessa Euroopan unionissa
tehtävään päätöksentekoon.
Tässä suhteessa minusta on hyvä tuoda
esille se seikka, että Ahvenanmaan puolelta on myöskin
otettu yhteyttä allekirjoittaneeseen eduskunnan edustajana
Euroopan unionin tulevaisuuskonventissa. Ahvenanmaalaiset ovat tuoneet
huolensa esille sen suhteen, että he ovat itsehallintoalue,
jolla on omaa lainsäädännöllistä valtaansa,
ja toisaalta tilanne on kuitenkin se, että tässä tulevaisuuskonventissa
ainoastaan jäsenvaltiot ovat edustettuina. Nämä itsehallintoalueet,
joilla on siis lainsäädännöllistä valtaa
myöskin, eivät ole suoraan edustettuina konventin
työskentelyssä, ja kuitenkin tässä tulevassa
perussopimuksessa Euroopan unionin perustuslaista joudutaan myöskin
kiinnittämään huomiota siihen, miten
itsehallintoalueiden, joilla on lainsäädännöllistä valtaa,
asema tulee jatkossa määrittymään.
Itse asiassa unionissa on erittäin paljon vastaavia alueita.
Tämä Ahvenanmaa on Suomessa poikkeus, mutta unionissa
se ei ole lainkaan poikkeus, vaan kysymys on erittäin isosta
asiasta.
Tältä pohjalta laadimme sitten tuonne konventtiin
aloitteen, jossa lähdettiin liikkeelle siitä, että läheisyysperiaatteen
seurannon osalta itsehallintoalueella täytyy olla mahdollisuus
olla mukana prosesseissa, myöskin itse asiassa lainsäädäntöä ministerineuvostossa
toteutettaessa. Itsehallintoalueilla täytyy silloin, kun
lainsäädäntö koskee niitä,
olla mahdollisuus edustautua näissä kansallisissa
valtuuskunnissa. Sen lisäksi tietysti myöskin
laajemmin Euroopan tuomioistuimeen liittyen itsehallintoalueilla
täytyy olla tiettyjä oikeuksia.
Tältä pohjalta teimme konventtialoitteen,
johon itse asiassa tuli erittäin paljon allekirjoituksia,
koska, kuten totesin, tämä ongelma on laajempi
eurooppalaisessa mittakaavassa, ja ehdotimme sitä, että perustettaisiin
työryhmä konventin puitteissa käsittelemään
tätä kysymystä. Tähän
olemme saaneet nyt konventin presidiumin vastauksen, joka lähtee
liikkeelle siitä, että tämä asia
siinä määrin liittyy unionin toimielimiin
ja institutionaalisiin kysymyksiin, että sitä ei
tulla erillisen työryhmän kautta arvioimaan, vaan
kun tämä institutionaalinen keskustelu, toimielinten keskustelu,
nyt käynnistyy konventissa, niin siinä yhteydessä tähän
tullaan erityisesti kiinnittämään huomiota.
Halusin, arvoisa puhemies, tämän tuoda sen takia
esille, että me näemme, että tässä Ahvenanmaan
kysymyksellä on suhteessa Euroopan unionin politiikkaan,
myöskin toimielinuudistuksiin liittyen, oma merkityssisältönsä,
joten me voimme näin myöskin asiaa edesauttaa,
ja tämä yhteistyö on toiminut erinomaisen
hyvin Ahvenanmaan maakuntahallinnon ja sitten nyt meidän
suomalaisten edustajien välillä, jotka konventissa
vaikutamme näihin asioihin. Näin ollen tämä Ahvenanmaan
kysymys tälläkin foorumilla osoittaa omaa malliansa
ja tehokkuuttansa.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tämä oli hiukan ehkä hämmentävää kuulla,
että tässä mallissa on suomalaisedustajien
kädestä lähtenyt aloite Ahvenanmaan edustautumisessa
EU-elimissä, kun laki lähtee kuitenkin toisenlaisesta
lähtökohdasta, maakunnan kuulemisesta ja mahdollisimman pitkälle
kantojen yhteensovittamisesta, mutta sitten varsinainen edustus,
kun niin vähän ihmisiä voi olla esimerkiksi
ministerineuvostossa, on kyllä koko maan edustusta. Tarvittaessa,
jos ollaan eri mieltä, niin ei ole sitouduttu muuta kuin kertomaan
Ahvenanmaan kanta, mutta ei varsinaisesti antamaan edustusta henkilötasolla
tai kantatasollakaan sille Ahvenanmaan kannalle. Luontevampi etenemistapa
ehkä tässä konventtivalmistelussa verrattuna
perusoikeuskonventtiinkin olisi ollut, että tästä asiasta
olisi perustuslakivaliokunnassa käyty keskustelemassa.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Brax joko ei kuunnellut, mitä sanoin,
tai sitten sanoin asian niin epäselvästi, että se
ei tullut ymmärretyksi. Me emme ole tehneet mitään
ehdotusta. Tämä ei ollut ehdotus, vaan tämä oli
kysymys siitä, että asioita tulee selvittää ja
tulee tarkasti tutkia se asia, millä tavalla unionin päätöksenteossa
ne alueet, joilla on lainsäädännöllistä valtaa,
tulee huomioida. Tässä suhteessahan tietysti,
kun puhutaan ministerineuvoston päätöksenteosta,
ahvenanmaalaisilla on ollut mahdollisuus muun muassa asiantuntijoiden
kautta olla mukana prosessissa. Tietysti tämän
menettelytavan vahvistaminen on yksi seikka, jonka tietysti konventti
joutuu harkitsemaan, minkä päätöksen
se tässä tulee tekemään. Se
on eri asia, mutta asia on tietysti syytä selvittää.
Arvoisa puhemies! Tämä ei liity ainoastaan tietysti
itsehallintoa omaavien alueiden asemaan, vaan tämä koskee
myöskin paikallishallintoa ja alueiden hallintoa ylipäätään.
Tässä on iso kysymys, jota joudutaan konventin
tasolla käsittelemään.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minäkin ymmärsin
aivan samalla tavalla kuin ed. Brax, että ed. Kiljunen
kertoi tehneensä ehdotuksen, joka ei ollut mennyt läpi.
Kyllä nyt on tässä verbaalissa viestinnässä jokin
ongelma, kun kaksikin eri puolueista olevaa henkilöä on
ymmärtänyt tämän väärin.
Suosittelen, että me ehkä käytävällä tai
jossakin kahvilassa selvittelemme tätä kielenkäyttöongelmaamme.
Yleiskeskustelu päättyy.