2) Hallituksen esitys laiksi sosiaalihuoltolain 6 §:n
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Lapsen varhaisilla kasvuvuosilla tiedetään
olevan keskeinen merkitys ihmisen koko elämänkaareen.
Oppimisvaikeudet ja syrjäytyminen, ongelmakäyttäytymisen
syyt, liittyvät jo usein lapsen varhaisiin vuosiin. Kuitenkin
viime aikoina on näyttänyt siltä, että uskallusta
panostaa pienten lasten oppimiseen, kasvamiseen ja syrjäytymisen
ehkäisyyn ei ole. Merkittävin syy tähän
on ollut mielestäni varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen
hallinnon ja ohjausjärjestelmän jakautuminen ja
varhaiskasvatuksen ohjausjärjestelmän hajanaisuus.
Suomessa lasten päivähoito, julkinen varhaiskasvatus,
on lainsäädännössä määrätty
valtakunnallisesti sosiaali- ja terveysministeriön, kuntatasolla
sosiaalilautakunnan alaisuuteen. Näin on ollut vuodesta
24 lähtien, jolloin lastentarhat siirrettiin kouluhallinnolta
sosiaalihallinnolle. Euroopan unionin alueella varhaiskasvatusta
ohjataan ja kehitetään pääsääntöisesti
osana muuta opetus- ja kasvatustointa. Ruotsissa koko lasten päivähoito
siirrettiin opetusministeriön alaisuuteen vuonna 96. Tämä tapahtui
ilman suurempia kommervenkkeja. Pääministeri Persson
näki varhaiskasvatuksen tärkeänä osana
koko elinikäistä oppimista ja totesi koko kasvatusjärjestelmän
yhteisen hallinnon antavan kehittämiselle parhaat edellytykset.
Eräänä uudistuksen tuloksena ensi vuoden
alusta 4—5-vuotiaat lapset voivat halutessaan osallistua
maksuttomaan esikouluun. 6-vuotiaillehan Ruotsi on tarjonnut esiopetusta
jo vuosikymmeniä.
Vuonna 99 eduskunta yksimielisesti edellytti, että hallitus
valmistelee säädösmuutokset, jotka antavat
kunnille mahdollisuuden siirtää päivähoidon
hallinto ja ohjaus sosiaalilautakunnalta opetustoimesta vastaavalle
lautakunnalle. Tuolloin ministeri Soininvaara asettikin virkamiestyöryhmän
selvittämään asiaa. Työryhmän
jälkeen hallitus antoi eduskunnalle jälleen yksimielisen
esityksen lainsäädännön muuttamisesta niin,
että kunnat saisivat itse päättää päivähoidon
hallinnollisen sijoittumisen. Esitys olikin johdonmukainen eduskunnan
tahto. Tavoitteena on ollut kunnallisen itsehallinnon vahvistaminen.
Myös Kuntaliitto ja Kunnallinen työmarkkinalaitos
puoltavat tätä hallituksen esitystä.
Lasten päivähoito on viimeinen lohko, jonka hallinto
on määritelty lainsäädännössä.
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa hallituksen esitys
on ollut edellisvuoden syyskuusta lähtien. Yli vuoden mittainen
jahkailu ja väittely valiokunnassa on nyt päättynyt.
Yksittäinen, lähinnä tekninen lakimuutos
oli saanut kohtuuttoman suuren painoarvon. Valiokunta esittää kunnille
nyt viiden vuoden aikaa kokeilla ja kehittää päivähoidon
hallintoa opetustoimessa, jos kunnat näin haluavat.
Suomessa sosiaalitoimi tappelee kynsin ja hampain pitääkseen
lasten päivähoidon ohjauksen itsellään.
Lainsäädännön ja sisällön
kehittämiseen ei ole suuresti panostettu. Tästä oivana osoituksena
on esimerkiksi Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Stakesin kymmenvuotishistoria, josta en löytänyt
sanaakaan varhaiskasvatuksesta tai lasten päivähoidosta.
30 vuotta vanha päivähoitolaki vaatii uudistusta.
Oecd:n arvioinnin mukaan maamme päivähoidossa
tulisi enemmän panostaa sisältöön
ja oppimisen edellytysten parantamiseen. Kotona hoidettaville lapsille
ei ole riittävästi pedagogisia palveluita ja oppimismahdollisuuksia
saman ikäisten lasten kanssa.
Kuntien kannattaisi nyt rohkeasti ryhtyä toteuttamaan
päivähoidon ja varhaiskasvatuksen ohjausta osana
opetustointa. Tämä antaisi mahdollisuuden kehittää koulun
ja päivähoidon yhteistyötä.
Tästä saattaisi löytyä ratkaisuja
myös koululaisten iltapäivätoiminnan
kehittämiseen. Syrjäytymisen ehkäisy,
oppimisvaikeuksien korjaaminen ja ennaltaehkäisy nopeutuisi
ja tehostuisi, kun energia ei menisi eri hallintorajojen työnjakojahkailuun.
Yhteisestä hallinnosta hyötyvät lapset,
erityisopetus, oppilashuolto, kouluterveydenhuolto ja henkilöstön
osaamistaso. Hallintoa ja ohjausta kehittämällä kunnat
saavuttavat laadukkaita ja tuloksellisia palveluja.
Päivähoidon siirtämistä opetustoimeen
vastustavat henkilöt pelottelevat lapsiperheitä,
että hallinnon uudistuksen myötä päivähoito
muuttuu oppimispainotteiseksi ja pienet lapset istutetaan seitsemän
veljeksen lukkarinkouluun. Tämä on turhaa. Päivähoidolla
on osaava ja ammattitaitoinen henkilöstö, joka
ei tähän sorru.
Arvoisa puhemies! Päivähoidon ja opetuksen yhteinen
hallinto ja ohjaus on mahdollisuus, joka antaa keinoja toteuttaa
linjakasta, suunnitelmallista kasvatusta ja opetusta, jossa toteutuvat
elinikäisen oppimisen periaatteet. Se on malli, jossa lapsi
saa oppimisen ja kasvun tukipalvelut ajoissa. Siitä vaan,
kunnat, rohkeasti kokeilemaan uutta hallintoa ja kehittämään
varhaiskasvatusta!
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan esittää tyytyväisyyteni
siitä, että vihdoinkin tämä lakiesitys
on saatu tänne saliin ja tämä asia saadaan
eteenpäin. Tässähän on kysymys
siitä, että kunnille annetaan mahdollisuus päättää siitä,
minkä toimielimen alle lasten päivähoito
annetaan. Mielestäni tämä on täysin
sen suuntaista, mitä eduskunta on tahtonut, ja mikä on
tärkeätä, kunnissa saadaan itse päättää,
miten asioita hoidetaan.
Hieman olen ihmetellyt valiokunnassa sen sävyistä keskustelua,
että tärkeintä olisi hallinto ja se,
että tiettyyn hallinnonalaan tietyt asiat kuuluisivat.
Mielestäni se on täysin vanhakantaista. Mielestäni
tämä esitys on varsin moderni. Tärkeintä on
palvelu, tärkeintä, että kunnilla on
välineet toteuttaa hyviä ja laadukkaita palveluita.
Mietinnössä todetaan, että asiantuntijoiden vastaanotto
oli ristiriitaista. Se on ihan totta, mutta saimme myöskin
itsemme vakuuttuneiksi siitä, että tämä lakiesitys
on oikean suuntainen. Esimerkiksi Imatralla on aivan erinomaisesti
asiat hoidettu. Kaikki pelot, mitä on esitetty, on kyllä todettu
vääriksi. Kyllä kehotan, että edustajat
tutustuisivat siihen, miten esimerkiksi Imatralla tämä asia
on hoidettu.
Arvoisa puhemies, ihan lopuksi: Olen hieman pahoillani, että tästä tuli
määräaikainen laki. Mielestäni
se ei ollut mitenkään perusteltua, mutta se oli
ainoa edellytys sille, että saatiin tämä eteenpäin,
ja siksi tähän suostuimme. Tämä on oikean
suuntainen esitys, ja ehkäpä tuon määräajan
jälkeen voimme vakinaistaa tämänkin asian.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöä lukiessa
kahdelta ensimmäiseltä sivulta käy selvästi
ilmi, että onhan tähän paneuduttu: 33:a
eri asiantuntijaa on kuultu ja vielä useita lausunnonantajia
siinä päälle. Näkee, että kyllä tähän
sisältöön on paneuduttu.
Tältä osin, mitä ed. Sarkomaa sanoi
Imatran erinomaisuudesta, mielestäni Imatra on yhtenä vaihtoehtona
erinomainen siinä, että varmaan Imatralla on erinomaisen
hyviä ihmisiä tätä toteuttamassa.
Siltä osin se toimii missä tahansa, jos on sellaiset
vetäjät, jotka ymmärtävät
näitä asioita ja kokonaisuuksia.
Se, mikä tästä puuttuu: Mielestäni,
kun annetaan kunnille vastuuvelvollisuus ja nyt erittäin hyvä mahdollisuuskin
toteuttaa parhaaksi katsomallaan tavalla, tähän
ehkä olisi ollut vielä hyvä liittää myöskin — ja
luulen, että valiokunnassa voi olla tutkittukin — kuntien
yhteistyön ulottamista tässäkin asiassa
ylikunnalliseksi niissä kunnissa, missä lapsia
on kovin vähän. Ehkä siinä vielä voisi,
rouva puhemies, sellaisenkin asian nähdä ja siihen
paneutua, että pohdittaisiin semmoistakin asiaa, että kaikissa
kunnissa syntyvyys saataisiin vähän paremmin nousuun.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Sarkomaa edellä vähän
pahoitteli määräaikaisuutta. Kun ensimmäisen
kerran luin tämän, minulle kävi samoin.
Minäkin ajattelin, miksei tämä voisi
olla ihan pysyväisluonteista. Mutta kun ajatellaan päivähoitokokonaisuutta, sehän
on ollut viime vuosien, oikeastaan vuosikymmentenkin, ehkä kaikkein
keskustelluin osa-alue tällä puolen. Se siis elää koko
ajan. Se maailma elää paitsi niistä maantieteellisistä ja
syntyvyyteen liittyvistä syistä, joihin ed. Lahtela
viittasi, myöskin noin ajatuksellisesti. Näillä perusteilla,
arvoisa rouva puhemies, saattaa sittenkin olla joku ratio siinä,
että tämä on voimassa vuoteen 2008 saakka,
jolloin se ympäröivä maailmakin, joka
tätä päivähoitokysymystä siis
ympäröi, saattaa olla vähän
erinäköisessä valaistuksessa kuin tähän
saakka, ja mikä tärkeätä, olen
ymmärtänyt, että tämä antaa
mahdollisuuden, mihin ed. Lahtelakin viittasi, seudulliseen ja alueelliseen yhteistyöhön,
jota ei pidä ylenkatsoa millään osa-alueella,
ei myöskään tällä.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on erittäin
mielenkiintoinen asia, joka takaa mahdollisuuden paneutua eri tavalla
lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen, esimerkiksi kodin ulkopuolisesta
näkökulmasta. Kunnissa on aikaisemmin toimittu
selkein, totutuin tavoin. Nyt kokeilut luovat uusia mahdollisuuksia
alan kehittämiseen.
Minä näkisin tämän asian
näin, että tämä mietintö sisältää paljon
hyviä asioita. Siinä olevia pieniä uhkakuvia
en halua nostaa esille, etteivät ne nouse päällimmäisiksi.
Mutta ennen kaikkea valiokunnan mietinnössä olevan
seurannan ja arvioinnin ja siihen liittyvän kokeilujakson
tietyn aikarajan näen erittäin hyvänä.
Mikäli tämä olisi hyväksytty
nyt lopullisesti, minulla on sellainen käsitys, että siihen
ei riittävästi paneuduta. Minä uskoisin,
että tässä on ihan hyvä mahdollisuus kunnille.
Mutta minä en aina jaksa uskoa kuntien haluun kokeilla
ja tehdä rohkeita ratkaisuja. Toivon, että kunnat
ottavat tämän ihan vakavasti ja lähtevät
katsomaan näitä asioita lapsen eikä hallinnon
näkökulmasta. Kunnissa paneudutaan tänä päivänä liikaa
hallinnollisiin kysymyksiin ja uudet rohkeat kokeilut jäävät
tekemättä. Mitä tuloksia Kainuun-malli
tullessaan tuokin, toivottavasti ainakin siellä otetaan
mukaan uusia rohkeita ajatuksia.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esityksessä hallintoa
tehdään joustavammaksi juuri sen vuoksi, ettei
se hallinto olisi määräävä tekijä varhaiskasvatuksessa vaan
että voitaisiin ottaa huomioon kuntien erilaisia tilanteita.
Kun ed. Kekkonen oli tyytyväinen siitä, että oli
määräaikainen, kyllä me lähdemme
siitä asiasta, että vuoden 2008 jälkeen
tästä laista tehdään pysyvä,
sillä kaikki kunnat, jotka ovat tähän
tulleet mukaan vapaakuntakokeilun aikana, Imatran lisäksi
myös muun muassa Kerava ja Espoon ruotsinkielinen päivähoito,
ovat olleet niin tyytyväisiä tähän
uuteen järjestelmään, etteivät ne
ole suostuneet palaamaan vanhaan järjestelmään,
vaikka niiden olisi siihen ollut pakko mennä ja tehdä,
mutta ne ovat mieluummin olleet laittomassa tilanteessa.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! En nyt välttämättä sanonut,
että olisin tyytyväinen siihen. Yritin sanoa sen,
että sillä tässä tilanteessa
on puolensa, että tätä kokonaisuutta voidaan
tarkistella ikään kuin määräajan
puitteissa. Tuolloin vuonna 2008 eihän mikään,
käy tälle laille miten tahansa, estä sitä tai
johda siihen, että esimerkiksi Imatralla palattaisiin johonkin entiseen.
Nämä kokeiluthan on tuolloin aloitettu vapaakuntakokeilun
aikana, ja olen ymmärtänyt, että ei niitä kokeiluja
pois oteta.
Yleiskeskustelu päättyy.