5) Laki lähestymiskiellosta annetun lain 3 ja 12 §:n
muuttamisesta
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka olinkin tuossa odottamassa,
minulla henkilökohtaisesti ei tänä iltana ole
kiire, mutta tällä lakialoitteellani, jonka olen nyt
jättämässä, on minusta aika
kiire. Äsken puhuimme turvallisuudesta. Tämä liittyy
hyvin paljon turvallisuuteen, nimenomaan lasten turvallisuuteen.
Laki lähestymiskiellosta tuli voimaan vuoden 99 alusta.
Laki on tarpeellinen väkivalta- ja muiden henkilöön
kohdistuvien vakavien rikosten ehkäisyssä ja niiden
uhan torjunnassa. Lähestymiskielto voidaan määrätä,
jos on perusteltu aihe olettaa, että henkilö,
jota vastaan kieltoa pyydetään, tulisi tekemään
itsensä uhatuksi tuntevan henkilön henkeen, terveyteen,
vapauteen tai rauhaan kohdistuvan rikoksen tai muulla tavoin vakavasti
häiritsemään tätä.
Laki lähestymiskiellosta on ollut hyvä. Siinä on
kuitenkin ilmennyt useita puutteita. Eräs vakava puute
koskee lähestymiskieltoa tilanteessa, jossa vanhemmilla
on yhteisiä lapsia. Lähestymiskiellolla pyritään
siihen, että väkivallan tai sen uhan kohteeksi
joutunut voi elää turvallista, normaalia elämää.
Voimassa olevan lähestymiskieltolain mukaan kiellon kohteena
oleva ei saa ottaa yhteyttä kiellolla suojattuun. Kielto
ei koske sen 3 §:n mukaan yhteydenottoja, joihin on asiallinen
peruste tai jotka ovat ilmeisen tarpeellisia.
Hallituksen esityksessä 41 vuodelta 98 lähdetään
asiallisin perustein sallittujen ja ilmeisen tarpeellisten yhteydenottojen
määrittelyssä siitä, että ne
ovat poikkeustapauksia. Esimerkkeinä mainitaan lapselle
tapahtunut onnettomuus ja omaisuuden ositustoimenpiteiden vaatimat
yhteydenotot. Lapsen tapaamisen yhteydessä eli yleensä joka
toinen viikonloppu tapahtuvat yhteydenotot ovat voimassa olevan
lain tulkinnan mukaan sallittuja huolimatta siitä, että ne
ovat säännöllisiä. Kun lähestymiskieltoa
koskevassa päätöksessä tulee
lain perustelujen mukaan mahdollisuuksien mukaan ennakoida tarpeelliset
yhteydenotot ja määrätä ne uhan
vähentämiseksi järjestettäviksi
esimerkiksi lakimiehen tai sosiaaliviranomaisen välityksellä tai
sivullisten läsnä ollessa, näin tulisi
tehdä myös lapsen tapaamisten järjestämisten
kohdalla.
Perheväkivalta on Suomessa vakava ongelma, jota yhä valitettavasti
pidetään perheen sisäisenä asiana.
Väkivallan tai sen uhan kohteeksi joutuvien naisten, miesten
ja lasten asema on turvattava nykyistä tehokkaammin säädännöllä myös
yhteishuoltajuustilanteissa. Esimerkiksi Uudessa-Seelannissa perheväkivaltaa
käyttänyt henkilö ei pääsääntöisesti
voi saada lasten huoltajuutta eikä tavata heitä muutoin
kuin valvotuissa olosuhteissa. Vaikka lapsi ei kokisi fyysistä väkivaltaa,
pelkkä väkivallalla uhkailu ja sen näkeminen
aiheuttaa lapselle psyykkisiä vaurioita ja valitettavasti
altistaa hänet itsensä myös tulevaksi
väkivallan käyttäjäksi.
Asiasta hieman poiketen: Meillä on olemassa tupakkalaki,
jossa muun muassa se, että ihminen altistuu, otetaan huomioon,
mutta meillä on tämmöisiä lakeja,
että pienen lapsen altistuminen on mahdollista. Toivon,
että tämän lakialoitteen kautta myös
tähän asiaan tullaan kiinnittämään huomiota.
Lapsen oikeus turvallisuuteen tulisi ensisijaisesti varmistaa
samalla, kun pyritään siihen, että lapsella
olisi oikeus tavata väkivaltaistakin vanhempaansa. On perusteltua
säätää, että lähestymiskieltoon
määrätty henkilö saa tavata
entisen puolisonsa kanssa asuvia lapsia ainoastaan valvotuissa olosuhteissa
lapsen turvallisuuden takaamiseksi. Jos lähestymiskieltoon
haettu henkilö on jo aikaisemmin tuomittu puolison henkeen, terveyteen
tai vapauteen kohdistuvasta rikoksesta tai sellaisen yrityksestä tai
jos uhkausten, aikaisempien rikoksien tai muun käyttäytymisen perusteella
rikoksen uhka vaikuttaa todennäköiseltä myös
ulkopuolisen henkilön havaittavissa olevissa määrin,
käräjäoikeudella tulee olla mahdollisuus
antaa lapsen asumista ja tapaamista koskevia väliaikaisia
määräyksiä lähestymiskieltoa
koskevan asian yhteydessä. Eli lisäykset tähän
aikaisempaan lähestymiskieltolakiin ovat ne, että tapaamiset
tapahtuvat valvotuissa olosuhteissa lapsen turvallisuuden takaamiseksi
ja käräjäoikeus voi tätä asiaa
määrittää.
Käräjäoikeus voisi äärimmillään
määrätä lapsen ja vanhemman
välisen tapaamiskiellon. Lapsen tapaamiskielto olisi syytä määrätä esimerkiksi
parisuhteen ollessa juuri purkautumassa tai juuri purkauduttua,
jos toinen puolisoista on uhannut surmata toisen. Lasten henki ja
turvallisuus saattaa viimeaikaisten esimerkkienkin perusteella olla
tällaisessa tilanteessa vakavasti uhattuna.
Tarve tälle lakialoitteelle on lähtenyt käytännön
kokemusten ja tutkimusten kautta. Suomen Ensi- ja turvakotiliitto
on tehnyt valtakunnallisen tutkimuksen ja siinä oli hyvin
monta osatutkimusta, mutta päätutkimus "Lapsi
perheväkivallan kohteena" on jo nostanut muun muassa tämän
asian esille. Tämän projektin aikana ihmettelivät
asiantuntijat, jotka tekivät sitä, mikä on
se asia, joka toistuvasti tulee näitten lasten kanssa tehtyjen
yhteistilanteiden kautta esille. Kun sitä alettiin sitten
selvittää, niin se oli nimenomaan se, että lapset
joutuvat näissä tilanteissa näkemään
kuinka vanhemmat, kun he luovuttivat lapsen toinen toiselleen, eivät
malttaneet olla näyttämättä sitä epäsopua,
mikä heillä keskinäisissä suhteissa
oli, ja lapset altistuivat väkivallalle.
Myös lastensuojelujärjestöt ovat
kiinnittäneet asiaan huomiota. Tässä on
odotettukin sitä, että hallitukselta tulisi esitys
lastensuojelulaiksi mahdollisimman nopeasti. Sitähän
on odotettu hyvin kauan, vuodesta 84, koska vuonna 84 on säädetty
edellinen laki lastensuojelusta. Lakia on uusittu 90-luvun alkupuolella,
ja sitä on lähdetty työstämään
ministeriössä viisi kuusi vuotta sitten. Tässäkin
eduskuntasalissa sitä on luvattu ministereitten taholta
tämän tästä tuoda. Sitä todella odotetaan,
ja kun sitä ei ole tullut, niin on nähty tarpeelliseksi
tämä aloite lain muuttamiseksi. Sen vuoksi olen
tämän lakialoitteeni tehnyt, käyttänyt
asiantuntijoiden tietämystä taustalla. Minä toivon,
että tämä asia otetaan vakavasti, vaikka
meillä on vähän enää eduskunnassa
työskentelyaikaa, että se saa asianmukaisen kohtelun valiokunnassa,
asiantuntijakuulemisen ja että me vielä pystyisimme
tähän asiaan palaamaan ennen kuin tämä eduskunta
lopettaa työskentelynsä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kemppainen on puuttunut erittäin
tärkeään asiaan. Olen tähän
itsekin muutamassa kohdassa törmännyt eräitten
ihmisten esille ottamana. Myöskin julkisuudessa olleita
karmeita tapauksia on meille tuotu.
Meillähän on Suomessa avioerolapsia aina 16 vuoden
ikään laskettuna noin 100 000 kappaletta,
joista yli puolella on niin sanottu yhteishuoltajuus. Suurimmillaan
tämä määrä on 7-vuotiaitten
kohdalla, noin 57 prosenttia. Tämä prosentti laskee
sitten lasten iän myötä, niin että 16-vuotiailla
yhteishuoltajuutta on enää alle puolella.
Ed. Kemppaisen esille ottamat ongelmat ovat totisinta totta
ja koskevat näitten lukujen valossa isoa lapsimäärää. Äidit
hoitavat yksistään 35 prosenttia avioerolapsista
ja äitien kanssa asuu 84 prosenttia, kun tämä yhteishuoltajuus
otetaan siihen mukaan.
Lasten kasvaessa vanhemmiksi monet parit luopuvat tästä yhteishuoltajuudesta.
Tällöin tulee tietysti sukupuolten vaikutus esiin
niin, että isät hoitavat poikiaan ja äidit
tyttäriään entistä enemmän,
kun ikää karttuu. Ilmeisesti tämä yhteishuoltajuudesta
luopuminenkin sitten koetaan niin, että sillä ei
ole niin suurta merkitystä, kun lapselle tulee ikää ja
hän käsittää tämän
eroasian paremmin.
Nämä kyseessä olevat ongelmat esiintyvät juuri
kaikkein nuorimpien ja tietenkin suojattomimpien lasten kohdalla.
Yhteishuoltajuus on varmasti hyvä asia, jos sitä noudatetaan
ja eletään niitten lasten ehdoilla, mutta liian
usein saadaan lukea ja kuulla siitä, että kaikkien
yhteisten riitojen välikappaleeksi otetaankin se täysin
syytön lapsi ja ne lapset. Vain aniharvat näistä asioista
tulevat julkisuuteen, ja sinne päätyvät yleensä nämä kaikkein
karmeimmat tapaukset. Useimmiten äidit nimenomaan kärsivät
nahoissaan tätä tuskaa ja näitä asioita
vuosia ja vuosia, jopa kymmenenkin vuotta. Konsteja siihen, miten
toista puolisoa rangaistaan ja miten sitä piikitellään,
varmasti kyllä löytyy vaikka kuinka paljon. Ihmisen
mielihän on kyllä todella kekseliäs, jos
on kyse siitä, miten tuottaa toiselle tuskaa.
Vuonna 2000 käräjäoikeudet käsittelivät
580 juttua, joissa päätettiin lapsen huollosta
tai tapaamisoikeudesta. Näistä 381 hyväksyttiin,
20 hylättiin, 84 sovittiin, 95 raukesi elikkä jäi
silleen ja eteenpäin näistä jutuista
valitettiin 56 tapauksessa. Sitten lapsen huoltoa koskevia juttuja
käsiteltiin 785 kappaletta, joista 581 hyväksyttiin,
24 hylättiin, 70 sovittiin, 110 raukesi tai jäi
silleen, ja sieltä valitettiin 69 jutusta. Keskimääräinen käsittelyaika
oli noin puoli vuotta, joten voitte ymmärtää,
että aika tuskaisia aikoja elettiin monessakin eri porukassa,
kun käsittelyä odotetaan ja huoltajuutta haetaan
ja puoli vuottakin joudutaan odottamaan, että jonkinlainen
päätös saadaan aikaan. Nämä ovat
aika isoja lukuja. Siinä on aika iso joukko, joka näitten
kärsimysten parissa pyörii.
Arvoisa puhemies! Halusin luetella näitä lukuja,
koska niitten perusteella tosiaan näemme, että ei
ole kyse mistään pienestä ongelmasta. Kaikkein
suurimmiksihan nämä ongelmat tietenkin kärjistyvät
ed. Kemppaisen esille ottamissa lähestymiskieltoon määrätyissä tapauksissa,
joissa on jo todettu väkivaltaisuutta ja uhkailua.
Ehkä käräjäoikeuksien pitäisikin
entistä tarkemmin miettiä kokonaan näihin
yhteishuoltajuuksiin suhtautumista ja sitä, miten näihin
häiriötapauksiin voitaisiin puuttua mahdollisimman nopeasti.
Kannatan tätä ed. Kemppaisen aloitetta, vaikkakaan
se ei tämän loppuajan aikana sattuisi pääsemäänkään
eteenpäin, mutta toivon, että sitä käsiteltäisiin.
Mikäli asia ei etene, toivoisin, että se esimerkiksi
ministeriössä laitettaisiin hyvin syvästi
virkamiesten korvan taakse ja seuraavan hallituksen aikana tähän
puututtaisiin, koska mielestäni lastensuojelu on kuitenkin
semmoinen asia, joka meidän pitää pystyä hoitamaan kuntoon.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Oli hyvä, että ed.
Rönni kertoi tämän mittakaavan eli luetteli,
kuinka paljon on tällaisia surkeita tapauksia, jotka ovat
poikineet tämän sinänsä hyvää tarkoittavan
lakialoitteen.
Pari kommenttia ensinnäkin näihin perusteluihin.
Tieteellisesti ei ole todistettu, että tupakkia polttavista
vanhemmista tulee tupakkia polttavia lapsia, kuten ei ole tieteellisesti
todistettu sitäkään, että väkivaltaisesta
perheestä tulee aina väkivaltaisia lapsia. Totta
on se, että hyvin usein näin on. Kyllä tämä altistamisteoretisointi,
jota ed. Kemppainen harrasti, pitää osin paikkansa, mutta
ei kokonaan. Tiedämme juuri päinvastaisia tapauksia
onneksi. Tällä en halua vähätellä tätä asiaa
sinänsä, mutta ihan noin vain faktana tämä.
Sitten yksi kysymys. Kolmas pykälä sanoo: "Lähestymiskieltoon
määrätty henkilö saa tavata kieltoa
pyytäneen henkilön kanssa asuvia lapsiaan ainoastaan
valvotuissa olosuhteissa." Viattomalta näyttävä pykälä,
mutta pakottaa kysymään, mitä ovat valvotut
olosuhteet, voisivatko ne pahimmillaan olla esimerkiksi poliisien
valvomat olosuhteet, ylipäänsä viranomaisten
valvomat olosuhteet, ja sitten sen jälkeen syntyy kysymys:
Mitä se sitten merkitsee sille lapselle? Sitten vielä jatkokysymys:
Eikö silloin olla aika lähellä sitä orwellilaista
kauhuyhteiskuntaa, josta olemme lukeneet?
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä kohta "valvotut
olosuhteet" on aiheuttanut hyvin paljon keskustelua. Ihan käytännön
tasolta tiedän, että silloin kun puhutaan näistä,
yleensä lastensuojeluviranomaisethan ovat ne tahot, jotka
hoitavat näitä asioita silloin, kun ollaan jo
niin pitkällä, että on lähestymiskielto
ja tämmöiseen tilanteeseen joudutaan menemään.
Meillä on erilaiset järjestöt, jotka
järjestävät näitä valvottuja
olosuhteita. Minulla on kyllä sellainen käsitys,
että sellainen ei ole mahdollista, että poliisin
läsnäollessa vanhemmat tapaavat lapsiaan. Käräjäoikeuksilla
on mahdollisuus arvioida ne tilanteet, missä mennään
ja miten se määrittelee, kuka on valvova viranomainen.
Esimerkiksi Pelastakaa Lapset ry järjestää Suomessa
näitä tapaamisia, ja on muita, joissa on ulkopuolisia
aikuisia mukana. Mutta en minä ymmärrä,
että poliisi olisi näissä asioissa mukana.
Näin ymmärrän sen.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, tämä lakiesitys
tarkoittaa todella hyvää. Minua jäi vähän
vaivaamaan tämä vastaus koskien valvottuja olosuhteita,
se jäi vähän vajaaksi, koska minun mielestäni
tämä lakiesitys kulminoituu juuri siihen pykälään.
Minusta sen pykälän tulisi olla ehdoton. Sen tulisi
olla sellainen, joka ei jätä tilaa minkäänlaiselle
pelaamiselle tai lisäleikkimiselle niiden lasten kustannuksella,
joiden hyvinvoinnista tässä kuitenkin viime kädessä on
kysymys.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Minä olen ihan samaa mieltä,
ja sen takia tässä on, että mukana on
ehdottomasti viranomainen, ja se viranomainenhan määritellään
tietyllä tavalla. Halusin sitä tuoda esille, että se
viranomainen ei ole välttämättä poliisi.
Se ei ole, koska ei lapsen näkökulmasta poliisin
läsnä ollessa tämmöisiä asioita
hoideta, vaan se on lastensuojeluasioissa työskentelevä viranomainen. Uskoisin,
että se näin määritellään,
mutta käräjäoikeushan sen määrittelee.
Itse asiasta vielä sen verran, että tämähän
on sillä tavalla uusi asia meillä Suomessa, että kun perheväkivaltaa
on tutkittu nimenomaan yleensä aikuisen näkökulmasta,
niin Ensi- ja turvakotien liiton tutkimus "Lapsi perheväkivallan
kohteena" on ensimmäinen projekti, joka on tuottanut tämmöistä tietoa,
joka on uusi asia, että esimerkiksi tämmöisissä tilanteissa
lapsi voi altistua niin paljon tilanteen negatiiviselle vaikutukselle, että lapsi
oireilee ja heijastaa sitä. Sen takia tässä on
haluttu lähteä siitä, että tähän
asiaan ei voi mitään ehdollisuuksia laittaa, vaan
se on ehdoton.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kemppainen on tehnyt mielestäni
erittäin tärkeään asiaan puuttuvan
lakialoitteen. Itsekin olen kyseisen aloitteen ollut allekirjoittamassa.
Lapsia on syytä suojella mielestäni kaikin tavoin
väkivallalta, ja mielestäni tämä on
yksi tärkeä tapa puuttua tähän
kysymykseen.
Ed. Kekkonen puuttui sinänsä ihan tärkeään kysymykseen
tässä asiassa, mitä tarkoitetaan valvotuilla
olosuhteilla. Tässä onkin varmaan syytä käyttää harkintaa.
Niin kuin äsken ed. Kemppainen totesi, tarkoituksenmukaista
ei ole, että poliisi olisi näissä tapauksissa
paikalla.
Lastensuojelulain uudistaminen on sinänsä hyvin
tarpeellinen asia, ja onkin erittäin harmillista, että se
ei valitettavasti tunnu enää eduskuntakäsittelyyn
tällä vaalikaudella ehtivän. Olisin pitänyt
erittäin tärkeänä, että olisimme
saaneet täällä eduskunnassa pohtia ja
ottaa käsittelyyn tämän tärkeän
kokonaisuudistuksen.
Tämä lakialoite on kuitenkin mielestäni
erittäin tärkeä, ja toivon kyllä sydämessäni,
että se ehtisi vielä kiireestä huolimatta
käsittelyyn ja saisi asiaan kuuluvan tärkeän
käsittelyn ja pystyisimme siitä vielä tällä vaalikaudella
päättämään.
Keskustelu päättyy.