2) Hallituksen esitys laiksi yksityisistä teistä annetun
lain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2001 valtiopäivillä eduskunta
käsitteli kestävän metsätalouden
rahoituksesta annettua lakia tekemällä siihen
joitakin muutoksia ja laventamalla siinä tukien käyttömahdollisuutta. Silloin
heräsi kysymys siitä, mitä tapahtuu yksityistielaille,
sen 96 §:n soveltamiselle, kun tulee uusi rahoitusmuoto
kuvaan mukaan, eli kun me olemme tottuneet siihen, että on
valtio ja kunta rahoittajana, niin jos sitten tulevat vielä nämä niin
sanotut Kemeran rahat mukaan, niin mikä seuraamus siitä sitten
on. Debatin jälkeen maa- ja metsätalousvaliokunta
teki asiasta ponnen, ja tämän ponnen mukaisesti
hallitus oli ryhtynyt tekemään tästä hallituksen
esitystä, jolla selvennettäisiin tämä esiin
noussut ongelma tai ratkaistaisiin se oikeammin. Toisin sanoen tarkoitus
oli se, että tämän lain 96 §:ää muutettaisiin.
Sitten kun asia oli valtioneuvostossa tai oikeastaan ministeriössä käsittelyssä,
keksittiin, että sinne voitaisiin laittaa kaikenlaista
muutakin joukkoon tummaan. Niinpä sitten 80 § tuli
sorvaistuksi uuden käsittelyn kohteeksi, samoin pikkuisen
muutakin asiaa. Tämä olikin jo sitten pään pistämistä kusiaispesän
tuntumaan. Tämän johdosta on tullut ehkä voimakkain
reaktio, mikä Lipposen kakkoshallituksen tiimoilta on kentältä tullut.
Parissa päivässä taisi tulla 6 000
henkilön adressi, että nyt meni tämä suunnitteluhomma ulalle.
Oli nimittäin kaavailtu, että 80 §:ää muokattaisiin
sillä tavalla, että sillä eräällä tavalla
käytännön tasolla puututtaisiin ratsastustoimintaan. Tulisi
eräänlainen käyttömaksu siitä,
että toistuvasti käytetään yksityistietä ratsastustoiminnassa.
Siitä sitten syntyi varsin pitkä pykälä,
jossa oli hyvinkin mielenkiintoisia ilmaisuja. Puhuttiin yleisesti
toiminnasta ja puhuttiin vähäistä suuremmasta
haitasta, ja muutoinkin käsitteet osoittautuivat hyvin
laaja-alaisiksi ja väljiksi. Kun näin oli, tietysti
luvanantajan roolia siinä kyllä rakenteellisesti
olisi vaikeutettu aika paljon, jos tämä olisi
hyväksytty. Perustuslakivaliokunta aivan oikein omassa
lausunnossaan liikennevaliokunnalle kiinnitti tähän
huomiota, että ei se nyt näin väljää tämä lainsäädäntö voi
tämän laatuisessa asiassa olla. Lisäksi
tähän 80 §:ään oli upotettu
semmoinen systeemi, että kunnalla olisi ollut vielä ylivertainen
asema puuttua tähän kieltopuoleen, eli olisi tehty
sillä tavalla tästä viime kädessä aika
monimutkainen järjestely.
Valiokunta kävi tästä perusteellisen
asiantuntijakuulemisen ja erikoisesti kiinnitti huomiota kahteen
asiaan, toisaalta siihen, että jokamiehenoikeudet
kerta kaikkiaan nyt kuvattaisiin niin pitkälle kuin ne
meikäläisessä oikeuskäytännössä voidaan
kuvata. Sanoisin näin, että jos joskus tulevassa
elämässänne, arvoisat edustajat, tarvitsette
perusteellista kuvausta jokamiehenoikeuksien historiasta ja nykyisyydestä, älkää hävittäkö
tätä mietintöä asiakirjagalleriastanne
vaan säilyttäkää se. Tämä kuvaus
on parasta, mitä tämmöisessä lainsäädäntökirjallisuudessa
tällä hetkellä on tarjolla. Siitä kiitos
valiokuntaneuvoksellemme Mika Boedekerille. Hän on tehnyt
erinomaisen hyvää työtä.
Toinen puoli tästä asiasta koski sitä,
että tämä määrittely
olisi tienpidon kustannusten puolelta selkeä, ja siinä päädyttiin
siihen, että niiden pitää olla selvästi
todennettavia kustannuksia, siis tienpidon lisäkustannuksia,
eivätkä tämmöiset "vähäistä suuremmat
haitat" jnp. sovi tämän laatuisissa tilanteissa
käytettäväksi.
Edelleen todettiin, että 80 §:ssä kunta-polvi, -mutka,
on tarpeeton, ja niin se sitten poistettiin. Näin sitten
syntyi aivan uusi muotoilu, joka toivon mukaan on nyt niin selkeä,
että se helpottaa myöskin käytännön
hommaa.
Kuulemisen aikana asiantuntijaksi tarjoutuivat hevosmetsurit.
Täytyy myöntää, että minusta tuntui,
että hevosmetsurit olivat jo siirtyneet instituutiona historiaan,
mutta yllättäen ja myönteisenä yllätyksenä heitä on
vielä satakunta, 50 päätoimisia ja osa-aikaisia
se toinen 50. Tietysti jos tällainen instituutio, joka
muuten Yhdysvalloissa on hyvin yleinen vuoristoalueilla, on Suomessa,
niin heidän toimintansa toki pitää tässä yhteydessä ottaa
huomioon. Niin sitten hevosmetsuritkin saivat ihan oman säätelynsä kuvaan
mukaan, ja heidän edustajansa oli yksi tehokkaimpia esiintyjiä,
mitä asiantuntijana on meillä valiokunnassa pitkään
aikaan ollut, jota oli ihan ilo kuunnella, sujuvaa esitystä sieltä hevosen
pukilta, kuorman pukilta, eduskunnan valiokuntakäsittelyyn.
Näin!
Sitten toinen asia oli tämä varsinainen asia
eli 96 §:n kohtalo. Siinä oli siis kysymys siitä,
että Kemeran rahat ovat tulleet nyt kuvaan mukaan, ja siinä valiokunta
päätyi siihen, että tulipa ne nyt rahat
mitä kautta tahansa, valtiolta, kunnalta taikka sitten
tämmöisen Kemera-rahaston kautta, se on ihan sama
tilanne eli sitä puomia ei sinne nyt sitten aseteta. Kuitenkin
edelleen säilyy se, että kunta voi ryhtyä erityisiin
toimenpiteisiin silloin, kun on kysymys selvästä haitasta,
joka aiheuttaa merkittävää kunnossapitokustannusta.
Siis tarkkaan sanoen on kysymys "huomattavan haitan" käsitteestä tässä yhteydessä.
On syytä olla tarkka sanonnassaan, eli tulee "huomattavan
haitan" käsite, ja kunnalla on sitten mahdollisuus antaa
käyttökielto ulkopuolisille sille tielle. Näin siinä sitten
yksimielisesti selvittiin tästä urakasta, joka
alkuun tuntui julkisen keskustelun kautta aika hankalalta asialta.
Ed. Koski merkitään
läsnä olevaksi.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että mietinnössä todetaan,
että yksityisteillä saa kulkea jalkaisin, polkupyörällä ja
ratsain jokamiehenoikeudella. Toisaalla todetaan vain,
että ainakin selkeillä poluilla ja kärryteillä saa
maastossa ratsastaa haittaa aiheuttamatta. Tärkeintä on
mielestäni se, että mietinnössä korostetaan,
ettei valiokunnan esityksen tarkoituksena ole muuttaa jokamiehenoikeuksia.
Hevosajoneuvoksihan ratsukkoa ei ole suoranaisesti määritelty,
vaikka se siihen rinnastettavaksi jossain käsitetäänkin;
esimerkiksi jalkakäytävällä on
ratsastuskielto.
Kuten ed. Pulliainen sanoi, työhevospoikkeus on hyvä lisäys
valiokunnalta 80 §:n 1 momenttiin.
Muutama kysymys kuitenkin olisi valiokunnalle vielä:
Viitataanko 80 §:n 2 momentissa tienkäyttömaksun
perimisestä 1 momenttiin vai siihen, että aina
on mahdollisuus periä käyttömaksu, vaikkeivät
1 momentin edellytykset täyttyisikään?
Toinen kysymys: Onko lupa ratsastuskäyttöön
80 §:n mukaan myönnettävä pyydettäessä, eli
vain moottori- tai hevosajoneuvon käyttökö voidaan
kieltää tällä pykälällä?
Millä estetään esimerkiksi tieosakkaiden
häirintä pikkutyttöjen ratsastaessa tiellä,
jos heillä on lupa siellä? Miten nämä käytännön
asiat hoidetaan? Eli onko ratsukoiden turvallinen kulkeminen liikenteessä nyt
mielestänne tällä lailla varmistettu?
Haluaisin vielä kertoa, että Suomen Ratsastajaliitto
on ryhtynyt toimenpiteisiin yksityistieasian rauhanomaiseksi ratkaisemiseksi.
He ovat yhdessä Suomen luonnonsuojeluliiton, Suomen Ladun
ja muiden luontoa käyttävien harrastajaryhmien
kanssa aloittamassa kampanjaa luonnossa liikkumisesta. Siinä kerrotaan
jokamiehenoikeuksista ja -velvollisuuksista mukaan lukien
luonnon ja kanssaihmisten kunnioittaminen. He ovat jatkaneet neuvotteluja
MTK:n kanssa tavoitteena järkevän tariffin aikaansaaminen,
ja he ovat päättäneet tutkia tienkäytön
todellisia kustannuksia hevosten osalta aloittaen tutkimusprojektin Tampereen
teknillisen yliopiston kanssa.
On hyvä, että tämä lakiesitys
parani valiokunnassa, kun tämä haluttiin läpi
viedä, varsinkin tämä 80 §,
mutta pahoin pelkään, että todellisuus nähdään
vasta muutaman vuoden kuluttua. Toivottavasti tämä on
selkeytynyt riittävästi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin: Onko tämä ratkaissut
tämän turvallisuusongelman? Se on ratkaissut niin
pitkälle kuin valiokunnan vallassa oli se ratkaista. Ei
tämä asia helppo ole. Siis toisaalta tuli kuvata
jokamiehenoikeuden toinen laita ja toisaalta nämä selvät
aiheutetut kustannukset. Sieltä sitten käytännössä löydetään
se oikea piste. Minusta kaikkein paras vastaus ed. Komille on se,
että nyt paikallisesti suoraan sovitaan, kun tässä on
se sopimismahdollisuus. Ei ole pakkosopimista, mutta on käytännössä mahdollistettu
sopimus. Paikallisesti sovitaan, kuinka säännöllistä käyttö on,
sovitaan siitä käyttömaksusta ja sen
suuruudesta silloin, kun on näistä ratsastustalleista
kysymys. Se on kaikkein selvin juttu. Sitten toinen asia on, että jos
siitä ei päästä sopimukseen
ja siihen halutaan puuttua, sehän merkitsee tuomioistuinmenettelyä.
Korkein hallinto-oikeus ratkaisee sen asian aivan samalla tavalla (Puhemies
koputtaa) kuin olisi ratkaissut Kemera-asiat jnp. Ei sen enempää valiokunta
voi kuvata tässä. Tämä on poikkeuksellisen
perusteellisesti kuvattu, niin pitkälle kuin se sanallisesti
on meidän kuvattavissamme, enkä ryhdy tuomioistuimeksi
nyt, ed. Komi.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Komi kyllä kiitti valiokuntaa,
mutta toteaisin, että kyllä tämä hallituksen esitys,
jossa puhuttiin vähäistä suuremmasta
haitasta, selkeytyi tässä liikennevaliokunnan
käsittelyssä. Siinä otettiin selvä kanta,
että täytyy aiheuttaa todella selvä haitta,
että siitä voidaan lähteä perimään.
Tällaiset haitat voivat syntyä lähinnä siellä,
missä on isoja ratsastustalleja, joissa on satoja ratsastajia
ja kymmeniä hevosia, jotka aiheuttavat selvästi
haittaa. Mutta jokamiehenoikeuteen liittyvä normaali ratsastustoiminta,
jota esimerkiksi maaseudulla ja Seinäjoen ympäristössäkin
on, periaatteessa kyllä kuuluu jokamiehenoikeuksien piiriin.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Toteaisin toisen kerran, että tämä esitys
selkeytyi. Olen samaa mieltä kuin ed. Wallin siitä,
että nykyisin maaseudulla meillä on entistä enemmän
hevosia. Meidän täytyy ottaa myös ratsastajat
huomioon. Täytyy ottaa se huomioon tyttöjen harrastuslajina
ja myös siten, että se on lisäelinkeino.
Toki pojatkin ratsastavat, mutta se on edelleenkin merkittävästi naisten
ja tyttöjen laji. Se toimii myös tämmöisenä lisäelinkeinona
maaseudulla ja maaseudun ja kaupungin välisen kuilun pienentäjänä.
Toivon tosiaankin, että näistä päästään
kohtuullisiin yhteisymmärryksiin tai ei ainakaan vaikeuteta
sitä tilannetta, mikä siellä maaseudulla
tienkäytön suhteen on.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Pulliainen totesi, tämän
Kemera-lain käsittelyn yhteydessä, jossa tämä uusi
väylä yksityisteitten rakentamiseen ja perusparannukseen tuli,
erityisesti sosialidemokraattien puolelta kannettiin huolta, mitkä ovat
jokamiehenoikeudet tienkäytön osalta. Nyt sitä kautta
varmasti tämä laki tosiaan on tässä käsittelyssä ja
pelisäännöt 96 §:n kautta selkiintyvät.
Toisaalta niin aiemmin kuin jatkossakin varmasti aina nämä tieasiat
ovat sellaisia, että ne aiheuttavat ristiriitoja. Ne aiheuttavat
kyllä ihmissuhteisiin säröjä.
Mutta joka tapauksessa on todettava, että myös
80 §:n osalla valiokunta on selvästi lakia mielestäni
selkeyttänyt. Tätä on helpompi tulkita,
missä tapauksessa tämä lupa on saatava
ja miten, kun sitä tietä käytetään,
voidaan mahdollisia korvauksia vaatia.
Siinä yhdyn ed. Pulliaisen puheenvuoroon kyllä täysin,
että tämän mietinnön osalta
on todella syytä kehua valiokuntaa, antaa kiitokset. Kun
luin tätä, niin ainakin minulle se oli oppitunti
näitten jokamiehenoikeuksien osalta. Sekin on myös
tässä todettava, että eihän
se teksti voi tyhjentävä olla, eihän
näitä minnekään ole kirjoitettu.
Joka tapauksessa tämä myös luo pohjaa
ja antaa viitteitä, miten on näitä asioita
tulkittava.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan
kävi varsin perusteellisesti läpi tätä hallituksen
esitystä ja esitti myöskin sen, millä tavoin valiokunta
tätä käsitteli. Yleisesti ottaen voisi
todeta, että liikennevaliokunta on aika erikoinen valiokunta
sikäli, että vastalauseitten teko opposition edustajilta
on jäänyt vähän sivummalle. (Ed.
Mölsä: Pitää paikkansa!) Suurimman
oppositioryhmän valiokuntavastaava on aina silloin tällöin
ollut tuskastuneena, kun olemme keskustelleet, mitä me
voisimme mahdollisesti tehdä vielä paremmaksi,
mutta yleensä valiokunnassa on saavutettu yllättäen
yksimielisyys, niin kuin tämänkin lain osalta,
eli hallituksen esitykseen on yhdessä hallituspuolueitten
edustajien kanssa saatu ne muutokset, jotka nyt kohtuudella voidaan
tehdä. Kun itse olen täällä muutaman
vuoden ollut, voin sanoa näin, että liikennevaliokunta
on erikoinen valiokunta monessakin suhteessa ollut, en tiedä sitten,
onko se yksinomaan puheenjohtajan ansiota vai onko hallituspuolueitten
kansanedustajien sopuisuus ja järkevä asioihin
perehtyminen taustalla, kun he ovat sitten myöskin ryhmän
johdon ja ministerin saaneet sille kannalle, että valiokunta
voi tehdä näitä muutoksia.
Arvoisa puhemies! Minua kiinnosti tässä laissa
erityisesti tämä korkeimman oikeuden vuonna 91
antama ratkaisu, jossa todettiin, "etteivät valtion metsänparannusvaroista
yksityistien rakentamiseen myönnetyt tilakohtaiset lainat
ja avustukset olleet sellaisia yksityistielain 96 §:n 3 momentissa
tarkoitettuja valtionavustuksia, joiden saaminen estäisi
tiekuntaa määräämästä tielle
saman lain 80 §:n 1 momentissa mainittuja käyttörajoituksia".
Itse nimismiehen virassa ollessani — täytyy se
tunnustaa niin kuin lähetekeskustelussakin totesin — olin
tulkinnut lakia ennen tätä korkeimman oikeuden
päätöstä vähän toisella
tavoin eli en ymmärtänyt sitä, että metsänparannuslainat
olisivat olleet sellaisia lainoja, joita ei voitaisi tulkita sen
sanonnan alle, jota käyttäen 96 §:ssä yleisesti
puhutaan valtion tai kunnan avustuksesta joko perusparantaa tai
rakentaa tie.
Mutta nyt minun ymmärtääkseni ja
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja tässä selvitti,
ja myöskin ed. Mölsän kanssa tätä pohdittiin,
nimenomaan silloin, kun metsänparannuslainaa tai -avustusta
myönnetään yhteisesti tiloille, astuu tämä 96 §:n
velvoite voimaan. Näin itse olen tulkinnut ja ymmärsin,
että myös valiokunnassa tulkittiin näin
tämä "tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa
tai tieosakkaita yhteisesti". Tämä minun mielestäni
selventää hyvin paljon tätä korkeimman
oikeuden vuonna 91 antamaa päätöstä, ja
myöskin pykäläkohtaisissa perusteluissa
mainitaan nimenomaan tämä yhteisesti-sana näitten tieosakkaitten
tai tiekunnan osalta. On aivan luonnollista tämän
tulkinnan perusteella, että jos yksittäinen metsänomistaja
saa lainaa tai avustusta ja hän tekee sen tien, silloin
ei ole kyse yhteisesti saadusta, vaan se on vain hänelle
yksinomaan myönnetty, ja silloin minun tulkintani mukaan
96 §:ää sinällään
ei voida soveltaa.
Minun mielestäni tämä laki on saatu
sellaiseen muotoon kuin nyt kohtuudella voidaan edellyttää,
ja juuri niin kuin puheenjohtaja tässä ed. Komille
vastasi, koskaan lainsäädäntöä ei
voida niin yksityiskohtaisesti laatia, ettei joitakin erimielisyystilanteita
saattaisi syntyä. Sen johdosta meillä on oikeusistuimet,
jotka ratkaisevat asian, ja viime kädessä korkein
oikeus, jolloin nykyisen käytännön mukaan
päätökset ovat ikään
kuin ennakkopäätösluonteisia. Jos sen
jälkeen havaitaan, että lainsäädäntöä pitäisi
muuttaa, on sitten hallituksen ja eduskunnan velvollisuus muuttaa lakia
siltä osin.
Puutun vielä ed. Komin esille ottamiin asioihin, nimenomaan
kun hän mainitsi, että nuori tyttö lähtee
ratsastamaan tielle. Minun ymmärtääkseni
silloin pitää kyllä olla vastuu jo, kun
lähdetään hevosen kanssa yksityiselle
tiellekin, kun tiedetään, että siellä on
muuta liikennettä, esimerkiksi moottoriajoneuvoliikennettä.
Eihän voida lähteä liikkeelle siitä,
että muu liikenne kielletään taikka pysäytetään,
jos sinne joku nuori tyttö tai nuoria tyttöjä lähtee
hevosella. Uskoisin näin, että muutenkaan tästä ei
pitäisi minun ymmärtääkseni
tulla suurempia ongelmia, koska täällä puheenjohtajan
esityksestä nimenomaan tämä selvästi-sana
lisättiin näihin määrättyihin kohtiin,
jolloin ainakin paremmin voidaan ymmärtää se,
milloin on tien kunto huonontunut sillä tavoin, että voidaan
sitten näitä korvaus- tai muita systeemejä lähteä peräämään.
Minä pidän kyllä hieman arveluttavana
sitä, että niin yleisesti puhutaan ratsastuksesta.
Jos on jonkun yksityistien päässä tai
varrella sellainen ratsastuskoulu, jossa on esimerkiksi 50 hevosta, ja
sitten ne kaikki lähtevät yhtä aikaa
taikka 20—30 hevosta peräkkäin sinne
yksityiselle tielle, niin ei se nyt enää ihan
jokamiehenoikeuksiin kuulu ainakaan minun mielestäni silloin,
kun sitä ansiotarkoituksessa harjoitetaan.
Tero Mölsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Nämä tieasiat käytännössä — ja
tuntuu, että myös täällä eduskunnassa
lakia säädettäessä — ovat
aika vaikeita ja hankalia asioita käsitellä, ja
yksimielisyyteen pääseminen vaatii aina aika lailla
joustavuutta ja perehtymistä hyvin tarkkaan asioihin. Nythän
tämän hallituksen esityksen alun perin piti selkeyttää nimenomaan
yksityisteiden käyttöä, kuten täällä puheenjohtaja
totesi, siinä suhteessa, voidaanko sellaiset tiet, joita
varten on saatu metsänparannuslain kautta yhteiskunnan tukia,
puomittaa vai ei. Tämä lakiesitys, jonka hallitus
on kirjannut, tämän asian selkeyttää. Tässä esityksessä oli
kuitenkin yritetty aika kunnianhimoisesti selkeyttää myös
muita asioita, jotka liittyvät täällä esillä olleeseen
80 §:ään eli siihen, millä edellytyksin
sellainen, joka ei ole tien osakas, voi tietä käyttää.
Mutta tämä yritys sinänsä vain
pahensi tilannetta, ja muun muassa perustuslakivaliokunta, joka
antoi lausunnon tästä asiasta, kiinnitti ihan
samaan huomiota. Yritys sinänsä saattoi olla hyvä,
mutta entistä sekavammaksi tämä termien
käyttö meni, kun perusteeksi tuli vähäistä suurempi
haitta sitä ratkaistaessa, voiko tätä tietä maksutta
käyttää vai ei.
Arvoisa puhemies! Oma käsitykseni on se, että yksityisteitä on
voitava käyttää mahdollisimman laajasti
ja mahdollisimman tehokkaasti erilaisiin liikkumistarpeisiin. Kuitenkin
sen jälkeen, kun tässä talossa tehtiin
päätös siitä hallituksen esityksestä,
että yksityistiet eivät saa valtionapua kunnossapitoon
ja ylläpitoon, syntyi tietysti tarve siihen, että piti
selkeyttää, kuka saa käyttää näitä yksityisiä teitä,
ja tarve siihen, että myös näitten teitten
rahoituspohjaa tuli tarkastella siltä osin, mitä kautta
sitten tätä rahaa saadaan tien ylläpitoon
ja kunnostamiseen. Se lainsäädäntö,
joka oli pohjana nyt tälle muutokselle, oli minusta sellainen,
että se otti huomioon nämä tarpeet. Se
otti huomioon sen, että yksityistiet eivät enää saa
valtionapua, ja antoi mahdollisuuden siihen, että voitiin
tien käyttäjiltä, jotka eivät ole
tien osakkaita, periä maksu tien käytöstä, kohtuullinen
maksu.
Mutta valitettavasti tässä hallituksen esityksessä,
siinä muutetussa muodossa, joka valiokunnalle tuli, tämän
80 §:n mahdollisuus siihen, että tätä maksua
olisi voitu periä, oli vesitetty niin, että se
mahdollisuus oli käytännössä pois
suljettu. Sen takia, kun valiokunnalla on ollut tapana, että se
on joutunut kirjoittamaan pykäliä uudelleen, niin
myös tämä 80 § tuli, kuten täällä on
todettu, kokonaan uudelleen kirjoitetuksi, ja nyt se kyllä mielestäni
tuli siihen muotoon, että se on selvästi parempi
kuin se alkuperäinen muoto, ja kun ed. Komi kysyi, voiko
kohtuullista maksua periä satunnaiselta tien käyttäjältä,
niin se on selvitetty siinä 80 §:ssä ja
tietyin edellytyksin se antaa siihen mahdollisuuden, ja minusta
se on ihan oikein.
Tosin on myönnettävä, että perussyy,
minkä takia tämä asia nousi keskusteluun,
liittyi juuri tähän ratsastukseen, ja siinäkin
suhteessa tämä selvitys, joka asiasta nyt on tehty,
antaa vastauksen siihen, että jos selvää kunnossapidon
lisätarvetta ei tule, niin yksittäisen ratsastajan
liikkuminen yksityistiellä luetaan jokamiehenoikeuksiin. Kaiken
kaikkiaan, kun täällä ihan oikein on
kiitetty tätä mietintöä ja sen
selvitystä jokamiehenoikeuksista, niin täytyy
sanoa, että se selvitys menee paljon ulkopuolelle sen,
mitä tämä yksityistielaki käsittelee,
mutta olkoon se sellainen hyvä tietopaketti meille kaikille,
kuten täällä on todettu.
Tämä lainsäädäntö,
joka sinänsä oli aika pienikin, mutta joka tapauksessa
hyvin kiinnostava, sai valiokunnassa tavattoman perusteellisen käsittelyn,
ja se oli täysin aiheellinen. Pidän lopputulosta
hyvänä. Mutta kuten tieasioissa yleensä, myöskään
tämä lainsäädäntö ei
anna vastausta jokaiseen yksityistapaukseen, vaan ne, totta kai, selviävät
paikan päällä kulloistenkin tilanteitten mukaan
ja viime kädessä tietysti oikeuskäytännön
kautta.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mölsä viittasi näihin
jokamiehenoikeuksiin nimenomaan ratsastuksen yhteydessä.
Lisäyksenä voisi todeta sen, että tässä valiokunnan
mietinnössä nyt mitä ilmeisimmin ensi
kertaa on oikein kunnolla koottu tavallaan tämä jokamiehenoikeuksien
määritelmä, joka perustuu tietysti perinteiseen
ikään kuin ikimuistoiseen nautintaan ja joka on
ihan poikkeava täällä Suomessa samalla
lailla kuin Ruotsissa. Mutta tällä ainakin minun
mielestäni ja käsitykseni mukaan selvennettiin
sitä kuvaa, mikä yleisesti maakunnissa on ja ihmisillä jokamiehenoikeuksista.
Ihan oikein ed. Mölsä totesi, että ratsastus
yksityisellä tielläkin tulkitaan tällä tavoin jokamiehenoikeudeksi
silloin, kun siitä ei ole haittaa tielle.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minunkin on helppo yhtyä niihin
kiitoksiin, joita tämän mietinnön sorvaamisesta
on liikennevaliokunnalle osoitettu. Muistan elävästi
sen lähetekeskustelun, jota tässä salissa
käytiin, jolloin hyvin reippaasti arvioitiin juuri tätä epämääräisyyttä ja
tätä vähäistä suurempaa
haittaa. Muistan muun muassa elävästi, kun ed.
Vistbacka esitti tästä erittäin suuria
dubioita, ja olen erittäin iloinen, että hän
on omalla arvokkaalla panoksellaan liikennevaliokunnassa saanut
niitä häivytetyksi.
Tämä 80 §:n täsmennys on
todellakin erittäin hyvä. Nyt sanotaan selvästi,
milloin lupa tarvitaan, ja se on kiinnitetty sillä tavalla
kunnossapitokustannuksien lisäämiseen, että se
on minusta täysin perusteltua. Tärkeää on
myöskin huomata se, mikä tähän
on kirjoitettu, että tarkoituksena tällä täsmennyksellä ja
tällä luvanvaraisuudella ei ole muuttaa perinteisiä jokamiehenoikeuksia, ei
niitten sisältöä eikä laajuuksia.
Myöskin se, mitä valiokunnan puheenjohtaja toi
esille, että tämän maksun periminen käytännön
tasolla nimenomaan tapahtuu sopivuusteitse, on minusta myöskin
erinomainen asia.
Sitten, arvoisa puhemies, ihan lopuksi tästä jokamiehenoikeuksia
käsittelevästä osuudesta: Se on todellakin
kattava, sitä luki kuin romaania, ja parhaimmillaan sen
kirjoitustapakin lähenteli ihan tuollaista kaunokirjallista
tyyliä. Siitä mitä parhaimmat kiitokset.
Haluaisin kuitenkin kiinnittää huomiota siihen
loppupäätelmään, joka on tässä varsin
pitkässä selostuksessa. Minusta sekin on arvokas
huomio, kun valiokunta korostaa, että näissä jokamiehenoikeuksissa
on kummallakin osapuolella sekä oikeuksia että velvollisuuksia.
Minusta se nivoo erittäin hyvin yhteen sen laajan katsauksen,
mikä siinä edellä on kirjoitettu.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä yksityistielaki tuli
eduskuntaan todella Kemera-rahoituksen tiimoilta, ja hyvä,
että tuli. Valiokunta teki tässä hyvää työtä,
ja niin kuin täällä on tuotu esille,
kun tämä lakiesitys tuli valiokuntaan, huomattiin
hyvin nopeasti, että sillä mallilla, mikä hallituksen
esitykseen oli kirjattu, ei voida edetä vaan tarvitaan
niin pykäliin muutoksia kuin myös hyvät
perustelut näille pykälämuutoksille.
Tässähän on kysymys itse asiassa
jokamiehenoikeuksien säätämisestä.
Niin kuin tiedämme, jokamiehenoikeuksista meillä säädetään
useammallakin lailla. Jokamiehenoikeuksista ei ole olemassa omaa
lainsäädäntöä, vaan
muun muassa tällä yksityistielailla, vesilailla
ja rikoslailla säädetään jokamiehenoikeuksista.
Itse olen maanomistaja, metsänomistaja, ja olen kahdenkin
tienhoitokunnan osakkaana ja pidän erittäin tärkeänä,
että meillä on toimivat jokamiehenoikeudet. Se
on erittäin arvokas asia, ja silloin, kun lainsäädäntöä jokamiehenoikeuksien
tiimoilta tehdään, todella pitää olla
tarkkana.
Minusta valiokunta kyllä tähän todella
paneutui, ja niin kuin edustajat Pulliainen ja Ravikin toivat esille,
tämä mietintö on todella tärkeä.
Tässä kuvataan hyvin selkeästi jokamiehenoikeuksia,
sitä, mitä ne ovat. Perusteluissa tuodaan esille
seuraavaa: "Käsitteenä jokamiehenoikeus on yleisnimitys
määrätyille tavoille, jotka perustuvat
vanhoihin perinteisiin. Ne kehittyivät aikana, jolloin
Ruotsi-Suomessa oli vähän asukkaita ja elinolosuhteet
olivat aivan toisenlaiset. Koska tieverkko oli harva tai olematon,
kehittyi luonnollinen tapa liikkua toisen maan yli ja leiriytyä siellä yöksi.
Hevosella liikuttaessa saattoi jopa olla sallittua antaa hevosen
laiduntaa tien laitamilla. Heinää sai myös
maan joissakin osissa ottaa ohitetuista ladoista hevosen ruokkimiseksi. 1800-luvun
lopulla ulkoilun ja turismin kehittyessä jokamiehenoikeus
sai sentapaisen sisällön, joka sillä on
tänään." Minusta tämä on
hyvin merkittävää.
Halusin tähän kuitenkin vielä lisätä,
kun perusteluista unohtui eräs minusta hyvin tärkeä asia.
Eli perinnetieto kertoo myös sen, että jokamiehenoikeuksiin
kuuluu se, että kun hevosella liikutaan, talvella esimerkiksi
reellä tai sitten yksityisellä tiellä tai
maalla tai järvellä jäällä,
toisen metsästä saa ottaa aisapuun sillä edellytyksellä,
että aisa on mennyt poikki ajon aikana. Tämäkin
on myös tärkeää huomioida.
Niin kuin tässä tuodaan esille, yksityisteillä saa
kulkea jalkaisin, polkupyörällä tai ratsain. Yksityistiellä saa
myös ajaa moottoriajoneuvolla, jos sitä ei ole
erikseen asianmukaisesti kielletty. 80 §:n perusteluissa
tuodaan esille, mitä valiokunta sitten kirjasi: "Hallituksen
esityksen ja valiokunnan muutosehdotuksen tarkoituksena ei ole muuttaa
jokamiehenoikeuksien nykyistä sisältöä eikä laajuutta.
Jokamiehenoikeuden mukaiseen kulkemisoikeuteen kuuluu, että käyttö tapahtuu
mahdollisimman haitattomasti. Muutosehdotuksella valiokunta ehdottaa
määrittelyä sille haitalle, jota yksityistien
osalta on pidettävä sellaisena haittana, että toiminta
ei enää kuulu jokamiehenoikeuksien piiriin, vaan
edellyttää lupaa. Tämän vuoksi
valiokunta ehdottaa luvanvaraisuuden perusteeksi selvää lisäkustannusta, joka
aiheutuu tien kunnossapidolle. Täten aiheutunut haitta
on selkeästi todennettavissa." Eli tämä oli
minusta myös hyvä selvennys 80 §:n perusteluihin.
Arvoisa puhemies! Nämä jokamiehenoikeudet
ovat puhuttaneet aika paljon viime vuosina. On ollut myös
vaikeitakin tilanteita, eli jokamiehenoikeuksia on käsitetty
väärin. On muun muassa rakennettu viljapeltoihin
piilouria ja on myös käytetty hyväksi
ympäristöehtoihin kuuluvia suojakaistoja, jotka
ovat jokien ja vesistöjen varsilla. On käsitetty
sitten, että näillä voi liikkua kaikenlaisilla
ajoneuvoilla vapaasti jne., kun ne saavat yhteiskunnan tukea. Voihan
niillä liikkua ja on voinut liikkua aikaisemminkin, mutta kyllä se
edellyttää sitä, että niille
ei aiheuteta vahinkoa eikä haittaa ja liikkuminen pysyy
niin sanottujen jokamiehenoikeuksien rajoissa.
Minusta tämä laki ja nämä perustelut,
mitkä tähän ovat nyt tulleet, selventävät
myös näitä asioita. Toivottavasti kokonaisuudessaan
jokamiehenoikeus-käsitekin tulee selkeämmäksi
ja niin sanottuja väärinkäytöksiä ei
enää sitten ilmene sillä tavalla kuin
niitä on ollut. On hyvä, että lehdistössä ja
tiedotusvälineissä näitä asioita
on käsitelty ja tätä kautta sitten tätä oikeaa
tietoa on mennyt ja väärinkäytöksiä on
vähemmän, eli niitä ei ole todella sillä tavalla
ilmennyt kuin niitä muutama vuosi sitten oli. Kaiken kaikkiaan
tämä esitys on hyvä.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tiestön käyttömahdollisuus
on entistäkin keskeisempi väline jokamiehenoikeuksien
aidon toteutumisen kannalta. Voi sanoa, että mitä urbaanimpi
asukas, sitä suurempi merkitys tällä on.
Tästä aiheesta, niin kuin liikennevaliokunnan
puheenjohtaja sanoi, käytiin vääntö Kemera-käsittelyn yhteydessä,
ja siinä mielessä voi olla tyytyväinen
tähän liikennevaliokunnan nyt viimeistelemään
mietintöön. Voi sanoa, että tässä on
ihan tyydyttävät puitteet lainsäädännön
osalta käytäntöä ohjaamaan.
Oikeastaan pyysin puheenvuoroni sen takia, että halusin
muistuttaa, että viime vaalikauden alussa silloisessa tässä tapauksessa
voi sanoa säästöhurmassa hallitus esitti
koko yksityistieavustusjärjestelmän purkamista.
Voi jälkeenpäin ylpeänä todeta,
että sai olla siinä porukassa silloisenkin hallituspuolueen
edustajana silloista hallituksen esitystä vastaan torjumassa
tuota hanketta. Se olisi ollut erittäin suuri periaatteellinen
ja käytännöllinen heikennys tähän
jokamiehenoikeus-käsitteeseen, mikä meillä on
perinteinen.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta kun puhutaan jokamiehenoikeuksista, on äärettömän
hyvä ja kallis asia, että meillä semmoiset
on, ja niitä varmaan meidän kaikkien tulisi varjella,
että ne jatkossakin pysyisivät sellaisina. Yleensä käsitetään
silloin, kun puhutaan yksityisteistä, että tien
kuluminen aiheuttaa sitten siinä sen rajanvedon, onko siinä korvausperiaate
vai ei. Silloin, kun tämä lähti voimakkaasti tuolla
maakunnissakin liikkeelle ja lehdistönkin palstoilla, oli
todella ratsastus yksi iso ongelma, josta oli monenlaisia käsityksiä.
Toivon mukaan tällä nyt ratkaistaan näitä ongelmia.
Sopiminen asioista olisi se kaikkien etu.
Mutta haluaisin muistuttaa yhdestä asiasta: Silloin
kun katsotaan haitan vähäisyyttä tai
suuruutta, niin monesti se kavion kuluttaminen ei ole yksistään
se ainut haitta, vaan suurempi haitta joskus saattaa olla sillä tavalla,
kun tässä puhuttiin tyttösistä,
jotka siellä ratsastelevat, että silloin kun sillä yksityisellä tiellä on
myöskin muita ammattikäyttäjiä,
jotka joutuvat väkistenkin sitä tietä joka
päivä käyttämään,
joudutaan varomaan näitä hevosia, etteivät
ne tyttöset loukkaannu. Silloin tämä vastuu
on minusta asia, joka pitää ottaa sen, joka sen
tyttösen sinne lähettää, eikä saa
tienomistajille laittaa sitä rasitetta.
Tämäkin asia on semmoinen, että se
pelaa tämän lain puitteissa hyvin, jos osapuolet
haluavat, että asioista neuvotellaan ja sovitaan ja ollaan
valmiita näihin yhteisiin korvauksiin ja yhdessä tie
pitämään asianmukaisessa kunnossa, ettei
siitä ole haittaa myöskään muille.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys ja valiokunnan mietintö ovat oikeudenmukaisia
parannuksia ja tuovat oikeudenmukaisuutta yksityisteiden osakkaiden
asemaan.
Kun 90-luvulla kiinteistöverojärjestelmä tuli voimaan,
poistettiin samalla katumaksut. Kuitenkin yksityisteiden varrella
asuville haja-asutusalueen ihmisille ei aiemmin ollut katumaksuja, mutta
sen sijaan tuli kiinteistövero. Heille ei tullut mitään
kompensoivaa vero- tai maksuhelpotusta, päinvastoin yksityisteiden
valtionosuuksia leikattiin samaan aikaan niin, että käytännössä perusparannusavustukset,
kunnossapitoavustuksista puhumattakaan, jäivät
hyvin vähiin. Itse asiassa arvonlisäverotus ja
veron perintä huomioon ottaen rahavirta onkin kääntynyt
yksityistiekunnilta valtion suuntaan.
Kunnossapitokustannuksia lisäävän
toiminnan rajaaminen tiekunnan antaman luvan varaiseksi on tässä nyt
tervetullut uudistus. Erittäin tärkeä valiokunnan
kannanotossa on se, että luvanvaraisuudessa on myös
huomioitu tietä rasittavat tilapäiset kuljetukset.
Tilapäinenkin, vaikkapa muutaman päivän
tai viikon kestävä, päivittäinen
raskas liikenne kelirikkoaikana saattaa aiheuttaa tiekunnalle valtavan
suuret tien kunnossapitokustannukset.
Lakiesityksessä on annettu tiekunnalle myös mahdollisuus
sallia tien ylläpitokustannuksia lisäävä toiminta
siten, että tien käytöstä peritään käyttömaksu.
Tämä on täysin oikeutettua, ja uskoisin,
että esimerkiksi jonkin yksityistien varrella asuvat kuljetusyrittäjät
ainakin sisimmässään myöntävät
maksun perimisen kohtuulliseksi korvaukseksi esimerkiksi raskaan
liikenteen aiheuttamista vaurioista nimenomaan kelirikkoaikana.
Tästä lakiesityksestä on kohistu
jokamiehenoikeuksiin vedoten ja julkisuudessa vääristelty maanomistajien
mahdollisuuksia muka rajoittaa liikkumista yksityisteillä.
Lakiesityksen perusteluissa on kuitenkin selkeästi todettu,
että jokamiehenoikeudet eivät tällä lakimuutoksella
vaarannu. Jokamiehenoikeuksiinhan kuuluu olennaisena edellytyksenä se,
ettei niistä ole haittaa maanomistajalle, ja se, ettei
kotirauhaa loukata. Esimerkiksi ratsastuskoulun aiheuttama hevosliikenne
yksityistiellä on sellaista toimintaa, jota ei voida katsoa
jokamiehenoikeudeksi, vaan on kohtuullista, että siitäkin
erikseen sovitaan tieosakkaiden kanssa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
kiitelty tätä hallituksen lakiesitystä,
ja kiitoksen arvoinen se varmasti onkin muun muassa jokamiehenoikeuksien
selvittämisen kannalta. Tällainen vanha, arvokas,
historiallinen oikeus on syytä säilyttää ja
täsmentää. Samoin on ihan hyvä,
että täällä todettiin vielä nämä hevosmetsurit.
Heitä on perin vähän tällä hetkellä.
Neljä—viisikymmentä vuotta sitten puutavara
liikkui metsistä pääosin hevosella, mutta
minä uskon, että erilaisen luonnonmukaisen suuntautumisen
myötä osaltaan tämäkin saattaa
lisääntyä.
Hieman ongelmia saattaa käytännössä olla
tilusvaihdossa ja alueen siirtämisessä, jota tieratkaisuissa
tapahtuu. Tiedän tapauksen, että kun sääntöjen
mukaan tietyn määrän voi kaava-alueella
olla velvollinen antamaan tiehen, niin jos vähän
jokaiselta nurkalta pientä tonttia otetaan pois, niin koko
tontin omaisuusarvo olennaisesti tästä saattaa
kärsiä.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen itse ollut oikeastaan koko aikuisikäni
tekemisissä näiden tieasioiden kanssa. Aikanaan
opiskelin metsänhoitajaksi Helsingin yliopistossa. Silloin
opintoihin kuului myöskin tienrakennustekniikka. Sitten
toimin Nurmon kunnassa tielautakunnan puheenjohtajana. Olen myöskin
toiminut tiekuntien puheenjohtajana. Tällä hetkellä olen
useamman tiekunnan jäsen. Sitten työssäni
metsänparannuspiirissä, metsäkeskuksessa,
metsälautakunnassa olen ollut tekemisissä jatkuvasti
näiden metsäteiden rakentamisasioiden kanssa eli
voin sanoa, että olen aika monipuolisesti perehtynyt nimenomaan
yksityisteiden sekä käyttöön,
hoitoon että hallinnointiin ja lakien tulkintaan.
Sen voi myöskin todeta, että yksityistielaki
sinänsä on aika hankala laki soveltaa käytäntöön. Laissa
on erittäin paljon sellaisia pykäliä,
jotka pitää kohtuudella panna toimeen, ilman että loukataan
tienkäyttäjän tai tienomistajan oikeuksia. Siinä mielessä kaikki
täsmennykset ja selvennykset, jotka tielakiin tehdään,
jotka perustuvat konkreettiseen tarpeeseen, ovat varmasti paikallaan,
silloin kun ne tehdään sillä tavalla
selkeällä tavalla, että ei tule tulkintaeroja.
Aika paljon keskustelua aikanaan herättivät metsäteiden
käyttöoikeudet. Kysymys oli siitä, että siinä vaiheessa
kun tietä pantiin vireille, alettiin tehdä, oli
paljon osakkaita, tilanomistajia, kiinteistönomistajia,
jotka ilmoittivat, että he eivät tule tarvitsemaan
tietä. Kuitenkin käytännössä kävi
hyvin usein sillä tavalla, että sen jälkeen kun
tie oli valmis, yllättävästi sinne ilmestyikin täysin
uusia käyttäjiä tiealueen vaikutusalueen ulkopuolelta.
Siinä yhteydessä tuli myöskin kysymys
sitten siitä, että kun toiset rakentavat tien, mutta
käyttäjäkunta pakkaa laajentumaan, täytyy
olla selkeät perusteet sille, miten tietä voidaan
käyttää.
Tuli myöskin valituksia siitä, kun metsäteiden tiekunnat
kielsivät tien käytön vaikutusalueen
ulkopuolisilta henkilöiltä, lähinnä puutavaran
kuljetukseen tai säännönmukaiseen kulkemiseen liittyen.
Korkein oikeus, niin kuin täällä todetaan,
katsoi, "etteivät valtion metsänparannusvaroista
yksityistien rakentamiseen myönnetyt tilakohtaiset lainat
ja avustukset olleet sellaisia yksityistielain 96 §:n 3
momentissa tarkoitettuja valtionavustuksia, joiden saaminen estäisi
tiekuntaa määräämästä tielle
käyttörajoituksia". Tämä oli erittäin
tärkeä korkeimman oikeuden tulkinta epäselvästä tilanteesta,
voiko tien käyttö perustua omistukseen ja voiko
ulkopuolinen sitten vaatia sille metsänparannusrahoituksen
perusteella vapaata käyttöoikeutta. Tämä oli
todella merkittävä tulkinta, mikä korkeimmalta
oikeudelta saatiin, ja se rauhoitti tämän tilanteen
aika perusteellisesti. Tilannehan on nyt sitten muuttunut siltä osin.
Kun Kemera-lakia, niin kuin täällä on
todettu, käytiin lävitse, nostettiin tämä sama asia
keskustelun piiriin. Jotkut olivat vaatimassa silloin, että kun
tie rakennetaan kestävän metsätalouden
rahoitusvaroin, se olisi avattava myöskin tällä tavalla
tavallaan yleiseen käyttöön. Sehän
tilanteena olisi ollut täysin kohtuuton ja mahdoton niiden
kiinteistönomistajien osalta, joidenka maksut tien rakentamisen
osalta saattoivat nousta tuhansiinkin euroihin. Tilanne olisi ollut se,
että toiset edelleen maksavat ja toiset käyttävät.
Tässä on nyt perusteellisesti tämän
yksityistielain uudistamisen yhteydessä käsitelty
tämä kysymys. On erittäin tärkeää,
että 96 §:ssä sanotaan toisessa momentissa:
"Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella
avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien parantamisessa
tai uuden tien rakentamisessa taikka tie on tehty kokonaan tai osaksi
kunnan varoilla, on kymmenen vuoden ajan viimeisen avustuserän
nostamisesta tai kunnan tekemän tietyön päättymisestä lukien noudatettava,
mitä 1 momentissa säädetään
tien käyttämisestä muiden kuin tieosakkaiden
hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen."
Tässä ratkaisevan tärkeä sana
on tämä yhteisesti, "avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita
yhteisesti". Kysymys on siitä, että jos esimerkiksi
kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisella
tavalla rakennetaan metsätie ja jos kiinteistön
omistajat, jotka määrätään
tai lähtevät mukaan tähän tiehen,
ottavat kustannukset omalle tilalleen, joko lainan tai suorana maanomistajan
kustannuksena tulevan maksun, tätä ei katsota
sellaiseksi avustukseksi, joka avaa tien myöskin yleiseen
käyttöön, vaan siinä tapauksessa,
jos tämä laina tai kustannus osoitetaan tiekunnalle
yhteisesti, niin tässä tapauksessa mennään
sitten tavallaan vapaan käytön piiriin. Jos olisi
menetelty toisella tavalla eli metsätie olisi todettu lähelle yleistä käyttöä olevaksi
tieksi aina, kun se tehdään ja siihen valtion
rahoitusta saadaan, niin se olisi aika tehokkaasti kyllä rajoittanut
metsäteiden rakentamista. Kun tähän piti
ratkaisu löytää, niin ratkaisu on mielestäni
löydetty erittäin hyvällä tavalla.
Toinen asia, mihin usein myöskin tielautakunnan puheenjohtajan
ominaisuudessa törmäsi, oli nimenomaan tämä jokamiehenoikeus-käsite.
Se on aikanaan ollut hyvin selkeä ratkaisu, kun kulkeminen
on tapahtunut pyörillä, jalkaisin tai hiihtäen,
mutta nyt kun on näitä kulkemismahdollisuuksia
tullut huomattavasti lisää ja myöskin
ihmiset ovat oppineet autoja käyttämään
teillä ja ovat tulleet kaupalliset yrittäjät
hevosiensa kanssa, niin jokamiehensoikeus-tarkastelu on ollut syytä käydä uudelleen.
Minä yhdyn myöskin niihin kiitoksiin, joita täällä on
esitetty jokamiehenoikeuksien käsittelyn osalta. On erittäin
hyvä, että eduskunnan toimesta, eduskunnan arvovallalla,
on kirjoitettu paperille näin laajasti jokamiehenoikeuteen
perustuva tarkastelu. Kun ratsastajat ovat olleet erittäin
paljon yhteydessä tästä, että heidän
mahdollisuutensa ratsastaa loppuu tämän lain myötä, niin
todellakaan tästä ei ole kysymys, vaan kysymys
on siitä, että silloin, jos se tapahtuu kaupallisessa
tarkoituksessa säännöllisesti jotakin
tietä käyttäen, on ihan oikeutettua,
jos tie tästä kuluu, että siinä silloin
myöskin yrittäjälle tulee maksuja. Niin
kuin esimerkiksi ed. Komin puheenvuorosta todettiin, ratsastajat
sinänsä ovat aktiivisesti lähteneet liikkeelle
myöskin niin, että tämä tapahtuu
sopimuksin.
Mielestäni tämä yksityistielain uudistus
on niihin uhkakuviin nähden, mitä tähän
aikanaan liittyi, niistä lähtökohdista
nähden, erittäin hyvin onnistunut ja selkeyttää tilannetta.
__________
Ed. Laitinen merkitään läsnä olevaksi.
__________
Yleiskeskustelu päättyy.