2) Hallituksen esitys laiksi telemarkkinalain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan liikennevaliokunta on saanut telemarkkinalakimietinnön
valmiiksi varsin monipolvisen käsittelyn tuloksena. Hallituksen
esitys on tämän prosessin aikana käynyt
kaksi kertaa perustuslakivaliokunnassa. Kysymyshän on siitä raja-alueesta,
jolla liikutaan nyt omaisuudensuojan rajoja hipoen, ja tällä tavalla
perustuslakivaliokunta on joutunut asiaan pariin kertaan perusteellisesti
paneutumaan. Niin ikään voidaan todeta, että telemarkkinalaki,
sellaisena kuin se nyt on eduskunnan käsiteltävänä,
ei olisi mielekäs lainkaan, jollei tekniikka olisi kehittynyt
sellaiseksi, että niin sanottuun tilaajajohtoon olisi syntynyt
vapaata kapasiteettia elikkä, niin kuin ammattiterminologiassa
sanotaan, yläkaistaa elikkä on olemassa mahdollisuus
saman johdon monipuoliseen käyttöön.
Lainsäädäntö, joka nyt on käsittelyssä,
on pilottilainsäädäntöä eurooppalaisittain
ja soveltaa myöskin tuoreinta asetusta, joka on jättänyt
kohta kertomallani tavalla aukon myöskin suomalaiselle
sovellutukselle ja jonka rajat perustuslakivaliokunta on omassa
lausunnossaan asettanut.
Tällä telemarkkinalain muutosehdotuksella pyritään
edistämään laajakaistaisten tiedonsiirtopalvelujen
leviämistä, verkkoliiketoimintaa ja edullisten
tietoyhteiskuntapalvelujen käyttöä. Erityisenä tavoitteena
on lisätä kilpailua tilaajajohdon käytössä ja
saada näin kotitaloudet ja pienkäyttäjät
edullisten kiinteiden Internet-yhteyksien piiriin. Liikennevaliokunta
pitää näitä tavoitteita hyvin
perusteltuina ja kannatettavina ja asettuu sillä tavalla
hallituksen tueksi sen pyrkimyksissä.
Tavoitteisiin pyritään siten, että tehdään
mahdolliseksi pakollinen verkkovierailu kolmannen sukupolven matkaviestinverkosta
gsm-verkkoon. Pakollinen verkkovierailu helpottaa uusien kolmannen
sukupolven matkaviestinyritysten alalletuloa ja estää vanhoja
matkaviestinyrityksiä vääristämästä kilpailua
gsm-verkkojensa avulla. Se nopeuttaa kolmannen sukupolven matkaviestiverkkojen
laajenemista ja kiihdyttää kilpailua. Näin
odotetaan. Näin pyritään alentamaan hintoja
ja parantamaan palvelua. Lisäksi verkkovierailu vähentää tarvetta
rakentaa haja-asutusalueelle moninkertaista infrastruktuuria, mikä on
sekä ympäristöllisesti että kansantaloudellisesti
järkevää.
Lakiehdotuksen mukaan velvoitetaan puhelinverkon tilaajayhteyttä hallitseva
televerkkoyritys vuokraamaan kilpailijoilleen rinnakkaiskäyttöön
tilaajajohdon vapaata välityskykyä elikkä niin
sanottua yläkaistaa, jota juuri kuvasin. Tämän
odotetaan kiihdyttävän kilpailua Internet-liittymien
tarjonnassa ja johtavan hintojen alenemiseen ja tietoverkkojen käytön
kasvuun.
Kiinteä televerkko on edelleen merkittävä telepalveluiden
tarjontakanava. Sen kautta tarjotaan paikallis-, kauko- ja ulkomaantelepalveluita.
Myös suurin osa Internet- ja datapalveluista kulkee kiinteän
televerkon kautta. Perinteiset paikallisoperaattorit ovat edelleen
monopoliasemassa kiinteän televerkon ja sen välityksellä tarjottavien
paikallisten telepalveluiden tarjonnassa.
Asiantuntijalausuntojen mukaan paikalliset televerkkoyritykset
ovat kohtuuttomilla ja syrjivillä verkkoonpääsyn
ehdoilla ja hinnoilla pyrkineet estämään
ja vaikeuttamaan kilpailua muun muassa Internetpalveluiden tarjonnassa.
Tilaajayhteyksien rinnakkaiskäytön mahdollistaminen onkin
valiokunnan käsityksen mukaan tarpeen uusien palvelujen
tarjoajien alalletulon helpottamiseksi sekä kilpailun ja
asiakkaille tarjottavien vaihtoehtojen lisäämiseksi.
Valiokunta on lakiehdotuksen käsittelyn yhteydessä ollut
huolissaan sen yhteensopivuudesta EU:n tilaajayhteyksien eriytettyä tarjontaa
koskevan asetuksen kanssa. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus
tilaajayhteyksien eriytetystä tarjonnasta tuli voimaan
tämän vuoden alusta. Asetus käsittelee
samaa asiaa kuin telemarkkinalain muutosehdotuksessa tarkoitettu
tilaajayhteyksien rinnakkaiskäyttö.
Euroopan yhteisön oikeusjärjestelmässä asetuksia
voidaan luonnehtia ylikansalliseksi lainsäädännöksi,
joka on välittömästi sovellettavaa oikeutta
jäsenvaltioissa. Jäsenvaltioiden hallintoviranomaiset
ja tuomioistuimet ovat siis velvollisia soveltamaan suoraan asetuksen
säännöksiä. Asetuksia ei pääsääntöisesti
saa selventää tai tulkita kansallisilla säännöksillä.
Jäsenvaltioilla on kuitenkin poikkeuksellisesti oikeus
antaa asetuksen täytäntöönpanosäännöksiä silloin,
kun se käy ilmi asetuksesta. Suomen ehdotuksesta asetukseen,
joka on nyt siis tässä pohjana, lisättiin
tätä tarkoittava artikla. Tämä muutos
mahdollistaa sen, että asetuksen säännöksiä voidaan
poikkeuksellisesti selventää telemarkkinalakiehdotuksen
kaltaisella kansallisella lainsäädännöllä.
Asetus ei sisällä televerkkoyrityksen omaisuudensuojaa
käsitteleviä säännöksiä.
Asetuksen mukaan vuokraamisvelvoitteista voi kieltäytyä vain
"tekniseen toteutettavuuteen tai verkon toimintakyvyn ylläpitotarpeeseen
liittyvien objektiivisten kriteerien perusteella".
Asetuksen ja lakiehdotuksen tulkinnallisen yhdenmukaisuuden
varmistamiseksi valiokunta pyysi asiasta uuden lausunnon perustuslakivaliokunnalta.
Lausunnossaan perustuslakivaliokunta katsoo, että vaatimus
omistajan oman nykyisen ja kohtuullisen tulevan tarpeen turvaamisesta
on myös Euroopan yhteisössä omaisuudensuojasta johdettava
vaatimus, joka perusoikeusmyönteisen tulkinnan mukaan sisältyy
myös tähän asetukseen. Tästä syystä perustuslakivaliokunta
katsoo, että hallituksen esityksen mukaiset muotoilut ovat
sisällöltään sopusoinnussa kyseisen,
perusoikeusmyönteisesti tulkitun asetuksen kohdan kanssa
ja että lakiehdotus on tältä osin asianmukaista
hyväksyä hallituksen ehdottamassa muodossa.
Näin ollen liikennevaliokunta ehdottaa kyseisiä säännöksiä hyväksyttäviksi
hallituksen esityksessä ehdotetussa muodossa, niin kuin
perustuslakivaliokunnan lausunnossakin edellytetään. Lisäksi
lakiehdotukseen ehdotetaan tehtäväksi eräitä muita
perustuslakivaliokunnan lausunnossa ehdotettuja muutoksia. Näiden
ohella lakiehdotukseen ehdotetaan lisättäväksi
säännökset lain voimaantulon viivästymisestä aiheutuvien ongelmien
helpottamiseksi ja kansallisen valvonta- ja sääntelyviranomaisen
määrittelemiseksi. Lisäksi ehdotetaan
eräitä selvennyksiä ja kielellisiä tarkistuksia.
Mikä mainiointa, arvoisa puhemies, loppujen lopuksi
valiokunta on ollut täysin yksimielinen mietinnössään.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Esillä oleva telemarkkinalain muutos
on erittäin olennainen ja merkittävä suomalaisen
tietoyhteiskuntakehityksen kannalta. Nimittäin voidaan jopa
ajatella näin, että tulevan tietoyhteiskunnan aito
rakentuminen merkitsee sitä, että Internet-yhteydestä tulee
jopa perinteistä radiota taikka televisiota merkittävämpi
yhteys nimenomaan tiedon välittymisen, osaamisen hankkimisen, osaamisen
välittämisen kannalta. Se, mitä kautta Internet-yhteys
on käytettävissä, onko se puhelinlinja,
onko se televisiovastaanotin jne., on hyvin pitkälle toissijainen
kysymys, mutta tätä kautta helpotetaan ratkaisevasti
sitä, että yhä useampi kansalainen pääsee
myös Internet-yhteyden piiriin ja ennen kaikkea kohtuuhintaisen
Internet-yhteyden piiriin.
Arvoisa puhemies! Valitettavaa on se, että vielä tämäkään
ratkaisu ei välttämättä tuo
sitä kilpailua, mitä Maaseutu-Suomessa taajamien ulkopuolella,
harvaanasutummilla alueilla, edellytetään, että päästäisiin
kohtuuhintaiseen palveluun. Tämän vuoksi haluan
muutamalla sanalla lähestyä sitä kilpailupoliittista
periaatteellista näkökulmaa, joka on synnyttänyt
jossain määrin jopa poliittisesti erilaisia näkemyksiä,
erilaisia linjoja. Tähän aiheeseen liittyen olemme
keskustelleet toisaalta siitä, tarvitaanko valtion mukaantuloa
laajakaistaisten yhteyksien rakentamiseen. Toisaalta toinen ääripää ja
reuna tähän keskusteluun tulee valtionyhtiöpolitiikasta:
Millä tavalla esimerkiksi valtion omistus kehittyy Sonerassa.
Miksi Soneran valtio-omistajuus on erittäin keskeinen
ja merkittävä asia ja sillä on yhteys myös
tähän lakiin, on sitä kautta, että tällä hetkellä sama
ministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö,
valvoo kilpailua; huolehtii lainsäädännöstä eli
siitä sääntelystä, jota kyseisellä toimialalla
toteutetaan. Minusta on ollut merkillepantavaa, että kun
nyt valtionyhtiö Soneran ympärillä on käyty
hyvin voimakasta keskustelua tämän omistajapolitiikan
osalta, jopa ministeri Heinosen käsitykset ovat aika lyhyellä aikajänteellä muuttuneet.
Nimittäin, noin kolme kuukautta sitten kysyin ministeri
Heinoselta kirjallisessa kysymyksessä, millä tavalla
tämä regulaatio ja omistajuus synnyttävät
riitaa kilpailupolitiikan näkökulmasta. Ministeri
Heinonen vastasi yksiselitteisesti, että "Soneran omistaminen
ei vaikuta liikenne- ja viestintäministeriön tietoliikennepolitiikan
linjavalintoihin".
Eilisissä Helsingin Sanomissa ministeri Heinonen oli
kääntänyt aika lailla käsityksensä ja
toi voimakkaasti esille sen, ihan suorana lainauksena: "Ulkopuolisten
silmin tässä on ongelma olemassa. Kysytään,
onko tällä omistajuudella vaikutusta, ja jos sellainen
ajatuskin pääsee syntymään,
sillä on kielteistä vaikutusta." Näin
ollen ministerin mielestä alan regulaatio, omistus ja yleiset
kilpailuasiat pitäisi erottaa mahdollisimman kauas toisistaan.
Minusta tämä näkökulma pitäisi
ottaa vahvasti esille nyt, kun puhumme tietoyhteiskuntapolitiikan
kehittämisestä. Toivon, että ministeri
Heinonen tarkistaa myös omaa käsitystään
ja mielipidettään siitä, millä tavalla
me joudumme valtiovallan toimin tulemaan vastaan niitä alueita, joilla
riittävän nopealla aikajänteellä pelkällä kilpailulainsäädännöllä ei
voida mahdollistaa riittävän edullisia Internet-yhteyksiä.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minusta on erittäin hyvä,
että tässä yhteydessä ed. Karjula
ottaa juuri tämän valtion omistajapolitiikkaan
liittyvän äärimmäisen keskeisen
kysymyksen esiin. On ihan selvää, että regulaattorin
edustajan on tavattoman vaikea tehdä samaan aikaan valtionyhtiössä omistajapolitiikkaa.
Tämä asia pitäisi nyt problematisoida
hallituksessa, kun mietitään omistajapolitiikan
tulevia suuntaviivoja. Nythän Sonera on tietysti esimerkki
juuri siitä, että liikenneministeriön
edustaja, joka on myös alan regulaattori, istuu omistajan
edustajana hallituksessa. Tämä yhteys ei välttämättä toimi.
Ne ajatukset, joissa omistajapolitiikan siirtämistä vaikkapa
valtioneuvoston kansliaan on alettu lämmitellä uudelleen,
ovat minun mielestäni tässä katsannossa
hyvin tervetulleita ja eriyttävät silloin tämän
ongelman, joka eräillä, myöskin muilla kuin
liikenne- ja viestintäministeriön, toimialoilla
etenee.
Toinen lyhyt kommentti koskee ed. Karjulan voimakasta Internet-uskoa.
Minun uskoni on hieman moniarvoisempaa. Näen, että tässä konvergenssi
tulee toteutumaan sillä tavoin, että on nimenomaan
mobiili-Internet, langaton maailma, eikä pidä myöskään
unohtaa radiotaajuutta, joka edelleenkin on tänä päivänä meidän
kaikkein kustannustehokkain tietoliikenteen välittämismuotomme,
ja on Internet-yhteys; nämä kaikki konvergoituvat;
kuluttajalla on kaikki nämä rinnakkaisessa yhtäaikaisessa
käytössä.
On aivan selvää, että tässä katsannossa
tämän perinteisen radio- ja televisiotaajuuden
käyttö tulee olemaan jatkossa myöskin
tavattoman merkittävää. Esimerkiksi digitaalinen
televisio tulee olemaan varmasti tietoyhteiskunnan tärkein
päätelaite ja palvelujen käyttöalusta,
ja tullaan näkemään, että radio-
ja tv-taajuudella tulee tässä olemaan suuri merkitys
myös kuluttajan kannalta ja kuluttajan kustannusten kannalta.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lähinnä tällä vertauksella
radioon ja televisioon halusin avata sitä näkökulmaa,
miten kaukonäköinen on ollut aikanaan se ratkaisu,
että meillä on vuosilupamaksut, joiden välityksellä me
olemme voineet seurata televisiota, kuunnella radiota rajatta. Nyt
meillä on Internet, josta on tullut rahastuksen muoto muutamille
suomalaisille yhtiöille, sen sijaan että sen pitäisi
olla palvelu, jolla me autamme kansalaiset monipuolisen tiedon lähteille.
Tässä mielessä on kyse erittäin
isosta, nimenomaan tietoliikennepolitiikkaan ja tietoyhteiskuntapolitiikkaan liittyvästä
periaatteellisesta
kysymyksestä.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys laiksi telemarkkinalain muuttamisesta on mielestäni monella
tapaa suomalaisen tietoyhteiskunnan kehityksen kannalta varsin tarpeellinen
ja tarkoituksenmukainen.
Tämä lakiehdotus on johdonmukainen seuraus
hallituksen tavoitteesta pitää Suomi ja suomalaiset
maailman kärjessä tietoyhteiskunnan palvelujen
saatavuudessa kilpailukykyisillä kuluttajahinnoilla ja
verkkojen korkeatasoisella laadulla. Tällä lakiesityksellä turvataan
se, ettei lainsäädäntö ole este
nopealle tekniselle kehitykselle vaan edistää sitä.
Tässä yhteydessä on syytä tyydytyksellä todeta
myös se hallituksen erittäin tärkeä päätös,
ettei suomalainen yhteiskunta rahasta verkkoluvista huikeita summia,
jotka viime kädessä kuluttajat maksavat palvelumaksuina.
Uskon, että päätös olla perimättä raskaita
lupamaksuja operaattoreilta edistää myös
Suomen tietoverkkojen kehitystä ja samalla turvaa maamme
säilymisen tietoyhteiskunnan eturintamassa koko maailmassa.
Tietoverkkojen saatavuus ja riittävän kilpailun
kautta syntyvä käytön edullisuus edistävät koko
Suomen tasapainoista kehitystä. Suurin osa Internet-yhteyksistä kulkee
edelleenkin kiinteän televerkon kautta. Nykyiset paikalliset
teleyhtiöt ovat edelleen monopoliasemassa kiinteän
televerkon ja sen välityksellä tarjottavien paikallisten
telepalvelujen tarjonnassa. Valitettavasti vain usein verkkoyhtiön
on todettu kohtuuttomilla verkkoonpääsyhinnoilla
pyrkineen vaikuttamaan kilpailuun ja jopa estämään
sitä muun muassa Internet-palvelujen tarjonnassa. Tämän vuoksi
kilpailun avaaminen myös paikallisverkkomarkkinoille on
lakiehdotuksen yksi tärkeimmistä kohdista.
Tämän lakiehdotuksen toimenpiteillä edistetään
ihmisten mahdollisuutta tehdä työtä verkkojen
välityksellä kaikkialla Suomessa ja valita asuinpaikkakuntansa
muiden arvojen kuin pelkän työn perusteella. Teleyritykselle
säädettävä velvollisuus vuokrata
nykyisten puhelinverkkojen tilaajayhteyksien vapaata välityskykyä usean rinnakkaisen
palvelun mahdollistamiseksi edistää voimakkaasti
Internet-palvelujen käytettävyyttä, kun
yritykset voivat tarjota käyttäjille nopeita rinnakkaisia
digitaalisia tilaajayhteyksiä. Täydellä syyllä voidaan
olettaa, että tilaajajohdon rinnakkaiskäyttö tuo
kotitalouksille, monille ammatinharjoittajille ja kotona tapahtuvalle
pienelle yritystoiminnalle uudenlaisia teknisiä mahdollisuuksia
Internetin käytön edullisen hintatason myötä.
Pakollinen verkkovierailu helpottaa myös uusien kolmannen
sukupolven matkaviestintäyritysten alalletuloa ja esittää nykyisiä toimijoita vääristämästä
kilpailua
gsm-verkkojen avulla. Niin sanotun verkkovierailun käyttöönotto
vähentää myös tarvetta rakentaa
moninkertaisia verkkoja, mikä on sekä ympäristön
että kansantalouden kannalta järkevää,
niin kuin valiokuntakin mietinnössään
toteaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Todella on tärkeätä,
että koko maa pystyy hyödyntämään
nopeaa tiedonvälitystä, mutta se edellyttää sitten
myös sitä, että tehokkaat ja toimivat
laajakaistayhteydet ulottuvat koko maahan ja että niitä pidetään
tulevaisuudessa myös kunnossa. Aivan oikein täällä Ylen
hallintoneuvoston puheenjohtaja ed. Laukkanen viittasi digitaalitelevision
tulevaan mahdollisuuteen. Se on varmasti iso ja tärkeä asia.
Lopuksi haluan vain viitata siihen, miten vaikeaa kolmannen
sukupolven viestimien kehittely on. Vieläkin julkaistaan
käsityksiä siitä, että vuoden
kahden sisään pitäisi olla enemmän
liikkuvaan puhelimeen asennettuja Internet-yhteyksiä kuin
kiinteitä. Tältä nyt ei oikein vaikuta,
kun ajattelemme, mikä on wap-maailman kivikkoinen tie eteenpäin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Varmasti pitää paikkansa
se, että käyttäjien kohdalta tämä laki
on positiivinen. Minun mielestäni aika mielenkiintoinen
tulkinta omaisuudensuojasta on eräs sanonta, jota perustuslakivaliokunta
ensimmäistä kertaa käyttää,
mikäli minä muistan, nimittäin että "tulkitaan
perusoikeusmyönteisesti". Ei oteta kantaa suoranaisesti, onko
tämä nyt omaisuudensuojan vastainen, mutta käytetään
sanontaa "tulkitaan myönteisesti", jonka perusteella perustuslakivaliokunta
on päätynyt siihen, että laki voidaan
normaalissa järjestyksessä hyväksyä ja
eikä hallituksen esitykseen siltä osin tarvitse
tehdä muutoksia. Mutta minun mielestäni nimenomaan
omaisuudensuojan kannalta tämä laki on aika mielenkiintoinen.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vistbackalle voin vakuuttaa, että perustuslakivaliokunta
kahteen otteeseen nimenomaan tähän seikkaan kiinnitti
huomiota, kuuli asiantuntijoita ja päätyi lopulta
sille kannalle, että omaisuudensuojan näkökulmasta
turvallisempi muotoilu oli se, mikä alun perin sisältyi
hallituksen esitykseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän vielä haluaisin
lopuksi todeta sen, että kaksi viimeksi käytettyä puheenvuoroa
eivät olleet ollenkaan huonoja tämän
keskustelun kannalta sen takia, että juuri tässä sitä rajaa,
niin kuin esittelypuheenvuorossa totesin, käytiin nyt.
Mutta se on jännittävää, ed.
Vistbacka, juuri siinä katsannossa, että tällä tavalla
katsotaan, miten tämä yhteiskunta selviää siitä,
kun teknologia kehittyy ja tulee aivan uusia ulottuvuuksia, jopa niin,
että teknologia kehittyy niin nopeasti, että perustuslaki,
vaikka sitä on juuri uusittu — vuosi sitten tuli
voimaan tämä uusi — sekään
ei tavallaan pystynyt hahmottamaan kaikkia tulevaisuuden vaihtoehtoja.
Minusta perustuslakivaliokunta selviytyi aika uljaasti tästä vaikeasta
tehtävästä.
Yleiskeskustelu päättyy.