Täysistunnon pöytäkirja 19/2004 vp

PTK 19/2004 vp

19. KESKIVIIKKONA 3. MAALISKUUTA 2004 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

1) Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaisrekisteristä annetun lain muuttamisesta

 

Sisäasiainministeri Kari Rajamäki

Herra puhemies! Hallitus esittää lakia ulkomaalaisrekisteristä annetun lain muuttamisesta. Tässä ehdotetaan tehtäväksi ulkomaalaisrekisteristä annettuun lakiin ulkomaalaislain kokonaisuudistuksen edellyttämät muutokset sekä eräitä muita tarpeellisia muutoksia, joita valmistelun aikana on ilmennyt. Keskeistä tässä on se, että ulkomaalaisrekisterin käyttöä ja asioiden käsittelyä kehitetään niin, että yhä useampi viranomainen merkitsee tuottamansa tiedot ulkomaalaisrekisteriin itse. Rekisteri on näin paremmin ajan tasalla ja asioita voidaan käsitellä entistä sujuvammin. Ydinasia on se, että ulkomaalaisrekisterin rekisterinpitäjiä lisätään. Tällä hetkellä ulkomaalaisrekisteriä käyttävät Ulkomaalaisvirasto, ulkoasiainministeriö, poliisi ja Rajavartiolaitos sekä Tullilaitos ja työvoimaviranomainen. Uusia rekisterinpitäjiä olisivat työministeriö, työvoima- ja elinkeinokeskukset, työvoimatoimistot, vankeinhoitoviranomainen ja vähemmistövaltuutettu. Rekisterinpitäjä on viranomainen, joka itse merkitsee tuottamansa tiedon tähän rekisteriin. Tämä nopeuttaa asiointia, kun tietoa ei tarvitse lähettää enää paperimuodossa.

Keskeisessä asemassa esimerkiksi myönnettäessä työntekijän oleskelulupia uuden ulkomaalaislain mukaan on juuri ulkomaalaisrekisterin kehittäminen. Työntekijän oleskeluluvan harkintaan osallistuu kaksi viranomaista, ja hakemuksen voi myös jättää eri viranomaisille. Työntekijän oleskelulupahakemukset esityksen mukaan kirjattaisiin suoraan ulkomaalaisrekisteriin. Tällöin jokainen oleskelulupajärjestelmään osallinen viranomainen saisi heti tarvitsemansa tiedot ja eri viranomaiset voisivat samanaikaisesti osallistua asian käsittelyyn. Tavoitteena olisi, ettei paperimuotoisia hakemuksia, lausuntoja ja päätöksiä enää käytettäisi. Myös työsuojeluviranomainen saisi valvontansa kannalta tarpeelliset tiedot ulkomaalaisrekisteristä. Tällä on sillä tavalla liittymäkohtia juuri näiden lupakäsittelyjen nopeuttamiseen, turvallisuus- ja oikeellisuusasioiden parempaan hallintaan, tietysti myös liittymäkohtia eduskunnassa viime viikolla muun muassa käymäämme keskusteluun liittyen laittoman työvoiman (Hälinää — Puhemies koputtaa) valvontaan liittyviin kysymyksiin, jolloin myös viranomaisilla on mahdollisuus paremmin seurata myöskin näitä hakemuksia ja lupajärjestelmään liittyviä asioita.

Lakiin ehdotetaan lisättäväksi myös joitakin uusia tietolähteitä, joista rekisterinpitäjällä olisi oikeus saada ulkomaalaisrekisteriä varten tietoja. Tietojen tulisi olla rekisterinpitäjälle laissa säädettyjen tehtävien suorittamiseksi välttämättömiä. Erinäisiä tietoja olisi oikeus saada sosiaaliviranomaiselta, terveydenhuoltoviranomaiselta, kansallisesta Schengen-tietojärjestelmästä ja veroviranomaiselta.

Asian valmistelua on suoritettu sisäasiainministeriön toimesta yhteistyössä ulkoasiainministeriön, oikeusministeriön, kauppa- ja teollisuusministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön, työministeriön ja Ulkomaalaisviraston kanssa. Lausuntoja pyydettiin peräti 45:ltä eri taholta. Lausunnot pyrittiin ottamaan huomioon lopullisessa esityksessä mahdollisimman tarkasti.

Yksi kohta, josta oli eri näkemyksiä, oli se, tulisiko työsuojeluviranomaisen olla laissa tarkoitettu rekisterinpitäjä vai riittäisikö sille oikeus saada rekisteristä tietoja. Työministeriö kannatti ensimmäistä ja sosiaali- ja terveysministeriö, jonka alaisina työsuojelupiirit toimivat, toista vaihtoehtoa. Esityksessä päädyttiin siihen, että työsuojeluviranomaisen valvontatehtävään riittää oikeus saada ulkomaalaisrekisteristä tietoja.

Eräissä lausunnoissa oli esillä myös se, että joissakin tapauksissa oikeus saada tietoja ulkomaalaisrekisteristä ei saisi olla liian laaja. Tämän vuoksi 8 §:n johtolausetta täsmennettiin siten, että rekisterinpitäjällä on oikeus saada vain sille laissa säädettyjen tehtävien suorittamiseksi välttämättömiä tietoja.

Arvoisa puhemies! Tämä esitys ei sisällä uusia valtiontalouteen liittyviä taloudellisia vaikutuksia. On tarkoitus, että ulkomaalaisrekisteriin luotavien uusien käyttöyhteyksien kustannukset hoitaa kukin viranomainen itse. Ulkomaalaisvirastolle on jo valtion vuoden 2003 toisessa lisätalousarviossa myönnetty ulkomaalaisrekisterin ja sähköisen asioinnin kehittämiseen 1,2 miljoonaa euroa. Lisääntyvä sähköinen asiointi ja ulkomaalaisrekisterin käyttö tekee ulkomaalaisasioiden hoitamisesta entistä joustavampaa ja sujuvampaa. Se on keskeistä tietysti tämän esityksen osalta. Tältä osin se koituu ulkomaalaishallinnon asiakkaiden eduksi muun muassa lyhyempinä hakemusten käsittelyaikoina. Tämä on tietysti kokonaistaloudellisesti, inhimillisesti ja valtiontaloudellisesti erittäin tärkeä näkökulma.

Arvoisa puhemies! Tämä laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivänä toukokuuta 2004 samaan aikaan kuin nyt eduskunnan ja hallintovaliokunnan käsittelyssä oleva uusi ulkomaalaislaki, joten toivon, että asian käsittely sujuisi tässä toivotussa aikataulussa. Tältä osin asia on koettu enemmän kuitenkin teknisenä ulkomaalaislain täytäntöönpanoon liittyvänä lakina.

Raimo Vistbacka /ps:

Herra puhemies! Näin opposition edustajana täytyy antaa tunnustusta sisäministerille. Tämän suuntaisia lakiesityksiä olisi kaivattu jo aikaisemmin nimenomaan siltä osin, että tämä edesauttaa, myös nopeuttaa, sitä käsittelyä, mistä Suomea on arvosteltu hyvinkin paljon, ja myöskin valtiontaloudellisesti tämä on minun mielestäni kannatettava sen johdosta, että jos käsittelyajat lyhentyvät, niin ei turhaan makuuteta näitä ihmisiä täällä veronmaksajien rahoilla.

Arvoisa puhemies! Lisäksi toivoisin, että myöskin ministeriössä valmisteltaisiin mahdollisesti jonkin verran enemmän joustavuutta esimerkiksi sisäasiainministeriön ja oikeusministeriön hallinnonalojen tietojenvaihtoon, koska on käynyt ilmi, että siellä ei riittävästi tiedetä, mitä toisella puolella tapahtuu eli turhaa byrokratiaa luodaan ja lähinnä vaan sen johdosta, että kummassakin ministeriössä mitä ilmeisimmin eräät virkamiehet haluavat pitää oman reviirinsä. Sielläkin pitäisi saada tämän tyylistä yhteistyötä.

Timo Soini /ps:

Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten ed. Vistbacka totesi, on tehty ripeää, selkeää ja hyvää lainsäädäntötyötä. Tässä ministeri Rajamäki ansaitsee tunnustuksen. Viime viikolla keskustelimme täällä näistä laittoman työvoiman asioista, ja se on ilmeisesti luultua suurempi ongelma ollut. Sieltä on alkanut nopeasti tulla tuloksia, ja pidän erityisen hyvänä tämän lakiesityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa kohtaa sivulla 10, jossa sanotaan: "Ulkomaalaislakia uudistettaessa työsuhde- ja työlupavalvonnan tehostamiseen pyritään lisäämällä työsuojeluviranomaisen oikeuksia ja mahdollisuuksia valvoa myös työntekijän oleskeluluvan olemassaoloa." Tämä on juuri se suunta, mihin pitää mennä, ja tämä on selkeää, kiihkotonta lainsäädäntöä, joka antaa selviä pelisääntöjä siitä, miten pitää toimia. Tällä linjalla on hyvä jatkaa.

Matti Väistö /kesk:

Herra puhemies! Käsiteltävänä oleva ulkomaalaisrekisteriä koskeva hallituksen esitys on osa sitä ulkomaalaislainsäädännön uudistamista, joka on eduskunnan valiokuntavalmistelussa parhaillaan. Tätä hallituksen esitystähän on jo ehditty odottaakin, mutta kuten ministeri totesi, valmistelu ja laaja lausuntokierros ovat vieneet aikaa. On tietysti tärkeää, että hallituksen esitys on jo lähtökohdiltaan pyritty mahdollisimman hyväksi saamaan valmisteluvaiheessa. Se helpottaa sitten valiokuntakäsittelyä ja eduskuntakäsittelyä.

Sähköinen asiointi on kysymys, joka meillä Suomessa on otettava entistä vakavammin, sen kehittäminen, ja tässä mielessä sähköisen asioinnin ja asiakirjan käyttöönotto tämän lain myötä ulkomaalaishallinnossa tulee varmasti helpottamaan ja nopeuttamaan asioiden käsittelyä. Se on erittäin tervetullut.

Se on toki todettava, että nyt kun eletään jo maaliskuuta ja tavoitteena on, että tämäkin laki, niin kuin ulkomaalaislain kokonaisuudistus, saataisiin voimaan niinkin pian kuin 1. toukokuuta, niin aika tämän järjestelmän edellyttämiin käytännön valmisteluihin ja toteutukseen jää toki vähän lyhyenlaiseksi. On ilmeistä, että tässä alkuvaiheessa ei täysimääräisesti tämä uusi järjestelmä lähde toimimaan, mutta sitä pitää kehittää ripeästi ja tarvittaessa sitten uudistaa myös lainsäädäntöä, jos kokeiluvaiheen jälkeen tarvetta tähän ilmenee.

Petri Salo /kok:

Arvoisa puhemies! Yhdyn äskeisiin puheenvuoroihin siltä osin, että tämä esitys on hyvin perusteltu, ja erityisen tyytyväinen olen siitä, että se aiotaan saada voimaankin myöskin mahdollisimman nopeasti eli jo käsittelyssä olevan ulkomaalaislain kanssa yhtä aikaa vappuna. Meillä päivittäin riittää kyllä uutisia, joista selvästi havaitsee, että tässä tiedonkulussa eri viranomaisten välillä on paljonkin parantamisen varaa. Muun muassa tämän päivän lehdet kertovat valkovenäläisestä kaksikosta, jotka ovat tehneet ennätyksellisen kovaa jälkeä tuolla Kainuussa. He ovat aikaisemmin syyllistyneet Suomessa rikoksiin ja ovat nyt sitten harrastaneet ammattimaista varkaustoimintaa jo pitkään. Se, että viranomaiset voivat saada mahdollisimman nopeasti luotettavia ja oikeita tietoja toisiltaan, edistää sitä, että poliisi pystyy myöskin nopeasti puuttumaan rikolliseen toimintaan, ja vaikka tässä sanotaan, että tällä esityksellä ei ole valtiontaloudellisesti merkittävää vaikutusta, niin veikkaan, että pitkässä juoksussa tämä esitys saattaa jopa vähentää valtion menoja siltä osin, kun käsittelyajat nopeutuvat ja käsittelyistä tulee hyvin luotettavia ja läpinäkyviä. Eli toivon, että hallintovaliokunta ehtii, huolimatta kireästä aikataulusta, tämän esityksen käsitellä ja se saadaan ulkomaalaislain mukana mahdollisimman nopeasti voimassa olevaksi laiksi.

Sisäasiainministeri  Kari  Rajamäki

Herra puhemies! Kuten hallintovaliokunnan puheenjohtaja ed. Väistö täällä totesi, ulkomaalaislain kokonaishallintaan liittyi erittäin laajoja asiantuntijakuulemisia, mikä itse sen alkuperäisen kokonaislainkin osalta uhkasi myöskin lykätä sen esityksen antoa tänne. Siksi pidin välttämättömänä antaa ulkomaalaislain eduskunnalle edellisen hallituksen laajan, tuoreen valmistelun pohjalta. Toivon, että tässä ulkomaalaislain laajan ja vaikean kokonaisuuden hallinnan yhteydessä valiokunta tosiaan voisi myöskin tämän tärkeän uuden esityksen teknisenä sen lain täytäntöönpanoon liittyvänä käsitellä.

Täällä ed. Vistbacka ja moni muu on aiheellisesti puuttunut eri viranomaisten yhteistyön tehostamistarpeeseen. Se on kiistatta välttämätöntä juuri muun muassa laittoman maahanmuuton ja myöskin järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa laajasti. Tältä osin eri viranomaisten yhteistyöhön on syytä eri muodoin kiinnittää huomiota. Tähän asiaan liittyvät myöskin virkaprojektit ja monet muut, ja myöskin viime vuonna aikaansaamamme krp:n yhteyteen perustettu laittoman työvoiman valvontayksikkö ja myös talousrikollisuuteen liittyvät lisävoimavarat osoittavat tässä vaiheessa jo, että meillä on erittäin suuria haasteita. Tarvitaan talousrikollisuuden torjuntaa ja myöskin ulkomaalaishallinnon asioiden käsittelyyn voimavaroja ja eri viranomaisten tehokkaampaa yhteistyötä. Kysymys on juuri siitä, kuten täällä ed. Salokin toi esille, että käsittelyaikojen lyhentäminen on oikeusturvakysymys ja valtiontalouden säästökysymys.

Keskustelu päättyy.