6) Laki arestirangaistuksesta
Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Nuorten rikoksentekijäin kohtelusta
on käyty pitkälti keskustelua ja viimeksi täällä eilen.
Olen tehnyt lakialoitteen, joka nyt on käsittelyssä,
jolla aloitteella pyritään siihen, että Suomeen
saataisiin laki arestirangaistuksesta.
Nuorten rikoksentekijöitten suhteen on ongelma se,
että tarvittaisiin tällainen rangaistusmuoto,
joka ei olisi kohtuuton nuoria kohtaan, mutta joka olisi nopeasti
toteutettava ja olisi oikeassa suhteessa siihen tekoon, jonka nuori
on tehnyt ja joka teko siis olisi rikos. Vankila ei ole hyvä paikka
nuorelle, ei varmasti kenellekään, mutta erityisesti
ei nuorelle. Toisaalta konkreettinen rangaistus nopeasti teon jälkeen
on todella tärkeä ja tarpeen saada aikaan.
Meillä on käytössä muun
muassa ehdollinen rangaistus, mutta se on osoittautunut erityisesti nuorten
osalta varsin tehottomaksi. Useinkin tuomioistuimen määräämä ehdollinen
rangaistus on sellainen, että nuori rikoksentekijä ei
koe sitä rangaistuksena ollenkaan. Sitten kun näitä ehdollisia
rangaistuksia kertyy nuoren tilille useampia, ne muunnetaan joko
sakko- tai vankeusrangaistukseksi, ja silloin nuoren tilanne on
jo mennyt liian pitkälle. Hän on ikään
kuin oppinut elämään väärällä tavalla.
Siis ehdollisen rangaistuksen hitaus ja sen heikko teho vaatii uudistuksia järjestelmäämme.
Sakko on tietysti konkreettinen rangaistus, mutta nuorilla usein
ja varsinkin näillä rikoksentekijöillä taloudellinen
tilanne on heikko. He rikoksilla useinkin hankkivat varoja, ja näin
ollen sakot jäävät maksamatta, ja kun
jää useita sakkoja maksamatta, niissäkin
tapahtuu muuntorangaistus ja sen jälkeen vapaudenmenetys,
tai sitten tapahtuu se, että koko muuntomenettelystäkin
luovutaan ja näin nuori ei saa mitään
rangaistusta näistä rikoksistaan.
Meillä on käytössä myös
nuorisorangaistus, mutta ymmärtääkseni
se on edelleen vain osassa maata käytössä,
ja sen toimivuudesta on vaihtelevia ajatuksia. Senkin tehoa ja yhdyskuntapalvelun
tehoa epäillään, koska siinäkin
on usein ongelmana se, että teon ja rangaistuksen välinen aika
on luvattoman pitkä.
Lakialoite, jonka olen laatinut amatööripohjalta,
ei varmastikaan täytä kaikkia niitä näkökohtia,
joita lainsäädännössä tarvitaan,
mutta tämä on kuitenkin aloite, joka herättää tämän
asian uudelleen tutkittavaksi. Toivon, että kun oikeusministeri
Koskinenkin on paikalla, niin hän paneutuisi tähän
asiaan nyt. Hän varmasti asian hyvin tuntee ja tietää,
onko hallitus liikkeellä tässä asiassa.
Jos ei ole, niin toivon, että nyt saamme herätettyä keskustelun,
jonka pohjalta hallitus lähtee liikkeelle.
Tässä esitetään, että arestirangaistus
olisi vähintään 12 tuntia mutta enintään
144 tuntia pitkä ja se suoritettaisiin viikonloppuisin
perjantai-illan kello 18:n ja sunnuntai-iltaan kello 18:n välisenä aikana,
siis pisimmillään kolme viikonloppua, kuitenkin
siten että pääsiäisen ja joulun
aikaan ei kukaan joutuisi rangaistusta kärsimään.
Tämä rangaistus voitaisiin langettaa niistä rikoksista,
joista nyt on rangaistuksena sakko, ehdollinen rangaistus tai nuorisorangaistus.
Tämä voisi olla joko ainoa rangaistus tai yhdessä näiden
muiden rinnalla. Jotta tämä olisi nopeasti toteutettavissa
ja saatavissa täytäntöön, niin
esitys on, että rangaistus määrättäisiin
yhden tuomarin kokoonpanossa ja vain sellaisissa asioissa, joissa syyllisyys
on tunnustettu tai joissa syyllisyys muuten on kiistaton. Tähän
perustuu sitten se ajatus, että tässä ei
sallittaisi valitusta vaan ainoastaan kantelu. Tässä varmasti
perustuslakivaliokunta joutuu miettimään, olisiko
tämä mahdollista. Tämä nopeuttaisi
kuitenkin rangaistuksen täytäntöönpanoa,
ja se olisi nuortenkin edun mukaista, puhumattakaan että se
olisi myös yhteiskunnan edun mukaista.
Arestirangaistus pantaisiin täytäntöön
Kriminaalihuoltoyhdistyksen toimesta, mutta kun Kriminaalihuoltoyhdistys
ei ehkä toimi meillä kaikkialla maassa, niin voisi
olla mahdollisuus myös, ja esitys on, että joku
muukin tällainen oikeusministeriön hyväksymä yhteisö voisi
olla tässä täytäntöönpanijana,
ja poliisi antaisi tarvittaessa virka-apua.
Tämä vaatii tietysti resursseja ja tiloja,
mutta ne ovat järjestelykysymyksiä eivätkä ymmärtääkseni
vaadi kuitenkaan kohtuuttomia kustannuksia miltään
osin. Nykyinen tilanne, jossa nuoret eivät saa rangaistusta
tai ajautuvat siihen tilanteeseen, että heidän
elämänsä ajautuu pitkälle rikoksen
poluille, ennen kuin joitain seuraamuksia tulee, on varmasti yhteiskunnalle
kalliimpi ja hankalampi kuin se, että järjestettäisiin
tällainen uusi muoto.
Lähden myös siitä, että arestirangaistuksesta ei
tehtäisi merkintää nuoren rikosrekisteriin,
jotta hänelle ei tulisi vielä tältä pohjalta
ainakaan sellaista rasitetta elämäänsä varten,
vaan hänellä olisi mahdollisuus tuon konkreettisen
rangaistuksen jälkeen alkaa puhtaalta pöydältä elämäänsä rakentaa
eteenpäin.
Herra puhemies! Toivon, että tämä asia
voisi saada vauhtia valiokunnassa ja että hallitus lähtisi
asiassa myös aloitteellisesti mukaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed.
Kankaanniemen hyvää lakialoitetta, jonka yksi
allekirjoittaja olen myöskin, ja tuskinpa huonoon lakialoitteeseen
nimeäni laittaisinkaan. Tällainen keskisuomalainen hyvä yhteistyö on
voimaa, jossa Toimi on ollut aloitteen tekijänä ja
minä olen saanut sitten liittyä mukaan.
Todella sellainen yhteiskunnan sanktiomuoto, jota esitetty arestirangaistus
saattaisi olla, itse asiassa puuttuu. Täällä salissa
on moneen kertaan todettu ehdollinen vankeus varsin tehottomaksi
rangaistusmuodoksi. Yleensä ne ihmiset, jotka ovat ehdollisessa
vankeudessa, eivät sitä miksikään
ainakaan halua noteerata ja ilmeisesti eivät noteeraakaan.
Toisaalta sakko nuorten kohdalla on sekin ongelmallinen. Jos nuori
on todellakin, niin kuin aloitteessa sanotaan, vähävarainen
tai varaton, niin tämäkään ei
ole silloin ehkä kaikkein tehokkain muoto.
Mutta niin kuin aikoinaan koulussa oli arestia, niin arestirangaistus
saattaisi olla keino, joka soveltuisi tuommoisiin lieviin nuorten
tekemiin rikoksiin, taikka kolttosiin ehkä paremmin, osoittaisi
sen, että yhteiskunta omaa kuitenkin tietyt seinät.
Nuorihan kaipaa turvallisuutta, ja silloin kun hän huomaa,
että siitä, mikä ei ole yhteiskunnan
mukaista ja mikä ei ole oikein, yhteiskunta antaa sanktioita,
niin nuori kokee turvallisuutta, että yhteiskunta välittää hänestä.
Tämä rangaistus silloin saattaisi olla erittäin
hyväkin keino, jolloin moni nuori siinä tilanteessa,
kun huomaisi, että sanktioita tulee, jos tekee harkitsemattomia
töppäilyjä, silloin niitä alkaisi
välttää.
Toivon, että tämä aloite johtaisi
valmisteluun, tehtiinpä se hallituksen toimesta tai missä tahansa,
ja toivon, että hallituksen toimesta ministeriössä harkittaisiin,
millä tavalla tätä toimeenpantaisiin,
ja tämä johtaisi myöskin lainsäädäntöön. Tavoitehan
on saada nuoret ihmiset vielä, kun aloitteessa puhutaan
15—17-vuotiaista, takaisin yhteiskuntakelpoisuuteen. Tämähän
on tavoite, ja toivon, että tämä aloite
synnyttää keskustelun, jossa etsitään
tähän soveltuva muoto.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Joku on joskus sanonut, että rikoslaki
on kansallisen kostonhimon keskiarvo. En tiedä, mitä yhteyttä tällä siihen
on, mutta heti perään sanon sen, että kun
vankiloita on kutsuttu rikollisuuden korkeakouluiksi, niin olisiko
tämä nyt sitten rikollisuuden ammattikoulu.
En oikein ymmärrä tätä kekseliäisyyttä,
mitä jotkut harrastavat löytääkseen
uusia konsteja rangaista ihmisiä. Minusta se, että nuoret
ihmiset tekevät harkitsemattomuuksia, ansaitsee huomionsa,
mutta johtopäätöksen ei pidä olla,
että täytyy ruveta keksimään
sanktioita tai jopa rangaistuksia, vaan kyllä keinojen
täytyy löytyä jostain aivan muualta.
Kun hiukan huonon välihuudon tein ed. Oinosen ohikulkiessa,
että unohda Vanha testamentti, niin tarkoitin tällä sitä,
että tämä vanhatestamentillinen kostonhimo
alkaa joskus saada vähän liian isoja piirteitä.
Minä näen tässä nyt viitteitä sellaisesta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen sangen usein ymmärtänyt
ed. Kekkosen puheenvuoroja, mutta nyt tällä kertaa
joudun valitettavasti toteamaan, että hän ei ehkä lukemisellaan
pystynyt tiedostamaan tätä ed. Kankaanniemen lakialoitetta,
lähinnä sen johdosta, että me tiedämme,
mikä merkitys on ehdollisella vankeudella. Tämä arestirangaistus
tarkoittaa sitä, että nuorelle osoitettaisiin
välittömästi se, että yhteiskunta
pitää huolta. Se ei ole mikään
ammattikoulu silloin, jos poliisivankilassa viikonloppu vietetään,
se on aivan eri asia kuin vankila.
Tämän johdosta minun mielestäni tämän suuntainen
menettely meillä pitäisi olla, ja myöskin,
kun meillä puhutaan nuorisorangaistuksista ja puhutaan
yhdyskuntapalvelusta jne. rangaistusten sovittamismuotona, niin
minun mielestäni tällainen lievä aresti
kiinnittäisi huomiota tähän nuoreen.
Arvoisa herra puhemies! Kun itse olen edellisessä elämässäni
ollut rikostutkijana ja poliisipäällikkönä,
niin silloin kun meillä oli vanha pidätyssysteemijärjestelmä,
kyllä muistelen, että kun nuori pidätettiin
hetkeksi aikaa, esimerkiksi vuorokaudeksi, se oli niin kova tilanne
tällaisille henkilöille, että hyvin usein
he ottivat siitä heti opiksi. Minä olen ymmärtänyt
tämän ed. Kankaanniemen lakialoitteen nimenomaan
tältä pohjalta, että yhteiskunta välittömästi
kiinnittää huomiota siihen, ettei tule monia ehdollisia
rangaistuksia. Sitten kun ne pannaan täytäntöön,
siitä olen samaa mieltä kuin ed. Kekkonen, että silloin
ollaan jo eräässä korkeakoulussa, joksi
niitä kutsutaan.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä oli aika, jolloin kaikki presidentit
olivat Kekkosia. Onneksi kaikki kansanedustajat eivät ole Kekkosia.
Tämä aloite on mielestäni erinomaisen
hyvä. Toimin edelleenkin käräjäoikeuden
lautamiehenä, ja siellä tätä hommaa
tulee nähtyä aina silloin, kun istunnoissa on.
Hyvin usein nimenomaan nuoret ihmiset odottelevat sitä rangaistuksen
täytäntöönpanoa hyvinkin pitkään,
joten se varsinainen asia tahtoo unohtua. En omista koiraa, mutta
olen joskus kuullut, että koiraakin pitää kouluttaa
siten, että kun se koira tekee joitain tepposia, se täytyy
kouluttaa heti, antaa rangaistus oitis. Eli ihan eläinmaailmassakin
on tämmöinen asia, että on syy ja seuraus.
Sitä paitsi minulla on empiiristä kokemusta. Nuorena
kloppina minulle tapahtui juuri niin kuin entinen nimismies Vistbacka
tuolta kertoi, että se oli ankara kokemus, kun lyötiin
poliisiautoon ja vietiin koppiin yöksi. Piti opettaa kolme kertaa.
Kolmen kerran jälkeen opin.
Eli tämä on mielestäni aivan äärimmäisen hyvä aloite.
Nähtävästi aloite tarkoittaa sitä,
että näitä nuoria voitaisiin säilyttää myös
poliisivankilassa tai jossakin tämän tyyppisessä paikassa kaukana
poissa muista rikoksentekijöistä, isoista rosvoista,
joiden seurassa he tosiaan saisivat korkeakouluoppia. Minä kannatan
ehdottomasti tämän tyyppistä käytäntöä.
Tästä on tehty myöskin edellisellä kaudella
ed. Myllyniemen, siviiliammatiltaan apulaispoliisimestari, toimesta
ihan saman sisältöinen aloite. Silloin se ei johtanut
tulokseen, mutta toivottavasti oikeusministeri Koskinen ottaa haltuunsa
tämän asian.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on aika jännittävä keskustelu.
Kun kuunteli ed. Vistbackan äskeisestä esitystä ja
hänen kokemuksiaan, niin siitä pidätyskäytännöstä,
jota hän kuvasi, ja sen antamista kokemuksista voi olla
ihan samaa mieltä, juuri noin. Mutta heti, kun viedään
väärään paikkaan arestiin ja
väärään seuraan arestiin, niin
sitten asia muuttuu jo aivan kokonaan toisenlaiseksi.
Eli toisin sanoen, kun tämä lakialoite, niin kuin
ed. Kankaanniemi sanoi, ei ole aivan loppuun saakka hiottu, toivon,
että kun se seuraava versio tehdään,
niin ed. Vistbackaa kuultaisiin asiantuntijana tässä asiassa
ja lähdettäisiin siltä pohjalta viemään
eteenpäin, ja tämä olisi vain keskustelunherätealoite.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Olen tässä talossa ollut
pitkään ja lakivaliokunnassakin muistaakseni kuusi
vuotta ja olen oppinut siihen, että kannattaa olla hieman
varovainen lakialoitteen täydellisyydestä puhuttaessa.
Siksi totesin, että tässä on varmasti
parantamisen paikkaa monella tavalla. Sitä varten valiokunnatkin eduskunnassa
ovat, että ne parantelevat jopa hallituksen esityksiä.
Mutta, herra puhemies, tähän ed. Kekkosen, joka
kyllä poistui puhelimeen, ajatukseen, että tässä etsitään
tuommoinen vihan pilke silmässä, tai ei se ole
pilke, vaan loiste silloin, uusia rangaistusmuotoja, totean, että siitä ei
todellakaan ensi sijassa ole ollenkaan kysymys. Aloitteessa todetaan,
että arestirangaistus voitaisiin langettaa samanlaisista
rikoksista, joissa nykyisin käytetään
sakkoa, ehdollista rangaistusta ja nuorisorangaistusta. Arestirangaistusta
voitaisiin käyttää yksinään
eli korvaamaan näitä kolmea muuta muotoa tai sitten
niiden rinnalla. On järkevää antaa myös
mahdollisuus käyttää sitä täydentävänä rangaistuksena,
nopeana rangaistuksena. Mutta ei ole mikään tarkoitus
etsiä uusia rangaistusmuotoja, vaan nykyistä parempia
korvaamaan nykyisiä eli käytössä olevia,
jotka eivät ole tehokkaita eivätkä nuorten
edun mukaisia.
Minä en myöskään näitä nuoria
panisi arestiin poliisivankilaan tai mihinkään
putkaan, vaan aivan toisenlaisiin paikkoihin, niin kuin Kriminaalihuoltoyhdistyksen
ja muut vastaavat paikat voisivat olla.
Keskustelu päättyy.