8) Laki rikoslain 2 a luvun 2 §:n muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Meillä uudistettiin rikoslakia vuonna
1999. Siihen lisättiin 2 a luku, joka sisältää säännökset
sakosta, muuntorangaistuksesta ja rikesakosta. Tuolloin siirryttiin
niin sanottuun nettotulomalliin, ja ongelmat, joita siitä on
tullut, ovat nousseet eräiltä osin esille vahvasti
julkisuudessa. On katsottu, että erityisesti nämä ylinopeussakot
ovat joissain tapauksissa kohtuuttoman suuria.
Minä en suoraan yhdy siihen, että ne olisivat sellaisia,
että niitä pitäisi lähteä alentamaan.
Tuo uudistus tehtiin neljä viisi vuotta sitten hyvin harkiten
ja perustellusti, siirryttiin nettotuloperusteeseen ja suoraan verotustietojen
hyväksikäyttöön, kun määritellään
päiväsakon määrää erityisesti
ylinopeus- mutta myös muissakin rangaistuksissa. Silloin
kun tähän siirryttiin, verottajalla ja poliisilla
ei ollut vielä mahdollisuutta saada suoratietona, suorasiirtona,
näitä verotustietoja kuin yhdeltä vuodelta,
ja se järjestelmä luotiin silloin lakiin. Vuoden
verotettavat tulot ja varallisuus vähennettynä peruskulutusvähennyksellä sekä veroilla
ja tietyillä maksuilla, jotka asetuksessa on määritetty,
ovat pohjana, kun määrätään päiväsakon
määrä, sakon suuruus siis, euromäärä.
Nyt on ilmennyt, että joinain vuosina joillakin on
tavattoman suuria tuloja. Optiotuloja oli taannoin. Nytkin on osinkotuloja
ja myyntivoittoja ja vastaavia, jotka nostavat tiettynä vuonna
nämä verotettavat tulot tavattoman korkealle.
Silloin tietysti, jos ne ovat pohjana, kun määrätään
päiväsakkoa, niin sakon suuruus nousee erittäin
suureksi. Olemme havainneet, että meillä on sellaisia
200 000 euron sakkoja ollut julkisuudessa. Seuraavana vuonna
taikka edellisenä vuonna samalla henkilöllä on
saattanut olla hyvinkin pienet tulot, mutta ne eivät ole
välttämättä lain mukaan vaikuttaneet
tuohon sakon määrään. Toisaalta
voi olla toisin päin, että joku sattuu saamaan
sen sakon sellaisena vuonna, että juuri edellisessä verotuksessa
tulot ovat olleet hyvin pienet ja sinä hetkenä,
jolloin sakko tulee, tulot ovat jopa moninkertaiset, kymmenen- ja
satakertaiset. Näin ollen tämä järjestelmä ei
oikein hyvin toimi.
Mutta korjauksena ei ole mielestäni perusteltua se,
että pantaisiin sakolle katto, niin kuin on paljon esitetty.
Jos nämä todella suurituloiset pääsisivät
ylinopeussakoistaan muutaman sadan euron rangaistuksella, se ei
merkitsisi heille yhtään mitään,
vaan kaahailu jatkuisi. Näin ollen rangaistuksen täytyy
olla tehokas, ja siinä mielessä sitten se järjestelmä,
joka meillä nyt on, on perustaltaan mielestäni
kyllä oikea.
Mutta jotta se olisi vielä paremmin oikeudenmukainen,
olen tähän lakialoitteeseen sisällyttänyt
ehdotuksen siitä, että tuon päiväsakon
perustaksi otettaisiin kolmen viimeksi vahvistetun verotuksen mukaisten
tulojen ja varallisuuden keskiarvo. Silloin tällaiset yhden
vuoden satunnaiset suuret tai kohtuuttoman pienet tulot eivät
johtaisi siihen, että joutuu maksamaan tavattoman paljon
tai sitten olemattoman vähän sakkoja. Mielestäni
voitaisiin tällä tavalla ikään
kuin jaksottaa tuloja. Tätä kuulemma kyllä tuomioistuimet
jossain määrin nykyisin jo käyttävät.
Jaksotusta voi hakea, kun sakon saa, näitten poikkeuksellisen
suurten tulojen jaksottamiseksi useammalle vuodelle, mutta se ei
ole lakiin kirjoitettu malli. Lakiin voitaisiin nyt kirjoittaa kolmen vuoden
verotuksen mukaiset tulot ja varallisuus ja niistä tehtävät
vähennykset, ja sen jälkeen sitten se keskiarvo
olisi pohjana, ja näin tulisi varmasti oikeudenmukainen
ja kohtuullinen rangaistus. Jos sitten henkilöllä on
kolmena vuonna peräkkäin todella suuret tulot,
niin kyllä hänellä silloin on tietysti
myös varaa maksaa aika hyvät sakotkin. Taas jos
ne ovat yhtenä vuonna suuret ja kahtena muuna vuonna hyvin
pienet, niin silloin tietysti on ihan oikeudenmukaista, että ne kohtuullistetaan
tällä tavalla laskien.
Herra puhemies! Vielä totean, että jos eläkeläinen,
joka on kansaneläkkeellä elävä henkilö, tai
työtön, joka on peruspäivärahalla,
ajaa rikesakon edellyttämällä määrällä ylinopeutta
ja saa sen rikesakon, joka taitaa olla 120 euroa, ja hänen
tulonsa ovat esimerkiksi 400 euroa kuukaudessa, niin kun siitä tehdään
nämä vähennykset, lakisääteiset
vähennykset, hänelle jää 300
euroa käteen ja se rikesakko on yli kolmannes hänen käteenjäävästä tulostaan.
Hänelle jää silloin 180 euroa sen kuukauden
aikana käteen. Mutta jos muistellaan sitä erästä suurta
johtajaa, joka muutama vuosi sitten, vielä markka-aikaan,
sai sakot, hänen vuositulonsa silloin olivat 36 miljoonaa
markkaa, 3 miljoonaa markkaa kuukaudessa, ja hän sai, muistaakseni,
noin miljoonan markan suuruisen sakon. Sen jälkeen kun
hän maksoi sen miljoonan markan sakon, niin hänelle
jäi senkin kuukauden tuloista 2 miljoonaa markkaa käyttöön
eli ei hän köyhyyteen ajautunut. Mutta tämä pienituloinen,
joka ajoi vähemmän ylinopeutta, joutui maksamaan
yli 30 prosenttia tuloistaan ja jäi käteen niin
vähän, että sillä ei ruokaa
ja asumista pysty hoitamaan. Tällä perusteella
voi lähteä myös siitä, että kyllä tämä nykyinen
järjestelmä sinänsä on pohjaltaan
tehokas ja melko oikeudenmukainenkin, mutta tämä muutos,
jota esitän rikoslain 2a luvun 2 §:ään
kolmen vuoden keskiarvon käyttöönotosta,
parantaisi oikeudenmukaisuutta, ja uskoisin, että se vähentäisi
myös kritiikkiä, mitä nyt on ja mille
on tietty perusta tällä hetkellä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On kritiikkiä, jota voi pitää hyvänä ja
kannatettavana, ja on kritiikkiä, jota voi pitää älyttömänä. Näistä ylinopeuksista
käytävää kritiikkiä minä pidän älyttömänä.
Sitä varten on nopeusrajoitukset säädetty
olosuhteitten ja tilanteitten mukaan, että sen mukaisesti
ajetaan ja sillä siisti. Jos ajelee 40, 50, 60 kilometrin
ylinopeudella ja sitten sattuu olemaan varakas ja hyvätuloinen
ihminen ja saa siitä reippaat sakot, joittenka suhteellisuuden
suhteessa tuloihin ed. Kankaanniemi aika näyttävästi
ja monipuolisesti äsken esitteli, niin siitä sitten maksaa
vaan ja ottaa opikseen. Se on järkyttävää,
että tällä tavalla tulee median suosikiksi
ja media antaa ymmärtää, että on
erittäin surkuteltava kohtalo tällaisella henkilöllä,
joka kaahaa tuolla todella huippunopeuksia, jotka eivät
näille maanteille lainkaan kuulu. Minusta tämä on ällöttävää.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Näyttää kyllä siltä,
että nämä Suomen ylinopeussakot ja niitten
euroseuraamukset ovat saaneet kaikkein kovinta julkisuutta kansainvälisessä lehdistössä.
Se herättää tietenkin kiinnostusta, kun
katsotaan sakon loppusummaa. Se osoittaa myöskin sen, että kansainvälinen
käytäntö on hieman toisen tyyppinen kuin
meillä. Me olemme edelleen sellainen yhteiskunta, jossa
tasapäistämisen mentaliteetti johtaa joskus kohtuuttomiin
seuraamuksiin. Kun ottaa huomioon sen, mikä alkuperäinen
teko on, ja sitten katsotaan seuraamusta, ne eivät ole
oikeassa suhteessa keskenään.
Ed. Kankaanniemen esitys on mielestäni oikean suuntainen,
mutta tämä ei välttämättä ole kaikkein
toimivin. Nimittäin tällä hetkellähän poliisi,
kun tien päällä tutkii edellisen vahvistetun
verotuksen tietoja, saa Verohallituksen tietokannasta edellisen
vahvistetun verotuksen tiedon, ja sieltä jos lähdettäisiin
poimimaan uudella tekniikalla tietoja kolmelta edelliseltä vuodelta
ja laskemaan keskiarvoja, niin näissä massarikoksissa
tämä johtaisi aika kohtuuttomaan työmäärään.
Sanoisin, että joku Ruotsin-malli, esimerkiksi porrastettu
rikesakkojärjestelmä, joka ulottuu pitemmälle,
mitä tällä hetkellä Suomessa,
ja sen jälkeen tuomioistuin päättäisi
sakon suuruudesta ottaen huomioon tekokokonaisuuden jne., olisi
oikeudenmukaisempi malli.
Voidaan myöskin kysyä, minkä takia
ei tarkastella tuloja viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Silloinhan
ne vasta pitkällä tähtäimellä ovat kaikkein
oikeimmat. Maksukyky kuitenkin käytännössä vaihtelee
vuosittain riippuen siitä, onko teko tehty joulukuun viimeinen
päivä tai tammikuun ensimmäinen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! On tietysti niin kuin ed. Pulliainen sanoi, että kun
ei aja ylinopeutta, niin ei saa rangaistusta, mutta kukapa meistä olisi
täydellinen. Aika usein tulee valitettavasti ajettua sillä lailla,
että ei huomaa, että jossakin on pätkä jotakin
rajoitusta, jota ei tule seurattua riittävän huolellisesti,
ja näin sitten käy. Jos siitä sitten
seuraa kohtuuton rangaistus, niin tietysti se tuntuu pahalta. Ei
siinä suurrikollinen välttämättä ole.
Mutta sitten taas, jos Helsingin kaupungin jossakin tunnelissa ajaa reipasta
ylinopeutta, niin kyllä se niin vaarallista on itselle
ja muille, että kyllä siitä on rangaistus tultava,
joka on myös suhteessa tuloihin ja varallisuuteen. Mikä on
oikea suhde, ed. Salo, sitä on vaikea sanoa, ja minusta
tämä kattoajattelumalli on huono siinä juuri,
että ei se kyllä sekään oikeudenmukainen
ole.
Mitä sitten tulee verotustietojen osalta, niin varmaan
olisi hyvä, jos kymmenen vuotta tai vaikka koko elinkaari
otettaisiin huomioon, mutta se on mahdotonta. Mutta olen kyllä aika
vakuuttunut siitä, että nykyinen tietokonejärjestelmä on
luotavissa sillä tavalla hyvin hyvin helposti, että kolmen
viimeisen vuoden keskiarvot voidaan helposti laskea poliisiauton
tietokoneyhteyksillä ja sitä kautta.
Ed. Salo ehdotti, että pitäisi mennä aina
tuomioistuimeen. Se vasta byrokraattista ja kallista olisi. Kyllä tämä malli
on parempi sittenkin. Vieläkin puolustan tätä ministeri
Koskisen viime kaudella antamaa esitystä, jonka veimme
läpi. Pohjaltaan tämä malli on erittäin
hyvä, mutta tämä lakialoite hieman sitä korjaisi
siihen suuntaan, että perusteeton arvostelu mahdollisesti
vähenisi ja tulisi lakiin se, mitä tuomioistuimet
jo jossain määrin käyttävät,
että jaksottavat suuria tuloja.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä jonkin verran täydennystä tähän,
että en tarkoittanut luonnollisestikaan sitä,
että tuomioistuimissa voitaisiinkaan käsitellä massarikoksia eli
ylinopeusjuttuja, joita tapahtuu Suomessa satojatuhansia kappaleita,
vaan tuomioistuin ottaisi käsiteltäväksi
sellaiset tapaukset, joita ei voida rikesakko- tai sakkomenettelyssä käsitellä ja
jotka ovat perinteisesti törkeää liikenteen
vaarantamista. Ne käsitellään tuomioistuimessa
jo nyt tällä hetkelläkin. Tarkoitin sitä vaan,
että porrastamalla rikesakkojärjestelmää teon
vaarantavuuden ja vaarallisuuden mukaisesti löydettäisiin näihin
massarikoksiin varmasti oikeudenmukaisempi seuraamusjärjestelmä ja
vasta, kun sitä ei voida sillä menettelyllä käsitellä,
asian käsittelisi tuomioistuin.
On tietenkin hyvä, että ed. Kankaanniemi luottaa
siihen, että tietokonejärjestelmät pystytään
tekemään sellaisiksi, että tarpeen vaatiessa ne
pystyvät laskemaan esimerkiksi vuoden 2001 ja vuoden 2002
vahvistetun verotuksen tulokset ja antamaan niistä keskiarvotuloksen.
Mutta erityistä vaikeutta tuntuu olevan jo nyt saada sieltä tämän
yhden vuoden tulokset, kun yksi henkilötunnus on, joka
sinne koneeseen laitetaan, ja osasta verotusta saattaa olla jopa
muutoksenhaku meneillään. Eli ei tämä mitään
helppoa ole myöskään tämän
päivän tietokonejärjestelmällä hoitaa
kuntoon.
Keskustelu päättyy.