Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa herra puhemies! Viime vuoden joulukuussa äänestyksen jälkeen eduskunta hyväksyi ajoneuvoverolain 11 ja 69 §:ien muutokset. Muutos koski niin sanottuja kaksikäyttöautoja eli autoja, joihin oli esimerkiksi laitettu istuinpari kuljettajan taakse. Voimassa olleen lainsäädännön mukaan auto sen jälkeen muutoskatsastettiin pakettiautoksi. Nyt lakimuutoksen jälkeen on näistäkin autoista alettu periä noin 500 euron ylimääräistä käyttövoimaveroa. Sen ymmärtäisin, jos tätä korkeampaa veroa perittäisiin lain voimaantulon jälkeen katsastetuista autoista. Lisäksi jos muuttaa auton takaisin uuden tulkinnan pakettiautoksi, joutuu itse kustantamaan muutokset ja uuden muutoskatsastuksen.
Arvoisa puhemies! Kysyisin asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä — tai jäseniltä, koska katson, että tämä liittyy osittain ministerien Wideroos, Luhtanen, Koskinen toimenkuvaan — onko oikein, että kun henkilö toimii voimassa olevan lainsäädännön mukaan ja luottaa siihen, niin pian sen jälkeen lainsäädäntöä muutetaan ja aiheutetaan asianomaiselle henkilölle lisäkustannuksia, mikäli ei jälleen (Puhemies koputtaa) omalla kustannuksellaan muuta taikka muutoskatsasta, eli kyse on niin sanotusta taannehtivan lain ongelmasta. Sopiiko se tällaiseen tilanteeseen?
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! Kyllä silloin kun hallitus valmisteli tätä lakiesitystä, myöskin tämä kysymys oli esillä, mutta tulimme siihen tulokseen, että on parempi, että meillä on yksi ainoa järjestelmä eli että meillä ei ole kahta verotustapaa sen jälkeen, kun tämä lakiesitys on astunut voimaan. Sen takia hallitus päätyi tähän ratkaisuun, joka nyt on tullut voimaan.
Arvoisa puhemies! Tämä on aika outo tulkinta verrattuna siihen, mitä aikaisemmin saman tyylisissä on tapahtunut. Eli silloin kun on ollut laissa aukko, niin silloin uutta järjestelmää on lähdetty vetämään, mutta tämä on poikkeus siitä. Lisäksi tässä on sellainen ongelma, että Ake eli Ajoneuvohallintokeskus vasta tammikuun lopulla lähti tiedottamaan tästä asiasta ja lähetti samalla lisälaskun. Kysyisinkin asianomaiselta ministeriltä:
Onko Ake toiminut niin sanotussa reilun pelin hengessä, eli miksei lähetetty silloin, kun lakimuutos astui voimaan, näitä tietoja, vaan vasta tammikuun lopussa, jolloin tuli myös lisälasku siihen mukaan?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Olemme saaneet tietoomme tämän Aken ongelmakenttään liittyvän epäkohdan ja tästä olemme käyneet keskusteluja vastaisuuden varalle, että tällaista ei tapahtuisi, ja tietenkään emme ole tähän menettelytapaan olleet tyytyväisiä.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.