Täysistunnon pöytäkirja 19/2005 vp

PTK 19/2005 vp

19. TORSTAINA 3. MAALISKUUTA 2005 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Kaksikäyttöautojen käyttövoimaveron periminen taannehtivasti

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa herra puhemies! Viime vuoden joulukuussa äänestyksen jälkeen eduskunta hyväksyi ajoneuvoverolain 11 ja 69 §:ien muutokset. Muutos koski niin sanottuja kaksikäyttöautoja eli autoja, joihin oli esimerkiksi laitettu istuinpari kuljettajan taakse. Voimassa olleen lainsäädännön mukaan auto sen jälkeen muutoskatsastettiin pakettiautoksi. Nyt lakimuutoksen jälkeen on näistäkin autoista alettu periä noin 500 euron ylimääräistä käyttövoimaveroa. Sen ymmärtäisin, jos tätä korkeampaa veroa perittäisiin lain voimaantulon jälkeen katsastetuista autoista. Lisäksi jos muuttaa auton takaisin uuden tulkinnan pakettiautoksi, joutuu itse kustantamaan muutokset ja uuden muutoskatsastuksen.

Arvoisa puhemies! Kysyisin asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä — tai jäseniltä, koska katson, että tämä liittyy osittain ministerien Wideroos, Luhtanen, Koskinen toimenkuvaan — onko oikein, että kun henkilö toimii voimassa olevan lainsäädännön mukaan ja luottaa siihen, niin pian sen jälkeen lainsäädäntöä muutetaan ja aiheutetaan asianomaiselle henkilölle lisäkustannuksia, mikäli ei jälleen (Puhemies koputtaa) omalla kustannuksellaan muuta taikka muutoskatsasta, eli kyse on niin sanotusta taannehtivan lain ongelmasta. Sopiiko se tällaiseen tilanteeseen?

Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos

Arvoisa puhemies! Kyllä silloin kun hallitus valmisteli tätä lakiesitystä, myöskin tämä kysymys oli esillä, mutta tulimme siihen tulokseen, että on parempi, että meillä on yksi ainoa järjestelmä eli että meillä ei ole kahta verotustapaa sen jälkeen, kun tämä lakiesitys on astunut voimaan. Sen takia hallitus päätyi tähän ratkaisuun, joka nyt on tullut voimaan.

Raimo Vistbacka  /ps:

Arvoisa puhemies! Tämä on aika outo tulkinta verrattuna siihen, mitä aikaisemmin saman tyylisissä on tapahtunut. Eli silloin kun on ollut laissa aukko, niin silloin uutta järjestelmää on lähdetty vetämään, mutta tämä on poikkeus siitä. Lisäksi tässä on sellainen ongelma, että Ake eli Ajoneuvohallintokeskus vasta tammikuun lopulla lähti tiedottamaan tästä asiasta ja lähetti samalla lisälaskun. Kysyisinkin asianomaiselta ministeriltä:

Onko Ake toiminut niin sanotussa reilun pelin hengessä, eli miksei lähetetty silloin, kun lakimuutos astui voimaan, näitä tietoja, vaan vasta tammikuun lopussa, jolloin tuli myös lisälasku siihen mukaan?

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Olemme saaneet tietoomme tämän Aken ongelmakenttään liittyvän epäkohdan ja tästä olemme käyneet keskusteluja vastaisuuden varalle, että tällaista ei tapahtuisi, ja tietenkään emme ole tähän menettelytapaan olleet tyytyväisiä.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.